Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Sie sind wieder da: partij van oud nazi's wint Oostenrijkse verkiezingen

  •  
29-09-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5611 keer bekeken
  •  
ANP-509516388

Wat velen al vreesden lijkt inderdaad bewaarheid te worden. Volgens de eerste voorspellingen, van net na het sluiten van de stembussen, is de ultrarechtse FPÖ, een partij die is opgericht door oud-nazi's, de grote winnaar van de verkiezingen in Oostenrijk. Volgens de projecties haalt de FPÖ 29,1 procent van de stemmen. Als tweede eindigt de regerende conservatieve ÖVP met 26,2 procent, een verlies van 11,2 procent. Op drie staan de sociaal-democraten van de SPÖ met 20,4 procent, een verlies van 0,8 procent.

Scherm­afbeelding 2024-09-29 om 17.13.51

De FPÖ, de partij die wordt gezien als de uitvinder van het hedendaagse populisme dat sinds 2000 grote delen van het Europese continent politiek vervuilt, heeft wel vaker verkiezingswinst geboekt. De partij is ook voortdurend verwikkeld in corruptie- en andere schandalen. Bij eerdere verkiezingen leidde dat tot groot verlies omdat de toenmalige partijleider in een undercoveractie bereid bleek zich om te laten kopen door Russische oligarchen.

De huidige lijsttrekker, Herbert Kickl, was verantwoordelijk minister toen een partijgenoot en staatssecretaris een inval liet doen bij de staatsveiligheidsdiensten om zo te achterhalen welke infiltranten er in de partij actief waren. De schandalige actie leidde er toe dat tal van Europese landen de samenwerking op veiligheidsgebied met Oostenrijk opschortten.

Kickl wil ‘Volkskanzler’ worden, zonder schroom puttend uit het nazivocabulaire met een term die ook Adolf Hitler graag voor zichzelf gebruikte. Kickl wil, volgens zijn verkiezingsprogramma met de titel ‘Vesting Oostenrijk’, een „volk tot een zo homogeen mogelijke eenheid maken”. Daartoe wil hij het asielrecht opschorten met een noodwet. Ook wil Kickl in de grondwet laten vastleggen dat er twee seksen zijn, wil hij klimaatactivisten harder straffen en maatregelen tegen de klimaatcrisis tot ieders „eigen verantwoordelijkheid” maken.

Op veel van de schandalen zijn zijn vingerafdrukken te vinden. Over het extreemrechtse karakter van de ÖVP bestaat weinig twijfel. Zaterdag nog werd op de begrafenis van een FPö-politicus een nazi-lied gezongen. Bijna een derde van de Oostenrijkse kiezers, die als verklaring voor hun racistische voorkeur natuurlijk zeggen zich zorgen te maken over het land, vinden het allemaal geen probleem en kiezen voor Kickl die zelf al heel lang in de partij actief is. De FPÖ won in juni ook al de Europese verkiezingen.

Een obstakel naar de macht is nog de president Alexander Van der Bellen, lid van de Groenen. Volgens de Oostenrijkse wet bepaalt hij wie er benoemd wordt als nieuwe kanselier en hij heeft al kenbaar gemaakt dat Kickl dat niet gaat worden. De leider van de ÖVP heeft ook beloofd geen regering te vormen met Kickl omdat de ultrarechtse politicus geradicaliseerd is. Of die belofte standhoudt moet blijken.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (24)

Agrippina
Agrippina
2 okt. 2024 - 15:36
We moeten ons afvragen waarom de nationaal-populistische partijen vrijwel overal in Europa sterker worden. Wat is er in de afgelopen 10-15 jaar gebeurd, en waarom zijn meer en meer stemmers daar ontevreden over? Een kort lijstje van gebeurtenissen die de nationaal-populisten aangegrijpen: 1. Grote groei van niet-Europese migratie. 2. "Weg-met-ons"-politiek 3. Een werkende klasse die zich geen huis/auto en vakantie meer kan veroorloven, maar nu bij de voedselbank loopt. 4. Een Europese boeman, die regels oplegt, en nog geld kost ook. 5. Het verlies van de eigen identiteit. 6. Een woningtekort vanwege een veel hogere netto-migratie dan voorzien. De nationaal-populistische partijen beloven dit op te lossen door rechtstreekse draconische maatregelen, die vooral racistisch danwel xenofobisch van aard zijn. Nu kunnen we dit allemaal proberen weg te lachen, of weg te beredeneren, maar dat helpt dus niet. Tot zover namelijk heeft de gevestigde politiek, van rechts to links hier geen antwoord op. Het is zeker niet bemoedigend te noemen dat in de laatste europese verkiezingen, alleen Denemarken kan bogen op een sociaaldemocratische winst. Nu net het land met de strengste immigratiewetgeving.
migrant
migrant
30 sep. 2024 - 16:32
Kickl heeft zijn programma afgekeken van GW. Hij wil de staat ombouwen naar het model van Orban. Buitenlanders benadelen tegenover de Oostenrijkse staatsburgers. Hij wil mensen, die niet in Oostenrijk geboren zijn, zonodig de Oostenrijke staatsburgerschap afnemen. De partij beslist, wie een "goede" staatsburger is.
wvlith
wvlith
30 sep. 2024 - 10:57
"Over het extreemrechtse karakter van de ÖVP bestaat weinig twijfel. Zaterdag nog werd op de begrafenis van een FPö-politicus een nazi-lied gezongen." Typefouten, typefouten, standaard in de journalistiek? Overigens zijn daar maar 3 partijen nodig om een meerderheid te vormen. ÖVP, SPÖ en de Grüne.
weereenmening
weereenmening
30 sep. 2024 - 7:52
Als je de zorgen van de bevolking jarenlang negeert, is het onvermijdelijk dat er op een gegeven moment personen opstaan die je liever niet in de politiek ziet. Het is dan ook vreemd om daar verrast over te zijn. Wat nog merkwaardiger is, is dat je pas zorgen begint te maken wanneer het al zover is gekomen. De echte zorg had moeten liggen bij het negeren van de democratische wil van het volk, en de gevolgen daarvan. Je mag er natuurlijk van overtuigd zijn dat Nederland meer asielmigranten zou moeten opnemen, maar het is duidelijk dat dit niet de wens van de gemiddelde Nederlander is. Hier had je op moeten inspelen, of op z’n minst een poging moeten doen om deze zorgen serieus te nemen en in te grijpen. En ja, dan zal links Nederland inderdaad moeten doen wat ze liever niet wil, minder asielmigratie toestaan. Denemarken heeft laten zien dat het mogelijk is, dus ga hier nu alsjeblieft ook mee aan de slag.
19 Reacties
Volrin
Volrin30 sep. 2024 - 8:56
Ook u blaat het onzinnige rechts frame na. Andere partijen negeren de zorgen/problemen niet. Ze leveren enkel geen populistische en onrealistische oplossingen. En blijkbaar stemmen veel mensen liever met hun onderbuik dan met hun verstand.
weereenmening
weereenmening30 sep. 2024 - 9:06
@Volrin Welke oplossingen dragen de linkse partijen aan om asiel migratie te verminderen?
Vuurrood
Vuurrood30 sep. 2024 - 9:31
weergeenmening: Vertel nu eindelijk eens wie of "het volk" is!
Backtobasics
Backtobasics30 sep. 2024 - 9:35
De zorgen van "het Volk" zijn onstaan door ongelimteerde arbeidsmigratie, afbouw van het sociale stelsel en het bewust schaars maken van woningmarkt. Allemaal veroorzaakt door rechts graaibeleid en nu krijgt links de schuld.
MG1968-2
MG1968-230 sep. 2024 - 9:37
@WEM "Het is dan ook vreemd om daar verrast over te zijn." Niemand is verrast. Men weet dat extreem rechts groeiende is. De oplossing is niet om allemaal maar extreem rechts beleid te omarmen. "of op z’n minst een poging moeten doen om deze zorgen serieus te nemen en in te grijpen" Jij en de jouwe willen niet dat de zorgen serieus genomen worden -want dat worden ze- maar dat jou extreemrechtse oplossingen geïmplementeerd worden. "Denemarken" Ook Hongarije, Rusland, Iran, NoordKorea en China. Exact dat rijtje waar jou 'oplossingen' het goed doen.
weereenmening
weereenmening30 sep. 2024 - 9:45
@MG "De oplossing is niet om allemaal maar extreem rechts beleid te omarmen." Mee eens, echter geeft dit wel een signaal aan de andere politieke partijen dat het roer om moet. "maar dat jou extreemrechtse oplossingen geïmplementeerd worden." Minder asielmigratie is niet extreemrechts. Het is gewoon minder asielmigratie. "Ook Hongarije, Rusland, Iran, NoordKorea en China. Exact dat rijtje waar jou 'oplossingen' het goed doen." U vergelijkt Denemarken met onder andere Noord Korea. Dat lijkt me op z'n minst gezegd overdreven.
sAt0Ri...
sAt0Ri...30 sep. 2024 - 9:46
Als de zorgen van de bevolking jarenlang zo genegeert wordt door liberaal rechts en conservatief rechts.ligt de oplossing natuurlijk niet in het kiezen van extreem rechts - dus nog harder van hetzelfde. Dan lijkt het me dat de oplossing ligt in het tegenovergestelde - links dus
sAt0Ri...
sAt0Ri...30 sep. 2024 - 9:51
Ik weet niet, maar je kletst uit je nek, want links Nederland wil helemaal niet zomaar meer asiel migratie. Die wordt ergens door veroorzaakt. En bovendien is dit peanuts vergeleken met de aantallen die ons land in de jaren negentig hebben overspoeld vanwege de Balkan oorlog. Toen was er helemaal nog geen COA - dus geen organisatie - en dat hebben we met z'n allen moeiteloos verwerkt. Je kletst op allerlei niveaus zó uit je nek, dat is ongekend. Demagoog!
sAt0Ri...
sAt0Ri...30 sep. 2024 - 9:54
Oplossing van Weereenmening en z'n vriendjes: Ik ben verbrand in de zon, dus ga dan niet in de schaduw zitten, maar kleed je uit en ga midden in de zon zitten om nog harder verbranden...
weereenmening
weereenmening30 sep. 2024 - 12:04
@Vuurrood Het volk is de 80% inwoners van Nederland die minder asiel migratie wil.
Morbidangel
Morbidangel30 sep. 2024 - 14:11
'maar het is duidelijk dat dit niet de wens van de gemiddelde Nederlander is" Omdat die domme Nederlander, niet de gemiddelde, door foute politici zoals Wilders is aangepraat dat migranten een probleem zijn. Misschien zou die domme Nederlander eens moeten leren z'n hersenen te gebruiken voordat ze die achterlijke onzin van een racist geloven.
Vuurrood
Vuurrood30 sep. 2024 - 14:13
nogsteedsgeenfatsoenlijkemening: jij schrijft: Het volk is de 80% inwoners van Nederland die minder asiel migratie wil. Je liegt! Niet 80% van Nederland wil minder asielmigratie! Enig idee hoeveel asielvragers er zijn? Enig idee hoeveel arbeidsmigranten door werkgevers gehaald worden? Nee zeker! En dan hebben 27% van de kiezers op de racisten/fascisten van de PVV gestemd! Ga jij mij nu wijsmaken dat die 27% racisten/fascisten "het volk" zijn?
MG1968-2
MG1968-230 sep. 2024 - 14:52
@wem “ Minder asielmigratie is niet extreemrechts. Het is gewoon minder asielmigratie.” Je kunt niet lezen hè. Jou invulling van minder asielmigratie is extreem rechts.
MG1968-2
MG1968-230 sep. 2024 - 14:54
“ Het volk is de 80% inwoners van Nederland die minder asiel migratie wil” Waaronder ik. Het jou methode die mensenrechten vervreemd die ik nimmer zal steunen. Dus ook die Deense niet.
weereenmening
weereenmening30 sep. 2024 - 14:58
@Vuurrood Hier zijn de bronnen. https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/8-op-de-10-kiezers-willen-asielinstroom-beperken-en-dat-zijn-lang-niet-alleen-rechtse-stemmers/ https://www.ad.nl/politiek/acht-op-de-tien-nederlanders-willen-minder-asielzoekers-toelaten~a4e3b237/
MG1968-2
MG1968-230 sep. 2024 - 15:01
@vuurrood Minder asielmigratie geeft aan dat er minder mensen asiel behoeven. Ik zou niet weten waarom ik tegen minder asielmigratie zou zijn. Integendeel. Maar dat is niet wat wem bedoeld. Wem doelt er op dat volgens hem 80% van de mensen alhier mensen op de vlucht voor oorlog en geweld niet wil opvangen. Waarbij het natuurlijk onzin is dat percentage aan te hangen. Het is daarnaast ook nog eens in tegenspraak met zijn ‘niet extreemrechts’ want voor zijn invulling verwerpt hij (concretiseringen van) me nsenrechten en dat is welhaast de definitie er van.
weereenmening
weereenmening30 sep. 2024 - 15:21
@Volrin Ik wacht nog steeds op je antwoord over de oplossingen die links aandraagt om de instroom van asielzoekers te beperken.
Morbidangel
Morbidangel30 sep. 2024 - 16:52
“ oplossingen die links aandraagt om de instroom van asielzoekers te beperken.” Een andere verdeling van welvaart, dat is het antwoord. Zo moeilijk is het niet.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers30 sep. 2024 - 21:45
Integendeel tot de de vroegere linkse partijen die liberaal zijn geworden, veranderde de linkse partij in Oosterijk wel terug naar een links migratie beleid. Ze wilden een erg hoog percentage minder asiel instroom, die in Oosterijk een van de hoogste is en erg vernietigend. Maar het was te laat. Ze werden niet meer geloofd.
Erik20
Erik20
30 sep. 2024 - 7:46
Als je de comments op andere Nederlandse websites en social media leest snap je ook gelijk waarom de PVV zo groot is. Het enige waar die mensen zich druk om maken is dat de partij "radicaal" wordt genoemd, en blijkbaar is alles de schuld van de media.
HetMes
HetMes
30 sep. 2024 - 7:06
Je kunt je ook afvragen waarom andere partijen, die het kennelijk allemaal zo erg vinden dat oud-Nazi's aan de macht dreigen te komen, met een dusdanig slecht verhaal aan komen zetten dat ze ergens in de achterhoede eindigen. Democratie werk zo. Als ze verliest, dan heb je het er toch echt zelf naar gemaakt.
3 Reacties
Volrin
Volrin30 sep. 2024 - 8:56
"Democratie werk zo. Als ze verliest, dan heb je het er toch echt zelf naar gemaakt." Nepnieuws bestaat dus niet volgens u?
Druzhni
Druzhni30 sep. 2024 - 10:15
Volrin, nepnieuws hoort bij een democratie. Als je als politieke stroming niet bent opgewassen tegen netnieuws dan verlies je. Genoeg nepnieuws van links en rechts. Alleen de rechtse stroming lijkt er beter tegen bestand.
Morbidangel
Morbidangel1 okt. 2024 - 11:16
@Druzhni Ze denken dat immigranten een probleem zijn en stemmen op Wilders, ze zijn er dus niet tegen bestand.
Zomaareenmening
Zomaareenmening
30 sep. 2024 - 5:55
Vanaf het begin werd iedereen, die een vergelijking maakte tussen de opkomst van de PVV en de beginjaren 1933 in Duitsland, de mond gesnoerd met de beschuldiging van Godwin. Mede door de uiting dat, onder het mom van “vrijheid van meningsuiting”, alles kon en moest gezegd worden. De geschiedenis leert dat er, na vredige perioden en economische welvaart, steeds weer machiavelistische personen opstaan die menen dat niet iedereen gelijk is en dat “hun landgenoten” meer rechten hebben dan (in ons land vooral de linkse) andersdenkenden en vooral moslims en niet-Kaukasische wereldbewoners zo goed als alle rechten willen ontzeggen. Heden ten dage kan je duidelijk zien waar dit toe geleid heeft. Velen hebben zich in slaap laten sussen met valse leugens en loze beloften waardoor we nu geregeerd worden door machtswellusten. Ikzelf ben in mijn jeugdjaren vrij zwaar katholiek opgevoed in een klooster door nonnen en broeders. Mede daardoor geen praktiserende gelovige meer. Echter is een zin uit de bijbel nu blijkbaar bewaarheid geworden. Deze zin wil ik u niet ontzeggen: “…En er zullen valse Profeten opstaan en zij zullen er velen misleiden….” Wie deze valse profeten zijn kan elk weldenkend mens natuurlijk zelf invullen.
2 Reacties
Morbidangel
Morbidangel30 sep. 2024 - 6:51
"Vanaf het begin werd iedereen, die een vergelijking maakte tussen de opkomst van de PVV en de beginjaren 1933 in Duitsland, de mond gesnoerd met de beschuldiging van Godwin" Nee hoor, niet iedereen. Alleen door de mensen die zo onnozel waren het gevaar van extreem rechts niet te zien.
Zandb
Zandb30 sep. 2024 - 7:33
mening Onder het mom van vrijheid moet zo veel mogelijk gezegd kunnen worden. Ook door valse profeten. Als dat leidt tot een keuze (bewust of niet) voor een dictatuur, dan is dat wel het domste wat je kan doen, maar men kan het doen. Ik hoop dat uw en mijn 'stellingen' leiden tot een verstandiger keuze dan dat ze in Oostenrijk maakten. Daar kiezen ze voor de onvrijheid om te kiezen.
EricvanderBerg
EricvanderBerg
30 sep. 2024 - 5:28
Deze reactie is verwijderd
oosterlijker
oosterlijker
29 sep. 2024 - 22:25
Ja Oostenrijk is een bijzonder land en dit mag toch geen verrassing zijn? Die Oostenrijkers kijkennheel anders aan tegen hun geschiedenis... jaren geleden kon immers ook oorlogsmisdadiger Kurt Waldheim minister president worden....
2 Reacties
Morbidangel
Morbidangel30 sep. 2024 - 6:52
Bijzonder land? Er gebeurt toch het zelfde als hier in Nederland. Daar zijn de nazi's 2.0 ook de grootste partij.
Zandb
Zandb30 sep. 2024 - 7:42
oost Dat iemand het uit z'n mond krijgt, dat het niemand moet verbazen wanneer er ook maar iemand voor een antidemocratische (nazistische) partij kan kiezen.
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
29 sep. 2024 - 21:19
Erg. Logisch. Sinds de regerings partijen socialisme hebben verloochend en de sociale democratieen worden weggeliberaliseert verrechts Europa.
4 Reacties
Armoedegrens
Armoedegrens29 sep. 2024 - 22:41
Ze hebben extreemrechts nodig om olie te kunnen blijven verkopen inde klimaatcatastrofe. een oorlogje meer of minder neemt men op de koop toe.
Morbidangel
Morbidangel30 sep. 2024 - 6:55
Heel bijzonder dat je zo'n ontwikkeling logisch noemt. Stemmen op extreem rechts heeft helemaal niets met logica te maken, maar alles met onderbuikgevoelens. Dat zegt bijzonder veel over jouw foute kijk op de samenleving.
Zandb
Zandb30 sep. 2024 - 7:44
Paul Het is allesbehalve logisch dat mensen, om welke reden dan ook, voor een nazistische partij kiezen. Dat is 'Alles behalve logisch!'
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers30 sep. 2024 - 21:50
Als je de geschiedenis van hoe dit zo aan het ontwikkellen is niet meeneemt, ben je niet links, en kan je ook de oplossingen niet aandragen. Om Marx te parafraseren. Je moet je niet bezighouden met hoe erg of hoe dom anderen zijn, of hyperbolen rond sprinkellen. Dat heeft geen nut, behalve voor zelfbevrediging. De enige oplossing is een brede linkse sociale beweging. En een programma dat tegen de wegliberalisereing is. Niet een die steeds zegt maar we moeten wel netjes meedoen.
hgroen2
hgroen2
29 sep. 2024 - 20:46
laten we niet vergeten waar AH oorspronkelijk vandaan kwam.
4 Reacties
EricvanderBerg
EricvanderBerg30 sep. 2024 - 5:29
Deze reactie is verwijderd
Bescheidenmening
Bescheidenmening30 sep. 2024 - 7:07
Laten we ook niet vergeten waar Arnold Schwarzenegger oorspronkelijk vandaan kwam.
Zandb
Zandb30 sep. 2024 - 7:45
groen Wanneer we niet anders verwachten van Oostenrijkers, dan dat ze voor een nazistische partij stemmen, wat zegt dat van ons?
Lange3
Lange330 sep. 2024 - 9:01
Bescheidenmening bedoel je dat Arnold een NAZI is? Want dat is hij totaal niet. Zijn anti nazi en wappie youtube fimpjes zijn nu al legendarisch. Ook als goveneur was hij behoorlijk progressief.
ikdoemaarwat
ikdoemaarwat
29 sep. 2024 - 19:59
Nazi's hadden en hebben het niet zo op Joden. In de huidige tijdsgeest verbaast het me dan ook niet dat de Nazi's aan populariteit winnen.
7 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen29 sep. 2024 - 20:20
Lang niet alle Joden zijn Israëliërs. Verder hadden de nazi's een hele rare rassentheorie. De FPÖ focust niet op joden maar op migranten. Dat is in de mode.
Andreas4
Andreas429 sep. 2024 - 21:04
Behalve een beetje dom insinueren zou je dit misschien willen uitleggen hier? Als je een beetje lef hebt...
Zomaareenmening
Zomaareenmening30 sep. 2024 - 5:58
Andreas4, Lees mijn commentaar op 30 september om 7.55 er eens rustig op na. Kom je wellicht tot ander inzicht. Zo niet, word je geadviseerd om de geschiedenisboeken er op na te slaan.
Morbidangel
Morbidangel30 sep. 2024 - 6:59
Als er in de jaren 40 veel immigranten uit Afrika en het Midden Oosten in Europa hadden gewoond, waren ook die in de gaskamers verdwenen.
Zandb
Zandb30 sep. 2024 - 7:53
udoetmaarwat Mij verbaast dat wel. Wie zo over 'de' joden denkt dat het nazisme aantrekkelijk is, als antwoord is op zijn 'probleem', dat er verkeerde immigranten zijn land binnenkomen, die is niet goed snik.
MG1968-2
MG1968-230 sep. 2024 - 9:42
Deze opmerking is wel antisemitisme. Om het voor jou begrijpelijk te verklaren dat nazi's aan populariteit winnen ben JIJ degene die de daden van een subgroep (israel) extrapoleert naar het hele joodse volk.
michellekepen
michellekepen30 sep. 2024 - 9:54
Morbidangel, [ Als er in de jaren 40 veel immigranten uit Afrika en het Midden Oosten in Europa hadden gewoond, waren ook die in de gaskamers verdwenen ] Verstandig (bewust?) dat je de Turken/Ottomanen weglaat in je opsomming, want zoals je weet stonden die én aan de kant van de nazi's én vochten er nogal wat mee met de nazi's: tot en met hele bataljons bestaande uit moslims. Zie ook de Groot-Moefti: samen met Hitler, samen met Himmler en terwijl hij zijn (in nazi-dienst!) troepen inspecteert.
Kees Flipsen
Kees Flipsen
29 sep. 2024 - 19:48
Erg, men is inderdaad de beschaving aan het afbreken. De bal rolt al jaren de zelfde verkeerde kant op, juist in een tijd dat er grote mondiale uitdagingen zijn. Niet leuk maar zou het niet beter zijn om eens te bekijken of een strenger migratie en integratie beleid links kan helpen weer groter te worden? Ik denk hierbij aan Denemarken en het succes van de sociaal democraten daar. Een een humaan asiel belijd is ook beschaving maar wat gaat er niet verloren aan beschaving door extreem rechts? Ook andere zaken zoals bijvoorbeeld milieu zijn in betere handen bij meer links. Ik zou graag een artikel over dit onderwerp op Joop zien. Of dat links inderdaad gaat helpen. Of links daarmee stemmen van de fascisten kan terug pakken.
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen29 sep. 2024 - 20:24
Ze hebben een zondenbok nodig. Als het ze ernst was met de bezwaren tegen migranten dan zouden ze iets in de herkomstlanden moeten doen. De deur op slot dien zoals de PVV wil zal het probleem slechts verergeren. Zo zal het afschaffen van de bed bad brood regeling de vluchtelingen de criminaliteit in duwen, gefeliciteerd.
Volrin
Volrin30 sep. 2024 - 8:59
"Niet leuk maar zou het niet beter zijn om eens te bekijken of een strenger migratie en integratie beleid links kan helpen weer groter te worden?" Dat bekt lekker maar is lang niet zo simpel als het klinkt. PVDA-GL had ook plannen om het migratiebeleid aan te pakken. Echter zijn het niet van die simplistische kreten als "we doen gewoon DK na".
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
29 sep. 2024 - 19:14
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, Oostenrijk is er bijzonder genadig met hun nazicultuur afgekomen in tegenstelling tot de duitsers, oostenrijkers deden alsof ze slachtoffer van het nazisme waren, niets is minder waar, smerig smeichel eng land.
3 Reacties
EricvanderBerg
EricvanderBerg30 sep. 2024 - 5:31
Deze reactie is verwijderd
Lange3
Lange330 sep. 2024 - 9:04
Dit verklaar ook hun geheul met Rusland. Oostenrijk was ook trouwens samen met Rusland de veroorzakers van WW1 en lieten Duitsland ervoor op draaien.
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin30 sep. 2024 - 13:23
Tja, ze achten het klimaat gunstig en de kust veilig om de ware aard te tonen, dat is natuurlijk wel een grove typering maar er is geen koe zo bont of er zit een vlekje aan.
Phantom3
Phantom3
29 sep. 2024 - 18:12
De FPO kan misschien met een geitenpadje buiten gesloten worden. Maar het gaat om de tendens onder de bevolking. Die verdwijnt niet zolang - ook in Nederland - wij op links geen goed inhoudelijk verhaal over kunnen brengen.
11 Reacties
MG1968-2
MG1968-229 sep. 2024 - 18:50
Jij op links. Lol.
Visboer
Visboer29 sep. 2024 - 19:39
Links heeft wel degelijk een inhoudelijk verhaal, dat is het probleem niet. Het probleem van links is dat hun inhoudelijke verhaal niet aan slaat.
Volrin
Volrin29 sep. 2024 - 20:33
Definieer "een goed verhaal"...
Anna R. Chist
Anna R. Chist29 sep. 2024 - 20:35
U bedoeld de PvdA met links? Dat zijn regressieven die hun ziel aan het ultra rechtse neoliberalisme verkocht hebben, die hebben een verhaal! Een zeer rechts verhaal. Ze willen wel eens wat links zeggen als ze niet regeren maar we weten allemaal hoe nep dat is wanneer ze eenmaal op het pluche zitten. Nederland heeft net als veel landen in Europa niet een gebrek aan een links verhaal maar gebrek aan een linkse partij.
hgroen2
hgroen229 sep. 2024 - 20:47
ohja. daar is die weer. Links is de schuldige omdat die geen verhaal hebben. zucht..... Maar racisme is blijkbaar wel een verhaal.
Andreas4
Andreas429 sep. 2024 - 21:16
@vishoer: "Het probleem van links is dat hun inhoudelijke verhaal niet aan slaat." Het slaat niet aan bij (extreem) rechtse rakkers, heeft t ook nooit gedaan, daarom is t links en niet rechts. Slimme visboer...
Frits Jansen
Frits Jansen29 sep. 2024 - 21:40
Talenwonder annex klimaatpaus Timmermans is veel te netjes. Om als politicus succes te hebben moet je luidkeels een eenvoudige boodschap blijven herhalen. Bijvoorbeeld dat Nederland onvewoonbaarvwordt door een ongecontroleerd graaiende vastgoed penose.
Zomaareenmening
Zomaareenmening30 sep. 2024 - 6:17
Anarchist, Langzaam maar zeker wordt ik doodmoe van je opmerkingen over de PvdA. Dat de PvdA in 2012 een grote misstap heeft gemaakt is nu wel duidelijk. Maar de PvdA heeft ervan geleerd. Ze hebben het boetekleed aangetrokken en proberen langzaam maar zeker weer de oude stellingen van de partij weer op te pakken. Lees eens het programma van de PvdA en geef dan eens duidelijk aan wat hier verkeerd aan is. In jouw mening is de PvdA niet links maar ultra rechts. In je blindheid vind je vaak zelfs dat de SP niet links genoeg is. Misschien een idee om je eigen partij op communitische leest geschoeid, op te richten. Of is dat zelfs niet links genoeg? Met veel van je uitingen op Joop doe je je pseudoniem eer aan.
Zandb
Zandb30 sep. 2024 - 8:01
Phantom U (en veertien kleinduimpjes) denkt (denken) dus dat mensen (impliciet u) liever voor een uiterst afzichtelijke inhoud als het nazisme kiezen, dan voor een vermeend inhoudsloos links. Waarmee u in feite beweert dat links nog erger is dan het nazisme! U zult het toch echt met me eens moeten zijn, dat er iets niet zo heel logisch is, in wat ik hierboven als samenvatting van uw zienswijze geef. Laten we eens provoceren: "Wie zwijgt stemt toe". Ik bedoel, zonder tegenbericht zijn jullie het bij nader inzien met mij eens.
Visboer
Visboer30 sep. 2024 - 8:57
@andreas: even voor u, als langzame begrijper: ik refereer met mijn reactie op de opvatting hier - die je vaak hoort - dat links geen verhaal zou hebben. Mijn stellige overtuiging is dat links wel degelijk een verhaal heeft. Dus dat daar het probleem niet zit. Waar het wel zit, is het feit dat mensrn blijkbaar geen boodschap hebben aan dat verhaal. En dan wordt het natuurlijk heel lastig. Vergelijk even met de SGP: waarom hebben zij al sinds mensenheugenis slechts 2 tot 3 zetels ? Niet omdat ze geen verhaal hebben (want dat hebben ze zeker wel) maar omdat hun zwaar gereformeerde standpunten de overgrote meerderheid niet aanspreekt en dat ook nooit zal doen. Begrijpt u het nu iets beter ? Slimme Andreas ?
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin30 sep. 2024 - 17:13
“Langzaam maar zeker wordt ik doodmoe van je opmerkingen over de PvdA.” Gewoon niet meer lezen, het is zooo voorspelbaar, hangt hier een beetje de anarchist uit, uit verveling stel ik me zo voor.
Backtobasics
Backtobasics
29 sep. 2024 - 18:10
Na WO2 was men er in Europa van doordrongen wat mensen elkaar kunnen aandoen wanneer mensen tegen elkaar worden opgezet. Na een relatieve rustige vreedzame periode met bloeiende economie waar solidariteit centraal stond, en kunst en cultuur op waarde werd geschat, is afgelopen decennia heel geleidelijk weer een dalende lijn te constateren qua medemenselijkheid en verval van kunst/cultuur wat wel degelijk een belangrijke bindings en beschavings waarde heeft in een samenleving. Wie de geschiedenis kent, ziet weer akelig veel dezelfde patronen als de jaren 30 verpakt in een ander jasje.
1 Reactie
EricvanderBerg
EricvanderBerg30 sep. 2024 - 5:34
Deze reactie is verwijderd
migrant
migrant
29 sep. 2024 - 17:56
Gelukkig heeft Europa een nieuwe vijand gevonden, SARC. De vluchteling. In Oostenrijk is het overgrote deel van de buitenlanders, Europeaan. En dat is heel beangstigend.
1 Reactie
EricvanderBerg
EricvanderBerg30 sep. 2024 - 5:37
Deze reactie is verwijderd
NoSapiens
NoSapiens
29 sep. 2024 - 17:31
Miljoenen stemmen weggegooid. Maar gelukkig nu al drie bijna fascistische landen: Hongarije, klein Hongarije (ook wel NL genoemd) en nu Oostenrijk.
3 Reacties
Karingin
Karingin29 sep. 2024 - 18:30
Vlak Italië niet uit
EricDonkaew
EricDonkaew30 sep. 2024 - 1:30
@No Sapiens: (...) klein Hongarije (ook wel NL genoemd) (...). ------------------------ Wat een onzin. Nederland heeft bijna twee keer zoveel inwoners.
Volrin
Volrin30 sep. 2024 - 11:42
@Eric Maar niet een groter landoppervlak.
EricDonkaew
EricDonkaew
29 sep. 2024 - 17:28
@Over het extreemrechtse karakter van de ÖVP bestaat weinig twijfel. -------------- Hier zal FPÖ bedoeld worden.
NoSapiens
NoSapiens
29 sep. 2024 - 16:45
Domme eikels lijkt NL wel
1 Reactie
EricvanderBerg
EricvanderBerg30 sep. 2024 - 5:38
Deze reactie is verwijderd
Anna R. Chist
Anna R. Chist
29 sep. 2024 - 16:34
Toen wij in Nederland zoiets nog zagen als iets dat alleen andere landen deden. https://www.youtube.com/watch?v=h4_crSBwOog
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
29 sep. 2024 - 16:10
Oostenrijk is het scharnier in west europa tussen oost-europa, de bakan en italie. Dat ze de swing naar rechts hebben gemaakt moet een oorzakelijk verband hiermee houden. Orban zal snel zijn in zijn adviezen om een olievlek te bespoedigen. Geen goed teken.
2 Reacties
Volrin
Volrin29 sep. 2024 - 20:34
"Oostenrijk is het scharnier in west europa tussen oost-europa, de bakan en italie." Hoe komt u daarbij?
Andreas4
Andreas429 sep. 2024 - 21:28
"Dat ze de swing naar rechts hebben gemaakt..." Ze zijn altijd al overwegend (ultra)rechts geweest, ze zijn echter een 'swing' aan het maken naar nazisme. Maar in uw neoliberale belevingswereld zal dat wellicht weinig verschil maken...
TheBigLebowski
TheBigLebowski
29 sep. 2024 - 15:53
FPO gaat toch niet regeren.
2 Reacties
NoSapiens
NoSapiens29 sep. 2024 - 17:32
Ik denk het wel, zal vast zo gaan als in NL, ruggengraten zijn doorgaans niet zo stevig.
Volrin
Volrin29 sep. 2024 - 20:34
Dat zeiden we in Nederland ook 12 jaar lang, zelfs toen de PVV al een keer had meegeregeerd...
TheBigLebowski
TheBigLebowski
29 sep. 2024 - 15:52
3 grote blokken en de conservatieven hebben al aangegeven niet met de nazi's te zullen gaan regeren als zij de grootste zouden worden. PvdA/Groenlinks haalt samen 30%, niet slecht.
1 Reactie
Phantom3
Phantom329 sep. 2024 - 18:13
Een kinderhand is snel gevuld.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor