Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Shula Rijxman zit aan de paddenstoelen

  •  
29-10-2022
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
9156 keer bekeken
  •  
ANP-404659554

Wie kent Shula Rijxman? Was zij bij leven een groot natuurbeschermer, een soort J.P. Thijsse? Dat moet haast wel, want door het schitterende Hilversumse Spanderswoud loopt een route die naar haar is vernoemd. Zo’n vernoeming moet verdiend zijn. En in de regel valt dat oordeel pas na iemands verscheiden. Maar neen, Shula Rijxman is gelukkig nog lang niet dood en overigens ook geen natuurvorser. Ze is alive & kicking, als D66-wethouder te Amsterdam en daarvoor als gevierd NPO-bestuurder tussen 2012 en 2022. Waarom dan in hemelsnaam een Rijxman-route door een Goois bos?

s paddenstoel

Die vraag houdt mij bezig sinds ik afgelopen zomer een ANWB-paddenstoel ontwaarde met haar naam erop en ongeveer rond dezelfde tijd las over een WOO-verzoek (Wet Open Overheid) naar de wethouder, dat ‘vanwege politieke gevoeligheid’ niet op tijd kon worden behandeld. Je verzint het niet, in onze democratische rechtstaat. En dat nota bene bij een partijgenoot van Sigrid Kaag, de Jeanne d’Arc van de ‘Nieuwe Bestuursstijl’. Enfin, wat daarvan is gekomen weten we inmiddels. Dus echt verbaasd… maar hoe zit het met die paddenstoelen? Waar heeft mevrouw Rijxman die aan te danken? Niet aan haar wens om de publieke omroep reclamevrij te maken, zo vrees ik – een wens die ik van harte steun. Dat is haar namelijk niet gelukt in haar periode als NPO-voorzitter.

Terwijl ik daarover mijmer, een stukje van Shula’s route volgend, loop ik een dorpsgenoot tegen het lijf. Dat mag ik zeggen, al woont hij – zo blijkt – niet zomaar aan de goede kant van het spoor maar in een van de sjiekste straten van onze gemeente. De juiste wieg en zo. De vriendelijke jongeman vertelt enthousiast over Rijxman, die bevriend is met zijn ouders. “Een heel lieve vrouw”, meent hij stellig. Ik geloof hem, maar rechtvaardigt dat een route? Hij kijkt bedenkelijk: “Eerlijk gezegd heb ik die paddenstoelen nooit eerder gezien, al wandel ik hier bijna dagelijks.”

Rond dezelfde tijd hoor ik inside-verhalen over een andere D66-wethouder die, net als Shula Rijxman, bekend stond om zijn geweldige netwerk. Wie hem kende, kon op enthousiaste medewerking van de gemeente rekenen. Wie hem goed kende, zelfs op innige medewerking. En wie hem héél goed, om niet te zeggen intiem kende, kon zelfs op een leuke baan bij de gemeente rekenen – zo gaat althans het verhaal. De wethouder stond ook bekend om zijn uitstekende relaties met ‘de media’. Corrupt? Welnee joh, wie geen contacten heeft in deze samenleving komt nergens en bereikt niks. Van zelfverrijking is, voor zover bekend, ook geen sprake geweest. Maar nepotisme oftewel vriendjespolitiek ligt gevoelig in een zichzelf respecterende democratie… met nadruk op ‘zichzelf respecterend’.

Shula Rijxman weet daar inmiddels alles van. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Zij was als bestuurder van de publieke omroep zeer goed bevriend met de hoogste ambtenaar van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Media, verantwoordelijk voor de financiering van de NPO. Linke soep, vinden sommigen in het mediabedrijf. Ook speelde er iets rond een klokkenluider die alarm sloeg over salarisplafonds van presentatoren die zouden zijn genegeerd. En dan was er nog de vakantie die Shula met oud-staatssecretaris Sander Dekker (VVD) van Media had doorgebracht. Sommige nieuwsmedia suggereerden een ‘privé-vakantie’, maar dat is nogal tendentieus… alsof niet iedere vakantie privé is. Shula Rijxman was, zo is algemeen bekend, een succesvol netwerker.

Van wie is de paddenstoel?
Terug naar de route. Er bleken heel wat van die Shula-paddenstoelen in het bos te staan. Van wie zijn die dingen eigenlijk? Ik dacht in eerste instantie aan de beheerder van het Spanderswoud, het GNR. Dat Goois Natuur Reservaat, een samenwerking van Gooise gemeenten, beheert de bossen en heidegronden rondom Hilversum. De woordvoerder die mij terugbelt weet echter van geen Rijxman-route. “Héél vreemd”, meent hij. “Zomaar een route in het bos naar iemand vernoemen, alsof dat stuk bos van die mevrouw Rijxman is.” We zijn het eens over de onwenselijkheid van zo’n particulier initiatief, als het dat zou zijn. Ik: “Stel dat iemand op het mallotige idee komt om een Thierry Baudet-route te claimen. Daar zouden jullie vast ook niet blij mee zijn.” De GNR-woordvoerder: “Precies, het bos is van iedereen. Iedereen moet zich er welkom kunnen voelen. Maar over de paddenstoelen gaan wij echt niet.” Hij wijst naar de ANWB.

Dat had ik natuurlijk zelf ook al bedacht. Voor wie het nog niet wist, de van oorsprong algemene Nederlandse wielrijdersbond plaatste deze wegwijzer voor het eerst in 1919 langs een fietspad op de Larense hei, niet eens zo heel ver van het Spanderswoud. De ANWB-paddenstoel groeide uit tot een nationaal icoon. Ze zijn dus van de ANWB, dacht ik. Logisch. Maar de ANWB-website haalt mij uit mijn droom: ‘Sinds 2010 is de Nationale Bewegwijzeringsdienst, onderdeel van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor het plaatsen en onderhouden van de paddenstoelen. De dienst beheert 5.000 paddenstoelen.’ Een woordvoerder van de ANWB bevestigt dat ik bij de Bewegwijzeringsdienst moet zijn.

Dat had kort daarvoor ook de gemeente Hilversum al gemeld, die ik uiteraard ook lastig had gevallen met de vraag naar het hoe en waarom van de Shula Rijxman-route: “Daarvoor moet u bij het Ministerie van Verkeer- en Waterstaat zijn.” Maar dat bestaat niet meer, althans niet onder die naam. Zelfs een gemeenteambtenaar raakt soms de weg kwijt in het door communicatieadviseurs vormgegeven overheidsmoeras. Enfin, dat is klein bier… ze bedoelde dezelfde club als waar de ANWB al naar had verwezen: de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD).

Telefonisch is de dienst niet te bereiken maar er wordt snel op mijn e-mail gereageerd. Een medewerker van het ‘front office’ belooft de vraag door te spelen naar een ‘verantwoordelijk medewerker’. En een foto van de betreffende paddenstoel ‘zou ontzettend helpen’. 

Levende helden
Ondertussen moet ik de lezer een geheimpje verklappen. Dankzij een Twitter-berichtje van mijn echtgenote kwam René Dings van www.overstraatnamen.nl (@straatnamen) met de oplossing van het mysterie, althans gedeeltelijk. Dings wees op een pagina in een obscuur hoekje van de NPO-site, met daarop de link naar een plattegrond van de route in pdf-formaat. Vervaardigd dus door, of tenminste in opdracht van de NPO. Over de Shula Rijxman-route: ‘Deze route neemt je mee over bosrijke paden, langs fluitende vogels, aan de rand van het Media Park in Hilversum. Een prachtige groene route om even tot jezelf te komen.’ Ik leer dat de route zo’n 4 kilometer lang is en dat een gezonde wandelaar er zo’n driekwart tot een uur over doet.

rijxman

Maar waarom? Teksten als ‘bedankt voor alles, we gaan je missen en succes in de toekomst’ in de pdf wijzen ongetwijfeld naar de uitleg: een afscheidscadeautje. Als mogelijke bedenker doemt Nico Rijkhoff op, directeur Publiek en Marketing van de NPO. Een aardig gebaar. Wat is daar mis mee? 

Niks natuurlijk, behalve dat de paddenstoelen niet van de NPO zijn. Ze zijn niet eens meer alleen van ANWB-leden. Ze zijn van ons allen, van de belastingbetaler, net als het Spanderswoud. En net als de NPO, goed voor zo’n 850 miljoen euro aan rijkssubsidie (in 2020). De bestuursvoorzitter ontving daarvan in haar laatste volle jaar 2021 ruim twee ton aan salaris, zo zocht concurrent RTL Nieuws uit. Dat is publieke informatie, ook te vinden in het jaarverslag van de NPO. Geen slecht betaalde functie. Rijxman had die paddenstoelen, bij wijze van spreken, makkelijk zelf kunnen kopen.

De vraag blijft: wie heeft die paddenstoelen voorzien van ‘Shula Rijxman Route’? Was daar toestemming voor van de Nationale Bewegwijzeringsdienst? Bosbeheerder GNR weet van niks, de gemeente Hilversum dito en ook de ANWB tast in het duister. De NPO zal dit nog niet op eigen houtje hebben gedaan?

De omroep heeft een naam op te houden als het gaat om het vernoemen van straten en weggetjes op en rond het Mediapark van nog levende personen, met niet altijd een schoon blazoen. Neem de Familie De Mollaan. Een kort laantje helemaal achterin het Mediapark, maar toch. Je zult er als vrouw met een nare ervaring bij The Voice maar doorheen moeten. Het vernoemen van levende BN’ers en ook wat minder bekende ‘topbestuurders’ in de openbare ruimte is niet handig. 

Afscheidscadeau
Thijs van Soest, woordvoerder van het NPO-bestuur, komt met het bevrijdende antwoord. Hij bevestigt dat de ‘Shula Rijxman Route’ onderdeel was van een afscheidscadeau van alle NPO-collega’s aan hun vertrekkende oud-voorzitter. Volgens Van Soest ‘in een fijne samenwerking met de gemeente Hilversum tot stand gekomen. Zij hebben de belettering op de paddestoelen verzorgd.’ 

‘De route werd tot eind 2021 bijna dagelijks door mevrouw Rijxman gelopen, al dan niet samen met collega’s of anderen, tijdens haar werk voor de publieke omroep’, zo verduidelijkt de NPO-bestuurswoordvoerder. De route is daarmee symbool pur sang voor Shula Rijxman’s alom geroemde kwaliteiten als netwerker en lobbyist, een kwaliteit waarvoor ze helaas juist ook in opspraak is geraakt.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (35)

Pater
Pater31 okt. 2022 - 2:01

Kostelijk stukje.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe31 okt. 2022 - 9:47

Het kan wel wat minder met al die markeringen, paaltjes en paddestoelen.

Zandb
Zandb30 okt. 2022 - 13:45

Je kunt inderdaad tegen betaling bankjes en paadjes en dergelijke vernoemen. En daar kun je natuurlijk geen 'in het algemeen geldend' eerbetoon aan aflezen. dus doe dat dan ook niet, zou ik zeggen. (Trouwens, dat is bij willekeurig welk eerbetoon een probleem, of dat wel verdiend is.)

wittecisnoot
wittecisnoot30 okt. 2022 - 7:04

Nou, je zorgt voor propaganda op het juiste moment voor jouw partij en de voordeeltjes blijven binnen lopen. Wie moppert dat Wilders en Baudet wantrouwen aanjagen wegens de publieke omroep en de politiek, moeten eerst op mensen zoals Rijxman gaan mopperen. Dit soort mensen zijn namelijk de beste wapenleveranciers van Wilders en Baudet met de beste wapens die er hiervoor zijn: stinkende voorbeelden van vriendjespolitiek en beloningen van het voortrekken van vriendjes. Dit ook weer: de NPO die even regelt hoe de Hilversumse gemeentepolitiek een route gaat noemen? Hoort de NPO, gezien neutraliteit een gepaste afstand tot de politiek te houden? Men is duidelijk de schaamte voorbij. Martin Bosma mag wel een grote bos bloemen naar Hilversum sturen, betere pijlen om af te schieten op de NPO, kan die niet krijgen.

1 Reactie
Joop Lahaise
Joop Lahaise30 okt. 2022 - 11:43

Geen idee wat ik met deze anonieme reactie aan moet. Maar ik zal toch een poging waren. Met D66 heb ik niet zo veel, maar met extreemrechts eindeloos veel minder tot helemaal niks. Ik waarschuw juist voor het voeden van rechts-populisme met het bevestigen van beschuldigingen van vriendjespolitiek en bestuurlijke arrogantie. De gemeente Hilversum zou zich inderdaad kunnen afvragen of de ‘fijne samenwerking’ met de NPO hier niet is doorgeschoten. Als Shula Rijxman zich zou realiseren wat voor reactie ‘haar’ route (ze heeft er zelf duidelijk niet om gevraagd) kan oproepen, zal ze vermoedelijk met mij eens zijn dat haar naam als de bliksem van die paddenstoelen verwijderd moet worden.

pahan
pahan30 okt. 2022 - 5:47

Wat een heerlijk stuk, en lekker inkijkje in de brei die ambtenarij kan zijn, dank! Het laat ook wel weer mooi zien hoe vergankelijk alles is, en hoe je appelen eet als je ze vaart. Het brengt me wel op ideeën, ik heb op kantoor met een paar collega langbenigen een uitdaging om de meeste meters in 30 minuten te wandelen. Daar gaan we ook van die wegwijzers bij zetten, eens kijken of we ook een artikel krijgen!

Sven Stevin
Sven Stevin29 okt. 2022 - 18:47

Dat WOO-verzoek (Wet Open Overheid) naar inmiddels Amsterdams wethouder Shula Rijxman voor D66, dat ‘vanwege politieke gevoeligheid’ niet op tijd zou kunnen worden behandeld, nota bene in onze democratische rechtstaat, heeft alles te maken met Sigrid Kaag en D66 en duistere zaken, die D66 graag zo houdt, uit de tijd van Rijxman in haar periode als NPO-voorzitter. Maar dat weet inmiddels iedereen. Dat dit in de doofpot zal blijven ook en dat zegt genoeg over D66, Kaag, én niet te vergeten de NPO.

Sven Stevin
Sven Stevin29 okt. 2022 - 18:47

Dat WOO-verzoek (Wet Open Overheid) naar inmiddels Amsterdams wethouder Shula Rijxman voor D66, dat ‘vanwege politieke gevoeligheid’ niet op tijd zou kunnen worden behandeld, nota bene in onze democratische rechtstaat, heeft alles te maken met Sigrid Kaag en D66 en duistere zaken, die D66 graag zo houdt, uit de tijd van Rijxman in haar periode als NPO-voorzitter. Maar dat weet inmiddels iedereen. Dat dit in de doofpot zal blijven ook en dat zegt genoeg over D66, Kaag, én niet te vergeten de NPO.

5 Reacties
Karingin
Karingin30 okt. 2022 - 1:22

Iedereen weet het maar het blijft in de doofpot... Nou, je houdt je reputatie van onnavolgbare flauwekul in nauwelijks volgbare taal weer hoog

LaBou
LaBou 30 okt. 2022 - 6:58

Nou Karin, zo onduidelijk is lego hier niet: het is een doofpot en hij heeft een pesthekel aan d66 cq. Kaag.

HenryHansen
HenryHansen30 okt. 2022 - 7:34

Nee hoor Karingin, als je een beetje verder kijkt dan je neus lang is.... is het allemaal heel begrijpelijk. Als je het wil zien. En Google anders ff op journalist Ton F van Dijk, die heeft deze hele beerput mede geopend. https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/college-amsterdam-verstrekt-gevoelige-informatie-later

GeenProbleem
GeenProbleem30 okt. 2022 - 11:29

@karingin Cognitieve dissonantie, kent u die uitdrukking?

Zandb
Zandb30 okt. 2022 - 13:47

Probleem En waaruit mag dan blijken dat u die uitdrukking kent?

Joop  den Uil
Joop den Uil29 okt. 2022 - 15:55

Het wachten op de Baudetsteeg en het Wildersplein.

6 Reacties
Joop  den Uil
Joop den Uil29 okt. 2022 - 16:26

De Kaagbaab Schiphol is er al evenals de Kagerplassen. Dan komt Shila er nogal bekaaid af.

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert29 okt. 2022 - 17:17

@ Joop den Uil - Baudetsteeg is naar verhouding, en dus goed. Wildersplein is te veel eer. In Venlo is er vast wel een doodlopend straatje in een achterstandswijk. Dat mag van mij het Wildersgat heten. Dankzij Wim T. Schippers hebben wij al een Willy Dobbe-plantsoen. Dat vind ik nu mooi. Overigens: nog te realiseren penitentiaire inrichtingen mogen van mij vernoemd worden naar Henk Kamp, Hans Hoogervorst, en, hoe kan het anders: Mark Rutte. (dit indachtig respectievelijk de kwestie-Groningen, de neergang in de zorg, en alle economische criminaliteit in dit land gedurende nu twaalf jaren en twee weken - die ellende gaat maar door)

drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert29 okt. 2022 - 17:50

Ach, vergeten: Willy Dobbe mag men beslist niet op het uiterst lage niveau van die andere types in mijn inzending plaatsen. Met haar werk voor de omroepen diende deze Grande Dame onze natie naar vermogen. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Willy_Dobbe Willy mocht en mag er gelukkig nog steeds zijn.

Joop  den Uil
Joop den Uil29 okt. 2022 - 18:53

@HaCee, ja, die zitten goed. Een straat of steeg moet wel allitereren of in ieder geval in een kadans zitten (ook ivm verkeersmeldingen). Dan past goed : het klaverblad Klaverblad, de Rutteput, de Jetteplek, de Burgtrap, de Uslubrug (kunstwerken mogen ook), het Hoekstraatje, de Plashoek (cafe) uiteraard mag Kuikenhof niet ontbreken

Karingin
Karingin30 okt. 2022 - 1:24

😂 die Joop, da's s volgens mij de 1e keer dat ik je op echte humor betrap

Ejoth
Ejoth30 okt. 2022 - 7:51

Hahaha Karingin, nu jij nog. Doe je best.

TheunT
TheunT29 okt. 2022 - 15:27

Nepotisme tiert weeldig, het enige punt wat FvD ooit heeft weten te maken.

5 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk29 okt. 2022 - 16:28

Was het niet Martin Bosma van de PVV die dit punt maakte?

TheunT
TheunT29 okt. 2022 - 18:32

"De baantjescarrousel van het partijkartel" https://www.youtube.com/watch?v=hQAChue874c

Karingin
Karingin30 okt. 2022 - 1:26

Ach welnee, het old boys (and boygirls) network is very, very old news

TheunT
TheunT30 okt. 2022 - 10:58

Temeer reden om er werkelijk iets aan te doen.

Joop Lahaise
Joop Lahaise30 okt. 2022 - 11:54

Te veel eer voor dat groepje beroepsprofiteurs.

JohnVKR
JohnVKR29 okt. 2022 - 15:08

Dit artikel is een mooi voorbeeld van hoe je ophef over niets creëert.

3 Reacties
wittecisnoot
wittecisnoot30 okt. 2022 - 7:06

Als neutrale omroep hoor jij een gepaste afstand naar de politiek te houden en niet daar afscheidscadeaus te regelen. Alleen al ivm de schijn van belangenverstrengeling.

JohnVKR
JohnVKR30 okt. 2022 - 9:45

@wittecisnoot Wat heeft een goed bedoeld afscheidscadeau met belangenverstrengeling te maken? Ophef over niets. En dat de gemeente Hilversum heeft meegewerkt is logisch, dat doet elke gemeente in Nederland die de relaties met grote werkgevers in de stad zo goed mogelijk wil houden. De echte schandalen zijn al die buitenlandse bedrijven die door onze achtereenvolgende regeringen gigantische belastingvoordelen kregen en krijgen. Dit artikel is te gênant voor woorden. Laat de auteur zich met belangrijke zaken bezighouden in plaats van deze onzin.

wittecisnoot
wittecisnoot30 okt. 2022 - 12:20

@JohnVKR "En dat de gemeente Hilversum heeft meegewerkt is logisch, dat doet elke gemeente in Nederland die de relaties met grote werkgevers in de stad zo goed mogelijk wil houden". Je praat hier over persoonlijke cadeaus. Dat is iets anders dan een relatie goed houden. Als een gemeenteraadslid een nieuwe keuken krijgt van een winkelier en die winkelier krijgt ineens een vergunning om diens woonhuis te verbouwen (of diens naam op een route) dan gaat dit te ver. Los dat dit al stinkt, is NPO niet alleen een werkgever maar ook onderdeel van de NPO en dus onafhankelijke journalistiek. Onafhankelijk betekent dus precies dat je geen cadeaus accepteert maar onafhankelijk blijft. Een afscheidscadeau is natuurlijk een cadeau wat langer in de pen blijft zitten om plausible deniabilty te kunnen claimen. "De echte schandalen zijn al die buitenlandse bedrijven die door onze achtereenvolgende regeringen gigantische belastingvoordelen kregen en krijgen". Lijkt mij juist een reden om tegen alle belangenverstrengeling te zijn en voor een onafhankelijke publiek omroep. Dus zeker tegen het uitwissen van cadeaus tussen politici en werkgevers, waar jij juist zo makkelijk over doet…

HenryHansen
HenryHansen29 okt. 2022 - 14:16

"en daarvoor als gevierd NPO-bestuurder tussen 2012 en 2022" Gelukkig, satire bestaat nog!!

Mokker
Mokker29 okt. 2022 - 14:16

De nauwe banden met de politiek tijdens haar voorzitterschap van de NPO hebben laten zien dat deze dame er hele lage ethische standaarden op na houdt.

3 Reacties
Karingin
Karingin30 okt. 2022 - 1:30

Ja, maar dat geldt voor bijna iedereen op rechts, al doet D66 zich hier en daar wat linksig voor - ze zijn het ultieme midden, en daar is vooral leegte

Ejoth
Ejoth30 okt. 2022 - 7:52

Nou Karingin, Wim Kok misschien als ultieme linkse graaier bij het door jou verdoemde Shell ?

Mokker
Mokker30 okt. 2022 - 8:38

Heeft denk ik niet zo veel te maken met links of rechts, je ziet het bij alle establishment partijen terug.