Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Energierekening wordt voor velen onbetaalbaar

FNV pleit voor maximumprijs
Joop

Shexit

  •  
10-12-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
51512353022_b0ba820232_k

© cc-foto: Mark Dixon

Wil je als land verdienen aan dit type oude ondernemerschap? Of wil je belasting van bedrijven die zich maximaal inzetten voor de samenleving en de wereld veroveren door maatschappelijke problemen op te lossen?
Vandaag gaat Shell zeer waarschijnlijk officieeel naar Engeland. De reden is simpel: veel meer miljoenen bijschrijven op de salarisstrookjes en in de boeken van bestuurders en aandeelhouders.
Het is belastingontwijking en niet strafbaar. Wel schaamteloos natuurlijk, naar Nederland maar ook naar al die AEX fondsen die wel gewoon belasting afdragen voor buitenlandse beleggers. En best ontluisterend dat onze minister van Economische Zaken en onze minister-president nog wanhopig vier miljard euro belastinggeld wilden betalen om de fiscale brievenbus van het bedrijf hier te houden. Dat belooft wat…
Het voordeel van de Shexit is dat het vestigingsklimaat voor impact ondernemerschap in Nederland mogelijk iets verbetert. Want zo’n olie- en gas-moloch aan de overkant van de Noordzee houdt mogelijk net iets minder de duurzamere innovatie tegen, via onder meer de fiscale voordelen voor brandstoffen in plaats van duurzamere alternatieven. Zo hebben we onder andere onze koppositie op wind-, getijde-, zonne- en warmte-energie uit handen gegeven. En als er uiteindelijk iets minder talent voor Shell werkt of aan hen levert, wat overigens nog maar de vraag is, dan zou dat goed gebruikt kunnen worden voor nieuwe economie.
Een nadeel is wel dat de overheid vele miljoenen belastinginkomsten misloopt. Aan de andere kant, wil je als land verdienen aan dit type oude ondernemerschap? Of wil je belasting van bedrijven die zich maximaal inzetten voor de samenleving en de wereld veroveren door maatschappelijke problemen op te lossen? Doe mij maar de impact ondernemers van zonnecel-auto Lightyear, Tony’s Chocolonely, deelplatform Peerby.
Overigens: als er in de media weer ‘gevreesd’ wordt voor vestigingsklimaat… neem dan mee dat de CEO Van Beurden alleen al tot wel twintig miljoen per jaar krijgt, inclusief aandelen. Dat loopt gedurende zijn looptijd op tot bijna honderd miljoen euro. Als impact ondernemer kun je hier letterlijk honderden banen mee creëren voor de nieuwe economie – hier in Nederland; van agritech, robotica, kwantum computing, hyperloops etc. Dat is pas goed voor het vestigingsklimaat. Én voor het echte klimaat.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (61)

JanB2
JanB212 dec. 2021 - 2:02

In werkelijkheid is de vervaardiging van hoogwaardige eindproducten uit halffabricaten of -beter nog- in het kader van een circulaire economie herwonnen aluminium, ijzer en staal van strategisch belang. Zonder halffabrikaten geen eindproduct. Voor de aluniniumproductie is bovendien helemaal geen waterstof nodig, alleen elektriciteit. Voor de staalproductie is waterstof wenselijk, als oxidator ter vervanging van cokes (koolstof). Dat scheelt in fijnstof en vooral in CO2 emissie.

13 Reacties
JanB2
JanB212 dec. 2021 - 2:05

PS ook een circulaire economie die aluminium en staal volledig recycled heeft enorme hoeveelheden energie nodig voor de smelterijen.

The Apple
The Apple12 dec. 2021 - 10:57

Staal is 100% recyclebaar zonder kwaliteitsverlies. Door het gebruik van schroot is 65% minder energie nodig vergeleken met het gebruik van ruwijzer. Tevens wordt per ton ruwijzer anderhalve ton ijzererts en een halve ton kooks en kolen bespaard. Er zijn installaties die 100% schroot gebruiken (elektrostaal) - Het belang van dit proces is dat als grondstof uitsluitend schroot kan worden gebruikt. Aldus zijn elektrostaalfabrieken niet gebonden aan een hoogovenproces voor de productie van ruwijzer, maar kunnen als zelfstandige eenheden fungeren. Een ander oordeel van de elektrostaal techniek is dat je staal kunt maken van schroot zonder dat er nog andere grondstoffen dienen aan toegevoegd te worden. Dit is wel het geval bij het vervaardigen van ruwijzer met een hoogovenproces.

The Apple
The Apple12 dec. 2021 - 11:11

Om aluminium te maken uit schroot, volstaat 5% van de energie die nodig is voor de productie uit primaire grondstoffen. Bij het maken van waterstof gaat energie verloren. Bij het omzetten van elektriciteit in waterstof gaat zo’n 25 procent van de energie verloren. Ook bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit is er sprake van energieverlies: zo’n 40 procent. Groene waterstof is duurzaam, maar de productie is erg duur, kost veel tijd en is ingewikkeld. Grijze waterstof is makkelijker te maken, maar niet duurzaam.

The Apple
The Apple12 dec. 2021 - 11:18

Bij dit alles is het transport van de (bulk-)transporten van de grondstoffen -enorme hoeveelheden, reden waarom die industrieën bij de zeehavens zijn gevestigd- nog niet eens meegerekend. Dat soort misleidende teksten ben ik van jou niet gewend JanB.

The Apple
The Apple12 dec. 2021 - 12:38

Kuifje: "In de jaren 70 en 80 liepen de bedrijven weg uit ons land en de werkeloosheid liep gigantisch hard omhoog." De aluminiumsmelterij in Delfzijl heeft de energieconsumptie van de stad Groningen en biedt werkgelegenheid aan 400 mensen. Enig idee hoeveel werkgelegenheid die datacentra van Google, Facebook en Microsoft gaan opleveren? Kuifje maakt zich schuldig aan pure rechtse volksverlakkerij die grenst aan nepnieuws.

The Apple
The Apple12 dec. 2021 - 12:46

De installaties van Yara, een van oorsprong Noors bedrijf, torenen boven het Zeeuwse platteland bij Sluiskil uit. Jaarlijks gaat van hier ­bijna 5 miljoen ton kunstmest over land en zee naar Brazilië, het Verenigd Koninkrijk of Duitsland. Het is de grootste kunstmest­fabriek in Noordwest-Europa. Voor de productie van ammoniak, een hoofdingrediënt van kunstmest, wordt veel aardgas verstookt. Dit maakt Yara een van de grootste vervuilers van Nederland: in 2018 ging er in Sluiskil 3,6 miljoen ton CO2 de lucht in. De fabriek verslaat branchegenoot Shell Moerdijk ruimschoots (2,8 miljoen ton CO2). Andere chemiegiganten Dow Benelux in Terneuzen (4,2 miljoen ton CO2) en Chemelot in het Limburgse Geleen (4,6 miljoen ton CO2) spannen de kroon. Deze bedrijven leveren ­behalve kunstmest onder meer industriële gassen en kleurstoffen. De sector is een broeikasbom, goed voor 21,6 miljoen ton broeikasgassen per jaar, zo ­becijferde CE Delft voor Trouw. De chemische industrie staat dan ook op plek 4 in de lijst van de 15 meest vervuilende bedrijfstakken. Yara Sluiskil is zich hier pijnlijk van bewust. Wat de fabriek aan aardgas verbruikt in een uur, is evenveel als 160 huishoudens in een jaar, aldus manager externe relaties Gijsbrecht Gunter: “Van onze kosten gaat naar 70 procent naar de aardgasrekening.” - https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/kunstmestfabriek-yara-in-het-zeeuwse-sluiskil-moet-als-broeikasbom-vergroenen-hoe-dan-ook~be96cc59/

The Apple
The Apple12 dec. 2021 - 12:52

YARA heeft ca 600 werknemers en verbruikt 2 miljard kuub aardgas/jaar, waarvan 80% als grondstof; hoofdzakelijk afkomstig uit de Noordzee.

JanB2
JanB212 dec. 2021 - 21:27

PS oxidator moet reductor zijn bedenk ik net.

JanB2
JanB212 dec. 2021 - 21:34

Blijft het feit dat het energieverbruik by recycling met name bij staal nog steeds immens is. Vraag is ook of je genoeg aanvoer van staal voor hergebruik kunt krijgen. Er is niks mis met een circulaire economie. Het spaart grondstoffen uit en bespaart energie. Maar helemaal zonder productie van nieuwe basismaterialen uit grondstoffen gaat het nog niet. Als je dat in eigen land of in Europa kunt doen dan moet je dat ook doen. Het maakt ons minder afhankelijk van landen als China en de VS.

JanB2
JanB212 dec. 2021 - 21:45

En wat de chemiesector betreft: die werkt al hard aan emissie reductie. Dat doen ze al jaren. Ook, en soms met name, uit kostenoverwegingen. Er zijn wellicht rotte appels en kwestie’s (Chemours, Du Pont) maar daar kan, desnoods met harde hand, tegen opgetreden worden. Roepen dat deze industrie weg moet is struisvogelpolitiek. De producten blijven nodig. Als wij ze niet maken doet iemand anders het (en zijn wij op import aangewezen). De emissie blijft, de vervuiling ook, en vaak op een hoger niveau dan bij productie in Europa. Een chemiesector die zo schoon mogelijk produceert en wat men produceert, en met zo weinig mogelijk aanspraak op fossiele energiebronnen is een verrijking voor Nederland en Europa. Dát moet de insteek zijn.

The Apple
The Apple13 dec. 2021 - 9:51

JanB: "Blijft het feit dat het energieverbruik by recycling met name bij staal nog steeds immens is." Ik heb niet geschreven dat bij het gebruik van ruwijzer geen energie meer nodig zijn, ik geef de cijfers: staal 35%, aluminium slechts 5%, afgezien van de winst die geboekt wordt bij het transport, geen omzetting van waterstofgas middels elektriciteit en zonder toevoeging van nog andere grondstoffen. "helemaal zonder productie van nieuwe basismaterialen uit grondstoffen gaat het nog niet. Als je dat in eigen land of in Europa kunt doen dan moet je dat ook doen. Het maakt ons minder afhankelijk van landen als China en de VS." Alsof je voor de aanvoer van grondstoffen niet afhankelijk zou zijn van andere landen. De winst die je zo boekt is enorm, wil je nu zeggen dat dat niet zo is?

JanB2
JanB214 dec. 2021 - 0:47

De winst die je zo boekt is enorm, wil je nu zeggen dat dat niet zo is? Aan ertsen is altijd wel te komen tenzij er sprake is van een mondiale zeeblokkade door de één of andere mogendheid. Voor onmisbare metalen aangewezen zijn op totalitaire regimes met een eigen mondiale agenda en machtsaanspraken is daarentegen nogal link. De winst die je zo boekt is dus niet enorm. Je verliest in ieder geval op punten en in het meest ongunstige geval door een knock out.

The Apple
The Apple14 dec. 2021 - 10:09

Met "winst" bedoelde ik natuurlijk de winst die je boekt in termen van energiebesparing en CO2 reductie. Had je dat nu echt niet begrepen , of........? "Voor onmisbare metalen aangewezen zijn op totalitaire regimes met een eigen mondiale agenda en machtsaanspraken is daarentegen nogal link." Maar Jan toch, het gaat hier over de ijzer, aluminium en kunstmest. In dat geval zijn voor de halffabricaten dan aangewezen op totalitaire regimes met een eigen mondiale agenda en machtsaanspraken en in het geval van de grondstoffen daarvoor niet? Het begint echt pijnlijk te worden.

The Apple
The Apple11 dec. 2021 - 20:09

Ik schreef: Nu die aluminiumsmelterij in Delfzijl nog, de hoogovens,die kunstmestfabriek in Zeeland en al die datacentra voor Google, Facebook en Microsoft, maar dan wel zo dat ze helemáál vertrekken. Dan hebben we meer dan genoeg schone energie voor heel Nederland over. JanB: "Dat zijn producenten die strategisch van belang zijn voor Nederland en Europa." Winterdepressie wil daarvoor zelfs "1% tot 2% van het oppervlakte van Groningen te voorzien van PV’s en batterijopslag", want "wat we nodig hebben is meer maak-industrie." In werkelijkheid is de vervaardiging van hoogwaardige eindproducten uit halffabricaten of -beter nog- in het kader van een circulaire economie herwonnen aluminium, ijzer en staal van strategisch belang. Dat kan bijna allemaal direct gedaan worden met behulp van schone elektriciteit, zelfs zonder de omzetting naar waterstof, die ook een enorm verlies aan energie ten gevolge heeft. De grootschalige omzetting van elektrische energie naar waterstofgas voor dit soort doeleinden -die nu volop gepromoot wordt- zou wel eens een enorme vergissing kunnen blijken te zijn. (Nu heb ik het niet over de kleinschalige omzetting op lokaal niveau om zomerse overschotten op te slaan.) Uiteindelijk word zo alleen maar -op bijna kunstmatige wijze- een tekort gecreëerd om de prijs hoog te houden, zodat de consument meebetaald om het systeem in stand te houden. Het is te hopen dat "links" en "groen" zich niet op die manier in de luren laat leggen. Goede indicatie: als het gaat om grootschalige oplossingen waar de VVD vóór is, weet je al bijna zeker dat het gaat om "oplossingen" die niet deugen en slechts bedoeld zijn om de macht van de multinationals in stand houden. Kernenergie is er daar eente van. Biologische landbouw heeft helemaal geen kunstmest en pesticiden nodig, die zijn alleen maar buutengewoon schadelijk: A Farm for the Future – https://vimeo.com/136857929

FredD2
FredD211 dec. 2021 - 6:00

Het einde van de apartheid in Zuid Afrika was niet mogelijk zonder medewerking van het blanke apartheidsregime. Het einde van het communisme in Rusland was niet mogelijk zonder de medewerking van de communistische regering. Het einde van de achtergesteldheid van vrouwen was/is niet mogelijk zonder de medewerking van de mannen. De scheiding van staat en kerk was niet mogelijk zonder de medewerking van de kerk. Zo is het einde van de vervuiling niet mogelijk zonder de medewerking van de grote vervuilers en als we deze steeds weg gaan jagen en weg zetten als criminelen, zal het ook niet snel veranderen. Verder kun je het wel crimineel gaan noemen wat ze doen, maar eigenlijk doen wij hetzelfde. Als de maximum snelheid 100, dan rijden we 100. Meeste mensen nog even iets meer zodat ze nog net onder de boetes blijven, maar vrijwel niemand rijdt dan 80 al zou dit veel beter zijn voor het klimaat. We halen er uit wat er in zit tot aan de grens. De grote bedrijven doen niets anders. Zij halen er uit wat er in zit en als dit niet klopt, dan moet de wetgeving veranderd worden. Tot die tijd blijft de overheid de schuldige. Gat geldt ook voor arme landen waar heleboel misstanden plaats vinden. Zolang dit van lokale overheden gewoon wordt toegestaan zijn zij hoofdverantwoordelijk en niet een bedrijf of een persoon die gebruik maakt van de gaten die de overheid in de wet aanhouden en of niet handhaven.

1 Reactie
The Apple
The Apple11 dec. 2021 - 20:20

Klopt, degenen die aan de macht zijn, zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor de ellende. FredD doet het echter voorkomen dat daar alleen een einde aan kan komen als degenen die aan de macht zijn daar vrijwillig van afzien. Dat is echter in geen van de genoemde gevallen het geval. Steeds ging het om een combinatie tussen -economische- onhoudbaarheid en maatschappelijke druk. De situatie dreigt onhoudbaar te worden, dus is het de hoogste tijd voor maximale maatschappelijke druk. "Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable." - Kennedy

JanB2
JanB211 dec. 2021 - 3:10

Vergeet die nieuwe economie. Nederland is daar te stom voor geworden.

oliemannetje
oliemannetje10 dec. 2021 - 22:13

Over vermeende belastingontwijking, In nederland wordt dan welliswaar (volkomen legaal) geen winstbelasting betaald (maar zat andere belastingen), wereldwijd betaald Shell ongeveer gemiddled 30% belasting Uit Shells jaarlijkse tax report 2018 bijvoorbeeld: In 2018, Shell companies paid $10.1 billion in corporate income tax and $5.8 billion in royalties around the world. On behalf of governments, we also collected some $48.2 billion in excise duties, sales taxes and similar levies on our fuel and other products. Shell’s overall effective tax rate was 32.9% in 2018. Het zou inderdaad beter zijn als ze belasting zouden betalen in elk land wat ze pro rato in dat land verdienen, maar of dat uiteindelijk veel zal schelen met die ruim 30 % die ze nu betalen valt nog te bezien.

1 Reactie
Karingin
Karingin11 dec. 2021 - 1:40

Ja lekker belangrijk, laat ze maar eens betalen om alle vervuiling in met name ontwikkelingslanden op te ruimen. Beter nog, laat ze ophouden met vervuilen en de hele tent opdoeken

19682
1968210 dec. 2021 - 20:58

“En voor het echte klimaat” U weet wel het klimaat waar tientallen ?miljarden voor nodig zijn .Miljarden die er voor de Corona uitbraak al niet meer waren laat staan nu. Als we nu verdergaan met het “uitpersen” voor nog meer miljarden ,zou ik als politiek toch maar voorzichtig zijn en opletten dat die citroenen geen handgranaten zijn.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt10 dec. 2021 - 22:24

Miljarden die er vóór corona al niet waren, maar tijdens corona opeens volop WEL waren. De overheid heeft geld zat, ik hoor net de laagste schuld van Europa. Er kan bijna renteloos geld geleend worden. Ideaal om mee, bijvoorbeeld. In het klimaat, te investeren.

Karingin
Karingin11 dec. 2021 - 1:41

Die miljarden zouden niet nodig zijn als Shell de halve wereld niet naar de klote had geholpen

The Apple
The Apple10 dec. 2021 - 20:43

Nu die aluminiumsmelterij in Delfzijl nog, de hoogovens,die kunstmestfabriek in Zeeland en al die datacentra voor Google, Facebook en Microsoft, maar dan wel zo dat ze helemáál vertrekken. Dan hebben we meer dan genoeg schone energie voor heel Nederland over, misschien zelfs wel om iedereen elektrisch te laten rijden. Dag Shell, jullie zijn overbodig geworden.

7 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie11 dec. 2021 - 1:38

Ik snap niet helemaal waarom je hoogwaardige maak-industrie op een hoopje gooit met cloud onzin van Google of Feestboek. Zonder de cloud, wat gewoon een naam is voor een paar computers waarvan de gebruikers geen eigenaar zijn en geen controle er over hebben, zal het level prima door kunnen gaan. Dat zal zonder alu, staal of kunstmest echt wel een probleempje kunnen worden. Je vergeet daarbij ook dat er best wel een hoop aluminium nodig is in de productie van EV's. De interne laadkabels van de meeste Tesla's zijn bijvoorbeeld van aluminium. Wat we nodig hebben is meer maak-industrie, helemaal in de noord regio. Het zou helemaal niet zo erg zijn wanneer er in Groningen een grote Batterijproductiefabriek zou komen. Die regio heeft havens en infrastructuur om rauwe materialen te verwerken. De jaarlijkse energie behoefte van de Aldel(of hoe dat tegenwoordig ook heet) kan prima worden voorzien door 1% tot 2% van het oppervlakte van Groningen te voorzien van PV's en batterijopslag. Dit is geen raketwetenschap.

JanB2
JanB211 dec. 2021 - 3:08

Nu die aluminiumsmelterij in Delfzijl nog, de hoogovens,die kunstmestfabriek in Zeeland. Nope. Dat zijn producenten die strategisch van belang zijn voor Nederland en Europa. Of wilde je alles uit China laten komen in de toekomst (over vervuiling gesproken) en je nog chantabeler laten maken door een totalitair regime. En Shell is bij lange na nog niet overbodig. Wordt dat wellicht ook nooit.

The Apple
The Apple11 dec. 2021 - 10:44

Halfproducten invoeren, bijvoorbeeld uit Brazilië. Daar komt al het erts/bauxiet vandaan en hebben ze duurzame energie in overvloed. In Nederland verwerken tot hoogwaardige eindproducten, met duurzaam opgewekte elektriciteit. Die aluminiumsmelterij voorziet in 400 arbeidsplaatsen en gebruikt evenveel energie als de stad Groningen. En het is net als met de landbouw: het is allemaal voor de export.

The Apple
The Apple11 dec. 2021 - 10:53

JanB wil blijkbaar het streven naar een circulaire economie opgeven voor het strategisch belang van Europa. Ik heb niets tegen Europa, maar dat gaat me toch te ver. Biologische landbouw heeft geen kunstmest nodig. De zondvloed komt, de hoogste tijd voor nog een kernenergiecentrale in Borsele en eentje in Delftzijl.

Tuckers
Tuckers11 dec. 2021 - 13:19

@Apple ' Biologische landbouw heeft geen kunstmest nodig' En daarom is biologisch eten zo duur én niet rendabel...

The Apple
The Apple11 dec. 2021 - 19:16

Tuckers - A Farm for the Future - https://vimeo.com/136857929

Pater
Pater12 dec. 2021 - 6:57

@JanB, Winterdepressie De keuze is niet: China of Delfzijl. Delfzijl is indertijd gekozen omdat het zo dichtbij de enorme gasvoorraden zat. Die worden nu afgesloten, dat is het logisch als Aldel naar bijv. IJsland vertrekt: enorme hoeveelheden blauwe energie en aardwarmte. Aldel hoort hier als grootverbruiker niet meer thuis. Als we in NL maakindustrie willen ontwikkelen moet dat hoogwaardige productie zijn, Aldel is het tegendeel. Hoogovens zou het proberen waard zijn mits ze snel overschakelen op minder energie-intensieve en schonere productie met schone energie.

EenMening
EenMening10 dec. 2021 - 18:37

Er moet nog heel veel gebeuren voordat alle conventionele auto's vervangen zijn door elektrische exemplaren. Het duurt ook nog heel lang voordat er genoeg duurzaam opgewekte elekriciteit is. Voorlopig zijn olie en gas nog hard nodig, dat geldt dus ook voor bedrijven als Shell en Esso. Het verplaaten van het Shell-hoofdkantoor naar Londen is vooral een zaak van prestige. Dat komt Bojo goed uit.

3 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie11 dec. 2021 - 1:30

Binnen 10 jaar en dat is een conservatieve inschatting. Het is eigenlijk nu al zo dat over de levensduur van een EV deze goedkoper is om te bezitten dan een ICE auto. Het punt waarop een nieuwe EV voor het gros betaalbaar is, is een kwestie van een jaar of 4 a 5. Dat gaat puur om de instap. Bijkomende technologieën zoals Vehicle-To-Grid gaan het hebben van een oude ICE auto ook nog eens extra bezwaren boven op en de kosten die alleen maar meer gaan worden voor deze dino's.

EenMening
EenMening11 dec. 2021 - 20:19

we shall see. Er zullen vanaf een bepaald moment (2027? / 2030?) alleen nog maar EV's verkocht mogen worden, maar Nederland heeft meer dan 10 voertuigen die gemiddeld 18 jaar meegaan.

EenMening
EenMening12 dec. 2021 - 19:08

10 = 10 miljoen

Eid
Eid10 dec. 2021 - 17:09

Wat een dwarrelend verhaal, met allerlei wensgedachten zonder feiten, iets waar veel zgn impactidealisten patent op schijnen te hebben: Hoeveel wordt er dan wel door die bedrijven die zich 'inzetten voor de samenleving en de wereld veroveren door maatschappelijke problemen op te lossen' aan belasting betaald, en wie zijn die bedrijven? Tesla? De windmolenverkoper? De meesten draaien nog maar nauwelijks winst of worden zwaar gesubsidieerd. En: door de aanwezigheid van Shell hebben we onze koppositie (hadden we die dan op al die genoemde fronten?) verloren? En die fiscale voordelen daar ziet de consument niet veel van an de pomp. Tot nu toe moesten juist de alternatieve energiebronnen 'volgepompt' worden met subsidie..

Zomaareenmening
Zomaareenmening10 dec. 2021 - 16:17

Wat een verontwaardige reacties van Pater, Folon, Kuifje! Wat jullie anderen verwijten zeggen jullie zelf. Even de feiten op ee rijtje: Alleen het hoofdkwartier ( dus met de grootste graaiers) vertrekken naar het Britse Koninkrijk. Het verlies aan belastingen op inkomen betreft dus alleen de medewerkers op dit hoofdkantoor. ( vraag is dan wel, gaan ze daadwerkelijk in Engeland belasting betalen of hebben ze daar de status van expat.) De meeste werknemers die in de onderzoekslaboratoria en in de productie werken blijven gewoon in Nederland. De inkomstenbelasting en sociale lasten van deze medewerkers blijven dus in Nederland. Ook zullen er niet zo veel banen verloren gaan want de meeste werknemers en directeuren op het hoofdkantoor verhuizen natuurlijk gewoon mee naar Engeland. Bovendien betaalde Shell sowiezo geen winstbelasting in Nederland dus dit is ook al geen verlies voor ons. Het enigste verlies dat wij als nederlanders lijden is dat de naam Shell niet meer verbonden is met ons land. Wat een verlies zeg!!!

3 Reacties
PVDB2
PVDB210 dec. 2021 - 17:17

Inderdaad. Het gaat om niet veel meer dan paar handvol personen dat mee wil naar Engeland. Buiten die zullen best medewerkers zijn die een andere baan hebben moeten zoeken. Op dat niveau niet zo'n probleem lijkt. Productiefaciliteiten blijven gewoon, net als de als de regels en uitspraken van de rechter in zake Shell (milieu, vervuiling, transitie). En ook de subsidies die al toegezegd zijn natuurlijk. 17 miljoen voor de waterstoffabriek, die er nog niet staat, windparken voor elektriciteit om er groene waterstof van te maken. Subsidie voor "oplossingen" als CCS (die er ook gaan komen). En eventueel voor waterstoftankstations die bergen geld kosten en voorlopig nog even geen "oplossing" zijn. GB is fiscaal aantrekkelijker, minder gedoe met salarisverhoging en bonussen, betere bedeling van de aandeelhouders. Al moet men eigen aandelen om de prijs op peil te houden (die vroeg of laat gaat zakken) om dus de aandeelhouders tevreden te houden.

Kuifje3
Kuifje310 dec. 2021 - 17:36

@Zomaar: Je mening is behoorlijk kortzichtig. In de jaren 70 en 80 liepen de bedrijven weg uit ons land en de werkeloosheid liep gigantisch hard omhoog. WAO (waar veel ontslagen in werden verstopt) en WW liepen naar elk bijna een miljoen personen. We zijn uit die crisis gekropen door het scheppen van een ruimhartig vestigingsklimaat wat door dom, echt oliedom beleid nu zeer snel wordt afgebroken. Het begint met de hoofdkantoren, maar wat denk je zelf als een Engelsman moet beslissen waar hij zijn volgende fabriek moet plaatsen. Wordt dat dat in ons land of elders gedaan? Bedenk dat wij ook niet meer die geweldige infrastructuur hebben door het steeds verder dichtslibben van onze wegen. Schiphol staat onder zware druk en zal door dom beleid ook snel zijn positie verliezen. Ja, ik ben heel somber over de toekomst van ons land dat bestuurd wordt door totaal incompetente figuren. Dan heb ik het niet uitsluitend over onze regeringsploeg, maar zeker ook over de veel te activistische oppositie.

erikbos
erikbos10 dec. 2021 - 18:33

U vergeet de honderden miljoenen aan dividendbelasting die wordt ingehouden op de dividenduitkering van de buitenlandse aandeelhouders van Shell.

Geen3
Geen310 dec. 2021 - 15:20

Michel, met uw oplossingen (hoe sympathiek ook) vullen we de staatskas niet.

Pater
Pater10 dec. 2021 - 13:35

"Zo hebben we onder andere onze koppositie op wind-, getijde-, zonne- en warmte-energie uit handen gegeven." Wanneer zou NL die koppositie ooit gehad moeten hebben? En als die er ooit was (jaren '70 misschien), zou die dan verloren zijn gegaan door Shell? Lijkt me onzin, dat was de falende politiek. De belastingontwijking geldt vooral voor de dividendbelasting, en die ontwijking komt niet bij het bedrijf maar bij de aandeelhouders terecht. We missen miljarden belastinggelden, maar dat staat tegenover dat Rutte nu geen argument meer heeft om de grote bedrijven een paar miljard toe te stoppen, en och, Shell heeft zo'n slechte transitiestrategie dat daar over 10 jaar weinig meer van over is. Ik betwijfel trouwens of het belastingvoordeel doorslaggevend was, de grotere flexibiliteit en slagkracht van een centraal geleid bedrijf lijkt belangrijker.

4 Reacties
itsme3
itsme310 dec. 2021 - 15:45

" Ik betwijfel trouwens of het belastingvoordeel doorslaggevend was, de grotere flexibiliteit en slagkracht van een centraal geleid bedrijf lijkt belangrijker." Ze hadden exact hetzelfde kunnen bereiken door het hoofdkantoor in Nederland te concentreren. Maar de dividendbelasting en het klimaatvonnis hebben er toe geleidt dat de keuze begrijpelijkerwijs op Engeland is gevallen.

The Apple
The Apple10 dec. 2021 - 21:07

Pater: “Zo hebben we onder andere onze koppositie op wind-, getijde-, zonne- en warmte-energie uit handen gegeven.”Wanneer zou NL die koppositie ooit gehad moeten hebben? Onze woordkunstenaar en meester van het rechtse frame is weer eens aan het woord. Je kunt ook een koppositie uit handen geven door achter in het peloton te lang te wachten op een goede gelegenheid. Je hebt dan alle troeven in handen, maar laat het achterwege om ze uit te spelen. Laten we Shell eens door die bril bekijken.

Welp2
Welp210 dec. 2021 - 21:34

@itsme Bedenk dat Shell al een tijdlang meer een Engelse dan een Nederlandse ondernemersvorm heeft. Binnen het Angelsaksische bedrijfsmodel hebben aandeelhouders meer macht/invloed op het bedrijf dan in het Rijnlandmodel wat we hier kennen. Aangezien het de aandeelhouders zijn die de beslissing moesten maken over waar te vestigen, is het niet vreemd dat het VK gekozen is. Het klimaatvonnis blijft overigens ook van kracht met het verplaatsen van het hoofdkantoor. Wel kan het een teken geweest zijn voor Shell dat een nationale overheid ze geen immuniteit t.o.v. internationale/EU-wetgeving kan bieden.

Pater
Pater12 dec. 2021 - 6:48

@Apple "Je kunt ook een koppositie uit handen geven door achter in het peloton te lang te wachten op een goede gelegenheid." Lees die zin van je een rustig na. Achter in het peloton blijken hangen en toch een koppositie opgeven? Als je deze geniale strategische vondst aan JumboVisma verklapt wacht ons een fantastisch wielerjaar! Waaruit maar weer blijkt dat je onzin verkondigt. @itsme Dat is waar, dat speelt zeker ook een rol. Ik meen dat de vennotschapsbelasting in Engeland ook wat lager is. Ik denk dat de gegarandeerde rechtse meerderheid in Engeland voor de komende jaren ook meespeelt, geen oprispingen met belastingverhogingen te verwachten.

Robert Follon
Robert Follon10 dec. 2021 - 13:28

[neem dan mee dat de CEO Van Beurden alleen al tot wel twintig miljoen per jaar krijgt ... Als impact ondernemer kun je hier letterlijk honderden banen mee creëren voor de nieuwe economie] Dit alleen al is van een stuitende economische laaggeletterdheid. Die twintig miljoen verhuist gewoon mee naar Londen, het is niet zo dat "Nederland" van B's salaris betaalde en we dat bedrag nu lekker alternatief kunnen besteden. Tony's Chocolonely, ja die leggen wel een enorm fiscaal gewicht in de schaal met 80 miljoen euro omzet afgezet tegen de 181 miljard die nu naar Engeland gaat.

Kuifje3
Kuifje310 dec. 2021 - 12:56

Na Reed Elsevier, Unilever en SHELL zullen er veel meer grote bedrijven ons land verlaten als ze al niet gewoon omvallen. DSM naar Zwitserland? Schiphol en KLM vallen om? Hoogovens weg? Ach het zijn allemaal bedrijven die we kunnen missen toch? Boeren, tuinders en vissers er achteraan. Alle energiereuzen zijn in buitenlandse handen. Boeiend? We kunnen het ons niet langer veroorloven om ongelimiteerd te schoppen tegen de bedrijven en mensen die voor ons land het geld verdienen. Inmiddels begint de vlucht serieuze vormen aan te nemen en onze politici staan soms zelfs openlijk te juichen bij de exits. Intussen in de 2e kamer gaat de discussie over of een minister het woord exotisch mag gebruiken. Voor een simpel klein detail eisen alle partijen hun drie minuten spreektijd op inclusief het aantal interrupties waar ze “recht” op hebben. Dat betekent dus dat we uren doen over ieder subonderwerpje. Onze regeerpartijen steunen moties van afkeuring jegens elkaar, maar zijn tegelijkertijd tot elkaar veroordeeld. Regeren gaat dus niet meer terwijl een crisis als in de jaren 80 van de vorige eeuw op ons af dendert. Het vertrouwen onderling, maar meer nog het vertrouwen in ons stelsel en nog erger het vertrouwen in ons land neemt snel af. Gelukkig vinden we het helemaal geen ramp allemaal. Toch?

1 Reactie
Eid
Eid10 dec. 2021 - 17:17

@Kuifje De Tweede Kamer: Langzamerhand het Romeinse Rijk in z'n nadagen. Maar ja, wat wil als je kijkt waar de vertegenwoordiging voorheen hun baan hadden, als ze die al hadden, en zo zonder kwaliteitseisen in kunnen stromen; hoeveel ervan begrijpen hoe BNP verdiend wordt. Dan maar 4000 vragen stellen...

voorburg2
voorburg210 dec. 2021 - 12:33

Uiteindelijk zal de overheid die honderden miljoenen op een andere manier moeten binnenharken.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt10 dec. 2021 - 13:58

Met een goede progressieve belasting op de inkomens van een paar van het type ceo' s als van Beurden en je bent er al.

Robert Follon
Robert Follon10 dec. 2021 - 15:40

"de inkomens van een paar van het type ceo’ s als van Beurden" In elk geval is er alvast eentje minder over om te belasten....

Eid
Eid10 dec. 2021 - 17:19

@vdbemt Nog progrssiever? De verhouding rijk-arm is al zo laag. Maar goed, nivelleren blijft een feestje.

vdbemt
vdbemt10 dec. 2021 - 18:04

@Robert. En nu stort Nederland in? Heineken, Philips, AH, Jumbo. Er zijn er genoeg (of is het 'te veel?) Dan nog eentje die al zijn miljoenen zou moeten inleveren:Siewert.

Robert Follon
Robert Follon10 dec. 2021 - 20:15

[Siewert] Box 3 slimpie. Siewerts' inkomen bedraagt nagenoeg 0.

vdbemt
vdbemt10 dec. 2021 - 22:28

@Robert. Daar kan je op papier leuk met box3 nul van maken. Het gaat wel om 9 miljoen.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine10 dec. 2021 - 11:22

"Impact ondernemers als Tony’s Chocolonely". Een winst van 261.000 euro per jaar. Da's nog het lage tarief, 15%, dus 39.150. Da's niet eens genoeg voor 1 ambtenaar. Goed om te investeren in impact ondernemers (voor de toekomst), maar we hebben wel zo'n 350 miljard per jaar nodig voor onze verzorgingsstaat. En dat gaan we voorlopig niet redden met alleen impact ondernemers. Een verhaal vol valse tegenstellingen. We hebben zowel bedrijven uit de oude als de nieuwe economie nodig, en dat is iets van alle tijden.

4 Reacties
LHTJ
LHTJ10 dec. 2021 - 13:37

We kunnen ook best wel een paar blikken ambtenaren missen. Gewoon iets minder 9 tot 5 mentaliteit, iets efficiënter werken, iets minder eindeloos vergaderen maar gewoon gaan uitvoeren. Waar ik wel voor ben is een koste efficiëntie team op ieder departement en iedere gemeente. Gewoon een team van 4 ambtenaren die eigenlijk niets anders doen dan iedereen de spiegel voorhouden en continu vragen "was dit nu echt nodig?" Vergadering om 17:30 en 4 schalen luxe broodjes voor 10 mensen. Was dit nu echt nodig? Nieuwe indeling van de kantoorruimte, alle bureaus van 3 jaar oud eruit en compleet nieuwe inventaris bestellen. Was dit nu echt nodig? Een pixel rechtsboven op het presentatiescherm kapot, je ziet het enkel als je het weet maar we bestellen gewoon een nieuwe (luxer model) Was dit nu echt nodig? Er wordt wat geshuffeld tussen afdelingen en om kennis met elkaar te maken gaan er 4 teams om de beurt een weekend naar een blokhut voor een heisessie. Uren schrijven (200% want weekend) en gastronomisch moet het top zijn, dat zorgt voor een band. Was dit nu echt nodig? De noodzakelijke dwang van iedere ambtenaar om zijn/haar potje tot op de bodem uit te geven aan het einde van het jaar omdat er anders de mogelijkheid bestaat dat het slechts wordt aangevuld ipv compleet wordt bijgevuld. Is dat nu echt nodig? Het verplichte cursusaanbod. Was dit nu echt zinvol? enz. enz. enz. Of er nu een links of een rechts kabinet zit, een conservatief of een progressief kabinet. Ze kijken altijd naar wat er binnen moet komen of waar er richting de burger minder uitkan. De exorbitante verkwisting van geld in de eigen organisatie is helemaal niemand een zorg. E zoals sunshine zegt, met enkel een chocoladewinkel van goede wil en nog wat gelijkgestemde gaan we op deze manier de begrotingen niet sluitend krijgen.

Eid
Eid10 dec. 2021 - 17:25

@LHTJ Misschien hebben we ook zoveel ambtenaren omdat we stikken in de vereiste rapportages en procedures, plus subsidie regelingen voor allerlei clubjes die vaak nb tegen de overheid strijden, maar die blijkbaar door de burger zo niet-geapprecieerd worden, dat ze zich niet zelfstandig financieel overeind kunnen houden...

EenMening
EenMening10 dec. 2021 - 18:42

Ambtenaren, je hebt er altijd teveel van. En meestal ook nog de verkeerde soort. Zoals bij het kinderopvangtoeslagschandaal.

voorburg2
voorburg215 dec. 2021 - 15:54

@LHTJ: ambtenaren die in het weekend werken krijgen geen 200% in het weekend. Ze krijgen er helemaal niets voor behalve misschien, als ze geluk hebben, een compensatiedag. Net als het merendeel van de kenniswerkers in Nederland. Het aantal ambtenaren in Nederland neemt gestaag af. Zo'n 1-2% krimp per jaar. Dit terwijl de bevolking met 0.7% per jaar toeneemt. Dat betekent dus jaar-op-jaar een efficientieverbetering van 2-3%. Ofwel 30% per decade. De kosten van het ambtenarenapparaat nemen niet toe, maar gecorrigeerd voor inflatie juist af. Er is in de 2011-2015 periode zelfs een nullijn geweest. En waar u die luxe broodjes, en vervanging van 3-jaar oude bureaus vandaan heeft, geen idee. Afschrijving van meubilair is wetttelijk 10 jaar, dus dat is onverkoopbaar naar het ministerie toe.