Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Sharon Dijksma (PvdA) wordt nieuwe burgemeester Utrecht

  •  
10-11-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
316 keer bekeken
  •  
Installatie nieuwe raadsleden en wethouders Amsterdam

© AMSTERDAM - Wethouder verkeer & vervoer, luchtkwaliteit en water, Sharon Dijksma van de PvdA tijdens de installatie van nieuwe wethouders en raadsleden in de Amsterdamse gemeenteraad. ANP

Sharon Dijksma (PvdA) wordt de nieuwe burgemeester van Utrecht. Dat meldt de NOS. Dinsdagavond werd ze door de gemeenteraad voorgedragen als opvolger van Jan van Zanen, die naar Den Haag vertrok.
Dijksma was van 1994 tot 2007 lid van de Tweede Kamer namens de PvdA. Van 2007 tot 2010 was ze staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, van 2012 tot 2015 van Economische Zaken en vervolgens tot 2017 van Infrastructuur en Milieu. Sinds 2018 is Dijksma wethouder in Amsterdam.
Via Twitter laat Dijksma weten ‘trots en dankbaar’ te zijn.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (114)

Sailor2
Sailor212 nov. 2020 - 19:15

Je kunt van Dijksma vinden wat je wil maar een politiek dier, dat is ze. Drie keer staatssecretaris, petje af hoor. Geloof trouwens dat geen enkele man dat had geaccepteerd zonder minister te worden. Zie daar haar politieke vaardigheden die kennelijk met een dosis bescheidenheid lijken samen te gaan.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen12 nov. 2020 - 10:42

Van de Brom heeft het zinkende schip al verlaten.

Rutger Groot
Rutger Groot12 nov. 2020 - 6:09

Leuk voor Dijksma, jammer voor de tienduizenden die graag wat sneller een CBR examen of herkeuring hadden gehad, want nu blijft de volslagen incompetente Pechtold nog langer bij het CBR. Was hij maar naar Utrecht gegaan, dan had begonnen kunnen worden met het opruimen van de puinhoop bij het CBR.

Kuifje3
Kuifje311 nov. 2020 - 21:53

Pechtold, CBR... ja, dat is echt een succesverhaal. Nee die is echt totaal niet geschikt.

Visionair NL
Visionair NL11 nov. 2020 - 18:32

Mevrouw Dijksma zal best wel bestuurlijke kwaliteiten hebben, althans, sommigen vinden dat, anderen juist niet. Maar waarom mogen de Utrechters zich zelf niet uitspreken over de burgemeester, zoals in Duitsland bijvoorbeeld wel kan? https://www.visionair.nl/politiek-en-maatschappij/nederland/hoe-zou-de-gekozen-burgemeester-kunnen-werken/

1 Reactie
vdbemt
vdbemt14 nov. 2020 - 16:46

Dit is een bezwaar tegen de manier van selecteren en aanstellen van burgemeesters. Dat heeft op zichzelf niets met Dijksma te maken.

Kuifje3
Kuifje311 nov. 2020 - 17:38

Dijksma... geen idee of ze dit wel of niet kan. Wel vreemd dat grotere partijen zoals de SP en de PVV op een enkele uitzondering na geen burgemeesters leveren.

2 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens11 nov. 2020 - 19:20

@Kuifje "Wel vreemd" etc. Omdat de gemeenteraden beslissen.

Kuifje3
Kuifje311 nov. 2020 - 21:51

@Eric: Ja, jammer dat zij dat beslissen. Is er bijvoorbeeld in Utrecht geen enkele goede kandidaat te vinden? Een kandidaat die een keertje van een andere partij komt?

The Apple
The Apple11 nov. 2020 - 16:14

En de draaideur draait maar door. De enige verrassing is, dat je nooit van te voren weet wie er uit komt.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 10:15

Apple :)

Leontrotsky
Leontrotsky11 nov. 2020 - 13:19

Een felicitatie aan Utrecht is op zijn plaats, Sharon is een kanjer die al vaak heeft laten zien over zeer goede bruggenbouwende, leidinggevende en onderhandelende capaciteiten te beschikken. Haar ervaring is een asset waarmee Utrecht nog heel veel plezier kan beleven.

1 Reactie
Kuifje3
Kuifje312 nov. 2020 - 8:34

Zeker een felicitatie waard om met 6% van de zetels het te presteren om 27% van de burgemeesters te kunnen leveren. Dat lukt in geen enkel ander land.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -11 nov. 2020 - 12:14

Burgemeesters maken fouten .. de een wat meer en erger dan de ander. Het is de kracht van een goede burgemeester hoe die zich eruitpraat na blunders .... enkele recente voorbeelden tonen dat aan. Ik vrees dat Dijksma nog niet het gladde heeft om zich uit blunders te redden ... we zullen zien hoe zij dan gesteund wordt door ''achterban''. Alle succes evenwel toegewenst !

4 Reacties
vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 13:31

Tot nu toe, ze loopt intussen toch wel enige tijd mee, heeft ze het niet nodig zich ergens uit te praten.

vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 13:31

Het is geen Halbe Zijlstra.

Kuifje3
Kuifje311 nov. 2020 - 21:55

Zijlstra gaat ook nog wel een leuk baantje vinden hoor. Eerst nog even genieten van zijn wachtgeld.

vdbemt
vdbemt14 nov. 2020 - 16:51

@Kuifje en Bobby. Wel opletten hoor. Zijlstra hééft al een heel leuke baan. Hij is topman bij het bouwbedrijf VolkerWessels. Waar hij inmiddels misbruik heeft gemaakt van zijn voormalige positie, zodat er giftige troep kon worden gestort. Oud-minister Halbe Zijlstra zette als topman van bouwbedrijf VolkerWessels druk op topambtenaren van Rijkswaterstaat bij het besluit tot de omstreden stort van granuliet in de Gelderse natuurplas Over de Maas.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*11 nov. 2020 - 11:33

????Congratulations!.???? ✌✌Utrecht, proficiat!.✌✌

Ivan61
Ivan6111 nov. 2020 - 10:45

Een ding kan ik niet plaatsen. Jij wordt aangesteld als wethouder en wordt verwacht dat jij deze rit uitzit, Mits je gezond blijft. Dat ben jij aan de burgers verplicht. Net als minister Timmermans destijds, Misschien moeten zij verplicht worden om zaak af te ronden en dat zij niet mogen vertrekken. Politici hebben altijd over idealen en normen en waarden. Zodra zij kans ruiken om meer macht en geld te generen vergeten zij alle idealen. Balkende zit bij ING, Bos verdient fortuin. Onbetrouwbaar zooitje.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 13:36

Kom op zeg. Balkenende en Bos, iedere politicus, worden voor een termijn gekozen. B en B hebben daar keurig aan voldaan. Mogen die dan niet voor iets anders kiezen. MOET je in de 2e Kamer blijven??? Bovendien, mag ook niet een gekozen politicus op enig moment voor een andere baan gaan om zich anders en verder te ontwikkelen? Het is toch niet eenmaal 2e Kamer, altijd 2e Kamer? Of eenmaal wethouder, altijd wethouder? Als jij je kan verbeteren, dan doe je dat toch ook?

Ivan61
Ivan6111 nov. 2020 - 16:17

@ vdbemt, Waar reageer jij eigenlijk op.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 10:24

vdBemt Het gaat over de termijn afmaken, dat doen waarvoor je gekozen bent. Dat is momenteel een heet hangijzer. Vroeger was het niet meer dan normaal dat je pas wegging nadat je je termijn had volgemaakt. Daar ben je immers voor gekozen, daarvoor hebben mensen hun stem aan jou gegeven, je beloftes staan daar niet los van. Het gaat steeds meer om individuele carrières en carrière stappen i.p.v. dat doen waarvoor je gekozen bent. Dat ben je nl. verplicht aan je kiezers. Wanneer beginnen we kiezers eens serieus te nemen?

Ivan61
Ivan6112 nov. 2020 - 11:02

@ Minoes, Voor vdBemt is dat onbelangrijk of hij snapt dat niet. Perfecte stemvee eigenlijk.

vdbemt
vdbemt15 nov. 2020 - 9:06

@Sarajlija, Minoes. Waar reageer ik op. S stelt: "Misschien moeten zij verplicht worden om zaak af te ronden en dat zij niet mogen vertrekken." Komt bovendien met voorbeelden van politici die NA hun periode waarvoor er op hun gestemd is, een andere baan nemen. Valse voorbeelden van 'opgevende' politici. Verder stel ik dat ieder mens het recht heeft zichzelf te ontwikkelen en te verbeteren. Ook een politicus. Als je ergens wethouder bent en je hebt elders de mogelijkheid burgermeester te worden, dan is dat een stap waar niets mis aan is om die te maken.

Bernie2
Bernie211 nov. 2020 - 10:19

Geweldig nieuws. Voor Dijkstra, het team waarmee ze aan de slag moet en voor de stad Utrecht. Mijn welgemeende felicitaties voor alle betrokkenen. Dijkstra is een integer bestuurder met een grote dossierkennis en ik geloof dat ze de job met gemak aan kan.

9 Reacties
Starter2
Starter211 nov. 2020 - 10:27

Je bent de sarcasme tag vergeten aan te zetten.

DaanOuwens
DaanOuwens11 nov. 2020 - 10:27

@ Bernie Grappig dat je zo positief bent, waarom eigenlijk? Ik heb haar altijd een van de minst bekwame PvdA bestuurders gevonden. Een licht gewicht. Ik kan ook geen dossier bedenken waarin zij excelleerde. Volgens mij komt zij zo ver omdat ze niet heel veel erg fout heeft gedaan, maar niet omdat ze heel veel goed heeft gedaan. Ik denk dat zij in Utrecht goed kan vallen bij de grootste partijen. Maar of ze goed valt in de stad vraag ik mij af. Ze is bij lange na niet van het kaliber Aboutaleb of Marcouch.

Leontrotsky
Leontrotsky11 nov. 2020 - 13:20

@ starter Het feit dat jij denkt dat dit sarcasime is omdat je haar niet mag betekent niet dat Bernie niet echt meent wat deze zegt. Uw reactie raakt dus kant nog wal.

vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 13:39

@Daan. "Grappig dat je zo positief bent, waarom eigenlijk? Ik heb haar altijd een van de minst bekwame PvdA bestuurders gevonden." Dan zijn er hier echt opvallend veel mensen het met je ONeens.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin11 nov. 2020 - 14:54

“Grappig dat je zo positief bent, waarom eigenlijk? Ik heb haar altijd een van de minst bekwame PvdA bestuurders gevonden. Een licht gewicht. Ik kan ook geen dossier bedenken waarin zij excelleerde.” Vriend en vijand zijn het erover eens dat het een goede bestuurder is. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/11/ervaren-en-behendige-beroepspolitica-a4019592

Mokker
Mokker11 nov. 2020 - 15:35

Ze beheerst het politieke spel goed, je op de vlakte houden, niet je nek uitsteken, zorgen dat je niet verantwoordelijk wordt gehouden als het mis gaat. Op de winkel passen kan ze denk ik wel, de winkel substantieel beter laten draaien verwacht ik niet.

DaanOuwens
DaanOuwens11 nov. 2020 - 20:42

@ vdbemt Jij schrijft: Dan zijn er hier echt opvallend veel mensen het met je ONeens. Ik vind dat er opvallend weinig onderbouwing is voor dat standpunt. @ Raymond Bhagwandin Jij schrijft: Vriend en vijand zijn het erover eens dat het een goede bestuurder is. Ik heb daar aarzeling bij. Ik vond haar op onderwijs slecht. Weinig dossier kennis, oppervlakkig, totale afwezigheid van visie. Ik ken haar niet in de gemeenteraad van Amsterdam.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin11 nov. 2020 - 23:06

"Ik vond haar op onderwijs slecht. Weinig dossier kennis, oppervlakkig, totale afwezigheid van visie. Ik ken haar niet in de gemeenteraad van Amsterdam. " Ik ken haar ook niet van de gemeenteraad maar van de kamer, ik sluit niet uit dat je meer kennis van onderwijs hebt dan zij maar ze stak voor mij altijd met kop en schouder af tegenover de rest in bestuurlijke zin.

vdbemt
vdbemt15 nov. 2020 - 9:13

@Daan Ouwens. Consistent is anders, mijnheer Ouwens. "Jij schrijft: Dan zijn er hier echt opvallend veel mensen het met je ONeens.(dat was mijn reactie). Ik vind dat er opvallend weinig onderbouwing is voor dat standpunt. (dat is jouw reactie daarop). En vervolgens richt je je op Raymond Bhagwandin, die naast zijn mening ook nog eens met een journalistieke onderbouwing komt.

Drostemannetje
Drostemannetje11 nov. 2020 - 9:55

De baantjescarousel draait weer op volle toeren. De Pvda, vroeger een grote partij, nu een vrij kleine partij krijgt weer een burgemeester erbij. Steeds meer mensen beginnen achter zij of haar oren te krabben van hoe kan dat? Het gaat om het verdelen van banen aan kartelvrienden en vriendinnen. Het gaat niet meer om iemand neer te zetten die daar gewoon perfect past. Natuurlijk wordt zo'n persoon democratisch gekozen door kartelpartijen (in het geheim), maar deze zullen nooit een PVV-er of iemand van FvD kiezen. Deze staan buitenspel. Het is natuurlijk een ook een schoffering naar de grote aantallen mensen die op deze partijen stemmen die ook nog eens uitgemaakt worden voor rascisten. Diep triest.

6 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens11 nov. 2020 - 10:22

@ Drostemannetje Jij schrijft: Steeds meer mensen beginnen achter zij of haar oren te krabben van hoe kan dat? Die vraag speelt inderdaad bij de aanhangers van de PVV of het FvD. En je schrijft: maar deze zullen nooit een PVV-er of iemand van FvD kiezen. Deze staan buitenspel. Het is natuurlijk een ook een schoffering naar de grote aantallen mensen die op deze partijen stemmen die ook nog eens uitgemaakt worden voor rascisten Die mensen zijn ook racisten. Het is niet het uitschelden, het is constateren dat in de programma's van deze clubs racisme onderdeel is van de visie op de samenleving. Dat deze partijen dat doen is inderdaad triest. Dat de consequentie van de opvattingen van deze partijen is dat hun kaderleden zelden gekozen zullen worden is onvermijdelijk. Als je opvattingen is dat een groot deel van de burgers niet in Nederland hoort kan je niet gekozen worden voor een functie waarin je alle burgers moet kunnen vertegenwoordigen. En dat is niet triest maar logisch.

harmmeijer
harmmeijer11 nov. 2020 - 10:48

“Steeds meer mensen beginnen achter zij of haar oren te krabben van hoe kan dat?” Waarschijnlijk om haar kwaliteiten: https://www.businessinsider.nl/sharon-dijksma-solide-topmanager-van-pvda-moet-rust-op-spoor-herstellen-597138/

Satya
Satya11 nov. 2020 - 12:47

Henk Bres, die genocide op Afrikanen wil zit er nog gewoon als fractiemedewerker bij de PVV. De FvD sprak met Jared Taylor, James R Kennedy en Fausto Lanser. Noem dat maar normaal. Hopelijk blijven genoeg mensen hun verstand gebruiken, al is dat erg twijfelachtig.

Drostemannetje
Drostemannetje11 nov. 2020 - 13:05

Merel Ze heeft nog niks gepresteerd. In Amsterdam is het een zooitje. Ze verlaat het zinkend schip

Drostemannetje
Drostemannetje11 nov. 2020 - 13:18

Daan jij vindt dat handjeklap tussen al die kartelpartijen zeker geweldig. wat hebben ze nou gepresteerd de afgelopen 20 jaar. Nederland glijd steeds meer af naar een land waar leraren bv geen normaal les kunnen geven en op eieren moeten lopen. Ik kan wel een hele lijst maken over alles en nog wat mbt (uitgeprocedeerde) asielzoekers die klauwen met geld kosten, overlast veroorzaken en oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Zolang deze partijen de macht hebben, zal het alleen maar slechter worden.

Joe Speedboot
Joe Speedboot11 nov. 2020 - 17:14

'In Amsterdam is het een zooitje. Ze verlaat het zinkend schip' Dat hoor je wel vaker uit de provincie. Gek genoeg geven Amsterdammers hun stad doorgaans een dikke voldoende.

vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 9:42

Wat goed. Ik vind het een topmens. Helder, direct, kundig, beschaafd.

1 Reactie
Eric Minnens
Eric Minnens11 nov. 2020 - 12:18

Zo is dat, vdbemt!

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen11 nov. 2020 - 9:16

Het is een bizar schouwspel. Anno 2020 solliciteren kandidaat burgemeesters in het geheim, worden daarna vertrouwelijk 'gescreend' door de CdK op de 'juiste kwaliteiten' en vervolgens in een besloten commissievergadering geïnterviewd om uiteindelijk 'voorgedragen' te worden voor benoeming. Hoe lang accepteren we dit Noord-Koreaanse model nog?

[verwijderd]
[verwijderd]11 nov. 2020 - 8:55

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Grietje Genot
Grietje Genot11 nov. 2020 - 9:19

Hoezo hoezo?

Willem D2
Willem D211 nov. 2020 - 8:42

Dijksma is lid van een linkse splinterpartij en een typisch voorbeeld van de baantjes carroussel. Toch denk ik dat het een uitstekende burgemeester zal zijn. Ze is doortastend, kan overweg met de moeilijkste dossiers en was in de kamer als mens geliefd bij haar politieke vrienden en vijanden. Utrecht mag blij zijn.

MAD1950
MAD195011 nov. 2020 - 7:43

Vraag 1. Wie was ook alweer de grote verliezer bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017? Vraag 2. Welke partij haalt sinds 2017 de meeste burgemeestersposten binnen? Vraag 3. Ben ik de enige die dat raar vindt?

7 Reacties
jandebakker
jandebakker11 nov. 2020 - 8:17

Eigenlijk best logisch toch. Een gemeente zoekt iemand die - bestuurlijke ervaring heeft - beschikt over korte lijntjes met Den Haag - direct beschikbaar is En omdat de PvdA zo hard verloren heeft zijn het dus vooral PvdA'ers die beschikbaar zijn

Grietje Genot
Grietje Genot11 nov. 2020 - 8:36

De Tweede Kamerverkiezingen zijn net zo relevant als de verkiezingen voor de EU, die de PvdA glansrijk gewonnen heeft. Bovendien hebben ze daar de AOW uitgevonden. Niks raars aan dus.

Thuiszitter
Thuiszitter11 nov. 2020 - 8:46

T’is een sollicitatie waar ook PVV’ers aan mee kunnen doen.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen11 nov. 2020 - 9:09

@thuiszitter: ik wil u niet teleurstellen, maar zo werkt het niet. De CdK gaat door de lijst met kandidaten heen voordat de gemeenteraad er een mening over mag hebben. De 'ongewensten' worden er uitgehaald....

Grietje Genot
Grietje Genot11 nov. 2020 - 9:33

De wisselbokaal voor het beste reaguursel van de dag, gaat vandaag naar jandebakker. (Daarover hoeft niet gecorrespondeerd te worden).

poeslief
poeslief11 nov. 2020 - 10:09

@GG Nee Grietje dat is geen bedenksel van de PvdA maar van Otto von Bismarck.

Grietje Genot
Grietje Genot11 nov. 2020 - 10:20

D' as waar, maar die was nooit Burgermoeder van Utrecht geworden.

VaderTijd
VaderTijd11 nov. 2020 - 7:38

Prima eerst burger voor Utereg. Welkom in 030 Sharon, je kunt het!

frankie48
frankie4811 nov. 2020 - 7:37

Dat je in deze tijd nog in een besloten vergadering voorgedragen kan worden, ik had na alle sollicitatiegesprekken achter een gesloten deur voor deze functie toch graag gezien dat er in alle openbaarheid over mijn voordraagt gesproken zou worden.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...11 nov. 2020 - 6:52

Ik kweenie hoor, barst het in de Domstad ook niet van de kademuren?

1 Reactie
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...11 nov. 2020 - 7:08

van die

Mokker
Mokker11 nov. 2020 - 6:44

'Het in mij gestelde vertrouwen'- hiermee doelt ze niet op de Utrechters want die is als te doen gebruikelijk niets gevraagd, maar wellicht de operator van de baantjescarrousel?

EricDonkaew
EricDonkaew11 nov. 2020 - 3:21

Ze is in elk geval wel aardig volgens mij.

Paulus3
Paulus311 nov. 2020 - 0:36

Prima CV. Harde werker. Fijn karakter. Goede vrouw.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin11 nov. 2020 - 0:03

Dijksma is een dijk van een bestuurder, een alleskunner en sterk in het debat, weet wat ze wil en weet dat ook te bereiken.

Zapata
Zapata10 nov. 2020 - 23:11

Geen afgeronde studie. Ik kan eigenlijk geen hoogstandjes van mevrouw Dijkstra vinden in haar politieke carrière op het feit na dat ze lang politiek actief is geweest. Er is dus eigenlijk geen reden waarom mevrouw Dijkstra een preferentie zou hebben ten opzichte van andere kandidaten. Het schijnt dat het verkiezen van een burgemeester die weer is voorgedragen een democratische procedure is. Het zij zo.

5 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter11 nov. 2020 - 8:50

U kent de procedure ? Vraag ik mij af.

vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 9:47

"Geen afgeronde studie. Ik kan eigenlijk geen hoogstandjes van mevrouw Dijkstra vinden in haar politieke carrière" Het is maar goed dat jij geen stem hebt in de aanstellingen. Je hebt niet echt een realistische kijk op de zaak. Ik heb zelden zoveel positieve reacties gezien op een politicus.

mordicant
mordicant11 nov. 2020 - 11:06

Wel of geen afgeronde studies zouden niet uit mogen maken. Capaciteiten zijn veel belangrijker. Dat gezegd hebbende heet Mvr, Dijksma nog nooit enige indruk op mij gemaakt als extreem helder licht en bijzonder capabel behalve als politiek bekwaam.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 10:32

vdBemt Maak ons wijzer!

vdbemt
vdbemt15 nov. 2020 - 9:26

@Minoes. Het kost wat moeite. Maar lees hier ALLE reacties. Dan word je.... nee, laat ik het anders zeggen: dan zou je wijzer kunnen worden.

Molly Veenstra
Molly Veenstra10 nov. 2020 - 23:09

Mevrouw Dijksma is een paar jaar geleden begonnen als wethouder in Amsterdam en toen was ze werkelijk lyrisch over deze mooie baan. Ze was namelijk net gekozen als kamerlid, als 4e op de lijst, maar dit was leuker en haar gezin wilde zo graag in Amsterdam wonen. Exit 2e kamer, daar ben ik Amsterdam! Binnenkort komen er verkiezingen aan en wellicht krijgt ze tijdens de formatie zomaar een ministerspost aangeboden. Men moet er in Utrecht serieus rekening mee houden dat men dan weer zonder burgemeester komt te zitten. Ooit begonnen als het jongste kamerlid ooit. Beheerste reeds op 23 jarige leeftijd het politieke jargon tot in de perfectie. Dit is een mooie carrière-move. Als burgemeester van.... ('wat was het ook al weer, Thomas?' 'Utrecht, Sharon. We gaan naar Utrecht.') O ja, als burgemeester van Utrecht, gaat ze het vast heel goed doen. Uit de geschiedenisboekjes van lang, lang geleden kennen we nog wethouders als Wibaut en Sarphati die met hart en ziel het leven van de gewone Amsterdammer wilden verbeteren en die dát als de bekroning van hun carrière zagen. Wat was dat eigenlijk ouderwets, als je er nu op terugkijkt....

1 Reactie
vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 9:51

"Mevrouw Dijksma is een paar jaar geleden begonnen als wethouder in Amsterdam en toen was ze werkelijk lyrisch over deze mooie baan." Inderdaad. En ze vindt het besturen van een stad dus zó leuk, dat ze ook graag burgemeester wordt. Die negatieve setting van jou dat ze wel zou kiezen voor een ministerpost en zo weer weg is, dat zie ik haar écht niet doen. Alleen al omdat het een oprecht en eerlijk mens is.

Verver
Verver10 nov. 2020 - 23:06

Ik vind dat ze een goed politicus is en een tong van teflon heeft.

korheiden2
korheiden210 nov. 2020 - 21:49

Sharon Dijksma, met twee niet-afgemaakte studies (rechten en bestuurskunde) is blijkbaar de meest geschikte persoon (m/v) voor de burgemeesterspost in de vierde stad van het land. De PvdA was waarschijnlijk alweer aan de beurt.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 9:54

Is het niet heel goed. Hoe iemand laat zien dat een goede ontwikkeling en carriëre niet afhankelijk is van het hebben van een papiertje. Je doet alsof ze niet verder is gekomen dan de basisschool.

korheiden2
korheiden211 nov. 2020 - 10:46

@vdbemt : Dijksma heeft dus vwo. Dan kan ze wat mij betreft een goede bestuurder zijn. Maar ik vind het toch bedenkelijk dat drie partijen (VVD, CDA en PvdA) met 61 zetels in de TK op 78% burgemeesters zitten. Het verwijt van een lage opleiding wordt ook nogal eens t.o.v. Hugo de Jonge gedaan, die met een HBO-opleiding (wel voltooid trouwens) minister is. Ik ben het verder wel eens met @JasDon. Dijksma komt op een gegeven moment gewoon aan de beurt. Zo werkt het in de politiek.

vdbemt
vdbemt11 nov. 2020 - 13:46

@Korheiden "@vdbemt : Dijksma heeft dus vwo. Dan kan ze wat mij betreft een goede bestuurder zijn." Zo leek dat in je eerste opmerking niet. Ze heeft trouwens niet alleen vwo. Ze heeft ook nog een aantal jaren van 2 vervolgstudies.(weet jij waaróm ze gestopt is???) " Maar ik vind het toch bedenkelijk dat drie partijen (VVD, CDA en PvdA) met 61 zetels in de TK op 78% burgemeesters zitten." Zeg DAT dan. Heb het niet over het al-dan-niet afronden van een studie. " Het verwijt van een lage opleiding wordt ook nogal eens t.o.v. Hugo de Jonge gedaan, die met een HBO-opleiding (wel voltooid trouwens) minister is. " Oohh. En dan is het logisch dat verwijt ook naar Dijksma te maken.

korheiden2
korheiden211 nov. 2020 - 15:06

@vdbemt : Het gaat me er vooral om dat er alweer iemand van de kleine partij die de PvdA intussen is, burgemeester van Utrecht wordt. De reactie van @JasDon onderschrijf ik van harte. Het is alweer een politieke benoeming, er kwam een post vrij en de PvdA was alweer aan de beurt. Ze was geparachuteerd in Amsterdam, waar blijkbaar niemand het gek vindt dat je na 3 jaar alweer opstapt.

vdbemt
vdbemt15 nov. 2020 - 9:29

@Korheiden. Dat bedoel ik. Het al dan niet afgerond hebben van opleidingen is totaal IRrelevant.

MaxMax2
MaxMax210 nov. 2020 - 21:46

Koren op de molen van onze lavendelsnuiver.

Bouwman2
Bouwman210 nov. 2020 - 21:36

Even voor Juppé die klaagt over ervaring met mevrouw Dijksma. Mag ik dat vertalen dat ze je niet zag staan? Kom op Juppé het is toch fijn voor Dijksma? Iemand met een dot aan ervaring en navenante capaciteiten. Doe niet als Trump, je hoeft niet van haar te houden om toch de waarde van haar te erkennen. Ik ben nooit lid van de PvdA geweest. en ik pieker er niet over om in te tekenen, maar dat laat onverlet dat ik Joop den Uyl en Liesbeth nmog steeds zeer waardeer.

Redmule
Redmule10 nov. 2020 - 21:15

Nou Utrecht, sterkte gewenst. Heb je eerst die rubberen ruggegraat Wolfsen gehad. Dan carrière tijger van Zanen die vond dat het Haagse gras groener was. En nu een Halsema light. Ik benijd jullie niet.

JasDon
JasDon10 nov. 2020 - 21:11

Ze zal best een competent bestuurder zijn, al weet ik niet precies wat ze heeft gepresteerd in haar vorige functies. Wat ik me wel afvraag: Dijksma lijkt me er vooral eentje van de lange adem, heel jong ingestroomd maar in mijn ogen zich nooit sterk geprofileerd (nee Fidelio, niet op die manier). Ik mis bij haar en vele andere aangestelde burgemeesters het beeld van iemand die aangetoond zelfstandig iets te hebben opgebouwd of gecreëerd ... anders dan de carrière. Als je het spelletje in al zijn middelmatigheid maar lang genoeg meespeelt wordt je bijna vanzelf burgemeester.

Norsemen
Norsemen10 nov. 2020 - 20:52

Slecht nieuws voor Utrecht.

3 Reacties
Bouwman2
Bouwman210 nov. 2020 - 21:39

Je hoeft niet in Utrecht uit te stappen hoor. Ja kunt ook op je fiets over de afsluitdijk naar Moddergat.

Gualtero
Gualtero10 nov. 2020 - 23:18

Bizarre reactie. Sharon Dijksma heeft zich een uitstekende bestuurder getoond. Het burgemeesterschap is een stap verder. Maar ... Ik heb er het volle vertrouwen in dat ze dat aankan en dat ze erin zal slagen.

Norsemen
Norsemen11 nov. 2020 - 11:19

Een uitstekende bestuurder getoond? Dat zie ik toch heel anders. En hoewel ik voor positieve discriminatie was (en ben) om meer vrouwen in de politiek te krijgen, is in mijn ogen Dijksma nu net het voorbeeld van de nadelen die positieve discriminatie kan hebben.

pk49
pk4910 nov. 2020 - 20:52

mevrouw Dijksma lijkt me een prima kandidaat. Ze heeft een gedegen staat van dienst en heeft zich een bekwaam bestuurder getoond. Proficiat Mevrouw Dijksma en Utrecht !!

8 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens10 nov. 2020 - 22:27

Pieter, Ik sluit me graag bij je aan. Je bent tot nu toe de enige die positief op Sharon reageert. Ik begrijp dat negatieve geneuzel hieronder niet. Sharon heeft het hart op de goede plaats en is een dossiervreter. Een prima uitgangspositie toch voor een burgemeester? En ze is democratisch gekozen door de gemeenteraad.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland10 nov. 2020 - 23:36

Eric het is een PvdA-er een neoliberaal ! een partij van kiezersbedrog ook nog eens herinner met niet wat ze zoal heeft uitgespookt - ooit was ze iets met landbouw en toen vond ik haar ook heel stom om iets hoe dan ook leve de democratie

Mokker
Mokker11 nov. 2020 - 7:07

Ze is een behendige politica en heeft in ieder geval als staatssecretaris wel de nodige zaken voor elkaar gekregen, in is in ieder geval een veel betere keuze dan de eerder genoemde Alexander Pechtold. Wel opvallend dat ze Amsterdam zo snel alweer de rug toekeert, en dat het wederom een PvdAer uit ' het circuit' is geworden, die niet aantoonbaar iets met de stad heeft.

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2020 - 8:11

Eric Minnens Een gedegen staat van dienst is mij te algemeen, wat heeft ze bereikt van haar speerpunten bijvoorbeeld in de landelijke politiek? Zou je daar iets over kunnen zeggen? Ik meen me te herinneren dat er niet zo veel terechtkwam van haar opdracht m.b.t. de visserij.

Eric Minnens
Eric Minnens11 nov. 2020 - 10:32

@Minoes Nou, echt veel kan ik niet over Sharon Dijksma zeggen, veel grote dingen heeft ze bij mijn weten ook niet bereikt, maar als je zo een beetje rondgoogelt, kom je al gauw op een aantal resultaten op het gebied van kinderopvang, taal- en rekenonderwijs, kwaliteitseisen mbt gastouders, voedselkwaliteit. Toen ze opstapte bij Landbouw vond de Dierenbescherming dat zeer jammer. Ook binnen de PvdA speelde ze een belangrijke sturende rol. Eigenlijk was iedereen in elk kabinet wel over haar te spreken. Krachtige opvolger van staatssecretaris Mansfeld mbt de spoorwegen. In discussies is ze praktisch niet onder de tafel te lullen. Dat zei ik al: dossierkennis. Sterke persoonlijkheid. Ook al in de tijd toen ze nog studentenleider was.

Eric Minnens
Eric Minnens11 nov. 2020 - 10:40

Jammer trouwens voor Amsterdam, waar zij een grote rol speelt/speelde in het autoluw maken van de stad. Maar de plannen liggen klaar, haar opvolger kan ze bij wijze zó overnemen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 10:18

Ging het niet mis met de visserij? Daar hangt me iets van bij. Volgens mij had dat ook met milieu te maken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2020 - 0:22

Visserijproblemen zullen haar in Utrecht wel niet na worden gedragen. Wat mij betreft proficiat! Utrecht mag ook wel wat autoluwer.

BerendW
BerendW10 nov. 2020 - 20:49

Eens, heel bijzonder. 11 andere vrouwelijke kandidaten en dan deze?!

2 Reacties
pk49
pk4910 nov. 2020 - 20:53

hoezo,wat is uw probleem?

Juppé🎗
Juppé🎗10 nov. 2020 - 21:15

Ja, zo dom heb ik zelden bij een (toentertijd) kamerlid meegemaakt en ik heb met minister De Korte moeten werken. Troost voor de 11 andere candidaten, het ligt niet aan hen maar aan de procedure...directe verkiezingen hebben ook nadelen maar zijn toch beter.

Piet Helmons
Piet Helmons10 nov. 2020 - 20:46

Ik vind dat de PvdA als relatieve kleine partij nogal veel burgemeestersposten krijgen.

6 Reacties
White Knight
White Knight10 nov. 2020 - 20:58

Ik dacht precies hetzelfde. Het zou hoog tijd worden om een persoon van buiten het partijkartel tot burgemeester te benoemen.

GoudenBergen
GoudenBergen10 nov. 2020 - 21:28

De burgemeestersposten worden sinds jaar en dag tussen de grote partijen verdeeld. Ze moeten er nog aan wennen dat de PvdA niet meer zo groot is.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland10 nov. 2020 - 23:46

Ja maar door al dat zetelverlies zitten ze met een overschot en politieke overschotten worden altijd burgemeester

Bastet2
Bastet211 nov. 2020 - 7:44

Doe eens niet zo sneu met je geklaag over een partijkartel. Iedereen kan solliciteren hoor, jij ook. Zelfs priesters, begrijp ik. Het is aan de raad van Utrecht om iemand te kiezen, niet aan White Knight of Bastet.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland11 nov. 2020 - 9:37

Maar de bevolking van Utrecht wordt niks gevraagd .

Bastet2
Bastet211 nov. 2020 - 14:30

Klopt, we hebben in Nederland geen gekozen burgemeester. Maar de bevolking van Utrecht stemt volgens mij vrij progressief. En zou iemand met een D66 of PvdA achtergrond meer kans van slagen hebben dan iemand van de VVD of PVV. Een PvdA burgemeester past dan ook prima.

JanB2
JanB210 nov. 2020 - 20:41

Kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben. Van de andere kant: een negatieve indruk is ook een indruk niewaar. Laat ook maar.

7 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗10 nov. 2020 - 21:00

Tja , helaas ervaring met haar.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 nov. 2020 - 21:56

Haar ken ik alleen van naam.

Molly Veenstra
Molly Veenstra10 nov. 2020 - 23:15

Ze is inderdaad nogal niks. Maar ze heeft wel een leuk nieuw baantje gekregen!

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 nov. 2020 - 8:07

Had ze niet ooit iets met visserij te doen? Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar dat was een grote flop volgens mij. Het zal mijn tijd wel duren! Als Utrecht haar wil het zij zo!

Eric Minnens
Eric Minnens11 nov. 2020 - 12:13

Wat een nikserigheid in dit draadje. Geen enkel steekhoudend argument. De onderbuik? Populisme? Een hetze? Fake news? Stemmingmakerij?

JanB2
JanB211 nov. 2020 - 13:04

Nee, gewoon een indruk. De argumenten geeft mevrouw Dijksma overigens zelf.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 nov. 2020 - 10:51

EricMinnens Die onderbuik werkt natuurlijk van twee kanten. Ik hoop dat je dat met mij eens bent.