Stekkerhybride verbruikt gemiddeld 80 procent meer brandstof dan beloofd ... Bestuurders gebruiken auto niet op de juiste manier
Semi-elektrische auto’s blijken in de praktijk veel meer benzine te verbruiken dan gedacht. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat gebruikers van de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota het voorgespiegelde extreem lage verbruik niet halen.
Op verzoek van de NOS onderzocht leasemaatschappij Arval het verbruik bij ruim 60 Amperas, Volts en Priussen. Met deze drie auto’s zou je extreem zuinig moeten kunnen rijden. De fabrieksnormen zijn veelbelovend, maar voor het gros van de gebruikers blijkt dat niet haalbaar.
Gemiddeld verbruiken de auto’s 80 procent meer brandstof dan hun fabrieksnorm belooft. “Ja, daar ben ik wel van geschrokken”, zegt directeur Dick Bakker van Arval:
“Veel mensen gebruiken de auto niet goed. Als iemand met een Ampera of een Prius-plug-in-hybride net zo veel benzine verbruikt als u met uw oude Clio, zijn we de afgelopen jaren weinig opgeschoten.
Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.
Vriendelijke fiscale regelingen De resultaten zijn interessant omdat het aantal ‘stekkerhybrides’ in ons land sterk stijgt. Met dank aan de Rijksoverheid die door vriendelijke fiscale regelingen een rode loper uitlegt voor dergelijke auto’s, aldus de NOS. Concreet: geen aanschafbelasting (BPM), 0 procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Bovendien delen sommige gemeenten duizenden euro’s aanschafsubsidie per auto uit.
De auto’s in het Arval-onderzoek kosten gemiddeld 73 euro per maand meer dan begroot. “Het komt af en toe al voor dat een werkgever dat doorbelast aan de werknemer. Die kant zal het opgaan in een tijd dat bedrijven de tering naar de nering moeten zetten,” zegt directeur Dick Bakker van Arval.