Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Schuldmachine, een aanklacht tegen de schuldenindustrie

  •  
19-09-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
In de BNNVARA-documentaire ‘Schuldmachine’ is te zien hoe het leven van deze jongeren volledig beheerst wordt door problematische schulden. Aan de hand van de schulddossiers van drie jongvolwassenen uit Amsterdam-Zuidoost laten de makers zien hoe makkelijk het is om klem te komen zitten in een ondoorgrondelijk systeem waarmee de schuldenindustrie krankzinnig veel geld verdient, maar waardoor mensen steeds verder in de problemen komen. Hoe komen we eruit?

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 sep. 2019 - 23:39

Als ze aan schulden kunnen verdienen zijn ze er als de kippen bij, het is een verdienmodel met grove winsten over de rug van een ander.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout22 sep. 2019 - 18:55

De dag is nat en kleurloos. Een deurwaarder klopt aan. Hij eist een som in Euro’s, roept dat ik op moet staan.

WiebeI
WiebeI20 sep. 2019 - 6:36

Zelf betrokken bij schuldhulpverlening als vrijwilliger. Het is te makkelijk jongeren de schuld te geven van de schuldproblematiek. Bedrijven zijn te makkelijk in het verlenen van krediet. Ook jongeren met bepaalde aandoeningen zijn kwetsbaar zoals bij ADHD of ADD. Mijn ervaring is dat de overheid het meest lastig is. Met commerciële bedrijven zijn er vaak nog wel wat soepelere regelingen te treffen. De overheid (belastingdienst, centraal justitieel incasso bureau) is de ergste tegenpartij van allemaal. Schulden worden bij achterstand soms wel 3x hoger en het treffen van regelingen is bijna uitgesloten. De politiek zou hier wat aan kunnen veranderen want verantwoordelijken verschuilen zich achter regels.

Gefaald
Gefaald20 sep. 2019 - 6:13

Het exponentieel verhogen van schulden bij wanbetaling is inderdaad fout. Maar aan de andere kant heb je ook de schuldsanering, die de mensen met een gat in de hand de gelegenheid geeft met een schone lei opnieuw te beginnen. En bij schuldsanering zijn de schuldeisers het slachtoffer ! Dus er is wel degelijk een zekere balans. Schuldeisers die zich te hard opstellen lopen het risico hun rechten te verliezen.

Gefaald
Gefaald20 sep. 2019 - 6:10

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Leo Kl
Leo Kl19 sep. 2019 - 19:23

Grappig, dat afschuiven op het systeem. Het is toch vooral eigen verantwoordelijkheid? Niemand die je verplicht om zoveel geld uit te geven.

3 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter19 sep. 2019 - 22:44

Leo KL is dat grappig wanneer er jonge mensen zijn die uit een ander nest komen , anders zijn opgevoed , in andere buurten wonen waardoor zij financiel in de problemen komen ? Deze mensen moet je leren omgaan met het systeem, en de bedrijven in het systeem moeten eens normaal doen met de opgelegde boetes dat slaat kant nog wal . Niks grappigs aan dat zij het systeem de schuld geven door hun eigen makken , dat is triest .

LaBou
LaBou 20 sep. 2019 - 5:12

Daar denken de huisbaas, de zorgverzekering en nog meerdere andere organisatie's waavan de bijdrage verplicht is héél anders over. En onze overheid loopt daarbij voorop.

DiederikZeeman
DiederikZeeman20 sep. 2019 - 6:07

Bekijk eerst de documentaire voor je je simplistische oordeel uitspreekt. Het systeem bestaat. Het heeft macht en zuigt mensen naar binnen na één foutje. Ik heb van dichtbij gezien hoe goedwillende mensen erdoor kapot gemaakt worden. Het systeem is dom, onrechtvaardig en contraproductief. Behalve voor de geldwolven die het in stand houden.

Martinel
Martinel19 sep. 2019 - 17:55

@Griezel ik ben het zo met u eens! Je wordt gedwongen tot apps. Gedwongen tot smartphones..., maar als je die niet kan betalen? Dan zijn er boetes in het verschiet. Banken doen nu al aan restricties als je geen app hebt. Inloggen op internetbankieren wordt steeds meer afgeschermd. Mag niet meer zonder app. En als je geen smartphone hebt word je geleid naar de smartphone hahahahahahahahahahaha. Maar als je die niet kan betalen dan is het jouw fout. En word je gestraft. Want geen smartphone. En dus (in mijn geval ING) geen toegang meer tot je eigen rekening.

4 Reacties
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof20 sep. 2019 - 9:55

@Martinel, Wat bizar, ik heb zowel zakelijk als privé meerdere rekeningen bij de ING en heb er geen app voor nodig. Sterker nog, mijn schoonmoeder heeft geen weet van internet en beheert haar ING rekening op de ouderwetse manier. Jokt u niet een beetje om uw haat/weerzin te uiten?

ValsPlat
ValsPlat20 sep. 2019 - 10:35

Typisch! Als ING klant heb ik bewust gekozen om géén gebruik te maken van de ING App. Via mijn computer kan ik al mijn bankzaken doen. Met een SMS bericht wordt eea door ING extra beveiligd. Iedere GSM (al te koop voor € 30,-- en mogelijk zelfs minder) kan SMS ontvangen; daar heb je geen smartphone voor nodig.

DaanOuwens
DaanOuwens20 sep. 2019 - 22:16

@ ValsPlat Jij schrijft: Typisch! Als ING klant heb ik bewust gekozen om géén gebruik te maken van de ING App. Dat kan maar is niet gewenst. En met ingang van 1 januari vervalt de controle met het SMS bericht. Daar ben je al een jaar geleden over geïnformeerd. Dus wel typisch dat je dat nu niet meer weet.

ValsPlat
ValsPlat25 sep. 2019 - 16:31

Daan, Momenteel werkt bij ING de verificatie met een SMS waar je geen smartphone voor nodig hebt. Indien je, zoals ik (*), niet met een app wil bevestigen dan staat de ING Scanner ter beschikking. Ook na 1-1-2020. Het is duidelijk dat ING (uit kosten overwegingen?) liever heeft dat je met de app werkt. Er is echter een alternatief dat werkt zonder smarphone. https://mijn.ing.nl/banking/articles/173298 (*) Mijn bezwaar tegen de app is dat ik deze qua functionaliteit niet kan beperken. Indien ik alleen de verificatie functie zou kunnen activeren dan zou ik de app wel gebruiken.

madbako
madbako19 sep. 2019 - 16:59

Zo ondoorgrondelijk is het toch niet. Als je meer geld uitgeeft dan dat er binnenkomt doe je iets niet goed. Lijkt mij toch behoorlijk doorzichtig

2 Reacties
Henk Joh
Henk Joh19 sep. 2019 - 18:10

Ja, dat maakt de wereld eenvoudig. Heb je obesitas? Schulden? Kom je niet mee in de maatschappij? Eigen schuld, dikke bult. Fijn voor u dat u zo gedisciplineerd omgaat met geld. Niet ieder heeft dat. Ik merk op dat jongeren best een ontvankelijke prooi zijn voor bedrijven om te kopen. Daarbij vind ik vraag hoe ze uit de problemen raken interessanter dan of het hun eigen schuld is. Daarbij is het oppompen van vorderingen door incassobureaus walgelijk. Van een schuld bij een bedrijf van 200 oppompen naar 1000 en een veiling opzetten waarbij van te voren duidelijk is dat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. Kan nooit de bedoeling zijn

madbako
madbako20 sep. 2019 - 15:26

@Henk Joh 19 september 2019 at 20:10 Ja, dat maakt de wereld eenvoudig. Heb je obesitas? Schulden? Kom je niet mee in de maatschappij? Eigen schuld, dikke bult. De wereld is eenvoudig. En ja als je obesitas hebt is dat je eigen schuld. En ja als je schulden hebt is dat je eigen schuld. Nog niet zolang geleden een artikel hier op Joop over de generatie Y. De eerste zin daar begint met : Ik wil... Tja dan loop je een risico waar jezelf bij bent.

Salama.
Salama.19 sep. 2019 - 14:42

Vroeger wer er gestimuleerd om eerst te sparen voordat je geld uitgaf voor iets duurs. Tegenwoordig, door dat fantastische ECB beleid, ben je gekke henkie als je spaart. Je kan beter lenen. Met dat soort sentimenten is het niet eens zo gek dat o.a. jongeren zich in de schulden steken.

4 Reacties
madbako
madbako19 sep. 2019 - 16:53

Nah, 50 jaar geleden werd er ook geleend voor luxe artikelen. Het is nu misschien wat meer. Maar zo gek is dat niet. Woon je trouwens in een koophuis of huur je gezellig

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 sep. 2019 - 17:42

Salama - ik heb in het verleden gespaard voor mijn oude dag. Ik ben een spaarzaam type en heb een hekel aan schulden maken. Maar inderdaad de €€'s die Draghi rond strooit hebben mijn toestand gewijzigd. Ik ben nu een big spender. Helaas ontbreekt de dame uit het liedje nog maar wie weet......

Oki Doki
Oki Doki20 sep. 2019 - 4:05

Ja hoor, daar is er weer één die het weer lukt om alles om hem of haar te laten draaien. Het ECB beleid is rond de problemen van schulden totaal niet relevant, het is enkel relevant in meneer of mevrouw Salama's wereld. Meneer of mevrouw grijpt zelfs de ellendige situatie van mensen met schulden aan om haar of zijn eigen situatie volkomen misplaatst onder de aandacht te brengen. In dit geval gaat het om de negatieve rente waardoor er geen gratis geld meer bij wordt geschreven op meneer's of mevrouw's eigen rekening. De schuldenproblematiek van andere mensen kunnen door meneer of mevrouw niet serieus genomen worden want hun welzijn is niet van belang.

Salama.
Salama.20 sep. 2019 - 8:22

Okidoki Tja, zo kan je het met enige kwade wil natuurlijk ook lezen maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat sparen tegenwoordig nauwelijks nog een aantrekkelijke optie is door ultralage en misschien nog wel eens negatieve rente terwijl de drempel voor allerlei leningen heel laag is. Of verborgen, zoals de ‘gratis’ mobieltjes.

Martinel
Martinel19 sep. 2019 - 14:20

Tegenwoordig moet alles digitaal. Mocht je post willen ontvangen betaal je extra. Want tenslotte moet Post.nl ook geld verdienen. Of Sandd. Al je rekeningen of verplichtingen worden automatisch afgeschreven en wel op verschillende momenten. Niet zo gek dus als je niet dagelijks op je bijna niet meer toegankelijke eigen bankrekening wilt kijken, dat mensen het overzicht kwijtraken. Je bent eigenlijk door het bankensysteem overgeleverd aan de goden, die morgen weer even snel iets van je rekening halen. Dan denk je ik kan vandaag nog eten, maar morgen is je rekening leeggeplukt door allerhande automatische incasso's. En als je dan je bank belt.... Sta je allereerst een half uur in de wacht en wordt daarna per ongeluk de verbinding verbroken.... Reclameren kan nauwelijks meer. Dan moet je maar naar KIFIT, die ook niks kan doen. Is het raar, dat jongeren geen overzicht meer hebben? Als je net 18 bent bijvoorbeeld...tegenwoordig de leeftijd waarop je al je zaken als 'volwassene' moet kunnen begrijpen? Je je eigen zorgkosten moet ophoesten.(Als je niet de luxe hebt om het door je ouders te laten betalen...). De schuldenindustrie is mensontwaardig. Dit land gaat ten onder aan haar eigen regeltjes en bureaucratie. Zit naar die clown van een MP te kijken op de APB en je ziet gewoon het weglachen van alle problemen waar mensen mee te maken krijgen. Zelfs de oppositie is haar rol als oppositie kwijt. Mevrouw Thieme was realistisch. Alle credits komen haar toe! Dit naargeestige 'oorlog'voerende Kabinet tegen haar eigen burgers moet een halt worden toegeworpen.

7 Reacties
marcelhermus
marcelhermus19 sep. 2019 - 15:07

toekomstige incasso`s kun je gewoon bekijken hoor. Denk dat jongeren dat qua digitale mogelijkheden prima kunnen. Ben wel eens dat je vanaf 18 wel zelf dingen moet gaan betalen niet helemaal reëel is. Met name omdat je gewoon simpelweg niet genoeg kunt verdienen met een minimumloon.

KM2
KM219 sep. 2019 - 16:33

Alles moet digitaal? Nee hoor. Ik heb geen internetbankieren of Digi-D en betaal ook niks extra's. Onzin dus.

Martinel
Martinel19 sep. 2019 - 17:22

Onzin KM? Nee want alles wat je per post aanvraagt wordt met 1.50€ extra belast. Waternet, Energie, misschien en dat kan ziet u het niet. de postzegels worden doorberekend aan de consument.

Frans Kwakman
Frans Kwakman19 sep. 2019 - 17:46

KM - er zijn diensten die je met automatische incasso MOET betalen. Jij zou zeggen dan neem je die dienst maar voor andere mensen is dat niet altijd praktisch? En ja, DigiD wordt je van rijkswege opgedrongen. Lijkt mij sterk dat je daar buiten kunt.

KM2
KM219 sep. 2019 - 19:21

@Frans, "Jij zou zeggen" schuif me niks in de mond en maak geen aannames, je kan mijn gedachten niet lezen... "Lijkt mij sterk" alweer een aanname, verdiep je eens wat verder. Automatische incasso kan ook met een machtigingsformulier, ouderwets in envelop met handtekening eronder. Nog nooit anders gedaan, net als hoe men dat deed in de jaren '80. Die 1,50 ben ik nog nooit op een specificatie tegen gekomen, heb vorig jaar alles via de post gekregen via het uwv, ben niet gekort door de extra kosten. De pc moet trouwens net als de postbode (tegenwoordig postbezorger) betaald worden Digi-D is niet verplicht: https://www.digid.nl/nl/vraag-en-antwoord/is-digid-verplicht/ Ik kan zonder, heb nog nooit internetbankieren gehad en ook geen digi-d. Ervaringsdeskundige eerste rang. Ik heb ook geen bkr of schulden, nog nooit gehad. Laat staan een incassobureau achter me aan gehad.

LaBou
LaBou 20 sep. 2019 - 5:21

"Die 1,50 ben ik nog nooit op een specificatie tegen gekomen, heb vorig jaar alles via de post gekregen via het uwv, ben niet gekort door de extra kosten" Als bewijs voor je stelling noem je nou net die instantie die per definitie alles nog per post doet. En dat terwijl de stelling mbt de kosten nou juist over de banken gaat. En die afschriften kosten wel degelijk geld. De acceptgiro's van diverse bedrijven kosten wel degelijk geld. DigiD is nog steeds nodig om digitaal te identificeren en wil je contact met bv de zorgverzekering dan moet dat bijna wel digitaal. En wat die schulden betreft: zeg nooit nooit, je kan zomaar ineens de klos zijn. En dat kan ook helemaal zonder je eigen schuld want bijv de overheid wil je via haar incassobeleid daar graag bij helpen.

DaanOuwens
DaanOuwens20 sep. 2019 - 22:21

@ KM Jij schrijft: Die 1,50 ben ik nog nooit op een specificatie tegen gekomen, heb vorig jaar alles via de post gekregen via het uwv, ben niet gekort door de extra kosten. Je enveloppen om je betalingsopdrachten te versturen moet je kopen bij ING. https://www.plusonline.nl/geld-recht/klanten-ing-gaan-betalen-voor-enveloppen Dus je betaalt blijkbaar cash.

Gi Raf
Gi Raf19 sep. 2019 - 13:39

Poen uitlenen zonder te controleren of er een reële mogelijkheid bestaat dat die schuld wel terug betaald kan worden dient te worden ontmoedigd. Door het bijvoorbeeld veel gemakkelijker te maken om via de rechter o.i.d. zo een schuld kwijt te laten schelden. Nu is de kleine man de pineut van het uitlokken van schulden maar het gebeurt natuurlijk ook op veel grotere schaal. Wie herinnert zich niet de banken die veel te veel poen leenden aan Griekse graaiers voor een veel hogere rente dan op veilige leningen te krijgen was. Die leningen zijn helaas niet kwijtgescholden, integendeel. EU machthebbers, PvdA Dijsselbloem voorop laten die leningen terugbetalen door Griekse arbeiders om zo de eigen banken te redden. Overigens zijn er ook jongeren die zoveel mogelijk lenen en zetten die poen op de bank voor de toekomstige villa met subsidie. ''Progressieve'' verschillen moeten er zijn blijkbaar. Je moet er toch niet aan denken dat juist studenten graaiers die leningen kwijtgescholden gaan krijgen als de ''progressieve'' plannen van PvdA Asscher daartoe doorgaan. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/01/ruim-helft-studenten-spaart-van-studielening-a1571911 https://www.nporadio1.nl/politiek/18432-ook-pvda-wil-bpvda-wil-terugkeer-basisbeurs-en-compensatie-voor-leenstelsel-studentenasisbeurs-voor-studenten-terug

2 Reacties
LaBou
LaBou 19 sep. 2019 - 16:37

"Overigens zijn er ook jongeren die zoveel mogelijk lenen en zetten die poen op de bank voor de toekomstige villa met subsidie" Die jongeren moeten blijkbaar nog veel leren over het huidige 'sparen'. En jij ook, dat is wel duidelijk.

Oki Doki
Oki Doki20 sep. 2019 - 3:49

LaBou Inderdaad, de jongeren moeten nog veel leren en het is daarom dat het onverstandig is om deze jongeren die nog veel moeten leren veel geld te lenen. Dat is gewoon misdadig eigenlijk. Als dat niet in het belang van de jongere is dan moet je dat dus niet doen.

Luneau
Luneau19 sep. 2019 - 12:50

Ik heb de indruk dat mensen steeds slechter zijn in budgetteren. Iets dat men eigenlijk van z'n ouders had moeten leren, maar wat al decennia niet of weinig gebeurt. Niet alleen jongeren hebben hier problemen mee, maar ik merk het ook bij veel veertigers en vijftigers. Nou kan je dit een individueel probleem noemen, maar de gevolgen komen ook op het bordje van de rest van de maatschappij terecht. Laten we er dus mee beginnen om dit een vak op school te maken (evt samen met andere burgerschapsvaardigheden, zoals verzekeringen, leningen, belastingaangifte, gemeentelijke subsidies aanvragen, etc). Daarnaast ook hierin lessen voor iedereen die een terugval in inkomen heeft vanwege ziekte of werkloosheid en nieuwe Nederlanders die onbekend zijn met hoe de zaken in Nederland gaan.

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 sep. 2019 - 15:04

ja ja, dat klinkt allemaal leuk en aardig maar als men elk jaar je vaste lasten verhoogt en btw verhoogt en tabaksaccijns (voor veel mensen een serieuze kostenpost waar men dan maar lekker op neerkijkt) dan moet er elk jaar weer aangepast worden - tel daar bij op een oerwoud van toeslagen en belastingen dan moet je ongeveer een raketwetenschapper zijn om precies te weten wat er zo ongeveer nog in en uit gaat en waar je wel en niet recht op hebt.. Met een smalle beurs wordt je aan alle kanten belaagd . Daarbij : ik ben een principieel niet-gebruiker van facebook en whatsapp, veel instanties waaronder ook overheidsinstanties maken je het verdomd moeilijk dingen te regelen zonder die idioterij. Zo dwing je mensen tot aanschaf van dure smartphones en de oplichters die ze je verkopen ..

Cruise
Cruise19 sep. 2019 - 12:38

Natuurlijk hebben de meeste van deze jongeren uit de Bijlmer hun achtergrond, ( gebrek aan ) opvoeding en vaak ook intelligentie niet mee, maar om ze nu altijd daarom in de slachtofferrol te drukken en als hulpeloos en weerloos te behandelen is weer een ander uiterste. Ik denk dat als ze zich meer inspannen om (ongeschoold) werk te bemachtigen en te behouden ( dat er in Amsterdam e.o. voldoende is) en zich minder spiegelen aan de bling bling van allemaal (foute) rappers en profvoetballers ze minder snel financieel in de problemen komen en hun uitgaven matigen. Herintroductie van de militaire dienstplicht ( waarbij ze meteen een vak leren) of maatschappelijke dienstplicht zou dan ook niet verkeerd zijn voor deze "slachtoffers" van de schuldenindustrie !

8 Reacties
Martinel
Martinel19 sep. 2019 - 14:32

Uw reactie is walgelijk. Uitgaande van generaliseren. Dus de jongeren die problemen hebben moet uw eten bezorgen voor een hongerloon van 9€ per uur? Ja daar schieten ze wat mee op. Ik ben bewoner van dat stadsdeel. Overigens niet uit ideaal, maar omdat de randgemeentes iedereen hier naartoe duwt door woningtekorten. En inderdaad zonder veel inkomen. Wel universiteit gedaan. VWO gedaan en afgerond etc... Overigens heb ik hier nog nooit agressie meegemaakt. Allemaal aardige mensen. Meer betrokken dan u in ieder geval. U generaliseert en ik vraag mij af waar u dan woont. ?

Martinel
Martinel19 sep. 2019 - 14:34

En dan nog wat, ik zal altijd blijven opkomen voor de underdog. Die door mensen zoals u worden gecreëerd.

madbako
madbako19 sep. 2019 - 16:57

@Martinel 19 september 2019 at 16:32 Uw reactie is walgelijk. ... Ietwat gechargeerd en confronterend taalgebruik, maar hij heeft wel degelijk een punt wat Zuid-Oost [Bijlmer] aangaat

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland19 sep. 2019 - 17:27

[en zich minder spiegelen aan de bling bling van allemaal (foute) rappers en profvoetballers] Ja want dat was bij u vroeger wel anders, voor u geen posters van voetballers of popsterren aan de muur. Joop de Putjeschepper was uw idool samen met Gerrit de Straatveger waarvan u niet alleen een poster boven uw bed had maar u had zelfs een keer zijn hand mogen schudden. U droomde niet van een mooie auto waarmee u de blits kon maken en indruk op de vrouwtjes u dacht alleen maar aan uw plaggehut waar u met Mien het Viswijf zou gaan wonen in bittere armoe, dat was voor u natuurlijk het echte leven .

Martinel
Martinel19 sep. 2019 - 17:39

Madbako ... En wat is dan zijn geweldige punt? Dat mensen hier misschien gemiddeld wat armer zijn? Dat klopt. Al erg genoeg he? En als de gemeente Amsterdam zich eens uit die bubbel Grachtengordel trekt en zich eens bezig houdt met andere stadsdelen dan het Centrum dan komt men misschien nog ergens. Al de media gaan over het centrum, ik kom er nooit meer.De straten van Amsterdam (AT5) alles is gericht op dat centrum waar ik nooit meer kom. Ik heb mevrouw de burgemeester tot 2 keer toe gemaild over overlast van hanen bij mijn buren...wat denkt u? Krijg je antwoord? Tuurlijk niet, want het vindt niet plaats binnen haar straatje. APV 5.17...overlast van dieren buiten een instelling. Politie doet niks en door de gemeente en politie word je voor gek verklaard.

Mr Ed
Mr Ed19 sep. 2019 - 18:53

"Ik heb mevrouw de burgemeester tot 2 keer toe gemaild over overlast van hanen bij mijn buren…wat denkt u? Krijg je antwoord? Tuurlijk niet, want het vindt niet plaats binnen haar straatje. APV 5.17…overlast van dieren buiten een instelling. Politie doet niks en door de gemeente en politie word je voor gek verklaard." Als je de burgemeester van een stad als Amsterdam lastig valt over overlast van hanen en dan verwacht dat de politie hier een zaak van maakt dan leef je toch wel een beetje in je eigen wereld. Wat is er trouwens mis met hanen? Lekker vroeg opstaan, is nog nooit iemand minder van geworden.

LaBou
LaBou 20 sep. 2019 - 5:27

"Natuurlijk hebben de meeste van deze jongeren uit de Bijlmer hun achtergrond, ( gebrek aan ) opvoeding en vaak ook intelligentie niet mee" En dit vindt madbako een punt hebben? Het lijkt meer een schoolvoorbeeld van het beoordelen van menisen op basis van de plek waar iemand woont. Daar hebben we sinds 80 jaar een term voor.

madbako
madbako20 sep. 2019 - 15:38

@LaBou 20 september 2019 at 07:27 En dit vindt madbako een punt hebben? Het lijkt meer een schoolvoorbeeld van het beoordelen van menisen op basis van de plek waar iemand woont. Daar hebben we sinds 80 jaar een term voor. Ja, dat vind ik nog steeds. En het is een feit dat in de ex-Bijlmer over het algemeen meer zwakkeren, sociaal gehandicapten wonen en de opleiding over het algemeen laag is. Dan is er wel degelijk een al dan niet causaal verband of correlatie. Daar hoef je geen hogere wiskunde voor gedaan te hebben

Middenman
Middenman19 sep. 2019 - 12:22

Is er ook nog ruimte om te kijken naar opvoeding? Leren we onze kinderen nog dat hebzucht slecht is en altijd tot problemen leidt, voor jezelf of voor een ander? Dat het niet erg is om iets niet te hebben wat een ander wel heeft? Mijn ouders hebben geleerd dat schulden maken gevaarlijk is. Dat heb ik vervolgens ook van hen geleerd en ik leer het mijn kinderen ook. Natuurlijk zijn er schrijnende gevallen van mensen in financiële problemen die dat niet alleen aan zichzelf te wijten hebben, maar in dit geval zou er best wat meer naar twee kanten gekeken mogen worden.

1 Reactie
adriek
adriek19 sep. 2019 - 14:39

Integendeel. Via de televisie leren we dat hebzucht leidt tot rijkdom en macht waarna het leven bestaat uit feesten, zuipen en avonturen beleven. Op TV heeft bijna niemand een negen tot vijf baan en daar buiten voornamelijk kinderen die moeten eten, slapen of paardrijden.

KM2
KM219 sep. 2019 - 10:54

"Ik krijg 800 euro, daarvan moet ik de huur betalen, is 400 euro, dan heb je ook nog je telefoon,...dan hou je nog 100 euro om van te eten" Wauw! Zo dik in de schulden vanwege een "slimme" telefoon?!

2 Reacties
adriek
adriek19 sep. 2019 - 14:41

Ja, je moet de nieuwste en meest uitgebreide Apple of Samsung telefoon met 'unlimited' abonnement hebben anders ben je een loser. Een telefoontje van tweehonderd euro met een abonnement van een tientje kan echt niet meer in 2019...

KM2
KM219 sep. 2019 - 16:12

Ok, bedankt Eirda, ik accepteer dat ik een loser ben met een 9 jaar oud LG telefoontje (winnaar) van 15 euro met 5 euro beltegoed heb, die meerdere keren op de grond gekletterd is, onder in een zwembad heeft gelegen en 2 dagen op de grond op een bouwplaats heeft doorgebracht en ondertussen een batterij nogsteeds 7 dagen meekan, voor 30 euro beltegoed per jaar.

bwanahendrik2525
bwanahendrik252519 sep. 2019 - 10:28

Kritiekloze reportage ten aanzien van de jongeren die een kleine rekening niet betalen en die laten oplopen door weer niet betalen zodat een schuld van dik 200 uitkomt op 800 euro. Eigen schuld en oliedom zou ik zeggen. En dan moeten er weer "instanties" zijn of komen die die jongeren helpen.....

2 Reacties
Robert Follon
Robert Follon19 sep. 2019 - 12:19

riekus is af. Niet meer meedoen.

Heubacher
Heubacher20 sep. 2019 - 12:58

Nou, het is toch ook volstrekt kritiekloos tegenover deze mensen? Er wordt alleen maar ingehakt op incassobureaus. Ook wel begrijpelijk hoor, daar niet van, maar een schuld komt slechts zéér zelden echt uit de lucht vallen (zoals bij die dame met de boeken van Van Dijk, wat natuurlijk nergens op slaat). Ze staan hier ook weer op beeld met een "Ja ik was de tandartskosten helemaal vergeten, van 200 werd het 500, van 500 naar 700, van 700 naar 1000". Dat is wel 'vergeten' op Olympisch niveau hoor. Daar gaan maanden zo niet jaren overheen, en een papierwinkel op de deurmat van heb ik jou daar. Of er klimt er eentje over de OV-poortjes heen, om bij een afspraak te komen waarbij gepraat wordt over zijn openstaande boetes voor zwartrijden. Ja ehh, ...