Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Schoon: CO2-vrij de weg op

  •  
15-04-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
waterstof.jpg
Eerste auto op waterstof in Nederland de weg op
De eerste auto in Nederland met een brandstofcel die draait op waterstof, wordt vandaag gepresenteerd. Het betreft het model ix35 van de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai.
Het bijzondere van de auto is dat deze niet wordt aangedreven door elektriciteit of olie, maar waterstof. Er kan 5,6 kilo waterstof in, waarmee volgens Hyundai 588 kilometer kan worden afgelegd. Tanken zou slechts enkele minuten duren.
Veertien jaar lang is door honderden ingenieurs aan de auto gewerkt. Volgens Hyundai is de waterstofauto volledig schoon. De enige emissie is waterdamp. Het is nu de bedoeling dat in 2015 nog zo’n 10.000 auto’s de weg op kunnen.
Nadeel is dat tanken vooralsnog een probleem is. In Arnhem staat een tankstations, verder worden in Helmond, Amsterdam, Rotterdam en Capelle nog stations ontwikkeld. Een ander nadeel is de prijs. Goedkoop is de auto niet; leasen kost zo’n 2000 euro per maand.
Hyundai gaat er daarom vanuit dat de overheden als eerste zullen overgaan op de waterstofauto en daarmee het goede groene voorbeeld zullen geven. Wanneer tanken ook om de hoek mogelijk is, zullen consumenten instappen, zo hoopt Hyundai.

Meer over:

nieuws, groen

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (16)

eeweew
eeweew15 apr. 2013 - 5:50

Ik vraag mij af hoe slim het is om twee systemen te gaan gebruiken. Wat is nou daadwerkelijk het voordeel boven elektrisch? Ik kan mij voorstellen dat de opslag efficienter is, maar daar staat dan weer tegenover dat je een complete infrasructuur moet opzetten die bij elektrisch veel minder nodig is. De toekomst zal moeten uitwijzen wat aan slaat, maar de waarheid is dat elektrisch nu een behoorlijke voorsprong heeft.

JoopSchouten
JoopSchouten15 apr. 2013 - 5:50

De productie van een auto blijft vervuilend maar dit gaat de goede kant op. De waterstoftank moet wel enorm sterk zijn.

JanB2
JanB215 apr. 2013 - 5:50

Thermodynamisch gezien een kompleet onzinnig verhaal. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat ingenieurs kennelijk 14 jaar lang aan dit project hebben gewerkt zonder dat iemand heeft geroepen dat de groene kleren van de keizer feitelijk een bedriegelijke bodypaint zijn. De brandstofcel werkt op waterstof en zuurstof (die worden omgezet in water). Om waterstof in zuivere vorm te bereiden is met de huidige gangbare technieken (electrolyse) echter veel energie nodig. Tenzij er iets radicaal verandert in de manieren van elekticiteitsopwekking is dit een doodgeboren kindje.

.3
.315 apr. 2013 - 5:50

"De enige emissie is waterdamp." Dus we ruilen het ene broeikasgas in voor het andere.

Jensbos
Jensbos15 apr. 2013 - 5:50

Inderdaad heeft het alles te meken met energie, dus.... http://www.desertec.org/ meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Desertec met toepassing van ontzilting van zeewater en een beetje kunstmest, oeps ...wel een probleem voor de export van onze agro... en voor Noord Europa: http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.html?id=80374 win, win, win, win dus op alle fronten (behalve dan de uitvoer van landbouw producten)

Dewik2011
Dewik201115 apr. 2013 - 5:50

dit is uiteraard een sprookje: waterstof is geen brandstof maar een energiedrager. de waterstof moet gemaakt worden en dat kost weer klauwen met fossiele energie met bijbehorende CO2.

1 Reactie
eeweew
eeweew15 apr. 2013 - 5:50

Wel principe is ervoor verantwoordelijk dat waterstof alleen maar uit fossiele brandstof gemaakt kan worden?

[verwijderd]
[verwijderd]15 apr. 2013 - 5:50

En dankzij stoomreforming kan het waterstofgas redelijk efficiënt geproduceerd worden.

1 Reactie
MichelReiziger
MichelReiziger15 apr. 2013 - 5:50

Alles staat of valt met hoeveelheid. Rijden op koolzaad is ook een schoner alternatief, zolang het maar een paar 100.000 gebruikers zijn, ipv meer dan 7 miljoen.

[verwijderd]
[verwijderd]15 apr. 2013 - 5:50

Dat auto's op waterstof CO2 vrij zijn is natuurlijk een illusie, want de CO2 uitstoot verschuift gewoon van de benzinemotor in de auto naar de fabriek die waterstof produceert.

1 Reactie
adriek
adriek15 apr. 2013 - 5:50

Nee hoor. Je kunt prima CO2-vrije waterstof maken met zonnepanelen, windmolens, waterkrachtcentrales of eventueel kernenergie en er zijn nog wel meer (chemische) technieken. Wat dat betreft kun je waterstof vergelijken met accu's: je kunt er fijn energie in opslaan en die energie kun je op allerlei manieren opwekken.

[verwijderd]
[verwijderd]15 apr. 2013 - 5:50

CO2 heeft niets met vuil of schoon te maken. CO2 is niet "vies".

2 Reacties
MichelReiziger
MichelReiziger15 apr. 2013 - 5:50

@Klaas Absolute kijktip voor u is de film "Carbon Nation" In deze film wordt op een heel eenvoudige 'peppie en kokkie' manier wordt uitgelegd wat CO2 is, wat de effecten zijn van CO2 op het milieu en wat de oplossingen zijn.

JanB2
JanB215 apr. 2013 - 5:50

CO2 is giftig. Bij concentraties van 10% in de omgevingsatmosfeer worden mensen knap beroerd.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij15 apr. 2013 - 5:50

[Schoon: CO2-vrij de weg op] Is JOOP aan het provoceren of toont zich hier het gebrek aan wetenschappelijke opleidingen binnen de JOOP-redactie?

1 Reactie
Simbro
Simbro15 apr. 2013 - 5:50

Wanneer men elektriciteit met zonne-energie opwekt (b.v. in Noord-Afrika ) en daarmee waterstofgas produceert, dat vervolgens naar de V.S., Europa en China wordt verscheept, dan wordt er alleen CO2 geproduceerd bij het transport, maar ook schepen zouden voortgestuwd kunnen worden met waterstof. Op die manier zouden de landen waar zonne-energie wordt opgewekt ook nog economisch voordeel hebben.