Scholen mijden ‘zorgkinderen’, duizenden kinderen onnodig thuis
• 03-10-2016
• leestijd 2 minuten
Het leek zo’n goed idee: in 2014 werd het zogenoemde ‘passend onderwijs’ ingevoerd. Feitelijk betekent het dat reguliere scholen te maken kregen met zorgkinderen. Tegelijkertijd kwam ook de zorgplicht bij de scholen te liggen. Dat houdt in dat de scholen ervoor moeten zorgen dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, deze ook krijgen. Het is de taak van de school om het kind een passende onderwijsplek te bieden. De werkelijkheid is echter een stuk weerbarstiger, zo blijkt. Het aantal kinderen dat maanden of zelfs jaren thuis zit, terwijl het eigenlijk naar school zou moeten, ligt al jaren rond de tienduizend. Dat schrijft de Volkskrant maandag.
Scholen, gemeenten en drie ministeries ondertekenden in juni nog het ‘Thuiszitterspact’, aangejaagd door oud-kinderombudsman Marc Dullaert. Ze zouden allemaal beter samen moeten werken om het aantal thuiszitters terug te dringen. Slechte samenwerking tussen gemeenten, scholen en instanties als jeugdzorg is volgens staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) één van de knelpunten. “In regio’s waar het nog niet goed gaat, stokt de samenwerking tussen alle betrokkenen.”
Scholen willen geen zorgkinderen Dat de samenwerking tussen de verschillende partijen slecht is, is maar één van de aspecten. Kwalijker nog is het dat scholen niet staan te trappelen om zorgleerlingen aan te nemen, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor slechte slagingspercentages. “Scholen zijn erg goed in het omzeilen van de zorgplicht. Ze zeggen gewoon dat ze vol zijn”, aldus Dullaert. Bovendien zijn de scholen bang voor het aannemen van één zorgleerling, omdat er een “aanzuigende werking” van uit zou kunnen gaan. Eén zorgleerling die het goed doet zou kunnen leiden tot meer, en ouders van de andere leerlingen zouden dat niet willen. Volgens Paul Rosenmöller, van de VO-raad, is dit strijdig met de afspraken en zou het helpen als de Inspectie van het Onderwijs scholen niet afrekent op leerlingen “die zij een kans geven”.