Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen.

Scholen arme wijken zetten alles op alles om leerling te helpen

09-07-2015
leestijd 1 minuten
136 keer bekeken
hangjongeren300_04.jpg
Scholen in achterstandswijken behalen, met dank aan docenten die vrijwillig extra les geven, goede examenresultaten ... Schoolleiders luiden de noodklok: 'We hebben te weinig geld'
Goed onderwijs is niet vanzelfsprekend. Voor de ene leerling is het reguliere curriculum voldoende, andere leerlingen hebben wat meer begeleiding nodig. Voor veel kinderen op middelbare scholen in achterstandswijken geldt bijvoorbeeld dat laatste. Ze hebben baat bij meer lesuren, maar, zo schrijft de Volkskrant donderdag, daar is geen geld voor. Een aantal schoolleiders luidt in de krant de noodklok.
Van ’t Zelfde zegt in de krant dat bijna alle kinderen die op zijn school binnenkomen ‘risico-geïndiceerd’ zijn. Dat betekent dat ze al binnenkomen met een leerachterstand, en daarnaast vaak ook te maken hebben met armoede of geweld. Van ’t Zelfde:
Het slagen van deze kinderen is afhankelijk van de goodwill van docenten. Dat vind ik vreemd […] Ik heb volgend jaar één zorgcoördinator en één interne begeleider op een school met meer dan vijfhonderd leerlingen. Dat is te weinig.
Hier op school zitten intelligente kinderen, maar ze hebben wat meer aandacht nodig. Daarom bieden we extra taal- en rekenlessen en individuele hulptrajecten. Soms vraag ik me ’s nachts af hoe ik dat financieel rond krijg […] Ik schaam me er soms voor dat ik voor een wiskundedocent automatisch extra uren inrooster, zonder dat ik hem daar extra voor betaal. En dat is structureel.
cc-foto: Tijs B

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

Al 100 jaar voor