Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Wat is het addertje onder het gras? Schiphol wil ook stoppen met nachtvluchten. Luchtvaartmaatschappijen beginnen al te kraaien. Komt er straks uit de hoge hoed dat Schiphol mindert, de KLM en consorten kraaien, dat er werkgelegenheid in het geding is, dus Lelystad wel open moet? Er is zoveel en zo vaak gesjoemeld door Schiphol dat ik geen reden zie om nu voetstoots aan te nemen dat Schiphol op andere gedachten is gekomen. Eerst zien en dan pas geloven is bij Schiphol mijn adagio.
,,Door de nachtsluiting komen er veel minder stoelen naar vakantiebestemmingen en de vluchten die we nog wel kunnen uitvoeren, worden veel duurder. Dit betekent dat anderhalf miljoen Nederlanders straks niet meer kunnen genieten van hun vakantie”, claimt Den Nooijer. ,,Vliegen wordt dan onbereikbaar voor de onderwijzer, verpleger en politieagent met hun salaris. Straks kan je alleen nog op vliegvakantie als je rijk bent.” Aldus topman Marcel den Nooijer van Transavia. Bron: AD Wat zei ik? Het dreigen is begonnen. De winst moet op peil blijven dus worden de stoelen duurder. De stoelen worden niet duurder omdat ze CO2 rechten gaan betalen of belasting over de kerosine gaan betalen want dat is helemaal niet aan de orde! De stoelen worden ook niet duurder vanwege gestegen kosten. De stoelen worden duurder omdat met minder stoelen de winstmarge op peil moet blijven. Het wachten is nu nog op die bedrijven op Schiphol welke gaan beginnen over werkgelegenheid en onze lafhartige regering gaat door de knieën voor wat betreft het wel of niet openen van Lelystad.
Ook mijn eerste reactie. Aan de andere kant, de reputatie van Schiphol gaat er zo aan en daar zit een flink deel van de waarde van het geheel natuurlijk.