© MARTEN VAN DIJL
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Het bedrijfsleven, schadelijk voor mens en natuur, of niet, is door de stem van de kiezer al decennia lang de baas in ons land. Deze machtspositie leidt, via het democratisch recht van de sterkste, tot megasubsidies oneerlijke belastingvoordelen, en ongelijke rechtsposities. Ook de niet vliegende burger draait op voor de aangerichte schade die het vliegverkeer oplevert. Die betaalt zelfs gedwongen aan de keuzes van anderen mee. Zolang de politieke verhoudingen niet drastisch veranderen, zal de onmachtige burger gedomineerd blijven worden door de louter op winst gerichte megabedrijven.
Bizar dat alle vervoer in NL belast is behalve de meest vervuilende vorm. Terwijl het gros van de Nederlanders alleen vliegt ter vermaak, is het een bedrijfstak die maar nooit krijgt wat het verdient, de rekening. 500 euro heffing pp op elke vlucht van naar en binnen EU. Dat zet zoden aan de dijk. Gaan we weer met de auto naar de zon en niet drie keer per jaar maar wat minder. So what? Lost meteen het overtoerisme in drukke steden op.
Het maakt nogal uit of je de vraag:"mag de kleine meid een stukje huisgemaakte gelardeerde slagersleverworst? "gesteld wordt in een keurslagerij of elders. Met andere woorden: hoe representatief is de conclusie " de consumptie van worst is aanzienlijk toegenomen? Het referendum is daarom ook afgeschaft wegens een "te hoog kletskoekachtig gehalte". Als er in op La Palma een verwoestende vulkaanuitbasting is boek je ook niet meteen en pas ee jaar later ga je naar La Palma om te zien hoe veel groter het eiland is geworden. Na een crash loopt het aantal boekingen altijd terug. In de lockdown stonden veel toestellen geparkeerd, behalve de vrachtvliegtuigen.
Schiphol is ook nog eens een drooggelegd veenmoeras. Geeft extra CO2-uitstoot. https://www.trouw.nl/nieuws/co2-uitstoot-opdrogend-moeras-onderschat~b482808d/ Vroeger haalden de omwonenden hun hout (Gotisch: skip) uit dit laaggelegen stuk land (hol). Heeft dus niks met een schip te maken. In deze tijd dan weer wel met luchtschepen, maar dat is toeval.
ik had al sterke twijfels over uw etymologie en dus even nagezocht men heeft eigenlijk helemaal geen idee waar de naam vandaan komt [De exacte oorsprong van de naam staat niet vast, de deskundigen verschillen hierover van mening.] er waren hier indertijd nu eenmaal niet zoveel Gothen .
@Griezel, Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben te snel op maar één bron afgegaan. https://nieuws.schiphol.nl/waar-komt-de-naam-schiphol-vandaan/ Maar de etymologiebank van Nicoline van der Sijs, een m.i. betrouwbaarder bron, komt meer in jouw richting: schip is gewoon schip, en hol (holl) is laaggelegen land.
Toch is het vreemd dat je in allerlei etymologische verklaringen hardnekkig die verwijzing naar twee Gotische woorden blijft tegenkomen. Nader onderzoek is gewenst, maar ik ben net thuis en nu ga ik slapen.
Bij twijfel houd ik vd Sijs aan . maar deskundigen verschillen inderdaad van mening. Alternatief: " ... perhaps originally "tree cut out or hollowed out," and derived from PIE root *skei- "to cut, split" (see schizo-)."
Die uitgeholde boomstam werd via Proto-Germaans *skipa- in de Germaanse talen vervolgens een "schip".
@DD, Als je zoekt op 'dbnl schiphol etymologie' kom je verschillende wetenschappelijke verklaringen tegen.
Zo'n samenstelling als Schipborg of Schiphorst (Drenthe) zou ook de nodige hoofdpijn kunnen veroorzaken.
Onderzoeksbureau CE Delft becijferde deze zomer dat groei van Schiphol de samenleving de komende eeuw 2,3 tot 3,1 miljard euro gaat kosten. ------------------------------------------------------- Maar Schiphol is en blijft een onvoorstelbare banenmotor in de particuliere sector. Het zijn vaak ook banen waarvoor weinig skills nodig zijn en die bezet worden door mensen die weinig skills hebben. Met een beetje overdrijving zijn halve Amsterdamse woonwijken aan de slag op Schiphol. Dit lijkt me weer een onderzoek waarbij de gewenste conclusie al vaststaat en de 'cijfers' en 'feiten' er even bij worden bedacht. Maar zo gaat het bij 90% van de onderzoeken.
'Maar Schiphol is en blijft een onvoorstelbare banenmotor in de particuliere sector. ' Achterhaalde flauwekul. Zie mijn reactie verderop.
Er werken, direct en indirect, veel meer mensen in de creatieve sectoren en daar profiteren ook nog eens veel meer mensen van. De regering heeft de afgelopen periode laten zien waar de belangen en de lobbies zitten.
Schiphol is een banenmotor. Maar als je ipv vluchten naar Londen, Parijs. München, etc. (snel)treinen laat rijden vanaf Schiphol, blijft het een banenmotor terwijl je veel minder vervuit.
@vdbemt --------------------------------- Wat jij stelt, daar ben ik ook voor. En dan liever nog vanuit het centrum van de steden, dat is een extra voordeel van de spoorwegen in vergelijk met vliegverkeer.
@Joe Speedboot: Achterhaalde flauwekul. Zie mijn reactie verderop. -------------------------------------- En zie jij nog een keer mijn tweede alinea: "Dit lijkt me weer een onderzoek waarbij de gewenste conclusie al vaststaat en de ‘cijfers’ en ‘feiten’ er even bij worden bedacht. Maar zo gaat het bij 90% van de onderzoeken." Je onderzoekt wat je wilt onderzoeken. Je trekt de conclusie die je al lang had getrokken. Je ventileert die conclusie aan hen die het willen horen. En de lezer gelooft wat hij wil geloven. Ze kunnen me wat, al die onderzoekers met hun onderzoeken.
'Ze kunnen me wat, al die onderzoekers met hun onderzoeken.' Wat moet je ook met wetenschap als je ook een onderbuik hebt..
@Speedboot: Wat moet je ook met wetenschap als je ook een onderbuik hebt. ---------------------------------------------- Ach welja joh. Lekker weer die Randstedelijke, zeg maar Amsterdamse arrogantie. Ik denk dat ik de volgende keer maar op de boerenpartij ga stemmen.
Lekkere banen, zeg... "... werken er zo'n 20.000 mensen met een flexibel contract op Schiphol, ... Dat zijn schoonmakers, beveiligers, medewerkers van de incheckbalie en mensen die bij het bagageplatform werken. ... Het zijn allemaal mensen die vaak onregelmatige diensten werken van maximaal 6 uur, ... "Ze zitten gekluisterd aan hun telefoon." Omdat ze last-minute opgeroepen worden om aan de slag te gaan of om te horen dat een dienst niet doorgaat. En dat veelal tegen een laag loon. Het minimumloon ligt op 9,65 euro. "En dan moeten ze zelf hun reiskosten betalen." https://eenvandaag.avrotros.nl/item/tienduizenden-flexwerkers-schiphol-zitten-werkloos-thuis-fnv-roept-op-tot-minder-tijdelijke-contrac/
Mensen willen nu eenmaal vliegen. En er komen steeds meer mensen bij en die willen ook vliegen. Als je daar een verbod op zet, zie je het terug in de verkiezingsuitslagen. Ik zie meer in een supersnel en betaalbaar treinennetwerk binnen en uiteindelijk zelfs buiten Europa. Dan is vliegen ook op de middellange afstanden niet meer nodig.
"Mensen willen nu eenmaal" is een goed argument?? Ik wil nu eenmaal 4 keer per jaar op vakantie? Ik wil nu eenmaal hard rijden op de snelweg. Ik wil nu eenmaal grote stukken vlees eten....
@vdbemt -------------------------------------- Het is in ieder geval een argument dat je heel sterk mee moet nemen. En ja, ik wil ook graag vl... eh, reizen. De regeringen zoeken het maar uit, maar ik wil nog steeds reizen.
@Eric en @vdbemt : Mensen willen nu eenmaal van alles. Vooral wil men goede zorg, een betaalbaar huis en een baan. En ja, ze willen ook op vakantie. Ik denk dat een betaalbaar netwerk van snelle treinen weliswaar wenselijk is, er zal aan gewerkt moeten worden, maar dat gaat nog vele jaren duren, als het er al van komt. Tot het zover is stapt men weer in het vliegtuig voor de all-inclusive naar Turkije (Erdogan of geen Erdogan) en de andere helft neemt de auto. Die mensen hebben allemaal stemrecht en zullen dit soort overwegingen allemaal meenemen in hun stemgedrag. Draconische maatregelen m.b.t. vliegen zijn zeer nodig, maar tegelijkertijd impopulair en alleen effectief als meerdere landen deze gelijktijdig nemen. Het zal allemaal niet eenvoudig te realiseren zijn, vrees ik.
Appels en peren , maar ben wel van mening dat er wereldwijd een stuk minder gevlogen zou moeten worden dat zou veel schelen .
Ja gek he als de energie productie in Zweden vrijwel CO2 vrij gebeurd? Overigens, energie gidsland Zweden haalt 40% van haar energiebehoefte uit een van de 6 kerncentrales. Want kernenergie..... dat is in >95% van de tijd beschikbaar. Kan NL nog wel wat van leren......
Zolang kameraad Dyatlov maar niet aan de knoppen zit is het inderdaad voor 95% beschikbaar.
Vergeet mbt Zweden ook vooral niet dat ze daar 'biomassa verbranden' ook als groen zien. Er wordt in dat land nogal wat hout verstookt.... Trouwens, kernenergie is ook niet echt groen, hè...!!
En veel meer dan Andorra, Liechtenstein, Monaco en Vaticaanstad bij elkaar, Waarmee ik maar wil zeggen: dat appels en peren wel vruchten zijn van een zelfde familie de rosaceae maar dat een appeltaart anders smaakt dan een pruimentaart.maar dat die nooit in een vliegtuig worden geserveerd.
laten we maar ophouden met vliegen - men neemt maar de boot of de trein
ik zie wat feiten maar geen conclusie of doel van dit feitenrelaas. Mijn conclusies Goed om te zien dat Schiphol nog altijd fier in de top 5 van Europese luchthavens staat. Valt me reuze mee dat de 5 grootste luchthavens met miljoenen passagiers slechts 8 miljoen ton co2 meer uitstoten dan een land met slechts 10,4 miljoen inwoners. Ik had verwacht dat dat veel meer zou zijn. netjes. Verstandige keuze van de overheid om het belangrijkste bedrijf in Nederland goed te ondersteunen tijdens de crisis.
Belangrijkste bedrijf? Van Brussel naar Rotterdam is sneller dan vanuit Amsterdam.
[ het belangrijkste bedrijf in Nederland ] LOL. Jij werkt daar of je bent een treurig slachtoffer van de lobbyisten van Schiphol. De importantie van Schiphol voor de NL economie vandaag de dag is allang weerlegd.
@Fransss en Vrij, niet zo overdrijven he? Er is in juli dit jaar 1 onderzoek geweest waaruit blijkt dat de groei voor Schiphol niet goed is voor de welvaart. Dit terwijl alle eerdere onderzoeken dit niet onderschrijven. Dat wil dus nog niet zeggen dat dit laatste onderzoek het enige juiste is. Ik denk zeker op korte termijn niet, misschien op langer termijn als we de koste van het klimaat mee gaan rekenen, maar daar zijn nog geen onderzoeken naar geweest (ten minste, niet welke ik heb kunnen vinden). Het kan natuurlijk zijn dat u meerdere onderzoeken heeft gevonden, maar dan zou het wel prettig zijn als u daar een link van zou zetten bij uw stukje, waarbij jij jou stuk kan onderstrepen.
FredD. Jij bent degene die iets probeert te weerleggen zonder bewijs. Als jij nu eens de rapporten aanlevert die nog actueel zijn en de toets der wetenschap doorstaan, dan maak je een punt. Nu is je post niets meer dan het ontkennen van resultaten uit een onderzoek op basis van onderbuik. Overigens werkt de wetenschap niet dat als je maar genoeg onderzoeken hebt die jouw punt betogen dat dat dan automatisch de waarheid is. Zo werkt het niet. Dus of je weerlegt dat laatste rapport op een wetenschappelijke wijze, of niet. Maar zolang je dat niet doet, blijft de conclusie van het rapport overeind.
'Verstandige keuze van de overheid om het belangrijkste bedrijf in Nederland goed te ondersteunen tijdens de crisis.' Je loopt 40 jaar achter. Het is aantoonbaar achterhaalde flauwekul te denken dat Schiphol zo belangrijk zou zijn voor de Nederlandse economie. https://www.groene.nl/artikel/vlag-volkslied-vliegveld