Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Scheermesdraad doorsnijdt Europese waarden

  •  
21-09-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
51 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_9a7a532a5d.jpg
Iedereen in Den Haag die doet alsof we overvallen worden door een 'vloed' van 'migranten' heeft boter op zijn hoofd
“Nu de grens met Servië is afgesloten wil Hongarije ook een hek met scheermesdraad oprichten aan de grens met Roemenië, om te voorkomen dat vluchtelingen via dat land binnenkomen.”
Een wanhopige Syrische verwondt haar handen aan het scheermesdraad. Een Syrische vader rent opnieuw voor zijn leven. Zojuist ontsnapt aan traangas, waterkanonnen en pepperspray. Zijn huilende zoontje klampt zich vast aan zijn schouders. Het gezicht van de vader bloedt. Hij is geslagen door de bewakers van de buitengrenzen van ‘Fort Europa’. Ternauwernood ontsnapt aan Assad en IS, het laatste spaargeld opgemaakt aan een enkeltje ‘boot des doods’. Op de vlucht voor bommen en geweld, al maanden of vaak jaren onderweg. Meer en meer Syriërs drommen verwachtingsvol samen achter prikkeldraad voor de poorten van Europa.
Mutti Merkel De gevolgen van een gebrekkig Europees buitenlands beleid blijven niet uit. Al maanden vergaderen de politici zonder resultaat. Het herverdelen van 160.000 mensen is voor de achtentwintig lidstaten een struikelblok. Opvang in de regio is en blijft het devies. De naakte feiten zijn dat vijfennegentig procent van de Syrische vluchtelingen al wordt opgevangen in de regio. Het aantal Syriërs in Libanon valt te vergelijken met vier miljoen vluchtelingen in Nederland erbij.
De kranten koppen ‘Mutti Merkel’. Hoe kan het zijn dat de enige politicus die zich een Europees staatsvrouw betoont wordt weggezet als ‘Mutti Merckel’? Wie denkt hier nu klein? Iedereen in Den Haag die doet alsof we overvallen worden door een ‘vloed’ van ‘migranten’ heeft boter op zijn hoofd. 
De WRR, een van de belangrijkste adviesorganen van de Nederlandse regering, adviseerde al tien jaar geleden over de noodzaak van een inclusief buitenlands beleid. Daarbij benadrukten ze het structureel aangaan van handelsrelaties. Dat inclusieve beleid is er willens en wetens niet gekomen. Het enige wat er nog van het buitenlands beleid is overgebleven is om ‘erbij te zijn’, om IS in Syrië te bombarderen. Een land waar nauwelijks nog een steen boven op de andere staat en waarbij we de illusie van precisie bombardementen welgevoegelijk kunnen vergeten. 
Vanaf nu is buitenlands beleid definitief binnenlands beleid. Geen krokodillentranen graag. Gegeven het feit dat de oorlog al bijna net zolang duurt als de Tweede Wereldoorlog is wat nu gebeurt geen verrassing. Als ik goed luister naar mijn contacten in de regio dan verwacht ik dat de Syrische volksverhuizing nog maar net op gang is gekomen. 
Christelijk Het scheermesdraad gaat door merg en been. Het snijdt onze menselijke waardigheid aan stukken en verwondt de veerkracht en gastvrijheid van onze buren. Het scheermesdraad raakt het bot van de Europese beschaving. Het scheermesdraad zet een hakbijl in de verklaring van de universele rechten van de mens. ‘Artikel 14: Een ieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging.’
Waar zijn de ‘christelijke’ waarden barmhartigheid en naastenliefde gebleven in samenleving, beleid en debat? Hetzelfde christendom dat overigens in het Huis van Ananias ontstond op het enige vermelde adres in de bijbel: de Rechte Straat in Damascus.
RTEmagicC_9200000020677167.jpg
Esseline woonde lang in Damascus en schreef ‘Vaartocht over de Eufraat’, Uitgeverij Contact 2005/Uitgeverij Fosfor 2013. 
cc-foto: Hendrik Kueck

Meer over:

opinie, wereld
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

Machielse93
Machielse9321 sep. 2015 - 19:36

Emotioneel maar naïef betoog van de auteur. Is de auteur daar geweest? De auteur van Elsevier wel en daar kwam wat moois uit: http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2015/9/In-berichtgeving-over-migranten-sneeuwt-eerlijk-verhaal-onder-2689683W/?masterpageid=158493 De waarheid lijkt erg in het midden te liggen. De Duitse uitnodiging heeft de Oost-Europese landen doen bezwijken. Hongarije kon het niet meer aan. De overheid heeft primair als taak het land veilig te houden. Daarnaast lijkt Hongarije zich aan alle wetten te hebben gehouden. "Artikel 14: Een ieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging" Het is een mooi sprookje maar de wereld is fundamenteel veranderd. De asielverdragen zijn uit de tijd en moeten geherdefinieerd worden.

TomPoes2
TomPoes221 sep. 2015 - 19:36

"De WRR, een van de belangrijkste adviesorganen van de Nederlandse regering, adviseerde al tien jaar geleden over de noodzaak van een inclusief buitenlands beleid. Daarbij benadrukten ze het structureel aangaan van handelsrelaties. Dat inclusieve beleid is er willens en wetens niet gekomen." Hè, hè, eindelijk eens iemand die de dingen bij hun naam noemt. En vergeet vooral niet dat dat advies van de WRR het resultaat was van een maatschappelijke discussie die al eind jaren '60 op gang werd gebracht. I hate to say we told you so, but The Dirty Fucking Hippies Were Right - http://tinyurl.com/pmrg48b EIGEN SCHULD, DIKKE BULT!

Armagaddon
Armagaddon21 sep. 2015 - 19:36

>>> Kern van het probleem is de EU crismangent en zijn innerljke verdeeldheid...dus een crisimanagement dat zich eveneen sut door zijn passiviteit.. >>> Een van de grote fouten uit n het verleden... >>> De grote EU-uitbreiding uit 2004 was omstreden: er kwamen in één klap tien lidstaten bij, waarvan de meeste in oostelijk Europa. Die liggen nu dwars in de migratiecrisis. Zou je kunnen stellen dat de EU simpelweg te groot is geworden om goed te besturen...dus wederom het boemerang effect van megalomane en overschatte economische en politieke aspiraties...!!

Mark Gh
Mark Gh21 sep. 2015 - 19:36

De hekken aan de buitengrenzen beschermen juist de Europese waarden. Ze gaan alleen in tegen de socialistische heilstaatidealen van de gemiddelde linksmens. Nou en. Artikel 14 is leuk maar de UVRM is geen bindend verdrag. Daarbij is het inhoudelijk een non-argument: het gaat alleen op zodra je IN een land bent, er niets wat een land belemmert om zijn grenzen te handhaven. Daarbij is het het recht om asiel te zoeken, niet de verplichting het ook te verlenen. Als laatste vraag je om debat over deze zaken, een debat dat vrij effectief onmogelijk wordt gemaakt door de racisme!1! roepers zodra iemand met een inhoudelijk, beargumenteerd tegenargument komt. Zeg daar dan iets van.

Blitskikker
Blitskikker21 sep. 2015 - 19:36

"De naakte feiten zijn dat vijfennegentig procent van de Syrische vluchtelingen al wordt opgevangen in de regio." Dan kan die resterende 5% er toch ook nog wel bij in de regionale opvang?

AndrewSm
AndrewSm21 sep. 2015 - 19:36

[Waar zijn de 'christelijke' waarden barmhartigheid en naastenliefde gebleven in samenleving] Die is bijna uitgemoord in het midden oosten en verder overboord gegooid in de vluchtelingenboten denk ik? (ok, ik geef toe, beetje flauw, maar niet minder waar) Over boter gesproken. Heeft u wel eens een beetje gekeken hoe het er nu in AZC's er aan toe gaat? Of bent u zich alleen maar aan het blind staren op zielige kinderoogjes? Mensen die niet meer durven te bidden omdat ze Christen zijn of änders" Moslim zijn waardoor de kans groot is dat ze worden gedood? Verkrachtingen, mishandelingen en noem maar op? Meeste vluchtelingen tussen de 20 en 45 jarige mannen die.... vul zelf maar in. Dan durft u nog te beweren dat anderen boter op hun hoofd hebben? Kijk maar eens op internet naar de fimpjes over de rensovergangen.

Sardar2
Sardar221 sep. 2015 - 19:36

Harde Europese beleid voor buiten, brengt ook harde reactie van buiten. Wat dat zal zijn, moeten we nog afwachten.

Sardar2
Sardar221 sep. 2015 - 19:36

De EU heeft al aan de helft van Midden-Oosten oorlog verklaard, nu doet het ook voor vluchtelingen. Er blijven alleen de rebellen over als vriend! WHo is the next?

TomPoes2
TomPoes221 sep. 2015 - 19:36

"Waar zijn de 'christelijke' waarden barmhartigheid en naastenliefde gebleven in samenleving?" Daar hadden ze 75 jaar geleden nog last van, tegenwoordig niet meer.

GwenH1
GwenH121 sep. 2015 - 19:36

De politiek is vaak doof voor argumenten, blind voor de waarheid en neemt op basis van aannames verkeerde besluiten.

Beisser
Beisser21 sep. 2015 - 19:36

]"Waar zijn de 'christelijke' waarden barmhartigheid en naastenliefde gebleven in samenleving"] Barmhartigheid en naastenliefde zijn universele menselijke waarden. Christenen en andere gelovigen kennen maar één waarde: hun plekje in de hemel.

TomPoes2
TomPoes221 sep. 2015 - 19:36

En dan heb je ook nog van die mensen die rechts stemmen en zich nu beklagen omdat de zorg tekort komt, niet omdat dit het gevolg is van hun eigen politieke keuzes, maar omdat de vreemdelingen daaraan schuld zijn.

TheoJ2
TheoJ221 sep. 2015 - 19:36

Het moge dan zo zijn dat het christendom is ontstaan in Damascus; sinds de islam daar de touwtjes in handen heeft zijn de christenen inmiddels bekeerd/ uitgeroeid/ verdreven. Laten we oppassen dat de islam hier geen voet aan de grond krijgt want dan kan het in ons land net zo verlopen.

1 Reactie
Sardar2
Sardar221 sep. 2015 - 19:36

Die is er, openlijk als een miljoen moslims, en bedekt als de economische macht en politiek die het bedient! Jij bent te laat!

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2015 - 19:36

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
TheoJ2
TheoJ221 sep. 2015 - 19:36

De EU kan niemand asiel verlenen want de EU is geen land.

Sardar2
Sardar221 sep. 2015 - 19:36

Erwin, EU is geboren op onverschilligheid van de burgers en zal ook beëindigen op onverschilligheid van eigen burgers. Europese staten zijn geboren op conflicten, crises en onenigheden. Zo zal waarschijnlijk gaan met EU–vorming. De naties zullen het niet opgeven zonder enorme klap van buitenaf! Ik ben niet zo positief op dat punt! De vertragingen zijn een bewijs daarvoor.

zweistein
zweistein21 sep. 2015 - 19:36

"Het scheermesdraad raakt het bot van de Europese beschaving." Dat klinkt nogal melodramatisch. Alsof het opvangen van vluchtelingen altijd de core-business van de Europeanen is geweest. Dat is niet het geval. Kunsten, wetenschappen, en het vrije woord zijn onze belangrijkste kenmerken. En die moeten beschermd worden. En als daar prikkeldraad voor nodig is dan moet dat maar. Zonder Chinese muur zou China ook nooit zijn geworden wat het nu is.

1 Reactie
Beisser
Beisser21 sep. 2015 - 19:36

["Kunsten, wetenschappen, en het vrije woord zijn onze belangrijkste kenmerken.'] Ooit was dat zo inderdaad. Helaas worden ze nu in de schaduw gesteld door het economische korte-termijn denken van de neo-libs die nu aan de macht zijn met ''winst' 'winst' 'winst ''groei' 'groei' 'groei' 'rendement' 'rendement' 'rendement' als enig motto.

[verwijderd]
[verwijderd]21 sep. 2015 - 19:36

"Artikel 14: Een ieder heeft het recht om in andere landen asiel te zoeken en te genieten tegen vervolging." Precies. Te weten in Turkije, of in Griekenland, of in Macedonie, of in Bosnie, of in Kroatie, of in Bulgarije, of in Roemenie. Allemaal landen die gepasseerd worden voordat ze aan de Servisch-Hongaarse grens komen. Ik denk niet dat artikel 14 geinterpreteerd kan worden dat iedereen in zijn lievelingsland asiel aan kan vragen.

3 Reacties
SvenHoek
SvenHoek21 sep. 2015 - 19:36

Precies!

Sardar2
Sardar221 sep. 2015 - 19:36

Maar de opdrachten met miljarden winst ook stoppen niet ‘in Turkije, of in Griekenland, of in Macedonie, of in Bosnie, of in Kroatie, of in Bulgarije, of in Roemenie’, die streken neer in Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Gb etc. Zijn de Oost-Europese landen gel om lasten te dragen (vluchtelingen) terwijl de lusten (opdrachten) naar west Europa gaan? Niet iedereen is zo dom als onderbuik in Nederland!

Beisser
Beisser21 sep. 2015 - 19:36

["Ik denk niet dat artikel 14 geinterpreteerd kan worden dat iedereen in zijn lievelingsland asiel aan kan vragen"] Er staat nergens dat ze dat niet mogen. Dus staat het ze vrij dat wel te doen. En geef ze eens ongelijk!

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder21 sep. 2015 - 19:36

[....om te voorkomen dat vluchtelingen via dat land binnenkomen.] Wat zijn vluchtelingen. De mensen in de regio van een oorlogsgebied zijn vluchtelingen. Maar die mensen die nu door Europa trekken zijn dat niet per definitie. Dat zijn asielzoekers. En we weten niet echt hoeveel oorlogsgeweld die hebben meegemaakt. Iedereen op reis een vluchteling noemen gaat erg ver. Maar het klinkt natuurlijk dramatisch en doet het goed bij inzamelacties.

1 Reactie
adriek
adriek21 sep. 2015 - 19:36

"Dat zijn asielzoekers." Asielzoekers met veel kenmerken van (economische) gelukszoekers. Velen zijn niet tevreden als ze in een veilig land aankomen, maar hebben hun zinnen gezet op een europees land met -in hun ogen- maximale kansen. Op zich misschien wel te begrijpen, maar asiel gaat toch in de eerste plaats om veiligheid, om te kunnen denken wat je wilt, en pas daarna om welvaart? Wat mij betreft moeten acceptatieprocedures daarom ook kort duren, en moeten deze mensen na eventuele acceptatie zo snel mogelijk de maatschappij in, en snel aan de slag. Ze niet jarenlang in 'opslagplaatsen' stoppen waar ze de maatschappij en de hulpverlening veel geld kosten terwijl ze zelf alleen maar ongelukkiger worden.

zweistein
zweistein21 sep. 2015 - 19:36

Ik weet zeker dat de West-Europese politici heimelijk blij zijn met de Hongaarse muur. Het ontslaat hun immers van de verplichting om NOG meer opvang te regelen terwijl alle mogelijkheden al zowat uitgeput zijn? In plaats van de beschuldigende vinger op Hongarije te richten, zouden ze erop moeten wijzen dat dit land tenminste zijn verantwoordelijkheid neemt, en niet bang is om vuile handen te maken. Jammer dat de Grieken en de Italianen dat niet doen, want daar ligt het primaire probleem.

1 Reactie
hugo bergveen
hugo bergveen21 sep. 2015 - 19:36

Ik denk dat Griekenland en Italië best meer aan hun positie als poortwachter van Europa hadden willen doen als de andere landen meteen en zonder smoezen hun verantwoordelijkheid hadden genomen en hulp hadden geboden.

Minoes2
Minoes221 sep. 2015 - 19:36

Die waarden zijn in Europa, in Nederland ook binnen de grenzen al lang verdwenen. Dat zet zich nu door m.b.t. de vluchtelingen. Er worden oneigenlijke argumenten aangedragen door werkgevers en overheid nl. het zijn hoogopgeleiden ook ICT-ers en die kunnen we goed gebruiken. Hier staan de menselijke waarden al lang niet meer voorop maar vooral welk profijt werkgevers en politiek daar van kunnen hebben. Ik begrijp niet dat dat niet gezien wordt. Geld opleiding of niet zou niets mogen uitmaken m.b.t. oorlogsvluchtelingen maar ook niet m.b.t. de opvang daarvan. Echter door de oneigenlijke argumentatie van politiek, werkgevers en elite krijg je de tegenbeweging die zegt en wij mogen de lasten dragen wat natuurlijk ook vaak zo is. Kijk maar naar de verdeling per gemeente verontschuldigd door de VNG met het nep-argument dat het eerlijk verdeeld wordt omdat het per aantal inwoners verdeeld wordt. Dat wil nu juist zeggen dat dichtbevolkte gebieden met meer huishoudens met lage inkomens, meer bewoners per vierkante kilometer, de lasten dragen. Zelden wordt er een AZC in een villawijk geplaatst, evenmin andere instellingen voor mensen met problemen. Het zou helpen als men eens probeerde eerlijk en open te zijn pas dan krijg je meer draagvlak en haal je Wilders de wind uit de zeilen , daarvan ben ik overtuigd.

1 Reactie
Jonas DeRidder
Jonas DeRidder21 sep. 2015 - 19:36

[Er worden oneigenlijke argumenten aangedragen door werkgevers en overheid nl. het zijn hoogopgeleiden ook ICT-ers en die kunnen we goed gebruiken.] Dat is ook zo. Die hoogopgeleiden zijn hard nodig in de supermarkten waardoor er meer kassa's open kunnen en de wachtrijen korter kunnen. Het mag natuurlijk niet ten koste gaan van al die andere hoogopgeleiden die daarmee nog een studieschuld moeten afbetalen.

rbakels
rbakels21 sep. 2015 - 19:36

We zijn een bang en egoïstisch volkje geworden. Nu is iedereen wel eens ongerust, en iedereen denk wel eens aan zijn eigen belang, maar momenteel worden we geteisterd door een demagoog die de angst aanwakkert. Hij hanteert daarbij methoden die doen denken aan een Duitse dictator van weleer die ook een raar kapsel had. Helaas is zijn naam mij even ontschoten. Het verschil is dat Duitsland er toen inderdaad belabberd aan toe was - terwijl blonde Geert ons alleen maar aanpraat dat het miserabel gaat in ons land. Bovendien was er in Duitsland al langer een racistische onderstroom - joden werden zelfs officieel net voor vol aangezien - terwijl we inmiddels wel weten dat racisme verkeerd is maar Wilders ons vertelt dat daar nu wel reden toe is. Gek genoeg is er helemaal geen protest gekomen uit mannelijke hoek, terwijl Wilders zich toch uitgesproken discriminerend over zijn seksgenoten heeft uitgelaten met de bewering dat al die mannen uit Syrië wandelende testosteronbommen zijn die zich bij de eerste gelegenheid die zich voordoet aan onze vrouwen zullen vergrijpen. Intussen moeten we niet vergeten dat Wildes een leerling is van Bolkestein, de uitvinder va het hedendaagse populisme. De Bolkestein-doctrine is dat alles mag - en zelfs moet - wat meer stemmen aantrekt. Zelden hoorde ik een schaamtelozer pleidooi voor beginselloos opportunisme. Hoe cynisch kan je zijn.

3 Reacties
Nostra
Nostra21 sep. 2015 - 19:36

"Het verschil is dat Duitsland er toen inderdaad belabberd aan toe was - terwijl blonde Geert ons alleen maar aanpraat dat het miserabel gaat in ons land. " Heeft u een opa of oma of vader of moeder in een verzorgingstehuis zitten? Ik wel en elke keer als ik op bezoek kom vraagt mijn opa met tranen in zijn ogen of ik hem daar niet weg kan halen. Zeg ik er iets van tegen de verzorgers laten hun weten dat ik bij de directie moet zijn. Schrijf ik een brief naar de directie krijg ik geen antwoord terug. Mijn opa heeft 50 jaar lang elke dag gewerkt en is een fatsoenlijke man. Kunt u mij misschien laten weten hoe ik het mijn opa moet uitleggen dat het niet slecht gaat in dit land en dat hij niet zoveel moet zeuren omdat andere mensen 4000km hiervandaan het zo graag hiernaartoe komen en dat er heel veel van ons belasting geld wordt uitgegeven aan zaken waar we niet direct of indirect profijt van hebben als nederlander zijnde?

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer21 sep. 2015 - 19:36

Op de PVV stemmen 1-1.5 miljoen mensen. Daar staat tegenover dat tweederde deel van de bevolking een probleem heeft met de huidige gang van zaken. Een 9 miljoen mensen meer die geen PVV adepten zijn. Verklaring?

boosje
boosje21 sep. 2015 - 19:36

Ik probeer je te helpen: die Duitse dictator, was die niet in 1933 aan de macht gekomen met hulp van in bruine hemden gestoken aanhangers? Had hij een spuuglok en een klein snorretje? En had hij dezelfde initialen als onze grootgrutter, die ik hiermee nadrukkelijk NIET wil vereenzelvingen noch beledigen? Drie keer "ja"? Dan had ik het toch goed, daar moest ik ook aan denken.

neutralist
neutralist21 sep. 2015 - 19:36

[Scheermesdraad doorsnijdt Europese waarden] Datkan niet want er bestaat helemaal niet zoiets als Europese waarden. De landen enorm verschillend en delen alleen een continentale plaat en een muntje. Verder niks. Door de EU ontstaat bij veel mensen het beeld dat we dus een eenheid zijn maar het is echt flauwe kul. Een gedachte die op niets is gebaseerd. In Brussel proberen ze het af te dwingen maar zoiets werkt juist averechts.

2 Reacties
Sardar2
Sardar221 sep. 2015 - 19:36

Ja, en bij elke nieuwe gelegenheid bevestigen ze telkens hoe ze verschillen van belangen, normen, waarden en oplossingen. De vluchtelingenstroom was een hulpmiddel!

hugo bergveen
hugo bergveen21 sep. 2015 - 19:36

Niet overdrijven, Pepijn! Er bestaan wel degelijk waarden die door vrijwel alle landen in Europa (en door veel landen overzee) worden gedeeld; er is niets op tegen om die voor het gemak Europese waarden te noemen. Jammer genoeg is de Europese Unie nog geen politieke unie, en daarom kunnen allerlei landen zich nu lekker van die waarden distantiëren en Europa de schuld geven dat het geen oplossing biedt. Overigens claimen de politici die daar de drijvende kracht achter zijn dat ze juist die waarden willen beschermen.