Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Nooit eerder waren er zoveel bosbranden in Europa

Branden breiden zich uit naar steeds meer landen
Joop

Samsom: onderwijshervorming noodzakelijk voor betere samenleving

  •  
30-04-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
7507260808_52780fd395_z
Het onderwijs is aan hervorming toe. Als we die hervormingen niet snel inzetten, zal dat ten koste gaan van de verbondenheid in de samenleving, zegt PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom. Om een grotere scheiding in het onderwijs tegen te gaan, wil Samsom meer ‘Nieuwe Scholen’, ook wel brede scholen in Nederland. Scholen waarbij kinderen makkelijker van het ene schooltype naar het andere kunnen overstappen zijn beter voor een verbonden samenleving.
Op dit moment zorgen de zogenaamde categorale scholen, dus aparte gymnasia, ervoor dat er een steeds grotere kloof is in het onderwijs. Brede, niet al te grote scholen, met meer aandacht voor onderling contact en persoonlijke ontwikkeling, zijn daar een goede oplossing voor aldus de PvdA-lijstrrekker.
Als voorbeeld noemt hij daarbij de Hugo de Geroot school uit Rotterdam. Die school transformeerde naar ‘Nieuwe School’ en sindsdien is het een van de beste scholen van Nederland, met een slagingspercentages van bijna honderd procent.
De aparte gymnasia hoeven niet verboden te worden, zegt de PvdA-lijsttrekker, maar brede scholen moeten wel meer ruimte krijgen.
Samsom wil zich de komende tijd veel meer gaan inzetten tegen segregatie in het onderwijs. Ook het aanpakken van het nieuws van vorige week hoort daarbij. Toen bleek dat kinderen van laagopgeleide ouders die net zo slim zijn als kinderen van hoogopgeleide ouders toch een lager schooladvies krijgen en mag absoluut niet, aldus Samsom.
Naast de aanpak van de kloof tussen verschillende soorten onderwijs, wil Samsom ook dat kinderen op nog jongere leeftijd naar school gaan. Als tussen de leeftijd van twee en vier jaar zouden spelenderwijs moeten leren om met elkaar op te trekken. Dat is goed voor hun ontwikkeling en beter voor de ‘verbinding in de samenleving’, aldus Samsom.
70 jaar PvdA De partijleider maakt zijn ideeën voor beter onderwijs in de toekomst bekend op de dag dat de PvdA 70 jaar bestaat. Dat 70-jarige bestaan wordt dit weekend in heel Nederland gevierd. Het is ook een weekend waarop veel gesproken zal worden over de toekomstige koers van de partij, die er niet goed verstaat in de peilingen, en over de vraag wie de nieuwe lijsttrekker zal worden. Hoewel alle partijen al een lijsttrekker hebben voor de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar, kiest de PvdA haar nieuwe lijsttrekker pas in het najaar. Zoals het er nu uitziet, zal die strijd om het lijsttrekkerschap, als hij daadwerkelijk gevoerd gaat worden, gaan tussen Diederik Samsom en vice-premier Lodewijk Asscher. Asscher heeft altijd aangegeven het lijsttrekkerschap niet te ambiëren, maar onlangs liet hij in Buitenhof doorschemeren dat ‘alle opties open liggen.’

Meer over:

politiek, nieuws, onderwijs,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (137)

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!2 mei 2016 - 7:56

Wat gezegd wordt door een type als Samsom boeit niet. Wat er uiteindelijk gebeurd door de wet is vaak precies het tegenovergestelde. Onderwijs hervormen zal dus waarschijnlijk het einde zijn van het openbare onderwijs. Ga maar vast sparen voor een privé school voor de kids. Het bedrijfsleven zal vast ook betrokken worden als ze dat nog niet zijn. Vanaf 2 jaar gaan hersenspoelen in het neoliberale gedachtengoed levert later minder tegenspraak op.

Stella3
Stella31 mei 2016 - 19:35

Misschien moet de standaard cito toets wel bijgesteld worden. We kunnen natuurlijk niet volhouden dat de kennis van de nederlandse taal vandaag de dag even hoog zou zijn als vroeger. Echter zal bijv. de tandheelkunde de komende jaren een enorme vlucht nemen waardoor alles min of meer rechtgetrokken wordt.

Stella3
Stella31 mei 2016 - 17:45

Heel misschien is heel de pvda de weg kwijt? Heel het land zo de verdoemenis inhelpen. Je moet het ze nageven zelfs op een rooie site. Betalen zult u burger!!!!! En nog willen mensen meer van dit: zandb? U bent netto ontvanger? Deel eens mee in de malaise? Ach dit komt toch niet door de moderatie...

H.Witte
H.Witte1 mei 2016 - 15:08

Voor de duidelijkheid. Wat Samson doet is invulling geven aan het regeerakkoord waarin is afgesproken de situatie in het onderwijs te verbeteren en dus niet, zoals hieronder nog al eens wordt gesuggereerd voor de buhne vanwege komende verkiezingen. Bovendien zijn die verkiezingen nog een jaar ver en volgende week is de toespraak van Samson al weer vergeten. Dit voor de ongenuanceerde reacties.

3 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus1 mei 2016 - 16:58

"Wat Samson doet is invulling geven aan het regeerakkoord" Dus Samsom maakt deel uit van de regering en viert het 70-jarige bestaan daarvan?

H.Witte
H.Witte1 mei 2016 - 22:19

Piet de Geus nou speel je advocaat van de duivel. Natuurlijk denken regeringspartijen mee over de regeringsplannen, zelfs oppositiepartijen doen dat.

H.Witte
H.Witte1 mei 2016 - 22:23

Timwitten ik wil nog wel een keertje op je reageren, Mijn argumentatie staat in het stukje. Ben jij nou zo dom of ben ik nou zo slim, zou Van Gaal zeggen. Kom je wel eens verder dan vier zinnen, laat staan met een behoorlijk onderbouwde visie? Jij roeptoetert alleen maar, net Wilders. Alleen maar afbreken, niks constructiefs. Daar hebben we in de samenleving niet zo veel aan, weet je.

[verwijderd]
[verwijderd]1 mei 2016 - 14:34

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
jellevwal
jellevwal1 mei 2016 - 15:08

De rotzooi van nu is het gevolg, vrees ik, van de achteruitgang van ons onderwijs sinds 1960 ongeveer. Die achteruitgang is er niet alleen in Nederland. PISA onderzoeken, internationale vergelijkingen van onderwijs, laten zien dat ZO Azië veel beter onderwijs nu heeft dan het westen. Vrijwel niemand kan meer een verhaal van enig bladzijden op intellectueel niveau lezen. Zelf gestudeerd hebbend, en vader van kinderen uit twee huwelijken, zag ik met ontsteltenis de achteruitgang van het onderwijs. Dè bron voor elke discussie, als die niet de Telegraaf is, is wikipedia geworden. Kritiek op wikipedia kwam ik nog nooit tegen. Varoufakis stelt dat vanaf 1970 macro economie nergens meer onderwezen is. In de plaats daarvan kwam marktgeloof, daar is geen verstand voor nodig, en modellen die niemand begreep, maar die niet bleken te werken, zoals zelfs Greenspan of Bernanke toegaf. En zo kwamen we in een economische rotzooi terecht die vrijwel niemand meer doorziet, en nog minder willen aanpakken. Tot de plof komt. Dat die komt lijkt onvermijdelijk, zo heeft Deutsche Bank, nu druk bezig mensen te ontslaan, een derivaten risico van iets van vijftien keer het Duitse nationale jaarinkomen. DNB directeur Holtrop was een man van formaat, Wellink was een aardige en goedwillende man, maar met onvoldoende inzicht en doortastendheid. Helaas is Nederland ook daarin niet uitzonderlijk.

Acid Prune
Acid Prune1 mei 2016 - 17:28

Dan was ik 10 keer gezakt :) En wat wilde u daar aan doen dan?

clara51
clara511 mei 2016 - 21:23

@jellevdwal ["De rotzooi van nu is het gevolg, vrees ik, van de achteruitgang van ons onderwijs sinds 1960 ongeveer."] 1. Het Nederlandse onderwijs is bepaald geen rotzooi. 2. In 1960 zaten we met exact hetzelfde probleem als nu: kinderen volgden bij hun schoolkeuze het milieu van hun ouders. Daar moest toen de Mammoetwet van Cals een antwoord op geven. Precies op de manier die nu wordt voorgesteld: samenvoegen van onderwijstypen, om de doorstroming te bevorderen. ["Die achteruitgang is er niet alleen in Nederland. PISA onderzoeken, internationale vergelijkingen van onderwijs, laten zien dat ZO Azië veel beter onderwijs nu heeft dan het westen."] Nederland scoort anders nog steeds niet slecht: https://www.nationaleonderwijsgids.nl/mbo/nieuws/27670-nederland-negende-op-wereldranglijst-onderwijsniveau-van-oeso.html ["Vrijwel niemand kan meer een verhaal van enig bladzijden op intellectueel niveau lezen. Zelf gestudeerd hebbend, en vader van kinderen uit twee huwelijken, zag ik met ontsteltenis de achteruitgang van het onderwijs."] Van iemand die duidelijk intellectueel niveau bezit, mag je verwachten dat hij niet met zulke clichés aan komt zetten. Ik ben docent, heb te maken met verschillende onderwijstypen en kan je verzekeren dat het echt onzin is wat je zegt. ["Dè bron voor elke discussie, als die niet de Telegraaf is, is wikipedia geworden. Kritiek op wikipedia kwam ik nog nooit tegen."] Op vele middelbare scholen is wikipedia niet als bron toegestaan. In het hoger onderwijs ook niet. Of wist je dat niet? ["Varoufakis stelt dat vanaf 1970 macro economie nergens meer onderwezen is. In de plaats daarvan kwam marktgeloof, daar is geen verstand voor nodig, en modellen die niemand begreep, maar die niet bleken te werken, zoals zelfs Greenspan of Bernanke toegaf. En zo kwamen we in een economische rotzooi terecht die vrijwel niemand meer doorziet, en nog minder willen aanpakken."] Het is mij even niet duidelijk wat Varoufakis te maken heeft met het Nederlandse onderwijs. ["Tot de plof komt. Dat die komt lijkt onvermijdelijk, zo heeft Deutsche Bank, nu druk bezig mensen te ontslaan, een derivaten risico van iets van vijftien keer het Duitse nationale jaarinkomen. DNB directeur Holtrop was een man van formaat, Wellink was een aardige en goedwillende man, maar met onvoldoende inzicht en doortastendheid. Helaas is Nederland ook daarin niet uitzonderlijk."] Je vergeet nog de klimaatcrisis. Je snapt gewoon niet dat we nog kinderen naar school sturen, met de ondergang van de wereld om de hoek.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 mei 2016 - 17:22

Jelle Wikipedia is op de universiteit geen erkende bron van informatie. Hoe het zit op de middelbare school weet ik niet. Tussen mijn eerste en mijn tweede resp. derde masterstudie zit aardig wat tijd. Ik krijg niet de indruk dat het niveau achteruit is gegaan. Maar goed, anecdotische informatie. Dus bewijskracht gering.

clara51
clara511 mei 2016 - 14:03

["Op dit moment zorgen de zogenaamde categorale scholen, dus aparte gymnasia, ervoor dat er een steeds grotere kloof is in het onderwijs."] Ik word een beetje zenuwachtig van deze kromme manier van redeneren. Het zijn niet de 38 Nederlandse categorale gymnasia die voor de kloof in het onderwijs zorgen. Het zijn ook niet de categorale gymnasia die verantwoordelijk zijn voor de toenemende segregatie in de maatschappij. Categorale gymnasia staan wijd open voor ieder kind dat er de hersens en de motivatie voor heeft. En biedt zo'n kind vervolgens onderwijs op maat. Dat kunnen die scholen goed, omdat ze betrekkelijk klein zijn. Je zou in dat opzicht wensen dat alle scholen kleiner zijn. De vraag is: krijgt iedere leerling die er de hersens en de motivatie voor heeft, ook de gelegenheid naar een gymnasium te gaan? Het antwoord daarop blijkt 'nee' te zijn. Er zijn de afgelopen weken verschillende verklaringen voor gegeven. Een ervan hebben wij als gymnasium al meteen zien aankomen, toen de regering het nodig vond de cito als objectief toetscriterium los te laten. En inderdaad blijkt nu dat leerkrachten op de basisscholen bij gelijke intelligentie en motivatie eerder geneigd zijn kinderen van hoogopgeleide ouders een gymnasiumadvies te geven, dan kinderen van laagopgeleide ouders. Waarmee in feite wordt bedoeld: autochtone leerlingen en allochtone leerlingen. Het is daarom belangrijk daar eerst wat aan te doen. Dus eerst de cito-toets weer in tijd naar voren halen en mee laten wegen bij het schooladvies. Maar dan ben je er nog lang niet. In mijn beleving is de politiek, inclusief mijn eigen PvdA, medeverantwoordelijk voor de groeiende segregatie in de maatschappij. De m.i. obsessieve manier waarop Den Haag (en in haar kielzog vanzelfsprekend de media) onophoudelijk focust op een onderwerp als integratie, en de voortdurende negatieve en wantrouwige ondertoon daarbij, houden de segregatie vanzelf in stand en voeden het publieke denken over een exclusieve maatschappij. In zo'n klimaat kan het gebeuren dat een driejarig meisje met een donkere huidskleur en een hoogopgeleide 100% Nederlandse moeder, die met haar leest en met haar naar muziek op schoot en peuterzwemmen gaat en haar in alles stimuleert in haar ontwikkeling, uitsluitend op basis van haar naam en huidskleur wordt ingedeeld in een taalachterstandsprogramma. En dat de 100% Nederlandse moeder, hier geboren en getogen, zelf een compliment krijgt "dat ze al zo goed Nederlands spreekt". Zo wordt segregatie actief aangejaagd. Het kind maakt in het huidige Nederlandse klimaat al op driejarige leeftijd mee dat het als uitzondering wordt gezien. Als iets met een achterstand, een defect. Niet op basis van feiten, maar op basis van huidskleur en naam. En kom me nu niet aan met dat zoiets met de beste bedoelingen gebeurt. We worden door de politiek dagelijks intensief getraind in wij/zij-denken. 'Zij' hebben een andere huidskleur dan 'wij', hebben andere namen dan 'wij', dragen andere kleren dan 'wij', hebben een voor 'ons' bedreigend geloof, moeten bewijzen dat ze 'onze' normen en waarden (wat dat ook zijn) naleven, moeten door ik weet niet hoeveel hoepels springen en worden consequent met wantrouwen bejegend. En horen er dus in de ogen van 'ons' steeds minder bij. Segregatie en polarisatie ga je maar op één manier tegen. Door consequent uit te gaan van een inclusieve samenleving. Waar ieder kind met een taalachterstand ondersteuning krijgt en niet met de vinger constant en publiekelijk naar één groep 'schuldigen' wordt gewezen. Waar ieder kind de gelegenheid krijgt de opleidingen te volgen die beantwoorden aan zijn capaciteiten. Waar iedere jongvolwassene de gelegenheid heeft een baan te krijgen die past bij zijn opleiding, zonder dat hij buiten het arbeidsproces wordt gehouden vanwege zijn naam of achtergrond van zijn ouders of grootouders. En vooral: dat hij erop kan vertrouwen dat hij die gelegenheid dan ook werkelijk krijgt. En verder zou het zeer verstandig zijn, als de politiek (en dus ook de PvdA) even achterom keek, naar de aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem in 2008. In 2014 heeft de Onderwijsraad gekeken wat er eigenlijk van die aanbevelingen terecht is gekomen. Te weinig, dus. Dat leidde tot nieuwe aanbevelingen. Laten we die eerst uitvoeren. En doe tegelijkertijd iets aan dat voortwoekerende exclusieve denken, want dat is een gif dat elke oplossing bij voorbaat zal laten mislukken. https://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2014/onderwijspolitiek-na-de-commissie-dijsselbloem/item7170

3 Reacties
jellevwal
jellevwal1 mei 2016 - 14:58

" De vraag is: krijgt iedere leerling die er de hersens en de motivatie voor heeft, ook de gelegenheid naar een gymnasium te gaan? " Bij mij rijst dan de vraag 'is die gelegenheid er niet ?'. Toevallig maakte ik mee dat een allochtone ouder van een kind met leesproblemen zich daar niet erg druk over maakt. Die ouder is niet in het minst dom, maar de opleiding beperkt zich tot technische school. Lezen van boeken wordt maar onzin gevonden. Hoe een kind met zulke ouders de motivatie moet krijgen voor de middelbare school die de hoogste eisen stelt, ik zou het niet weten.

clara51
clara511 mei 2016 - 19:02

@jellevdwal ["Bij mij rijst dan de vraag ‘is die gelegenheid er niet ?’. Toevallig maakte ik mee dat een allochtone ouder van een kind met leesproblemen zich daar niet erg druk over maakt. Die ouder is niet in het minst dom, maar de opleiding beperkt zich tot technische school. Lezen van boeken wordt maar onzin gevonden. Hoe een kind met zulke ouders de motivatie moet krijgen voor de middelbare school die de hoogste eisen stelt, ik zou het niet weten."] De situatie die jij schetst geldt net zo hard voor kinderen van eigen teelt met laagopgeleide ouders. Ik neem tenminste niet aan dat jij denkt dat autochtone ouders zich allemaal wel drukmaken om leesproblemen van hun kinderen. Dit is dus geen exclusief allochtoon dingetje. Waar ik het over heb is dat bij gebleken gelijke intelligentie en motivatie een kind van eigen teelt van leerkrachten eerder een gymnasiumadvies zal krijgen dan een kind met een niet-Nederlandse achtergrond.

DaanOuwens
DaanOuwens2 mei 2016 - 6:41

Goed verhaal en erg compleet. Deze constatering, door consequent uit te gaan van een inclusieve samenleving ga je segregatie en polarisatie tegen, is volstrekt waar. Het is helaas zo verschrikkelijk moeilijk om dat voor elkaar te krijgen

Juppé🎗
Juppé🎗1 mei 2016 - 11:37

Geef mij maar kleinere scholen en strengere toetsen op hoger niveau. Het is zoals alle plannetjes van Samson...bij één oplossing die niet werkt krijg je gratis zeven nieuwe problemen.

Klazien2
Klazien21 mei 2016 - 10:20

Wat een luchtkasteel weer van de PvdA leider. Misschien is dat nog teveel eer. Je zou het ook een vacuümkasteel kunnen noemen. Immers grote scholen zijn we vanaf gestapt vanwege het INHolland effect? Grote logge bestuurlijke instanties waar slechte kwaliteit wordt afgeleverd. 'On top of that', dit bevorderd zeker niet de integratie omdat a: de sociale controle valt weg b: het ontstaan van segregatie. Beste hr Samson ik zou zeggen ' Denk Denk' wat dieper na voordat je iets roept

Demotje
Demotje1 mei 2016 - 9:53

''Diverse Turkse leerkrachten hebben ook vanuit het Consulaat brieven gekregen om enkel nog Pro-Erdogan les te geven en dat elke vorm van negativisme richting Erdogan tegen deze leerkrachten zal worden gebruikt. Ook diverse Islamitische (basis)scholen die vanuit Turkije geld ontvangen hebben deze brieven ontvangen waarin zij nogmaals met klem worden gewezen op het Pro-Erdogan lesgeven en dat elke vorm van negativisme de school geen goed zal doen.'' Hervormen heeft geen zin. Dit kost ons weer handen vol met geld. Laat het aan het volgende kabinet over om te hervormen

Jhonathan
Jhonathan1 mei 2016 - 9:01

Iedereen een reddingsvest adviseren en derhalve dijken onnodig achten. Dat is zo'n beetje het PvdA denken anno 2016.

1 Reactie
panterarosso65
panterarosso651 mei 2016 - 9:50

en voor de zekerheid alle gebouwen die meer dan 2.5 meter boven water uitsteken afbreken

Ulltrafox
Ulltrafox1 mei 2016 - 8:48

@peterh Ben het grotendeels met je eens, alleen hoort GL niet in je rijtje thuis.... Ik kan vele voorbeelden uit de praktijk, ook bij mij lokaal opnoemen waarom dat niet zo is. Maar laat je door de naam van deze partij niet misleiden. De gasten van GroenLinks staan klaar om het stokje van volksverlakkerij rimpelloos over te nemen van de oude grote partijen. Met hun gedoogpartnerschap zijn ze daar nu al mee bezig. Het is terecht dat je ontevreden bent over de PvdA. Maar je vergeet dus wie dat mogelijk maken. Dat zijn dus naast GroenLinks, CDA, D66 soms de SGP en de CU. Deze zijn vol medeplichtig aan alles wat deze regering kapot heeft gemaakt. Hoe onbetrouwbaar Samson zijn kliek is bleek ook wel snel weer na het referendum. Het nee is nee van Samsom werd ineens een Ja maar.... Ben bang dat ook de SP teveel op de PvdA gaat lijken naarmate de jaren en invloeden van Marijnissen verbleken. Dat gebeurde ook met de PvdA toen Den Uyl er genoeg van had. Marianne Thieme krijgt van mij alle zegen.

1 Reactie
Juppé🎗
Juppé🎗1 mei 2016 - 11:42

Ja GL heeft afgedaan ook voor mij. Ik stem op Marianne. Maar laat mijn eendelever met goed glas Bourgogne toch maar niet staan. P

Van der Wal
Van der Wal1 mei 2016 - 8:24

Nu: Bussemaker: PvdA Daarvoor Van Bijsterveld: CDA Plasterk: PvdA Van der Hoeven: CDA Hermans: VVD Ritzen: PvdA Deetman: CDA Van Kemenade: PvdA Pais: VVD Van Kemenade: PvdAa Stuvertje wisselen. Eerst een pvda-er, en dan een cda-er en soms een vvd-er. Dat maakt het een lastig verhaal, een pvda-er die vind dat het onderwijs een zooitje is. Daar zijn ze zelf bij geweest.

1 Reactie
Nick Ros
Nick Ros1 mei 2016 - 14:43

= 50% PvdA. 30% CDA en 20% VVD. Volgens de laatste AEX.

jellevwal
jellevwal1 mei 2016 - 7:10

Ik las net bij Telegraaf dat de PvdA trots is op wat is bereikt. Ik schoot in een onthutste lach, in welke wereld leeft de PvdA top ? Zelfs de heren Vermeend en Van der Ploeg zijn zo ver dat ze schrijven dat de onvrede niet langer kan worden genegeerd. Bij dit soort verdwaasdheid kun je je inderdaad voorstellen dat Diederik de onderwijs puinhoop, die grotendeels een PvdA herkomst heeft, meent groter te moeten maken door recepten uit het verleden nog maar eens toe te passen. Toen, voor de partij in betere tijden, ik denk rond 1980, de PvdA (weer ?) de grootste partij was geworden, maar VVD en CDA gingen regeren om Den Uyl's maakbare samenleving te voorkomen, zat een onthutste Joop de Uyl samen met Liesbeth ergens, en zei 'maar natuurlijk moet er weer een regering Den Uyl komen'. Wereldvreemdheid bij de PvdA is dus niets bijzonders.

7 Reacties
karel6
karel61 mei 2016 - 9:41

Het geeft gewoon aan waar de PvdA voor staat, blijkbaar is kan er wel geld worden vrijgemaakt voor honderdduizenden vluchtelingen, maar voor zorg niet, u zoekt het maar uit, maar niet voor een VUT, u eet uw eigen huis maar op want u bent toch kansloos op de arbeidsmarkt, voor scholing, een beurs krijg je niet, je steekt je maar tot je nek in de schulden, de ww is ook ingekort en ook het ontslagrecht hebben ze stevig gekortwiekt, de eigen bijdrage in de zorg is zo hoog geworden dat de zwakken in de samenleving de zorg maar vermijden, want het is onbetaalbaar, als je werkloze kind nog thuis woont heb je er maar voor te zorgen, want een uitkering en op zichzelf wonen is er niet bij. Ik zal nog wel het een en ander vergeten. Allemaal dankzij de PvdA!

peterh2
peterh21 mei 2016 - 10:09

Bejaarden mogen in hun broek plassen, maar er is wel 700 miljoen extra vrijgemaakt om economische gelukszoekers te verwennen. In 1 zin de reden waarom de partij nu nog maar 8 zetels in de peilingen heeft...

DaanOuwens
DaanOuwens1 mei 2016 - 12:50

@ peterh Een typische PVV-uitspraak daarmee eigenlijk sowieso al een leugen. Bejaarden mogen in hun broek plassen 1. Een kenmerk van ouder worden is ook het verlies van controle over urine en ontlasting, erg genoeg voor deze mensen. Zelf met 800 miljoen extra naar de zorg wordt dat niet opgelost. 2. Die 800 miljoen wordt niet gekort op het zorgbudget. Dit zijn typisch Wilders uitspraken in de kamer. Zelfs over de rug van deze mensen wil Wilders nog politiek scoren. En uiteraard zijn aanhangers ook. Geheel toevallig was het Mark Rutte die deze Wilders-leugen ontzenuwde in het kamer debat. Maar PVV-ers horen liever leugens dan dat zij worden geconfronteerd met harde waarheden.

peterh2
peterh21 mei 2016 - 13:23

Die 700 miljoen zou veel beter naar onze eigen kwetsbare ouderen gaan, lijkt me duidelijk. Dit zijn de mensen die ons land opgebouwd hebben en nu stank voor dank krijgen...

jellevwal
jellevwal1 mei 2016 - 14:52

@ ouwens Mij schiet te binnen dat de partner van de moeder van staatssecretaris Van Rijn op tv kwam melden dat die moeder in haar verpleeg - of verzorgingshuis regelmatig de urine in de schoenen had staan.

H.Witte
H.Witte1 mei 2016 - 15:00

jellevwal Dit heeft de PvdA in de huidige kabinetsperiode bereikt: -De positie van de schoonmakers is aanzienlijk verbeterd -de positie van de postbestellers is verbeterd (recent nog in het nieuws) -de hervorming van de jeugdzorg -Er is een sociaal akkoord tot stand gekomen -De fiscale mogelijkheden voor pensioenopbouw zijn ruimer geworden -De huurstijgingen zijn minder groot -De herkeuring van jong gehandicapten met een uitkering is minder streng geworden -Kinderopvangsubsidies en kinderbijslag zijn ruimer -Er komen weer conciërges en klassenassistenten. -Er is meer geld om de kwaliteit van kleine scholen te verbeteren. -Er komen zomerscholen en schakelklassen. -Schoolboeken blijven gratis. -Er komen duizenden windmolens bij, zowel op land als in zee. -Vijf oude kolencentrales sluiten. -Er wordt veel geld uitgetrokken voor het energiezuiniger maken van huur- en koopwoningen. Uiteindelijk moeten dat 15.000 banen opleveren, met name in de bouw. -Er komt een pensioenfonds voor zzp’ers, op vrijwillige basis. -Bedrijven moeten 5 procent arbeidsgehandicapten in dienst nemen tegen het minimumloon. -Bijstandsmoeders hoeven niet te solliciteren.

DaanOuwens
DaanOuwens1 mei 2016 - 15:23

@ peterh Dat het jou duidelijk lijkt wil niet zeggen dat het duidelijk is. De situatie voor ouderen wordt er niet beter van en als voorkomen kan worden dat grote aantallen mensen aan de Europese grenzen sterven is het een prima bestemming. Ieder mensenleven is hetzelfde waard.

peterh2
peterh21 mei 2016 - 6:09

Soms wordt de PvdA nogal voorstelbaar: het gaat slecht dus... - vervang de lijsttrekker - kom met vage vergezichten - stel een links blok voor http://m.trouw.nl/tr/m/nl/6869/Hans-Goslinga/article/detail/4292520/2016/05/01/Kan-links-het-initiatief-weer-nemen-in-de-politiek.dhtml?originatingNavigationItemId=15 Elke keer weer hetzelfde verhaal, de SP kan erover meepraten. Mooie woorden over een links blok en samenwerking, maar gelijk met rechts regeren als je de kans krijgt. Nu is GL aan het groeien en moeten daar vergaande afspraken mee gemaakt worden, totdat de kiezer heeft gesproken en dan staat Klaver met lege handen. Hoe wil de 'neoliberale' PvdA een samenwerking aangaan met het anti-kapitalistische gedachtegoed van Klaver? Wil de kiezer echt een links blok dan moet ze niet op de PvdA stemmen, dat hebben de afgelopen 4 jaar welk bewezen. Rechts rotbeleid werd vervangen door nog rechtser rotbeleid, mat wat idealistische kruimels waar heel weinig mensen echt van profiteren (zie de opsomming van eranos hieronder). Dan pakt de VVD dat een stuk beter aan... Stem SP, PvdD of GL als je echt links bent.

chad
chad30 apr. 2016 - 22:37

Waarom komende tijden, waarschijnlijk na de verkiezingen? De PvdA kan nu stappen nemen om het onderwijs te verbeteren. Op het ministerie zit nu al een PvdA'er die naar mijn mening weinigen tot niets heeft bereikt. Als je rijk moet zijn om te gaan studeren. De PvdA heeft een gat in de markt gevonden en wil dat tijdens de verkiezingen gaan uitbuiten. In tijden dat zij machten hebben, doen ze niets noemenswaardig. Ik hoop van harte dat de Nederland niet zoveel zwakke begaafden telt die in dit verhaal gaan geloven. En bovendien was onderwijs een speerpunt van D66. Waarschijnlijk gaat PvdA tijdens de verkiezingen stunten met studiefinanciering. Dan willen ze die ineens terug. Ik heb bij de vorige verkiezing op de PvdA gestemd. Toen was het speerpunt eerlijk delen. Dat sprak mij en bovendien wilde ik niet dat de VVD grootste werd, maar tot mijn ergernis hielp de PvdA de VVD aan een meerderheid. Voor mij nooit meer PvdA. Ongeacht wie de lijsttrekker is. Het vertrouw is verloren gegaan.

panterarosso65
panterarosso6530 apr. 2016 - 21:43

ideologie laten bepalen hoe onderwijs moet werken, ipv de ouders en docenten check grotere scholen check succesvolle scholen de boosdoener te maken ipv de zwakke scholen aan te pakken check de gevolgen geen idee oh wacht politici hebben al vaker dit trucje gedaan, gevolg is wat we nu hebben

truusbeek2
truusbeek230 apr. 2016 - 20:59

Hoeveel pvdaministers van onderwijs hebben we de afgelopen 30 jaar gehad?

2 Reacties
peter e
peter e1 mei 2016 - 1:40

Nou?

harryo2
harryo21 mei 2016 - 9:15

@ Truus -- Hoeveel pvdaministers van onderwijs hebben we de afgelopen 30 jaar gehad? -- Het antwoord op je beschuldigende vraag is drie. Jo Ritzen, Ronald Plasterk en Jet Bussemaker. Zie je, tot voorbij drie hoef je in dit geval dus niet te kunnen tellen.

LodeHere
LodeHere30 apr. 2016 - 20:14

Ik heb begrepen dat het een plan van de NWO elite is kinderen door de staat groot te laten brengen, niet door de ouders. Want ouders kunnen hun kinderen wel eens andere ideeën bijbrengen dat de "elite" wil. Onverkwikkelijke dingen als onafhankelijk denken bij voorbeeld. Die kinderen kunnen dan later voor problemen zorgen voor de elite. Een voorbeeldje om de goegemeente aan dat idee te laten wennen: "Your Kids Don't Belong to You - Mellisa Harris-Perry" https://www.youtube.com/watch?v=T-NainjrJ6o We weren dat Smasom aanwezig was op de Bilderberg bijeenkomst. Weet niet of dat er wat mee te maken heeft dat hij nu voorstelt kinderen al met 2 jaar naar school te sturen. En over "bredere" scholen spreekt. Dus meer veralgemeend -eensoortig- onderwijs.

7 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus1 mei 2016 - 0:13

"Want ouders kunnen hun kinderen wel eens andere ideeën bijbrengen" Ze kunnen vooral heel goed hun (geestelijke) ellende op hun kroost overbrengen. De vraag is dus inderdaad of je kinderen de dupe moet laten worden van het nest waarin ze zijn geboren of dat je ze daartegen moet beschermen. In andere woorden: moet je ongelijke kansen en toenemende achterstanden accepteren?

il viaggiatore
il viaggiatore1 mei 2016 - 1:30

Tja, ik ben niet zo van de alu-hoedjes. 10 jaar geleden had ik je voor gek versleten. Tegenwoordig heb ik wel andere informatie bronnen ter beschikking. Russische, Arabische, en onafhankelijke nieuwssite`s. De meeste Nederlanders kijken alleen NOS en RTL. NOS baseert zijn nieuwsgaring vooral vanuit ANP/Reuters en USA en niet te vergeten SOHR als het om Syrië gaat. SOHR is gewoon een eenling in London (UK) die op basis van informatie die naar buiten komt een mening geeft. Raqqa is Being Slaughtered Silently lijkt me toch een betere bron. Voor diegenen die het niet weten, Raqqa is Being Slaughtered Silently is een groep mensen die vanuit Raqqa nieuws naar buiten te proberen ondanks gevaar voor eigen leven omdat ze zowel te vrezen hebben van ISIS als van Assad. RTL heeft met Olaf Koens een kneiter van een reporter daar, maar ik stem liever af op Harald Doornbos. Rauw en niet altijd pro-westers. Aangezien de linkse partijen ons allemaal uitleveren aan de Neo-liberalen, zal ze bijna Neo-cons van de EU uitleveren vertrouw ik ze niet meer.

Robert Follon
Robert Follon1 mei 2016 - 6:17

Check yo'self before you wreck yo'self....

LodeHere
LodeHere1 mei 2016 - 7:28

Ik weet dat Diederik in z'n hart enkel het beste wil voor iedereen. En ik hoop dat hij zich niet mee laat slepen door de z.g. "elite" die zich slechts verbeeld te weten wat het beste is voor de wereld.

LodeHere
LodeHere1 mei 2016 - 7:29

"verbeeldt".

Nick Ros
Nick Ros1 mei 2016 - 14:46

Piet. De opvoeding en de gesprekken van de keukentafel. Daar begint het.

Piet de Geus
Piet de Geus1 mei 2016 - 17:00

"De opvoeding en de gesprekken van de keukentafel. Daar begint het." Behalve aan keukentafels waar alleen wordt gevoed en niet opgevoed. Daar eindigt het.

nomen nescio
nomen nescio30 apr. 2016 - 20:10

[quote] Als we die hervormingen niet snel inzetten, zal dat ten koste gaan van de verbondenheid in de samenleving, zegt PvdA-lijsttrekker Diederik Samsom. [/quote] De verbondenheid in de samenleving. Al jaren vraag ik (babyboomer) me af wat daar nu precies mee wordt bedoeld. Kijkend naar mezelf. Na de lagere school heb ik geen enkele van mijn klasgenoten ooit weergezien. Idem de middelbare school. Kijk ik naar mijn kinderen, millennials, dan heeft de ene nog wel wat kontakten met zijn een paar mede gymnasiasten, maar de andere (VWO op een scholengemeenschap) geen een. Beiden hebben nog kontakten met mensen met wie ze lid waren van hun dispuut. That's it. En los van school. Hoeveel van ons hebben nog regelmatig kontakt met diegenen met wie we vroeger dagelijks te maken hadden. Geldt niet voor ons allen dat de kinderen met wie we bevriend waren of met met wie we op school zaten slechts bij uitzondering nog een rol spelen in ons leven? Is er iemand die ervanuit gaat dat zijn of haar kinderen als gevolg van een streven naar samenhang in de samenleving via het onderwijs in de toekomst nog innig zullen samenleven met hun klasgenoten? Ik begrijp dat Samsom c.s. zich ten doel hebben gesteld te komen tot een maatschappij waarin autochtonen en allochtonen niet langs elkaar heen leven. Dat zouden ze ook gewoon kunnen zeggen, maar verbondenheid in de samenleving klinkt natuurlijk veel chiquer. Het komt mij echter voor dat ons eigen leven ons verteld dat verbondenheid in samenleven een fata morgana is.

rbakels
rbakels30 apr. 2016 - 19:38

Het gymnasium is niet zo belangrijk. Het is een relikwie uit vroeger eeuwen yoen het Latijn in de wetenschap dezelfde rol speelde als het Engels nu. Ik deed nog net het oude gymnasium, in de jaren '60, voor de Mammoetwet en kreeg daar zo belachelijk veel klassieke talen dat ik ni moeite heb een goed verhaal.in het Engels te schrijven.

Meta Foor
Meta Foor30 apr. 2016 - 19:00

neem een rijtje citaten van Pechtold, zoek een pvda willige omroep, mix een en ander en je hebt een nieuwe strategie van de socialistische partij van Nederland die ternauwernood het hoofd boven water kan houden , maar in k keven blift door de stip op de horizon die ''wachtgeld'' heet.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop30 apr. 2016 - 20:37

svp on topic blijven. De wachtgeld regeling hoeft hij niets voor te doen, die heeft hij al in de zak. Vwd betreft is hij niet slechter dan een willekeurige parlementarier. http://speld.nl/2016/04/25/rutte-pvda-had-nooit-akkoord-mogen-gaan-met-snelheidsverhoging Uiteindelijk is samsom niets meer of minder dan een lakei van de VVD, de hoofdverantwoordelijke voor het beleid van de afgelopen tijd. Wel wijzen naar de PvdA maar niet naar de VVD is uiterst dubieues, veel rechtse agitators maken zich daar schuldig aan.

il viaggiatore
il viaggiatore1 mei 2016 - 1:12

Ben Joop. De speld is een satirische site. Hopelijk heeft u andere bronnen? Niets mis met een hogere snelheid, wel wat mis met bestuurders die zich niet aan de wet houden.

roelbuch
roelbuch30 apr. 2016 - 17:32

Krijg steeds meer de kriebels van het woord "samenleving". Echt zo'n woord wat 24/7 wordt gebruikt Door politici, maar voor hen geen reet voorstelt (met pvda voorop)

1 Reactie
Ben Joop
Ben Joop30 apr. 2016 - 20:38

De PvdA is niet uw partij begrijp ik, de mijne ook niet, maar wat u nu doet is unfair, u laat namelijk de hoofdschuldige voor de huidige problemen, de VVD, volstrekt buiten beschouwing.

MVtikt
MVtikt30 apr. 2016 - 16:40

Zou het niet eens een idee zijn de mensen uit het veld zich uit te laten spreken over wat nodig is voor goed onderwijs?? OCW lijkt de weg kwijt te zijn door teveel mensen met een gemankeerde "iedereen is gelijk" ideologie. Mensen zijn gelijkWAARDIG, maar absoluut NIET gelijk. Dit "gelijkheidsdenken" heeft geleid tot de afbraak van ambachtsscholen, "want de baas heeft ook geen handen vol olie!" Hoogopgeleide politici en beleidsmakers projecteren hun behoeften en interesses (Politiek! Kunst! Cultuur! Taal!) op anderen en denken de "onderkant van de maatschappij" te moeten "verheffen". Kinderen die het liefst met hun handen werken krijgen dus allerlei "algemene" vakken, waar ze zich stierlijk vervelen en misdragen. Een opleiding moet niet "verheffen" maar opleiden tot goede vakmensen. Als Mohammed goed is in zijn vak, willen Eduard en/of Henk hem best in dienst nemen. Wil Den Haag graag lessen in "sexuele diversiteit"? "Put your money where your mouth is!" Deze lessen kosten tijd, dus geld.

6 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens30 apr. 2016 - 19:43

@ MVtikt Je stelt een typische PVV oplossing voor. Met de kennis en oplossingen van 1970 ga je een probleem uit 2016 te lijf. Volstrekt zinloos en de ambachtsschool leidt alleen op voor werkloosheid. Als motivatie. De ambachtsschool leidden timmerlieden, loodgieters, metaalbewerkers, draaiers/freezers/lassers en schilders op. Mensen die gingen werken in de scheepsbouw, zware industrie, de metaal nieuwbouw van huizen en kantoren en dergelijke. Van die werkgelegenheid is misschien wel 90% inmiddels verdwenen. In de bouw werken nog ongeveer 150.000 mensen als het goed gaat met de sector. Dat is veel minder dan in de vorige eeuw. 60 % van de schoolverlaters kwam van de ambachtsschool en ging dat eventueel nog door in het leerlingwezen. Er was dus een enorm aanbod aan mensen aangevuld met gastarbeiders en heel veel werkgelegenheid op LBO-niveau De meeste banen zitten nu in de dienstverlening, de zorg, het onderhoud, de ICT. Daar kom je met ambachtsschool niet meer aan het werk. Een MBO 3/4 opleiding is minimaal vereist. Met je handen iets doen biedt relatief weinig perspectief. Zelfs voor een baan als loodgieter is een MBO vrijwel altijd vereist. En naarmate Mohammed meer opleidingen volgt is de kans kleiner dat Henk of Eduard hem aannemen. Merkwaardig genoeg worden goedopgeleide allochtonen nog harder gediscrimineerd op de arbeidsmarkt . Je kan al deze informatie gewoon nalezen op de site van het CBS. Maar ik denk dat hiermee wel duidelijk is dat jouw oplossing niet meer van deze tijd is.

Ben Joop
Ben Joop30 apr. 2016 - 20:40

" Dit “gelijkheidsdenken” heeft geleid tot de afbraak van ambachtsscholen, “want de baas heeft ook geen handen vol olie!”" totale onzin. De afbraak van ons onderwijs is het gevolg van neo-liberaal denken: alles kost iets en alles moet meerwaarde hebben. VVD denken zeg maar.

Donostia2
Donostia230 apr. 2016 - 21:26

Helemaal eens. Door de vergrijzing stromen grote groepen echte vakmensen uit. We sterven van de breed opgeleide jonge mensen, die niet echt iets kunnen. Vakwerk laten we nu door wel goed opgeleide Oost Europeaan doen. Iedere jonge stucadoor, timmerman, tegelzetter heeft volop kansen. En je ziet nu wel goed opgeleide allochtone vakmensen in de automobiel sector, de wegen bouw en op vele andere plekken. Het onderwijs levert die niet meer, het is inmiddels zover gekomen dat het bedrijfsleven weer lekker ouderwetse "bedrijfsscholen" opricht. Wat zou het mooi zijn wanneer de PvdA de komende decennia niet meer aan het Onderwijs zal kunnen komen.

il viaggiatore
il viaggiatore1 mei 2016 - 1:07

Inderdaad, mensen weer een vak laten leren. Helaas voorkomt de EU dit weer. Helaas is dat toch echt wel neo-liberaal beleid. Via verschillende constructie`s werken er bij ons op de Nederlandse scheepswerven oost-Europeanen die voor een kwart aan arbeidskosten werken ten opzichte van de NL werknemer. Zet er 2 neer voor 1 Nederlandse vakman, je bereikt hetzelfde en je bent nog steeds de helft goedkoper uit. Ik snap ook niet waarom al die linkse politieke partijen maar steeds instemmen met meer EU. Oohja, gelijkwaardigheidsdenken. We hebben 17 miljoen mensen in NL, en we gaan ze allemaal opleiden tot manager. Nederland leidt al aan managersziekte van rechts, we hebben niet meer nodig van links. De Arbeider wil gewoon een normale baan waarmee hij zijn gezin kan onderhouden zonder krom te liggen. De arbeider wil gewoon een eerlijke kans, maar wil niet opgedrongen worden met steeds meer opleidingen. De arbeider wil gewoon werken. En zo denken ook de meeste immigranten die ons land binnenkomen en een nieuw bestaan willen opbouwen. Die willen niet volgestouwd worden met competentie profielen en allerlei andere onzin. Ze willen werken, en door middel van werk en capaciteit willen ze zich opwerken binnen de maatschappij. Voor de geïnteresseerden heb ik nog een leuk verhaaltje: Management is een ziekte, Een Nederlandse firma had een roeiwedstrijd tegen een Japanse firma georganiseerd. De wedstrijd zou met een achtmansboot op de Maas worden gehouden. Beide Equipes trainden lang en hard om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Toen de dag kwam waren beide teams "topfit". Toch wonnen de Japanners met een voorsprong van één kilometer. Het Nederlandse team was zwaar aangeslagen. De oorzaak van deze vernietigende nederlaag moest absoluut boven water komen. Het topmanagement liet een projectteam vormen om het probleem te onderzoeken en om aanbevelingen te doen. Na langdurig onderzoek bleek dat de Japanners 7 mensen hadden om te roeien en 1 man om te sturen. Terwijl in het Nederlandse team 1 man roeide en er 7 stuurden. De leiding nam een adviesbureau in de arm voor een studie over de structuur van het Nederlandse team. Na enkele maanden van aanzienlijke inspanning kwamen de adviseurs ook tot de slotsom dat er teveel mensen stuurden en er te weinig mensen roeiden. Om een volgende nederlaag te voorkomen, werd de team structuur ingrijpend veranderd: Er kwamen nu vier stuurmannen, twee hoofdstuurmannen, 1 stuurmanager en 2 roeiers. Bovendien werd een presentatie-waarderingssysteem ingevoerd om die 2 roeiers nog meer te stimuleren. Het jaar daarop wonnen de Japanners, nu met een voorsprong van twee kilometer. Het management ontsloeg de roeiers wegens slechte prestatie, verkocht de roeispanen en stopte verdere investeringen in een nieuwe boot. Het adviesbureau werd geprezen en het resterende geld werd onder het management verdeeld. Het klink heel erg neo-liberaal allemaal, maar zolang links het niet kan doorbreken dan zullen we dit alleen maar meer zien.

DaanOuwens
DaanOuwens1 mei 2016 - 6:39

@ Donostia Iedere jonge stucadoor, timmerman, tegelzetter heeft volop kansen. Op werkloosheid inderdaad.

MVtikt
MVtikt1 mei 2016 - 10:43

Ik ben ervan overtuigd dat de maakindustrie de ECHTE toegevoegde waarde creëert. Van een stuk staal of hout iets nuttigs maken. Niet het stuk staal of hout van a naar b slepen, of bestuderen hoe het stuk staal zich voelt. Zie Duitsland, dat wel groei kent. Het rondpompen van gebakken lucht of het schuiven met virtuele miljarden voegt niks toe. En de zorg? Door de vergrijzing zal zorg vooral "ouderenzorg" worden. Strikt economisch bekeken genereert deze sector geen geld. Het kost alleen goud geld wat door de industrie moet worden opgebracht. (NB ik wil niks af doen aan de mensen in de zorg! Hun inzet en betrokkenheid vind ik hartverwarmend! Ergens moet echter het geld vandaan komen, helaas) @DaanOuwens. U (en vele links idealistische dromers) lijkt eraan voorbij te gaan dat de mogelijkheid tot opleiden van mensen ergens stopt. Iemand met de capaciteiten voor LBO (iq) wordt geen MBO-er, hoeveel onderwijs je er ook in stopt. Een andere optie is natuurlijk het onderwijsniveau omlaag te brengen zodat iedereen HBO of universitair geschoold heet te zijn, maar dan houd je jezelf voor de gek. En je frustreert LBO-ers nog steeds door teveel theorie en vakken waar hun interesse totaal niet ligt. Hier liggen dus taken voor industrie en overheid. Productie in NL moet aantrekkelijker worden (sommige bedrijven trekken hun productie alweer terug uit onder meer China vanwege kopieergedrag, kwaliteitsproblemen en beperkte flexibiliteit). Dus (hand)werk moet goedkoper worden.

crumb2
crumb230 apr. 2016 - 16:37

Het onderwijs moet alwéér hervormen ! Hoe vaak heb ik dit in mijn relatief korte leven al moeten horen uit de monden van PvdA politici ? Ik ben de tel kwijt. Hij zegt ’t niet in zoveel woorden, maar ik begrijp er uit dat de hele zooi weer terug moet naar het systeem van 50 of meer jaar geleden. . Een kleuter had dit destijds kunnen bedenken maar de politieke en ambtelijke molens draaien nou eenmaal slaapverwekkend en soms dodelijk langzaam. . Maar dan moet Dietje zonodig de term “slagingspercentage” weer gebruiken ; goh wat zijn we modern, on the ball en with it. Mij zal het niet verbazen als straks gewoon de LTS weer terug is, en de MTS en de HTS. En de MMS en….usw. . Ik ga gewoon heerlijk op m’n gemakkie aanzien hoe de PvdA het ook deze keer weer verkloot. (om vervolgens in de handen te vallen van VVD’ers en verwanten)

Jos Ter Horst
Jos Ter Horst30 apr. 2016 - 16:14

Samsom is een van de twee zittende kamerleden die van het Stedelijk Gymnasium in Leeuwarden komen. Dat is een legendarische school met meer dan vierhonderd jaar historie, die bekend staat als een van de besten in het land. Juist hij zou moeten weten dat een relatief kleine school die gericht is op goed onderwijs en de leerlingen vooropstelt, het beste is voor de leerling. Moeten we nu naar weer een nieuw onderwijsstelsel, met "bredere" (en dus weer grotere) scholen waar weer mee managers zitten en weer meer kinderen verzuipen? Schei toch uit, man. Hou op met al die hervormingen en bezuinigingen. Het onderwijs wordt er zo langzamerhand stapelgek van. Richt je energie op het verkleinen van scholen in plaats van vergroten. Haal de managers uit het onderwijs maar breng er meer leraren in. Stel de leerling centraal. Luister eens naar de mensen die het werk doen. En herinner je eens waar je vandaan komt. Hoe is een briljante, sociaal bevlogen activist een harde neoliberale beroepspoliticus geworden? Vraag je dat eens af en bemoei je met je eigen.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop30 apr. 2016 - 20:42

mooi gezegt!

Minoes2
Minoes21 mei 2016 - 20:09

Inderdaad helemaal mee eens. En dan tegelijkertijd toch de mogelijkheid van doorstroming naar een hoger onderwijstype weer mogelijk maken. Dat kan ook zonder bredere school. Toen ik vroeger op zo'n grote school kwam en vroeg naar een bepaalde leerkracht kenden ze hem niet eens. In mijn eerste oudercontact liep ik wat dat betreft al verloren. Als men elkaar al niet meer kent van naam zelfs dan is het toch wel erg.....

Gerda rozendal
Gerda rozendal30 apr. 2016 - 16:09

En dit dan meneer Samsom? http://wij-leren.nl/effecten-voor-vroegschoolse-educatie-opvang-latere-ontwikkeling-kinderen.php

Nick Ros
Nick Ros30 apr. 2016 - 15:23

Wat is hierbij de mening van Han van der Horst. Op dit punt is Han deskundig.

[verwijderd]
[verwijderd]30 apr. 2016 - 15:19

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens30 apr. 2016 - 16:24

@ Erik Mulder Er hoeft helemaal niet zo veel meer geld naar onderwijs. Daar vraagt deze rector ook niet om. Betere docenten en beter management. En rugdekking van de politiek. Er zit een d66, cda, pvv (leefbaar) college in Rotterdam. Marco Pastors, PVV/leefbaar kopstuk, zat met zijn project om de scholing op Rotterdam Zuid te verbeteren en de getto vorming tegen te gaan, om de hoek bij de Hugo de Groot. Hij heeft er geen ruk aan bijgedragen. De onderwijs wethouder komt van het CDA Van het CDA en de PVV heeft het onderwijs dus niets te verwachten. Realiseer je dat een van de belangrijkste redenen waarom onderwijs faalt - ook destijds in Hugo de Groot - is het ingedutte docentenkorps. De directeur noemde hen moegestreden helden o.i.d. Pas na het vertrek van deze mensen kon de school tot bloei komen. En daar zou het onderwijs meegeholpen zijn. Docenten die iets willen. Die tijd en energie in hun werk willen stoppen en niet in september bij het management komen vragen wanneer hun caravan uit de winterstalling kan om zich voor te bereiden op de zomervakantie. Niet minder management maar een goede bezielde directeur met visie. De meeste docenten zijn helemaal geen professionals die zelfsturend zijn. En vervolgens moet de overheid dat soort scholen gewoon goed faciliteren, onderhoud van het gebouw, maatschappelijke begeleiding als leerlingen dat nodig hebben, snel optreden van de politie als dat nodig is desnoods in de school en steun van politiek en ambtenaren die iets kunnen bijdragen. En daarna misschien nog geld maar vermoedelijk is dat meer nodig om de problemen die in het verleden zijn ontstaan op te lossen dan om te zorgen voor een goede exploitatie van de school.

il viaggiatore
il viaggiatore30 apr. 2016 - 16:48

Niet alleen de migranten, ook onze eigen jeugd kan wel wat extra taallessen gebruiken. Ik schaam mijzelf echt voor de Nederlanders die hun mond altijd vol hebben over die k*t buitenlanders maar zelf altijd maar tog ipv toch schrijven en andere . Verder in grote lijnen ben ik het wel met U eens. Meer naar onderwijs, en ik blijf het vreemd vinden dat ze geschiedenis uit het pakket willen gooien. Geschiedenis en taal lijkt mij zeer belangrijk als vorming. Ik denk als mensen echt leren dat wij in het verleden niet zo lief zijn geweest dat het wel een stukje gewaarwording kan geven waarom mensen met een kleurtje anders tegen onze traditie`s aankijken. Verder volg ik U in grote lijnen, defensie uitgaven ben ik het niet mee eens, geen idee waar defensie nog op zou kunnen besparen... En we zitten al jaren onder de gewenste 2% van het BBP wat voor Navo lidmaatschap wel gewenst is. Defensie zou echter beter de uitgaven binnen de EU moeten besteden en niet in de VS.

Jan de Kort
Jan de Kort30 apr. 2016 - 15:17

Ik stel voor dat Diederik Samsom en andere beleidsmakers de nieuwe film van Michael Moore "Where to invade next" bekijken waarin hij laat zien hoe verschillende landen het onderwijs hebben ingericht, waaronder de Finnen. "France demonstrates what school meals and sex education are like if you really care about kids’ health, while Finland and Slovenia show how an education system that values a happy, fulfilled, productive citizenry treats students (hint: less homework, a wide array of subjects, shorter school days, and free college)." Verder zoals gewoonlijk weer een inspirerende film van deze activistische filmmaker. Ik realiseerde mij tijdens het kijken wat een hopeloos verloren land de VS is... Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=1KeAZho8TKo

1 Reactie
LodeHere
LodeHere30 apr. 2016 - 20:02

Jan, dank voor de link naar de trailer. Na even zoeken kwam ik de volledige film tegen: http://vidbull.com/73aza042jbaf.html Ga nu verder van hem te genieten.

Bram Emanuel
Bram Emanuel30 apr. 2016 - 14:38

Samsom is zelf het product van het gymnasium. En zijn eigen kinderen? Gaan die dan ook naar een brede school of doet Samsom een Halsema-tje? Ik wou dat de PvdA eens ophield met die sociale experimenten over de ruggen van onze kinderen.

2 Reacties
jellevwal
jellevwal30 apr. 2016 - 16:59

Is het echt waar?; ik dacht dat een gymnasium nog iets voorstelde.

Bram Emanuel
Bram Emanuel7 mei 2016 - 11:49

https://nl.wikipedia.org/wiki/Diederik_Samsom

Flipje Tiel
Flipje Tiel30 apr. 2016 - 13:45

Als onderwijsvernieuwingen goed waren voor de samenleving, dan had Nederland allang een perfecte samenleving gehad.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten30 apr. 2016 - 13:13

Goh, na jaren aan de leiband van de VVD en CDA gelopen te hebben door wiens omgekeerde Robin Hood beleid er geen spaan meer over is van het onderwijs over is. Wanhoopspoging? Laten we eerlijk zijn: waarom fuseert de PvdA niet gewoon met de VVD, dan kunnen we de wolf eindelijk zien die zich in schaapskleren hult.

[verwijderd]
[verwijderd]30 apr. 2016 - 12:42

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
LaBou
LaBou 30 apr. 2016 - 14:28

Ik ook. Er zijn niet veel partijen die erin geslaagd zijn binnen nog geen 4 jaar bijna 80% van z'n kiezers te verliezen (van bijna 40 zetels naar 8)

Rode druppel
Rode druppel30 apr. 2016 - 14:28

Erwin. De sociaal democraten in de EU hebben zich voluit uitgesproken voor de EU. De EU voert neo-liberaal beleid. Door de steun voor de EU zijn de sociaal democraten neo-liberaal beleid aan het voeren. Geen wonder dat de sociaal democraten overal afgerekend worden. Het steunen van het beleid EU is de ondergang voor de sociaal democraten. En on topic. Plannen en uitvoering zijn twee verschillende dingen. Verkiezingen en regeringsbeleid zijn 2 verschillende dingen, waarvan de PvdA het beste voorbeeld van is.

Johan eldert
Johan eldert30 apr. 2016 - 15:03

waarom loop je zo moeilijk te doen over de grootte van het aandeel soc zekerheid op de begroting. Dat is geen fin economisch geen enkel probleem. DAt het de economie zou remmen is inmiddels allang en breed achterhaald. Dat is de laatste jaren prima onderzocht. Dus een grote verzorgingsstaat, kijk naar zweden, is geen enkel probleem. van communisme is in de markt geen sprake. Vele regelgeving bepaald niet of iets communistisch is qua systeeminrichting. Verschil tussen kapitalisme en communisme wordt vooral bepaald of er particulier eigenaarschap mogelijk is en productiemiddelen in private handen zijn. met de overige regelgeving heeft dat weinig van doen. ja EU kan wel een zetje gebruiken. Maar dit kabinet van pvda, vvd doet daar weinig aan. Die houden op EU nivo de boot af. Iets wat Samsom in de aanloop van de verkiezingen beloofde aan te pakken. Niets van gekomen. Het anti EU sentiment blijft de boventoon voeren en de PVDA is te bang dat aan de kaak te stellen.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten30 apr. 2016 - 16:37

"Ben zeer onder de indruk van de prestaties van de PvdA onder Samsom" Ik mis blijkbaar iets..

Nick Ros
Nick Ros30 apr. 2016 - 17:30

Johan , kijk naar zweden. Weleens in Zweden geweest

peter e
peter e30 apr. 2016 - 17:53

Dat op elk potje een dekseltje past, was me bekend. Onbekend was ik met het fenomeen dat op elk willekeurig onderwerp 'EU peptalk' past!

CharlesdeValois
CharlesdeValois30 apr. 2016 - 11:58

Verbondenheid kan je wel in het onderwijs tot uitdrukking willen brengen. Maar als je zoiets neemt als een telefoonrekening waar spookbedragen op staan is het natuurlijk geen kwestie van de vorm of de inhoud van de rekenles verbeteren om solidariteitsgevoelens te kweken. Maar is het iets wat na het onderwijs ontstaat en waar dat dan weer vandaan komt is de vraag en ga je dan naspeuren dan weet niemand iets niet precies. En dat leer je nooit op school.

3 Reacties
Samarkand
Samarkand30 apr. 2016 - 14:37

Mooie Nederlandse zin.

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 21:57

Deze kruimels leveren de PvdA dus nu virtueel 8 zetels op, wie doet er nu iets verkeerd? Een wetsvoorstel voor stage voor illegalen? Denk je nu echt dat dit is wat het om gaat, even los van het feit dat illegalen uitgezet moeten worden in plaats van op stage... Humanistisch vormingsonderwijs, daar heeft toch nooit iemand van gehoord? Je snapt toch zelf wel dat dit niet mensen weet te enthousiasmeren... Kindercentra samenwerking? Niets mis mee maar wat is daar exclusief socialistisch aan, waarin is dat zo typerend PvdA? Allemaal kleine details, geen grote bevlogen lijnen... Blijft de vraag: waarom nu opeens een grote bevlogen toespraak als men bijna 4 jaar de tijd had gehad om de boel naar de hand te zetten. Dat heeft de VVD veel beter aangepakt.

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 21:59

Sorry, reactie op eranos hieronder

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 11:48

Het enige juiste antwoord: http://m.ad.nl/ad/m/nl/38261/Nieuws/article/detail/4292522/2016/04/30/PvdA-moet-niet-schrijven-maar-plan-indienen.dhtml?originatingNavigationItemId=5585 Kom met een wetsvoorstel als je het echt meent nu je nog 36 zetels en regeringsverantwoordelijkheid hebt! Doe je dat niet dan is dit alleen maar luchtfietserij... Trap er niet meer in...

6 Reacties
H.Witte
H.Witte30 apr. 2016 - 13:04

Doet men doorlopend. Een kort overzicht. 2014: Wetsvoorstel PvdA en CDA: leerplicht tot 21 jaar 2012: PvdA komt met wetsvoorstel stage illegale mbo'ers 2014 - PvdA-Tweede Kamerlid Loes Ypma dient een wetsvoorstel in om de financiering van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs (g/hvo) 2015 - De PvdA heeft tijdens de begrotingsbehandeling staatssecretaris Dekker van Onderwijs verzocht om tot een wetsvoorstel te komen waarmee alle wettelijke belemmeringen voor kindcentra worden weggenomen. Er zouden nu nog te veel knelpunten zijn voor kinderopvang en onderwijs om intensief te kunnen samenwerken.

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 14:32

[Doet men doorlopend. Een kort overzicht.] Waarom dan nu deze grote woorden? Waarom nu deze vergezichten? Regel het gewoon als je het beter weet! Of zou het makkelijke stemmentrekkerij zijn?

H.Witte
H.Witte30 apr. 2016 - 15:24

Beste Peter H. Ik zal je nog een keer uitleggen hoe het in het politieke, maar vooral ook medialand werkt De PvdA viert een jubileum. Daar zit de pers bovenop. Samson doe een serieus voorstel en weet ook wel dat de pers aanwezig is om dat breed uit te meten. Dat is reclame maken voor je partij op een volstrekt legitieme wijze en ook eerlijke wijze als je voorstellen een serieus streven inhouden. Daar is allemaal dus niks mis mee. Elke partij zoekt regelmatig de publiciteit, moet het voor een belangrijk deel van publieke aandacht hebben. Lijkt me volstrekt logisch. Veel van wetsvoorstellen, amendementen, moties, komen nooit in de pers, zoals uit mijn rijtje blijkt. Het is dan ook nogal goedkoop om op een dergelijke manier als jij doet te reageren. Ik weet niet welke partij jij aanhangt maar vraag dan wel DOEt DIE HET ANDERS? Een partij bestaat bij de gratie van aandacht.

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 16:04

[Een partij bestaat bij de gratie van aandacht.] Een oppositiepartij kan heel veel plannen presenteren, zaken die ze willen realiseren als ze 'de macht' hebben. Een regeringspartij wordt afgerekend op wat ze gerealiseerd hebben, wat wel en wat niet waargemaakt van de verkiezingsbeloftes. De PvdA heeft bijna 4 jaar lang de tijd gehad om dit soort plannen te realiseren, men hoeft nu geen vergezichten te presenteren omdat men al aan de knoppen zit! Is het Samsom menens dan moet hij met een uitgewerkt voorstel komen, gezien de peilingen is het 'nu of nooit' lijkt me zo. Alleen de media aandacht vind ik een zwak argument, dan geef je impliciet toe dat het slechts een proefballon is...

jellevwal
jellevwal30 apr. 2016 - 16:58

@ eranos Kennelijk weet je niet dat de neergang van ons onderwijs begon begin zestiger jaren. Tot Joop den Uyl ging geloven in de maakbare samenleving was de PvdA voortdurend, of vrijwel voortdurend, aan de macht. Als dus één partij verantwoordelijk is voor de onderwijs rotzooi, dan is dat de PvdA.

H.Witte
H.Witte30 apr. 2016 - 20:58

PeterH Volgt u eigenlijk wel wat er 'in Den Haag' gebeurt? de PvdA heeft zich geconformeerd aan een regeringscoalitie met de VVD. Dat was een bewuste keuze. Alleen op die manier kon de PvdA voorkomen dat er een totaal rechts kabinet gevormd zou worden. Alleen op die manier kon worden bereikt dat er, daar waar het beleid al te veel, naar inzicht van diezelfde PvdA, de verkeerde kant op zou gaan op de rem worden getrapt. Ik heb al eens eerder gezegd; langs de zijlijn gaan roeptoeteren zou misschien electoraal interressant zijn geweest, maar het zou ook laf zijn. Het zou ook minachtend zijn naar al die mensen die op de PvdA hadden gestemd. Natuurlijk zijn veel van die kiezers en ook vele anderen teleurgesteld. Dat ben ik ook. Maar realistisch gezien was dit de beste weg, ook al wist de PvdA dat er impopulaire maatregelen noodzakelijk waren. Maatregelen die door de kiezer niet in dank afgenomen zouden worden. Je kan er over denken wat je wilt, maar ik vind dat, ondanks mijn teleurstellingen, moedig. De PvdA heeft door mee te regeren wel degelijk wat voor elkaar gekregen, met name zaken die de PvdA kiezer van haar mocht verwachten. De positie van de schoonmakers is aanzienlijk verbeterd de positie van de postbestellers is verbeterd Ik noem de hervorming van de jeugdzorg Er is een sociaal akkoord tot stand gekomen De fiscale mogelijkheden voor pensioenopbouw zijn ruimer geworden De huurstijgingen zijn minder groot De herkeuring van jong gehandicapten met een uitkering is minder streng geworden Kinderopvangsubsidies en kinderbijslag zijn ruimer Er komen weer conciërges en klassenassistenten. Er is meer geld om de kwaliteit van kleine scholen te verbeteren. Er komen zomerscholen en schakelklassen. Schoolboeken blijven gratis. Er komen duizenden windmolens bij, zowel op land als in zee. Vijf oude kolencentrales sluiten. Er wordt veel geld uitgetrokken voor het energiezuiniger maken van huur- en koopwoningen. Uiteindelijk moeten dat 15.000 banen opleveren, met name in de bouw. Er komt een pensioenfonds voor zzp'ers, op vrijwillige basis. Bedrijven moeten 5 procent arbeidsgehandicapten in dienst nemen tegen het minimumloon. Bijstandsmoeders hoeven niet te solliciteren. Maatregelen waarmee in de coalitie vooral de PvdA tevreden is. Daar staat echter een aantal wijzigingen tegenover die vooral de VVD tevreden zal stellen. De versoberingen van de WW-uitkering gaan eerder in, en ook in de bijstand wordt de prikkel om te werken vergroot. Zo werkt dat in een coalitie, geven en nemen. Wat Samson nu doet is NIET voor de buhne, maar vloeit voort uit Kabinetsvoornemens.' 'Nederland moet bij de top-5 van de wereld gaan horen. Daarom moet de kwaliteit van leraren, schoolleiding en onderwijs omhoog.'

Aldus Mei
Aldus Mei30 apr. 2016 - 11:40

Waarom wil de politiek toch altijd van boven de bezem er door halen. Wordt het veld wat gevraagd?

Gino66
Gino6630 apr. 2016 - 11:38

Met of zonder de lange arm van Tel Aviv? http://www.nu.nl/buitenland/4056589/ophef-in-israel-nederlands-schoolboek.html

Dewik2
Dewik230 apr. 2016 - 11:37

Wat suggesties: - weer terug naar kleinere en betere scholen - meer mannen in het onderwijs, het is nu bijna 100% gefeminiseerd en dat is weer niet goed - minder management - minder educatieve experimenten vanuit Den Haag - minder hervormingen = bezuinigingen - meer veiligheid op school, voor kinderen en leraren Dus eigenlijk.. back to the 70s

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 11:21

Zou Samsom begrijpen dat hij ongeloofwaardig is en de partij meer kwaad dan goed doet?

Donostia2
Donostia230 apr. 2016 - 11:20

Het Ministerie van Onderwijs is al sinds mensenheugenis in handen van PvdA. Men heeft daar de mooist denkbare maakbare samenlevingsidealen kunnen uitleven. Met als ultiem gevolg dat de juf op de basisschool zelf niet meer kan spellen of rekenen. Gelukkig zie ik in de praktijk weer professionals, die de gaten aan het dichten zijn, en de oude, goed functionerende systemen herstellen. Vakonderwijs i.p.v maatschappelijke vorming. Kleine, overzichtelijke structuren. Het laatste wat nu gebeuren moet is dat de PvdA nogmaals de kans krijgt het onderwijs verder te vernielen. Degene die wat conservatief linkse voorkeuren hebben: er is de laatste jaren geen cent bezuinigd op Onderwijs. Er is minder meer uitgegeven. Het geld is opgegaan aan krankzinnigheden als het ROC in Leiden. Met een zwembad op de elfde verdieping.

Kees Apollo
Kees Apollo30 apr. 2016 - 11:19

Alstublieft niet weer een PvdA elite schoolvernieuwing. De beroerde situatie wat kwaliteit en integratie e.d. betreft is er vooral dankzij de PvdA eerdere PvdA schoolvernieuwingsprojecten. - De belangrijkste mededeling van PvdA Samsom is natuurlijk dat elite scholen, de categorale gymnasia, ruim baan moeten krijgen. De toekomst van PvdA elite kinderen is verzekerd wat PvdA Samsmom betreft. Absolute segregatie om de verderfelijke invloed van niet elite/paupers te weren. De rest moet ''verbreden'', of te wel nog meer een onduidelijk soepzooitje van maken waar niemand meer wijs uit kan. Onduidelijk plannetje voor de buhne dus weer met als doel mega grote scholen, controle en niveau verlagen opdat iedereen met succes ''slaagt'' voor zijn waardeloze diploma. - Als het om er om gaat segregatie te remmen stop dan met subsidieeren van bijzonder onderwijs svp en de wildgroei aan allerlei ''colleges'' enkel voor elite met superhoge collegegelden.

Piet de Geus
Piet de Geus30 apr. 2016 - 11:17

"Het onderwijs is aan hervorming toe." Misschien kan Samsom zich beter melden als de PvdA het onderwijs een jaartje met rust wil laten, want dit is geen nieuws en de PvdA heeft bovendien al genoeg ellende aangericht in het onderwijs. "Als tussen de leeftijd van twee en vier jaar zouden spelenderwijs moeten leren om met elkaar op te trekken. Dat is goed voor hun ontwikkeling" Uit een evaluatie blijkt dat het resultaat van voorschoolse opvang nul is: taalachterstand wordt zo niet weggewerkt. https://www.vn.nl/voorschool-werkt-willen-we-weten/

3 Reacties
Ben Joop
Ben Joop30 apr. 2016 - 20:54

"Misschien kan Samsom zich beter melden als de PvdA het onderwijs een jaartje met rust wil laten, want dit is geen nieuws en de PvdA heeft bovendien al genoeg ellende aangericht in het onderwijs." Ow ja joh? Hoelang en hoevaak heeft de PvdA dan de macht gehad in dit land? Volgens mij zijn zo ongeveer alle bezuinigingen op onderwijs hier ten lande een product van afspraken tussen politieke partijen als de VVD, D66, CDA en de PvdA. Wat jij hier doet is neo-liberaal beleid in de schoenen schuiven slechts en alleen de PvdA. Bij ons thuis vroeger noemden wij iemand die dergelijke dingen deed een demagogische haatzaaier.

Piet de Geus
Piet de Geus1 mei 2016 - 0:19

"Ow ja joh?" Ja knul. "Hoelang en hoevaak heeft de PvdA dan de macht gehad in dit land?" Irrelevant. De vraag is: hoe vaak heeft de PvdA onderwijshervormingen geïnitieerd die desastreus uitpakten. "Volgens mij zijn zo ongeveer alle bezuinigingen op onderwijs" We hebben het niet over bezuinigingen maar over mislukte plannen, toenemende bureaucratie, schaalvergroting en dergelijke. "Wat jij hier doet is neo-liberaal beleid in de schoenen schuiven slechts en alleen de PvdA." Ach natuurlijk, al die mislukte plannetjes zijn neoliberaal beleid. "Bij ons thuis vroeger noemden wij iemand die dergelijke dingen deed een demagogische haatzaaier." En het onderwijs is niet in staat geweest om je boven dat milieu uit te laten stijgen. Dat zegt voldoende.

Ben Joop
Ben Joop1 mei 2016 - 15:54

"Ach natuurlijk, al die mislukte plannetjes zijn neoliberaal beleid." Ja al die plannetjes stonden ten dienste aan het neo-liberalisme inderdaad. met de volledige instemming van de VVD en D66. Maar dat zult u wel niet willen snappen.

Kurtz
Kurtz30 apr. 2016 - 11:14

Laat de scholen zelf innoveren en ervoor zorgen dat ze hun klanten vast kunnen houden. Als ze slecht onderwijs leveren krijgen ze ook geen leerlingen meer.

Alessandro2
Alessandro230 apr. 2016 - 11:11

Och lieve mensen, de samenleving moet weer met weergaloze maakbaarheid verbonden worden. Laat me raden. Diederik is gisteren weer ergens geweest, heeft het met zijn eigen ogen gezien een gaat vandaag dus weer vol op het orgel.

jellevwal
jellevwal30 apr. 2016 - 11:08

Ik meen dat het Amsterdamse ouders waren die met alle mogelijke rechtsmiddelen de zelfstandige gymnasia redden, die leverden tientallen jaren het beste onderwijs. Redden van de ramp mammoetscholen, fabrieken waar leerlingen nummers waren. Die mammoetscholen kwamen er met precies hetzelfde argument waar Diederik nu mee komt, terugdringen van maatschappelijke verschillen. Ze mislukten dus. Het probleem is simpel, maar vervelend, beter onderwijs vergroot de maatschappelijke verschillen, omdat de capabelen hun capaciteiten leren te gebruiken. Als maatschappij is er dus de keus tussen minder sociale verschillen, of beter gebruik van capaciteiten. Ik denk dat het laatste ondertussen broodnodig is, onze huidige politici, inclusief Diederik, zijn van de middelmaat. Die hebben er, zie alle huidige verzet, in de ogen van zeer velen niets van gebakken.

1 Reactie
Arend Wortel
Arend Wortel30 apr. 2016 - 15:27

+1

Ulltrafox
Ulltrafox30 apr. 2016 - 11:08

Wat me ook irriteert, is dat ik een dergelijk pleidooi verwacht van iemand die aantoonbaar wortels en kennis heeft van het onderwijssysteem. Maar volgens mij heeft meneer Samsom dat niet, ik weet wel dat ie activist was bij Greenpeace. Laat ie dan pleiten voor beter natuurbehoud. Denk dat we dan een betere samenleving krijgen als mensen hun mond houden over zaken waar ze weinig of geen verstand van hebben.

1 Reactie
LaBou
LaBou 30 apr. 2016 - 14:32

Dat kan helemaal niet. Dan wordt het doodstil in den Haag.

voxpopuli2
voxpopuli230 apr. 2016 - 10:50

Onderwijs is altijd gedomineerd geweest door PvdA politici, in de politiek alsmede het bestuur. Wordt het niet eens tijd dat die mensen van die komaf gewoon van school gestuurd worden ?

Hanvander Horst
Hanvander Horst30 apr. 2016 - 10:40

Ik denk niet dat het veel uitmaakt: Asscher of Samsom. Beiden hebben zichzelf de afgelopen vier jaar ernstig beschadigd. Bovendien zal de zalvende toon van Asscher erg veel mensen afstoten.

1 Reactie
Minoes2
Minoes21 mei 2016 - 20:05

Vertel mij wat!

BasVV
BasVV30 apr. 2016 - 10:16

Dus omdat een relatief klein deel van de ouders niet in staat is om hun kinderen zo op te voeden dat zij als vierjarigen mee kunnen in het onderwijs moeten alle ouders hun tweejarigen afstaan aan de staat. Ik heb zo het idee dat dit niet goed gaat vallen.

Cees Groninger
Cees Groninger30 apr. 2016 - 10:11

Ach, het bekende voorspel in aanloop tot de verkiezingen. En wat zal een gedecimeerde pvda als sterk verwaterde sociaal-democratische partij na deze neoliberale regeerperiode nog in te brengen hebben? Overigens is het een open deur dat investeren in onderwijs een investering in de toekomst en toekomstige samenleving is. Misschien allereerst een paar pijnpunten weghalen. Als je bij Pauw ziet dat bij goed opgeleide 3e/4e generatie Nederturken de loyaliteit vooral bij Turkije ligt, ergo dat een fascist als Erdogan openlijk gesteund wordt, mag je met recht afvragen of je niet allereerst het hele integratiebeleid mag reviseren. Vernieuwing onderwijs prima, maar dan ook: opheffen dubbele staatsburgerschap, opheffen bijzonder onderwijs, strengere asieleisen met de mogelijkheid van intrekken staatsburgerschap bij niet inburgeren. En als we dan toch bezig zijn mag om mij de vrijheid van godsdienst ook uit de grondwet; de vrijheid van meningsuiting biedt voldoende ruimte omdat religie ook niet meer dan een mening is over.

wvdstraat
wvdstraat30 apr. 2016 - 10:06

De term "brede school" betreft doorgaans een (veel te) grote basisschool. Grote scholengemeenschappen bieden meestal ook weinig saamhorigheidsgevoel. Het gaat hier om beiden. Kleine succesvolle varianten op schaal en resultaat zijn een uitzondering. Met dit idee geeft men (wederom) aan weinig realiteitszin te hebben en niet te weten wat er bij de bevolking leeft: * Beter opgeleiden en welgestelden (niet per definitie hetzelfde) zullen deze scholen juist mijden * Deze schoolopzet geeft juist meer aanleiding tot (sociale) groepsvorming * "Experimenten" geven meestal een tegenovergesteld beeld * Kleine(re) scholen hebben doorgaans een veel beter imago * Huidige resultaten ondersteunen deze visie niet * Onderwijsspecialisten ondersteunen deze gedachte vaak niet * Medewerkers van die scholen zien de omvang juist als 'anonieme leerfabriek' * Ouders hechten aan herkenbaarheid en kleinschaligheid, kinderen meestal ook Kortom; het betreft een opzet die grote kans heeft juist averechts te werken.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen30 apr. 2016 - 10:35

Is dit niet heel erg in de richting van het US highschool systeem? Volgens mij is er bijna geen mogelijkheid om deze scholen te ontwijken? Behalve dan als je in de buurt van een gymnasium woont en je kinderen het niveau aankunnen ,maar die zitten ook zo vol.

ljhbouwman
ljhbouwman30 apr. 2016 - 9:39

Het onderwijs is een afspiegeling van de samenleving. Als de maatschappij versnipperd is zie je dat in het onderwijs terug. Wie brede scholen wil moet dus wachten tot de samenleving de solidariteit als waarde gaat herwaarderen. Gezien het feit dat bijvoorbeeld de solidariteit met vluchtelingen massaal ver te zoeken is en de aanvallen op mevrouw Merkel, zal het nog wel even duren. Het is natuurlijk goed en braaf van Samson, maar wel trekken aan het verkeerde eind. Het is overigens een illusie om mensen af te rekenen aan de hand van diploma's. Tegen hoog opgeleiden bestaat zelfs een forse weerstand. Je kunt beter pragmatisch zijn, het onderscheid tussen arbeiders en de elite is in elk geval financieel voor het grootste deel verdwenen. Dit is een genivelleerde samenleving. Waarom zou je daarin naar de top willen klimmen? Het is daar net zo druk als in de Kalverstraat op zaterdagmiddag. Grote talenten doen hun werk bij voorkeur in stilte. Ze zitten dus niet uit vrije wil allemaal aan de tafel van Pauw. Sterker, wie voortdurend zich loopt te manifesteren kan door voortdurend zijn punt op sociale media te maken in de verwachting dat men massaal zal beamen dat er inderdaad een punt is gescoord, geeft daarmee juist aan geen werkelijk talent te zijn. Wie graag geëerd wordt om zijn grote talenten zal moeten beseffen dat enorme talenten moeten wachten tot ze dood en begraven zijn.

1 Reactie
jellevwal
jellevwal30 apr. 2016 - 11:10

Solidariteit als waarde herwaarderen, je kunt het anders formuleren: voorkomen dat iemand z'n kop boven het maaiveld uitsteekt.

Demotje
Demotje30 apr. 2016 - 9:39

Hervormingen passen ze altijd toe als ze geld nodig hebben. Samson voelt op zijn zije sokken al aan dat het in de knip zit.

Solara3111943
Solara311194330 apr. 2016 - 9:30

Wij hebben toch grote scholen gehad? van VMBO-t tot VWO. Dit kan je toch als mislukt beschouwen? VMBO wordt weer verzelfstandigd. VMBO-t wordt hier en daar weer MAVO genoemd. Van de nieuw vakken techniek en verzorging hoor je niets meer. En wat zet de PvdA? Hervormen! Nee bezuinigen zal je bedoelen. Studenten hun studie laten lenen, enz Ik word zo spuugzat van deze oude politieke partijen.

DaanOuwens
DaanOuwens30 apr. 2016 - 9:28

Aardig van Samsom om toch vertrouwen te houden om een samenleving voor iedereen te creëren. Maar dat gaat niet lukken door het onderwijs. Het onderwijs is een vergrijsde bedrijfstak, met een hoog ziekteverzuim, met weinig geïnspireerde docenten die niet in staat zijn hun vaak lastige leerlingen te boeien en iets bij te brengen. De Hugo de Groot school is zo goed geworden omdat de nieuwe directeur zich niet wilde neerleggen bij de situatie. Die vervolgens de docenten die niet meer wilden of niet meer konden een veilige aftocht heeft geboden, een nieuw fris geïnspireerd team heeft samengesteld en vervolgens duidelijke normen in de school heeft geïntroduceerd en heeft gehandhaafd. De leerlingen die drugs dealen, geweld pleegden en dreigden werd direct de toegang tot de school ontzegd. En dat alles gebeurde op een open en integere manier. Een na 3 jaar vlogen op deze sterk gekleurde school de resultaten omhoog. Wat ik ervan weet is dat het voor alle betrokkenen een zware periode is geweest maar dat zij trots op het resultaat mogen zijn. Directie, docenten en leerlingen. Het kenmerk van de aanpak is dat de school geen sociale instelling is die mee helpt de samenleving te hervormen. Die school staat gewoon voor goed onderwijs. Nu is dat op zich al revolutionair op dit moment maar ik denk dat we beter kunnen proberen inspirerende directeuren voor scholen te vinden die met een goede club docenten weer goed onderwijs gaan geven. En die scholen vooral niet moeten opzadelen met andere problemen.

4 Reacties
Donostia2
Donostia230 apr. 2016 - 11:33

Helemaal eens Daan. Goed onderwijs begint bij de man of vrouw voor de klas. Met passie en vakmanschap. Al die hervormingen hebben de boedel totaal vernield. Alle andere systemen zouden alleen gericht mogen zijn op het ondersteunen van de professional.

DaanOuwens
DaanOuwens30 apr. 2016 - 12:22

@ Donostia Opvallend dat je niets van mijn tekst hebt begrepen. Eigenlijk schrijf ik namelijk goed onderwijs begint mij een goede onderwijs manager of directeur . Omdat de professionals er te weinig van bakken. Ik vind onderwijs te belangrijk om aan de docenten over te laten.

Donostia2
Donostia230 apr. 2016 - 15:00

@Daan Ik snap uw punt echt wel. De goede docenten, diegene met ambitie, vakmanschap en passie, verlaten het onderwijs juist door al die directeuren en managers en hun regelzucht/controle behoefte.. Degenen die niets anders kunnen blijven en zitten hun tijd uit.

DaanOuwens
DaanOuwens30 apr. 2016 - 17:40

@ Donostia Je schrijft: Ik snap uw punt echt wel. Nee je begrijpt het blijkbaar niet. De uitstroom uit het onderwijs is het hoogst onder docenten die nog maar het kort het beroep uitoefenen en het kleinst onder de ervaren groep. De weerstand tegen manager is overigens het grootst onder de oude groep, die ook inderdaad de grootste weerstand hebben tegen het onderzoeken of hun lessen wel voldoen aan kwaliteitscriteria. Ik heb de indruk dat jouw sympathie meer ligt bij docenten die met zo weinig mogelijk verantwoording aan het eind van het schooljaar zo snel mogelijk afreizen naar hun vakantie bestemming en niet bij mensen die zich willen inspannen om het onderwijs voor docenten en leerlingen aantrekkelijk willen maken. .

Ulltrafox
Ulltrafox30 apr. 2016 - 9:27

Het enigste wat het onderwijs nodig heeft is rust... En de PvdA met name is de partij die elke regeringsperiode weer onrust zit te stoken met het omvergooien en of hervormen van het onderwijs. Elke keer denken ze weer het ei van Columbus uitgevonden te hebben. Meneer Samsom wil kinderen al vanaf 2 jaar hersenspoelen via het onderwijs systeem. Laat ze toch lekker spelen meneer Samsom. Die kans heeft u ook in uw jeugd gehad. Dat kinderen van laagopgeleide ouders minder kansen hebben komt doordat het de PvdA zelf is die de kloof tussen arm en rijk heeft vergroot omdat de VVD dit graag wil. Invoering van het leenstelsel. PvdA is de oorzaak van het probleem en niet de oplossing. De PvdA zou een generatie lang met z'n tengels van het onderwijs af moeten blijven, zoals dat voor de VVD ook geldt op het gebied van justitie. Het onderwijs is aan hervorming toe zegt meneer Samsom...mijn God de PvdA heeft aan de lopende band zitten hervormen. Ik denk dat de PvdA aan hervorming toe is ten bate van de verbondenheid in de samenleving. Daarbij beginnen met een schone lei en de oude garde zoals Asscher en Samsom royeren uit de partij die een splinterpartij dreigt te worden. Ga maar fuseren met GroenLinks zoals Wouter Bos voorstelde in feite.

1 Reactie
jellevwal
jellevwal30 apr. 2016 - 11:12

Inderdaad, de ramp met het huidige onderwijs is permanent hervormen, vanaf 1960, zo ongeveer.

voxpopuli2
voxpopuli230 apr. 2016 - 9:20

Er zijn nu eenmaal have and have not's Maar terug naar het systeem van begin jaren 70 zou alweer een verademing zijn. Stapelen moet kunnen en overbruggen met een jaar van havo naar HBO zou ook weer moeten kunnen. Dus niks vernieuwen, gewoon terugdraaien heet dat

Jhonathan
Jhonathan30 apr. 2016 - 9:12

Met andere woorden: De kraan wagenwijd open laten staan en een grotere dweil gebruiken. Wel met het PvdA-logo erop gestikt uiteraard, want jubileum.

Nick Ros
Nick Ros30 apr. 2016 - 9:05

Die PvdA is wel op zoek naar onderwerpen voor maart 2017. Diederik helaas ben je met elk onderwerp telaat. Het geloof in de PvdA is zoek.

2 Reacties
H.Witte
H.Witte30 apr. 2016 - 10:18

Nick Ros, het gaat niet om het geloof in welke partij dan ook. Het gaat om het geloof in plannen van welke partij dan ook. Alle partijen, geen enkele uitgezonderd, hebben wel plannen die aanspreken. Die plannen moeten we op hun inhoud beoordelen. Helaas kunnen we bij verkiezingen niet op plannen stemmen. Dat zou nog eens democratie zijn. We moeten het doen met partijen en kiezen dus per definitie niet altijd voor de beste onderdelen, maar, althans dat is mijn opstelling, voor de partij waar je het het minst mee oneens bent, want met alles eens van welke partij dan ook lijkt me uitgesloten. Daarnaast speelt het algemeen gedachten goed een relevante rol. Hoe kijkt een partij naar de samenleving? Wat is het algemeen doel ten aanzien van die samenleving? Wat zijn idealen, de visie over de inrichting van de samenleving? Sommige punten van de PVV vind ik, als sociaal democraat, niet verkeerd, maar de algemene visie op de samenleving en de wijze van politiek voeren staat me niet aan. Hetzelfde geldt voor sommige punten van Groen Links, D'66 etc.

peterh2
peterh230 apr. 2016 - 12:36

Eranos: als Samsom echt iets wil veranderen dan is nu het moment, niet na de verkiezingen in 2017. Hij heeft 36 zetels en zit in de regering, volgend jaar zal het veel lastiger zijn om iets te realiseren. Waarom niet nu een wetsvoorstel? Waarom niet nu het bespreken met de VVD en uitruilen tegen iets wat de VVD graag nog wil realiseren voor de verkiezingen?

Wesseling2
Wesseling230 apr. 2016 - 8:54

Het moet dus weer anders? Waarop er meer erg veel geld naar de PvdA'ers in het onderwijs gaat? wellicht komt dhr. Samsom ooit eens op het idee dat er een causaal verband is tussen goed kunnen leren en IQ.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon30 apr. 2016 - 8:53

PvdA kan zich beter hard maken voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs om de verbinding in de samenleving al op jonge leeftijd te stimuleren.

Acid Prune
Acid Prune30 apr. 2016 - 8:50

uw kind ; staatsbezit dat u het even weet!