Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Samsom: kinderen vanaf 3 jaar naar school

  •  
07-02-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
samsom_buitenhof_300.jpg
'Verheffing en verbinding is onze opdracht'
In Buitenhof sprak PvdA-leider Diederik Samsom vandaag over de groeiende ongelijkheid. En dat gaat volgens hem over meer dan alleen maar geld.
samsom_300
Het gaat ook over hoog en laag opgeleid. Maar ook over kansrijk en kansarm. En je ziet dat die kloof niet alleen groter wordt, maar de verschillen worden vooral hardnekkiger. Dat zien we al tientallen jaren gebeuren. Hoogopgeleide mensen trouwen met elkaar en krijgen kinderen met een grotere kans op een hoge opleiding en leven langs de andere groep heen met een wat lagere opleiding. 
Je kan dit zien als verscheidenheid, en dat is goed zolang dat niet ‘gescheiden’ betekent. Dat zou ten koste gaan van de solidariteit, aldus Samsom.
Samsom schreef zaterdag al in een opiniestuk in  de Volkskrant  dat hij wil dat kinderen al op 3-jarige leeftijd naar school gaan om zo de kloof te overbruggen tussen ‘een kansarme onderlaag en een bovenlaag met alle mogelijkheden’. Samsom zegt dat dat de beste manier is om de steeds harnekkigere en bredere verschillen in de samenleving tegen te gaan. Die dreigen van generatie op generatie te worden overgedragen. Samsom:
Sociaal-democraten mogen zich hier nooit bij neerleggen. Verheffing en verbinding is onze opdracht. (…) Als we het in de toekomst aandurven om het schoolgaan al op 3-jarige leeftijd te beginnen, geven we een nieuwe impuls aan het onderwijs als verheffingsmachine.
Het wordt continu gezegd door mensen die niet weten waar ze het over hebben. Veel kinderen gaan met drie jaar al naar de kinderopvang. Veel belangrijker is daarom om de kwaliteit te verbeteren. Daar gaat het om. En de rare scheiding tussen kinderopvang en basisschool moet verdwijnen.

Meer over:

leven, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

DitBenIk2
DitBenIk27 feb. 2015 - 11:12

Heeft de heer Samson wel eens van religieus onderwijs gehoord? Als we dat nu eens zouden afschaffen ipv dit soort onzin maatregelen.

JoopSchouten2014
JoopSchouten20147 feb. 2015 - 11:12

Er komen verkiezingen aan dus bedenkt een vooraanstaand PvdA-er weer een maakbaarheidsmodel waar scholen en ouders mee kan worden opgezadeld. Het is verheffend te beseffen dat mensen beu zijn geworden voor dit soort kortzichtige prietpraat van bovenaf.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten7 feb. 2015 - 11:12

Moet je kinderen blootstellen aan die bagger die men hier in Nederland "onderwijs" pleegt te noemen? Overspannen docenten die de hele dag zitten te noteren en te administreren? Geldbeluste bestuurders die in de "command & control" modus zitten? Ouders die moeten lullen als brugman om voor hun kind het onderwijs te krijgen waar ze eigenlijk recht op zouden moeten hebben? Nee bedankt, ik ben altijd blij als ik een excuus heb om mijn kind thuis te houden.

Paul22
Paul227 feb. 2015 - 11:12

Gjalt Jellesma van BOinK, de belangenvereniging van ouders in kinderopvang en peuterspeelzalen, noemt het plan van Samsom 'het paard achter de wagen spannen': ´Het wordt continu gezegd door mensen die niet weten waar ze het over hebben.´ Niets aan toe te voegen. Samsom doet steeds de verkeerde dingen op de verkeerde plaats en op de verkeerde tijd. Hoe krijgt ie het voor elkaar.

BertF2
BertF27 feb. 2015 - 11:12

Het maakbaarheidsgeloof van de PvdA neigt steeds meer naar rechts. Nog even en de PvdA eist dat kinderen worden verwekt op school.

peterh2
peterh27 feb. 2015 - 11:12

Samsom zegt bang te zijn voor tweedeling, goh... Ik weet niet onder welke steen hij de afgelopen jaren gelegen heeft maar die tweedeling is er allang en alleen maar gegroeid door zijn beleid. Wat heb ik een hekel aan deze hypocriete man. Ik hoop echt dat niemand er meer intrapt.

CharlesdeValois
CharlesdeValois7 feb. 2015 - 11:12

Je wordt wel meteen in een regime gedrukt als je niet oppast. Aanpassen aan de groep. Je maakt soms mee dat er een kind geen melk lust en dan pas buiten mag spelen als de melk op is. Maar thuis ziet een ouder al snel dat dit niet zomaar is, maar dat een kind er letterlijk misselijk van wordt.

JensM
JensM7 feb. 2015 - 11:12

Weer een doorzichtige actie vanuit de PvdA. Daarnaast lijkt het me niet nodig en wellicht zelfs schadelijk vooral als men de obsessie met zo jong mogelijk toetsen doorzet. Zoals vele anderen al schreven is het ongeloofwaardig dat Samson nu ineens over verheffing begint terwijl daar bij de moeilijke onderwerpen niets van terug is te zien.

TonNoort
TonNoort7 feb. 2015 - 11:12

85% van de kinderen met een taalachterstand gaan al eerder naar school. Hetzelfde geldt voor kinderen in de grote steden. Waardoor het idee van Samson alleen nog nodig is voor kinderen van het platteland. Het uitdragen van een oud sociaal democratische ideaal is mooi, maar komt nu over als een armzalige poging enige inhoud aan een lege fles te geven.

msj_meijerink
msj_meijerink7 feb. 2015 - 11:12

Goed plan. Maar hef dan ook meteen het bijzonder onderwijs op, opdat die lokale (veelal confessionele) droedels geen invloed op de school zullen hebben. Want als je vindt dat de overheid (vanzelfsprekend) het onderwijs betaalt, moet je je ook niet met de inhoud willen/kunnen bemoeien.

Bakoe
Bakoe7 feb. 2015 - 11:12

Nou kom op Diederik, dit is wel een heel erg losse flodder voor de verkiezingen, je kan beter.

Backtobasics
Backtobasics7 feb. 2015 - 11:12

Het lijkt me zinniger om de zogenaamde "bovenlaag" weer eens wat meer te voorzien van verstandige ,en socialere mensen die elkaar wat gunnen, en die de maatschappij niet zien als een ratrace. En laat die peuters lekker in de zandbak spelen.

Armagaddon
Armagaddon7 feb. 2015 - 11:12

>>> Weg die heerlijke kinderlijke onbevangenheid, onschuld en speelsheid om de wereld een beetje vrij en objectief te mogen/kunnen ontdekken...!! >>>Hmm.....dat riekt naar politiek opportunisme, eerder en meer toegerust zijn om bij te dragen/onderdeel te zijn van het neo(feodale) vrije(graai) markt systeem...stuitend....!!

1thing
1thing7 feb. 2015 - 11:12

"Nee Keesje, nièt vingerverven! Hamertje-tik doen we, ter voorbereiding op jouw toekomst." "Nee Jetje, géén verpleegstertje spelen, daar zit geen toekomst in! Punniken doen we, ter voorbereiding op jouw toekomst". "En denk erom, in de pauze gaan we klassikaal het 'in-klokken' leren."

pietdeg2
pietdeg27 feb. 2015 - 11:12

"Samsom zegt dat dat de beste manier is om de steeds harnekkigere en bredere verschillen in de samenleving tegen te gaan." Samsom heeft weer eens een plannetje zonder zich ook maar basaal te verdiepen in de materie. De ene na de andere studie over taalachterstand bij allochtone en autochtone kinderen uit achterstandsituaties verschijnt, maar Diederik komt niet verder dan dat ze eerder naar de peuterschool moeten. Terwijl daar slechts 30% van de taalachterstanden een beetje wordt weggewerkt: voornamelijk bij kinderen waarbij het al helpt dat ze wat vaker aan de Nederlandse taal worden blootgesteld. Niet vanwege de kwaliteit van het personeel daar, dat maar wat doet en kinderen inschat op basis van niets meer dan hun eigen verwachtingen en vooroordelen. Ook daar is al uitgebreid onderzoek naar gedaan. Gjalt Jellesma heeft groot gelijk dat de focus moet liggen op kwaliteitsverbetering, dus betere salarissen en natuurlijk om te beginnen een opleiding waardoor dat salaris ook waargemaakt kan worden. Maar Samsom is net als de hele PvdA nog steeds van het hocus pocus-maakbaarheidsdenken: stuur ze eerder naar school (wakker worden, de meesten zitten met 3 al in een vorm van opvang) en dan komt het vanzelf wel goed. Ook al blijkt dat in de praktijk op zijn best uiterst matig te werken.

Mindfulnesstherapy
Mindfulnesstherapy7 feb. 2015 - 11:12

Na de bevalling direct naar een staatsschool brengen en een staatsopvoeding geven. Wekelijks op zondag bezoekdag om samen met uw kind naar de kerk en de koopgoot te gaan

neutralist
neutralist7 feb. 2015 - 11:12

Ik heb iets beters, we laten de moeders meteen bevallen in de BSO waar ze hun kind meteen kunnen achterlaten. En we geven de baby's een luier om met de tafels erop en het alfabet. Diederik: DOE IN GODSNAAM EVEN NORMAAL!!!

Joop den Uil
Joop den Uil7 feb. 2015 - 11:12

heeft Rutte wel goedkeuring gegeven voor dat onzinnige proefbalonnetje ?

Sardar2
Sardar27 feb. 2015 - 11:12

Als politici beginnen iets te beloven in openbaar, dan gaat het over mensen voorbereiden voor iets erg, of het is verkiezingstijd. Nu is het 2 maanden land dat PvdA bezig is om te laten zien dat zijn met de zaken van gewone mensen bezig zijn: - Integratieprogramma, - Turkse moslim kamerleden - Aschers turkse organisaties - Aboutaleb's IS-afstand neming - Marchoch's Moskeenthema's - Samsom's dochter - Van Rijn's vader - en nu Samsoms 3 jarige kinderen Zijn er nog meer losse beloftes om burgers om te praten?

minten
minten7 feb. 2015 - 11:12

jammer dat de keine kinderen zelf niet kunnen reageren,maar voor een kind is er maar een optie het beste en,dat is zich veilig voelen bij moeder vader of verzorgers,of andere combinatie,hun kleine wereld waar ze alle liefde en verdriet moeten ervaren,en niet afgericht worden als een hondje,en we leven nu in een tijd dat men redelijk kan plannen waneer de eerste baby mag komen,(eigenlijk een reken som)hou dan ook eens meer rekening met de komende kleine mens,en vooral of je wel ouder kunt zijn(,in Nedeland gaat er gemiddeld een kind per week dood door huiselijk geweld)en hoeveel er overleven?

johanversomeren
johanversomeren7 feb. 2015 - 11:12

even heel kort samengevat: het probleem van een minderheid van de bevolking die schijnbaar niet in staat is om zijn/haar kinderen op te voeden iets bij te leren wordt afgewenteld op het overgrote deel van de kinderen waar het wel goed mee gaat. Mijn kinderen zijn inmiddels al middelbare school leeftijd dus zal het ze niet raken. Maar meneer Samsom is volkomen van de pot gerukt. Overigens dit proefballonnetje gaat het toch nooit worden. Veel te veel tegenstand uit de samenleving. En trecht

Linksdrager77
Linksdrager777 feb. 2015 - 11:12

Laat kinderen gewoon nog kind zijn. Er wordt al genoeg op crèches gedaan.

Sardar2
Sardar27 feb. 2015 - 11:12

Het kloof tussen de generaties zijn al te groot om een consequente overgang te kunnen realiseren voor cultuur, immateriële erfgoed en gezinswaarden. Straks zal ook de emotionele verbanden wegzakken als de ouders kinderen te vroeg in een samenleving laten terechtkomen die door commerciële en financiële noodzak gerund wordt. In plaats daarvan moet juist gekozen worden om de emotionele verbanden te versterken. Dat is de enige juiste manier om de continuïteit van een samenleving te garanderen met zijn historische kenmerken en verdiensten en zonder al te grote kloof tussen generaties. De crèche, kinderdagverblijf of school zijn geen vervangers voor de ouders en gezinsomgeving. In zo’n beslissing, politiek is de laatste die van betekenis kan zijn.

omaoeverloos
omaoeverloos7 feb. 2015 - 11:12

Kinderen worden door hun ouders tegenwoordig vanaf zo'n maand of 3 al gedumpt, dus 3 jaar lijkt me rijkelijk laat eigenlijk

Meta Foor
Meta Foor7 feb. 2015 - 11:12

Overigens, wat zonde van de zendtijd op prime-time ... Samsom had een enorme indruk kunnen achterlaten als hij ingegaan zou zijn op de verschillen van inzicht van de zorgsectoren, begrotingen, EU beslommeringen, de moeheid van kiezers ..... maar nee, de politiek strateeg koos voor een onuitgewerkt plannetje voor 3-jarigen waar nou echt niemand op zat te wachten ... Kan natuurlijk ook dat Asscher tegen hem gezegd heeft: ''ga maar over een kleuterklas praten , dan maak je geen uitglijder of fouten ....""

Matrja
Matrja7 feb. 2015 - 11:12

Is een school verheffend of een leerfabriek?

robheus2
robheus27 feb. 2015 - 11:12

Maar meneer Samson. Pas vanaf hun derde jaar naar de basisschool? Dat is weer 3 jaren verspilling. Onderwijs kan toch al beginnen vanaf de baarmoeder? Gelijk een goede opleiding zelfstandig ondernemerschap zodat ze gelijk na de geboorte op eigen benen staan, en dan in 3 jaar een start-up, en daarna gelijk al de eerste zaak starten. Wat een tijdverspilling allemaal zeg. Dat gepamper van de PvdA ook altijd!

Klapschaats2
Klapschaats27 feb. 2015 - 11:12

Zolang de spreiding van kwaliteit in het onderwijs nog veel te groot is en veel te grote groep kinderen amper leert rekenen en / of schrijven, heeft het dan wel zin daar meer kinderen aan te onderwerpen? Echt fundamentele kleuzes tav verbetering van de kwaliteit van het onderwijs zijn en worden voorlopig niet gemaakt. Onderwijsverbetering is van ambtenaren door ambtenaren en dan is het een heel lange, polderende weg met elke 4 jaar beleidswijzigingen. Ook dat schiet niet op. Dat toelatingstesten tot wel 3 x overgemaakt mogen worden spreekt boekdelen van middelmatigheid.

Meta Foor
Meta Foor7 feb. 2015 - 11:12

sinds 1990 wordt een dergelijk onderwijsconcept ''creche'' genoemd ; de afgelopen jaren is daar nogal wat van doen geweest ivm subsidies, misbruik, ouderkortingen en belastingaftrek . Na diepgaande studie van de denktank van de PvdA wordt het woord ''creche'' nu vervangen door ''onderwijs'' ... subliem ! (en t wordt me nu ook duidelijk waarom de VVD de PvdA als vriendjes heeft verheven ... zulk intellect en politiek inzicht talent moet je niet laten verstoffen )

1 Reactie
malou3
malou37 feb. 2015 - 11:12

PvdA en VVD zijn de weg kwijt. Ze hebben geen idee meer wat er leeft in de samenleving. En dus pakken ze de peuters aan.

Rode druppel
Rode druppel7 feb. 2015 - 11:12

Verbinden ? Samsom doet in de tweede kamer juist het tegenovergestelde. Hoogste tijd dat hij tussen drie jarigen weer school gaat volgen. Misschien dat hij dan het bedriegen van kiezers achterwege laat. Een school zou deze politiek leider heropvoeden.

1 Reactie
Tes2
Tes27 feb. 2015 - 11:12

"Hoogste tijd dat hij tussen drie jarigen weer school gaat volgen." Dat zou een feest zijn! Drie feestmutsen, drie traktaties, drie keer de klassen rond. Die drie driejarige jarigen boffen maar.

komputerhulp
komputerhulp7 feb. 2015 - 11:12

Er wordt op verkapte wijze weer een extra budgetjaar voor OCW gecreëerd om SPH studenten van werk te voorzien. Met alles er omheen wat nodig is om dat te kunnen realiseren. Uiteindelijk is het weer een ordinaire lastenverzwaring, want de burger zal het toch moeten betalen. Het gaat om 715.000 kinderen. Uitgaande van 26 kinderen in een klas is het 27.500 fte extra. Dat is 750 miljoen aan salarissen, buiten de kosten van schoolgebouwen, speelgoed etc. Dan weten we gelijk waar die 600 miljoen (?) opbrengst van het leenstelsel naar toe gaat.

1 Reactie
ValsPlat
ValsPlat7 feb. 2015 - 11:12

Ik denk dat 200.000 kinderen van 3 dichter in de buurt komt. http://www.siob.nl/bibliotheekmonitor/trends-maatschappij/bevolkingssamenstelling/bevolkingssamenstelling-naar-leeftijd/item118 Het gaat dan nog steeds om enorme bedragen die uitgegeven worden voor een slecht idee. Laat kinderen zich vooral de eerste levensjaren in hun eigen tempo ontwikkelen d.m.v. zelf ontdekken en spel.

Uilenspiegel
Uilenspiegel7 feb. 2015 - 11:12

Wat heeft de PVDA de afgelopen regeerperiode voor de kansarme onderlaag gedaan? Juist: die wordt gekort en afgeknepen. (lenen om te kunnen studeren, een zorg armoedepolis, verplichte mantelzorg: dat is afhankelijk zijn van liefdadigheid, een "mooie" groei van de voedselbanken, de rijksten worden rijker, Wajong nagenoeg afgeschaft, rechtsbijstand minder toegankelijk, ....) Ga toch weg met je verheffingsideaal. Ga toch weg met de doorzichtige reclamespotjes op tv. Hef je op, dat is het beste wat de PVDA kan doen.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19937 feb. 2015 - 11:12

Dag Tijl - ik ben het met je eens. Ooit, lang geleden, klonk de afkorting 'PvdA' als 'iets goeds'. Belangenbehartigers van werkende mensen en diegenen die aan de kant stonden. Dat is al lang niet meer zo. De PvdA is medeschuldig aan de Grote Uitverkoop van voorzieningen en instituten van algemeen belang; die werden versjacherd, en vervolgens, hoe voorspelbaar, overgenomen door niet werkelijk intelligente, maar sluwe, handige, asociale haantjes, opgeblazen regelneven, hebzuchtige bluffers, praalhanzen, en oplichters. De teloorgang is immens. Ik vrees dat Diederik Samsom werkelijk niet weet waar hij over spreekt, als hij de naam van zijn partij toch nog associëert met 'verheffing' en 'verbinding'. Ik denk dat hij innerlijk in nood verkeert, want hij is een intelligent man. Dus weet hij ook dat hij een beetje met de kwadratuur van de cirkel bezig is, of het perpetuum mobile aan ons tracht te slijten. Dat lukt niet, en daarom zou het meest eervolle voor die PvdA zijn: zichzelve op te heffen, vanwege het succesvol en totaal afbreken van de verworvenheden aan de basis waarvan ze zelf ooit stond. (Ik moet hiet ook de VVD noemen, de 'partner in crime' van Samsom. Het dreigt een beetje vergeten te worden, maar die partij van hangbuiken en uitvreters was ooit, en nog lang ook: wel degelijk sociaal, ondanks het corps-achtige Dixieland-imago. Het begon, als ik het wel heb, ooit met de Kinderwet van van Houten, en het eindigde toen het tijdperk-Dijkstal afgesloten was; toen werd de VVD een buitengewoon naargeestige karikatuur - ze doet me denken aan teloorgegane en verloederde adel, die ten koste van alles de schijn wil ophouden; je zou er hard om kunnen lachen, als dit verrottingsproces niet tot zoveel sociale ellende geleid zou hebben.)

Woeki Hypo
Woeki Hypo7 feb. 2015 - 11:12

Samsom: kinderen vanaf 3 jaar naar school. Geef ze dan meteen een studielening i.p.v. een spaarpotje voor de broodnodige niet-cognitieve vaardigheden. Dan wennen ze er vast aan, dat betalen aan de rijken. De oplossing van Samsom is weer van het type rechtse i.p.v. linkse emancipatie. "Niet verheffen maar opheffen" is ook mijn motto voor de PvdA. Kennis en wetenschap genereren tegenwoordig meer problemen dan oplossingen. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

2 Reacties
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Helemaal weer mee eens.... Bovendien zal deze Samsom vlieger echt niet opgaan. Is alleen verkiezingsretoriek.

malou3
malou37 feb. 2015 - 11:12

"Kennis en wetenschap genereren tegenwoordig meer problemen dan oplossingen." En dit zie je om me heen, echt! Een meisje die ik les geef, verslaafd aan der mobieltje, zie tegen mij toen fodafoon eruit lag en een paar dagen niet werkte: "Ik ben zo opgelucht! Eindelijk even niks".

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa7 feb. 2015 - 11:12

1 ding is de PVDA heel goed in: Voor de verkiezingen weten zij altijd en met grote succes hun gesloopte bewusteloos Partij te reanimeren, of worden zij de eersten of de tweeden. Maar wie trapt nog in en denkt dat de PVDA nog de Partij van de Arbeid is is hij ook hersendood verklaart. Ex- PVDA-er , nu trotse SP-er en fan van D66 onder Alexander.

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Trotse SP er en fan van Pechthold? Wat een schizofrene overtuiging zeg. Die twee partijen staan diametraal tegenover elkaar. Als je zo'n fan bent van Pechthold, stem dan D66. Want ik denk niet dat de SP mensen als jij dan graag ziet.

basOoms
basOoms7 feb. 2015 - 11:12

Een (klein) deel van de import weigert Nederlands te spreken. Moeten daarom zo veel kosten worden genaakt om hun kinderen Nederlands bij te brengen? Mensen (ongect afkomst) hebben ook hun verantwoordelijkheden. Daar moet zeker een PvdA zich niet mee bemoeien. Maar ja, verkiezingstijd hè. Maakt niet uit hoe je in de belangstelling komt, als je maar in de belangstelling komt.

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Hoe zeker is dat? Heb je daar cijfers van?

meijerlahn
meijerlahn7 feb. 2015 - 11:12

http://www.loesje.nl/wp-content/uploads/2013/11/brabant-1211.jpg

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Precies. En vergeten wordt dat veel kinderen allang in de kinderopvang zitten en de wat oudere in de BSO's. Ook zijn er peuterklasjes om de kleinsten te laten wennen aan andere kinderen. Dat verplicht gaan stellen is een noodsprong van de PvdA volgens mij om te zien, of ze er stemmen mee kunnen winnen. Ik vrees voor ze van niet... En dat die 11 virtuele zetels van nu snel zullen dalen naar 7, of minder. Voor zo'n slimme jongen is Samsom best wel dom.

TruusBeek
TruusBeek7 feb. 2015 - 11:12

De actie om kinderen uit bepaalde groepen op 3 jarige leeftijd Nederlandse le te geven is dus schijnbaar mislukt. De middenklasse en hoogopgeleiden zullen het verwelkomen want dat scheelt hun een jaar kinderopvang.

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Dus ook al die kindertjes uit vooral Friesland hoeven niet meer verplicht naar school tot ze 5 zijn?

[verwijderd]
[verwijderd]7 feb. 2015 - 11:12

Het zal weinig uitrichten. Of je kinderen nu vanaf hun zesde of vanaf hun derde levensjaar onzin inplempt doet er niets toe. Het enige wat helpt is ze buiten in weer en wind af te beulen, zodat ze hiep hoi roepen als ze een uurtje bij de kachel mogen rekenen. Dat schept een grotere band tussen de bevolkinsgroepen, en draagt meer bij tot de geestelijke conditie, dan welk geitenwollensokkenpvdawaanidee dan ook.

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Kinderen afbeulen... jaja. Bij welk OM moet ik zijn om kindermishandeling te rapporteren?

Brauswasser
Brauswasser7 feb. 2015 - 11:12

Omdat mijn familie vanuit de Twentse textiel, in 40 jaar via studie en hard werken, zich heeft ontwikkeld van zeer laag opgeleid naar hoog opgeleid en van arm naar welgesteld, moeten onze kleinkinderen als beloning met 3 jaar verplicht naar school. MOOI NIET. Binnen ons opvoeding- en opleidingpatroon zit ook moederliefde, sport, spelen, knutselen, de tablet en de wereld en de technieken van morgen. Dan komt Swamson, die de hoeksteen van het gezin heeft ingeruild voor een nieuwe vriendin, ons gaat vertellen dat ons gezin ofwel onze hoekstenen het kind na 3 jaar moet scheiden van de hoekstenen.

1 Reactie
Zephyr2
Zephyr27 feb. 2015 - 11:12

Nick, als mede twentenaar kan ik mij volledig vinden in jou standpunt. Dit idee van Samson komt voort uit het idee dat de overheid alles moet verzorgen, inclusief opvoeding. Ik denk dat scholen eerder een stap terug moeten doen en ouders vaker aangesproken moeten worden op hun taak als opvoeder.

Bouwman2
Bouwman27 feb. 2015 - 11:12

In België gaan kleutertjes ook gewoon zodra ze hun plas op kunnen houden naar school. Dat kan dus ook bij hun noorderburen. Zo gek is dat niet. De mama's zullen het best prettig vinden want die hoeven dan niet de hele dag meer achter de prinsjes en prinsesjes aan te draven maar kunnen gewoon leuke dingen voor zichzelf doen. Lekker shoppen of zo met de vriendinnetjes.Ook prettig voor de opa's en de oma's die weer of geen weer naar de modderige kinderboerderij hoeven. Je bespaart er ook veel geld mee dat anders toch naar de onthaalmoeder gaat en je kunt de papadag ook meteen gedag zeggen. Ik vind het een prima idee van Diederik. Maar het is van de PvdA en de haat die als reactie dan ontstaat is oorverdovend opgeschreven. Nee dan die PVV, natuurlijk komt Fleur Agema je voorlezen aan de rand van je bed uit haar standaardwerk "Hoe ontwerp ik de perfecte oubliettte." Fleur is namelijk een schat, die je ham streelt en een kind krijgt van een andere PVVer, zo las ik bij de kapper . Fleur zal haar kind altijd verzorgen en knuffelent en natuurlijk hoeft zo'n kleine PVer niet naar school zodra die 3 is. De grote leider is toch ook maar heel kort naar school geweest? Minder, minder geldt ook voor onderwijs, niet?

1 Reactie
Nico de Mus
Nico de Mus7 feb. 2015 - 11:12

@@zo las ik bij de kapper@@ Uit de prive? dan is het zeker waar.

Patrick Faas
Patrick Faas7 feb. 2015 - 11:12

Heel blij dat de PvdA het woord “verheffing” weer in de mond neemt. Dacht lang dat ik de enige was die dat soort termen nog gebruikte. Onderwijs lijkt me inderdaad het beste middel tot verheffing. En verheffing past geheel bij het socialisme. De Sovjet Unie was zeer positief over het proletariaat, maar met “proletarisch” bedoelden ze niet “laag opgeleid.” De lezende arbeider, met boek in de hand, was het nieuwe imago dat tijdens de revolutie aan de proletariër gegeven werd. Sindsdien staat eruditie hoog aangeschreven onder de Russische bevolking. De orthodoxe Kerk was er net zo min voorstander van dat hun volgelingen zelf gingen lezen als de katholieke Kerk. De waarde die Russen nog steeds hechten aan eruditie en de strenge academische discipline die ze erop nahouden zijn een erfenis van het communisme. In de Sovjet Unie was er geen conflict tussen proletarisch en hoog opgeleid, omdat een professor evenveel verdiende als een mijnwerker. Dat is in het kapitalistische westen wel anders. Iemand die minimumloon verdient moet een week werken (zo niet meer) voor een enkel uur tijds van een jurist of andere specialist. Die ongelijkheid maakt van opleiding iets hiërarchisch met extreme tegenstellingen. Ongelijkheid in beloning maakt het onpraktisch als het hele proletariaat hoog opgeleid zou zijn, want wie gaat er dan nog schoonmaken? Voor verheffing van het proletariaat is dus meer nodig dan goede academische opleiding alleen. Je hebt er ook financiële nivellering voor nodig. Mag ik tot slot toch even opmerken dat de PvdA momenteel nog medeplichtig is aan een grotere scheefheid dan alleen in salaris? Paars stuurt de grootste beloningen niet naar hoog opgeleide werkers, maar naar degenen die rijk worden van bezit. Wat is de PvdA nog ver van huis.

1 Reactie
Sardar2
Sardar27 feb. 2015 - 11:12

"verheffing" Ben je zeker dat PvdA dat voor arbeid gebruikt? Ik heb zo mijn twijfels!

korheiden2
korheiden27 feb. 2015 - 11:12

Misschien kan er eens gekeken worden naar het Finse onderwijs. Daar is leerplicht vanaf 7 jaar. En hoewel de Finse kinderen korter naar school gaan, geldt het Finse onderwijs als het beste ter wereld. De leraren zijn allemaal hoog (universitair) opgeleid met bijpassend salaris. Het idee van Samsom is niet nieuw en het gaat het er niet van komen, want zodra het kostenplaatje om de hoek komt kijken is het over en uit.

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Klopt. De Finnen staan ook bovenaan, als het om pesten o.i.d. gaat: https://www.kivaschool.nl/

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra7 feb. 2015 - 11:12

School? Waarom niet beginnen met de peuterspeelzalen beter toegankelijk te maken door ze gratis te maken? Dan heb je het begin van je ontwikkeling te pakken: kinderen komen op de peuterspeelzaal in een groep, leren daar met andere kinderen omgaan, gaan meer spelen, doen dus spelenderwijs de eerste ontwikkeling op. Het is er al, Diederik, je hoeft het alleen maar te stimuleren...

1 Reactie
malou3
malou37 feb. 2015 - 11:12

Ja Sjouke, het was er al. De peuterspeelzaal, heel leuk en leerzaam voor 3 jarigen. Geen "school", geen enkele verplichting gelukkig, en ook nog eens gratis. Helaas weg bezuinigd eind jaren 80. Heel jammer.

[verwijderd]
[verwijderd]7 feb. 2015 - 11:12

Je moet gewoon zorgen dat die peuters op school een goede maaltijd krijgen. Als ze dan thuis honger lijden, staan de ouders al in de rij om de kinderen op school te doen als ze pas 2 zijn. Dan zal je eens zien hoe snel de massa zich zal verheffen.

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Wow.. over cynisch gesproken... OUCH!

oudsaider
oudsaider7 feb. 2015 - 11:12

Ik begrijp niet dat er inhoudelijk wordt ingegaan op wat S te zeggen heeft. Het gaat er helemaal niet om wat gezegd wordt; het gaat er om dat de pvda door de msm aan exposure wordt geholpen; . Verheffing en verbinding, net als het inzetten van kinderen -een gewoonte van deze man- moeten een goed gevoel opwekken bij de mensen zodat de pvda genoeg zetels haalt om zich ervan te verzekeren dat er na de politieke en journalistieke carrière een tweede leven is in de baantjescarrousel.

1 Reactie
MollySweet
MollySweet7 feb. 2015 - 11:12

Helemaal mee eens. De man moet, zoals in het artikel al gesuggereerd wordt, zich eerst maar eens druk maken over wat die kinders doen op school, hoe die tijd besteed wordt. En daar blijkt nog wel wat aan te schorten. Je kunt kinderen wel bijna 20 jaar het onderwijs on douwen, maar ze hebben ook tijd voor andere zaken nodig in hun ontwikkeling, zoals gewoon spelen en sociale contacten aangaan. En als die 20+ jaren hadden kunnen worden samengevat in bijvoorbeeld 10+ omdat de kwaliteit beter kan zijn, dan zijn we inderdaad het paard achter de wagen aan het spannen met Samsoms plannen. Welja, laat die kinderen nog meer tijd verspillen in slecht onderwijs, terwijl ze tijdens het spelen meer hadden kunnen leren dan in dat bankje. Dom, dom plan dat volgens mij inderdaad weer weinig anders is dan oneliners voor de bühne, want zetels, want verkiezingen. Samsom, wil je iets doen voor het opleidingsniveau van onze kinderen? Werk dan aan de kwaliteit, niet de hoeveelheid tijd dat ze in een gebouw naar een schoolbord zitten te staren en hun tijd zitten te verdoen. Kwaliteit, niet kwantiteit, zou ik zeggen. Maar goed, dat klinkt natuurlijk niet zo pakkend he. Plus: dat vraagt om echt maatregelen, goede ideeën, en niet alleen maar loze woorden, oneliners die effe goed bekken. Samsom blijft maar door de mand gaan zeg. Inhoudsloos.

[verwijderd]
[verwijderd]7 feb. 2015 - 11:12

Dit voorstel is niks anders dan dat de PvdA elke niet westers allochtone ouder als ongeschikt ziet en daarbij elk autochtoon kind om niet te discrimineren ook naar school stuurt als drie jarige. Elke verantwoordelijkheid bij de ouder wordt weggehaald Al zou dit voor Friesland wel een goede maatregel zijn

1 Reactie
lembeck
lembeck7 feb. 2015 - 11:12

Ik kan helemaal nergens vinden dat Samsom het vooral over de allochtone kinderen had. Als dat ergens staat, wil je me dat even aanwijzen, alsjeblieft?