Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Ryanair ontslaat piloot na kritiek

  •  
15-08-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
goss300.jpg
Piloot trekt veiligheid Ryanair in televisieprogramma in twijfel ... Kritiek leidt tot ontslag
Een piloot die heeft meegewerkt aan een Brits televisieprogramma waarin forse kritiek wordt geuit op de veiligheidscultuur van de vliegtuigmaatschappij, is ontslagen. Donderdag maakte Ryanair dat bekend.
John Goss, de ervaren piloot, zou een brief hebben gekregen van de leiding van Ryanair waarin stond dat hij te veel brandstof gebruikt. De vliegtuigmaatschappij zet zijn piloten al langer onder druk om met zo min mogelijk brandstof te vliegen om geld te besparen.
Zo’n half jaar geleden verklaarden vier piloten in het televisieprogramma KRO Reporter nog over alle misstanden bij de vliegtuigmaatschappij. Zo zouden zij gedwongen worden om te werken wanneer ze ziek zijn. Ook zij luidden de noodklok over het ‘levensgevaarlijke’ brandstofbeleid. Ryanair kondigde hierop aan KRO voor de rechter te zullen slepen.
Ook piloot Goss kan een rechtszaak tegemoet zien:
We zullen niet toestaan dat een werknemer van Ryanair onze veiligheid in twijfel trekt op de nationale televisie, amper 3 weken nadat hij schriftelijk bevestigd had aan Ryanair dat hij geen zorgen had over de veiligheid.
Deze week publiceerde de vakorganisatie voor Ryanairvliegers, de Ryanair Pilot Group, nog een enquête waaruit blijkt dat een groot deel van de piloten graag wil dat er een onderzoek komt naar de veiligheid binnen Ryanair. Goss is lid van het bestuur van de vakorganisatie. Ryanair zelf neemt de vakorganisatie niet serieus en noemt het gekscherend ‘Non Ryanair Pilot Group’, omdat de voorzitter, Evert van Zwol, een KLM-piloot is.

Meer over:

wereld, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (10)

johanw2
johanw215 aug. 2013 - 12:00

Natuurlijk houdt men dat vaag, het bedrijf zal er waarschijnlijk voor zorgen dat dit nergens structureel genoteerd wordt en het wordt dus alleen informeel rondvertelt onder de collega's. En als om een formele reactie gevraagd wordt zal de piloot in kwestie waarschijnlijk zelfs ontkennen omdat hij niet ontslagen wil worden zoals deze piloot, die men als voorbeeld stelt.

heintermeulen
heintermeulen15 aug. 2013 - 12:00

Die pioten van Ryan Air zijn een soort zzpers met een nul uren contract. Ze kunnen bieden op routes. Aangezien er een overcapaciteit is aan piloten doen ze erg veel om hun inkomen te behouden (wie niet) en dat leidt zeker tot onveilige beslissingen. Wie niet economisch vliegt krijgt minder uren, het is maar dat je het weet.

[verwijderd]
[verwijderd]15 aug. 2013 - 12:00

De aantijgingen richting de directie van Ryanair blijven wel behoorlijk vaag. "Zo zouden zij gedwongen worden om te werken wanneer ze ziek zijn". Is dat een enkele keer gebeurt of misschien twee keer of is het structureel? Over de beruchte noodoproepen wegens ogenschijnlijk brandstof tekort van Ryanair-vliegtuigen boven Spanje vorig jaar zijn de werkelijke feiten voor zover ik weet nooit boven water gekomen. Was dat brandstof tekort inderdaad zo nijpend of was het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Daar komt nog bij dat de ene vlieger wat sneller de ultieme noodoproep "Mayday" declareert als de ander. Dat de bedrijfscultuur bij de maatschappij door en door verziekt is, dat is wel duidelijk maar vooralsnog zijn er weinig of geen aanknopingspunten waar de directie van Ryanair werkelijk gevaarlijk beleid kan worden verweten.

2 Reacties
calimero1
calimero115 aug. 2013 - 12:00

"Daar komt nog bij dat de ene vlieger wat sneller de ultieme noodoproep "Mayday" declareert als de ander." Dat is ten dele waar. Binnen de luchtvaart wordt er "een Fuel MayDay gedeclareerd" zodra de vliegers verwachten te landen met minder dan 30 minuten aan brandstof. Er is dus eigenlijk weinig ruimte voor vrije interpretatie door de vliegers. De werkelijke feiten, van wat zich boven Spanje heeft afgespeeld, zijn wel degelijk bekend. In alle gevallen hadden de piloten in ieder geval de wettelijke vereiste hoeveelheid brandstof aan boord. Hierdoor valt Ryanair wettelijk gezien niets te verwijten. Het probleem ligt ergens anders. Vliegers bij nagenoeg alle andere maatschappijen voelen zich vrij om in situaties waar er vertragingen verwacht worden extra brandstof mee te nemen. Bij Ryanair voelt men blijkbaar druk vanuit het management om liever niet dan wel extra brandstof mee te nemen. Dat betekent in mijn ogen dat alle andere airlines die betreffende dag naar Madrid vlogen genoeg extra brandstof mee te nemen om niet in een low fuel emergency terecht te komen. Die drie Ryanair kisten hebben blijkbaar niet genoeg extra fuel meegenomen om die emergency te voorkomen. Wat natuurlijk ook mogelijk is, is dat in alle drie gevallen (geen andere europese airline is die dag boven madrid/ valencia in een low fuel emergency terecht gekomen) de piloten een grote inschattingsfout hebben gemaakt ( wat ik overigens niet geloof) als het gaat om de hoeveelheid extra brandstof die meegenomen moest worden. Of er structureel gevlogen wordt terwijl men ziek is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet is dat het overgrote deel van de vliegers een BV of Ltd. hebben moeten oprichten die diezelfde vlieger als het ware detacheert aan Ryanair. Zij hebben dan ook allemaal een nul-uren contract. Dat betekent dus dat wanneer een vlieger een weekje griep heeft meteen 25% van het maandsalaris wegvalt. Aangezien de rekeningen die betaald moeten worden gewoon blijven komen, ben ik geneigd om te geloven dat er dus wel degelijk op structurele basis door wordt gevlogen. "weinig of geen aanknopingspunten waar de directie van Ryanair werkelijk gevaarlijk beleid kan worden verweten." In totaal werden ruim 1000 gezagvoerders en copiloten ondervraagd, meer dan een derde van het totaal dat Ryanair in dienst heeft. Hiervan pleitte maar liefst 94 procent voor nader onderzoek naar de veiligheidscultuur binnen Ryanair. De veiligheidscultuur bij Ryanair zou niet open en transparant zijn. 67 procent van de piloten liet weten dat zij problemen met veiligheid liever niet via het interne ,"vertrouwelijke'' rapportagesysteem van Ryanair melden. Lijkt mij een duidelijk gevalletje van verwijtbaar gedrag aan Ryanair's zijde. Maar blijkbaar moet het kalf eerst verdrinken......

JanB2
JanB215 aug. 2013 - 12:00

Een verziekte bedrijfscultuur leidt bijna altijd tot problemen en/of incidenten. En die leiden in de luchtvaart snel tot ongelukken.

rbakels
rbakels15 aug. 2013 - 12:00

De vuile was van je werkgever op de TV ophangen is een soort zelfmoord. Dat laat geen bedrijf over z'n kant gaan. Die piloot had genoeg andere kanalen. Daarom steekt hier hoogstwaarschijnlijk een concurrent achter, die de boodschap de wereld in wil slingeren dat RyanAir alleen maar zo goedkoop kan zijn door onverantwoorde risico's te nemen. En die boodschap moet uiteraard wel op TV. RyanAir laadt nu wel de verdenking op zich dat er inderdaad iets niet in orde is. Enfin, eind september vlieg ik toch maar weer met RyanAir, in de wetenschap dat ze tot dusver altijd aankwamen op hun bestemming!

2 Reacties
calimero1
calimero115 aug. 2013 - 12:00

Aber natürlich: The Channel 4 programme on Monday night also said that 12 cockpit voice recordings that related to incidents on Ryanair aircraft had been deleted over the past few years. Bevestigd door O'Leary.: Was zeker ook de concurrent die dit gedaan heeft. The survey, commissioned by the Ryanair Pilot Group, occurred after the airline sent a memo to pilots, warning them that they could be fired for signing a petition. The petition raised concerns about safety at the airline.: Zelfs als zij buiten de media om een petitie willen starten om hun bedenkingen kenbaar te maken, worden ze ontslagen. Maar voel je vrij om mij uit te leggen welke andere kanalen er dan nog zijn. According to the survey, more than nine out of 10 felt the airline was trying to prevent pilots from raising concerns about safety. Just under seven out of 10 said they no longer had confidence in the airline's safety reporting system, while nine out of 10 called for regulatory intervention.: Zal zeker ook door de concurrent bekokstoofd zijn. Die ruim duizend vliegers hebben zich helemaal niet bij een vakbond aangesloten. Die mensen zijn denkbeeldig en de uitkomsten van dat onderzoek gefabriceerd. Het staat jou natuurlijk vrij om "lekker" met Ryanair te vliegen en ik hoop oprecht dat jij een heerlijke vakantie hebt en niet in het vliegtuig stapt waar iets mee gebeurd doordat de safety-culture binnen Ryanair niet in orde is. Niet mijn woorden maar de woorden van ruim 1000 Ryanair piloten notabene.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos15 aug. 2013 - 12:00

Een piloot die zijn werk in de waagschaal stelt en dat zou komen door de concurrent? Das een krasse. Het is gewoon een rotmaatschappij, op alle fronten. Wel even online inchecken en je bording pass uitprinten anders ben je zomaar 80 euro kwijt. Ik vlieg weer gewoon met een normale maatschappij, je weet wel, zo een waar je normaal menselijk wordt behandeld.

[verwijderd]
[verwijderd]15 aug. 2013 - 12:00

Piloten die de veiligheid ter discussie stellen, moeten niet vliegen. Wel vliegen en klagen is een ernstig ziekelijke vorm van eigenbelang. U weet wel, vliegveiligheid in gevaar brengen want ik moet hypotheek betalen.

1 Reactie
Molly Veenstra
Molly Veenstra15 aug. 2013 - 12:00

"U weet wel, vliegveiligheid in gevaar brengen want ik moet hypotheek betalen." Je gaat er dus van uit dat de veiligheid in gevaar is begrijp ik. Je bent namelijk gewaarschuwd door een van die piloten die de veiligheid ter discussie stellen en vliegt niet met Ryanair. " Wel vliegen en klagen is een ernstig ziekelijke vorm van eigenbelang." Er zijn piloten die zien dat de veiligheid in geding is en klagen. De klokkenluiders. Er zijn piloten die zien dat de veiligheid in geding is en niet klagen. De lafbekken. Er zijn piloten die niet zien dat de veiligheid in geding is. De sufferds. Het kenmerk van de klokkenluider is dat hij meewerkt aan een systeem dat hij ter discussie stelt. Houdt hij op aan dat systeem mee te werken, heeft hij geen vinger meer aan de pols. Genoeg lafbekken en sufferds die bereid zijn om wel te vliegen, dus als de klokkenluider stopt, blijft het probleem gewoon bestaan.