Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

PvdA-Kamerlid Arib stapt op

Voelt zich niet meer veilig na 'dolkstoot' Vera Bergkamp
Joop

Rutte zet zichzelf en de VVD voor aap met Kerst-offensief

  •  
23-12-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
rutte
In het wekelijks gesprek met de minister-president haalde Mark Rutte vandaag hard uit naar de ‘politieke correctheid’. Interviewer Pim van Galen wilde de premier prettige feestdagen wensen maar daar wilde de VVD-leider niets van weten. “Ik wens mensen fijne Kerstdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar.” Maar klopt dat wel? Kijk de clip helemaal uit.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (151)

RS2
RS228 dec. 2016 - 9:21

Ik ben het deze keer eens met Rutte dat kerst bij de Nederlandse cultuur hoort net zoals het sinterklaasfeest. Steeds meer van dit soort feesten komen onder druk te staan. Anderzijds realiseer ik me dat dit verkiezingsretoriek is en dat Rutte het toch niet meent. Hij heeft zelf al gezegd dat hij niet echt een visie heeft op Nederland. Dan heeft hij dus ook geen visie op de Nederlandse cultuur. Dat de VVD zelf andere teksten gebruikt (aan het einde van het filmpje) bevestigt dat het alleen maar verkiezingsretoriek is om stemmen te trekken.

1 Reactie
johannn2
johannn228 dec. 2016 - 12:11

RS, En net zoals katknuppelen, palingtrekken en ganstrekken eens tot de Nederlandse cultuur behoorden. Waren ook volksfeesten. Of is het niet zo zeer cultuur maar traditie? Ik citeer hier altijd graag een uitspraak van Bidar “ Goh, je weet nog steeds het verschil tussen cultuur en traditie niet. Je cultuur komt met je mee overal en verandert onder invloed constant. De traditie neem je mee en er komt nooit verandering in, mits er bewust ingegrepen wordt. Vaak is dat ook nodig, vanwege verplaatsing in plaats maar ook in tijd.” [ einde citaat ] Tot de Nederlandse cultuur hebben altijd gastvrijheid, openheid, ruimdenkendheid en leven en laten leven behoord. Dát is de Nederlandse cultuur die steeds meer onder druk is komen te staan. . .

johannn2
johannn226 dec. 2016 - 16:21

Ik dacht, dat kerstmis een vredesfeest is. Wás, dus, nu onze premier Rutte er een feest van polarisatie van gemaakt heeft. De vredesboodschap van de premier steekt schril af bij die van de koning. .

johannn2
johannn226 dec. 2016 - 15:17

De ene VVD-minister stelt, dat de zwartheid van Piet incorrect is en voorbijgaat, De VVD-MP haalt fel uit naar de andere kant door Piet zwart te verklaren omdat hij Zwart heet en omdat het zo hóort in Nederland. Ze rollen over elkaar heen in hun vertoon van de enige juiste Nederlandsche Identiteit. Nu weer, Rutte met zijn: 'feestdagen' moet Kerst zijn. Een tijd geleden verklaarde deze MP nog, dat de regering geen uitspraken deed over de kleur van Piet omdat dat niet aan de regering was maar aan de maatschappelijke krachten. Nu, zo vlak voor de verkiezingen, wordt dat allemaal snel vergeten in een vertoon van de nieuwe 'politieke correctheid', dat ongetwijfeld aan zal slaan bij een gezocht deel van het electoraat. Beginselen zijn bij de VVD in beginsel gelegenheidsafhankelijke beginselen gebleken. .

1 Reactie
johannn2
johannn226 dec. 2016 - 15:22

aanvulling: Ik heb wel de indruk, dat Rutte vergeten heeft om van tevoren even te overleggen met hun spindoctor. Die krijgt hier vast grijze haren van. .

Sonic2
Sonic225 dec. 2016 - 11:39

Dat is het gevolg van nationalistische revolutie waar ook hier genoeg radicalen van smullen. Dat leidt vooral tot meer onbestuurbaarheid, falende gedoogconstructies, zeer veel loze beloftes en dit soort inhoudsloos gekrijs en geschreeuw. Misplaatste stoerheid, waarvan we weten dat er niets van terecht komt. We moeten er perse naar luisteren van Wierd Duk en al die schreeuwende PVV fanboys. Dat is de stem van een deel van het volk wat het hardste schreeuwt. Los van de premier vind ik kerst gewoon een gezellig feest. Het is vooral leuk om naar toe te leven. Geen idee waarom het aangepast zou moeten worden. Bij Zwarte Piet en Sinterklaas kan ik me met erg veel moeite nog in leven in de weerzin van bepaalde mensen tegen zwarte Piet, maar met kerst lukt dat niet. Kerst is toch gewoon een prima feest?

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai25 dec. 2016 - 10:33

Heb nog even gekeken hoe de heer Omtzigt appelmoes van deze knoeier/lafaard maakte. Prachtig in een woord sterke debater die Omtzigt. Voor de rest, de man heeft voor mij als politicus volkomen afgedaan, slappe hap.https://www.youtube.com/watch?v=RYN7nJ-OO-Q

4 Reacties
Sonic2
Sonic225 dec. 2016 - 11:50

Het blijft toch leuk dat de VVD over haar eigen personeelsbeleid gaat en er compleet geen enkel kabinet te vormen valt zonder de VVD van Rutte. Hou er maar rekening mee dat de VVD altijd hoger scoort als de peilingen aangeven. De VVD gaat Rutte echt niet zomaar weg sturen. Die gaat alleen uit eigen beweging weg. Je krijgt de VVD er sowieso wel gratis bij wat je ook stemt. Of het nu GL/PVV/ SP/D66 of CDA is. Ook als je VNL of FvD stemt. Het maakt allemaal niets uit. Het zal een boel oppositie partijen behoorlijk onbetrouwbaar maken. Wilders voorop. Die heeft niets anders gedaan als klagen en afzeiken van Rutte en zal na 15 Maart het eerste bij de VVD terecht komen.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai25 dec. 2016 - 21:54

@Sonic 25 december 2016 at 12:50 Ben bang dat u gelijk heeft geachte Sonic. Sterker nog ik voorzie dat we met deze nep glimlach weer een jaar of 4 door moeten de horror.

Observer99
Observer9926 dec. 2016 - 9:26

@hansdetorenkraai Ik vind dat Rutte II he eigenlijk heel goed gedaan heeft: de begroting is op orde, de economie trekt aan en de werkeloosheid daalt. Rutte II is alleen niet ver genoeg gegaan. Het hoofddoel van een staat is immers het garanderen van de binnen- en buitenlandse veiligheid. In de loop der eeuwen zijn daar zaken als infrastructuur, openbaar vervoer en onderwijs bijgekomen. Voor het overige moeten mensen zelf hun broek ophouden, de staat is er nu eenmaal niet om "goodies" uit te delen. Socialisme is in theorie een prachtig systeem maar leidt in de praktijk tot stagnatie, onvrijheid, lege schappen en gedeelde armoede (Venezuela). Maar het ergste is dat socialisme zelfstandige mensen tot "horigen van de staat" maakt. Hulp aan mensen die het minder getroffen hebben is natuurlijk nodig maar dat moeten we overlaten aan particulier initiatief en religieuze instellingen.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai26 dec. 2016 - 13:48

@Observer99 26 december 2016 at 10:26 Daar heeft u ten dele gelijk in geachte Observer99. De economie lijkt weer aardig op de been. Enkel diegene die het hebben betaald en hebben ingeleverd zijn de middengroepen en er is een nodeloos grote werkeloosheid onder de laagbetaalden ontstaan. De banken aandeelhouders en vermogenden hebben weinig tot niets bijgedragen. De economie is dan wel weer op een redelijk niveau maar de lasten om het te klaren zijn onevenredig. En u moet niet vergeten dat de koopkracht van Nederlandse huishoudens is de afgelopen vijftien jaar niet zijn gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB). Het Financieele Dagblad (FD) schrijft op basis van dit onderzoekt dat de koopkracht al twintig jaar achterblijft bij de economische groei. Terwijl het bruto binnenlands product gestaag groeide, ging er steeds minder geld direct naar de huishoudportemonnee. In 1992 vormde het beschikbare inkomen nog ruim 54 procent van het bbp, vorig jaar lag dat aandeel op krap 45 procent, schrijft het FD. Een steeds groter deel van wat in Nederland verdiend wordt komt volgens DNB de huishoudens op een andere manier ten goede, namelijk in de vorm van collectieve zorguitgaven en toekomstige pensioenaanspraken. Ook heeft het bedrijfsleven zijn inkomensaandeel weten te vergroten, ten koste van dat van particuliere huishoudens. Als het aandeel sinds 1992 niet zou zijn afgenomen, dan was het beschikbare inkomen van huishoudens in 2012 EUR 60 miljard hoger geweest, stelt DNB in een bulletin. Gecorrigeerd voor inflatie en bevolkingsgroei lag het beschikbare inkomen van huishoudens in 2012 maar net iets hoger dan in 1997. Zo beschouwd is de koopkracht per inwoner dus in 15 jaar nagenoeg niet toegenomen. Persoonlijk zie ik dit nu bepaald niet een periode van rechtvaardige verdeling geweest en is de heer Rutte heel erg in mijn achting gedaald met zijn gesjoemel met het referendum en verbroken beloftes. Jammer maar dit zijn holle frasen van een slaaf van Brussel en ik ken de VVD niet zo, dit zijn geen mannen als Frits Bolkestein. Je kon het wel of niet met hem eens zijn maar hij loog niet en kwam wat ik me herinner zijn beloftes redelijk na. Als je in een rechtvaardig land wilt leven moet er niemand afhankelijk zijn van particulier initiatief en religieuze instellingen. Dat moet gewaarborgd zijn in onze maatschappij. U natuurlijk een mooi en gezond 2017 gewenst.

Freeman2
Freeman225 dec. 2016 - 9:09

Mark klinkt serieus enkel in het geval dat hij zijn gezicht zwart schminkt en tevens zijn lippen vuurrood kleurt.

karel-klant
karel-klant25 dec. 2016 - 7:45

...Ik voorzie toch echt een kerstkndje met roetvegen...

Neurotherapie
Neurotherapie24 dec. 2016 - 22:17

Ik wens iedereen prettige Serieus Request dagen!

DaanOuwens
DaanOuwens24 dec. 2016 - 18:44

Ik hoor toch met verbazing dat geneuzel over kerst aan. Het grootste deel van de inwoners van dit land is niet christelijk en toch vind deze neuzelende minderheid dat het in deze periode over kerst gaat. Merkwaardige want er is ook een mooie heidense traditie. Deels gejat zelfs door die christenen. Maar nu roepen ongelovige autochtonen dat kerst niet op de heidense manier gevierd mag worden om de moslims uit te kunnen sluiten. Kerst is net zoals zwarte piet cultuur. Wordt het niet tijd om tot de breed gedragen conclusie te komen dat 30 % van de bevolking te dom is om uit de ogen te kijken? En dat ook tegen hen te zeggen. Dan kunnen we misschien allemaal christus vergeten en de mooie heidense traditie weer in eer herstellen. En wie niet mee wil doen moet het land uit.

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens25 dec. 2016 - 7:20

@ Peterrr Krachttermen heb ik niet gebruikt. Blijkbaar zijn wij het niet eens over wat krachttermen zijn. Volgens mij is mij tekst geheel duidelijk. Blijkbaar zijn wij het niet eens over wat duidelijk is. Domme mensen zijn mensen die melden dat zij atheïst zijn en toch kerst willen vieren met een kerststal. Nog dommer zijn zij die anderen willen verplichten op hun manier kerst te vieren. Dat was toch allemaal niets zo erg ingewikkeld?

Richard555
Richard55525 dec. 2016 - 8:11

Peterrr, nee niet omdat je kerst niet zou mogen gebruiken want dat is de grootste onzin natuurlijk. Maar wel omdat je nu plots wel perse kerst moet gebruiken van Rutte. Dat is net zo dom. Door zo'n opmerking slaat hij de plank mis en gooit hij onnodig olie op het vuur. Wanneer iemand je fijne feestdagen wens en je antwoord met prettige of zalige kerst is er toch niks aan de hand. Nu heeft hij er een politiek item van gemaakt en springt rabiaat rechts er op niet vanuit een diepe kerstgedachte maar vanuit een diepe haat tegen moslims. Daar doelt Daan Ouwens op. Kerst wordt daarmee tot een symbool van het fascisme gemaakt en daar pas ik voor. Het is GVD (de heer zal het mij vergeven) ook mijn kerstfeest. Fijne feestdagen inclusief kerst.

Liefdeskapitein
Liefdeskapitein24 dec. 2016 - 16:27

Aan een paar fijne dagen heb je ook niet zoveel. Ik wens mensen liever een fijn leven toe en een happy ending.

TotCo Ring
TotCo Ring24 dec. 2016 - 15:22

Er is niets mis met fijne feestdagen wensen, die term wordt al decennia gebruikt. Het gaat pas mus als er bewust het woordje kerts wordt vemeden, scholen die kerstlunches in winterlunches omkatten, een publieke omroep die bewust het woordje kerst totaal negeert in haar clipje. Daar moet gewoon over gesproken kunnen worden sonder meteen in de wegkijkkramp te schieten. Een grote groep mensen wordt steeds vaker geirriteerd door sommige politiek correcten en wordt de redelijkheid meteen uit het oog verloren. Stop nu eens met de provocatie dan zal de reactie ook niet zo heftig zijn

3 Reacties
Vlieger2
Vlieger224 dec. 2016 - 17:42

Helemaal mee eens. Ik krijg al meer de indruk dat een overigens klein deel van de bevolking de eigen cultuur achter aan het stellen is uit angst voor discriminatie of om andere bevolkingsgroepen ter wille te zijn. Wie zal het zeggen?

2C
2C24 dec. 2016 - 21:41

Inderdaad, het is voornamelijk het geforceerd hernoemen van deze dagen wat opvalt en bevreemdt. Het lijkt een beetje op de tijd van de Franse revolutie. Toen werd een nieuwe 'onchristelijke' en neutrale Republikeinse kalender ingevoerd (het is momenteel de Nivôse). Het was toen eigenlijk voor de goede zaak, om religies af te schaffen en uit te bannen, in de esprit van de revolutie. Het was idealistisch en het heeft helaas niet lang geduurd. Het motief is m.i. nu vooral juist om aanhangers van een bepaalde niet nader te benoemen religie te accomoderen.

Johan eldert
Johan eldert25 dec. 2016 - 0:16

[ Een grote groep mensen wordt steeds vaker geirriteerd door sommige politiek correcten en wordt de redelijkheid meteen uit het oog verloren. Stop nu eens met de provocatie dan zal de reactie ook niet zo heftig zijn ] Enige wat jij doet en Rutte en Wilders etc, is hun eigen politieke correctheid introduceren. Zij zijn het die in de kramp schieten met hun overdreven reacties. Daarnaast is het hanteren van woorden als politieke correctheid, een dooddoener eerste klas. Dan doen argumenten er niet meer toe maar zijn we alleen maar bezig mensen in de hoek te zetten. Zoals jij nu ook doet. Het is net zo'n inhoudsloos begrip als demoniseren. Het vaagt elke inhoudelijke discussie de prullenbak in, vanwege de negatieve connotatie die aan de uitdrukking is gegeven. je kan iemand net zo goed een racist oid noemen Ook al zo'n lekkere dooddoener nietwaar? Dus hou op met mensen af te serveren met bet politieke correctheid argument en kom eens met een goed inhoudelijk argument waarom we niet gewoon prettige feestdagen, fijne feestdagen, fijne winterdagen of wat dan ook, mogen zeggen? [Stop nu eens met de provocatie dan zal de reactie ook niet zo heftig zijn ] dit is trouwens een vals argument. Je bent zelf verantwoordelijk voor je reactie.

bob b.
bob b.24 dec. 2016 - 14:54

Over politieke correctheid gesproken. Na ZP de zoveelste hoax van de PVV aanhang om te laten zien hoe zielig en van de wereld ze zijn. En natuurlijk houdt de Telegraaf een enquête waarin iedere neuroot zich meteen herkent. 'Vreest u dat de discussie over Kerst dezelfde kant op gaat als die over Zwarte Piet?' Van de deelnemers onderschreef 98 procent de stelling en was 87 procent bang dat het inderdaad de kant van Zwarte Piet op gaat, met Kerst, behalve dat die vermoedelijk niet wit wordt. Ook de Volkskrant: 'Eerst pakken ze Zwarte Piet van ons af en straks ook nog Kerst', zei PVV stemmer Ine Kreuk recent in deze krant. Tot die overtuiging kwam ze nadat ze met haar moeizaam verworven intellectuele vermogens een bericht las over een 'haatimam' die vindt dat we geen 'vrolijk kerstfeest' meer mogen zeggen. Meteen gingen alle seinen op rood want moslims, vindt Ine, zijn eng. Die zijn er om ons land onder de voet te lopen. Als wij niet doen wat ze zeggen blazen ze zichzelf op. Met ons erbij. Dus graag terug die kribbe met dat kindeke Jezus, zodat we hem kunnen vragen of hij ons wil helpen voor het geval onze Geert het niet alleen redt. Wetenschapsredacteur Maarten Keulemans ging na of Kerstmis bedreigd wordt. Zijn conclusie: integendeel. 'Gedurende de afgelopen vijftien jaar is het k-woord steeds méér gebruikt ten opzichte van het neutralere 'feestdagen'. Niks islamisering of politieke correctheid. Als de cijfers al iets uitwijzen, is het juist dat mensen steeds vaker het K woord gebruiken. Misschien is de PVNN - Partij Voor Neurotisch Nederland - een betere naam voor Wilders zijn aanhang.

Kora Ver
Kora Ver24 dec. 2016 - 14:48

Rutte probeert een par PVV stemmers terug te krijgen. Het is voor het goede doel. Hij spreekt zich expliciet uit voor Zwarte Piet en voor kerstmis. Het is een zwaar vak politicus, dat is zeker, altijd die kinderachtigheden. Ik besefte dat pas goed, hoe zwaar dat is toen ik Wouter Bos hoorde vertellen: "Als je dan in de vijf en dertigste bibliotheek komt, en je zelf, zuchtend, aan plattelandsvrouwen hoort uit leggen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, dan is het tijd om een ander beroep te kiezen.

Rarar
Rarar24 dec. 2016 - 14:30

Kerst is een periode van bezinning en terugdenken. Het is niet altijd feest. De kerstmarkt in Berlijn gaan we volgend jaar toch ook geen feestmarkt noemen?

Hjs2
Hjs224 dec. 2016 - 14:30

We gaan het gewoon Coca Cola man dagen noemen, komt ook redelijk in de buurt van de werkelijkheid en stoot alleen de obesen voor het hoofd en die hebben dat toch niet door. ;-)

Bouwman2
Bouwman224 dec. 2016 - 13:57

Het is nu eenmaal zo dat je zelden gecomplimenteerd wordt op goede prestaties, maar zodra je je dag niet hebt wordt de afrekening meteen op tafel gelegd.

de Haas
de Haas24 dec. 2016 - 13:36

Straks over April, Mei, en Juni, bij de NPO en bij gesprekken met politici en ambtenaren en vanuit hen, alleen nog maar over goede voorjaarstijd spreken en in geen geval over Pasen, Pinksteren, Hemelsvaartdag, Ramadan, of Suikerfeest.

1 Reactie
Vlieger2
Vlieger224 dec. 2016 - 17:44

Wat mij betreft kan de bezem door de npo, men slaat daar door.

ATM2
ATM224 dec. 2016 - 12:40

Als je al je hele leven een hekel hebt aan allerlei feestdagen, zoals ik, dan kan ik als buitenstaander slechts vermakelijk minachtend naar deze discussie kijken.

WillemdeGroot
WillemdeGroot24 dec. 2016 - 12:39

Wat een intrieste reacties weer op Joop. Rutte (stem vooral op hem om de armen nog armer en de rijken nog rijker te laten worden) kraamt, opnieuw, iets onzinnigs uit, in navolging van de rechts-extremen van De Telegraaf, WNL en GeenStijl, en verwacht daarmee stemmen te winnen. Hoe triest is het geworden in politiek Nederland. Ene 2C, hier ergens onder, komt ook weer op de proppen met ' Nederland heeft nu eenmaal judeo-christelijke wortels'. Zal wel, maar de Heidense cultuur zit dieper verankerd, al was het alleen al in dat feest van licht en de kerstboom, schransen en zuipen, oppervlakkig neuzelen. Prettige feestdagen, een normale wens, wordt door het domme volk nu ook al bezien als een aantasting van onze o zo geroemde cultuur. Aardig om te weten dat uit onderzoek blijkt dat de laatste jaren juist het gebruik van Prettige Kerst meer gebruikt is gaan worden dan Prettige Feestdagen. Oh, ook de schuld van de Moslims? (Zie o.a. de rubriek Klopt dit wel van de Volkskrant: daarin is nagegaan hoe de kranten deze wens gebracht hebben; in de laatste 15 jaar is het gedrukte Kerstdagen toegenomen en Feestdagen afgenomen).

Anja Lodewijks
Anja Lodewijks24 dec. 2016 - 12:11

"Fijne feestdagen" gaat weer voorbij aan de mensen voor wie deze dagen juist helemaal niet feestelijk zijn, maar een extra pijnlijke tijd die ze het liefst zo snel mogelijk voorbij zien gaan. En zo is er voor wie iets zoekt, altijd wel wat te vinden. http://www.voorpositiviteit.nl/229-inzicht/

3 Reacties
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 12:55

“Fijne feestdagen” gaat weer voorbij aan de mensen voor wie deze dagen juist helemaal niet feestelijk zijn, maar een extra pijnlijke tijd die ze het liefst zo snel mogelijk voorbij zien gaan. Dan wens ik deze mensen " fijne kerstdagen"

Piet de Geus
Piet de Geus24 dec. 2016 - 17:30

Zullen we elkaar dan voor alle feestdagen simpelweg sterkte wensen?

Anja Lodewijks
Anja Lodewijks25 dec. 2016 - 13:11

Vrolijk kerstfeest Piet! https://www.youtube.com/watch?v=_guOs0S_9wI

2C
2C24 dec. 2016 - 11:38

De opmerking van Rutte kan ik goed begrijpen. Ik erger mij (als agnosticus!) dat een 'Kerststol' tegenwoordig niet meer zo mag heten, maar als 'Feeststol' in de winkel ligt. Nederland heeft nu eenmaal judeo-christelijke wortels en het geforceerd neutraliseren van woorden en begrippen voelt als een verkeerde kunstmatige ombuiging van woorden. Het is net zoiets als het het gebruik en het opdringen van het Anglicisme 'wit' i.p.v. 'blank'. Doe het dan meteen goed en hernoem deze feestelijke dagen rondom Kerst tot Coca-Cola dagen. Want hiermee kunnen we eindelijk het bedrijf Coca-Cola danken voor het scheppen van de feestelijke sfeer rondom Kerst sinds het begin van de vorige eeuw en het op de kaart zetten van de Kerstman (sorry 'de Feestman'). Ik wens jullie prettige Coca-Cola dagen !

4 Reacties
Johan eldert
Johan eldert24 dec. 2016 - 12:40

judeo christelijk? kom zeg. Wat is dat toch die obsessie van rechts populisten met de christelijke religie. De religie die we eeuwen bestreden hebben. Nederland dat vooraan stond in haar strijd vanuit humanistische principes, die hun oorsprong hebben in het Oude griekenland. en Judeo? nou echt niet . Als er een land is waar dat totaal niet geland is, laat staan ooit echt wortel heeft geschoten dan is het nederland. Judeo-christelijk ? Populistische prietpraat van de pvv.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 12:57

2c 2c en toen van school gestuurd?

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events24 dec. 2016 - 14:50

Nou, Eldert, je mag dat dan wel ''Populistische prietpraat van de pvv.'' noemen, maar dat is het natuurlijk niet. Zelf ben ik atheïst en ik heb helemaal niets met godsdiensten en heilige boeken waarin ''waarheden'' ''geopenbaard'' staan, waarvan in al die vele eeuwen nog nooit ook maar een snippertje is bewezen, maar je kunt niet ontkennen dat onze Europese cultuur - en dus ook de Nederlandse - doordesemd is van het christendom. Om de eenvoudige reden dat het leven hier vele eeuwen werd beheerst (of ''gecontroleerd'', hoe je het noemen wilt) door het christelijk geloof, eerst zoals gedicteerd vanuit Rome, en na de Reformatie door de dominees. Die greep is pas echt gaan verslappen en verdwijnen na WW2. En ''judeo-christelijk'' wil uiteraard niet zeggen dat wij hier een grote ''joodse'' traditie in Nederland hebben; het verwijst slechts naar het Oude Testament (dat het christendom met de joden deelt), dat tezamen met het Nieuwe Testament (dat de joden verwerpen) de grondslag van dat christendom vormt. En veel van die christelijke feestdagen - zoals kerst - zijn ooit in de begintijd van het christendom gewoon ''gekaapt'' van het heidendom of van Romeinse feestdagen. Het is m.i. een kleine vorm van gerechtigheid dat kerst (en Pasen, en Pinksteren) nu weer gevierd worden door een meerderheid van ''on-gelovigen'', die er geen bovennatuurlijke associaties meer bij hebben, maar het gewoon beschouwen als gezellige feesten waarop je lekker eet en een goede fles wijn opentrekt.

Dunya2
Dunya224 dec. 2016 - 17:11

Moslims erkennen dat Jezus in december geboren is uit zijn ouders Maria en Jozef. Alleen niet dat hij de zoon van god is, maar een profeet. Moslims hebben geen enkel probleem met viering van kerst en benoeming van kerstdagen. Populisten moeten ophouden met hysterisch te doen.

Mostafa
Mostafa24 dec. 2016 - 11:20

Fout ! ''jahoor Mostafa!'' '' zegt het jij maar Mostafa!' Ok! onze profeet Isa = Jezus is bekend met vrede en liefde ....waarom dan geen nog interessanter en zinvoller uitspräak en die past zeker bij deze moeilijke tijden waar we nu leven en luider en duidelijker het volgende hard roepen :" ik wens ALLE Nederlanders de fijne Kerst dagen ...waar de liefde en de vrede alle aandacht moet krijgen"

Buzzer
Buzzer24 dec. 2016 - 11:19

Leuk filmpje, deksel op de neus voor Mark. Overigens is het wensen van fijne feestdagen gewoon een standaard iets, dat hij dat nog niet weet zegt wel iets over onze Mark.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer24 dec. 2016 - 16:02

Absoluut niet mijn Mark hoor. Dus hou alsjeblieft op met dat 'onze'.

Sartre
Sartre24 dec. 2016 - 11:12

Is nu na de strijd tegen ZP de kerstman het volgende slachtoffer vd linkse kerk? Wilders is weer de lachende derde. De politieke agenda van links begint hilarische vormen aan te nemen.

6 Reacties
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 12:41

Andersom. ZP en de kerstman is het calimero complex van domrechts

Johan eldert
Johan eldert24 dec. 2016 - 12:42

volgens mij begint de rechtse kerk zelf met deze verzonnen strijd. Al jaren wensen we elkaar of fijne feestdagen of fijne kerst toe. Om het even hoe je in het leven staat. Ronduit belachelijk wat Rutte hier doet, want elke atheist wordt door meneer nu even buitengesloten. WE moeten vooral fijne kerst vieren. Pleur op zou ik zeggen rechts populistische prietpraters. Als atheist is het voor mij gewoon vakantie en ja ik vier wat feesten. maar geen kerstfeesten.

Buzzer
Buzzer24 dec. 2016 - 15:18

@Johan eldert In dit geval helemaal met je eens johan. Gaan we elkaar nog meer vinden in het nieuwe jaar? In ieder geval fijne feestdagen.

Tom Meijer
Tom Meijer24 dec. 2016 - 16:06

Voel je je wel helemaal tof? Iets wat de ultra rechtse kerk aanzwengelt vervolgens aan links verwijten? De politieke agenda van rechts begint hilarische vormen aan te nemen. En jij beschouwt de kerstman als een Nederlandse 'traditie'? Beetje zielig vind je ook niet.

Tom Meijer
Tom Meijer24 dec. 2016 - 16:08

@Johan Je schrijft hier precies wat mij heet eerst te binnen schoot toen ik de onzin van Rutte hoorde.

Kora Ver
Kora Ver24 dec. 2016 - 16:52

> Is nu na de strijd tegen ZP de kerstman het volgende slachtoffer vd linkse kerk? De kerstman? Die heeft niets met christendom te maken en is overal welkom. Hij is niet controversieel, heeft geen zwarte knechten. De kerstman heeft kabouters als helpers. De kerstman zal sinterklaas en zwarte piet vervangen. En de rendieren, die eten we op, het is best lekker vlees. Alleen Rudolph, want die heeft een rode neus.

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra24 dec. 2016 - 11:05

Ik vind het een non-discussie. Waar gaat dit in vredesnaam over? Al jaren wens ik mijn collega's voordat de kerstvakantie ingaat prettige feestdagen. Gewoon uit gemak. Gisteren hoorde ik op de radio in de kritiek van Jan publiek op radio 1, dat iemand zich geergerd had aan het woord "decemberlied". Er was kort daarvoor een lied gedraaid dat over december ging. Zojuist hoorde ik bij de Taalstaat een column, waarin de bakker zich ergerde aan het woord "Goedemorgen". Waarom niet "Goededag"? Waarom alleen een goede morgen? Deze column liet de onzinnigheid van de hele discussie zien. Het Wilderiaanse gekakel over alles waarin je iets zou kunnen zien om moslims te pleasen, slaat zoals gewoonlijk als een tang op een varken.

1 Reactie
Johan eldert
Johan eldert24 dec. 2016 - 12:43

right on the spot

Jack Dawn
Jack Dawn24 dec. 2016 - 11:00

Kan iemand mij helpen en vertellen waar in de bijbel ik kan lezen dat kerstmis een boom in huis halen is en vrienden en familie uitnodigen om gezamenlijk te eten en geschenken uit te wisselen. Mijn geschiedenis leraar vertelde dat het uitwisselen van dieren en zaden het begin was van de veredeling van landbouw en veeteelt en gezamenlijk de maaltijd nuttigen een teken van vriendschap was, lijkt me logischer dan het verhaal wat Rutte verteld.

2 Reacties
TotCo Ring
TotCo Ring24 dec. 2016 - 19:01

Waarom is het dan zo'n enorm probleem voor anders gelovigen om gewoon mee te doen?

Paul250371
Paul25037125 dec. 2016 - 21:15

@ TotCo Ring Ik weet niet wie er niet meedoet en hoe dat dan moet, het niet meedoen maar stel dat dit zo is: Mischien hadden ze er geen zin in, prettig van een vrij land. En een ander kan wel lekker zijn boompje optuigen

Willem Straxic
Willem Straxic24 dec. 2016 - 10:50

Prettige feestdagen iedereen!

jillesdykstra
jillesdykstra24 dec. 2016 - 10:49

Als je bij De Slimste Mens ziet dat twee toch redelijk ontwikkelde mensen niets weten van het kerst verhaal, de vraag naar wat weet je van Josef, dan vraag je je af of het woord kerst inderdaad geschrapt kan worden.

de Haas
de Haas24 dec. 2016 - 10:45

Als Rutte hier eerst nadrukkelijk “Ik wens mensen fijne Kerstdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar.” uitspreekt, en dat verderop nog eens samenvat met "prettige feestdagen", die dus duidelijk verwijzen naar die eerder door hem specifiek uitgesproken Kerstdagen en Nieuwjaarsviering, dan zijn degenen die dat aangrijpen om daar een bewust vermijden van die aanduidingen in te zien, zoals sommigen wél doen, natuurlijk te kwader trouw en aan het misleiden. Zielig en vooral kleingeestig gedoe.

1 Reactie
Tom Meijer
Tom Meijer24 dec. 2016 - 16:10

Heb je het filmpje echt helemaal uit gekeken?

Uitgekleed
Uitgekleed24 dec. 2016 - 10:44

Rutte “Ik wens mensen fijne Kerstdagen en een gelukkig en gezond nieuwjaar.” Rutte, De Nederlandse premier die in het zomerreces van 2013 met gezwinde spoed het ESM moest ondertekenen en Wilders de kamerleden van reces liet terugkomen omdat het juiste moment van ondertekenen zo gekozen was. Nu het kennelijk beter gaat met de werkgelegenheid en in feeststemming voor de kerst, is vandaag weer als juist moment kond gedaan in de dagbladen dat de Italiaanse bank Monte dei Paschi met 20 miljard gered gaat worden. De EU bij monde van Junker verklaarde enige weken geleden dat de Italiaanse scherpzinnigheid hun probleem zelf zouden oplossen. Ziehier de oplossing. Gisteren lapte de Italiaans overheid 20 miljard om de bank overeind te houden. Dit om een bankrun te voorkomen met een schuld van 360 miljard. Ondanks nieuwe bankregels is er niets veranderd. Als puntje bij paaltje komt draait de belastingbetaler op voor fouten en zwendelende bankiers. Obligatie houders zouden dan eerst aangesproken worden tot 8% van de bank wat een bedrag zou zijn van 13 miljard. Alleen zullen die niet aangesproken worden omdat zij gewone Italianen zijn. Ook prettige kerstdagen meneer Rutte

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:39

Als je dit filmpje laat zien aan een groep 14 jarige, ongeacht of ze het wel of niet met Rutte eens zijn. Ik kan mij voorstellen dat wanneer het fragment komt dat de posters worden geshowd en de hypocrisie en domheid wordt begrepen, ze almas niet meer bij zouden komen.

Brave Hendrik3
Brave Hendrik324 dec. 2016 - 10:38

Ha, ha, Mark, de ras-opportunist en volksjongen, probeert een graantje mee te pikken van een debiele hype tegen 'de elite.' Vervolgens lazert-ie glansrijk in zijn eigen kuil. Wie aan cultuur denkt, of gewoon maar aan redelijke omgangsvormen, denkt daarbij nooit aan de VVD, de partij van schrokop en holle bolle Gijs, de partij van oerlelijk en platte commercie, van bierpomp en prettige schransdagen.

2 Reacties
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 12:49

Die gedachten had ik ook. Is Rutte nou echt zo dom of is hij geslepen omdat dit hem stemmen oplevert? Als dat laatste het geval is dan is de toestand van Nederland, kort samengevat: "Tragisch"

Jo4Hanna
Jo4Hanna25 dec. 2016 - 1:36

Er hebben zich 81 politieke 'partijen' aangemeld bij de kiesraad - hoe denk je dat 't ervoor staat met 'de stemmen' in het opportune hoofd van Mark Rutte

Frank Lenssen2
Frank Lenssen224 dec. 2016 - 10:38

Ik wens elkeen op Joop en overal daarbuiten een zalig Kerstfeest en een gezegend 2017.

3 Reacties
Martin007
Martin00724 dec. 2016 - 15:48

Kijk, ZO hoort het. Al eeuwen. In de dagen voor de kerst wensen we elkaar zalig keersmes, zalig keursmes of zalig kersmes. Na de kerstdagen zeggen we hojje en na nieuwjaar wensen we elkaar zalig nouwjoar, zalig nuujoar of zalig nauwjoar. Uiteraard geldt dit verhaaltje alleen voor het katholieke zuiden. Wat de protestanten en de moslims elkaar toewensen (hahaha), dat moeten ze helemaal zelf weten.

Tom Meijer
Tom Meijer24 dec. 2016 - 16:13

Fijne feestdagen en een gezond en voorspoedig 2017 Frank!

Jo4Hanna
Jo4Hanna25 dec. 2016 - 1:37

Dankuwel mijnheer Lenssen; u ook gezegende kerstdagen en een vrolijk (!) 2017

Michiel Online
Michiel Online24 dec. 2016 - 10:14

Rutte zette zich al voor aap toen hij met de PVV ging regeren.

1 Reactie
Jo4Hanna
Jo4Hanna25 dec. 2016 - 1:39

Dat is een understatement

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events24 dec. 2016 - 10:04

''Rutte zet zichzelf en de VVD voor aap met Kerst-offensief'' Nou, dat valt wel mee, hoor. Ik breng op 15 maart mijn voorkeursstem op Mark Rutte uit. Zoals uiteindelijk Angela Merkel het beste voor Duitsland (en Europa) is, is Rutte uiteindelijk het beste voor Nederland. Niet vergeten om vanmiddag een ''feeststol'' te kopen bij de Appie.

3 Reacties
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 13:20

@ Events, dear boy, events " Rutte uiteindelijk het beste voor Nederland." Maar waarom dan en voor wie in Nederland (oprechte vraag)? Als u gaat zeggen dat hij ons uit de crisis heeft geloodst zijn er ander theorien die zeggen dat juist door zijn extreem harde bezuinigingen, die iedereen geraakt hebben behalve zijn vriendjes van het grootkapitaal, hij de crisis verergert heeft. Waarom krijgt hij uw voorkeurstem, (ook na het zien van het filmpje waar hij zichzelf compleet voor schut zet (in mijn ogen) maar daar kunt u anders over denken.) Leg mij nou eens uit aub, waarom Mark Rutte?

Martin007
Martin00724 dec. 2016 - 15:51

Helaas weten een heleboel mensen NIET, als ze stemmen op Mark Rutte, terwijl ze absoluut geen miljonair zijn, dat ze daarmee zichzelf een mes in de rug steken. Want van de Nederlandse bevolking die stemgerechtigd is, weet nog geen tiende procent wat de VVD nou eigenlijk precies wil. Google eens op: definitie liberalisme

Paul250371
Paul25037126 dec. 2016 - 12:20

hij de crisis verergerd heeft

Richard555
Richard55524 dec. 2016 - 10:03

Voor veel mensen is deze tijd een heel eenzame tijd, die zijn natuurlijk heel blij met dit initiatief. Echt superbelangrijk ja. Ja voor onze extreme nationalisten misschien die de kerstgedachte nooit hebben begrepen. U weet wel die boodschap van verdraagzaamheid en een welkom aan de armen en ontheemden. Mooi dat zij zich daar nu plots sterk voor maken. Wordt het toch nog een mooi 2017m

1 Reactie
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 13:36

Inderdaad, het z\ou te wensen zijn dat de mensen die zich zo hard maken voor het woord " Kerstfeest" ipv " feestdag" dit niet zouden doen om een fictieve cultuur te bewaken of een ander geloof aan te vallen maar om de bescherming van de kerstboodschap: Vrede op aarde en all you need is love. Maar die argumenten heb ik nog niet gehoord

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:01

" Of je nou gelovig of niet bent, kerst hoort bij de Nederlandse cultuur." Dus je dient (in mijn geval als niet gelovige (maar ook als wel gelovige)) in Nederland prettige kerst te zeggen ipv prettige feestdagen????? Mag ik dat even zelf bepalen. Hoe diep triest is dit, hoe diep kan een minister president zinken als hij een punt wil maken van een Non Issue, het kabinet zou zich zogenaamd niet bemoeien met de kleur van zwarte Piet, met een kinderfeest, alsjeblieft Minister President Rutte, hou nu ook je smoel en laat dit soort achterlijke dingen aan Halbe (vluchtelingen komen voor neptieten, Paashaas) Zijlstra over. Of zal Halbe nou weer niet weten hoe hij "feestdagen" ipv "kerst" aan zijn zoon moet uitleggen. Arme Halbe, de transformatie van Zwarte Piet ging al te snel, ze waren er wel al over bezig maar het ging te snel. Maar hier waren geen waarschuwingen voor, pretitige "feestdagen" ipv "kerst" wensen!!!!! Volgens mij heeft Halbe nu migraine en weent hij zachtjes. (Briljant die prettige feestdagenposters van de VVD met Markie pontificaal er op, hoe zou hij wakker worden toen hij zich dat bewust werd, wat een sukkel.)

1 Reactie
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 12:53

@ Peterrr Hij heeft het over politieke correctheid in de verkeerde vorm want in Nederland vieren we kerst en dienen we dus prettige kerstdagen te zeggen, impliceert Rutte in mijn ogen.

reintuininga
reintuininga24 dec. 2016 - 9:49

Ik begrijp helemaal niks meer van Nederland. We worden onderhand 'geregeerd' door kleine groepjes indiviualisten die een steen in de vijver gooien en iedereen krijgt last van de golfjes. Laat iedereen toch lekker doen wat hij of zij wil. Als iemand prettige feestdagen of prettige kerst wil wensen, be my guest. Waar maken wij ons in godsnaam druk over. Hebben we het met ons allen te druk met futuliteiten om de echte problemen te omzeilen? Gelooft nou iedereen dat er minder dan 500.000 werkelozen in Nederland zijn? Welgeteld zijn het er meer dan het dubbele, mensen waarvan een deel nooit meer een volwaardig salaris zal krijgen. Maar niemand zoekt dat uit. Negeren wij de armoede in Nederland? Armoede is discusseren over futuliteiten zoals kerst, de kleur van 'piet', etc. In Den Haag vindt men het prima. Zolang de bevolking zich druk blijft maken over dergelijke zaken blijven de echte problemen onderbelicht. Het wordt tijd dat men zich druk gaat maken over de echte zorgen in Nederland, maar iedereen huppelt nog vrolijk achter de kleine issues aan. Dat zoveel mensen zich druk maken over Kerst en feestdagen.... zegt in mijn ogen genoeg. Maak je eens druk over armoede in Nederland, opvang van vluchtelingen, de neergaande spiraal van fatsoen, het morele verval in de omgang met elkaar etc.

Mijn2centen
Mijn2centen24 dec. 2016 - 9:41

Fijne feestdagen is toch gewoon prettig kerstfeest en gelukkig nieuwjaar wensen in een korte bewoording? Ik vind dit artikel meer populistisch links.

2 Reacties
Willem100
Willem10024 dec. 2016 - 10:38

Dat is het hele verhaal. Niets meer en niets minder.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 12:45

Helemaal mee eens, enkelt mijn conclusie is dat dit artikel domrechts persifleert.

Mark Gh
Mark Gh24 dec. 2016 - 9:24

Ik ben het met hem eens dat "fijne december" toch wel heel erg onzinnig is.

Kepler
Kepler24 dec. 2016 - 9:19

Integendeel, hij krijgt mijn sympathie weer wat met deze actie. Bijzonder goed van hem. Verloochen nooit je eigen cultuur, zeker niet als MP. Het was ook tenenkrommend. Gezegend Kerstmis allemaal!

5 Reacties
richarrd
richarrd24 dec. 2016 - 10:22

Verloochen nooit de christencultuur van meneer of mevrouw Kepler bedoeld u zeker?! Dachten we dat we al problemen genoeg hadden met IS (islamitische staat) dan begint CS (christelijke staat) een offensief. Hou alsjeblieft eens op, wanneer heeft religieus fanatisme nou ooit eens iets goeds gebracht? Zo gaan we alleen maar meer problemen krijgen.

Johan eldert
Johan eldert24 dec. 2016 - 12:46

ik ben atheist. God bestaat niet. Het kerstfeest van nu heeft daarnaast niets meer te maken met de oorsprong. [Kerstbomen?????] snap je zelf wel wat het feest inhoudt. dus nee dank je. Geen gezegend kerstmis. Gewoon vakantie heet dat.

Vuurrood
Vuurrood24 dec. 2016 - 14:09

Johan eldert. Inderdaad. kerstbomen bestaan niet, het zijn dennebomen. En dan ook nog dennebomen welke het slachtoffer zijn van doorgeschoten commercie. Een beetje een boom omhakken om deze in huis te zetten en vol te hangen met lampjes en ballen. Het moet niet gekker worden. Iedereen moet maar doen waar hij/zij zin in heeft. Maar om daar het etiket joods-christelijke cultuur op te plakken vind ik echt een aanslag op mijn gezonde verstand.

LaBou
LaBou 24 dec. 2016 - 17:38

Vuurrood, het is inderdaad geen "kerst"boom? Maar het is zeer zeker ook geen denneboom, ook al zingen mensen dat nog zo hard. Het is (en dat al jaren) een spar.

LaBou
LaBou 24 dec. 2016 - 17:46

En als aanvulling: het duitse lied "Oh Tannebaum" is gewoon vertaald als "Oh denneboom", terwijl een Tanne een spar is een een den in het Duits een Kiefer.

Juppé🎗
Juppé🎗24 dec. 2016 - 8:51

Ik wens iedereen voor de komende week smakelijk eten en Proost!

Vuurrood
Vuurrood24 dec. 2016 - 8:51

Rutte, de man van winkels 24 uur per dag en 7 dagen per week open. Rutte, de man van bezuinigen, bezuinigen,bezuinigen. Rutte, de man van loonmatiging en winst maximalisering. Rutte, de man van de plotsklapse bescherming van de joods-christelijke cultuur. Rutte, de man die ik er sterk van verdenk om samen met Wilders als alte kameraden de verkiezingen in te gaan. Die Rutte moet ik van oprechtheid verdenken? Wat dacht Rutte zelf? Ik wens iedereen welke begaan is met andere mensen prettige feestdagen. Alle anderen....

6 Reacties
Willem100
Willem10024 dec. 2016 - 10:03

..als dat het lijstje minpunten van Rutte moet voorstellen valt het allemaal wel mee...

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:05

Rutte, het schoothondje van het grootkapitaal en de externe voedingsbron van extreem rechts. En: Rutte de premier van malle Nederlanders (verzon ik ter plekke, vond ik zelf wel gepast en grappig maar dat terzijde) had er ook tussen gepast. Iemand nog meer suggesties???

Solara3111943
Solara311194324 dec. 2016 - 11:12

De oprechtheid van Rutte krijgt na het interview met de MP een vervolg met de nacht in het glazen huis. Gewoon puur een verkiezingsstunt. Heeft de VVD voor die nacht betaald? Nee de VVD begint de streken van Trump te kopiëren. Bah.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 13:43

@ Solara3111943 " Heeft de VVD voor die nacht betaald? " Nee maar het kwam Mark wel goed uit want die nacht stonk het toevallig in het Torentje en zijn moeder had een lover, toevallig, gebeurd niet vaak, een one nigt stand" (goedzo mamma Rutte) dus hij mocht niet thuis slapen. Bij toeval is de Minister President best bereid om wat voor het goede doel te doen. Iedereen wint.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 14:51

gebeurd ,

Willem100
Willem10027 dec. 2016 - 15:44

'Rutte de premier van malle Nederlanders (verzon ik ter plekke, vond ik zelf wel gepast en grappig maar dat terzijde)' ..wat een dijenkletser Paul! Jij bent me er eentje!

JStokx
JStokx24 dec. 2016 - 8:39

Volgens mij zijn er weer een paar mensen gekwetst.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*24 dec. 2016 - 8:15

Deze alt-rechts influx, blijkbaar met veel hulp van de rechtse media, vanuit de VS, heeft Nederland inmiddels al bereikt blijkbaar en o.a. Thierry Baudet heeft blijkbaar het ook al omarmd. Wanneer is feest vieren, of in dit geval Kerst, in Nederland, een issue geworden?. Elke Nederlander bepaalt toch zelf of hij of zij b.v. Kerst of Suikerfeest of Divali of wat dan ook wilt vieren of niet, met name privé thuis of toch buiten, in een restaurant b.v., alleen of toch met familie of vrienden of toch helemaal niets doen tijdens een feestdag of een vrije dag. Zwarte Piet, kerst enz. of de zogenaamde *Nederlandse identiteit* komen blijkbaar nu al op de politieke agenda van sommige partijen en dat is nogal alarmerend. Wat betreft Zwarte Piet, welke regering, van alle politieke kleuren, zal uiteindelijk de voortouw nemen om gewoon te zeggen: deze figuur in zijn huidige vorm kwetst al een tijdje een deel van de Nederlandse bevolking en wij passen voortaan deze figuur naar een andere vorm die wat minder kwetsend is. Nou, dat is echt leiderschap. Een ding is sowieso zeker: bijna iedereen in Nederland viert Oud en Nieuw, ongeacht afkomst of religie of achtergrond en zonder enige politieke baggage of lading = wat een opluchting!. Ik wens jullie allemaal sowieso een heel fijn, leuk en lang weekend tijdens de komende vrije dagen, oh ja, toch feestdagen. :)

Vlieger2
Vlieger224 dec. 2016 - 7:51

Dit is spijkers op laag water zoeken. Door dergelijke artikelen wordt " populisme" juist aangejaagd.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen24 dec. 2016 - 9:57

Dat is dan ook precies de bedoeling.

Dewik2
Dewik224 dec. 2016 - 4:54

Ik krijg ook wel de indruk dat de discussie over het gebruik van het word "kerst" nogal kunstmatig en gefabriceerd is. In veel moslim landen wordt kerst gewoon gevierd, vaak door de minderheid. Zoals in Indonesie met 95% moslims is kerst een vrije dag (net als boedistische dagen). Ook in Syrie, Libanon, Turkije etc. Ik zie geen problem.

3 Reacties
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:10

Je hebt gelijk. Er is ook geen probleem maar Rutte wil toch wel even duidelijk maken dat hij een echte Nederlander is en dat er niet getornd mag worden aan onze superieure cultuur. Theaters, bibliotheken en museua daarentegen hebben niets met cultuur te maken, die linkse hobbies houden hun eigen broek maar op, maar haal het niet in je hoofd om " prettige feestdagen" te wensen want dan heb je aan onze Mark, de voorvechter van onze identiteit, een kwade.

xpjoffer
xpjoffer24 dec. 2016 - 12:32

je weet dus niet dat christenen in die landen die jij noemt totaal onderdrukt worden...? veertig jaar geleden ging wat jij zegt dit nog op maar nu allang niet meer en dat is nl het probleem.. dream on..

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 14:16

@ xpjoffer je weet dus niet dat christenen in die landen die jij noemt totaal onderdrukt worden…? veertig jaar geleden ging wat jij zegt dit nog op maar nu allang niet meer en dat is nl het probleem.. dream on.. Dus daarom moeten we " prettige kerstdagen" zeggen ipn "fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar" Ik wil niets bagataliseren en God weet, de Christenen hebben het door de eeuwen ook niet makkelijk gehad en ik haat onderdrukking en gun iedereen het beste maarrrr... Ik denk dat de Maan zich de tyfus lacht om de ironie dat na al die eeuwen de Christenen een keer onderdrukt worden (Ik praat het niet goed, nogmaals ik haat onderdrukking maar evil Paul denkt als hij jouw tekst leest, what goes around...Daarbij niet nogmaals dit goedpraten want ik ben niet evil Paul)

xpjoffer
xpjoffer24 dec. 2016 - 0:24

als jullie hier een punt van maken dan val je in je eigen mes: de socialist marx zegt dat het geloof opium voor het volk is en dat WE ons daarvan moeten bevrijden..(de internationale_) en zijn "de rode vrouwen" niet enorm bezig geweest om vrouwen te emanciperen en zo zijn er legio voorbeelden van hoe progressieven van toen scholden op de confessionelen. wat gebeurd er nl nu: er is opeens enorm veel respect voor gelovigen nl de moslims en hun uiterst conventionele en aards conservatieve geloof en over emancipatie van die vrouwen?, ach.. moslima's kiezen er toch zelf voor toch dus laat ze. weinig historisch besef bij deze redactie joop, SHAME

8 Reacties
Cave Canem
Cave Canem24 dec. 2016 - 7:38

Marx zei: "Religion ist das Opium des Volkes", waarvan de vertaling luidt: "Godsdienst is het opium VAN het volk" en niet VOOR het volk. Een wezenlijk verschil, dat na honderdvijftig jaar nog steeds niet is doorgedrongen tot menigeen die Marx hierover citeert. Marx bedoelde hiermee te zeggen dat het volk (helaas) zelf zijn toevlucht tot godsdienst zoekt.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman24 dec. 2016 - 8:32

Ik geloof niet dat je in de gaten hebt waar het hier om gaat. Het gaat om de hypocrisie: Rutte die de PO sommeert het over prettige kerstdagen te hebben ipv over prettige feestdagen, omdat dat bij de Nederlandse cultuur zou horen, versus posters van de VVD, waarop de VVD iedereen prettige feestdagen wenst. Prettige feestdagen hoort trouwens bij uitstek bij de VVD: die was tenslotte ooit een liberale partij...

Juppé🎗
Juppé🎗24 dec. 2016 - 10:07

Dank voor uw uitleg Cave....ik dacht zelf dat het een taalkundige onduidelijkheid was. Zo heb je in het Nederlands abrikozenjam en babyvoeding, en abrikozenjam is gemaakt VAN abrikozen......

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:17

Het is toch een beetje raar als een staatshoofd van Nederland zoiets doet. Dat laten zien en tegelijkertijd de hetze van " Nederlander met behoud van eigen cultuur" aantonen is toch een artikeltje waardig. Toch?

xpjoffer
xpjoffer24 dec. 2016 - 11:26

Cave Canem jij bent een échte, respect. blijft staan dat links zeer tegen het geloof streed. vara en vpro, de rode vrouwen, baas in eigen buik etc etc etc..... wil je hier ook even op ingaan.. de progressieven van toen kiezen nu voor een onderdrukkend geloof... de zelfde hypocrisie als rutte maar met veel grotere gevolgen..... Sylvia Stuurman....

Marat
Marat24 dec. 2016 - 13:04

@xpjoffer: "de progressieven van toen kiezen nu voor een onderdrukkend geloof". Misschien zou je eens goed moeten nadenken over het verschil tussen "van het volk" en "voor het volk" in het beroemde opium citaat van Marx. En de consequenties van dat verschil. Of beter nog: lees niet alleen die ene regel maar ook de rest van die tekst van Marx eens. Daarin ligt de oplossing voor de schijnbare tegenstrijdigheid die jij meent te zien. Neem er tijdens de feestdagen (of de kerstdagen, wat jij wilt) maar eens ruimschoots de tijd voor om het tot je door te laten dringen. Je zult zien dat er een wereld voor je open gaat..

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 14:03

@ xpjoffer " de progressieven van toen kiezen nu voor een onderdrukkend geloof" Ik beschouw mijzelf links en zoals ik het zie is jouw stelling totaal onzin. Het socialisme strijdt tegen onderdrukking. De kerkelijke instellingen in de wereld (Christelijke) hebben eeuwen lang de arbeider ondedrukt en uitgebuit. Ze hebben gedood, ze waren een ware plaag (en nog) voor anders denkenden. Daarom was en is het socialisme tegen religie,. De leugen die domrechts verspreidt is dat het socialisme positief tegenover de Islam staat terwijl dit een geloof is van.....onderdrukking....jihad etc.. Het socialisme is niet voor het islamitisch geloof (ook niet tegen, mits het beleid wordt dat niemand er last van heeft), in tegendeel, Veel mensen die claimen het islamitisch geloof te vertegenwoordigen houden in de praktijk mensen die anders denken, of in hun ogen minderwaardig zijn (vrouwen, homo's Christenen etc. etc. ) klein. Daar zal geen 1 socialist het mee eens zijn. Maar als er Nederlanders die geloven in Allah om hun geloof, hoe verdervelijk sommige punten van dat geloof uit socialistisch oogpunt ook is, onderdrukt worden. Dan strijdt het socialisme ook tegen die onderdrukking en niet voor de Islam. Socialisme is niet voor de Islam. Het is tegen de opressie en het racisme in de westerse wereld waar de gewone Nederlanders die in Allah geloven mee te maken hebben, dagelijks. En het socialisme bestrijdt de ontspoorde tak van de Islam die kiest voor geweld en onderdrukking. Althans dat zou in mijn ogen de plicht van "Links zijn", zijn. Maar zeker een onderdeel waar " Socialisme (het woord zegt het al) vor zou moeten staan.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 14:19

Daarom was en is het socialisme tegen religie, Toevoeging: niet tegen religie ansich maar de tegen a morele verspreiders daarvan.

JohnVKR
JohnVKR23 dec. 2016 - 23:47

Ik begrijp oprecht niet waar deze discussie over gaat. Ik stuur al dertig jaar kerstkaarten (inmiddels via de mail) waar 'Prettige Feestdagen' op staat, en dat heeft nog nooit iets met andere religies te maken gehad. Dat doe ik omdat je met 'Prettige Feestdagen' alle dagen van Kerstavond tot en met 1 januari in één keer benoemt. En dat doe ik nog niet eens omdat ik het woord Kerst zou willen vermijden. Daar komt bij dat ik nog nooit een moslim ben tegengekomen van wie ik het woord Kerst niet zou mogen gebruiken. Deze hele discussie wordt willens en wetens gecreëerd door De Telegraaf, Omroep WNL, Geen Stijl en nu dus ook de minister-president met maar één doel: haat zaaien jegens moslims. Dat Mark Rutte in bovenstaand filmpje compleet voor schut wordt gezegd, is geweldig. Maar het wordt tijd dat we ons nog feller tegen dit soort haatzaaierij gaan verzetten, te beginnen met het afschaffen van het racistische WNL-programma Goedemorgen Nederland.

6 Reacties
Peter Smit2
Peter Smit224 dec. 2016 - 2:15

Zo kennen we hardcore links weer: tegengeluiden moeten de mond gesnoerd worden en worden afgeschaft

hugo bergveen
hugo bergveen24 dec. 2016 - 8:30

Ik denk eerder dat deze hele kwestie wordt aangeblazen om de Wilders-stemmers te laten weten dat de oud- Hollandsche cultuur bij de VVD ook in goede handen is.

Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman24 dec. 2016 - 8:32

Het gaat om de hypocrisie. Hij wordt niet voor schut gezet; het filmpje laat de hypocrisie zien.

Richard555
Richard55524 dec. 2016 - 9:58

Peter S. Wat een dom geklets, ik maak gvd. echt zelf uit hoe ik mijn wensen uit. Dat bepaalt niet randdebielend Nederland. Misschien vind ik wel helemaal geen zak aan die hele kerst. Doe eens normaal.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:35

@ Peter Smit Het gaat niet om tegengeluiden want die is er niet. Het gaat om een constatering om kerst te gebruiken als stok tegen moslims wat ik met John deel en daar kun je het wel of niet mee eens zijn. @ hugo bergveen Of Rutte is de grootste randdebiel in de wereld of je hebt gelijk. Tuurlijk gaat het daarom, te triest voor woorden dat dit een strategie is @ Sylvia Stuurman wat u zegt maar en passant zet Rutte zich wel voor schut en dat laat het filmpje ook zien.

JohnVKR
JohnVKR24 dec. 2016 - 12:54

@Peter Smit. Tegengeluiden moeten niet worden afgeschaft, haat zaaien moet worden afgeschaft. En ik ben trouwens minder links dan je blijkbaar denkt. Wat je blijkbaar niet begrijpt is dat anti-racisme geen links thema is, maar een universeel thema dat niets met politieke kleur te maken hoort te hebben.

Wittemuis2
Wittemuis223 dec. 2016 - 23:04

Een zalig Kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar, een zalig Chanoeka en voor de andersdenkenden een prettig uiteinde en een goed begin.

1 Reactie
Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 10:45

Zo makkelijk zou het moeten zijn.

johannn2
johannn223 dec. 2016 - 22:58

Als dogmatisme op de vierkante millimeter onze cultuur zou kenmerken zoals Rutte stelt, dan zouden we nu nog in klederdracht en op klompen lopen. En blijkbaar kent onze minister-president en voorvechter van .. eh .. cultuur het verschil niet tussen traditie en cultuur. .

Mohawk2
Mohawk223 dec. 2016 - 22:30

Wat is dat toch voor een psychotische massahysterie de laatste paar jaar? Ik als jonge vijftiger kan me niets anders herinneren dat van kleins af aan heel veel mensen ons gezin middels kerstkaarten 'fijne feestdagen' wensten... waarmee dan bedoeld werd Kerst én oud&nieuw, althans zo heb ik dat altijd geïnterpreteerd (of zijn er nu 'patriotten' die hier nu gaan beweren dat dat al een klassiek geval was van een tsunami aan proto-zelfislamisering?) Beste mensen, de tv kan af en toe ook best eens uit... en niet alles wat je in kranten of op Facebook of Twitter leest is een reële weergave van de werkelijkheid, laat staan als het uit de vernauwde koker van Erdogeerts PVV komt. Namens Mohawk fijne FEESTDAGEN toegewenst aan jullie allen!

2 Reacties
Mohawk2
Mohawk223 dec. 2016 - 22:39

Ehhh... beetje kromme zin gefabriceerd zie ik nu. Ik bedoelde niet dat heel veel mensen van kleins af aan ons gezin fijne feestdagen toewensten, maar dat ik dat het al sinds de jaren '70 veelvuldig ben tegengekomen :-) 'Fijne feestdagen' bestaat al zolang ik een bewust persoon ben, ik ken het al heel mijn leven.

Piet de Geus
Piet de Geus24 dec. 2016 - 0:02

"althans zo heb ik dat altijd geïnterpreteerd" En niet alleen jij: dat 'feestdagen' werd altijd door iedereen gebruikt om in een woord zowel de kerst als de jaarwisseling aan te duiden.

[verwijderd]
[verwijderd]23 dec. 2016 - 22:23

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
Arie Roos
Arie Roos24 dec. 2016 - 0:35

[Toch hoop ik niet dat de schrijvers van deze site voor nog meer verdeeldheid in Nederland gaan zorgen door na ZP het kerstfeest ook als besmet te verklaren.] Tuurlijk, jongetje ... En mensen vragen zich nog af waarom ze dom en tokkie genoemd worden.

Observer99
Observer9924 dec. 2016 - 9:04

@Arie Bij deze gezegende kerstdagen en een voorspoedig 2017

Willem100
Willem10024 dec. 2016 - 10:02

Trieste reactie Arie. Geen argumenten? Dan maar ordinair schelden? Zo kennen we onze fijne linkse vrienden weer. Peterr heeft gewoon een punt. Deze discussies zijn kinderachtig en hebben louter negatieve polariserende bijeffecten. Het zou de site sieren zin van onzin te scheiden en te focussen op echte problemen. Nu lijkt het er op of men de echte discussies uit de weg wil gaan en dergelijke issues in de spotlights zet als afleider. Ik heb veel buitenlandse vrienden en ze zijn het er vrijwel unaniem over eens dat het kleine groepje anti-ZP veel kwaad heeft gedaan en vinden het derhalve een kwaadaardige non-discussie slechts bedoeld om te polariseren en groepen tegen elkaar op te zetten. Dat moeten we nu niet weer gaan doen met Kerst. Gewoon afblijven dus. ..Hoewel ik bang ben dat links in haar wilde, stuiptrekkende bewegingen werkelijk alles doet om maar aandacht te vestigen. De obsessieve focus op Wilders, ZP en nu wellicht weer Kerst doet echter blijken dat in links-populisme werkelijk alles geoorloofd is. Geen argumenten, veel non-issues en veel gescheld. Dat is het nieuwe links.

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 14:27

Nu kan en mag het gelukkig nog … . @ Willem100 " Het zou de site sieren zin van onzin te scheiden en te focussen op echte problemen." Omdat Arie een keer, in uw ogen, iets zegt wat niet gepast is had zijn post niet geplaatst moeten worden? Joop.nl is Geert Wilders niet

Jantje68
Jantje6823 dec. 2016 - 22:18

Haha ja maar dat gaat natuurlijk helemaal niet op. Prettige Feestdagen had in het verelden geen bijbetekenis omdat Kerst nog niet bedreigd werd. Nu wordt Kerst bedreigd en is het zaak daar extra voor op de baricate te gaan staan. Goed dat de premier eindelijk cultuur noemt als een belangrijk onderwerp voor deze verkiezingen Overigens wordt Kerst niet alleen bedreigd door politiek correctisme maar nog veel meer door de doorgeslagen liberalisme. Supermarkten 2e Kerstdag open, Nu Eerste Kerstdag. Volgend jaar ook bevoorraad op Eerste Kerstdag en verse groenten. Waar Kerst belangrijke bijdrage levers aan de winst van supermarkten is in de honger het onderste uit de kant te halen de kip met de gouden eieren aan het slachten

6 Reacties
JohnVKR
JohnVKR23 dec. 2016 - 23:33

'Nu wordt Kerst bedreigd en is het zaak daar extra voor op de baricade te gaan staan.' Huh... ??? Nu wordt Kerst bedreigd??? Door wie wordt Kerst bedreigd? Oh ja, Kerst wordt bedreigd door mensen die claimen dat Kerst bedreigd wordt!! Inderdaad, Kerst wordt bedreigd door mensen als u!!!

ratio2
ratio224 dec. 2016 - 6:35

Kerst wordt niet bedreigd. Wat er gebeurt is dat er hier en daar wellicht een eenling is die iets roept over Kerst en dat dat iets anders (inclusiever) zou moeten. Vervolgens heb je 1. hele onzekere mensen die dat meteen als een 'aanval' zien en 2. politieke partijen die zich altijd opwerpen als de 'verdediger van Nederlandse waarden' en die profiteren van een rel hierover. En dan nog een keer media die graag over een controverse berichten want dat verkoopt kranten en verhoogt de kijkcijfers. En zo wordt dit soort shit geboren.

LaBou
LaBou 24 dec. 2016 - 6:56

Kerst wordt wel degelijk bedreigd. Steeds meer zaken zijn gewoon open en over een tijdje moet dat ook nog gezien worden als normale werktijd zonder exta beloning. Kerst wordt vooral bedreigd door onszelf d.m.v. de commercie.

adriek
adriek24 dec. 2016 - 8:13

Kerst wordt helemaal niet bedreigd. Kerst is altijd het feest geweest waarin we vieren dat de dagen weer langer gaan worden en zolang de aarde haar rondjes rond de zon blijft draaien zal dat zo blijven. Het religieuze karakter dat ergens in de Middeleeuwen aan het feest is gehecht verliest aan kracht, maar daar zit niemand mee. Als we ook nog kans zien om de groeiende commercie een klein beetje in te dammen wordt Kerst weer gewoon een (familie)feest.

Vuurrood
Vuurrood24 dec. 2016 - 9:20

Wordt kerst bedreigd? Door wie dan? Door de commercie welke ook op 1e kerstdag de winkels open wil!

Paul250371
Paul25037124 dec. 2016 - 11:15

@ JohnVKR " Kerst wordt bedreigd door mensen als u!!! " Volgens mij bedoelde Jan het cynisch.

richarrd
richarrd23 dec. 2016 - 22:13

De winkeliers en de publieke omroep doen het heel goed, zo wordt kerst een feestdag voor iedereen, waar iedereen zich thuis bij voelt, en daar is niets mis mee. Een groot gedeelte van Nederland viert met de feestdagen ook allang de geboorte van christus niet meer dus wat is het verschil? Ik persoonlijk heb ook niet veel met de Bijbel, en de verhalen die erin staan dus ook niet en daarom hecht ik ook niet aan de naam kerst, integendeel zelfs.

2 Reacties
richarrd
richarrd24 dec. 2016 - 8:55

GeenTijdgenoot Dus eigenlijk zeg je dat kerst een feest is voor christenen waarbij de geboorte van christus gevierd wordt en dat als je geen christen bent je dan geen kerst meer moet vieren. Dat is wat mij betreft ook wel goed, maar ik ben bang dat je dan helemaal geen feestdagen meer hebt op den duur.

richarrd
richarrd24 dec. 2016 - 9:06

GeenTijdgenoot Ik denk dat mensen zelf wel uit kunnen maken wat ze vieren of niet. Als jij de feestdagen kerst wilt noemen moet je dat zelf weten, maar als een ander het iets anders wil noemen zouden ze dat ook zelf moeten weten. Of wil je kerst gaan verplichten? Wil je Nederland gaan verplichten de geboorte van Christus te vieren? Nee hoor, mensen willen gewoon winterfeest vieren, dan doen ze dat ook. Daar gaat u niet over.

Sartre
Sartre23 dec. 2016 - 22:05

Ik wens iedereen fijne kerstdagen toe. Wat heet een zalig en gezegend kerstfeest. Nu kan en mag het gelukkig nog ... .

5 Reacties
Arie Roos
Arie Roos24 dec. 2016 - 0:35

Je vindt jezelf wel heel zielig, of niet ?

LaBou
LaBou 24 dec. 2016 - 6:57

Kerst was zalig, het nieuwe jaar gezegend. Je moet je wensen wel op orde hebben :-)

ratio2
ratio224 dec. 2016 - 9:59

@Senior Dat zalig met kerst sloeg toch op het kerstdiner of niet? Alleen zalige kerst wensen als de kok een beetje kan koken, anders is het blasfemie!

LaBou
LaBou 24 dec. 2016 - 12:42

Ratio, iemand die begint met "zalig kerstfeest" heeft waarschijnlijk een katholieke achtergrond. En dan is het: zalig kerstfeest en een gezegend nieuwjaar. Zelfs als de kok helemaal niet kan koken :-)

ratio2
ratio224 dec. 2016 - 20:13

@Senior Het was een grapje, ik weet wel wat zalig betekent in de christelijke context ;-)

OlavM
OlavM23 dec. 2016 - 22:04

Hahaha, aartsopportunistische popiejopie Rutte kletst maar een eind weg hoe het op een bepaald moment het beste uitkomt. "In Nederland doen we dit, in Nederland doen we dat"? Nee, Rutte, in Nederland zijn ook heel veel mensen die geen Kerst vieren (waarvoor je volgens hem "niet gelovig" hoeft te zijn) die zelf tóch gelovig zijn! Een beetje moeilijk te begrijpen? Nou vooruit, prettige feestdagen dan maar! :)

1 Reactie
Nick the Stripper
Nick the Stripper24 dec. 2016 - 1:38

[@Olav Nee, Rutte, in Nederland zijn ook heel veel mensen die geen Kerst vieren (waarvoor je volgens hem “niet gelovig” hoeft te zijn)] En dat klopt toch? Als heiden met Friese en Oostenrijkse wortels (en Aziatische Nachwuchs) vier ik de kerst wel enthousiast, ja. Met een boom, bizar veel lichtjes, Heiligenabend met karper en een overdaad aan geschenken waarvoor ik en mijn familieden het Christkindl uitbundig bedanken. Ik geloof dan wel niet in een opperwezen: ik geloof wel in tradities en gezelligheid. Frohe Weihnachten!

msj_meijerink
msj_meijerink23 dec. 2016 - 22:04

Scheelt weer een paar stemmen (denkt-ie). :P :P