Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rutte: 'Verkeerde inschatting gemaakt' bij vakantie koning

  •  
18-10-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
105 keer bekeken
  •  
Europese top over coronavirus hervat

© BRUSSEL - Minister-president Mark Rutte staat de pers te woord na afloop van de Europese top. Op de tweedaagse top, al de tweede binnen twee weken, staan kopzorgen als de coronapandemie, de o

Premier Rutte heeft “een verkeerde inschatting gemaakt” bij de vakantie van de koning. Die vertrok deze week naar zijn huis in Griekenland, maar brak al na een paar uur zijn vakantie weer af wegens hevige kritiek daarop. Rutte schrijft nu in een brief aan de Kamer dat hijzelf “te laat beseft” heeft dat de reis van Willem-Alexander “niet langer te rijmen” was met de inmiddels ingestelde lockdown.
In de brief schrijft Rutte:
"Ik heb te laat beseft, zeker na de persconferentie van dinsdagavond 12 oktober jl., dat de voorgenomen vakantie, die paste binnen de voorschriften, niet langer te rijmen was met de oplopende besmettingen en de aangescherpte maatregelen. Dit had mij eerder aanleiding moeten geven tot heroverweging van de voorgenomen vakantie. Voor het voorgaande draag ik de volledige ministeriële verantwoordelijkheid."
Rutte erkent ook dat minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge niet op de hoogte was van de vakantieplannen van koning Willem-Alexander, omdat de premier hem dat niet verteld heeft. Daarover schrijft Rutte:
"Hij heeft tijdens deze persconferentie desgevraagd geantwoord dat hij er niet bekend mee was of de Koning op vakantie ging. Ik had hem hierover tevoren, conform de bij dit onderwerp gebruikelijke werkwijze, niet geïnformeerd. Tijdens de voorbereiding van de persconferentie is de mogelijke vakantie kort aan de orde geweest naar aanleiding van een tweet. Deze tweet leidde tot navraag en nader beraad dat voor de persconferentie geen duidelijkheid had opgeleverd waardoor toen niet duidelijk was of de koning op vakantie ging of niet."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (106)

Franchyna
Franchyna19 okt. 2020 - 22:27

Ergens moet ik best lachen om de reacties en vooral de inhoud, en hoe jullie het schrijven hier. Heb enkele malen in een deuk gelegen. Prachtig. Maar goed: de feiten ff. Zoals het nu eenmaal geregeld is in dit land. Kan de Koning (lees in dit geval de koningin: Maxima, die hier zeker de motor achter was ! Leer mij haar kennen !!!). doen en laten wat ie wil. Om dat te veranderen, moeten er zaken aangepast worden, die niet aangepast zúllen worden. Forget it. We zullen nog tijdenlang aan het koningshuis vastzitten. Of er moet een echte revolutie komen in dit land. Maar dat zie ik hier, met deze bevolking, zoals ie is, niet gebeuren.

GoudenBergen
GoudenBergen19 okt. 2020 - 20:20

Mooie kop in de Volkskrant: "De premier is gewaarschuwd: hij kan de koning niet uit het oog verliezen" https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-premier-is-gewaarschuwd-hij-kan-de-koning-niet-uit-het-oog-verliezen~bf0a04ed/

Martinel
Martinel19 okt. 2020 - 15:11

Rutte heeft gewoon zoals gewoonlijk zijn neoliberale handjes laten wapperen, zijn opportunistische wegkijk 'visie' laten prevaleren. Zijn eigen verantwoordelijk laten gelden. En dus neemt die Koninklijke Familie niet haar eigen verantwoordelijkheid. Want dat doet toch niemand in dit land? Schijt aan al die dwazen die wel afstand bewaren. Rutte heeft gefaald, al 10 jaar lang trouwens. En de monarchie zou eens haar privileges moeten kwijtraken. Weg met dat falende gezin.

johannn2
johannn219 okt. 2020 - 11:50

Natuurlijk wist Rutte het ruim van tevoren. Hij is staatkundig verantwoordelijk en de koning weet dat maar al te goed. Het is onbegrijpelijk dat Rutte dit door heeft laten gaan. Hij is er niet meer helemaal bij met zijn hoofd. .

1 Reactie
Martinel
Martinel19 okt. 2020 - 15:12

Rutte is volledig de weg kwijt.

brenda62
brenda6219 okt. 2020 - 10:09

Die hele poppenkast Oranjes erger ik mij al zolang aan! Wat hebben deze mensen nu gepresteerd? Daar komt een bedrag wat ik begrepen heb, inkomen Alex, Max, Amalie rond de 9 miljoen buiten de onkosten vergoeding die niet openbaar is om! Tijdens een interview Alex of hij in de financiële crisis wilde bijdrage om iets van zijn inkomen af te staan? Het slimme mannetje: antwoord dan moet u bij de kamer zijn! Hij neemt zover ik kan waarnemen, nergens zijn verantwoording en schuift alles af op het tot besluit van de ministeriële verantwoordelijkheid. Maxia dat zij totaal geen schaamte heeft wanneer zij staat bij 1 of andere voedselbank actie, oh wat prachtig dat jullie dit doen: ongelofelijk staat daar met haar outfit daar kunnen die mensen maanden lang van eten. 1x een maandsalaris donatie een groot financieel probleem voor de voedselbank opgelost en dan staat zij daar schaamteloos bij! Wel een stel hersens, totaal niet ontwikkeld sociaal, inlevingsvermogen gebied. Amalia 1,2 miljoen op jaarbasis: hoezo waarom??????

1 Reactie
axetothehead
axetothehead19 okt. 2020 - 12:50

Maar wat vind jij van zijn baard? Mooi toch....Maxima droeg laatst een jurk voor de 2e keer, ze denken dus wel degelijk mee in deze tijden... Je vergeet trouwens Beatrix nog die krijgt ook een paar ton per jaar, waarvoor dat weet niemand maar dat is zo afgesproken. Ze zijn ook de enige die ik ken waarvan het inkomen geindexeerd wordt, ieder jaar weer.

Marinus Calamari
Marinus Calamari19 okt. 2020 - 9:57

De verkeerde inschatting was natuurlijk dat hij dacht dat het kutjesvolk het keer op keer zou blijven pikken als de elite zijn reet zou blijven afvegen met de regels die ze aan "hun minderen" opleggen. Liberalen geloven net als andere rechtse rakkers niet in gelijkheid, maar in een natuurlijke hiërarchie, waarin bepaalde groepen boven andere gesteld zijn. Ze kennen een soort schijngelijkheid, waarbij iedereen zich in de elite kan invechten, maar natuurlijk is lidmaatschap van de elite vooral een kwestie van erfelijkheid. De manier om tot de elite te behoren is met een gouden lepel in de bek uit een elitevagina geperst worden en daarna alles op een zilveren dienblaadje aangereikt krijgen. Het klinkt een beetje als de adel van vroegah eigenlijk. Overigens zien ze het zelf anders, ze duiden dingen gewoon anders voor zichzelf. Een bijstandsmoeder die een paar tientjes per week zwart bijklust doet aan fraude, en een ondernemert die een paar ton aan de belasting ontrekt, doet aan handige trucjes. Een bijstandsmoeder krijgt 10k aan gratis geld en is een parasiet, Dijkhoff graait 40k aan gratis geld, heeft er recht op en zou een dief van zijn eigen portemonnee zijn als hij niet pakt wat hij absoluut niet nodig heeft. Inderdaad, Bolkensteijn zei het destijds al. "De VVD is er niet voor iedereen" De VVD is er niet voor U, tenzij je

2 Reacties
ValsPlat
ValsPlat19 okt. 2020 - 12:32

Persoonlijk denk ik dat Rutte de ministeriele verantwoordelijkheid en loyaliteit veel de serieus neemt en dat hij door een onbezonnen actie van de koning voor het blok gezet is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 okt. 2020 - 10:21

Rutte had het hem kunnen afraden maar verhinderen lijkt me niet zo eenvoudig..

Bouwman2
Bouwman219 okt. 2020 - 8:40

Het is heel goed gebruik dat alleen de premier een bijzondere relatie heeft met het staatshoofd. Dat is de ministeriële verantwoordelijkheid. Dat is staatsrecht. Dus als de koning zich niet verdedigen kan, omdat de koning onafhankelijke moet zijn, dan doet de premier het woord. Rutte deed dat heel zuiver. Als je de Koning wilt treffen, vangt de eerste minster de kluiten wel op. Rutte, een historicus zo als ik die graag zie.Waren ze allemaal maar zo.

4 Reacties
brenda62
brenda6219 okt. 2020 - 10:12

letterlijke vertaling van hoe het koningshuis, zich uitdrukt. Het is zo en staat zo dus ik hoef geen verantwoording te nemen! nadenken, kan Alexander en de rest laten!! Toch! vind het belachelijk, hoe lang terug besloten

LaBou
LaBou 19 okt. 2020 - 10:41

Ge jij gauw je mond spoelen! Één Rutte is eigenlijk al te veel.

frankie48
frankie4819 okt. 2020 - 10:48

Beste Bouwman, En ik maar denken dat onze minister-president Rutte een bijzondere relatie onderhoud met iedereen die hier geen of weinig belasting betaald! In het staatsrecht neemt juist het volk een bijzondere positie in, dat is pas zuivere koffie!

axetothehead
axetothehead19 okt. 2020 - 12:53

@frankie48 Is het ooit anders geweest? Deze familie misdraagt zich al decennia en er is nog geen enkele premier geweest die daar werk van heeft gemaakt. Daarnaast nemen ze de premier toch niet serieus, geen enkele premier. Een vertegenwoordiger van het klootjesvolk die hen een vakantie door de neus probeert te boren.

OlavM
OlavM19 okt. 2020 - 8:23

Dit hele gedoen maakt voor de zoveelste maal duidelijk hoe obsoleet en absurd het instituut van de Koning in Nederland is. De persoon die dat ambt bekleedt, leeft in een gouden kooi. Het is menselijkerwijs bijna onmogelijk om in deze functie geen fouten te maken. Een dergelijke erfelijke positie is een volledig anachronisme. We leven in een tijd waarin ieder verantwoording van zijn doen en laten moet afleggen en beoordeeld behoort te worden op basis van persoonlijke kwaliteiten, transparantie gewenst is, en personen in het openbaar bestuur zo veel mogelijk democratisch gekozen behoren te worden en eventueel bij falen moeten aftreden. Niets van dit al waar het het staatshoofd in Nederland betreft. Om dit te kunnen "lijmen" is de constructie bedacht van de onschendbaarheid van de Koning en de politieke verantwoordelijkheid van de premier. Alles leuk en aardig, maar deze laatste wordt hierdoor gedwongen zich onder omstandigheden in allerlei bochten te wringen en mist op te werpen om het e.e.a. recht te breien, want het moet geheim blijven wat het staatshoofd persoonlijk achter de schermen heeft gedaan, gedacht of gezegd. Wat er ook gebeurt, de Koning blijft zitten. Het is de hoogste tijd weer de Republiek der Verenigde Nederlanden uit de as te doen herrijzen. Met een president die wordt gekozen, eventueel herkozen, of desnoods bij falen afgezet. Die alle taken kan vervullen die aan een staatshoofd toevallen. Zo'n president kan ook een normaler leven leiden en afzien van een heleboel peperdure poespas. Neem het voorbeel van Jose Mujica, de voormalige president van Urugay (2010-2015)!

7 Reacties
OlavM
OlavM19 okt. 2020 - 8:28

Herstel eerste regel: "gedoen" = gedoe.

Bouwman2
Bouwman219 okt. 2020 - 8:43

Ik heb onze krant nog niet gelezen., Merel;. Ik ga dat meteen doen., want je hebt mijn nieuwsgierihgeid danig geprikkend. .

Markzelluf
Markzelluf19 okt. 2020 - 10:03

Het Koningshuis an sich vind ik niet absurd, maar spijtig dat hij niet zelf inzag dat deze reis ongewenst was. Dat Rutte nu de schuld op zich moet nemen, is staatsrechtelijk juist, maar komt toch infantiel over.

brenda62
brenda6219 okt. 2020 - 10:23

Heel goed verwoord! Wat voor vorm wij wel zouden moeten hebben? Dat koningshuis is echt schaamteloos geld verslindend!

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander19 okt. 2020 - 11:46

Tja, El Pepe. Wat een bijzonder leven heeft die man. Dan ga je weer in echte integere politiek, visie en democratie geloven. "Vandaag ben ik de president. En morgen ben ik net als iedereen een hoopje wormen" https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2016/december/pepe-mujica.html

NoahAmber
NoahAmber19 okt. 2020 - 12:01

@Bouwman 19 oktober 2020 at 10:43 Ik heb onze krant nog niet gelezen., Whahaha. Het lokale suffertje een krant noemen. Grapjas

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander19 okt. 2020 - 12:09

Aanvulling El Pepe: "Wij schaffen niet een duur vliegtuig voor onszelf aan om overal naar toe te vliegen. Maar we hebben een helikopter aangeschaft voor het redden van mensen." In het filmpje zegt hij in 10 minuten meer dan welke president dan ook. 'Het is niet een ecologische crisis maar een politieke crisis". Kan ik dan weer even over nadenken. De politiek van de ecologie is denk ik wat er ontbreekt.. https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2016/december/pepe-mujica.html

Libertain
Libertain19 okt. 2020 - 8:01

("Premier Rutte heeft “een verkeerde inschatting gemaakt”) Ach, het is niet de eerste keer en het zal zeker niet de laatste zijn, heeft doch Markie minstens nog 5 regeringsperiodes voor de boeg om het allemaal goed te maken. Geruststellend.

harmmeijer
harmmeijer19 okt. 2020 - 7:52

Bert Wagendorp gaf vandaag een aardige omschrijving in zijn column van ons koningshuis: jetset-proleten die schijt hebben aan de hele wereld.

4 Reacties
harmmeijer
harmmeijer19 okt. 2020 - 8:05

WA zal flink balen dat hij z’n nieuwe speedboot van 2 miljoen (betaald van onze belastingcenten) niet kan uitproberen in Griekenland: https://www.dvhn.nl/extra/Koning-Willem-Alexander-koopt-jacht-van-2-miljoen-in-Heeg-25736656.html

Bouwman2
Bouwman219 okt. 2020 - 10:01

Merel, intussen even gekeken in de VK, maar Bert Wagendorp ging zelf naar Parijs naar de Tour. Ik niet, ik heb de Tour al zo vaak gezien, op de Champs Elysèes. Maar sinds Thomas Voeckler is afgestapt, vind ik het minder aanrig. . Daarvoor kreeg iWagendorp dezelfde kritiek, als die hij nu over de Koning uitstort. Dat is flauw, Bert Wagendorp kon van mij best naar Parijs, in de drukte de koning naar de de rust van de Pelopenesos. En wie naar de Algarve wil vliegen, waar het nu regent. althans in Faro, die mag dat van mij ook. Ik ga niet onnodig over de wensen van anderen.

Markzelluf
Markzelluf19 okt. 2020 - 10:05

Merel, schrijf je ook als een (andere) bijstandsgerechtigde iets geks koopt (een pakje shag, bijvoorbeeld) dat dit betaald is met ons belastinggeld?

harmmeijer
harmmeijer19 okt. 2020 - 12:50

@ Markzelluf Op een reactie à la Facebookbagger ga ik niet in.

axetothehead
axetothehead19 okt. 2020 - 7:46

Rutten of geen Rutten, die familie graaiers doet waar zij zin in hebben. Die laten zich echt door een vertegenwoordiger van het klootjesvolk hun vakantie ontzeggen. Men moet niet vergeten door de corona, zijn zij dit jaar pas 3x op vakantie geweest.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman219 okt. 2020 - 10:06

Je moet jezelf niet zo bloot geven, in de Achterhoek is het best leuk kamperen hoor. Je hoeft je helemaal niet te schamen dat je even niet naar Benidorm ging.

frankie48
frankie4819 okt. 2020 - 7:41

Rutte dacht, 'mondkapjes maakt de rest vast ook monddood', dat is natuurlijk wel een verkeerde inschatting van onze minister-president geweest!

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman219 okt. 2020 - 10:07

Rutte dacht er het zijne van en vond het niet chic om dat den volke kond te doen.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen19 okt. 2020 - 7:28

De verkeerde inschatting was natuurlijk dat verwacht was dat het allemaal stiekum zou verlopen en er geen vliegtuigspotter zijn bevindingen aan de NSB krant zou doorgeven.

1 Reactie
Bouwman2
Bouwman219 okt. 2020 - 10:20

Bedoel je Volk en Vaderland? Laatst moest ik bij een kennis die pas was verhuisd, helpen om het behang te verwijderen. Toen vond ik nog hele pagina''s ervan achter het verschoten beschimmelde behang geplakt. Achter de plek waar ooit het gebroken geweertje had gehangen naast het bordje, waarop Nederland zal herrijzen stond. De afdrukken stonden er nota bene nog op.

RaymondenJoop
RaymondenJoop18 okt. 2020 - 20:14

Rutte is niet dom, zeer zeker niet. Dat ie zich niet realiseerde wat er speelde geloof ik ook niet, hij is een raspoliticus en weet dit donders goed. Het koningshuis is wel heilig voor hem en dan kijk je soms de andere kant op, ook al weet je beter. Dan wordt je gepasseerd door de arrogantie van de Oranjes. Hoop je dat niemand het merkt, ook al weet je beter.. Ook Rutte wikt en weegt wel eens verkeerd tav ingrijpen en playing hard of niet. Z'n redding in het geval het fout gaat is dan dat laagje teflon. Prima spul.

Greendutch
Greendutch18 okt. 2020 - 20:13

hahahaha

Grietje Genot
Grietje Genot18 okt. 2020 - 16:41

Rutte is, zoals we wel wisten, niet een beetje dom maar een ontzettende sufferd, een kolossale kluns, een omhooggevallen windbuil. Geen wonder dat de Nederlander 'm bewondert.

4 Reacties
Grietje Genot
Grietje Genot18 okt. 2020 - 18:08

Wie verantwoordelijk is (ministerieel of anderszins) en niet optreedt moet aftreden. Da's niet meer dan logisch. Behalve bij deze fluim.

Grietje Genot
Grietje Genot18 okt. 2020 - 21:12

Nou, ja, misschien ben ik te streng. Hij heeft dit baantje per slot van rekening pas een jaar of tien.

Buitenstaander
Buitenstaander19 okt. 2020 - 6:38

Maar gelukkig hebben we mensen zoals Grietje. Nederland gered. Bewaar me....

Grietje Genot
Grietje Genot19 okt. 2020 - 20:15

Ha, als iemand als Norm met zo'n zwaktebod komt aanzetten, dan heb je een gevoelige snaar geraakt. Niet dat 't 'm daarom te doen is, maar 't is mooi meegenomen.

GoudenBergen
GoudenBergen18 okt. 2020 - 14:59

Toch ben ik van mening dat er een Parlementaire Enquête naar de aanpak van de COVID-19-pandemie moet komen. Overigens vind ik het gedoe rond de koninklijke vakantie een storm in een glas water. De monarchist

4 Reacties
Zapata
Zapata18 okt. 2020 - 21:14

Dat kan je vinden maar velen vinden dat niet. Advies regering waar onze monarch de facto het hoofd van is was: Blijf zoveel mogelijk thuis en ga niet reizen. Nu weet ik wel dat heel veel Nederlanders ook dikke poep hebben aan dat advies van onze regering maar er zijn er toch ook heel veel die zich daar netjes aan houden. Dan komt het niet zo aardig over als onze monarch als staatshoofd wel op kosten van de belastingbetaler er eens even een weekje of twee op uit gaat naar zijn buitenhuisje. Om wat te spelevaren met zijn speedbootje. Terwijl heel wat van zijn onderdanen (jawel beste monarchist u bent een onderdaan) het water aan de lippen staat. Baan kwijt, huisuitzetting dreigt, sociaal isolement, stagnerende ouderenzorg. Die Nederlanders die ook dikke poep hebben aan het advies van de regering zijn net zo egoïstisch als onze monarch maar hebben geen voorbeeldfunctie. Dat heeft onze monarch wel. Er schijnen nogal wat mensen te zijn die denken dat een monarch een verbindende functie heeft. Welnu die functie heeft onze monarch bij deze definitief naar het rijk der fabelen verwezen.

LaBou
LaBou 19 okt. 2020 - 6:25

WAM mag best op vakantie naar Verwegistan. Het zou dan wel prettig zijn als hij dan ook gelijk wegbleef. Overigens, als je ze zo graag houdt moet je medestanders zoeken om ze te onderhouden via crowdfunding zodat de kosten niet worden afgeschoven op de belastingbetaler. Dat wil je in andere min of meer gelijke gevallen ook niet.

GoudenBergen
GoudenBergen19 okt. 2020 - 7:58

Ik ben in principe niet tegen een republiek want die hadden we tot 1795 immers ook en die was, met name in de zeventiende eeuw, zeer succesvol. Maar dat was alleen het geval als er een Oranje stadhouder in functie was. Men probeerde het van 1650-1672 en 1702-1747 wel zonder hem, maar uiteindelijk liep dat niet goed af en het volk riep toch weer om Oranje. Oranje staat aan het begin van Nederland als onafhankelijke staat. Zonder Willem de Zwijger geen zelfstandige Nederland. Als Oranje er niet is gaat het fout. Dat was zo in 1672, in 1795 en en 1940. Dat verklaart, althans ten dele, de steun voor de monarchie. Monarchisten zijn ook niet altijd blij met de Oranjes maar als praktisch ingestelde mensen houden ze liever wat heel redelijk functioneert dan dat ze een sprong in het duister wagen.

LaBou
LaBou 19 okt. 2020 - 10:48

In 1940 waren ze er wel degelijk maar toen wisten ze niet hoe snel ze weg moesten komen. En er zijn zelfs geruchten dat de zittende oranje werd weggestuurd omdat ze een sterke neiging tot de duitse kant had, samen met die fijne schoonzoon van haar. Dus zo noodzakelijk zijn ze niet. Dat kunnen overigens heel wat andere landen beamen.

Drostemannetje
Drostemannetje18 okt. 2020 - 14:52

Rutte en consorten hebben een bord voor een kop.

1 Reactie
Zapata
Zapata18 okt. 2020 - 21:47

Nou dat denk ik niet. Het is niet voor niets dat het regeringstoestel niet meer te volgen is via flight radar. Dat hebben ze er vakkundig uit gesloopt. Van alle vluchten die het regeringstoestel maakt, (kosten 90 miljoen Euro) komt zo een 15% op het conto van onze monarch. Het is dus niet zo dat onze monarch 1, 2, 3 vakanties per jaar heeft maar een stuk of 10x. Het zij hem gegund. Maar een beetje zichzelf inhouden in deze tijd sou wel op zijn plaats geweest zijn. Maar ze dachten dat het niet opgemerkt zou worden. En dus was het gaan met die banaan en laat die sukkeltjes van een onderdanen het maar even uitzoeken. Zo had onze monarch vroeger ook een leuk huisje in Mozambique. Daar vertoefde hij regelmatig met zij eega. Maar daar moest wel beveiliging zijn. En dus lag daar permanent een marineschip in de buurt om de beveiligers te kunnen aflossen. Die mensen laat je ook geen diensten van 6 weken achter elkaar draaien tenslotte. Nu is Nederland al een klucht op zichzelf maar dat koningshuis is echt de kers op de slagroomtaart qua hilariteit. Om je te bescheuren.

Joop Schouten
Joop Schouten18 okt. 2020 - 14:45

Wat zullen de prinsesjes teleurgesteld zijn. Na de schaamteloze vakantieactie zullen pa en ma zich de komende tijd wel rustig houden lijkt me. (...)

Uilenspiegel
Uilenspiegel18 okt. 2020 - 12:35

Zullen we het hebben over het virus, de sneltesten, het vaccin, de trend die moet worden omgebogen e.d.? Willem is volstrekt niet relevant en bovendien achterhaald.

1 Reactie
Zandb
Zandb19 okt. 2020 - 6:11

Zonde van het geld, dus.....

Sikken Berend
Sikken Berend18 okt. 2020 - 12:34

Op zich maakt het mij ook geen moer uit waar de koning op vakantie heen gaat. Wat mij wel stoort is dat de RVD meteen verklaarde dat "alles volgens de regels" was verlopen en dat de plaats van bestemming "code geel" had. Heel mooi, maar nogal wrang als je bedenkt dat Rutte drie dagen geleden opriep om thuis te blijven en niet de grenzen van de regels op te zoeken. Dat dit nu wel gebeurt door iemand die op grond van zijn positie een voorbeeld is voor veel Nederlanders, is erg onhandig. En dat is het dan ook, niet meer en niet minder.

7 Reacties
Bert de Vries
Bert de Vries18 okt. 2020 - 14:35

Sikken Berend, het is meer dan onhandig. Rutte was vanaf het begin op de hoogte van de vakantieplannen van de koning. Als het zo zou zijn dat de koning met z'n auto gaat of een kaartje koopt en op de trein stapt, kan het buiten Rutte om zijn gegaan. Maar als de koning een weekje met vakantie gaat, worden allerlei overheidsinstelling ingeschakeld. Van veiligheidsdiensten tot en met de personeelsorganisatie van de hofhouding. Rutte was op de hoogte en heeft het laten gebeuren. Binnen het kader van zijn telkens herhaalde en beklemtoonde oproep tot de burger om voorzichtig te zijn enzovoort is deze fout, die grenst aan vergaande onverschilligheid, onvergeeflijk. Rutte heeft alle gezag verspeeld. Voor een man in zijn positie, met zijn verantwoordelijkheden, is dat fataal.

Zandb
Zandb18 okt. 2020 - 15:51

Sikken U zegt: "En dat is het dan ook, niet meer en niet minder." Dat vind ik al meer dan genoeg van het verkeerde, wat zullen we nu beleven! Het is nota bene hun taak om de samenleving te binden. Daarom hebben ze al die voorrechten. Wanneer ze dat te weinig interesseert, laat ze dan een gewoon 'beroep' kiezen.

Thuiszitter
Thuiszitter18 okt. 2020 - 16:39

En Zandb wat voor bindende factor gaat de koning deze week laten zien ? Wat heeft hij überhaupt tijdens de Corona periode laten zien of blijken ?

NoahAmber
NoahAmber18 okt. 2020 - 17:21

Heel mooi, maar nogal wrang als je bedenkt dat Rutte drie dagen geleden opriep om thuis te blijven en niet de grenzen van de regels op te zoeken Welke grens hebben we het dan over?! Griekenland en Peloponessos is geel. Daar mag jan en alleman gewoon naar toe. Dus ook het Koningshuis

Zandb
Zandb19 okt. 2020 - 6:13

Thuiszitter Wat mij betreft kan het koningshuis per direct weg. Maar dat is hier de discussie niet. Wanneer we met het koningshuis opgescheept zitten, kan het tenminste het benul en het fatsoen tonen de schijn op te houden.

Buitenstaander
Buitenstaander19 okt. 2020 - 6:42

@Zandb Eindelijk eens een ongezouten mening ipv dat eindeloze 'spiegel gezever'. Maar wat fijn dat de koning van u weg mag, maar zoals u zelf altijd anderen zou voorhouden. Daar gaat u nu niet over.

Zandb
Zandb19 okt. 2020 - 7:46

Norm "Wat mij betreft.....", zeg ik, maar ook: "maar dat is de discussie niet". Dat betekent natuurlijk, èn dat ik me realiseer dat ik daar niet over ga èn dat dat hier niet van belang is. Maar altijd goed dat u mij daar nog eens weer een keer voor alle zekerheid en om misverstanden te voorkomen want je weet maar nooit, op wijst.

Bert de Vries
Bert de Vries18 okt. 2020 - 12:18

As Rutte inderdaad een verkeerde inschatting heeft gemaakt, dan is hij incompetent. Dat is hij ook als hij de hielen van de koning heeft gelikt. Weg met zo'n leider die blijkbaar niet ziet dat hij hierdoor zijn eigen beleid onderuit schoffelt en de handhavers het werk vrijwel onmogelijk maakt. Hoe zet je je eigen volk meer voor aap dan op deze manier?

3 Reacties
itsme3
itsme318 okt. 2020 - 16:11

Nee. Het is WA die de inschattingsfout heeft gemaakt. Rutte had hem echter moeten corrigeren. En inderdaad, WA is incompetent, maar die heeft deze baan ook niet vanwege zijn competentie.

Bert de Vries
Bert de Vries18 okt. 2020 - 18:54

Itsme, Rutte had hem moeten tegenhouden. Als Rutte verantwoordelijk wordt gehouden voor wat de koning doet en laat, heeft hij het recht om hem tegen te houden. En als Rutte's positie als eindverantwoordelijke voor het coronabeleid in het geding komt, heefty hij de plicht om hem tegen te houden. En met de hand over het hart worden zaken alleen maar erger. Dit is een Grapperhausje tot de 6e macht.

itsme3
itsme319 okt. 2020 - 7:50

@Bert de Vries Ik kan me helemaal voorstellen hoe Wimpie daar stampvoetend voor Rutte heeft gestaan. Ik wil op vakanatie, dus ik ga op vakantie. Want anders wordt Maxima boos. Jij hoeft niet met haar naar bed, maar ik wel. Wheehee. Rutte: Ok ventje, dan ga maar. Ik heb wel andere dingen die mijn aandacht vereisen.

Max6
Max618 okt. 2020 - 12:03

Het zal wel aan mij liggen, maar het interesseert me echt geen bal waar de koning op vakantie gaat. Blijkbaar was alles gewoon volgens de geldende regels (code geel) voor alle Nederlanders. Maar ja, sommige mensen leven er inmiddels van om anderen op hun morele 'fouten' te wijzen. Ondertussen leeft/ademt de rest van Nederland gewoon door.

4 Reacties
tinekea2
tinekea218 okt. 2020 - 12:58

Helemaal mee eens

WillemdeGroot
WillemdeGroot18 okt. 2020 - 14:07

Max: 'Maar ja, sommige mensen leven er inmiddels van om anderen op hun morele ‘fouten’ te wijzen.' Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Die 'morele fouten' worden begaan door iemand die deel uitmaakt van de regering: de Koning. Verder bestaat de regering uit de kabinetsleden. Dezen hebben t.a.v. de corona pandemie beleid vastgesteld en geadviseerd. Wanneer dan de Koning hier willens en wetens van afwijkt, dan heeft hij een probleem (met uiteraard als de premier als eindverantwoordelijke). Veel wordt nu, terecht, op het politieke bordje van Rutte geschoven, die dan, zoals we gewend zijn, met handige communicatie en excuses reageert. Wat ik, in feite, nog het meest kwalijk vind, is dat deze Koning, plus Koningin, vrolijk meent op vakantie te moeten gaan. Hoever kun je menen boven het volk te staan? Of moeten we de term 'onderdanen' letterlijk nemen?

Max6
Max618 okt. 2020 - 15:41

@Willem, toen ik vanmorgen de hond aan het uitlaten was... kwamen er flink wat caravans voorbij. Denk dat de campings in Nl behoorlijk vol staan in de herfstvakantie. De koning had in zijn privé huisje een stuk 'veiliger' gezeten dan het gepeupel.

Zandb
Zandb18 okt. 2020 - 15:42

Maximus We hebben niet voor niets een koningshuis, wat ons een hoop belastingcenten kost. Als deze mensen weet ik welke voorrechten krijgen, dan kunnen ze zich ook wel eens afvragen welke verplichtingen daar tegenover staan. Wanneer deze mensen namelijk niet in dienst zijn van Nederland, maar voor zichzelf bestaan, dan hebben we er helemaal niets aan. Blijkbaar heeft het koningshuis pas iets met de mensen die in dit land de gevolgen dragen van deze coronatoestand, wanneer ze er op gewezen worden. Er is een oud spreekwoord: "Adeldom verplicht".

Bouwman2
Bouwman218 okt. 2020 - 11:18

Het nadeel van een monarchie is niet alleen dat je in een glazen paleis zit waar iereen zijn snotjheus tegen het raam drukt, maar vooral dat je onafhankelijk dient te zijn en de eerste minster het woord namens jou voert. De konins en de koningin zie je dus ook nooit bij een stembus. Ik vind zelf dat je dat niemand mag aandoen. Neem koningin Máxima. die uit vrees voor de publieke opinie haar ouwe kleren niet naar de kringloop brengt, maar er gewoon een andere kleur sjaaltje bij koopt net zo als iedereen dat doet. Maar gewoon in een lekker kek spottenue, dat kan dan weer net niet. Je ziet het staatshoofd ook niet wijdbeens in een zwembroek in een tuinstoel met een krat bier de troonhrde voorlezen. Noblesse oblige. Ik vind ook dat ze het gezien de omstandigheid dat ze het nooit goed doen best aardig proberen. Er bestaat een probleem als de Oranjes zouden vertrekken, wat gezien de bezwaren hierboven niet eens onredelijk zou zijn.: wie moet er dan staatshoofd zijn? Wie staat er boven de partijen? Nu kun je zeggen dat dat in de BRD ook kan en in de Franse republiek nog beduidend meer. En in de EU gaat het nog weer anders. Maar kan dat in Nederland of in België ook zo? Zo lang die vraag niet is uitgekristalliseerd zou ik zeggen houdt het maar op dat elk land de regerng en het hoofd van Staat krijgt die het verdient.

tinekea2
tinekea218 okt. 2020 - 11:09

Allemaal kinnesinne. Als iemand volledig veilig op vakantie kan, dan moet dat kunnen. Alle kritiek komt alleen maar neer op: "ikke niet, dan een ander ook niet".

1 Reactie
Zandb
Zandb18 okt. 2020 - 15:35

tinekea Als dat zo is, waarom luister de koning dan naar dergelijke onzin? Daar staan hij en de regering dan toch ver boven, die kinnesinne?

Deugkeizer
Deugkeizer18 okt. 2020 - 10:56

Tja Ruttes sterke kant is dat hij erg goed kan inschatten van wie hij advies moet aannemen. Zijn zwakke kant is dat hijzelf een slechte adviseur is maar zich altijd heeft weten in te dekken... Ik heb samen gewerkt met mensen uit zijn team waar hij ooit werkte. Ik was niet onder de indruk van hun gevoel voor integriteit. Zoals de mening uiten dat een goeie bedrijfsarts aan de kant van het bedrijf moet staan. Dat hebben ze vast niet van een vreemde gehad.

NoahAmber
NoahAmber18 okt. 2020 - 10:49

Begrijp de ophef niet echt. Griekenland vaste land en Peloponnesos zijn nog steeds code geel. Code geel is een veiligheidsrisico en je wordt geacht je te houden aan de lokale maatregelen aldaar. Je mag er dus gewoon naar toe. Anders, iedereen mag daar dus naar toe. Het voetveegvolk en dus ook de koning en zijn gezin. Zo simpel is het. Al het andere wat er bijgesleept wordt is een discussie of je voor of tegen het koningshuis bent. Dat had Rutte moeten vertellen. Niet meer en niet minder

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 okt. 2020 - 12:01

WA heeft de PR van het koningshuis vermoedellijk geen dienst bewezen. Maar zo te zien biedt het ook een uitstekende aanleiding om over Rutte te klagen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra18 okt. 2020 - 16:22

De koning en zijn gezin zitten nou eenmaal gevangen in een gouden kooi. Gewone burgers mogen naar Griekenland op vakantie, als ze dat betalen kunnen. De majesteit moet eerst om toestemming vragen als een klein kind. En zelfs als hij die toestemming krijgt, is het mogelijk dat wordt terug gefloten alsof hij een ondeugende hond is. Dit alles maakt weer eens duidelijk wat een belachelijk en wreed systeem de monarchie feitelijk is. Hoog tijd dat Nederland gewoon een republiek wordt.

NoahAmber
NoahAmber18 okt. 2020 - 16:44

@DanielleDefoe 18 oktober 2020 at 14:01 WA heeft de PR van het koningshuis vermoedellijk geen dienst bewezen. Maar zo te zien biedt het ook een uitstekende aanleiding om over Rutte te klagen. Daar gaat het feitelijk helemaal niet om. Daarom schreef ik ook: Al het andere wat er bijgesleept wordt is een discussie of je voor of tegen het koningshuis bent.

Bernie2
Bernie218 okt. 2020 - 10:41

Die Rutte. Ik heb deze premier van alle VVD'ers nooit op zijn woord geloofd en vertrouw hem nog geen uurtje toe met mijn kleinkinderen. Rutte is onbetrouwbaar en liegt onophoudelijk (of heet dat jokken in politieke kringen?) en als hij met harde feiten wordt geconfronteerd heeft deze VVD'er er '...geen herinneringen aan.!' Ik heb dan ook geen enkele reden waar de man ditmaal wel de waarheid zou spreken. Natuurlijk liegt hij en kende hij het programma van het Griekse avontuur van Willem van O. en de zijnen van minuut tot minuut. Simpelweg omdat een premier verantwoordelijk is voor de handel en wandel van deze artefacten.

1 Reactie
HarrieJ
HarrieJ18 okt. 2020 - 11:10

Dat "nader beraad" vooraf aan de persconferentie bestond uit een telefoontje aan de schoonmaakster van Huis ten Bosch. Die wist natuurlijk geen uitsluitsel te geven. W-A had zijn mobieltje 'per ongeluk' even uitstaan. Het is echter veeleer logischer aan te nemen, dat de voorgenomen vakantie van W-A, ondanks de aangescherpte corona-regels, prima past binnen het conservatief-liberale gedachtengoed, dat regels niet voor hun gelden. En die kern van de VVD maakt dat niets wat ze publiek zeggen oprecht kan zijn of is.

P Haan
P Haan18 okt. 2020 - 10:37

De fout die hij de hele crisis al maakt: wederom schat Rutte het niveau van de gemiddelde Nederlander te hoog in. Ik ben benieuwd of hij al eelt op zijn voorhoofd heeft van het op tafel bonken.

Piet Helmons
Piet Helmons18 okt. 2020 - 10:37

Op dinsdag tijdens de persconferentie roept Rutte de Nederlanders op om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen naar buitenland te reizen wanneer het strikt noodzakelijk is. En dan zegt hij nu dat hij hier verkeerde inschatting heeft gemaakt. Wat een naïviteit toont Rutte hier.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber18 okt. 2020 - 17:26

Voor velen is een vakantie een erg dringende en noodzakelijke reis. Ergo....

Petra Privacy
Petra Privacy18 okt. 2020 - 10:34

Laat de SP nou toch duidelijk zijn over het moderniseren van de monarchie. We gaan dit gezin normaal belasting laten betalen zoals het hoort en Amalia volgend jaar zakgeld geven naar de normen en bedragen van het Nibud. Dus geen miljoentje ontvangen als tiener, waar ze niets voor hoeft te doen. Ga in de herfstvakantie maar helpen bij de voedselbank in Den Haag, dan leer je nog iets over de rauwe werkelijkheid en de armoede in dit land. Maar in mijn eigen stad heeft de SP aan dakloze mensen tasjes uitgedeeld met schone sokken, wat voedsel en mondkapjes, zodat ook dakloze mensen nog wat aandacht en zorg ontvangen. Want de koning gaat op Wereldarmoededag maar even heen en weer naar Griekenland met vakantie. Maar Nederland heeft circa 40.000 dakloze mensen waarvan circa 14.000 jongeren die geen toekomst kunnen beginnen. En dat met de winter die al bijna begint. Wanneer zijn zij aan de beurt? "Pap, we vervelen ons zo, oh nou dan gaan we toch even naar Griekenland, dat ziet niemand hoor". Behalve een slimme vliegtuigspotter, die zag ineens het regeringsvliegtuig vertrekken. Wat dan ook nog leeg terugvliegt, hoe zo klimaatschade, lege vliegtuigen even heen en weer laten vliegen. Nee, het gaat niet om de coronakleur van het gebied of land. Dus gaat Amalia voortaan maar vakkenvullen, dan wordt ze misschien ooit nog eens volwassen. En wie een sociaal en positief beleid wil met een moderne monarchie, kan ook daarvoor terecht bij de SP. Met vakantie gaan mag, maar dan eerst de mensen helpen die het al zo lang zo moeilijk hebben en als gezin keurig belasting gaan betalen en geen loonsverhoging volgend jaar. Dat hebben ze echt niet nodig hoor. Zij raken hun baantje niet kwijt, vele anderen wel met een stijgende werkloosheid en een karige ww.

2 Reacties
inktvis75
inktvis7518 okt. 2020 - 11:14

Er zijn veel dingen die ik waardeer aan de SP, maar ik zal er niet meer op stemmen zoals ik lang geleden ooit wel deed. Simpelweg omdat sinds Agnes Kant vertrok de boel niet meer op orde hebben. Zij besefte hoe belangrijk 't was om grondige dossier kennis te hebben, niet met alle winden mee te waaien, niet bang te zijn voor je achterban en dus maar meebewegen met extreem rechts en ga zo maar door. Dan hebben we nog niet over t huidige verkiezingsprogramma met volstrekt onzinnige ideeen over de Euro en Europa. In plaats van dat de SP zich zoals vroeger zou richten op solidariteit in Europa, solidariteit met iedereen aan de onderkant vd samenleving, een krachtig geluid tegen discriminatie (tegen wie dan ook) en racisme, dan maakt d SP weer een kans om geloofwaardig te worden. Als je niet beseft dat compassie en solidariteit een keuze is die niet alleen lokaal gemaakt wordt zoals in jouw verhaal maar ook landelijk en internationaal dan gaat t hoe dan ook fout. En dan zwijgen we maar even over het ongelofelijk zwakke optreden van Marijnissen, die niet luistert en als een langspeelplaat blijft hangen ipv antwoorden geeft op de vragen die gesteld worden. PS on-topic: moderniseren monarchie gaat mij niet ver genoeg, gewoon afschaffen.

chwiedijk
chwiedijk18 okt. 2020 - 13:52

Jammer dat de SP met Lilian Marijnissen ook een soort monarchie is.

Joop den Uil
Joop den Uil18 okt. 2020 - 10:31

Men is het er over eens dat de tweede corona golf (mede) veroorzaakt is door vacantiegangers die na de zomer terugkeerden. Kunnen we nu dan een derde golf verwachten ? met een royale superverspreider? Afgezien van alle stomheid vind ik wel dat Rutte hierin een valse streek geleverd is. Hij weet meer dan hij zegt.

Thuiszitter
Thuiszitter18 okt. 2020 - 10:18

Snap de ophef niet , Alex geeft door dat hij naar z’n huis in Griekenland gaat voor een week, Rutte vindt het net als jaren daarvoor goed. Gaat het gepeupel op de achterste benen staan dat ze het oneerlijk vinden whatever.

3 Reacties
Zandb
Zandb18 okt. 2020 - 15:47

Thuiszitter Waarom nou 'gepeupel'? Het koningshuis is er toch ten dienste van het 'gepeupel'? Of moet het zo zijn, dat het koningshuis alleen lusten draagt en geen lasten? Van mij hoeven ze geen koningshuis te vormen hoor, maar wanneer ze dat doen, tja......dan verwacht je ook volledige betrokkenheid bij de samenleving waar het het bindmiddel van vormt.

Thuiszitter
Thuiszitter18 okt. 2020 - 16:34

Zandb- waarom het gepeupel ? Het gewone volk als jij vindt het toch niet kunnen ? Maar je hebt je zin , de familie is weer thuis .

Zandb
Zandb19 okt. 2020 - 6:25

Thuiszitter Wanneer u nou ook even had nagedacht over mijn reactie, dan zou u begrijpen dat "ik" mijn zin in ieder geval niet heb. Dat u "het gewone volk als jij" voor "gepeupel" noemt, omdat het vindt, dat iets verkeerd is, geeft wel aan in welke verhoudingen u denkt. Maar de hamvraag is, waarom u het raar vindt, dat mensen zoals ik - zal het gepeupel zijn - verwachten dat het koningshuis doet waar het voor bedoeld is?

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander18 okt. 2020 - 10:14

De knuppel kan het goed maken. Een knuppel aan de knuppel van zijn eigen vliegtuigje(door ons betaald, dat wel) naar zijn privéresort in Griekenland. Mag het wat kosten? Tja, en Huppie Kees Mark Rutte hield hem niet tegen en Glimmie Shoe Hugo wist natuurlijk weer van niks. Wat Huppie Kees Mark dus wel tegenhoudt is inzicht in de totale kosten en salarissen van dit gezelschap. En oh wee, er mag geen vluchteling teveel het land in komen. Willem kan zijn fout nog goed maken door nogmaals met het vliegtuig via Athene maar dit keer naar Lesbos te vliegen.Wij betalen het, want dat deden we al. En aldaar flink wat vluchtelingen mee te nemen. Mark durft hem niet tegen te houden en Hugo weet van niks. Dus wat houdt hem tegen om nog eens naar Griekenland te vliegen? PS: Bovendien kan Willem net als Rutte het volk de schuld geven. Want wij hebben dat vliegtuigje betaald. Dus ja Willem maak je onsterfelijk.Ik zie Han alweer achter zijn computer kruipen.

2 Reacties
DeKleineSalamander
DeKleineSalamander18 okt. 2020 - 10:17

Of maak ik nou een 'inschattingsfout'.

GoudenBergen
GoudenBergen18 okt. 2020 - 17:30

@Sjoerd "oor nogmaals met het vliegtuig via Athene maar dit keer naar Lesbos te vliegen.Wij betalen het, want dat deden we al. En aldaar flink wat vluchtelingen mee te nemen. " Dat zou pas een koninklijke daad zijn!

jantje
jantje18 okt. 2020 - 10:10

Dat is weer koren op de molen van PVV.

1 Reactie
Piet Helmons
Piet Helmons18 okt. 2020 - 10:39

Niet alleen van de PVV.

CUTTHECRAP2
CUTTHECRAP218 okt. 2020 - 10:04

Inderdaad : geen verkeerde inschatting maar g e e n inschatting. En: geen oordeelsvermogen, geen verhouding tot de realiteiten in Nederland, geen overwegingen überhaupt. Bij een zodanige miskleun en de aperte oorzaak daarvan, zoals hierboven beschreven zou hij moeten ftraden. Woont Wimlex en familie echt op een andere planeet ? Hebben die evenmin een acceptabel oordeelsvermogen ? God beware Neerland....

Ryan2
Ryan218 okt. 2020 - 10:02

Achteraf kijk je een koe in de kont. Wat een ophef over niks. Laten we maar de republiek herstellen. Met een president die als kamergeleerde af en toe het volk toespreekt. Bespaart heel wat kosten. Ik kan er zo al wel een paar opnoemen. :)

JaapSnotaap
JaapSnotaap18 okt. 2020 - 9:58

Leugens en inschattingsfouten Mark 'Pinokkio' Rutte. 1. Om te beginnen met de klassieker ‘geen cent meer naar Griekenland’. Enfin u weet hoe dit verder afliep. 2. 2. Kent u die mop van iedere werkende Nederlander die € 1.000 zou krijgen? Dit grapje zou gefinancierd worden door bezuinigingen op ambtenaren, subsidies en ontwikkelingssamenwerking. Die € 1.000 kwam er niet, net zo min als de beloofde bezuinigingen. Integendeel…. 3. De hypotheekrente-aftrek stond als een huis bij de VVD en Rutte. Dan weet de goede verstaander eigenlijk al voldoende… 4. ‘Windmolens draaien op subsidie’ wist Rutte jaren geleden al toen ie nog niet gecorrumpeerd was door de groene lobby. Tegenwoordig is ie de grootste pleitbezorger voor deze windhandel. 5. Je hebt leugenaars en je hebt Rutte. Zelfs voor het liegen over zijn eigen partijprogramma tijdens een live tv-debat draait deze pathologische leugenaar zijn hand niet om. 6. Volkert van de Graaf zou niet op proefverlof, daar zou Rutte persoonlijk een stokje voor steken! Niet alleen ging de moordenaar van Pim Fortuyn op proefverlof, hij werd nadien op alle mogelijke manieren door de overheid gefaciliteerd. 7. Rutte zou de uitslag van het Oekraïne-referendum respecteren. Wat volgde waren geitenpaadjes, betekenisloze inlegvelletjes...en werd er 'gewoon' bij het kruisje getekend. 8. Ook Dividendbelasting-gate mondde uit in een typisch Ruttiaans leugenfest. Alleen lopen zelfs de meest doortrapte leugenaars weleens tegen de lamp. Dan wil acuut geheugenverlies nog weleens helpen. "Ik heb er geen heherinnering meer aan". En zo gaat het maar door en door en door en door. Ieder normaal mens was al 1.000 maal ontslagen als hij dit flikt op zijn werk. Kortom de Nederlander is erg dom om het zeer onbetrouwbare mens Mark Rutte hier elke keer maar weer mee weg te laten komen.

JvL2
JvL218 okt. 2020 - 9:48

Daar moesten we dan meer dan een dag op wachten, op zo'n reactie... Moeten we nu geloven dat Rutte een inschatting heeft gemaakt, maar dat die verkeerd was? Te laat beseffen, is dus geen inschatting gemaakt. Overigens was Griekenland al vóór 12 oktober code oranje. Een verwachtte reactie dus. Geen Nederlander die zal denken dat Rutte nu opeens eerlijk is en open kaart gaat spelen. Damage control. Hoeveel spindoctors zouden er nodig zijn geweest om deze riedel te verzinnen?

7 Reacties
Tampert
Tampert18 okt. 2020 - 10:10

Een goed manager heeft geen spindoctors nodig, die maakt dit soort fouten gewoonweg niet.

LaBou
LaBou 18 okt. 2020 - 10:13

Dit is geen voor de gelegenheid verzonnen riedel. Dit is de standaardriedel die al jaren op de plank klaar ligt voor al die gelegenheden waar een lid van de familie van Oranje weer eens iets "doms" doet. En dat komt nogal eens voor.

Fredje3
Fredje318 okt. 2020 - 10:26

Alleen de Griekse eilanden zijn code oranje, waar de Oranjes op vakantie gingen was en is nog steeds geel, geheel in lijn met de regels hadden de Oranjes daar gewoon vakantie kunnen vieren.

NoahAmber
NoahAmber18 okt. 2020 - 10:27

Overigens was Griekenland al vóór 12 oktober code oranje. Dat geldt voor bijna alle eilanden. Griekenland vasteland en Peloppenesos zijn geel en nog steeds. Daar geldt voor: let op veiligheidsrisico’s. Je mag er dus gewoon naar toe

Minoes&tuin
Minoes&tuin18 okt. 2020 - 14:07

Nou nee, ik dacht toch echt dat er gezegd is 'alleen voor zakelijke reizen'. Dit was niet zakelijk dacht ik zo.

NoahAmber
NoahAmber18 okt. 2020 - 17:31

@Minoes&tuin 18 oktober 2020 at 16:07 Nou nee, ik dacht toch echt dat er gezegd is ‘alleen voor zakelijke reizen’. Dit was niet zakelijk dacht ik zo./i> Minoes, dat geldt voor de 'oranje' gebieden. Niet voor geel. En je had het natuurlijk gewoon even kunnen opzoeken als je het niet zeker wist. Dat denken dat gaat meestal fout

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 8:39

Ik kan het niet helpen als dat wat ze zeggen niet dat is wat er officieel staat! Het is in ieder geval niet wat Rutte aanbevolen had.....Het heeft ook niet zoveel te maken met het 'samen' van de koninklijke familie....'samen pakken we corona aan'....hoe zo samen.... Het is zoals wij vroeger zeiden bij wijze van grap; 'samen zullen wij alles delen, ik een beetje meer dan jij'.....