Joop

Rutte tegen scholieren klimaatmars: 'We doen al zoveel, meer is onmogelijk'

  •  
07-02-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
Persconferentie na ministerraad

© 2017-02-10 13:51:40 DEN HAAG - Premier Mark Rutte tijdens de persconferentie na afloop van de ministerraad. ANP REMKO DE WAAL

Premier Rutte heeft vandaag zo goed als gegarandeerd dat er volgende week weer massaal gedemonstreerd wordt door scholieren, met zijn reactie op de 15.000 kind sterke klimaatmars in Den Haag. Rutte omschreef het jongerenprotest als ‘fantastisch’ om hen vervolgens met een schoonschijnend kluitje in het riet te sturen:
"Nederland doet het meest aan het de CO2-reductie van alle landen in Europa.* Jongens, wat wil je nog meer? Je kunt onmogelijk meer vragen. Laten we samen aan het touw trekken, in plaats van elkaar de maat te nemen."
Rutte zei weinig te hebben meegekregen van de lange stoet langs de Hofvijver.
*Factcheck: onwaar.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (53)

robheus2
robheus29 feb. 2019 - 13:00

Wat een leugenaar! Behalve een 'van gas af' beleid wat al vrij weinig bijdraagt aan CO2 reductie maar wel heel duur is, doet BV NL nl. helemaal niets: kolencentrales worden niet gesloten, landbouw niet aangepakt, luchtvaart mag zelfs uitbreiden en scheepvaart wordt ook niets aan gedaan.

madbako
madbako8 feb. 2019 - 11:04

Rutte behoort te zeggen dat hij gewoon niet meer wil. Dat is eerlijker dan te roepen meer is onmogelijk. En verder zal het hem zijn broek niet doen bollen. Over 30 jaar is hij dood en kunnen de kinderen van nu de rotzooi die hij heeft achtergelaten opruimen. Kortzichtige klootzakjes zijn die politici

Egbert van Hattem
Egbert van Hattem8 feb. 2019 - 9:59

Interessante uitspraak van Wiebes: 'het is meer hun klimaat dan het onze'. Belangrijk inzicht voor nieuw beleid. Als NL dwing je respect af als je laat zien dat je het risico op beschadiging ervan + de mogelijk buitensporige kosten voor de toekomstige generatie wilt aanpakken. We kunnen een voorbeeld zijn. De mogelijkheden om dat te doen liggen voor het oprapen. Echt laaghangend fruit.

Oki Doki
Oki Doki8 feb. 2019 - 8:30

Ze doen al zoveel, meer is onmogelijk, dat kunnen de jongeren namelijk doen wanneer ze ouder zijn, wanneer het onmogelijk is de milieuproblemen nog te negeren.

mjansen2
mjansen28 feb. 2019 - 7:25

Tja op enige creativiteit of out of the box denken kunnen onze Mark niet betrappen....Ik zal m nog wat suggesties aan de hand doen. Kerosine hoger belasten,vliegtax verhogen met een substantieel bedrag, rekeningrijden voor automobilisten, geen (nieuwe) aanleg van snelwegen, openbaar vervoer nationaliseren en stimuleren, bedrijfsleven verplichten om co2 uitstoot te verminderen, gebruik van milieuvervuilende stoffen door b.v. de voedselindustrie verbieden (wegwerpplastic verbieden) ommmezwaai maken van bouwafhankelijke economie naar groene agrarische en landbouweconomie, woon-werkverkeer ontmoedigen, meer aanleg van bossen en strenge kapvergunning invoeren, zorgen dat niet bebouwde landschappen bewaard blijven En vooral ook geen ondernemers of mensen uit bedrijfsleven in de politiek!

Bert de Vries
Bert de Vries8 feb. 2019 - 7:17

Natuurlijk zegt Rutte niet tegen de scholieren, dat hij en zijn partij de afgelopen decennia rampzalig hebben gefaald. Integendeel, hij zegt dat ze maar moeten vertrouwen op de mensen die zo zijn tekort geschoten. Je zou bijna zeggen, dat wat Rutte koestert als een teer vaasje, weinig meer is dan een emmer str..t. Je zult zien dat het kabinet voor de zoveelste keer komt met niets, verpakt in schitterend cadeaupapier.

Bluesboy
Bluesboy7 feb. 2019 - 21:36

PINOKKIO!????

chwiedijk
chwiedijk7 feb. 2019 - 20:41

Rutte c.s., laat de grote bedrijven onmiddellijk een CO2 belasting betalen.

2 Reacties
Jansen7
Jansen78 feb. 2019 - 12:37

We hebben ook veiligheidseisen ook al zeggen economen nog zo hard dat dit werkgelegenheid kost.

Luneau
Luneau9 feb. 2019 - 5:53

Honestly, economische gevolgen worden er elke keer bij de haren bijgesleept, als er iets moet gebeuren dat de maatschappij dient: van het kinderwetje van Van Houten tot de invoering van het minimumloon. En uiteindelijk valt het allemaal enorm mee, of is het juist gunstig voor economie en werknemer.

geronimo3
geronimo37 feb. 2019 - 20:26

Ik lach graag maar om de VVD,CDA,FVD en de PVV ontkenners moet ik echt huilen,misschien zou huilen van het lachen een oplossing bieden voor mijn wantrouwen richting vooral die Rutte en dat beleid van hem,die jongeren begrijpen het allemaal beter dan hij,die al vele jarenlang premier is van dit polderland!!!

Joe Speedboot
Joe Speedboot7 feb. 2019 - 20:14

De labbekak!

Wat?
Wat?7 feb. 2019 - 19:28

Vraag mij soms echt af hoe het moet zijn om Rutte te zijn. In plaats van dat je als premier je land in een betere staat probeert achter te laten doe je er alles aan om het te saboteren. Zijn periode zal te boek staan als de tirannie van het liberalisme.

1 Reactie
stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2019 - 20:16

Nee, want dit heeft met liberalisme niks te maken. Conservatisme, dat is het.

Quibus2
Quibus27 feb. 2019 - 18:36

Het is vrij simpel Mark: Ga fietsen!

1 Reactie
Krek
Krek8 feb. 2019 - 10:31

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2903721/rutte-op-de-fiets-naar-werkontbijt-met-may-morning Rutte fietst vaak naar zijn werk. U ook?

Klifhanger
Klifhanger7 feb. 2019 - 18:10

Nou kom d'r maar in: Wij gaan nu een potje stoer doen en roepen dat wij wel allemaal meer gaan doen, YES! … oh nee eerst de industrie; dan de zeeschepen, vervolgens de vliegmaatschappijen, dan de sterkste schouders, en dan wij pas :-)

3 Reacties
HM van der Meulen
HM van der Meulen7 feb. 2019 - 18:43

Precies, in die volgorde en niet anders. Ik heb me namelijk door Klifhanger met de regelmaat van de klok laten vertellen dat de consument toch altijd het slachtoffer is, dus tegen de tijd dat ze bij aankomen valt er sowiesio niets meer te halen.

Klifhanger
Klifhanger8 feb. 2019 - 8:50

@HM ...ik was er al bang voor: Veel reageerders weten het altijd goed…. voor anderen…...

HM van der Meulen
HM van der Meulen8 feb. 2019 - 13:53

Klifhanger - Wat een onzin: volgens jouw eigen telling was ik al 4x de klos, voordat ze eindelijk bij mij aankwamen en daar hoor je me niet eens over.

Dehnus
Dehnus7 feb. 2019 - 17:46

Voor de VVD balletjes in dit draadje: Als dit belasting paradijs regeltjes waren geweest hadden jullie lopen juichen in deze echt bestaande race to the bottom.

Martinel
Martinel7 feb. 2019 - 17:27

Rutte, de vlees hahaha geworden leugenaar op ieder gebied (zorg, onderwijs, ov, energie, tweedeling, afbraak sociale voorzieningen, het recht (Dekker en Halbe )en dalijk ook de pensioenen) (à la Koolmees)), het rode vlees gooiende stuk naar de Tweede Kamer, MOET worden weggestemd. Deze MP die nu weer in de Tweede Kamer het één zegt en straks in de EU het andere doet, moet echt weg. Door deze man die iedereen in elkaar wil slaan als zij niet volgens zijn boekje als 'hardwerkend' of als sippende witte wijn drinkende Amsterdammers te boek staan laat iedere Nederlander als niet VVD-er volledig in de kou. Een jaar of 9 , nee 7 schreef ik eens dat ik blij was dat die gedoogconstructie van VVD, CDA en PVV ten einde was. Eigenlijk sindsdien is het alleen maar erger geworden. VVD en CDA zijn naar extreem rechts opgeschoven, met dezelfde totaal verachtelijke politiek. Een Omtzigt van CDA die ik persoonlijk hoog had zitten, maar niet mijn partij, daar niet van, is nu verworden tot een meestemmer zonder inbreng, ja beetje coalitiegedrag. Een CU woordvoerder, dat mens van CU, die ooit zorg deed, maar nu er geen zorg meer om geeft, mevrouw Dik Faber, brrrrr…, wat een farce allemaal. Dit land is verworden tot een afschuwelijk, meest gelukkige land ter wereld, met een MP die alle multinationals met leugens het land in drijft tkv de burger.

Perspectief
Perspectief7 feb. 2019 - 17:11

Onze bijdrage aan CO2 wereldwijd is zo rond de 0.35%. Kunnen al die miljarden niet beter naar onderwijs en dus mogelijke innovatie? Wij als klein landje gaan anders weinig verschil maken ben ik bang.

1 Reactie
FreeWilly2
FreeWilly28 feb. 2019 - 2:15

Auw de waarheid doet pijn. Onze bijdrage is 0.35%, de tweede vraag is ook, hoeveel van deze 0.35% wordt door onze bomen en gewassen weer opgenomen, 50%, 100% misschien 150%? Ook zal het % 0.35 verder afnemen doordat andere landen gewoon meer gaan uitstoten, de deler (wereldwijde uitstoot CO2) wordt groter en onze uitstoot zal misschien iets verminderen. Met andere woorden wij zijn een spatje (niet eens een druppel) op een gloeiende plaat. De oplossing ligt in super onderwijs mbt. milieu, techniek, chemie, etc. met goed betaalde en zeer kennisrijke docenten toegankelijk voor iedereen die kan en wil. Ten tweede innovatie en ontwikkeling om CO2 te verminderen wat tevens een mooi export produkt is. Een andere simpele oplossing, maak het OV gratis. Op micro niveau, plant een paar bomen, neem max 2 kids, eet iets minder vlees, neem wat vaker de fiets en isoleer je huis wat beter.

Mostafa
Mostafa7 feb. 2019 - 17:07

We doen al zoveel ? Noem mij 1 dan ben ik tevreden !

3 Reacties
Stheno
Stheno7 feb. 2019 - 17:57

Mostafa, 1 NL-ers betalen meer accijns BTW en heffingen dan wie dan ook voor onze benzine. Als er ergens een milieuheffing en kilometerheffing op is, dan is het wel op vervoer. Hoe meer je auto verbruikt, hoe meer je betaalt. Vooruit, nog 1: 2: NL-se huishoudens betalen (aanzienlijk) meer voor hun (Gronings) gas dan dat andere landen (waar NL aan exporteert) betalen. En om de 1-2-3 vol te maken: 3: de ETS (Europese CO2 heffing) worden in de producten doorberekend. Met een BTW van 21% hierover is sprake van een bovenmodaal EU kostenplaatje voor NL. Dat al die heffingen (ODE of accijns toeslag of heffing enz) aan andere zaken besteed zijn wil niet zeggen dat ze niet geind zijn.

gimli55
gimli558 feb. 2019 - 9:38

Even terug @Stheno Het innen van accijns en belastingen betekent niet dat er iets gebeurt op het vlak van koolstofdioxide verlaging, De veronderstelling dat de problemen opgelost worden door het innen van geld is niet wat Mostafa bedoelde. Er zullen oplossingen gevonden moeten worden, die uiteraard geld kosten. Echter is dat nooit een doel, alleen een middel. De discussie hoort over het doel te gaan, daar hoort visie bij. Laat Rutte het zelf al aangegeven hebben, dat hij daar niet over beschikt. Hij is dus niet de persoon en zijn kabinet ook niet, die dit probleem adequaat gaat oplossen. Zelfs de plaats waar hij het geld ophaalt, getuigt niet van enig inzicht.

Stheno
Stheno8 feb. 2019 - 15:39

gimli55 "Het innen van accijns en belastingen betekent niet dat er iets gebeurt op het vlak van koolstofdioxide verlaging" Helaas is dat zo, vandaar ook dat de auto met de hoge brandstofprijzen en de hoge motorrijtuigenbelastingen als een melkkoe fungeren, evenals het boetesysteem waar hier (weer in vergelijking met de omringende landen) torenhoge boetes staan op kleine overtredingen. Maar in het kader van het doel en de middelen die het wel of niet heiligt: die euro kan maar 1x uitgegeven worden, onder welke noemer je die dan ook heft. Het zal zo moeten zijn dat dan in bijvoorbeeld wat sociale(re) projecten geschrapt zal moeten worden. Dus ja, NL-ers betalen wel veel aan milieuheffingen en tzt zal dat geld ook aan milieu besteed worden ipv aan iets anders; met dank aan de linkse partijen.

tempest
tempest7 feb. 2019 - 17:04

Er zijn toch nog helemaal geen keuzes gemaakt over hoe de regering denk de doelen voor 2030 en 2050 uit de klimaatwet te behalen? Die voorstellen van de klimaattafels moeten nog worden doorgerekend voordat een serieus politicus überhaupt “ja” erop zou horen te overwegen. Dus dat is wat “we nog meer willen”: effectieve maatregelen waarvan de nadelen eerlijk zijn verdeeld en dus niet bij de armste inwoners van ons land terecht komen.

Evernesa
Evernesa7 feb. 2019 - 16:53

Wij gaan in ieder geval weer met z,n allen lachen, Rutte geeft het startschot, want de verkiezingen komen eraan.

HM van der Meulen
HM van der Meulen7 feb. 2019 - 16:39

In ieder geval snapt hij wel dat hem de maat wordt genomen: gewogen en te licht bevonden.

JannesJ2
JannesJ27 feb. 2019 - 16:02

Rutte: "Je kunt onmogelijk meer vragen." Rutte, ook: https://nos.nl/artikel/2270696-rutte-we-hebben-31-jaar-de-tijd-voor-de-energie-en-klimaattransitie.html "Maar tegelijk hebben we 31 jaar de tijd om deze transitie door te maken." Hij doelt op de doelstelling van 95 procent CO2-reductie in 2050. Het eerstvolgende doel is een reductie van 49 procent in 2030." 31 jaar is meer dan 1 volledige generatie aan uitstelgedrag en verdere bullshit. Rutte, ooit "groen-politicus" (LOL!1!) heeft maling aan 'dat groene', dat wenselijk benodigde. Wordt nooit als Mark Rutte. Ook hij faalde al veel vaker als het op de toekomst van allen aankomt.

Kruimeltjes2
Kruimeltjes27 feb. 2019 - 15:46

Eens een leugenaar, altijd een leugenaar. Hoe VVD!

Sanaya Khan
Sanaya Khan7 feb. 2019 - 15:46

De factcheck gaat over opwekking van duurzame energie, niet over CO2-uitstoot. Dat wij met 0% zijn gedaald zegt niets over andere landen in Europa. Uit deze informatie kan ik niet opmaken of het waar of onwaar is. En dat is ook typerend voor de discussie, de hoeveelheid niet-houdbare argumenten die over en weer geschreeuwd worden. Met wetenschap heeft het al lang niets meer te maken, en net als vele andere onderwerpen is het een politieke geloofsstrijd geworden. De scholieren voeren een kruistocht in spijkerbroek, opgehitst. Dat kan je goed of slecht vinden, maar wat maakt het uit? Iedereen kan zien hoe mensen overtuigd raken, en dat de genoemde feiten die overtuiging volgen. Het is politiek, en de media en publiek smullen ervan. Het is ook afwachten of de politiek toch verstandige maatregelen zal nemen, die enerzijds een energietransitie faciliteert en stimuleert, en anderzijds een goede afweging maakt van de kosten en baten.

5 Reacties
tempest
tempest7 feb. 2019 - 18:29

Daar heb je zeker een punt. Maar ook met de Parijs doelen zit the Devil in the details. Pas bij het congres erna in Katowice (dec 2018) zijn de details vastgesteld hoe alles moet worden berekend. Vanaf nu worden die regels dan ook steeds meer gebruikt, maar dat maakt het vergelijken van cijfers uit eerdere krantenberichten dus meteen vrij nutteloos. Dit is ook een bron voor alle misinformatie: iedereen gebruikt het rekenmodel dat het beste in zijn/haar straatje past. Volgens de nieuwe rekenwijze doet Nederland het helemaal niet zo slecht en is zeker sprake van een flinke reductie. Terwijl eerdere berekening netto geen verschil lieten zien sinds 1990, maar daar zat de luchtvaart bij en dat hoeft dus niet meer: de groei van de luchtvaart heeft letterlijk alle besparingen in uitstoot gecompenseerd!

stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2019 - 20:34

opgehitst En jij, ben jij ook opgehitst of kan dat alleen bij kinderen? Wat een kletspraat. Toen ik 14-15 was wist ik heel goed mijn mening te vormen, beter dan sommige hier op hun oude dag. Maar ik begrijp dat een mening van een 14-jarige niet goed totstand is gekomen, want onwelgevallig. Heel eerlijk? ik denk dat je je hebt laten ophitsen door het rechtsdraaiende deel van de politiek. Het goede nieuws is dat je je eruit kunt lezen.

Sanaya Khan
Sanaya Khan7 feb. 2019 - 21:00

@ tempest En daar heb jij een goed punt, dat maatregelen een papieren werkelijkheid kunnen gaan volgen, die uiteindelijk het milieu weinig verbeteren. Ik ken de details verder niet, ik reageer alleen op wat ik zelf kan zien dat niet klopt.

ton14024
ton140248 feb. 2019 - 9:03

´´De scholieren voeren een kruistocht in spijkerbroek, opgehitst.´´ Dan had zeker 50% meegelopen.

ton14024
ton140248 feb. 2019 - 9:05

Ach, je hebt het journaal gezien met de ene halfvolle klas.

Robbels
Robbels7 feb. 2019 - 15:16

Wat Rutte ten berde brengt is een volstrekte leugen. Meer doen is een keuze. Dat maken van die keuze doet electoraal pijn (wil de VVD niet) en financieel pijn (wil de burger niet). Maar het kan wel. Ben daar dan gewoon eerlijk in: We (De VVD, de gemiddelde NLer, de bedrijven) zijn niet bereid om de noodzakelijke en verregaande maatregelen te nemen om beter om te gaan met de natuur, het milieu en het klimaat.

4 Reacties
Klifhanger
Klifhanger7 feb. 2019 - 18:13

@Robbels voor het goede begrip: u bent daar zelf wel toe bereid, tot het punt dat het ook echt 'pijn' gaat doen, of bent u net als ik de 'gemiddelde NLer' ?

Robbels
Robbels7 feb. 2019 - 19:29

@ Klifhanger, Voor het goede begrip: Ik zie twee mogelijkheden. 1) We gaan op globale schaal zaken zoals een drastische consumptievermindering verplichtend en sterk nivellerend opleggen. Vanaf onderop gaat het namelijk niet lukken. Daar ben ik dan inderdaad best toe bereid. Indien dat niet lukt, en daar zet ik eerlijk gezegd toch mijn geld op in, dan: 2) Na mij de zondvloed. Dan verdienen we het als diersoort ook niet om op de huidige manier voort te bestaan. Dan hoop ik slechts dat ik heen ga voordat de ellende goed losbarst. Mijn probleem ligt veel meer in mensen die weigeren toe te geven dat ze schaamteloze egoïsten zijn die liever hun leefomgeving verkloten dan na te denken over de gevolgen van hun acties. Ikzelf geef dan namelijk graag grif toe. Wat u?

stokkickhuysen
stokkickhuysen7 feb. 2019 - 20:28

Klifhanger kan jouw pijngrens in jouw euro's of in die van je kinderen worden uitgedrukt?

Klifhanger
Klifhanger8 feb. 2019 - 8:51

@Kick Zeker, zo gauw als het mensen echt raakt in de portemonnaie worden ze meestal veel minder enthousiast, of vinden dat anderen maar...… Ik dus ook….:-(

vdbemt
vdbemt7 feb. 2019 - 15:09

En daar is de volgende leugen. Op zichzelf niets bijzonders. Je hebt 'kunnen' en 'willen kunnen'. Rutte WIL niet meer doen. Najaar 2016 rapporteerde het CBS nog dat Nederland qua CO2 uitstoot,van goed naar slecht, op de 25e plaats van 28 Europese landen staat. 11 januari, de Volkskrant: We nemen alle broeikasgassen bij elkaar, dus CO2, methaan en lachgas, omgerekend naar CO2.Dan blijken Nederlanders grote uitstoters. De gemiddelde Europeaan stootte in 2017 6,9 ton broeikasgas uit, de Nederlander 10,2 ton. Alleen Ierland, Estland, Luxemburg en Denemarken hadden een hogere uitstoot per persoon. Het braafste jongetje is Kroatië, gevolgd door Frankrijk (kerncentrales zijn best ergens goed voor): de doorsnee Fransman stoot maar de helft uit van de doorsnee Nederlander. Dus Rutte? We 'kunnen' niet nog meer? Dan gaat het er beroerd uit zien in Nederland voor de volgende generaties. Niet alleen in Wijk aan Zee zwarte regen, maar overal in Nederland?

3 Reacties
tempest
tempest7 feb. 2019 - 17:19

De statistiek in deze is echt heel lastig. Zeker als je het over een gemiddelde inwoner spreekt. Is dat echt de uitstoot van een persoon in een gemiddeld huishouden? Of totale uitstoot in een land gedeeld door de inwoners? Aangezien 70% van de uitstoot door bedrijven gebeurd, zegt zo’n gemiddelde dus letterlijk niets meer. Sommige productie processen kosten nu eenmaal energie en/of zorgen voor uitstoot. Dat wil niet zeggen dat je dat kan of uberhaupt per definitie zou moeten willen verminderen, soms is een grote schaal met veel export het meest efficiënt. Ben ook benieuwd of verhandelde CO2 rechten zijn doorgerekend, veel mensen kopen niet voor niets groene stroom uit Denemarken.

vdbemt
vdbemt8 feb. 2019 - 10:29

@tempest. Hoe het gemiddelde ook berekend is. Zolang ze dat bij ieder land hetzelfde doen, kun je constateren dat Nederland het niet goed doet.

tempest
tempest9 feb. 2019 - 23:05

@vdbemt Ik probeer juist uit te leggen dat dat veel genuanceerder ligt. Landen verschillen veel wat betreft hun economische activiteit en daar gaat juist de meeste energie in zitten. Zo’n gemiddelde zegt weinig en de reductie percentages ook. Mensen moeten het echt veel breder gaan zien: “hoe kunnen we de maatschappij duurzamer inrichten?”. Alle lijstjes en grenzen en rekenmodellenje zijn veelal niets meer dan truukjes om de veranwoordelijkheid en de nadelen naar een ander door te schuiven, zodat jij niet hoeft te veranderen. In mijn optiek zijn eigenlijk alle politieke partijen hier laf, hypocriet en schijnheilig mee bezig. Want heel simpel: niemand heeft een oplossing. Want de randvoorwaarde dat onze levenstandaard net zo hoog blijft zit in de weg. Want anders gelooft geen enkele partij dat ze macht kunnen behouden. (Misschien dat de partij van de dieren hier als enige een beetje een uitzondering is)

rvb2
rvb27 feb. 2019 - 14:52

Nederland doet bijna niks, we zijn het vieste jongetje van de klas. Zelfs makkelijke maatregelen als verlaging van de maximum snelheid worden niet genomen. Rutte liegt ons dus weer eens voor, en toont de ware VVD aard.

4 Reacties
Klifhanger
Klifhanger7 feb. 2019 - 18:14

@rvb 'Nederland' dat zijn u en ik. Wat let ons om zonder Rutte al spontaan dingen zelf te doen? laten we ze eens opnoemen: 1:.... 2: ….. Eh...

ton14024
ton140248 feb. 2019 - 8:55

Klifhanger, jij schreef eerder dit: ´´dat NL ineens van alles gaat doen, of in de ban gooit, en de rest vd wereld vrolijk doorleeft´´

rvb2
rvb28 feb. 2019 - 9:17

@klifhanger: 1) ik heb geen auto 2) ik vlieg niet 3) ik heb geen kinderen Hoe komt u erbij dat ik niks zou doen?

Krek
Krek8 feb. 2019 - 11:05

Geachte rvb, Geweldig. Ik steun uw keuzes. Echter, 1. ik heb geen rijbewijs (en dus geen auto) 2. ik vlieg ook niet 3. ik heb geen kinderen 4. ik eet ongeveer 3x per week vlees 5. ik koop mijn groenten bij een zorgboerderij, zo heb ik lekkere groenten en steun gelijk een goed doel 6. ik koop datgene wat ik nodig heb vooral bij kringloopwinkels. Ik stem VVD. En toch lijkt het erop dat u en ik, voor wat betreft onze klimaat-aard toch aardig op één lijn zitten. Wellicht is het handig om niet alles en iedereen over één kam te scheren? Wat mij stoort in deze discussie, is dat inderdaad vaak het vingertje naar anderen gewezen wordt, terwijl de wijzende vinger vast zit aan iemand die niet, zoals u of ik, bereid zijn óók zijn/haar steentje bij te dragen. Voor het overige wil ik eerst afwachten tot de voorstellen die nu bij de Rekenkamer liggen terugkomen. Ik begreep uit het debat dat ook de PvdA een voorstel laat doorrekenen, waarbij bedrijven zwaarder belast worden dan het kabinet van plan was. Het lijkt me een goede zaak om even te wachten op de uitslag hiervan alvorens het ene voorstel boven het andere te verkiezen.