Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte tracht stikstofbom van Hoekstra onschadelijk te maken

Sigrid Kaag wil draaiend CDA aan afspraken houden
Joop

Rutte reageert op Dokkum: Kinderfeest, normaal doen

  •  
18-11-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
36679186894_5cb99fc66f_z
Minister-president Mark Rutte heeft gereageerd op de turbulente gebeurtenissen rond de Sinterklaasintocht in Dokkum, dat meldt RTV Noord. Nadat pro-pieten eerder op de dag een snelweg blokkeerden – en daarmee verkeersongelukken veroorzaakten – om te voorkomen dat anti-zwartepiet-demonstranten de landelijke intocht in Dokkum zouden bereiken, koos de premier voor de ‘ many sides ‘ verklaring zonder veroordeling:
Sinterklaas is een mooie traditie, een kinderfeest. Dus laten we met elkaar een beetje normaal doen.
Maar volgens Rutte waren het niet de blokkades opwerpende pro-pieten die normaal moesten doen, maar de anti-zwartepiet-demonstranten, wiens vreedzame protest niet eens door kon gaan om dat de burgemeester hen verbood om nog naar Dokkum te komen:
Jij herinnert je dat ook, dat je als kind vol spanning zit te wachten op de komst van Sinterklaas. Wat je dan niet wilt, is dat kinderen geconfronteerd worden met boze demonstranten.
Cc-foto: EU2017EE

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (60)

scott007
scott00719 nov. 2017 - 21:05

Dit onderwerp is loos. 200 jaar later gaan zeiken over racisme is van de gekke. Nederlands is niet racistisch en daar zijn wetten op gebaseerd. De kerk staat al heel lang in het midden, kom er heen en doe mee. Iedereen die zich niet mooi, succesvol, rijk, ontwikkeld of tevreden voelt. Succes met het opzoeken met een positieve uitdaging.

bob b.
bob b.19 nov. 2017 - 18:52

Hij moet zich hier helemaal niet mee bemoeien. Zijn mening is niet gevraagd. Maar blijkbaar wil hij een graantje mee pikken.

4 Reacties
Fons Rietdijk
Fons Rietdijk19 nov. 2017 - 20:41

Die van jou ook niet, toch ken je geen enkele schroom deze te geven. Terecht overigens, ik zit in kamp François Marie Arouet "Je hais vos idées, mais je me ferai tuer pour que vous ayez le droit de les exprimer." Hypocriete hooghartigheid om dat een ander te willen ontzeggen.

Kornwerderzand
Kornwerderzand20 nov. 2017 - 13:28

Lodewijk Asscher bemoeide zich ook met zwarte piet.

bob b.
bob b.20 nov. 2017 - 13:53

Fons, hij is premier, hij is een politicus. Dit gaat niet over de staatsveiligheid, dit gaat om een privézaak tussen burgers. Ruttes privé mening doet er niet toe. Hij hoort hier geen mening over te hebben.

Martinel
Martinel20 nov. 2017 - 15:16

Zoals ik al eerder hier ergens onder heb gemeld Multinational Piet had moeten zwijgen. Ik, maar misschien anderen wel, ben niet geinteresseerd in de persoonlijke mening van VVD-er Rutte en ik zeg het nu anders..."hij moet zijn waffel houden" . Altijd meldt hij dat hij niet ingaat op individuele cases, behalve blijkbaar als hij zijn 'gewone, normale Nederlander' weer eens tot zijn stemmers kan verleiden. Ik walg van die man, dat moge duidelijk zijn.

Auslander
Auslander19 nov. 2017 - 15:45

De “Dokkum” en de hartelijke uitspraak van de “witte” minister-president over “normaal doen”, laten duidelijk zien wat de grenzen van de “witte privilege” is. Wat dat “normaal” betreft laat het zien hoe de werking van wit racisme onder bevolking en de institutionele racistische dekking daarvan vanuit overheid in elkaar ziet. Ik schat (zoals Hvd Horst) natuurlijk het effect daarvan vele malen groter dan de geplande actie zelf. Maar ik schat ook dat actie tegen ZW zal zijn grenzen voorbij streden en nog meer aan de kaart van racisme toegevoegd worden. Want zonder succes in strijd tegen racisme zulle de nevenkwesties zoals ZW blijven degelijk bestaan.

Auslander
Auslander19 nov. 2017 - 15:23

De clown van witte neder-ras praat zich ondubbelzinnig uit!

Abara
Abara19 nov. 2017 - 14:13

De wonderen zijn de wereld nog niet uit: Rutte zegt eens iets waar heel Nederland het mee eens is!

1 Reactie
Cliff Clavin
Cliff Clavin19 nov. 2017 - 16:46

Ik niet, zie beneden - als Rutte iets verkondigt, dan kan men het beste uitgaan van het tegenovergestelde, en daarnaar handelen. Daarom ben ik ook zo een fijn, toegankelijk, gezellig, en bij de dames in de smaak vallend man.

Kudos
Kudos19 nov. 2017 - 12:40

Rutte heeft eindelijk een keer gelijk

BartP2
BartP219 nov. 2017 - 11:25

Het is een tegenslag voor de beroepsklagers, maar Rutte had het niet beter kunnen zeggen.

Hilterman
Hilterman19 nov. 2017 - 11:07

Typisch gladde Rutte. Hij kiest snel voor de Friese bevolking die in meerderheid niets moet hebben van een stel activisten uit de randstad. Het racisme verhaal begint steeds meer aan kracht te verliezen. Het is een onzinnig argument ons aangesmeerd door een werkeloze acteur. Moet Nederland net als Duitsland voor WW II een slavernij trauma aangesmeerd worden? En dat ook nog ten koste van kinderen en hun ouders die hun jaarlijks Sinterklaasfeest de mist in zien gaan. Get a live. Ga werk zoeken ipv in Nederland de boel zonder enige reden te verzieken.

1 Reactie
Kersje2
Kersje219 nov. 2017 - 13:33

Ja, maar we zullen een opstand van de Friezen kunnen krijgen als die zich niet gehoord voelen. Hebben we straks dat probleem er ook bij... zo'n discussie gaat alle kanten op, het is gewoon hoog-oplopende emotie van een ressentiment-gevoel. Lijkt me verder niets met Duitsland of de WOII te maken te hebben, snap niet dat zoiets er ook altijd weer bij gehaald moet worden. Volgens mij is dat de kern: de na-oorlogse jaren met het valse optimisme dat alles anders zou worden... nou, ik leef voldoende om te kunnen leren uit mijn werk dat dat optimisme geen steekhoudend argument meer heeft, want het verzet alleen categorieën. We denken aan de wereld, maar onze eigen kleine omgeving verwaarlozen we als de pest.

Frank C Assmann
Frank C Assmann19 nov. 2017 - 10:37

Sinterklaasfeest is verworden tot een feest van racisme en uitsluiting. Nederland is verworden tot een domrechtse knokploeg van zichzelf bevlekkende neonazi's die het liefst donkere mensen en moslims willen uitroeien. Ik walg van mijn geboorteland, wat ik in de goede tijd trouw gediend heb.Het trotse rood,wit en blauw is gedegradeerd tot een vod waaronder neo nazi's en racisten marcheren. Het is het nieuwe hakenkruis.

5 Reacties
Hugo van Heerewaarden
Hugo van Heerewaarden19 nov. 2017 - 12:03

Frank C Ik hoop, ter wille van uw bloeddruk, dat uw bijdrage satirisch is bedoeld?

Andreas Cappen
Andreas Cappen19 nov. 2017 - 14:22

Ik houd van satire. Hulde!

Wittemuis
Wittemuis19 nov. 2017 - 18:20

Wat waren de goede tijden dan ?

Fons Rietdijk
Fons Rietdijk19 nov. 2017 - 22:31

Dát noemt men nou oikofobie

Frank C Assmann
Frank C Assmann20 nov. 2017 - 5:09

Bloed serieus bedoelt. Het is wachten op het eerste incident wat mensenlevens kost. En dan ? De ZP discussie is een lakmoesproef geworden waar men racisten mee kan identificeren. Ben je voor het huidige slavernijsymbool,dan ben je een racist en domrechts. Zo simpel ligt dat.

Hitje Vreemd
Hitje Vreemd19 nov. 2017 - 9:32

Goed gezegd Mark!

Doop2
Doop219 nov. 2017 - 9:21

Prima, het gezond verstand en de Hollandse nuchterheid heeft gewonnen. Mensen zijn het gezeur ronduit zat.

webmaatje
webmaatje19 nov. 2017 - 9:17

ik denk dat het weer eens tijd wordt om deze poster van de stichting Pandora met de tekst Ooit een normaal mens gezien? En..., beviel het? te ontstoffen. Was erg populair in de jaren 70. https://www.stichtingpandora.nl/jcms/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=23&Itemid=49

1 Reactie
BartP2
BartP219 nov. 2017 - 11:21

Prachtig! Die jaren 70 waren zo gek nog niet.

Martinel
Martinel19 nov. 2017 - 8:00

MP Multinational Piet heeft weer gesproken, daar waar hij had moeten zwijgen!

Inspector Gadget
Inspector Gadget19 nov. 2017 - 7:21

Dit zijn verdomme Trump praktijken. Gaan wij soms dezelfde kant op als de VS??? Ik hoop het niet!

Louis3
Louis319 nov. 2017 - 3:22

Groot deel van zijn kiezers staan ook achter de actie waarschijnlijk. Dont shit where you eat.

1 Reactie
Muxje3
Muxje319 nov. 2017 - 9:54

Juist. En daarom zijn gekozen leiders doorgaans zeer voorzichtig om in dit soort kwesties expliciet partij te kiezen. Hoogstens wordt geweld in algemene bewoordingen veroordeeld. De vergelijking met Trump is inmiddels ook gemaakt. Die verwoordde een en ander nogal ongelukkig - daar heeft ie wel vaker last van - maar ik geef je op een briefje dat ook een nog regerende Obama alleen de daadwerkelijke geweldplegers in Charlottesville veroordeeld zou hebben, en zich slechts in algemene bewoordingen tegen haat en intolerantie zou hebben uitgesproken, zonder enige partij daarin expliciet te noemen.

Alfred1212
Alfred121219 nov. 2017 - 1:04

Geheel terechte opmerking. Absoluut niet de plaats & tijd

johannn2
johannn219 nov. 2017 - 1:03

Was het eigen rechter spelen van die groep pro-zwarte Pieten demonstranten, die andere demonstranten aanvielen, iets normaals? Is het vallen van verkeersgewonden door hun optreden ook normaal? Graag een toelichting, meneer Rutte. Zo ja, dan moeten er diverse wetten herschreven worden. .

1 Reactie
MichelD
MichelD19 nov. 2017 - 10:36

@johann andere demonstranten aanvallen, verkeersgewonden ... heb je daar even een linkje van?

johannn2
johannn219 nov. 2017 - 1:00

En ik dacht nog wel, dat Rutte zich zeer stellig had opgesteld achter het rechtsprincipe, dat de overheid zich niet te bemoeien heeft met een volksmanifestatie. En bij misstanden pas achteraf corrigerend mag worden opgetreden. (Censuur achteraf, zoals het bij ook de vrijheid van pers e.a. meningsuiting betaamt.) Dat is immers de duidelijke uitspraak van de rechter twee jaar geleden. Maar wie heeft Rutte ooit op het zich houden aan zijn woord betrapt? .

rvb2
rvb218 nov. 2017 - 23:18

doe normaal, weer racistische karikaturen.

Wittemuis
Wittemuis18 nov. 2017 - 22:21

Tevens heeft onze MP beslist dat volgend jaar de intocht in Voldendam zal plaats vinden, het jaar daarna Urk waarna Spakenburg zal volgen mocht dit nog niet helpen de anti Piet organisatie de mond te snoeren zal de Sint over de Maas ons land inkomen de jaren daarna . Waar zijn de tijden toen geluk nog heel gewoon was.

4 Reacties
Lozerech
Lozerech19 nov. 2017 - 12:05

Handig, immers niet alleen de Sint komt uit Spanje, ook de cocaïne voor die "oerhollandse" dorpen komt daar vandaan.

Wittemuis
Wittemuis19 nov. 2017 - 14:58

Lozerech - de cocaïne komt uit Zuid Amerika en via Rotterdam naar oa Spanje vervoerd.

Fons Rietdijk
Fons Rietdijk19 nov. 2017 - 22:51

@ Wittemuis, Nooit een verdraaiing van de feiten laten liggen als dat het enige wapenfeit is wat je hebt.

Fons Rietdijk
Fons Rietdijk20 nov. 2017 - 7:54

En dan doel ik uiteraard op de verdraaiing van Lozerech

Lozerech
Lozerech18 nov. 2017 - 22:01

Schandalige reactie van VVD-er Rutte. Een stel boerenkinkels veroorzaakt moedwillig auto-ongelukken op de A7 en blokkeert ruim een halfuur de snelweg. Rutte en de Friese politie vinden het allemaal wel best, ze zijn immers blank, dus niet gearresteerd.

2 Reacties
KnorretjeBig
KnorretjeBig19 nov. 2017 - 10:51

@Lozerech Zijn degenen die de Erasmusbrug hebben geblokkeerd ook gearresteerd ?

Lozerech
Lozerech19 nov. 2017 - 12:03

De Erasmusbrug was niet geblokkeerd dus Aboutaleb vond het goed, iedereen kon er gewoon langs. Op de A7 met die boerenkinkels stond het verkeer een half uur stil en waren diverse ongelukken.

Rara5
Rara518 nov. 2017 - 21:57

Helemaal mee eens. Op een kinderfeest ga je niet demonstreren. Dat doe je vooraf of na het feest zonder dat de kinderen iets meekrijgen.

6 Reacties
beerda
beerda18 nov. 2017 - 23:44

Je moet geen racistische karikaturen toelaten op een kinderfeest.

Pater
Pater19 nov. 2017 - 2:42

Wat een onzin. Demonstreren mag alleen als je er geen last van hebt? Wat is het probleem met 100 vreedzame demonstranten?

Rara5
Rara519 nov. 2017 - 9:17

Dan zeg je dat daarna of voorafgaand tijdens de organisatoren of ouders. Daar is voldoende tijd voor. Waarom nou net op het kinderfeest zelf. Laat de kinderen erbuiten.

Serandor
Serandor19 nov. 2017 - 9:37

Helemaal mee eens. Demonstreren prima, maar niet op een kinderfeest, laat die kinderen gewoon een paar uurtjes met rust. Doe het dan ervoor of erna.

victor3
victor319 nov. 2017 - 10:00

Je wilt dus kinderen beschermen tegen mensen die terecht aantonen dat er in onze geschiedenis en in het nu vele gruwelijkheden zijn gebeurd. In onze cultuur heeft de kleur zwart de associatie met het kwaad. Denk maar aan de uitspraak± `de zwarte bladzijden uit de traditie van de R:K: Kerk`. dan hebben ze het over de Spaanse inquisitie,het vermoorden van de katharen, de heksenjacht + de bijbehorende brandstapels, de kruistochten, het vermoorden van enkelen die aantoonden dat de aarde een bol is die om de zon draait. De anti zwartepieten beweging associeerd de figuur zwarte piet met domheid, naiviteit, knechtschap, met mensen die verhandelbaar zijn. De slavernij is niet op morele gronden afgeschaft. De christelijke moraal is gebruikt als marketing, om de niet-witten te laten zien hoe rechtvaardig & barmartig ze zijn, om dat ze dan blij zijn en dus niet in opstand komen en koffie, thee, tabak kopen etc.wat al van ze was! . Men is over gestapt omdat huren van mensen, financieel beter uitkomt dan kopen. Hetzelfde mechanisme zie je in onze tijd. Bij een vast contract zit je aan iemand vast voor vele jaren. een zzp'er, uitzendkracht, de o urer, is meer een blikje bier,dat als je het op hebt, of halverwege denkt, ik heb liever champagne, dit zonder nadenken in de berm gooit. Maar de realiteit is veel gruwelijker, in de tijd voor de kruistochten werden zwarte mensenfiguren gezien als demonen, soms werd in die tijd de figuur zwarte piet gezien als de koning der demonen, beelzebub, lucifer, Satan, die geketend teruggestuurd worden naar de hel.en daar ga je alleen dood naartoe. Een motivatie voor genocide om niet-witte mensen, na uitbuiting op de brandstapel te gooien. Want de duivelen aanbidders moest je volgens de traditie verbranden. ( zie de heksenjacht & verbranding; het feit dat vampiers meestal zwarte kleding aan hebben en zover ik weet nooit wit)

DaanOuwens
DaanOuwens19 nov. 2017 - 10:41

@ Rara Jij schrijft: Dan zeg je dat daarna of voorafgaand tijdens de organisatoren of ouders. Daar is voldoende tijd voor. Waarom nou net op het kinderfeest zelf. Laat de kinderen erbuiten. De kinderen erbuiten laten is onmogelijk. De kritiek van de demonstraten is namelijk dat ook voor hun kinderen zwarte piet een vervelend karikatuur van hen zelf is. En naar alle waarschijnlijkheid vinden hun kinderen dat dan ook. Kortom een paar vragen: waarom wil jij zo graag die kinderen treiteren en het sinterklaas feest voor hen onaangenaam maken? Horen zij er niet bij voor jou? Zijn zwarte kinderen minder Nederlands dan witte kinderen? Is Sinterklaas een feest waaraan iedereen mag mee doen of alleen een beperkte groep? Als mensen duidelijk willen maken dat zij beledigd worden hebben zij last van het Sinterklaas feest moeten ze dan van jouw protesteren op een zomerse zondag op de Mokerheide zodat niemand last heeft? Waarom mogen witte kinderen niet weten dat andere mensen zwarte piet niet erg waarderen? Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

MichelD
MichelD18 nov. 2017 - 21:44

Ben qua politieke kleur geen fan van Rutte, maar dit heeft hij goed verwoord.

Cliff Clavin
Cliff Clavin18 nov. 2017 - 21:40

Ik moet een bekentenis afleggen - van mensen die ik zelf niet als "normaal" kan beschouwen, kan ik geen dwingend advies aanvaarden dat aan anderen oplegt om normaal te doen. Er zijn historische en geografische vergelijkingen te maken. Dictatoren wereldwijd roepen hun onderdanen ook altijd op om normaal te doen, en het leven van alledag voort te zetten. In gevallen van collectieve hysterie, en bij opstanden. Tenslotte: onze meesterleugenaar, opperbandiet, en quasi-persoonlijkheid Mark Rutte mag dan refereren naar zijn eigen kindertijd - hij heeft geen enkele persoonlijke ervaring ermee wat een gezinsleven anno 2017 feitelijk is. Wat is dat voor een tiep? Wereldvreemd, in fantasieën levend. Een doorgeefluik van datgene wat Unilever, Shell, en AkzoNobel allemaal willen. Overigens is de trope "normaal doen" de meest afgesletene in de Nederlandse politiek, over de voorbije honderdduizend jaar. Ik ga nu weer verder met het kijken naar "The Wolf Of Wall Street", een onderschatte film, die laat zien in welke wereld Mark Rutte geestelijk gedijt. En dat beeld is niet mooi.

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus19 nov. 2017 - 0:21

"kan ik geen dwingend advies aanvaarden dat aan anderen oplegt om normaal te doen" Aangezien bijzonder doen al helemaal geen optie is rest slechts een zalig nietsdoen.

Pater
Pater19 nov. 2017 - 2:44

Tjonge, jij hebt ook enge opvattingen van wat normaal is. Een man zonder vrouw en zonder kinderen: wat is dat voor een tiep?

Paddy3
Paddy319 nov. 2017 - 7:58

Heb je concrete voorbeelden van dictaturen die mensen oproepen 'normaal' te doen? Ik ken vooral de oproepen om 'standvastig' te zijn, of 'moedig', 'dapper', 'patriottisch', 'vernietig de bourgeoisie' etc.

KnorretjeBig
KnorretjeBig19 nov. 2017 - 8:39

@Cliff Clavin Ik vind de verontwaardiging dat actievoerders de weg wordt versperd door andere actievoerders nogal hypocriet. Hoeveel acties, blokkades en bezettingen zijn er niet geweest waarbij links/progressief de weg hebben versperd. Kijk eens in de spiegel.

Cliff Clavin
Cliff Clavin19 nov. 2017 - 12:22

Mark Rutte heeft als geen ander minister-president vóór hem de gewone Nederlanders schade toegebracht, tesamen met zijn neoliberale trawanten - hij voert de Bolkestein-doctrine uit, die stut op waanideeën, ontwikkeld door leden van de Mont Pèlerin Society (door Angelsaksische denkers ook wel: "The Neoliberal Thought Collective" genoemd). Dat ik de man niet mag, en gevaarlijk vind: dat zijn eufemismes. De ideologie van deze man, en zijn handlangers, die veroorzaakt armoede, eenzaamheid, depressie, en zoveel andere ellende. Om bij het onderwerp te blijven: Mark Rutte is nu ook eerste verantwoordelijke voor het feit dat zoveel kinderen in ons land in reële armoede moeten leven. Die hoeven echt niet te hopen op een gewoon, mooi, huiselijk Sinterklaasfeest. In menselijk opzicht is Rutte abnormaal, en niet weinig ook. Hij kent geen medeleven, en hij heeft geen invoelend vermogen. Hij acteert gevoelens, en hij ensceneert zichzelf. Dat zie ik elke dag weer; hij is niet meer dan een onnozele uitvoerder van misdadige praktijken.

[verwijderd]
[verwijderd]18 nov. 2017 - 21:30

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Pater
Pater19 nov. 2017 - 2:45

Rutte is niet neutraal, Rutte kiest stelling degen de demonstranten.

KnorretjeBig
KnorretjeBig19 nov. 2017 - 8:31

@Windzak Mensen uit het zuiden die een hekel aan carnaval hebben gaan op dat moment op vakantie buiten de regio.

Friedrich Feuerbach
Friedrich Feuerbach19 nov. 2017 - 8:58

Jaja, hij kiest natuurlijk wel een kant, die van hen die geen millimeter willen toegeven aan een begrijpelijke wens voor verandering van het Sinterklaasfeest in een inclusief feest: de witte, "gewone normale" Nederlander. De rest doet er niet toe.

Bert Vlierman
Bert Vlierman18 nov. 2017 - 21:07

Het mag blijkbaar niet gezegd worden, maar dit heeft toch veel weg van een beroep op het gesundes Volksempfinden. Het is zonder meer beangstigend dat de premier deze taal uitslaat.