Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Ultraconservatieve vrouwenhaters in Amerikaans Hooggerechtshof schaffen recht op abortus af

Zware klap voor vrouwenrechten in de VS
Joop

Rutte geeft Samsom weer een gifpil

  •  
28-01-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
samsomrutte
Het eerlijke verhaal over de vluchtelingen
In een poging om de opmars van Wilders te stoppen hebben Mark Rutte en Diederik Samsom een plan gelanceerd dat krachtige beelden oproept voor het geestesoog van de bezorgde burgers. Vluchtelingen – mannen, vrouwen, kinderen, gezonden, zieken – worden door gewapende ordetroepen veerboten opgejaagd. Die droppen hun lading ergens in een Turkse haven of misschien wel op het strand (maar niet van Antalya, alsjeblieft niet op de boulevard van Antalya).
Afvoeren Anders zal het niet gaan. Een grote politiemacht moet continu de eilanden in de Egeïsche Zee uitkammen op onderduikers om die vervolgens met getrokken pistool naar het verzamelpunt te brengen. Onwillige mensen afvoeren gaat niet prettig, niet menselijk, dat is niet mooi om te zien en mee te maken. Je hebt voor deze jacht dan ook personen nodig met – laat ik maar zeggen – een bepaald karakter.
Tegelijkertijd zal het noodzakelijk zijn om het ijzeren gordijn onzaliger nagedachtenis weer neer te laten van de Noordkaap tot Rhodos. Ook dient er een reusachtige vloot te patrouilleren op de Middellandse Zee want daar varen net zo goed boten met vluchtelingen. Nu staat daar tegenover – zeggen Rutte en Samsom – dat de Europese Unie zich bereid zal tonen zo’n honderdvijftigduizend vluchtelingen per jaar op te vangen, die zich dan op een officiële manier moeten melden. Dat is ongeveer tien procent van het totale aantal mensen dat de wijk neemt voor de Syrische burgeroorlog en , niet te vergeten, de bommen van onze vliegtuigen De kans dat het aan zo’n loket goed voor je afloopt is gering, en daarom zal de vluchtelingenstroom niet stokken. Dit alles vooropgesteld dat Turkije meewerkt.
Nu al heeft het D66-kamerlid Sjoerd Sjoersma in de Telegraaf gezegd dat Erdogan niet moet proberen zich de EU in te chanteren. Nee. Turkije zit momenteel al vol vluchtelingen. Als de massa’s op doorreis ergens achter Istanboel en Edirne of in Izmir bij het strand vastlopen, levert dat gigantische problemen op die uiteindelijk zelfs de stabiliteit van het hele land in gevaar kunnen brengen.
Wereldvreemd Stel je ook voor wat de Turkse overheid moet doen als de afgeladen veerboten hun menselijke lading afleveren. Schouderophalend toezien? Ze in treinen, bussen of in dagmarsen te voet naar de Syrische woestijn brengen? Zelfs zes miljard euro’s per jaar is niet verleidelijk genoeg om je zo’n probleem op de hals te halen. De kans dat Erdogan meewerkt, is dan ook minimaal. Die heeft geen behoefte aan onbeheersbare situaties rond vluchtelingen. Hij heeft het al moeilijk genoeg met de door hem onverstandige opnieuw opgestookte burgeroorlog in de Koerdische provincies en de grote haperingen in de economie.
Geen wonder dat Rutte meteen is gaan spreken van ‘het plan Samsom’. Dit is een wereldvreemd en irreëel voorstel dat in alle opzichten onuitvoerbaar is en tot grote teleurstelling zal leiden bij het Nederlands electoraat dat blijkens eerste informele peilingen heel enthousiast is over deze oplossing die alleen werkt in de papieren wereld van de Haagse beleidsmakers. Als het mislukt zal het fiasco niet de glimlachende staatsman Rutte aankleven maar de geplaagde leider van de gekapseisde sociaaldemocratie. Het is een nieuw gifpil, toegediend vlak voor de verkiezingen van 2017.
Onbevredigend Wat moet er dan gebeuren? Vertel het maar, zo luidt de eeuwige mantra van wie in simpele remedies denkt. Het antwoord is onbevredigend maar wel het enige juiste: niemand heeft ook maar de schijn van een oplossing voor handen. Ja, die oorlog daar moet stoppen. Dat haalt je de koekoek. De westerse interventies in het Midden-Oosten hebben er alleen maar toe geleid tot meer brandende lonten en nu hebben we te maken met onbeheersbare processen.
De oorlog in Syrië is net als het vergeten conflict in Jemen mede het gevolg van de eeuwige strijd tussen het Sjiitisch Perzië en de grootste soennitische macht in dat gebied. Ooit was dat het Ottomaanse Rijk. Op het moment is het Saoedi-Arabië met bondgenoten. Die strijd woedt traditioneel in Irak en wat minder pregnant in Syrië. Dat is al eeuwen zo. Syrië en Irak zijn bovendien volkomen kunstmatige landen, ontstaan op de tekentafel, toen Engeland en Frankrijk een eeuw geleden hun invloedssferen afbakenden. Bij dit alles halen de dalende olieprijzen strepen door de rekeningen van alle bij het conflict betrokken partijen. Tot welke uitbarstingen dát dan weer zal leiden, weet geen mens.
Bedenk daarbij dat Libië net zo’n vergeten oorlogszone is als Jemen. De nieuwe Egyptische dictator Sisi profileert zich weliswaar als onze bondgenoot (of schoft kun je beter zeggen) maar zijn positie kon wel eens een stuk minder stevig zijn dan hij voorgeeft. Dan hebben de Europese politici tot overmaat van ramp ook nog deze tijd uitgezocht om heibel te maken met Rusland. Het is geen wonder als mensen met miljoenen tegelijk aan deze hopeloze realiteit wensen te ontkomen.
Hopeloos Het enige wat in de situatie misschien in beperkte mate zou kunnen werken, is het bieden van een concurrerend alternatief voor de gevaarlijke tocht naar Europa. Dat is een menswaardige opvang in de buurt van de Syrische grenzen: een beetje op de manier van een Nederlands onderkomen voor statushouders. In principe kan de Europese Unie dat gemakkelijk betalen.
Zo ontstaan er dan eilanden van welstand waar het leven misschien wel beter is dan dat van veel autochtonen in de omgeving. Ook dat zal problemen opleveren. Het tast bovendien de nationale soevereiniteit aan als met het geld en het toezicht van de EU een soort autonome eilanden worden geschapen op het grondgebied van laten we zeggen Jordanië, Libanon of Turkije. Voorlopig blijken alle beloften voor genereuze steun aan opvang in de regio loos en praatjes voor de vaak.
Het is een hopeloos einde voor een stuk als dit: onbevredigend, diep pessimistisch. Het is wél het eerlijke verhaal.
 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

Pasop
Pasop29 jan. 2016 - 10:11

Han, Is het erg als de cynicus in mij inzake deze discussie steeds meer de overhand krijgt? Er zijn zoveel facetten/invalshoeken met betrekking tot het onderwerp ‘vluchtelingen uit de Levant’ dat ik hier geen eenduidige mening op na kan houden. De bijdragen van politici zijn in mijn ogen vrijwel allemaal eenduidig. Of het is een must dat vluchtelingen door ons opgevangen worden of het is een gevaar. Terwijl voor beide opties veel te zeggen valt. En wellicht heb ik het gemist, maar hoeveel politici hebben zich inzake dit onderwerp kwetsbaar op durven stellen en aan durven geven dat ook zij hier geen pasklare oplossingen voor voorhanden hebben? Hoeveel politici durven te stellen dat wij mede verantwoordelijk zijn voor de oorlog(en) die deze vluchtelingenstroom op gang gebracht heeft/hebben en sowieso vluchteling-zijn uit een oorlogsgebied geen luxe is en zo’n persoon hulp verdient maar tegelijkertijd ook benoemen en nadenken over het feit dat de integratie van moslims in Nederland vrijwel volkomen mislukt is? Han ik heb het echt te doen met de overgrote meerderheid van al die machteloze moslim equivalenten van Henk & Ingrid (Achmed & Fatima) die vanwege oorlog hun land ontvluchten terwijl ik ook merk dat ik inmiddels (te) vatbaar ben voor flauwe bespiegelingen als: is een van boord gevallen vluchteling niet gewoon een drenkeling? Of: is een vluchteling die uit de oorlogszone gevlucht is nog wel een vluchteling of inmiddels een zoekeling? Daarnaast blijft het mij verbazen dat er velen, ook op deze site, zich veel meer bezig houden met de symptomen dan met de oorzaken. Het schijnt voor een behoorlijk aantal Nederlanders net zo lastig te zijn als voor bijvoorbeeld het voor Turken is om de Armeense genocide te erkennen om toe te geven dat de aanlooptijd voor dit heersende conflict een heel erg lange geweest is en dat bij de variabelen over het waarom deze strijd gevoerd wordt er ook naar onze (westerse) inbreng gewezen kan worden. Maar dat laatste wordt door velen al snel afgedaan als ‘lang geleden’ of bijvoorbeeld met het nog dommere ‘als die grenzen niet kloppen dan veranderen ze die door ons westerlingen getrokken grenzen toch zelf’ of met ‘Saddam was een vreselijke dictator’ etc. Zolang er partijen blijven die het liefst enkel wijzen naar de (negatieve) bijdragen van andere partijen en daarmee (pogen) hun straatje schoon vegen; er partijen zijn die nalaten het complete plaatje voor te schotelen zal er geen oplossing komen Han. En het zal me verbazen indien onze huidige kliek politici dit niet beseffen! M.a.w. wij worden doelbewust uitgespeeld door onze zetbaasjes. Of zijn zij werkelijk vrij van inzichten?

ljhbouwman
ljhbouwman29 jan. 2016 - 9:52

Er zijn in het verleden al veel meer stromen vluchtelingen geweest, ik had eigenlijk verwacht van iemand die zich historicus noemt daaraan had gerefereerd met de opmerking dat angst altijd de slechtste raadgever is. Enig optimisme is meer op zijn plaatst dan de zwartgalligheid die Van der Horst hier ten toon spreidt. Bekend feit is dat tijdens vreselijke eerste wereldoorlog een miljoen mensen uit de zuidelijke Nederlanden noordwaarts trokken en hier inkwartiering kregen. Koningin Wilhelmina zei dat de welkom waren Toen ze ouder was en langer staatshoofd was van een land waar Zuinigheid en Gierigheid nog niet de tweeling Dikkke Ik en Toedelidokie hadden gebaard werd de vorstin minder genereus. De Joodse vluchtelingen waren niet welkom en de Koningin ging niet verder dan welkom maar niet in mijn tuin. Ook toen waren er al vaderlanders die vonden dat Joodse mensen beter dicht bij huis waar de gaskamers waren konden worden opgevangen. Later deden ze ook hun best Joden die al generaties lang verbleven als gevaarlijke vreemdelingen buiten het hek te zetten. Nu weet ik ook wel dat je niet mag refereren aan het pijnlijke verleden want het verleden is zo pijnlijk dat je het verleden slechts in musicals mag aanraken en een keer per jaar op de vierde mei, maar het heeft mij geleerd dat gastvrijheid voor hen die vervolging lijden geen dode letter mag zijn. De Bergrede is -ook al heeft God zijn koffer gepakt- essentieel en staat geheel in de Joods Christelijke cultuur. Het enige dat Diederik Samson valt na te dragen dat hij uit angst voor de angstigen niet als mevrouw Merkel zegt: Wir schaffen es. De aarde is in principe voor iedereen.

johannes dree
johannes dree29 jan. 2016 - 6:58

En daarbij: wie is hier nu een populist, wilders of deze 2?

johannes dree
johannes dree29 jan. 2016 - 6:20

De heren samsom en rutte blijven nederland schokken, tot in het ultieme. Eerst krijgt ned een oplawaai te verwerken mbt de schepen vol met geld die naar griekenland gegaan zijn, Vervolgens worden massa's nederlanders de duimschroeven aangedraaid en financieel uitgekleed, Dan spelen ze de barmhartige door massa's vreemdelingen hiernaartoe te halen met een kostenpot en problemen waar een paard de hik van krijgt, De chaos en verdeeldheid en de zorgen die het laatste wanbeleid in rechtvaardig nederland veroorzaakt, proberen ze nu, IN NAVOLGING OP GEERT WILDERS (!) opvallend vlak voor de verkiezingen, voor het 'onnozele' stemvee terug te draaien. Enigszins het politieke nieuws kunnen volgende, heb ik mijzelf van mijn leven nog nooit zo belazerd gevoeld als door die 2. Bah bah bah

cornelis36
cornelis3629 jan. 2016 - 3:07

Goed verhaal. Geen oplossing. van der Horst zijn diagnose klopt. "wie 't weet mag 't zeggen". Een verademing dat de schrijver het eens niet over de PVV en/of Wilders heeft.

OlavM
OlavM29 jan. 2016 - 0:18

Noch Rutte, noch Samsom heeft een “eerlijk verhaal”. Ze zijn te zeer vastgezogen in de neoliberale ideologie en illusies, zitten te zeer aan elkaar vastgeklonken, zijn te zeer bezig met zichzelf en komende verkiezingen, om werkelijk “out of the box” te kunnen denken en kansrijke oplossingen zoeken, die in de eerste plaats de belabberde humanitaire situatie in het Midden-Oosten zouden helpen verbeteren en daarnaast een effectieve aanpak mogelijk maken van de opgelopen spanningen in Nederland zelf. Wat alleen werkelijk effect kan sorteren is het zo snel mogelijk bevorderen van een politieke regeling in plaats van de opvoeren van de oorlogshandelingen –zoals sommigen hier al hebben opgemerkt-, zodat allereerst een soort staakt-het-vuren kan worden georganiseerd. Uitzonderlijk moeilijk, natuurlijk. Maar een andere weg dan zo’n politieke oplossing is er niet. In de tussentijd zal het doormodderen blijven met de humanitaire ramp in Syrië en de opvang van vluchtelingen en asielzoekers in Europa. Het “plan-Samsom” lost niets op. Uiteindelijk zullen de kunstmatige, door de kolonisatoren getrokken grenzen drastisch moeten worden gewijzigd, en meer in overeenstemming komen met de diverse volkeren die feitelijk in het Midden-Oosten leven. Maar ook dat is iets dat slechts op lange termijn zou kunnen worden verwezenlijkt. De volken in het Midden-Oosten betalen intussen een zeer hoge prijs voor de strijd tussen grootmachten met hun specifieke geostrategische en economische belangen.

2 Reacties
OlavM
OlavM29 jan. 2016 - 0:22

Correctie: "in plaats van de opvoeren van de oorlogshandelingen" moet zijn: "in plaats van het opvoeren van de oorlogshandelingen".

Van der Wal
Van der Wal29 jan. 2016 - 5:44

De politieke oplossing is dat ISIS een eigen staat krijgt in Syrie en Irak. Dat de Koerden een eigen staat krijgen, en dat er wat overblijft voor de andere verzetsgroepen en de Alawieten.

Quibus2
Quibus228 jan. 2016 - 23:47

Die 150,000 man is iets minder dan de helft van het gemiddelde aantal asielzoekers in de EU(28) in de jaren 2004 tot 2014. Als je een plan a priori smeedt om het te laten mislukken, is dat wel een goede insteek ja...

peterh2
peterh228 jan. 2016 - 22:57

Het plan van Samsom is het eerste in lange tijd dat van enige realiteitszin getuigd. De praktische uitvoerbaarheid mag lastig zijn, maar waar een wil is is een weg. . Wat is het 'plan' van Han? Wat als er straks echt miljoenen deze kant op komen deze zomer? Waar ligt de grens voor deze historicus, hij moet toch als geen ander weten wat de gitzwarte gevolgen zijn van massale volksverhuizingen...

20202
2020228 jan. 2016 - 22:52

Dank hr. vd Horst!! Niet voor de geboden oplossingen maar voor de titel van uw boek: "De mooiste jaren van Nederland". Gelukkig heb ik geen kinderen maar heb wel die achterliggende jaren intens beleefd. Een zorgeloze periode. Kan niet anders zeggen. Ik koester het. En ik zal best wel egoistisch zijn maar Ik wens 'ons' veel succes voor wat nog komen gaat :-). Neem een goed glas (fles) wijn en geniet met de gedachte aan vroeger en de onvoormijdelijke toekomst. https://www.youtube.com/watch?v=W4ga_M5Zdn4

1 Reactie
jellevwal
jellevwal29 jan. 2016 - 7:26

Ik heb kinderen en kleinkinderen.

slopsma
slopsma28 jan. 2016 - 22:51

Ja het is al zover uit de hand gelopen, dat harde maatregelen nodig zijn. Keiharde grensbewaking, het liefst om Nederland, maar als het niet anders kan dan maar de buitengrenzen van de EU. Hou er rekening mee dat er doden zullen vallen, voordat iedereen het door heeft. Grensbewaking gaat niet vanzelf! Ik ben daar voor! We hebben genoeg gedaan, we gaan eerst de problemen oplossen die er nu zijn. De 600.000 migranten die weg zijn. De gelukzoekers eruit filteren en uitzetten! Illegalen uitzetten enz enz.

Van der Wal
Van der Wal28 jan. 2016 - 22:14

Het plan voor veilige enclaves is inderdaad een beter plan dan mensen terugsturen. De consequentie is wel dat als je daar veilige enclaves sticht, ze ook aangevallen gaan worden en je ze dus heel goed zal moeten verdedigen. Dat kan met het eigen leger (ook al is een snelle interventiemacht daar totaal niet geschikt voor), het kan ook met huurlingen, wat weer allerlei andere problemen geeft. Goedkoop gaat het in ieder geval niet worden. En het gaat niet helpen tegen de Afrikaanse component van de immigrantenstroom. Voor die component geldt helaas wel dat het plan van Samson (een variant op de Australische praktijk) bete gaat werken.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*28 jan. 2016 - 21:16

Goedeavond. Misschien is dit plan nog niet het oplossing maar deze regering, samen met de regeringen van die andere 27 EU landen, moeten sowieso z.s.m. met een goed en acceptabel plan komen, wat betreft deze zeer ernstige vluchtelingenproblematiek. Ik kan mij echt niet voorstellen dat Western en Noord Europa nog een keer 1.500.000 oorlogsvluchtelingen , samen, zullen opvangen, in 2016 (net zoals in 2015). Na Keulen, is er blijkbaar geen 100% draagvlak meer, voor onbeperkt en blijkbaar niet goed ongecontroleerd opvang van oorlogsvluchtelingen, in West en Noord Europa. Zolang de PvdA in de regering blijft, sowieso tot en met maar 2017, zijn 30.000 (echte) oorlogsvluchtelingen nog altijd welkom in Nederland, in 2016 en dat is nogal wat, voor een nogal klein land zoals Nederland, wat mij betreft. In vergelijking, neemt Groot Brittanië, een veel groter land, qua inwoners, slechts 20.000 oorlogsvluchtelingen, rechtstreeks vanuit de vluchtelingenkampen in Turkije enz.. Ik wil persoonlijk ook niet dat de PVV, Geert Wilders en hun blijkbaar nogal fanatieke aanhangers, dit veel te belangrijk dossier gaan verder bepalen, in 2016, met allerlei lawaaierige/nationalistische/populistische retoriek, een smakeloze video, (vermoedelijke) dode varkens, (vermoedelijke) vuurwerkbommen en sinds afgelopen zaterdag, zelfs met verzetssprays!. :) Een fijne avond aan jullie allemaal.

Haastig
Haastig28 jan. 2016 - 20:51

"Syrië en Irak zijn bovendien volkomen kunstmatige landen, ontstaan op de tekentafel" Als je van mening bent dat cultuur, etniciteit en religie irrelevant zijn voor prettig samenwonen is het irrelevant dat het "kunstmatige landen" zijn, het zou dan geen probleem moeten zijn.... Nederland is gezien de in rap tempo veranderende bevolkingssamenstelling net zo kunstmatig.

20202
2020228 jan. 2016 - 20:49

Er is geen oplossing door welke politicus dan ook te bedenken voor dit probleem. Het probleem was er altijd al. Toegankelijke media heeft het alleen maar meer inzichtelijk gemaakt.

chrisvandenheuvel
chrisvandenheuvel28 jan. 2016 - 20:06

"In een poging om de opmars van Wilders te stoppen hebben Mark Rutte en Diederik Samsom een plan gelanceerd dat krachtige beelden oproept voor het geestesoog van de bezorgde burgers." . Velen op Joop zeggen altijd dat Wilders niets voor elkaar krijgt. Indirect krijgt hij dit dus wel.

1 Reactie
chrisvandenheuvel
chrisvandenheuvel28 jan. 2016 - 20:07

dit = dat

jellevwal
jellevwal28 jan. 2016 - 18:03

Van een historicus zou ik verwachten dat hij weet dat het westerse imperialisme begon met Columbus. Dat imperialisme, geholpen door een immuunsysteem van Indianen gericht op parasieten, niet op bacteriën en vira, zorgde er voor dat er nu geen Indiaans terrorisme is, er zijn bijna geen Indianen meer. De Moslims leefden nooit geïsoleerd van Europa, zij overleefden in groten getale. De VOC terroriseerde al Moslims, Churchill schreef al in 1898 het Afghaanse verzet toe aan de Islam. Dat imperialisme veroorzaakt nu de migrantenstromen, waarbij boze tongen beweren dat dat de imperialisten goed uitkomt, het vestigen van de Europese Heilstaat. Nu velen in de Europese landen doorkrijgen welke ellende wij ons op de hals halen, door mensen van een heel andere cultuur binnen te halen, nu proberen uiteraard politici daar voordeel uit te behalen. Daarbij sneuvelt uiteraard de domste.

1 Reactie
Okke2
Okke228 jan. 2016 - 20:11

Je bent het slavernijverleden, de tulpenmanie, de planeet Nibiru, de dood van Pol Pot en de klimaatverandering nog vergeten in je potpourri.

Kees Apollo
Kees Apollo28 jan. 2016 - 17:52

Je hebt bepaalde personen nodig om de PvdA elite/VVD plannen met vluchtelingen uit te gaan voeren. - Laat mij eens raden. PVV Wilders personen?

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst29 jan. 2016 - 9:24

We hebben er eentje in beeld gebracht gezien. Met zijn kind op zijn arm. In Spijkenisse.

Kees Apollo
Kees Apollo29 jan. 2016 - 16:16

Je hebt gelijk, de geschiedenis herhaalt zich zoals je weet. Het zijn de elite weer (hier PvdA/VVD) en sympathisanten die de plannen bedenken en onwetende mensen uit bijvoorbeeld Spijkenisse op geraffineerde wijze de zwarte piet toespelen.

Nick Ros
Nick Ros28 jan. 2016 - 17:46

Op de boulevard van Antalya is het ook al rustig.

Sardar2
Sardar228 jan. 2016 - 17:39

Naast de politieke propaganda karakter van dit soort standpunten, het schuiven van vluchtelingenbeleid richting repressieve maatregelen geeft degelijk aan er nog ergere vrees bestaan over de ontwikkelingen. In zeer korte tijd omslaan van rechtse EU-beleid over oorlogsvluchtelingen van opvang tot repressieve terugsturen van asielzoekers naar Turkije en het sluiten van grenzen, getuigt van nog diepgaande ommezwaai in het Midden-Oosten politiek van EU en VS. Uit isolement halen van Iran en openlijke betrokkenheid ervan met conflicten en het oplaaien van onderlinge concurrentiestrijd met Saoedi-Arabië, die tot nu toe gebaseerd was op algemene islampolitiek van Iran, lijkt om te slaan in sjiieten - wahabieten en misschien nog erger met soennieten conflicten. Het vergroot ook de kans van actieve deelname van Israël in regioconflicten. Ook het destabiliseren van Turkije door een repressieve soennitische AKP en oorlog met Koerden, opent langzaam maar zeker een nieuwe linie in oorlogen in de regio. Wat in Irak niet opgelost is met totale vernietiging van Irak, wat in Afghanistan niet bereikt is met totale militarisering van dit land en wat in Libië niet gerealiseerd kon worden met interne chaos, lijkt om te slaan in een totale chaos in driehoek Afghanistan, Irak, Libië. Eigenlijk Europa dreigt feitelijk ingezogen te worden in een ongewenste situatie waarin ze tot nu toe genoegen namen met enkel bombardementen. Door de vluchtelingenstromingen worden Europese landen bloot gelegd aan gevolgen van conflicten in Midden-Oosten. Ook niet op tijd oplossen van conflicten met Rusland in oost Europa zal zeker niet bijdragen aan vrede in Europa. Het juiste behandeling van vluchtelingenstroom, maar vooral juiste benadering van conflicten in Syrië en Turkije zal EU wel helpen om ver van conflicten staan. Maar met huidige rechtse pro VS beleid binnen EU lijkt het ver van bereik te zijn. Ook publieke opinie ziet enkel de gevolgen van oorlogen, de vluchtelingen en geen totale plaatje waarin de vluchtelingen niet veel van betekenis zijn in welvaart, stabiliteit en vrede binnen Europa. Het beste oplossing voor EU en vluchtelingenstroom is het stoppen met oorlog en concentreren op wederopbouw van regio, die ook meer dan terugkeer van vluchtelingenstroom nodig heeft. Dat is de enige juiste Europese antwoord voor Europa en voor Midden-Oosten.

1 Reactie
mr Partridge
mr Partridge28 jan. 2016 - 19:21

Hear hear, ik feliciteer U en schud Uw hand beste bidar..! De enige en daarmee de beste oplossing voor allen is inderdaad stoppen met oorlog voeren, wederopbouw en leren van de fouten. Kortom bewustworden dat oorlog alleen meer oorlog voortbrengt.

Dunya2
Dunya228 jan. 2016 - 17:34

""Turkije arresteert, detineert en mishandelt vluchtelingen en asielzoekers en dwingt hen terug te keren naar onder andere Syrië en Irak. Dat blijkt uit een Amnesty-rapport dat vandaag uitkomt. Door Turkse detentiecentra te financieren, dreigt de EU daardoor medeplichtig te worden aan mensenrechtenschendingen". Bron: www.amnesty.nl/nieuwsportaal/nieuws/eu-partner-turkije-detineert-en-deporteert-vluchtelingen. Amnesty Internationaal waarschuwt tegen het plan van Samson, omdat Turkije niet een derde veilige land is dat de grondrechten van vluchtelingen eerbiedigt zoals dat zou moeten.

1 Reactie
Dunya2
Dunya228 jan. 2016 - 17:37

Maar ja, dat zal rechts niet deren als ze er zelf maar geen last van hebben. Er moet een humane oplossing komen.

worker
worker28 jan. 2016 - 17:33

Het plan is absurd en inderdaad enkel gericht op electoraal verlies beperking. Menswaardige opvang in de Syrische regio, vergeet het maar. Zeker niet nu de regering, met steun van de meeste oorlog gezinde fracties, de F16 gaat inzetten om te bombarderen in de regio, het CDA wil zelf grondtroepen inzetten. Dood en verderf is helaas het instrumentarium geworden van de Nederlandse politieke oplossing van het vluchtelingen probleem, met een onoverzichtelijk financieel plaatje. Dan is het toch maar beter om veel meer huizen te bouwen, en de echte stakkers gewoon laten komen.

Uitgekleed
Uitgekleed28 jan. 2016 - 17:10

De instroom is niet te stoppen. De effecten hiervan kunnen we wel neutraliseren. In heel de EU een onvoorwaardelijk basis inkomen invoeren maar niet voor de instroom. Die kan dan hier werken voor een schijntje en als ze wat in hun mars hebben voor heel veel. Werken ze hier met een redelijk zelf opgebouwd inkomen dan kunnen ze een huis bemachtigen en familie over laten komen. Voor elke natiestaat een zelf te bepalen O.B.I. voor haar inwoners en werken in concurrentie met de instroom. De instroom neemt vanzelf af.

1 Reactie
Jo Hanna
Jo Hanna28 jan. 2016 - 21:30

Ja - ten zeerste eens - Rutte overigens heeft geen idee - Halbe is hier de gifmenger De vluchtelingen mogen rechtstatelijk niet teruggestuurd worden - Turkije is volstrékt onveilig en Halbe weet dat - waarmee VVD opnieuw de mensenrechten van tafel veegt - zie het Internationale Handvest van de rechten voor de mens. Vluchtelingen worden in de met torenhoge hekken Guantanamo's van Turkije 'opgevangen' onder militairen; mensen- rechtadvocaten worden geweigerd & geweerd en vrachtwagens vol mensen worden s'nachts stiekem teruggestuurd naar Syrie; niemand weet hoe die mensen worden behandeld Er lopen 25000 weeskinderen onder de 15 jaar rond in álle kampen bij elkaar opgeteld - het is een schaamteloos & godsgruwelijk schandaal wat er allemaal gebeurt met die mensen

nomen nescio
nomen nescio28 jan. 2016 - 17:07

[quote] Tegelijkertijd zal het noodzakelijk zijn om het ijzeren gordijn onzaliger nagedachtenis weer neer te laten van de Noordkaap tot Rhodos. Ook dient er een reusachtige vloot te patrouilleren op de Middellandse Zee want daar varen net zo goed boten met vluchtelingen. [/quote] Dat gaat naar mijn idee wel meevallen. Zodra bekend wordt - en dag gaat tegenwoordig razendsnel - dat er een 'excusez le mot' paar scheepsladingen bootmigranten weer in Turkije aan land zijn gebracht, zal de animo om met een smokkelaar in zee te gaan drastsch. Hoe snel dingen zich ontwikkelen blijkt bijv uit het feit dat, nu er minder scheutig met gezinshereniging gaat worden omgegaan de reizigersstroom voornamelijk bestaat uit vrouwen en kinderen. Of uit de plotselinge daling van het aantal reizigers dat zich bij de Zweedse grens heeft gemeld, nu je er zonder papieren niet meer in komt. Solche Dingen sprechen sich herum.

PietManeo
PietManeo28 jan. 2016 - 16:57

"Rutte geeft Samsom weer een gifpil" Of Rutte nou zo slim is of Samsom zo dom, ik weet het niet. Feit is dat Samsom na Timmermans de 2e prominente PvdAer is die binnen een paar dagen tijd een grote fout maakt. De uitvoering van het Samsom plan, door redenen hier hierboven geschetst en ook al eerder door mij in een andere reactie aangestipt, zal voor grote problemen zal zorgen. Zowel op wettelijk als op menselijk vlak. Daar komt in de praktijk dus niks van terecht. De enige mogelijke manier is om dit uit te voeren is om die bootjes op volle zee te onderscheppen, dus voordat ze voet op EU grond hebben gezet. En dan die bootjes snel weer terug naar Turkije slepen, met dan wel het grote gevaar dat er tussentijds verdrinkingen optreden. Maar dat heette al plan Wilders, dus daar konden Samsom en Rutte niet mee komen. Timmermans was op het verkeerde been gezet door de propaganda uit eigen hoek. De propaganda dat de daders van ouderjaarsnacht allemaal noord-afrikaanse "nep-vluchtelingen" waren. Hij dacht allicht dat er daardoor wel een grote hoeveelheid "nep-vluchtelingen" zou moeten zijn, aangezien die wandaden overal in Europa plaatsvonden. Helaas pindakaas. Nu blijkt dat het overgrote deel van de vluchtelingen in Europa wel uit oorlogsgebied komt, zal de "nep-vluchtelingen zijn de enige daders" retoriek ter zijner tijd ook wel snel naar het rijk der fabelen verwezen worden. Twee grote uitglijders in 1 week. Ik vraag me af of het nog wel goed komt in kamp PvdA. En dan moet de campagne voor het referendum nog beginnen.

Jan Pieter2
Jan Pieter228 jan. 2016 - 16:50

Compliment aan Samsom die eindelijk het lef heeft uit zijn ivoren toren af te dalen en zich inhoudelijk in de discussie weer meldt. De randvoorwaarden vh plan, dat is het reduceren van de instroom en het concreet noemen van een getal als maximum en het feit dat hij wat wil gaan doen aan de smokkelaars die met de overtocht geld verdienen en waarbij veel doden te betreuren zijn, klinken logisch en doordacht. Daar kan niemand een probleem mee hebben. . Hij had nog wat meer mogen benadrukken dat een aanzienlijk gedeelte van de vluchtelingen simpelweg gelukzoekers betreft en dat we dus ook veel strenger moeten selecteren om te voorkomen dat we over enige tijd niet net als in Zweden weer tienduizenden van deze lieden moeten terugsturen, die ondertussen wel voor veel overlast (zie o.a. Keulen) zullen zorgen. . Ik wens Samsom veel suc6 toe bij het uitwerken van zijn plan. Evident helaas dat hij onheus daarbij bejegend zal worden inclusief ongepaste vergelijkingen en beeldspraak. Een aantal voorbeelden daarvan kunnen we in het stukje hierboven geplaatst vinden.

[verwijderd]
[verwijderd]28 jan. 2016 - 15:36

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen28 jan. 2016 - 16:42

De huidige ellende is begonnen omdat het westen dacht in het midden- oosten een win-winsituatie te kunnen realiseren. Wat je visie betreft: ik kan alleen maar zeggen dat ik een totaal andere visie op onze moraal en verantwoordelijkheid heb.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten29 jan. 2016 - 8:01

''De huidige ellende is begonnen omdat het westen dacht in het midden- oosten een win-winsituatie te kunnen realiseren.'' Natuurlijk. Allemaal slachtoffers daar, in het MO.

Dunya2
Dunya230 jan. 2016 - 19:45

@EricMulder ""Ook in de Arabische regio heeft men meer dan voldoende middelen om de vluchtelingen een menswaardige opvang te geven in de regio, daar heeft met de EU helemaal niet voor nodig". Saudi-Arabië geeft geen toegang aan vluchtelingen en degenen die het wel lukt om de grens te passeren worden in de gevangenis gezet. Dit geldt voor de meeste Arabische landen behalve Jordanië, maar die zit ook aan zijn tax . Deze landen dwingen mee te werken, is niet mogelijk.

karel6
karel628 jan. 2016 - 15:22

Nee, Samsom komt tot de conclusie dat de weg dood loopt, toch nog enig inzicht, dat moet ik hem nageven. De gifpil heeft de PvdA zichzelf al jaren geleden toegediend toen ze haar achterban verraden heeft, hij begint ook al aardig te werken, gelukkig.

Jan Willem deBoer
Jan Willem deBoer28 jan. 2016 - 14:18

[Je hebt voor deze jacht dan ook personen nodig met – laat ik maar zeggen – een bepaald karakter.] Leuke insinuatie, maar ik zou het liever willen omdraaien; je hebt personen met een bepaald karakter juist niet nodig voor het implementeren en uitvoeren van een dergelijk realistische oplossing van een pobleem.

Mandara
Mandara28 jan. 2016 - 13:39

Het is niet te geloven dat iemand die een week of twee geleden nog riep dat we makkelijk 200.00 vluchtelingen per jaar aan kunnen, nu, in het licht van de verkiezingen, roept dat "migranten" terug moeten.

2 Reacties
H.Witte
H.Witte28 jan. 2016 - 15:22

Mandara, welke verkiezingen? Er bestaat ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht. Juist een geloofwaardig politicus blijft zich doorlopend het hoofd breken over een probleem en niet, om bijvoorbeeld zijn gezicht te redden halsstarrig aan een standpunt kleven. Ik vind dit eerder moedig dan zwak. Er zijn politici die domweg niet bereid zijn om zelfs maar een beetje mee te veren. Sterker; die gooien hun kiezersmandaat in de prullenbak en lopen weg.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten29 jan. 2016 - 8:12

''Er bestaat ook nog zoiets als voortschrijdend inzicht'' Ja, ja. Zo hebben we al heel wat voortschrijdend inzicht mogen meemaken bij de PvdA en het overige linkse consortium. Van hoogopgeleide neurochirurgen en raketgeleerden, naar kansarmen. Van mensen die we nodig hebben om de verzorgingsstaat in stand te houden, naar mensen die een zware druk leggen op de verzorgingsstaat (Samsom noemde dit gisteren op BNR als 1 van de argumenten voor het beperken van de instroom) En als klap op de vuurpijl inderdaad van een jaarlijkse instroom van 200.000 in Nederland, naar een jaarlijkse instroom van 200.000 in de EU. U noemt dat voortschrijdend inzicht. Ik noem de 180 graden draai puur en onvervalst opportunisme. Populisme dus eigenlijk. Het dun loopt ze door de broek bij de PvdA. Dan kun je beter kiezen voor het origineel.

.4
.428 jan. 2016 - 13:33

"Het is een hopeloos einde voor een stuk als dit: onbevredigend, diep pessimistisch. Het is wél het eerlijke verhaal." Dat je geen andere mogelijkheden ziet is niet zo vreemd Han. We komen uit een tijd waarin het geld niet op kon en optimisme eindeloos. We zitten in een overgangsfase, waarin we onszelf opnieuw moeten uitvinden. Dit onder ogen zien is de eerste moeilijke stap. Mensen hebben namelijk de grootste moeite om afscheid te nemen van hun verwachtingen, om hun idealen te veranderen. De door Samsom geopperde plannen zijn een stap in de richting om controle over de migratiesituatie te krijgen. Vermoedelijk kunnen mensen over enige tijd ook geen asiel meer in Nederland/EU aanvragen, maar slechts buiten de EU. Ook zullen er plannen ontwikkeld worden om kansloze asielzoekers/asieltoeristen snel uit te zetten. Uitgangspunt moet zijn: eerst zelf de boel op orde krijgen, pas dan kun je goed voor de rest van de wereld zijn. Zetten we geen stappen in deze richting, dan gaat de wal het schip keren. Het zou mij niet verbazen als er in een land als Duitsland dan binnen een paar maanden de noodtoestand wordt afgeroepen. Jouw eerlijke verhaal is jou verhaal, niet het eind van de mogelijkheden er iets van te maken.

Okke2
Okke228 jan. 2016 - 13:33

Het plan samsom lijkt inderdaad al afgeserveerd (door Brussel), nou dat ging snel.

omaoeverloos
omaoeverloos28 jan. 2016 - 13:28

De oproep van Samson om het Verdrag van Dublin na te komen valt niet zo in goede aarde, lees ik hier.

baziz
baziz28 jan. 2016 - 13:03

"eilanden van welstand " hier heb ik ook aan zitten denken. Echter flits er dan telkens Srebrenica door m'n hoofd... Niettemin is dit de beste oplossing gezien alle alternatieven geen oplossingen zijn.

mr Partridge
mr Partridge28 jan. 2016 - 13:00

"""Ja, die oorlog daar moet stoppen. Dat haalt je de koekoek""" Ja inderdaad, wil je vrede bereiken dan moeten die oorlogen en conflicten stoppen. Je kunt problemen niet oplossen op dezelfde wijze die deze problemen hebben veroorzaakt. Als 't Westen deze landen blijft gebruiken als goedkope bronnnen van grondstoffen, afzetmarkten voor Westerse wapenverkoop en daarboven op op steeds grotere schaal bombardementen uitvoeren dan komt er zeker geen oplossing. Vinden we 't dan vreemd dat er zoveel vluchtelingen zijn, inclusief de economische vluchtelingen? Wij in 't Westen houden ons alleen bezig met de gevolgen van dit conflict, 't is hoog tijd dat wij gaan nadenken over de oorzaken. Om dit deels af te schuiven op de etnische geschillen van Soenieten en Sjiieten is waar, maar waarom geeft 't Westen dan geen vrijheid aan bijv. Iraq en Syria om eindelijk van die ellendige koloniale landsgrenzen af te komen, zijn de Arabieren niet volwassen genoeg om hun eigen regio in te delen en vervolgens in harmonie samen te leven? Veel van deze oorzaken ligt bij 't Westen en nogmaals: bommen gooien en dictators weg jagen gaat echt niet helpen..!

2 Reacties
mr Partridge
mr Partridge28 jan. 2016 - 17:13

Naast 't Midden-Oosten zijn ook Afrikaanse landen belast met bestaande landgrenzen stammend uit de koloniale tijd. Letterlijk met lineaal en potlood getrokken. In de jaren 50 was er 'de Verenigde Arabische Republiek' bestaande uit Egypte en Syria en later Noord Yemen onder aanvoering van Nasser om inderdaad een nieuwe Arabische eenheid en verbroedering te creëeren. Deze republiek was van korte duur. Stel je voor: een Arabische eenheid, en wat zou Israel er van gedacht hebben....! Nee, verdeel en heers politiek en de Arabieren tegen elkaar uit spelen komt 't Westen incluis Israel veel beter uit.

mr Partridge
mr Partridge28 jan. 2016 - 22:17

@JohnSnow 28 januari 2016 at 21:28 Als deze 'Verenigde Arabische Republiek' een succes was geworden zou dat grensoverschrijdende gevolgen kunnen hebben gehad. M.a.w. gewijzigde landgrenzen of mischien helemaal geen grenzen. Een Arabische unie bestaande uit meerdere landen buiten Egypte, Syria and N.Yemen. In deze periode was er in verschillende Arabische landen een groeiende belangstelling voor secularisatie in combinatie met Arabische nationalisme. De betreffende Ba'ath partij was destijds welkom voor zowel Soennieten als Sjiieten, deze partij moedigde zelfs joden en christenen aan deel te maken van deze beweging. Om te begrijpen dat bijv. Israel van deze republiek geen fan zou zijn geweest daar hoeft men geen dr. Kissinger voor te zijn. Daarom zou 't best weleens voor de hand kunnen liggen dat Israel wellicht, héél mischien, ietsie pietsie een rol had kunnen spelen in 't falen van deze republiek. Dit in een periode dat Israel op elk moment aangevallen kon worden door allerei Arabische coalities. Wat let deze landen dan om hun grenzen niet te wijzigen is omdat deze grenzen voor 't Westen incluis. Israel van grote belang zijn hun verdeel en heers beleid voort te kunnen zetten. En helaas is 'tWesten en Israel momenteel verre van bezig om stabiliteit te brengen in deze regio's.

ljhbouwman
ljhbouwman28 jan. 2016 - 12:56

Dezelfde onzinnige praat van de PVV wordt nu door Van der Horst verkocht. Het idee berust op de natuurwet dat water naar het laagste punt stroomt. Je kunt wel een dam opwerken, maar dat helpt niet, je krijgt enkel een overstroming. De vluchtelingen blijven voorlopig komen. Landen als Polen en onze 5 miljoen Deense vrienden willen geen vluchtelingen. Die moet je dus geen vluchtelingen opdringen, maar gaan hen gewoon de kosten doorberekenen. De Turkse staat wordt met miljarden geholpen de humaniteit de kampen humaan te houden en vervolgens worden elk jaar een paar honderdduizend vluchtelingen uitgenodigd zodat de toestroom gereguleerd wordt. Wie onuitgenodigd toch Turkije verlaat mag per zeewaardige veerboot terugkeren. Omdat al het andere niet werkzaam kan zijn is het kiezen tussen de chaos of het plan van Diederik Samson. Er bestaat namelijk spijtig geen plan van der Horst, laat staan een beter plan.. Elk idee kan falen, maar om dat nu al te voorspellen is echt prematuur. Beter een idee dan de volstrekte ideeënloosheid niet waar?

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus28 jan. 2016 - 12:47

"Het enige wat in de situatie misschien in beperkte mate zou kunnen werken, is het bieden van een concurrerend alternatief voor de gevaarlijke tocht naar Europa.Dat is een menswaardige opvang in de buurt van de Syrische grenzen:" Dit lijkt zowaar op een aardige ommezwaai. Heel goed. Voor de zekerheid misschien goed om even de stand van uw rechterarm te controleren. Mensen die dit namelijk eerder suggereerden werden meer dan eens voorzien van een WW2 achtig epithethon ornans.

5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst28 jan. 2016 - 12:52

Lulkoek, flauwekul, onzin, gebaseerd op het uitsluitend lezen van de zin die je bevalt.

Sol Invictus
Sol Invictus28 jan. 2016 - 13:05

"Mensen die dit namelijk eerder suggereerden werden meer dan eens voorzien van een WW2 achtig epithethon ornans." wie sugereerden dat? ik heb het niet eerder gehoord. ik heb alleen gehoord dat deze vluchtelingen in de regio moeten worden opgevangen, wat een beetje een rare opmerking is aangezien dat met het over, overgrote deel van de vluchtelingen uit Syrie al gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat radicaal rechts eerder heeft voorgesteld om met geld te geven en die lokale opvang te steunen. Geef eens wat voorbeelden van voorstellen in de tweede kamer, inzamelinsgacties of vrijwilligers van extreemrechtse gezindte die daar zijn gaan helpen? waar het meer op lijkt is dat racisten elk argument aangrijpen dat hun standpunt ondersteunt, om maar niet te hoeven erkennen wat ze werkelijk denken. wat op zich een goed teken is, dat ze zich nog ergens voor schamen.

Harba Lorifa
Harba Lorifa28 jan. 2016 - 13:32

Hier ben ik het toch eens met vd Horst. Het is wel heel erg gemakkelijk om een enkele zin uit stukjes te halen om die vervolgens als onderwerp van het hele stuk te bombarderen. Overigens lijkt mij persoonlijk deze opvang in de regio (desnoods beschermd door blauwhelmen) een beter idee dan het bombarderen van IS waarbij elke bom die niet op IS valt, maar op onschuldige burgers, hele hordes in de armen van IS drijft. Dus per direct stoppen met agressie en ter plekke de mensen beschermen tegen de IS terreur. Lijkt mij een stuk humaner.

Albert Einstein
Albert Einstein28 jan. 2016 - 14:09

Gluteus, Je bent in de war met Toin Huys

Gluteus Maximus
Gluteus Maximus28 jan. 2016 - 16:49

@ Albert Einstein Toch niet.... Beste Albert. Ben een groot fan van de heer van der Horst. Dat elitaire en moralistische herinnert mij er altijd aan waarom ik ooit afscheid heb genomen van alles wat links is. Het gaat mij erom dat ik hier de eerste keer iets lees in de trant van een mogelijke oplossing. Want alle moralisme ten spijt, iedereen die je hierheen haalt heb je niks te bieden en van terugkeer zal nooit sprake zijn. Dus houd ze daar. Centjes van ons erbij is prima. Geen onzin met boots on the ground. Wegens - werkt toch niet. Pleisters prima. En denk vooral in termen van generaties. Ooit komt het daar vast goed.

thunderbird2
thunderbird228 jan. 2016 - 12:33

Terwijl het toch zo verschrikkelijk simpel is. Zorg dat West Europa niet meer aantrekkelijk is voor hen die illegaal de grens overkomen (als ik artikel 51 goed heb gelezen zijn ze dat allemaal) , en binnen de kortste keren lost het probleem zichzelf op. (zie Australie) Kunnen we vervolgens zonder problemen ter plekke bepalen wie en hoeveel er wel/niet waar welkom zijn.

6 Reacties
hugo bergveen
hugo bergveen28 jan. 2016 - 13:20

Goed idee. We brengen onze economie tot zinken, bombarderen onze volkswijken en stellen een regering samen uit de bezorgde burgers uit Woerden en Geldermalsen. Dan pas zal West- Europa niet meer zo aantrekkelijk zijn in de ogen van de illegale grensoverstekers.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen228 jan. 2016 - 13:35

Ik hou niet van de 'Australische Methode'. Doet me veels te veel denken aan diegenen die, zij het enigszins onder dwang, bij de eerste bewoners van dat continent hoorden. Geen kolonisten hoor, je kan niet echt zeggen dat ze deelnamen aan de toenmalige participatiesamenleving aldaar. . Mensen zijn als mensen nooit illegaal. Dat ze een grens passeren, maakt ze niet tot monsters die je alleen maar moet detineren. Ik zou eerder zeggen dat diegenen die ze gevangen zetten onmensen zijn. . Maar ja, ik ben dan ook van mening dat zowel de U.S.A., het Verenigd Koninkrijk, als Australië in een aantal opzichten primitieve samenlevingen zijn.. . En Nederland gaat die kant ook op.

thunderbird2
thunderbird228 jan. 2016 - 15:23

HB , daar hoeven we niets voor te doen, dat gaat vanzelf gebeuren als we de zaken maar op z'n beloop laten zoals mensen als u lijken te willen. FL. Illegale grensoverschrijding is een gewettigde grond voor vrijheidsbeperking van mensen en kan ook meteen een grond zijn voor uitsluiting van een asiel procedure. Maar ik ben uiteraard benieuwd naar hoe u denkt de huidige problemen op te lossen. (ontkennen dat er problemen zijn telt niet meer)

hugo bergveen
hugo bergveen28 jan. 2016 - 16:20

@thunderbird Dus jij dacht dat het nog iets uitmaakte van we willen? De situatie is doodsimpel: miljoenen mensen in een gebied dat totaal is verwoest, waar ze hun leven niet zeker zijn en waar het nog jaren gaat duren voordat er enige verbetering kan optreden weten dat er gebieden zijn op deze wereld waar de mensen in veiligheid en welstand leven en waar ze nog een schijn van kans hebben. Is het gek dat zij naar die gebieden trekken? Prikkeldraad langs een grens helpt even, zolang er wegen omheen zijn. Zodra die ook zijn afgesloten gaat men desnoods dwars door het prikkeldraad heen.

thunderbird2
thunderbird228 jan. 2016 - 17:15

HB, Wil je het niet snappen of kun je dat gewoon niet ?

Albert Einstein
Albert Einstein28 jan. 2016 - 19:56

Frank L, Als massa's mensen een grens passeren, maakt het uit of ze gewapend zijn of niet. Bij mijn weten zijn de huidige vluchtelingen ongewapend. Maar de numerieke druk van de enorme aantallen kan niettemin als wapen worden aangemerkt. De Chinese muur is gebouwd als militair object. Het is de vraag of de hordes die deze muur moest tegenhouden, gewapende (soldaten) waren, of "gewone" immigranten. De grens is onscherp.