Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: optreden Rutte ‘kortzichtig, misleidend en rampzalig’

Natuurorganisaties maandag om tafel met Johan Remkes
Joop

Rutte, durf eens premier te zijn

  •  
20-12-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ruttepremier300.jpg
Rutte moet het landsbelang eindelijk eens voorrang geven boven het partijbelang en zich uitspreken tegen radicalisering op rechts
Geachte minister-president,
U bent de minister-president van alle Nederlanders. Vanaf het moment dat u bij Hare Majesteit de Koningin uw kabinet bekend maakte, hoort u het landsbelang hoog te houden. Vanaf dat moment bent u niet meer partijdig. Althans zo verwachten we van u.
Ik begrijp heel goed dat u ook de leider van de VVD bent, maar dat is niet uw primaire rol, u bent in eerste instantie de leider van eenieder die zich in het Koninkrijk der Nederlanden bevindt.
U bent de leider van de mensen die in dit land geïntimideerd, gediscrimineerd en zich in hun eigen thuis onveilig voelen. Die mensen wonen niet in Syrië maar in Geldermalsen, Woerden, Den Haag en elders in dit land.
Ik weet niet of het u opgevallen is, dat u milde uitingen doet als het gaat om extremisten die de nieuwkomers in dit land het leven moeilijker maken. U hebt meerdere malen aangegeven dat in dit land iedereen zich veilig en thuis moet kunnen voelen, maar ook moet integreren en zich aan de normen en waarden van onze democratische samenleving moet houden. Ik vraag me werkelijk af hoe u dat van de nieuwkomers kunt verwachten en eisen, terwijl u niet opkomt voor hen die zich thuis onveilig voelen, zoals het Somalische gezin in Pannerden. Dat de politie de zaak hoog opneemt is mooi, maar de politiek moet ook van zich laten horen.
Wellicht is u ook niet opgevallen dat de voortdurende verharding het land in twee kampen splitst.
Mijnheer, ik hou van dit land. Ik ben geen fan van de VVD en ik heb niets met alle religieuze partijen. Ik spreek u niet aan omdat ik een bepaalde politieke overtuigingen heb, maar omdat ik u als de leider van dit land zie en hoogacht. Helaas zie ik u meer rekening houden met het partijbelang. Dat de VVD van rechtse sympathiën wil profiteren is begrijpelijk, maar dat mag niet ten koste gaan van uw rol als leider van ons allen.
Het wordt echt tijd dat u alle extremisten hard aan gaat pakken. Dat heeft u namelijk beloofd toen het om de relschoppers in Den Haag ging en dat heeft u herhaald toen mensen met een andere geaardheid werden weggepest. Ik vind dat wegpesten, discriminatie en radicalisering in dit land niet thuishoren. Sterker nog, bestreden en met harde hand aangepakt dienen te worden. Dat geldt ook voor radicalisering van rechtse groeperingen die misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting.
Op het moment dat mensen het gedachtengoed van een bepaalde politieke partij gaan gebruiken om andere mensen het leven moeilijk te maken, dan wordt het tijd dat u uw rol als leider gaat vervullen en die mensen hard gaat aanpakken. Op het moment dat iemand oproept tot verzet, het keer op keer het uit de hand loopt en de rellen niet worden afgekeurd, geeft dit een verkeerd signaal.
Het is wellicht moeilijk om met twee petjes te gaan werken. Of u bent de leider van dit land, óf u bent de leider van de VVD. U kunt niet iedereen tevreden houden en mag best ook eens tegen het partijbelang ingaan, zoals Merkel dat doet. Dat uw partijgenoten het moeilijker vinden om duidelijk stelling te nemen en harde taal te gebruiken tegen extreemrechtse groepering is begrijpelijk, want voor hen is het partijbelang leidend. Maar bij u, ook mijn premier, toch hopelijk niet?

Meer over:

politiek, opinie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (75)

OlavM
OlavM20 dec. 2015 - 21:12

Rutte is "mijn" premier helemaal niet. Hij mist ten enen male de statuur, het denkraam, de visie, het analytisch vermogen, de overtuigingskracht, het empathisch vermogen enz. om dat te zijn. Ik roep hem dus niet op premier te "durven" zijn -daarvan verwacht ik niets-, maar de consequenties te trekken uit zijn onvermogen boven het enge neoliberale partijbelang uit te stijgen en tenminste iets van een visie neer te leggen die verder gaat dan versleten 19e-eeuwse liberale slogans en handige debattrucjes.

Mark Gh
Mark Gh20 dec. 2015 - 21:12

Mee eens, de politiek mag best eens wat harder zijn tegen mensen die de grenzen die de wet stelt overschrijden. Wel moet de regering opletten daar niet al te subjectief in te worden, wat een gigantisch groot risico is bij dit soort zaken. Richting de PVV lijkt het me zelfs heel verstandig als de regering voorlopig niets zegt - om zo het strafproces dat binnenkort start niet te frustreren. Ik zou ook graag zien dat de politiek eens wat grenzen stelt, bijvoorbeeld aan het aantal mensen dat we hier tegelijkertijd opvangen. Wat er nu gebeurt is simpelweg niet vol te houden. Stop de instroom, verwerk wat er inmiddels binnengekomen is en laat de volgende groep toe zodra er weer ruimte is in de reguliere opvanglocaties. Dat we heel veel mensen willen opvangen wil nog niet zeggen dat we dat ook kunnen of dat de resulterende situatie goed is voor wie dan ook. Ik zou Rutte, als ook mijn premier, willen vragen daar eens werk van te maken.

Armagaddon
Armagaddon20 dec. 2015 - 21:12

>>> Citaat: Ahmed Abushaam vraagt Rutte om het landsbelang eindelijk eens voorrang te geven boven het partijbelang en zich uit te spreken tegen radicalisering op rechts >>> Een tot schaamte afdwingende oprechte evenwichtige en vooral verwijtende oproep naar een democratisch gekozen Premier van alle ingezetenen in ons land. >> Die helaas slechts gezegend is met een stuitend lafhartigheid en uiterst opvallend gebrek aan boven de partijen staande morele leiderschap...inderaad Shame and Scandal voor Mark Rutte zonder ruggengraat slechts begiftigd met holle worden van vrijblijvende inhoud, de holle woorden en intentie van de tweespalt drijvende valse vlag van politieke correctheid...!! ..

msj_meijerink
msj_meijerink20 dec. 2015 - 21:12

Rutte doet het niet slacht, maar dat gedoe met Cees H heeft hem (hopelijk) wakker gemaakt, dat hij weer weet dat hijzelf en zijn vrindjes ook bokken kunnen schieten.

AndrewSm
AndrewSm20 dec. 2015 - 21:12

Dus nu rechtse actievoerders zich gaan gedragen als linke actievoerders is het opeens wel erg?

peterh2
peterh220 dec. 2015 - 21:12

Afstand nemen van het geweld doet iedereen, maar hier vraagt de schrijver toch vooral om afstand te nemen van het gedachtengoed van 'rechts'. Dat kan en zal Rutte nooit doen, dat zou hetzelfde zijn als de PvdA die de ideologische veren afschudt.

TruusBeek
TruusBeek20 dec. 2015 - 21:12

Zou indien Jesse Klaver of Roemer ( wie??) premier was niet een brief met een zelfde strekking door een rechtsliberaal geschreven kunnen worden. Laten we stoppen met dat "premier voor allen" en "onze premier" Rutte is premier van Nederland.

Roberti
Roberti20 dec. 2015 - 21:12

Het lijkt mij dat Rutte op geen enkele manier in staat is die rol te vervullen. Zijn imago is door zijn eigen toedoen inmiddels ook al te veel beschadigd om het volk nog in hem te laten geloven als premier. Het is duidelijk dat die plek om een integere politicus vraagt, die sowieso al niet kan worden gevonden bij de VVD.

anjal
anjal20 dec. 2015 - 21:12

"wat dat betreft heeft hij enige vrijheid om zijn taken zelf te interpreteren" Rutte is personeelsdirecteur van BV Nederland en als formaliteit een soort onderkoning. Dat men verder van hem verwacht overige kwesties te kunnen be- en verantwoorden werkt op zijn lachspieren. https://www.youtube.com/watch?v=7LGLhc9fHAU

Uitgekleed
Uitgekleed20 dec. 2015 - 21:12

Zucht. We verwachten te veel van Rutte als premier. Het zit er niet in.

[verwijderd]
[verwijderd]20 dec. 2015 - 21:12

Dat geldt ook voor radicalisering van rechtse groeperingen die misbruik maken van de vrijheid van meningsuiting Hoe maak je daar nu precies misbruik van? door dingen te zeggen waar u het niet mee eens bent soms?

1 Reactie
mees.
mees.20 dec. 2015 - 21:12

Nee, door over wettelijke vastgestelde grenzen te gaan. Opruien bijvoorbeeld is strafbaar

[verwijderd]
[verwijderd]20 dec. 2015 - 21:12

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
Kilted
Kilted20 dec. 2015 - 21:12

Hij zou er beter aan doen de politieke crisis te bestrijden. En het bestrijden van de financiële crisis kan de historicus Rutte dan overlaten aan de mensen die daarvoor hebben doorgeleerd.

Armagaddon
Armagaddon20 dec. 2015 - 21:12

>>> Hmm...ook zalvende poliieke praatjes vullen geen gaatjes maa slaan eerder een kloof tussen de beivolkingsgroepen en verhogen het opkomende wantrouwen, dat Rutte bij voorbaat al bij velen gevoelsmatig doet opkomen...!! ... Een beetje te gladjes onbetrouwbaar typetje, vooraal als hij van zijn uitspraken doet...slechte acteur...!

denmol
denmol20 dec. 2015 - 21:12

"Rutte doet het vrij goed als premier naar mijn mening. Hij heeft feitelijk niets anders dan grote crises moeten bestrijden. Geen gemakkelijke tijden voor een premier. Dat geldt voor elke politiek leider in Europa." Als je nou eens zou wijzen op wat hij werkelijk bestreden heeft dan had je een klein puntje, dat doe je niet maar geeft slechts gratuit je mening weer over een ander aspect van zijn taak als premier en leider van dit land. Het gaat hier in dit topic overigens niet over economie maar over het leveren van duidelijke kritiek op agressie van extreemrechts die Ahmed Abushaam letterlijk benoemd in zijn oproep of zo je wilt smeekbede aan Rutte om zijn muil open te trekken tegen deze misdaden als premier van ons allen.

ton14024
ton1402420 dec. 2015 - 21:12

crisis bestrijding door lastenverplaatsing van hoog naar laag inkomen?

bEngel2
bEngel220 dec. 2015 - 21:12

Rutte is en creëert zijn eigen crises.

hugo bergveen
hugo bergveen20 dec. 2015 - 21:12

Regeren is in Nederland altijd moeilijk, met drie ongeveer even grote stromingen die altijd een coalitie vereisen. Er zijn inderdaad een aantal ingrijpende problemen, maar de kwaliteit van een leider blijkt niet uit òf hij die aanpakt, maar hoe hij die aanpakt. We mogen vaststellen dat de coalitie van VVD en PvdA wordt geïnspireerd door angst voor een Hamelense rattenvanger, in plaats van de waarden waar we onszelf zo graag voor op de borst slaan.

Sardar2
Sardar220 dec. 2015 - 21:12

[de minister-president van alle Nederlanders] Dit is al het eerste en belangrijkste foute aanname van Ahmed Abushaam. Rutte is de rechtse premier van dit land. Hij heeft geen boodschap voor links, voor progressieven en voor migranten in dit land. Als Ahmed Abushaam wilt blijven aan dit sprookje uit polder geloven is zijn beste recht, maar we hebben de polders en zijn zuilen afgebroken, al lang geleden. Kortom Rutte vertegenwoordigd alleen rechts en aan rechts aanverwante partijen, incl. PVV van Wilders. Als Ahmed Abushaam deze al verwerkt heeft pas dan kan begrijpen waarom Rutte zo ‘mild’ optreedt tegen eigen familie de ‘rechts-extremisten’, terwijl hij de andere extremist dood wenst die vertrokken is naar Syrië! Voor Rutte is dus rechtse belang (en geen partijbelang) wel leidend in zijn premierschap. Dat weet Rutte, dat weet VVD, dat weet PvdA, dat weet PVV, maar Ahmed Abushaam weet het nog steeds niet. Met Rutte of Wilders wint rechts het van links en de rest, dat is strategisch van belang voor rechts. Of uiteindelijk PVV gaat het maken en er een brede kudde achter zich krijgt, is juist winst voor rechts en welkom. Maar ook een afkeer tegen PVV met meer stem voor de nettere variant, de VVD, zijn allebei welkom bij vooral Rutte die namens rechts op dit land heerst.

4 Reacties
denmol
denmol20 dec. 2015 - 21:12

Goede analyse, zoals zo vaak top!!

Eric Minnens
Eric Minnens20 dec. 2015 - 21:12

Heldere reactie op Ahmeds artikel. Mee eens. == [de minister-president van alle Nederlanders] Dit is al het eerste en belangrijkste foute aanname van Ahmed Abushaam. == Precies!

FrenkMahon
FrenkMahon20 dec. 2015 - 21:12

Ben ik niet met je eens, een linkse premier zal zeggen tegen een werkeloze, hier heb je wat geld zodat je niet verhongerd terwijl een rechtse premier zal zeggen tegen een werkeloze hoe kan ik je helpen aan werk. Beide komen op voor de belangen van dezelfde werkeloze alleen is de aanpak anders.

stokkickhuysen
stokkickhuysen20 dec. 2015 - 21:12

'[de minister-president van alle Nederlanders] Dit is al het eerste en belangrijkste foute aanname van Ahmed Abushaam.' Dit is al de eerste foute stelling: het is geen aanname, het is de wet.

denmol
denmol20 dec. 2015 - 21:12

Rutte is het schoothondje van Wilders die elke beweging van hem van te voren leest en daar handig op inspeelt want hij heeft deze druiloor immers persoonlijk opgeleid toen hij nog deel uitmaakte van de roversbende die de VVD heet. Het mag dan ook geen wonder heten dat Rutte uit hetzelfde gore vijvertje vist als zijn leermeester dus daarom zal hij geen grote mond opzetten tegen extreem rechts maar dat overlaat aan de oppositie en wellicht leden van zijn coalitieregering.

1 Reactie
Jo4Hanna
Jo4Hanna20 dec. 2015 - 21:12

Rutte is het schoothondje van Obama & Angela, mr. Cameron & Shell & de clown Hans de Boer en gaat nu een mooie sier maken met de EU voorzitterszetel - ook al zette hij z'n minst capabele voorman (vrouw) op het landelijke Kamer voorzitters-pluche. Rutte is per-ti-nent officieel onverschillig & ongeinteresseerd - net zoals de slick Halbe in het eigen land ( incluis W.) behalve als er wat te plunderen valt ( pensioen, zorg, bankrekening etc.etc.) 't Is een aardige GL oproep - maar 't gaat niets toevoegen

[verwijderd]
[verwijderd]20 dec. 2015 - 21:12

"Op het moment dat iemand oproept tot verzet, het keer op keer het uit de hand loopt en de rellen niet worden afgekeurd, geeft dit een verkeerd signaal." U doet aan stemmingmakerij, door expres weg te laten dat er tot geweldloos verzet werd opgeroepen!

2 Reacties
Nuanimo
Nuanimo20 dec. 2015 - 21:12

Natuurlijk: En hoe verzet je geweldloos tegen een nep-democratie? Als je persé vindt dat je recht hebt om gehoord te worden in die zin dat er gedaan moet worden wat je wil, en je roept in die zin op tot verzet, dan ben je wel ongelooflijk naïef als je niet begrijpt dat zoiets geen problemen zal opleveren.

Ethio
Ethio20 dec. 2015 - 21:12

Wel goed lezen Leo

vriest
vriest20 dec. 2015 - 21:12

Een RUTTE is een loopjongen van het syndicaat ,en schijnbaar bezitten zij zo veel macht dat er geen enkele poliicus RUTTE echt aan durft te pakken .Zolang hij RUTTE horig en nuttig blijft zal hij blijven ,tot het moment daar is .En dan staat het volgende pionnetje klaar . Hoe ver het gesteld is met de politieke afgang van dit kabinet blijkt uit de verkiezing van de politicus van het jaar en het zwakke reageren op het belazeren van uit de VVD zogenaamd uit landsbelang , .Een motie waarvan men wist dat het niets zou uithalen gewoon voor de koefnoen en wij pikken hetgewoon . De politicus van het jaar met als trackrecord twee slachtoffers in het ziekenhuis waarvoor geen enkel excuus of een bloemmetje .Hieruit blijkt dat je als politicus gewoon geen geweten opportunistisch en totaal geen enkele schaamte moet hebben . Zolang je maar het eigenbelang en partijbelang voor op stelt inplaats landsbelang en te doen waarvoor je gekozen bent in dienst staan van de bevolking .Wat men kan verwachten zal binnenkort voor een nog grotere breuk gaan leiden tussen regering en burger ,het plaatsen van AZC waar dan ook in ons land ook indien men het niet wil . Men heeft bij ruimtelijke ordening nog wel een wetje en regeltje waardoor men gewoon buiten de inwoner of b en w deze gewoon plaatst

2 Reacties
Keerf
Keerf20 dec. 2015 - 21:12

"Het syndicaat"???? wat bedoel je daarmee: de illuminati, het Joods wereldcongres, de Bilderberg groep of toch de vrijmetselaars?

Robert Follon
Robert Follon20 dec. 2015 - 21:12

Je beseft jezelf toch wel dat het zeer rechts is wat je hier beweert...? http://www.joop.nl/leven/detail/artikel/35093_rechtse_mensen_vatbaarder_voor_samenzweringstheorieen/

Freeman2
Freeman220 dec. 2015 - 21:12

Het wordt nooit op deze manier opgelost - je moet het Spaanse voorbeeld van Podemos gaan volgen. Neoliberalen en neoconservatieven gaan nooit vanzelf weg - ze zijn te egotrippers voor "Ikke,ikke,ikke" gaat nooit zelf weg. Ikke wil,steeds meer. De Nederlandse politiek is hopeloos verroest in een donker, koloniaal verleden met privilege tradities.

1 Reactie
TruusBeek
TruusBeek20 dec. 2015 - 21:12

Kijk naar de peilingen zou ik zeggen.

longlivemokum
longlivemokum20 dec. 2015 - 21:12

Goedendag. Ik hoop echt dat de rechters in maart 2016 hun wijsheid goed zullen gebruiken, wat betreft die inmiddels wereldberoemde * minder minder minder / dan gaan wij dat regelen * uitspraak van Geert Wilders, in een openbare ruimte, voor live tv camera's nota bene, in maart 2014. Geert Wilders wilt blijkbaar nog getuigen oproeren tijdens deze a.s. rechtszaak maar zijn er kennelijk al toch een paar miljoen getuigen, met name al die miljoenen Nederlanders die deze live tv beelden, op die avond zelf of later via verschillende tv uitzendingen, al gezien hebben. Wat Geert Wilders gedaan heeft, op die avond, is toch blijkbaar opruiing, volgens mij. Het uitslag van deze a.s. rechtszaak zal sowieso bepalen of Nederland nog een echte democratische rechtsstaat zal blijven, wat mij betreft. Het is toch misselijkmakend dat een populistische en nationalistische man, met name Geert Wilders, onze hele Nederlandse samenleving blijkbaar aan het ontwrichten zijn (lees de Volkskrant van vandaag), met zijn continu *kom in verzet* acties via twitter, met name direct richting zijn paar honderdduizend nogal fanatieke PVV aanhangers. Een fijne dag.

3 Reacties
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa20 dec. 2015 - 21:12

Hoe dan ook, wilders gaat de geschiedenis in als 2 keer verdachte van haat zaaien tegen dezelfde minderheid.

hugo bergveen
hugo bergveen20 dec. 2015 - 21:12

Als het net zo gaat als bij het vorige proces moeten GW's getuigen vertellen hoe afschuwelijk de islam wel niet is en hoe crimineel de Marokkanen zijn (excuses, hij bedoelde achteraf natuurlijk alleen criminele Marokkanen; hij was alleen even vergeten dat er bij te zeggen). Kortom: rookgordijnen, obstructie en niet ter zake doend; terecht dat de rechter daar beperkingen op legt.

Klaas3
Klaas320 dec. 2015 - 21:12

''wat betreft die inmiddels wereldberoemde * minder minder minder / dan gaan wij dat regelen * uitspraak van Geert Wilders'' Die uitspraak was zo schandalig dat het zelfs ver buiten ons melkwegstelsel de aandacht heeft getrokken, echt bizar.

Modern
Modern20 dec. 2015 - 21:12

Gewoon genoeg stemmen halen bij de volgende verkiezingen, dan kun jij laten zien dat je het beter kunt.

1 Reactie
Roberti
Roberti20 dec. 2015 - 21:12

Gewoon niet meer stemmen op een politieke partij die niet in staat is het landsbelang voorop te stellen.

jellevd
jellevd20 dec. 2015 - 21:12

Helaas zou Rutte ook de leider van die mensen in ons land moeten zijn die hun land steeds meer zien verdwijnen. Mijn idee is dat mijn land me nu drie keer is afgenomen, sociaal, qua landschap, de vreselijke windmolens, en nu ook steeds meer cultureel. Vernietigen van een cultuur roept verzet op, of dat nu 'democratisch' gebeurt, of totalitair, zoals Stalin het probeerde. Verheugend is dat de Baltische landen ondanks alle pogingen van Stalin hun culturen hebben behouden, de door Stalin opgedrongen Russische minderheden zijn daar nog wel steeds een probleem. Er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar behalve Nederland en Duitsland zijn steeds meer landen bezig hun culturen te verdedigen door immigratie te bemoeilijken. Duitsland dreigt nu met juridische stappen tegen die EU lidstaten die openlijk weigeren migranten op te nemen. Dat is de EU democratie, die steeds meer een Berlijn dictatuur aan het worden is.

1 Reactie
zweistein
zweistein20 dec. 2015 - 21:12

"Duitsland dreigt nu met juridische stappen tegen die EU lidstaten die openlijk weigeren migranten op te nemen" Dat is inderdaad bizar. Het zogenaamde schuldgevoel van Duitsland tegenover bijvoorbeeld Polen, zou zich moeten uiten in het beschermen van Polen, in plaats van dat land hun wil op te leggen, en te dreigen met "juridische stappen". Die bescherming zou erin moeten bestaan dat Duitsland ACTIEF de asielstroom, die Europa dreigt te ontwrichten, probeert tegen te houden.

adriek
adriek20 dec. 2015 - 21:12

Wat staat er eigenlijk in de taakomschrijving van een minister-president? Voor zover ik weet 'vertegenwoordigd' hij niet het volk, maar behoort toe te zien op uitvoering van het afgesproken beleid, bemiddeld ministersruzies en zit hier en daar voor. Over 'het volk' wordt niet gesproken (over vriendjes trouwens ook niet) - wat dat betreft heeft hij enige vrijheid om zijn taken zelf te interpreteren.

2 Reacties
Roberti
Roberti20 dec. 2015 - 21:12

Als voorzitter van de ministerraad hoort hij boven de partijen te staan. Dat impliceert dan ook dat het landsbelang boven zijn eigen partij hoort te staan.

Foliesoof
Foliesoof20 dec. 2015 - 21:12

Meneer is enigszins in de war gebracht door het verschil tussen een republiek en een koninkrijk, tussen een president en een minister-president. Waarschijnlijk teveel sentimentele Hollywoodfilms gekeken. Komt meer voor. De toevoeging minister betekent dienaar en dan niet van het volk, zelfs niet van het goedvolk, maar van de koning. Een premier (minister van Algemene Zaken) coördineert het beleid van alle minsters, het kabinet, tot een coherent geheel. Hij staat niet boven alle partijen, hij staat boven de partijen die deel uitmaken van het (gekozen) kabinet.

zweistein
zweistein20 dec. 2015 - 21:12

"Vanaf het moment dat u bij Hare Majesteit de Koningin uw kabinet bekend maakte, hoort u het landsbelang hoog te houden" Dat is echt niet hetzelfde als het belang van de nieuwkomers. Rutte zal van mening zijn dat een teveel aan nieuwkomers niet in het landsbelang is. Rutte is premier van Nederland, niet van de hele wereld.

1 Reactie
Ryder
Ryder20 dec. 2015 - 21:12

De premier van Nederland zal zich ook moeten houden aan internationale verdragen, zelfs wanneer een meerderheid van de bevolking dat niet leuk vindt. Het 'dichtgooien van grenzen' of 'tegenhouden van asielzoekers' zijn nationalistische praatjes, waar de regering zich verre van behoort te houden.

rbakels
rbakels20 dec. 2015 - 21:12

In het Nederlandse systeem hebben we helemaal geen "premier" maar een Minister-President, wiens grondwettelijke taak slechts is om als voorzitter van de ministerraad op te treden (art. 45 lid 2 Gw). Dat is een wezenlijk andere rol dan die van de Bundeskanzler(in) of de Prime Minister. Een Minister-President past bij de Nederlandse cultuur waarin ook bedrijven worden geleid door een collegiale Raad van Bestuur waarvan de voorzitter geen Chief Executive Officier is zoals in de VS.

2 Reacties
jellevd
jellevd20 dec. 2015 - 21:12

Wij hebben een eerste minister, niet meer dan de primus inter pares. Niks president.

OlavM
OlavM20 dec. 2015 - 21:12

@ Frits Jansen: Inderdaad is de premier of minister-president de voorzitter van de ministerraad, maar hij is tevens minister van algemene zaken. Dat zegt al dat hij algemene kwesties of kwesties van speciale ministers die het algemene belang (dreigen te) raken ook in zijn takenpakket heeft. Bovendien moet hij kwesties inzake het Koningshuis behandelen. En als een politieke kwestie leidt tot een in de Tweede Kamer aangenomen motie van wantrouwen tegen de regering als geheel, moet de premier uiteraard het ontslag van het kabinet aan de Koning regelen en het dan demissionaire kabinet, dat lopende zaken afhandelt, leiden, tot het volgende reguliere kabinet. Dus het werk van de premier is dus zeker niet beperkt tot het technisch voorzitter zijn van de ministerraad.

AnonymousNL2
AnonymousNL220 dec. 2015 - 21:12

De “verrechtsing” (lees: toename populariteit anti-immigratie) van Nederland is niet tegen te gaan, of je moet het al met geweld de kop indrukken (maar of dat zo verstandig is?). Alsof de Nederlandse bevolking zich nog wat aantrekt van Rutte. Die heeft inmiddels hoog en breed bewezen een waardeloze minister-president te zijn. Geen eer, geen ruggengraat… niets dan visieloosheid wanneer je naar Rutte kijkt. Hij is wel de laatste persoon van wie je een daadkrachtig optreden hoeft te verwachten. Belangrijker is dat dit soort “verrechtsing” over heel Europa toeneemt. Een trend die zich lijkt voort te zetten, waardoor ertegen op te treden - door politici - moeilijk gaat, zeker in het internettijdperk (we zien en leren van elkaar). Gezien het open deuren-beleid van Merkel en het blind volgen daarvan door “onze” politici en politici van andere nationale staten, hoop ik zelf ook dat het tegengeluid groter wordt. Dat mensen zich niet langer monddood maken omwille van politiek-correctheid, waar de rellen van Geldermalsen een gevolg van zijn, is een goede zaak. De EU-dictatuur begint langzamerhand zijn tol te eisen (ein-de-lijk!).

3 Reacties
arieroos
arieroos20 dec. 2015 - 21:12

[De EU-dictatuur begint langzamerhand zijn tol te eisen (ein-de-lijk!).] Grappig ... net alsof je al veel te lang wacht op de "tol" die de "EU-dictatuur" zou komen eisen ...

Nuanimo
Nuanimo20 dec. 2015 - 21:12

U bent wel een vreemd snuiter; wie wil er nu met geweld doordrukken dat je tegen vluchtelingen moet zijn? Ter uwer informatie: De overheid mag (sommigen zeggen zelfs moet!) geweld gebruiken als de rechtsstaat in het geding is. Dat heeft niets met meerder- of minderheden te maken maar gewoon, met ons recht.

Ryder
Ryder20 dec. 2015 - 21:12

"politiek-correctheid, waar de rellen van Geldermalsen een gevolg van zijn" Uiterst kwalijk om geweld goed te praten. Te meer daar je de bevolking feitelijk een excuus geeft zich met geweld te verzetten tegen politici die naar jouw idee een verkeerd beleid voeren. Strikt genomen is de zgn. politieke correctheid niets anders dan het verlenen van mensenrechten aan vluchtelingen die zich bij onze grenzen melden. Hoe haal je het in je hoofd om dat met geweld te willen bestrijden?

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa20 dec. 2015 - 21:12

Rutte kan eigenlijk geen premier worden van een gezinnetje laat staan van 16 miljoen Nederlanders. Ik vind dat politici die geen kinderen hebben nooit mogen regeren, want een premier moet eerst laten zien hoe hij met zijn eigen gezinnetje omgaat !

1 Reactie
Blitskikker
Blitskikker20 dec. 2015 - 21:12

Ik vind dat politici die nog nooit een leidinggevende functie in een bedrijf hebben gehad nooit zouden mogen regeren, want als je niet eens hebt bewezen dat je een filiaal van Albert Heijn kunt leiden verdien je niet de kans om het hele land te leiden. Dat betekent natuurlijk wel dat we direct afscheid moeten nemen van zo'n beetje de hele SP, GroenLinks en PvdA.

peterh2
peterh220 dec. 2015 - 21:12

Je kunt de vraag ook andersom stellen: stel dat er ooit een GroenLinks MP komt, hoe realistisch en geloofwaardig is het dan dat deze persoon kolencentrales verdedigd of 130 wil rijden op de snelweg alleen maar omdat hij MP van alle mensen wil zijn?

1 Reactie
SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch20 dec. 2015 - 21:12

Vreemde hypothese. Net zo vreemd als wilders premier der Nederlanders. De vraag is dus absurd....

Frank Straathoff
Frank Straathoff20 dec. 2015 - 21:12

Ik vind dat Rutte het goed doet. Gezien de complexe taak van het manoeuvreren met wisselende meerderheden in de eerste kamer, de crisis het hooft bieden, het land besturen in moeilijke tijden... Geen populisme bedrijven, maar gewoon degelijk en saai gefocust blijven op de belangen van Nederland. Niks activistisch, geen oren laten hangen naar de SP/PVV flanken... Nee hoor, hij doet het prima. Ik zie niet snel in wie het beter zou doen. Jessje, Roemer, Arrogander, Diederik, Geert? Neu, allemaal niks. Geef mij Rutte maar. Of Buma of Halbe, die zouden het ook kunnen.

3 Reacties
Spelchecker2
Spelchecker220 dec. 2015 - 21:12

Dat jij vind dat Rutte het goed doet betekent toch niet dat er geen aspecten zijn waarop zelfs voor deze champ verbetering mogelijk is? En dáár gaat dit stuk - m.i. terecht - over. Ik vind dat deze schrijver de vinger op een zeer gevoelige plek legt in de invulling van het premierschap door Rutte en op dat punt is correctie hard nodig anders neemt de straat het in dit land over.

arieroos
arieroos20 dec. 2015 - 21:12

Heej, je hebt je 1000 euro inmiddels ontvangen, begrijp ik ?

Opinius
Opinius20 dec. 2015 - 21:12

--"Ik vind dat Rutte het goed doet. Gezien de complexe taak van het manoeuvreren "-- manoeuvren doe op je zee als kapitein met een morode schip . als policus aan land waar de ene leugen met de ander gedicht wil om het marode schip boven water te houden heet dat: Manipuleren ! Daarin isssie inderdaad een cumlaude kapitein.

Bubblethink
Bubblethink20 dec. 2015 - 21:12

Met alle respect meneer Abushaam, maar u praat tegen de pop op de onzichtbare hand van "de markt." Het is zinloos om van Rutte te verwachten dat hij oprecht iedereen in Nederland het beste gunt. Dat hij dat niet doet bewijst hij namelijk al jarenlang. Het is alsof je van een hardcore alcoholist vraagt waarom hij niet gewoon thee drinkt voortaan omdat het gezonder is? Zoals anderen ook al aangeven; hij heeft goede redenen om op bepaalde momenten vooral niets te zeggen en te doen alsof hij van niets weet en van Bassie&Adriaan leerde hij dat je vooral "altijd moet blijven lachen!" Hij doet het heel slim afgelopen jaren. Daarom zit hij er nog steeds. Ik zag toevallig 's avonds het debat over de teevendeal. Meneer zat gewoon relaxed te klooien op z'n telefoon vlak voordat er een motie van afkeuring kwam. Logisch ook. Meneer Rutte wist dat zijn partij en de PvdA 100% zeker de motie zouden verwerpen. En men ging over tot de (wan)orde van de dag...

2 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin199320 dec. 2015 - 21:12

Dat is een treffende reactie; ik sluit me er graag bij aan.

Minoes2
Minoes220 dec. 2015 - 21:12

Inderdaad!

TomPoes2
TomPoes220 dec. 2015 - 21:12

Rutte is een modepop, bedoeld om onze regering en parlementaire stelsel in een mooi daglicht te plaatsen, maar van kunststof: teflon. Die gozer met die kale kop is trouwens precies hetzelfde: doet net of hij een mens is.

1 Reactie
Ikkyu
Ikkyu20 dec. 2015 - 21:12

Ik heb sterk het vermoeden dat zowel Rutte als die kale sociopaten zijn. Kunnen goed net doen of ze sociaal en vriendelijk zijn, maar in werkelijkheid zijn ze alleen met zichzelf bezig. Echte empathie kennen ze niet.

Paulpeters
Paulpeters20 dec. 2015 - 21:12

We hebben nog nooit een premier gehad die echt als premier van alle Nederlanders gold. Degene die het meest in de buurt kwam was Balkenende, maar dan vooral omdat hij als type 'lulletje rozenwater' zelf redelijk in de buurt komt van wat je je voorstelt bij een gemiddelde Nederlander. Van Agt, Kok, Lubbers, etc. deden het in dat opzicht slechter dan Rutte nu. Al vind ik dat Rutte teveel ruimte laat aan Asscher met zijn ondernemertje pesten. Enfin, een Grote Leider zitten we ook niet op te wachten. Dat is Rutte ook niet, en daarom past hij zo goed bij ons en is hij een typisch Nederlandse premier voor de Nederlanders.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen20 dec. 2015 - 21:12

'Degene die het meest in de buurt kwam was Balkenende' Dat kwam omdat alle Nederlanders min of meer hetzelfde vertrouwen in de man hadden?

stokkickhuysen
stokkickhuysen20 dec. 2015 - 21:12

teveel ruimte laat aan Asscher met zijn ondernemertje pesten Ik heb het goed voor met de ondernemers, maar dan zouden ze zich ook eens aan hun woord moeten houden (ontslagrecht versoepelen tegenover meer banen, en dan niet als het ontslagrecht versoepeld is beginnen met: 'tja nog ietsje meer en dan gaan we aannemen.' personneel aannemen, alsof dat uitsluitend de gemeenschap ten goede komt. het komt in de eerste plaats de ondernemer ten goede. De ondernemerspartij en de ondernemers hebben zich van hun onbetrouwbaarste kant laten zien de afgelopen vier jaar. Daar kan Asscher bar weinig aan doen.

rechtselul
rechtselul20 dec. 2015 - 21:12

"Rutte moet het landsbelang eindelijk eens voorrang geven boven het partijbelang en zich uitspreken tegen radicalisering op rechts" Kunt u ook aangeven wat het landsbelang hier is? Pas dan zou dit een interessante discussie kunnen worden.

1 Reactie
Modern
Modern20 dec. 2015 - 21:12

lands·be·lang (het; o; meervoud: landsbelangen) 1 het belang van de gebruiker van dit woord

Robert Follon
Robert Follon20 dec. 2015 - 21:12

Welke (minister) president is eigenlijk wel een 'leider van gans het volk'...?

2 Reacties
denmol
denmol20 dec. 2015 - 21:12

Poetin

Modern
Modern20 dec. 2015 - 21:12

Het is al zorgelijk dat mensen geleid willen worden.