Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Rutte doet een Trumpje, hekelt 'Zwarte Piet-extremisten' aan beide kanten

  •  
19-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Kamerdebat over dividendbelasting

© 2018-06-26 21:27:03 DEN HAAG - Premier Mark Rutte tijdens het Tweede Kamerdebat over de dividendbelasting. ANP BART MAAT

Premier Rutte heeft zich in een reactie op het racistische geweld tegen anti-Zwarte Piet-demonstranten afgelopen weekend uitgesproken tegen ‘Zwarte Piet-extremisten, voor en tegen’. Daarmee echoot de premier de Amerikaanse president Trump, die – na een extreemrechtse mars in Charlottesville waarbij geweld en een moord werd gepleegd door openlijke neonazi’s – zei dat er ‘very good people’ onder de racistische betogers waren en dat het geweld van ‘ both sides ‘ zou zijn gekomen.
Dit weekend werden anti-racisten die demonstreerden tegen de racistische fantasiefiguur Zwarte Piet belaagd , bespuugd, bespot, bedreigd en met voorwerpen bekogeld, zoals in Eindhoven , waar Vice schokkende beelden registreerde:
Ook infiltreerden neonazi’s de reguliere Sinterklaasoptochten en werden er tientallen mensen opgepakt , die anti-racisten wilden aanvallen. Nadat Amnesty International en GroenLinks-leider Jesse Klaver al opriepen om het racistische geweld te veroordelen, was de reactie van onze premier:
"De aso’s die zich afgelopen zaterdag hebben laten zien, verpesten het voor iedereen, zeker voor de kinderen. Als er kinderen bij zijn, moeten wij ons gedragen als volwassenen. Ik heb helemaal niets met Zwarte Piet-extremisten, noch voor noch tegen. Die discussie kun je voeren in praatprogramma’s of in ieder geval op een fatsoenlijke manier."
In Amsterdam en Utrecht, waar Zwarte Piet vervangen is door een Piet met roetvegen, waren geen noemenswaardige incidenten tijdens de intocht.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (65)

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander25 nov. 2018 - 18:17

Doe nog een Trumpje! Het kan niet anders of 'Trumpje' Dijkhoff wordt zijn opvolger. De baard is dan tussen de bitterballen en het bier binnen de VVD wel een belangrijke cultuurverandering. Ik denk dat bij de intocht van deze goedheiligman toch wel flink wat zwart geschminkte pieten aanwezig zullen zijn. Waarschijnlijk zitten daar Wilders, Baudet, Wagensveld en mogelijk wat blokkeerfriezen achter verscholen. Maar ja wat geeft het wie de nutteloze cadeautjes uitdeelt. Zie daar:het eerste VOC stoombootkabinet Dijkhoff (I) is geboren. Of gaat deze cultuurverandering - onze cultuur is de beste- met alle ballonnen ook voor de VVD te snel de lucht in. Zucht.

johannn2
johannn220 nov. 2018 - 14:47

Rutte: "Ik heb helemaal niets met Zwarte Piet-extremisten, noch voor noch tegen. Die discussie kun je voeren in praatprogramma’s of in ieder geval op een fatsoenlijke manier." In éen moeite door maatschappelijke tegenstellingen tot éen pot moreel nat verklaren én het grondwettige recht op demonstratie zijn betekenis en waarde ontnemen en voor onfatsoenlijk verklaren. "ik heb er niets mee." Voorwaar, onze Premier geeft het goede voorbeeld aan ons allen. Hij lijkt me een beetje over de tijd. .

1 Reactie
johannn2
johannn220 nov. 2018 - 14:58

aanvulling Rutte weigert een standpunt in te nemen, een onderscheid te maken. Daarmee is hij niet neutraal, integendeel. Hij verklaart het optreden van beide partijen moreel en juridisch gelijkwaardig. .

OlavM
OlavM19 nov. 2018 - 23:19

Precies dit heb ik geschreven, voordat ik nu dit artikel lees. Dus: geheel mee eens! :)

Quibus2
Quibus219 nov. 2018 - 19:06

Voor Rutte valt het me nog niet eens tegen. Hij verhult het wel in 'verschuivingen in de samenleving' maar geeft daarmee impliciet toch aan dan het maar één kant opgaat. Zwarte Piet gaat verdwijnen, al duurt het wellicht nog een handvol jaren.. Dat een van nature conservatieve, maar redelijke (Ha! Kom daar eens om bij de 'liberalen'!) partij als CU duidelijk explicieter partij kiest is hen natuurlijk te prjizen.

JvanDeventer
JvanDeventer19 nov. 2018 - 18:25

Voor het eerst in 15 jaar dat ik echt iets van medelijden met Rutte voel. Het moet vreselijk zijn om te worden gedwongen om iets te zeggen over iets waar je niets van vindt.

1 Reactie
johannn2
johannn220 nov. 2018 - 20:36

Ja. Hij had zo mooi willen afsluiten met die dividendbelasting, maar zijn afscheidspresentje flopte. Nu zit hij dus met 'niks'. .

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 18:23

Wil Rutte door na deze regering? In de US heb je tenminste maximaal twee periodes, en dat betekent op zijn minst dat op het einde van de tweede periode de president kan doen wat goed is voor het land zonder zijn herverkiezing mee te laten spelen, want daar gaat het fout natuurlijk. Rutta zal toch wel klaar zijn na deze regering? Dan kan hij toch afwijken van zijn: 'het moet voor iedereen begrijpelijk zijn' routine en zijn reactie op de uit de hand gelopen tegendemonstraties veroordelen zonder over ZP te praten, want vrijheid van meningsuiting is wat groter dan ZP?

RealistischLinks
RealistischLinks19 nov. 2018 - 17:30

Het beste is nu om voorlopig helemaal geen demonstraties meer toe staan op de dag van de intocht. Dus zowel van voor- en tegenstanders. Er zijn nog 364 dagen in een jaar waar je kunt demonstreren. En Rutte..die mag van mij weg.

4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 17:54

Nee, het beste is dat we duidelijk maken dat fundamentele rechten boven een lokale traditie gaan. Nu weglopen is een overwinning voor eigenrichting, en dat kan nooit gebeuren.

HM van der Meulen
HM van der Meulen19 nov. 2018 - 19:01

Veel te vaak, 182 dagen is meer dan genoeg en nooit twee dagen achter elkaar.

Quibus2
Quibus219 nov. 2018 - 19:02

Het beste is om België te volgen waar het in één jaar opgelost is. Maak KOZP overbodig... (Hooligans zijn al overbodig, maar snappen dat zelf niet. Dat lijkt ook verspilde moeite...)

Auslander
Auslander20 nov. 2018 - 8:08

@ HM van der Meulen “echte Nederlanders” Bedoel je ermee de racisten, de witten? de rechts? en wie geen racist/wit/rechts is is onechte Nederlander?

MichelD
MichelD19 nov. 2018 - 17:25

Goede reactie van Rutte. Hij heeft het gedrag van de aso's veroordeeld, en opgeroepen tot zelfbeheersing, zonder partij te kiezen.

1 Reactie
HM van der Meulen
HM van der Meulen19 nov. 2018 - 19:04

Waarom zou je ook partij kiezen tegen hooligans, racisten en fascisten. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening tenslotte.

Poezenmens
Poezenmens19 nov. 2018 - 16:58

‘t zal Brabant eens niet zijn. Naast kampioen dumping van synthetische drugsafval in de bossen ook nog eens behept met fascisten en openlijke bewonderaars van Hitler. Wat een akelige provincie eigenlijk.

3 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 17:55

Merel, Ik neem aan dat je het expres doet, maar voorzichtig met generaliseringen, het punt dat je probeert te maken moet wel opgepikt worden.

Stheno
Stheno19 nov. 2018 - 18:33

Fijn dat je maar 2,5 miljoen inwoners afschrijft. Er is een remedie tegen dat soort onderbuikgevoelens, Merel., het volgen van onderwijs! Beterschap!!

Petrucci
Petrucci19 nov. 2018 - 18:53

Wat praat u toch een onzin. Moet u zich nou horen. U bent geen haar beter dan de rest. Wat een generaliserende onzin zeg! Kan hier zo boos om worden. Waar is uw fatsoen toch!?

Peterrr2
Peterrr219 nov. 2018 - 16:26

Als Rutte het heeft over extremisten aan beide kanten, dan heeft hij gewoon gelijk. Hoe vervelend sommigen het ook vinden. Maar het extremisme komt echt van twee kanten. Heeft hij het over geweld, dan is het vooral het pro-kamp... dat is wel zo.

3 Reacties
Quibus2
Quibus219 nov. 2018 - 18:59

Jij mag het van beide kanten extremisten noemen, ik zie aan de ene kant de nationale ombudsman en de VN, en aan de andere kant hooligans en facisten. Dan lijkt het mij toch simpel zal welk 'extremisme' de voorkeur verdient.

HM van der Meulen
HM van der Meulen19 nov. 2018 - 19:11

Yep, soms is het gebruik van geweld doorslagevend om iets extremistisch te bestempelen in plaats van "ook maar een mening" en soms niet. Vooral linkse mensen en moslims hebben ook extremistische meningen, heel anders dan echte Nederlanders.

Peterrr2
Peterrr219 nov. 2018 - 22:19

@Quibus, Ik heb voor beide partijen geen voorkeur. Verder weet ik niet waarom je de VN erbij haalt. Wat heeft die organisatie met deze discussie te maken? Of wil je zeggen dat je de VN bij extreem schaart. Daar ben ik het dan niet mee eens.

hanzeboog2012
hanzeboog201219 nov. 2018 - 15:59

Oei oei. Onze Minister President schiet uit zijn slof. Dat zal hem ongetwijfeld veel tegenreacties opleveren. Dit keer doet hij van beide zijdes. Herinner me dat hij eenzijdig "Pleur op" zei tegen een aantal Nederturken. Dat zijn een aantal Turkse Nederlanders hem nog niet steeds vergeten.

[verwijderd]
[verwijderd]19 nov. 2018 - 15:59

--- Dit bericht is verwijderd —

6 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 16:40

de antipieters die al jaren de ouders en hun kinderen uitmaken voor racisten dat doen ze niet bij de feestelijke intocht, steeds zich niet wilden houden aan de hen toegewezen plaats ter plekke te mogen demonstreren wat fysiek geduw, getrek, en geschreeuw opleverde wanneer hebben de antipieters zich niet aan de angegeven plaatsen gehouden met zelfs gewelddadig verzet temidden van al de mensen, Als je het hebt over Gouda: je hebt via de beelden kunnen zien dat je commentaar niet waar is, als je het ergens anders over hebt, waarover? het herhaaldelijk dreigen met verdergaande middelen als verstorende lawaaiacties maar ook rookbommen en erger Wanneer heeft de antipietenbeweging rookbommen / met lawaaiacties gedreigd verdienen niet anders dan de door henzelf zo opgewekte maar in gevallen even verwerpelijke te ver gaande tegenstrevers daarom veroordeeld te worden. Nee, en alleen al omdat ik niet weet wat je wil zeggen hier, al met al een samenraapsel van leugentjes, om eigenrichting goed te praten, terwijl het natuurlijk allemaal gaat om de zielige, medelijden met zichzelf hebbende onderbuiker die gewoon effe wil leeglopen en eindelijke eens goed kan doen.

Raak Grenzeloos
Raak Grenzeloos19 nov. 2018 - 16:53

De meisjes in korte rokjes op straat die al jaren de ouders en hun kinderen uitmaken voor seksisten bij allerlei feestelijkheden (omdat dat geen reden is verkracht te worden), steeds zich niet wilden houden aan de hen toegewezen plaats ter plekke te mogen demonstreren wat fysiek geduw, getrek, en geschreeuw opleverde met zelfs gewelddadig verzet temidden van al de mensen, het herhaaldelijk dreigen met verdergaande middelen als verstorende lawaaiacties maar ook rookbommen en erger verdienen niet anders dan de door henzelf zo opgewekte maar in gevallen even verwerpelijke te ver gaande tegenstrevers daarom veroordeeld te worden. Victim blaming is "in" tegenwoordig !

HM van der Meulen
HM van der Meulen19 nov. 2018 - 17:35

Sommige mensen herken je aan hun kronkel-nederlands.

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 17:57

@HM Herstel: sommige vertaalcomputers herken je aan ....

OlavM
OlavM19 nov. 2018 - 23:33

@ Lothar Appelmelk: Elk stukje van jouw verhaal is een flagrante leugen. Niets daarvan kan je dus aantonen, laat staan bewijzen. Kortom: je zet jezelf te kijk.

HM van der Meulen
HM van der Meulen20 nov. 2018 - 14:46

Zo'n tekst verzint zelfs een extreem-rechtse vertaalcomputer niet.

vdbemt
vdbemt19 nov. 2018 - 15:46

Zo verrassend is dat toch niet?

Klaas Vaak4
Klaas Vaak419 nov. 2018 - 15:40

(minister) presidenten zijn er ook niet voor om partij te kiezen voor tegenover elkaar staande partijen in de samenleving. Goed gedaan president Trump en ministerpresident Rutte. De taak van presidenten is om datgene te proberen te doen wat ze voor hun democratische verkiezing hebben beloofd en zelfs dat blijkt al lastig. https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10331593/het-mysterie-van-de-afschaffing-van-de-dividendbelasting De presidenten weten ook wel dat als je nu de partij die niet in je straatje past de maat neemt als ze in de fout gaan je dat ook moet doen als straks de partij die wel in je straatje past ook in de fout gaat. En dan is Leiden in last. Verstandig is natuurlijk te voorkomen dat minister president Rutte het bijvoorbeeld voor Pegida moet opnemen. En zijn OM moet aansporen om raddraaiers die massaal een vreedzame demonstratie met geweld verstoren/hebben verstoord allemaal voor de rechter te slepen. https://www.nu.nl/algemeen/5498924/burgemeester-utrecht-blaast-demonstratie-pegida-halverwege-af.html Partij kiezen in deze is voorbehouden aan populistische politici die, zonder met oplossingen te komen, voor electoraal gewin op een goedkope manier denken te kunnen scoren. https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2018/11/politiek-spreekt-schande-van-onlusten-bij-intochten-657008/

1 Reactie
OlavM
OlavM19 nov. 2018 - 23:30

@ Klaas Vaak: [(minister) presidenten zijn er ook niet voor om partij te kiezen voor tegenover elkaar staande partijen in de samenleving] Dat hoefde hij dan ook helemaal niet et doen. Feit is, dat één kant geweld heeft gebruikt tegenover de andere -en andersom dus niet-, en dat de premier dat wél ondubbelzinnig had moeten veroordelen. Dat is dus het "Trumpje". Verder is het niet meer dan zindelijk om neo-fascisten/racisten terecht te wijzen.

west012
west01219 nov. 2018 - 15:40

Het is en blijft een VVD-er

2 Reacties
Geert4
Geert419 nov. 2018 - 20:19

En daar is net zoals een sp-er, D’66 -er etc niks mis mee....

Quibus2
Quibus219 nov. 2018 - 22:11

Toch wel. SPers en D66ers hebben breide een (tamelijk verschillende) visie om de mensheid niet zonder meer uit te leveren aan 'het recht van de sterkste'. Dat soort visie - bijna om het even van welke variant, als het voldoet aan het 'categorisch imperatief' van Kant - ontbreekt bij de VVD. Rutte is daar zelfs trots op...

Oki Doki
Oki Doki19 nov. 2018 - 15:36

De beschaving is relatief laat gekomen in het Westen en de mensen hebben nog steeds moeite met zich aan te passen aan de beschaafde wereld.

1 Reactie
Auslander
Auslander20 nov. 2018 - 8:22

@ Joko Molo “zich aan te passen aan de beschaafde wereld” Bedoel je zich aanpassen aan hooligans, racisten, fascisten, de witten, fundamentalisten enz.? Voor zover ik geleerd heb deze zijn parasitaire “beschavingen” die net buiten de mensheid vallen.

rvb2
rvb219 nov. 2018 - 14:49

Rutte hoort zelf bij de racisten. Hij zal zijn racistische vriendjes dus nooit afvallen, maar zal altijd op de schuld wijzen van de slachtoffers van racisme. Die hadden niet mogen klagen, dat is vragen om problemen. Racisme is voor Rutte ook gewoon maar een mening.

2 Reacties
MichelD
MichelD19 nov. 2018 - 17:29

@rvb ik ben heel benieuwd hoe jij deze beschuldiging richting Rutte gaat onderbouwen.

JvanDeventer
JvanDeventer19 nov. 2018 - 18:26

Óf de beschuldiging zelf is de onderbouwing, óf ...... zegt het ook.

Pompei
Pompei19 nov. 2018 - 14:36

Roetveeg pieten zijn makkelijker te verkroppen dan demonstranten die het feestje komen te verzieken. En ik denk dat dit helemaal geldt voor mensen met kinderen, aangezien kinderen niet meer dan 'blije mensen' of 'boze mensen' zien. Dus ik snap ook niet waarom ze het toelaten om KOZP bij de intocht te laten demonstreren. Ze kunnen ook prima hun punt ergens anders in de binnenstad maken, gelet op de media aandacht. Maar het grootste probleem is dat de NTR en de politiek niet gewoon kleur durven te bekennen. We kunnen dit 'debat' nog wel 100 jaar voeren, maar daar wordt niemand vrolijk van. Zelf zou ik voor de traditionele piet kiezen, omdat ik 'black face' maar Amerikaanse onzin vindt. Als er voor roetveeg pieten gekozen wordt dan verwacht ik dat de meeste mensen zich wel over de teleurstelling heen kunnen zetten. Dat blijkt wel uit Utrecht en Amsterdam. Jammer voor je jeugdherinneringen, maar het feestje gaat door. Maar van dit halfbakken gedoe wordt niemand vrolijk.

Martinel
Martinel19 nov. 2018 - 14:34

Had iemand dan iets anders verwacht van deze VVD-MP voor "allen"?

2 Reacties
Martinel
Martinel19 nov. 2018 - 14:39

Ik zou zeggen de reactie, die je wist dat zou komen. Mis alleen op de foto die opengesperde lachende b.k. Was waarschijnlijk een foto, gepikt van zijn dividenddebacle.

Martinel
Martinel19 nov. 2018 - 15:10

Rutte wil zich niet branden aan zijn toekomstige kiezers uit de extreem rechtse hoek. Liever meer stemmers op dat enge VVD partijtje, dan opkomen voor iedereen. Maar daar is niets nieuws onder de zon toch? Trouwens, waarom zo'n late reactie? Ik denk, dat hij zat ondergedoken dit weekend. Laat alle verantwoordelijkheid maar afschuiven op de samenleving en de dienstdoende minister van J&V. Want waar is nog de overheid verantwoordelijk voor? Niks meer, alle publieke organisaties zijn overgeleverd aan de Ruttemarkt. Van kastje naar de muur dus. Voor burgers die nadenken een teken hopelijk om eens à la Frankrijk een vuist te maken. Maar goed de gemiddelde Nederlander is slechts bezig om te overleven. Kan ik morgen nog eten kopen? Kan ik morgen nog zorg krijgen. Kan ik morgen nog met OV, kunnen mijn kinderen morgen nog goed onderwijs krijgen, kan ik nog een betaalbaar huis krijgen. Kan ik morgen nog mijn recht halen. Kan ik als kind dat al jaren hier geworteld is nog een verblijfsvergunning krijgen of moet ik naar een gebombardeerd land. De VVD, daar moet je zijn hahahahahaaha.

Mag
Mag19 nov. 2018 - 14:25

Zijn foto spreekt boekdelen!!

Ch0k3r
Ch0k3r19 nov. 2018 - 14:21

Mwah, totaal geen fan van Rutte, maar de vergelijking met Trump slaat door. Ja, hij had explicieter kunnen stellen dat het gedrag van de rechtsextremisten absoluut niet door de beugel kan. Maar (dreiging van) geweld komt niet alleen van de rechterzijde. We hebben ene M. van Zeijl en R. Meijerink van 'De Grauwe Eeuw' die opriepen tot het zetten van een prijs op het hoofd van Sinterklaas. Bebloede botsplinters zouden er wel voor zorgen dat Sinterklaas nooit meer wordt gevierd. Kansloze klaplopers tegenover kansloze klaplopers.

4 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 16:42

nou doe jij hetzelfde? Mensen die aankondigen met geweld een demonstratie te lijf te gaan gelijkstellen met die demonstranten in die demonstratie.

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 nov. 2018 - 16:59

Choker. We hebben niet over dreiging maar over openlijke reële geweld gebruik tegen onze grondwet. Het verbaasd me niet dat die eene dreiging al een naar word herhaalt terwijl het gewoon niks te maken heeft met KOZP. En van "onze" premier wisten van al dat hij ook een fanatieke supporter was van het zwarte van piet dus dat hij niet volledig achter de grondrechten gaat staan is betekenend voor ONZE staat, namelijk hypocriet doen over wat je democratisch hebt afgesproken en wat je werkelijk wilt. Nog meer bewijs dat onze staat ondergronds toch wel racistisch is.

Raak Grenzeloos
Raak Grenzeloos19 nov. 2018 - 17:03

"...We hebben ene M. van Zeijl en R. Meijerink van ‘De Grauwe Eeuw’ die opriepen tot het zetten van een prijs op het hoofd van Sinterklaas..." Goh. KOZP heeft "...géén banden met Majority Perspective e/o De Grauwe Eeuw..." (- zie verklaring hieronder gepost -). Maar dat zal jou worst wezen uiteraard. Laat me raden ... Rutte is dan een aanhanger van de fascisten als Voorpost en Pegida, jouw redenering volgend: "...De als Zwarte Piet uitgedoste activisten (fascisten moet daar staan) van Voorpost en Pegida deelden pro-Zwarte Piet-stickers en snoepgoed uit..." https://www.ad.nl/dossier-intocht-sint-in-regio-2018/sint-vergezeld-van-extreem-rechtse-pieten-tijdens-leuke-en-veilige-intocht~aa7011e2/ *** Statement Stichting Nederland Wordt Beter - Journalistiek wordt propaganda Afgelopen dinsdag publiceerden Wierd Duk en Marcel Vink, journalisten bij De Telegraaf, een artikel met als titel ‘Het gevaar van een radicale agenda’. Het artikel staat vol onterechte beschuldigingen, niet-onderbouwde insinuaties en niet-aangetoonde verbanden. De Telegraaf is met dit artikel verder afgedreven van de journalistiek dan tot voor kort voor mogelijk gehouden: factchecking en hoor en wederhoor zijn als journalistieke principes geheel aan de kant gezet. Gezien de persoonlijke aanvallen op Mitchell Esajas (New Urban Collective) en Jerry Afriyie (Nederland Wordt Beter) die in het artikel worden geformuleerd, en resulteren in aanvallen op basis van het artikel in onze inboxen, zien we ons genoodzaakt om – tegen onze gewoonte in – te reageren op deze pseudojournalistiek. Nederland Wordt Beter (NLWB), Zwarte Piet is Racisme (ZPiR) en Kick Out Zwarte Piet (KOZP) hebben géén banden met Majority Perspective e/o De Grauwe Eeuw. Deze groeperingen worden andersom zelf ook niet graag met ons geassocieerd. NLWB, ZPIR en KOZP vernemen, net als alle andere Nederlanders, acties van deze groep en anderen via de media. Naast NLWB wordt ook New Urban Collective (NUC) aangevallen in het artikel. NUC doet heel veel belangrijke en positieve projecten voor jongeren, studenten en de stad Amsterdam. Projecten die kansengelijkheid bevorderen en mentorprojecten voor scholieren die een duwtje in de rug kunnen gebruiken. Wij betreuren het dat hun positieve doelstellingen en constructieve projecten nu in de Telegraaf op leugenachtige wijze in een kwaad daglicht worden gesteld. Stichting NLWB staat voor een toekomst zonder uitsluiting, racisme en discriminatie. Onze doelstelling is daarom, en daar wordt nooit geheimzinnig over gedaan: het aanpassen van een racistisch element uit het Sinterklaasfeest. Met schoorsteenpieten, zoals we die in Amsterdam en steeds meer gemeenten en scholen zien, wordt het een feest voor alle Nederlandse kinderen. Bron: https://www.facebook.com/nederlandwordtbeter/posts/1545575112253128

Ch0k3r
Ch0k3r20 nov. 2018 - 11:59

@Stockkickhuysen Nee, dat doe ik niet. Ik geef alleen aan dat we ons niet moeten blindstaren op het gevaar van rechts-extremisme terwijl er ook daadwerkelijk gevaar aan de links-extremistische zijde bestaat. @Appi Rutte verwijst in zijn uitspraken nergens naar KOZP. Hij heeft het over 'aso's die het voor iedereen verpesten', en 'zwarte piet-extremisten'. Als hij expliciet naar KOZP zou verwijzen, ja dan was mijn reactie ook anders geweest. @Raak Grenzeloos "Maar dat zal jou worst wezen uiteraard." Fijn dat je mij denkt te kennen. Voor de goede orde; vind ik wel belangrijk en was mij reeds bekend. Doet niet af aan het feit dat die idioten van de Grauwe Eeuw ook genoeg media-aandacht hebben gekregen en deze uitspraken hebben gedaan. Dat zijn wat mij betreft óók zwarte-piet-extremisten. KOZP valt voor mij niet onder extremisme. Bekijk voor de grap eens mijn andere reacties over dit onderwerp.

Bluesboy
Bluesboy19 nov. 2018 - 14:18

Rutte is de kool en de geit aan het sparen,met deze onduidelijkheid van de Premier schieten we niets op!

2 Reacties
Hiltermann
Hiltermann19 nov. 2018 - 17:42

Bluesboy, er ontbreekt een "L"

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 18:24

@Hiltermann Op het voorhoofd van de MP?

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart19 nov. 2018 - 13:59

En warempel: weer bewijst deze ploe... premier dat-ie er niet voor terugdeinst om mensen op de grofste, smerigste, vuilste manier te krenken. Zomaar, lachend, alsof 't niks is. Alles voor de ideologie. We wisten het wel, natuurlijk: alle (neo)liberale wegen leiden naar Auschwitz. Maar er zijn dagen dat je even wilt vergeten.

2 Reacties
madbako
madbako19 nov. 2018 - 16:06

Je mag gewoon ploert schrijven hoor

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart20 nov. 2018 - 0:36

Ja, maar bij nader inzien ben ik Mark R. hier iets te hard gevallen.

Drunken Pumpkins2
Drunken Pumpkins219 nov. 2018 - 13:45

Conclusie. Verbied de zwarte piet en vervsng ze door de roetveegpiet. Dan zijn alle problemen voorbij.

6 Reacties
JanBakker2
JanBakker219 nov. 2018 - 14:57

Verbied bij sinterklaasintocht, een kinderfeest, elke demonstratie en probleem is opgelost en laat de betreffende plaats zelf uitmaken welke pieten ze bij intocht neemt. Een stel schreeuwers met megafoon komt bij kleine kinderen ook niet geweldloos over.

madbako
madbako19 nov. 2018 - 16:08

Gewoon glashard beweren dat deze kindervriend een pedo is. Moet je zien hoe snel Sinterklaas over is. Keihard aanpakken die zooi.

Henriette3
Henriette319 nov. 2018 - 16:09

@Jan Bakker Eens!

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 nov. 2018 - 17:07

Janbakker. Dan ga je toch op de kerstmarkt demonstreren tegen piet! Denk dat je twee keer zo snel ook zou schreeuwen dat het geen goed idee is om tijdens die tijden te demonstreren, dan blijf je doorschuiven naar Pinkster pasen koningsdag herdenkingsdag en blijf je rond gaan tot dat je weer bij sinterklaastijd aankomt. Als ik hoor dat dat niet het beste tijd is om te protesteren tegen zwarte van piet dan hoor ik dat er mee bedoelt word dat het niet gedemonstreerd mag worden tegen het zwarte van piet, anders waren ze wel met een alternatieve tijd meegekomen dan slechts roepen dat het op een ander tijd moet. En met een alternatieve tijd opkomen is moeilijk als je liver dat hele demonstratie niet wiltl

stokkickhuysen
stokkickhuysen19 nov. 2018 - 18:03

Jan Henriette OK, maar dan vragen we het wel aan de kinderen, niet aan grote mensen in een slachtofferrol die zich niet er niet toe kunnen zetten naar iemand anders te luisteren. Deal! Op naar de ... piet, zolang er maar snoep en cadeautjes zijn.

Auslander
Auslander20 nov. 2018 - 8:28

@ JanBakker Het gevolg van verbod in politiek is verzet. Vraag de Zuid-Afrikanen wat hield hun verzet in! Als zo’n verzet komt de eersten die de biezen zullen pakken en opduiken zijn mensen zoals jij, sint en zijn knecht!