Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rutte biedt oppositie excuses aan

  •  
12-08-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ANP-Rutte_foutje_300.jpg
'Verwarring Griekenland-hulp was geen rekenfout maar kwam door verschil in uitleg van de som' ... GroenLinks Kamerlid Ineke van Gent: Rutte maakt niet één maar twee rekenfouten achter elkaar ... PvdA en D66 willen volgende week alsnog in debat met Rutte
Het kabinet is vrijdag voor het eerst sinds het reces bijeen gekomen in de ministerraad. Na afloop houdt Rutte zijn eerste persconferentie van het seizoen. De minister-president heeft de afgelopen tijd veel kritiek te verduren gehad. Onder andere over de onduidelijkheid over het steunpakket aan Griekenland. Ook wordt Rutte verweten dat hij te weinig leiderschap toont rondom de zich uitbreidende eurocrisis.
Rutte meende na de eurotop dat Griekenland 109 miljard euro steun zal krijgen, inclusief 50 miljard van banken en verzekeraars. Andere Europese leiders hielden het op een totaal 159 miljard euro steun waar de steun van de banken nog bij moest komen. De minister-president zegt nu geen rekenfout te hebben gemaakt, maar zich gefocust te hebben op de periode tot 2014. Andere euroleiders focusten zich juist op 2020. Rutte zei tijdens de persconferentie zijn excuses voor de verwarring aan de Tweede Kamer aan te zullen bieden: 
De Europese Commissie ging uit van de periode tot 2020. Zelf legde ik de nadruk op de periode tot 2014. Over beide perspectieven valt iets te zeggen, maar ik betreur dat daar onduidelijkheid over is ontstaan. Daarvoor zal ik de komende week mijn excuses aanbieden aan de Tweede Kamer.
Rutte sloeg de kritieken dat hij te weinig leiderschap zou tonen in de wind. Hij meent dat Nederland vrij stabiel is. Terugkomen van reces om extra besprekingen over de eurocrisis te houden zou een negatief effect hebben, aldus Rutte. 
Tijdens de persconferentie nam de premier ook afstand van verschillende uitspraken van zijn gedoogpartner Geert Wilders. Op de vraag of het legitiem is een link te leggen tussen de PVV en Anders Breivik, de Noor die onlangs tientallen jongeren doodschoot, antwoordde de premier negatief. De verantwoordelijkheid voor krankzinnige daad van een krankzinnige ligt alleen bij de dader en niet bij de ideologie die hij nastreeft, aldus de minister-president. Rutte zegt niet eerder te hebben gereageerd op de terroristische aanslag in Noorwegen omdat hij vond dat de Noren de tijd gegeven moest worden om te rouwen, in plaats van onmiddelijk het debat te voeren ‘of de kogel nu van links of van rechts kwam’.
Update 17.00
GroenLinks Kamerlid Ineke van Gent twittert dat Rutte niet één keer, maar nu twee keer een rekenfout maakt. Rutte meent dat tot 2014, 159 miljard euro (109 publiek en 50 miljard privaat) naar het steunfonds gaat, maar in werkelijkheid is er tot 2020 nog een extra bedrag van 56 miljard euro nodig.
Nederland heeft zich op de eurotop voor een nog groter bedrag gecommiteerd dan De Jager aan de Kamer had gemeld, meldde NRC vorige maand. Naast de 159 miljard euro, moet Nederland in totaal nog 35 miljard euro storten als garantie voor de Europese Centrale Bank.
PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk en D66-Kamerlid Wouter Koolmees voeren aanstaande dinsdag een debat met premier Rutte en minister De Jager over de “verkeerde voorstelling van zaken” die zij hebben gegeven over de steun aan de euro, meldt NRC.
Tot nu toe weigeren De Jager en Rutte te erkennen dat Rutte een fout heeft gemaakt van 50 miljard euro. Dat er sprake is van een fout is inmiddels wel duidelijk geworden. De Jager schrijft dat hij de situatie betreurt, maar Rutte en De Jager weigeren vooralsnog verantwoordelijkheid voor de fout te nemen. De Jager en de topambtenaren hebben ook niet de indruk kunnen wegnemen dat de garantstelling van het kabinet aan de Europese Centrale Bank te lang verzwegen is. En dat dit door een onthulling door NRC Handelsblad aan het licht moest komen en niet door een open en eerlijke voorstelling van zaken door het kabinet.
Update 19.00
Het lukte Rutte vandaag niet om de oppositie tevreden te stellen met zijn rekenwerk. Wel verwerpt hij Wilders’ uitlating over moskeeën na de aanslagen in Noorwegen. De PVV-leider noemde moskeeën ‘haatpaleizen’. Rutte vindt dat ‘een verschrikkelijke uitspraak die te ver gaat’. D66-leider Pechtold vroeg hem eerder om een reactie, maar daarop had Rutte nog niet gereageerd omdat hij niet actief de media op wilde zoeken om er afstand van te nemen.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (61)

JacquelineXXX
JacquelineXXX12 aug. 2011 - 13:41

Rutte ->Laten we afspreken dat we niks afspreken

Zjenny
Zjenny12 aug. 2011 - 13:41

Hij zegt dat ie zijn ijdelheid onder controle gehouden heeft door buiten beeld te blijven...hahaha..hij zegt dat ie eigenlijk wel wilde vanuit ijdelheid??? Joh! Is Rutte ijdel! Nee! Toch! Ik bescheur me.

Joeri2
Joeri212 aug. 2011 - 13:41

" Als ik terug kom om iets uit te leggen dan leidt dat maar tot verwarring " zegt onze mp. Als je zoveel inzicht in jezelf hebt is het tijd om op te stappen lijkt mij.

JoopSchouten
JoopSchouten12 aug. 2011 - 13:41

Nog steeds niets gehoord. Wel gelezen. '"De Europese Commissie ging uit van de periode tot 2020. Zelf legde ik de nadruk op de periode tot 2014.' Ja, nou en? Het blijft een gigabedrag waar nog steeds onduidelijkheid over blijft bestaan. De banken hebben het nog steeds voor het uitkiezen (...). En 'vrij stabiel' zegt ook al niets...

fjacobse
fjacobse12 aug. 2011 - 13:41

Rutte over dat de Noorse schutter Breivik de gedoogpartner van het kabinet, Wilders, aanhaalde in zijn manifest: “Dat vind ik vooral verschrikkelijk voor de gedoogpartner. Die heeft daar niks mee te maken.” http://www.nrc.nl/nieuws/2011/08/12/rutte-gaat-excuses-aanbieden-aan-kamer/ Woorden die er toe doen van een politicus die er toe doet.

eagleye2
eagleye212 aug. 2011 - 13:41

Ik ben geen fan van dit kabinet en al helemaal niet van Rutte maar de uitleg over zijn opstelling betreffende Griekenland vind ik plausibel. Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen. Dat hij over Wilders er weer het zwijgen toe doet vind ik kwalijk.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos12 aug. 2011 - 13:41

Nou, het was weer de bekende laffe soep. 'I know nothing, I'm from Barcelona'

meijerlahn
meijerlahn12 aug. 2011 - 13:41

Of het zo moet zijn: prietpratende leiders in Europa, geen enkele uitzondering, allemaal zijn ze bang voor populisten, bang voor het electoraat. Een charismatische, wijze, tegendraadse leider in Europa, noem mij er één. Héél zorgelijk.

Flipper2
Flipper212 aug. 2011 - 13:41

Kortetermijndenken is de VVD niet vreemd. Dat bewijst Rutte eens te meer. (2014 tegen 2020) Het is maar hoe het hem het best uitkomt.

Yggdrasil
Yggdrasil12 aug. 2011 - 13:41

Ach waar gaat het over, een lousy 50 miljard. Maar dat hij weigert om zijn gedoogpartner eens duchtig de les te lezen vind ik uitermate kwalijk. Hij had Wilders ernstig de les moeten lezen waarom hij in hetzelfde bericht waarin hij de moorden van Breivik afwees gebruikte om een boodschap van de haat richting de moslims te verspreiden en zodoende zijn sympathie met de ideeën van Breivik te onderschrijven. Er is nu eenmaal een link tussen Breivik en de PVV en die poets je niet weg door te zwijgen dan wel te vergoelijken.

mees.
mees.12 aug. 2011 - 13:41

De clown....

Alexanderr2
Alexanderr212 aug. 2011 - 13:41

Hier kan ook altijd alles negatief uitgelegd worden. Op het nieuws op de radio waren ze anders vrij positief en werd ook gezegd dat de journalisten et cetera op het begin erg kritisch en fel waren maar na Rutte's begin al direct minderde omdat Rutte's uitleg daartoe leidde. Ik zelf vind ook dat Rutte het goed deed, goede uitleg. Alhoewel ik persoonlijk het niet bepaald interessant vind. Mensen die hier over schreeuwen dat Rutte moet aftreden en dergelijke zijn niet goed wijs... er zijn wel belangrijkere dingen te doen.

BenJoosten
BenJoosten12 aug. 2011 - 13:41

"Rutte zegt niet eerder te hebben gereageerd op de terroristische aanslag in Noorwegen omdat hij vond dat de Noren de tijd gegeven moest worden om te rouwen, in plaats van onmiddelijk het debat te voeren 'of de kogel nu van links of van rechts kwam'." Vind ik eerlijk gezegd een zindelijke reactie.

ErnsTT2
ErnsTT212 aug. 2011 - 13:41

Rekenen volgens Rutte, als gevolg van het Nieuwe Leren, dat dit Kabinet alvast ingevoerd heeft, met dank aan de visionaire Marja van Bijsterveld: Juf van Bijsterveld: "en Mark hoeveel dacht je dat 1+1 = ?" Mark Rutte: "nou ehhh ik dacht eerst 0,7, maar nu gok ik 2,3, maar dat kan ik ook fout hebben, alvast mijn excuses" Kortom zo ontloop je iedere accountability, je geeft gewoon je school de schuld, of je beleidsmedewerkers, of de ECB, of, of.... Maar Mark zal nooit zijn verantwoordelijkheid nemen, hij vind het pluche en de daaruit betaalde vakanties in Toscane veel te aangenaam, hij blijft nog even zitten... (Een overgang van klas 1 naar 2 zat er toch al niet in....)

Yggdrasil
Yggdrasil12 aug. 2011 - 13:41

Nu Rutte het boetekleed heeft aangetrokken of anders gezegd nadat hij zwaar door het stof is gegaan zijn er volgens de PvdA en D66 nog voldoende vragen over om een inhoudelijk debat aan te gaan.

flipse2
flipse212 aug. 2011 - 13:41

Fouten toegeven. Dat is niet elke MP, politcus of zelfs mens gegeven. Moet ik nou gelijk op Pechtold gaan stemmen omdat Rutte een fout gemaakt heeft? Wie zonder fouten is, werpe het eerste kamerdebat. Triest dat we in zo'n samenleving beland zijn, waar de oppositie krijst om zichtbaarheid van de MP, maar zelf meer waarde hecht aan het entameren van dit soort welles nietes spelletjes. Nou Pechtold! Puntje gescoord aan de zijlijn! Wees er maar trots op. Het land is er een stuk beter op geworden.

robertvdheide
robertvdheide12 aug. 2011 - 13:41

kwam er aarzelend uit hoor mmmmhh nou ja als u dat vind .... ja dus erg diep door het stof ging ie niet

Heileeuw
Heileeuw12 aug. 2011 - 13:41

Laten we eerlijk zijn, de oppositie zoekt zijn doelwit en zo hoort het ook. Rutte heeft zich natuurlijk ook niet onbetuigd gelaten toen hij nog in de oppositie zat. Ze hebben een mooie draai gevonden en Rutte zal zich in het debat geen zorgen hoeven te maken.

JoopSchouten
JoopSchouten12 aug. 2011 - 13:41

Hij, Mark, zei dat hij gesteund wordt door de oppositie. Hoe zal hij dát nu weer bedoelen?

JoopSchouten
JoopSchouten12 aug. 2011 - 13:41

Herhaling en aanvulling voor Aert. 'Het echte ijkpunt was 1983. Ik was erbij.' Neoliberale Politieke ontwikkelingen in Nederland vanaf zoals ik het meemaakte. Hier duidelijk uitgelegd door Lois Wacquant.: Je weet.... Aan het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam een ware doorbraak in de doorvoering van de neoliberale politiek op gang. Ronald Reagan en in Engeland Margret Thatcher aan de macht kwamen. In Nederland wordt dit gemarkeerd door de parlementaire enquete over de scheepsbouw, die leidde tot een fundamenteel andere industriepolitiek (...). Actief overheidsingrijpen in de economie werd een taboe, ... ...de staatssteun aan bedrijven die in een periode van laagconjunctuur de concurrentie met bedrijven uit het buitenland niet konden volhouden werd volledig afgebouwd. De ‘markt’ moest bepalen wat waar en wanneer werd geproduceerd. Of denk aan het historisch 'akkoord van Wassenaar' over de toepassing van flexibilisering in de economie die tussen vakbondsleider Kok en werkgeversvoorzitter Van Veen werd besproken. En vastgelegd. In deze tijd waren er ook de 'commissies Wagner'. De heer Wagner was topman van de Shell en de commissie die naar hem genoemd is heeft een reeks rapporten uitgebracht over de hervorming van de economie. De voorstellen van de commissie Wagner II waren goed getimed. In juni 1982 kwam een tussenrapport in de publiciteit nadat het kabinet PvdA, D’66 en CDA was gevallen. In september 1982 zouden er weer verkiezingen zijn. Van Agt en Lubbers verklaarden de conclusies van het rapport te onderschrijven. Zij stelden meteen maar, dat de uitgangspunten van de commissie Wagner de basis moesten vormen voor een regeerakkoord na de verkiezingen. En dat is gebeurd. In 1982 trad het kabinet Lubbers I aan. In november van dat jaar presenteerde Lubbers zijn eerste voorstellen. Het kabinet Lubbers stelde bezuinigingen op de overheidsuitgaven centraal in het te voeren beleid. Daarnaast streefde men naar lastenverlichting voor de bedrijven, een beperking van de arbeidskosten door loonmatiging en een vermindering van de bureaucratie. Men zegde ook te streven naar de spreiding van het werk over meer mensen, zonder dat dit echter mocht leiden tot kostenverhoging voor de bedrijven. In het regeerakkoord werd afgesproken jaarlijks zeven miljard gulden ter grootte van twee procent van het nationaal inkomen te bezuinigen bij een veronderstelde loonmatiging van twee procent per jaar. Tot 1986 moest de lastendruk worden gestabiliseerd en het financieringstekort worden teruggebracht met 1% van het nationale inkomen per jaar. Loonmatiging in het bedrijfsleven speelde een belangrijke rol. Toen in de loop van de rit tegenvallers bij de uitgaven optraden, kwamen er meer bezuinigingen. Het neoliberale beleid werd in de steigers gezet. En weet je wat zo bizar is Aertmans'. Het neoliberale verhaal begint in een getto. (Echt nieuwsgierig geworden?) Lois Wacquant situeert het begin van de neoliberale revolutie, of eigenlijk wat hij noemt de 'neoliberale strafstaat' aan het einde van de zestiger jaren, begin van de zeventiger jaren. Hij noemt daarbij dat de neoliberale strafstaat een reactie was op de burger-rechten beweging van Martin Luher King die in de zomer van 1966 begon in Chicago. Bij deze campagne werd ernaar gestreefd, de zwarten in de getto's meer rechten te geven en van Chicago een 'open' stad te maken zonder getto's. Deze pogingen om van Chicago een stad te maken zonder segregatie werd in de kiem gesmoord door repressie van de kant van de staat door de inzet van 4000 man 'national guards' en woede uitbarstingen van een blanke menigte, en door aanvallen en aanklachten in de gevestigde media zoals de Chicago Tribune. Maar er was ook verbeten verzet van het gemeentebestuur, het gerechtelijk apparaat en de vastgoedsector. 1 De liberale blanken die King hadden gesteund bij zijn verzet tegen de segregatie in het zuiden keerden zich nu tegen hem. Zij verweten hem dat hij in de getto's onverantwoord en provocerend tewerk ging. Dit alles veroorzaakte een heftige tegenreactie, die de daaropvolgende twee decennia steeds sterker zou worden en die uiteindelijk de brandstof zou opleveren om het welfare-systeem in de Verenigde Staten af te bouwen (met name veel afro-amerikanen in de getto's waren noodgedwongen op dit systeem aangewezen), de steden aan hun lot over te laten en het lokale en federale strafapparaat sterk uit te breiden. Het effect van deze ontwikkelingen was, dat de bevoorrechte positie van de blanken in de steden werd gehandhaafd en de getto's de functie bleven behouden van leverancier van goedkope ongeschoolde arbeidskrachten in de zich flexibiliserende economie, op basis van maatschappelijke discriminatie van een groep paria's. Dit zou de basis zijn van de neo-conservatieve revolutie, die eerst Nixon en later Reagan aan de macht bracht. ... En? Achterberg al gelezen?

jia
jia12 aug. 2011 - 13:41

Wat is het woordje 'sorry' eigenlijk waard? Kan iemand mij dat vertellen? Er bestaat geen grovere onoprechtheid dan het bezigen van dat woordje. En dat zegt ook iets over degene die daar genoegen mee wenst te nemen. Hoor je iemand 'sorry' zeggen, wees dan op je hoede, want dan is er een gerede kans dat je in het ootje wordt genomen. Desnoods voor 50 miljard. Wel, er zal wel niets anders opzitten dan tot het overgaan op de waan van alledag.

wvdstraat
wvdstraat12 aug. 2011 - 13:41

Bijna dagelijks bied ik in mijn excuses aan. Aan mijn in het buitenland wondend deel van mijn familie/ vrienden , buitenlandse schoonfamilie / vrienden, buitenlandse relaties en (zaken)partners en kennissen. Voor het feit dat Nederland niet meer dat land is, waar men voorheen met respect tegenop keek, een voorbeeld was van verdraagzaamheid, enigszins beschaafde politici en een intelligente maatschappij. Niet dat het veel zoden aan de dijk zet, maar men begrijpt en gelooft het wel. Mijn troost is, dat het op individuele schaal oprechter gemeend is, dan de verontschuldigingen van "onze" MP (beslist niet de mijne), op basis van pure berekening.....

denmol
denmol12 aug. 2011 - 13:41

"De minister-president zegt nu geen rekenfout te hebben gemaakt, maar zich gefocust te hebben op de periode tot 2014." Kan iemand berekenen of deze bewering klopt ? Mocht deze bewering niet kloppen dan hebben we te maken met een premier die toch op z'n minst een probleem heeft.

JoopSchouten
JoopSchouten12 aug. 2011 - 13:41

Ik heb het geluid maar even uitgezet. (Zjen heeft het teiltje nog.) Diepe rimpels. Bezweet gelaat. Knipperende ogen. Ingestudeerde handgebaren. Mondhoeken neutraal. Begrijpend knikkend... Vanavond, als mijn maag weer tot rust is gekomen, luister, lees en kijk ik er nog wel eens naar...

2 Reacties
Zjenny
Zjenny12 aug. 2011 - 13:41

en het strakke staren Joop...dat spreekt boekdelen. Niets laten doordringen.. blijven vasthouden aan zijn verhaal..niet denken..gewoon herhalen wat ingestudeerd is.

boeie
boeie12 aug. 2011 - 13:41

Het is inderdaad een schande dat hij zich voorbereidt?

[verwijderd]
[verwijderd]12 aug. 2011 - 13:41

Precies Mark: vasthouden aan een vastgesteld tijdplan. Niet als marionet ineens in allerlei media optreden.

2 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos12 aug. 2011 - 13:41

Niet in de media, ach, hij had veel plezier hoor op Dance valley zo met een camera op zich gericht. Dansen op de vulkaan.

Joeri2
Joeri212 aug. 2011 - 13:41

" vasthouden aan een vastgesteld tijdplan " En niet reageren op de waarheid en gebeurtenissen van het nu. Gewoon gaan dansen als in noorwegen een gek 77 kinderen doodschiet, daar heb je als mp van een land toch niets mee te maken, toch? Ik moest meteen aan dat gezicht van bush denken die z'n best deed een kinderboek te begrijpen toen een veiligheidsagent hem vertelden dat 2 vliegtuigen in het WTC een landing hadden geprobeert. http://m.youtube.com/#/watch?v=aJmY5-LbH8c

Bernie2
Bernie212 aug. 2011 - 13:41

Rutte glibbert weer aardig tussen de vragen door en nee, ik geloof niet dat deze lichtgewicht manager zal buigen. Zojuist meldde hij al dat hij geen rekenfout zou hebben gemaakt, maar slechts een van de drie rekenmodellen had gehanteerd. De man lijkt nog ongrijpbaarder dan zijn voorganger Balkenende, die als schrik van de interviewende media gold wegens structureel ontwijken van hete vragen.

1 Reactie
boeie
boeie12 aug. 2011 - 13:41

U vind hem een lichtgewicht omdat hij niet te vangen is door de eerste de beste journalist?

Zjenny
Zjenny12 aug. 2011 - 13:41

Oh, oke. een vraag die ging over of Rutte nog even had nagedacht over ..en een analyse had moeten maken over wilders' uitspraken..die vraag vond ie ahum...te moeilijk. Waarmee hij zijn niveau tentoon spreidt... nadenken en een analyse maken...is te moeilijk.

1 Reactie
ErnsTT2
ErnsTT212 aug. 2011 - 13:41

Ja hij is immers ook maar de onderbuikspreekpop van de Brenninkmeyertjes :-)

blakkageert
blakkageert12 aug. 2011 - 13:41

toch best knap dat hij zoveel woorden nodig heeft om niks te zeggen.

1 Reactie
sjaakie2
sjaakie212 aug. 2011 - 13:41

Lol:P

Michiel Online
Michiel Online12 aug. 2011 - 13:41

"Op de vraag of het legitiem is een link te leggen tussen de PVV en Anders Breivik, de Noor die onlangs tientallen jongeren doodschoot, antwoordde de premier negatief. De verantwoordelijkheid voor krankzinnige daad van een krankzinnige ligt alleen bij de dader en niet bij de ideologie die hij nastreeft, aldus de minister-president." en welke psycholoog heeft dat bepaald?

1 Reactie
BenJoosten
BenJoosten12 aug. 2011 - 13:41

Dat de verantwoordelijkheid van een daad bij de dader ligt is niet iets dat een psycholoog hoeft te bepalen, dat zie ik zo ook wel. Een andere kwestie is of de dader krankzinnig is, daar hebt u weer gelijk in. Ik zou zeggen van wel, of gelooft u echt dat Breivik lid is van een nieuwe kruisvaardersorde die ook daadwerkelijk bestaat?

BATikker
BATikker12 aug. 2011 - 13:41

Het is tekenend voor het niveau van de oppositie dat dit het soort debatten is wat men voert. Ze gaan vrijwel alleen over de wijze waarop iets gezegd is, tot in de kleinste details, niet de boodschap zelf. Fouten worden tot in de oneindigheid herhaald. Het enige doel lijkt de tegenstander te verzwakken door persoonlijke aanvallen. Liefst in de vorm van een trap na op Twitter. Visie, kennis en het aandragen van (alternatieve) oplossingen is bij de huidige oppositie ver, heel ver te zoeken. En dan durft met iets te zeggen over het leiderschap van Rutte?!

2 Reacties
cormol
cormol12 aug. 2011 - 13:41

Welke alternatieven heeft het schoothondje van Merkel en Sarkozy dan wel aan gedragen? Hij kan nog niets eens de besluiten uitleggen. De rekening komt later een herhaling van het kabinet Van Agt-Wiegel, die ook zo'n fantastische staatsschuld achterliet. Hoeveel geld denkt u dat we er bij in gaan schieten met een aandeel in dat verlies van 6%? Aan Rutte hoeven dat niet te vragen. Dat antwoord moet het IMF eerst nog even uitrekenen want op Financiën weten ze het ook nog niet. Het gaat tenslotte ook maar om de postzegelkas.

eva mulder
eva mulder12 aug. 2011 - 13:41

ja natuurlijk durven mensen daar wat van te zeggen want wat betekent het voor de kleine man, als je zelfverkozen MP niet kan rekenen? En ga mij nou niet vertellen dat u last had van Zalm onder Paars. Over retoriek gesproken.

Bakoe
Bakoe12 aug. 2011 - 13:41

Toch voelt het weer goed dat onze oppositie weer tevreden kan gaan slapen. Excuses gemaakt, standpunten duidelijk, aan de achterban wel even laten weten dat er met Pechtold en Cohen niet te spotten valt. Zo dat zal die Rutte leren. De schavuit.

2 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos12 aug. 2011 - 13:41

:-))))

ErnsTT2
ErnsTT212 aug. 2011 - 13:41

Ja, het is allemaal toneelspel van de onderbuikspreekpop van Cliteur

Ernesto3
Ernesto312 aug. 2011 - 13:41

De reacties zijn weer van het gebruikelijke hoge niveau. Weinig inhoudelijk commentaar maar voornamelijk reacties gebaseerd op kennelijke antipathie tegen de persoon Rutte. Rutte heeft feitelijk niks gezegd wat niet klopte (het jaartal 2014 heeft hij in zijn persconferentie na de top uitdrukkelijk genoemd). Het was alleen verstandiger geweest ook de kosten over langere termijn (2020) ook te vermelden. Daartegen pleit weer dat naarmate je verder in de toekomst gaat kijken de kans heel groot is dat de getallen die je meldt tegen die tijd allang door gewijzigde omstandigheden achterhaald zijn.

1 Reactie
flipse2
flipse212 aug. 2011 - 13:41

Ach zie het als een uitlaatklep. Zo voorkom je erger.

JoopSchouten
JoopSchouten12 aug. 2011 - 13:41

'Tja, Mark. Dus vindt het woord 'haatpaleizen' een verschrikkelijke uitspraak die te ver gaat' .... Hoeveel 'te ver'? Volgens welke norm? Heeft dat consequenties? Ik wil namelijk Wilders' kop. (Overdrachtelijk gesproken.) Dat wordt dan tevens Rdie van jou ben ik bang. Het zij dan zo. Dus 'verman' jezelf Mark ! De herinnering aan pijn is snel voorbij. Albert Heijn wacht. PS, Ritsel ondertussen even wat met de banken. Zovelen miljarden gaat echt niet.we hebben een sociale maatschappij in te richten. jeweetwel, zoiets als De Jaren -70. Maar dan ingericht volgens de wijsheid van Marcel van Dam.

2 Reacties
Centurion2
Centurion212 aug. 2011 - 13:41

Wat wil je nou eigenlijk zeggen?

Ernesto3
Ernesto312 aug. 2011 - 13:41

"PS, Ritsel ondertussen even wat met de banken." Kijk daar hebben we weer zo naïeveling die denk dat wanneer je de banken laat betalen die dat vervolgens niet doorberekenen aan hun klanten. M.a.w. de burger draagt in alle gevallen de kosten. Dit is nou een goed voorbeeld van het domme linkse denken; als we de bedrijven nou gewoon extra belasten, hebben de burgers het beter. In werkelijkheid gebeuren er twee dingen; 1. De concurrentiepositie van de nederlandse bedrijven verslechtert met banenverlies tot gevolg en 2. de extra kosten worden door de bedrijven doorberekend aan hun klanten (de burgers). Uiteindelijk wordt de nederlandse burger dus alleen maar meer getroffen.

[verwijderd]
[verwijderd]12 aug. 2011 - 13:41

Het maakt helemaal niets uit wat Rutte wel of niet verkeerd berekend of uitgelegd heeft. De 3 gedoogpartners PVDA, D66 en GL zullen hem toch onvoorwaardelijk steunen waar het gaat om tientallen miljarden gooien in het zwarte EU gat.

1 Reactie
Bakoe
Bakoe12 aug. 2011 - 13:41

Juist, maar die oppositie bestaat dan ook alleen maar om de brave burger het gevoel te geven dat er iets gedaan wordt met zijn/haar verontwaardiging. Zo zijn er hier SPers die nog steeds te vuur en te zwaard D66 verdedigen, omdat D66 tegen Wilders is.Dat D66 werkelijk voor alles staat wat de SP niet wil is niet relevant. En er zijn hier SPers die voor de PvdA in de bres springen,na jaren gekapitteld te zijn door de alwetende PvdA. Een vorm van zelf kastijding noem ik het maar. En zo zijn er hier SPers die GL vergoeilijken, terwijl GL niets anders als bergen modder over die conservatieve SP uitstrooit, maar de media noemt GL links, dus dan zit het wel goed toch. Voor vele SPers is het nog niet duidelijk dat er maar 1 oppositie partij is, en dat is de SP, die andere 3 zijn gedoog partijen die zo nu en dan eens wat verontwaardigd laten horen, maar meegaan met dit kabinet. Net zoals de PVV. PvdA/GL/D66 gedogen de PVV.

Cinema2
Cinema212 aug. 2011 - 13:41

Rutte heeft gedaan wat hij moest doen.. Sorry ik zat ernaast, fouten toegeven is juist een kenmerk van sterk leiderschap!. Zolang de oppositie kiest voor de weg te vervallen in persoonlijke aanvallen dan heeft de VVD niets te vrezen! Heeft d66 een alternatief, NEE Heeft GL een alternatief, NEE Heeft de Pvda een alternatief, NEE Hoe ging de de VVD de verkiezingen in, juist ja met een PIJNLIJKE boodschap voor de burger, zo heeft de VVD ook de verkiezingen gewonnen. Gelukkig maar, voor ieders belang in de toekomst! Nu zeg ik niet dat ik alle standpunten deel van de VVD, als VVD-er. Ik zeg wel dat de oppositie met een eigen verhaal moet komen! Keer op keer lees ik hier het verzet TEGEN deze regering! Maar waar zijn de "linkse" kindertjes nu voor? (De heer Roemer had blijkbaar nog wat tomaten over) Ik weet het niet! Prachtig die term een MP moet er zijn voor alle Nederlanders, maar waar zijn de alternatieven van de oppositie?! En toen was het stil....

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen12 aug. 2011 - 13:41

[Sorry ik zat ernaast, fouten toegeven is juist een kenmerk van sterk leiderschap!] Je herhaalt de boodschap van Pechtold.

JoopSchouten
JoopSchouten12 aug. 2011 - 13:41

Ik biedt een ieder die dit leest ook mijn excuses aan. Ik denk aan teveel dingen tegelijk. Heel verwarrend allemaal.

1 Reactie
Ernesto3
Ernesto312 aug. 2011 - 13:41

Ah gelukkig. Je hebt zelf ook door dat je maar wat onsamenhangende lulpraat verkondigt.... ;-)

jia
jia12 aug. 2011 - 13:41

Wat is het woordje 'sorry' eigenlijk waard? Kan iemand mij dat vertellen? Er bestaat geen grovere onoprechtheid dan het bezigen van dat woordje. En dat zegt ook iets over degene die daar genoegen mee wenst te nemen. Hoor je iemand 'sorry' zeggen, wees dan op je hoede, want dan is er een gerede kans dat je in het ootje wordt genomen. Desnoods voor 50 miljard. Wel, er zal wel niets anders opzitten dan tot het overgaan op de waan van alledag.

1 Reactie
Michiel Online
Michiel Online12 aug. 2011 - 13:41

"Wat is het woordje 'sorry' eigenlijk waard? Kan iemand mij dat vertellen? Er bestaat geen grovere onoprechtheid dan het bezigen van dat woordje. En dat zegt ook iets over degene die daar genoegen mee wenst te nemen. Hoor je iemand 'sorry' zeggen, wees dan op je hoede, want dan is er een gerede kans dat je in het ootje wordt genomen. Desnoods voor 50 miljard. Wel, er zal wel niets anders opzitten dan tot het overgaan op de waan van alledag." ja volledig mee eens. hij neemt een loopje met de samenleving.

Patrick Faas
Patrick Faas12 aug. 2011 - 13:41

"De minister-president zegt nu geen rekenfout te hebben gemaakt, maar zich gefocust te hebben op de periode tot 2014." Dat gedraai is tekenend voor leugenaars. Niet accepteren en ook geen excuses! Over zoveel geld lieg je niet! Dat snappen ook de liberalen. Deze premier is niet meer te vertrouwen, dus MOTIE VAN WANTROUWEN.

1 Reactie
Ellyvara
Ellyvara12 aug. 2011 - 13:41

Aannemende dat dhr.. Rutte niet zo dom is als hij doet voorkomen, is het nu een kwestie van verloren gegaan vertrouwen, excuses of niet. Wat moet je nu als parlementariër met ontbrekend vertrouwen door opzet of onkunde?

EpiktKtistec
EpiktKtistec12 aug. 2011 - 13:41

Iedereen heeft zich vergist. Vooral degenen die dit Europa met zijn Euro hebben bewerkstelligd. Het was vooral ideologie wat hen dreef. Duitsland wilde eeuwige vrede en Frankrijk invloed op wereldschaal, Nederland was net als anderen een ideologisch verwarde meeloper. Rutte nu proberen te pakken op gevolgen van deze dwalingen is niets anders dan voortzetting van die ideologische, en nog erger dit keer, partijpolitiek ingegeven sentimenten. Ik zal het één keer proberen uit te leggen voor wie het echt wil weten. De bedragen die genoemd worden zijn we niet kwijt. Het gaat om bedragen die ter garantie beschikbaar worden gesteld door derden in geval de werkelijke schuldenaren niet direct middelen beschikbaar hebben wanneer nodig. De schulden zelf zullen dan wel niet volledig terugbetaald worden waarvoor dan nu ook voorstellen bestaan dit gedeeltelijk te doen, maar dan is dat nog steeds richting de schuldenaren en niet een op een degenen die garanties geven. Maar de eventueel, en m.i. zeker nodige grotere bijdrage van Nederland aan het steunfonds is niet hetzelfde als de schuld van de landen die problemen hebben. Vergroting van het steunfonds is geen zaak van uitgeven maar garant staan. Dat is niet hetzelfde. Het gaat er daarbij om speculanten en anderen duidelijk te maken dat zij niet hoeven te rekenen op enige kans dat EU-leden en daarmee de hele EU daadwerkelijk onderuit gaan. Dat is iets waar sommigen op rekenen en hun geld op inzetten zolang die kans bestaat. Zo gauw die kans weg is speculeren ze daar ook niet meer op. Maar wat Nederland en Duitsland weerhoudt om dit garantiefonds daarom te verhogen, wat zeker een verdubbeling inhoudt, is onvoldoende bereidheid van de betrokken schuldenlanden te bezuinigen. Zolang het daaraan ontbreekt verdienen Rutte en de Jager alle steun. Ook van links, vergeet partijpolitiek, wees solidair met wie je vertegenwoordigt, je eigen volk, en niet de andere. Volksvertegenwoordiging is geen raciale, religieuze, of partijpolitieke zaak maar een van solidariteit met degenen die je als democratie vertegenwoordigd, dat zou links met haar claim op solidariteit toch moeten begrijpen. En voor wie openstaat voor goed nieuws: Alle economische indicatoren in de westerse landen staan op groen. Dat wil zeggen de indicatoren voor industrie, en bedrijvigheid. En dat geldt helemaal voor Nederland en Duitsland. Wil je geld verdienen zijn er een aantal mogelijkheden. Je hebt geld over? Dan koop je nu aandelen want ze zijn zwaar onder de prijs. Warren Buffet weet het. Of je hebt geen geld over maar gebruikt je marktwaarde op basis van opleiding of eerdere succesvolle bedrijvigheid en investeert dat in bezit of een nieuwe of extra bedrijvigheid of opleiding. De gemaakte schulden zullen waarschijnlijk een lage rente kennen en verder in betekenis dalen door nog waarschijnlijkere inflatie de komende decennia. Maar hoe dan ook hang niet het slachtoffer uit want dan wordt je het ook. Want rekenen op een voldoende pensioen straks is zeer heikel gezien de te verwachten inflatie. Indexering is geen recht. Je kunt er voor kiezen de rest van je leven je over dat vermeende onrecht te beklagen maar je kunt niet zeggen dat je niet bent gewaarschuwd. Dat ben je bij deze. Blijf investeren in jezelf, en anderen wat heel sociaal is (en niet alleen via aandelen, maar ook), kortom verdien zelf door jezelf en anderen te laten verdienen. Kiezen voor afhankelijkheid terwijl dat niet nodig is, is kiezen voor verdiende armoede.

2 Reacties
Charta46
Charta4612 aug. 2011 - 13:41

[En voor wie openstaat voor goed nieuws: Alle economische indicatoren in de westerse landen staan op groen.] Je zegt dat er goed nieuws is en dat Griekenland, Ierland, Portugal, Spanje, Italie, er economisch goed voorstaan. Waar haal je deze belachelijke onzin vandaan??

BenJoosten
BenJoosten12 aug. 2011 - 13:41

U legt het helder uit, waarvoor dank Europa is in mijn optiek nooit een verkeerde keuze geweest. Nu sentimenten laten prevaleren boven gezond verstand is dat wel.