Rutger Hauer redt thriller die maar niet spannend wordt
• 13-12-2013
• leestijd 2 minuten
Het potentieel spannende verhaal komt traag op gang. De schurken zijn niet erg interessant en worden nooit bedreigend
Eerlijk is eerlijk. Als Rutger Hauer geen rol zou spelen in Il Futuro, zou deze Italiaanse film de Nederlandse bioscopen nooit halen. De combinatie van film noir en coming of age drama is tamelijk rommelig opgebouwd, wat niet wil zeggen dat er geen goede dingen in zitten.
Nadat de ouders van de negentienjarige Bianca zijn omgekomen bij een ongeluk, worden zij en haar broertje door de sociale dienst aan hun lot overgelaten. Ze komen onder de invloed van twee klaplopende bodybuilders, die Bianca aanzetten zich te verhoeren aan een blinde, oude B-filmacteur (Hauer), met de bedoeling hem te beroven. Onverwachts ontwikkelt Bianca een bijzondere, intieme relatie met deze Maciste, wat haar in gewetensconflict brengt.
Il Futuro is geschreven en geregisseerd door de Chileense Alicia Scherson, en zoals wel vaker het geval is bij schrijvende regisseurs is ze beter in individuele momenten dan in een sterk dramatisch plot. Het potentieel spannende verhaal komt traag op gang. De schurken zijn niet erg interessant en worden nooit bedreigend, waardoor de suspense en de morele dilemma’s niet optimaal tot hun recht komen. Het lijkt alsof Scherson zich te goed voelt voor een genrefilm, en te graag kunst wil maken.
Wat boeit aan Il Futuro zijn de contrasten tussen de wereld van Bianca en Maciste: haar lelijke flat, sportschool en kapsalon tegenover de mystieke vergane glorie van zijn villa; haar kinderlijke tuinbroeken en T-shirts tegenover de erotiek van zijn wereld. Rutger Hauer is uitstekend. Hij herkent zich ongetwijfeld in de oude acteur die artistiek hoger aspireerde dan Hercules-films en weet zijn personage tragiek en waardigheid te geven. Ook ontlokt hij sterk spel aan zijn jonge tegenspeelster Manuela Martelli. De scènes tussen hen maken de film de moeite waard, maar de rest steekt er nogal schril bij af. Voor mensen die wekelijks meerdere films kijken, is Il Futuro de moeite waard als merkwaardig tussendoortje. Voor mensen die tijdens hun spaarzame bioscoopbezoek iets bijzonders willen zien, draaien er op dit moment veel betere films.
Bart Juttmann, bekend van de webserie Ideale Liefde, bespreekt op Joop wekelijks een film. Volg Bart ook
op Twitter