Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Russen wilden partijkas Lega Nord illegaal spekken met miljoenen euro’s

  •  
10-07-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
77 keer bekeken
  •  
ITALY GOVERNMENT ABRUZZO ELECTIONS

© 2019-02-11 11:46:54 epa07362105 Italian Deputy Premier and Interior Minister Matteo Salvini holds a press conference in the Lower House in Rome after the centre right regional elections victo

Een naaste medewerker van de Italiaanse vicepremier Matteo Salvini heeft vorig najaar onderhandeld met drie Russen die in het geheim miljoenen euro’s wilden overmaken naar Salvini’s ultrarechtse Lega Nord. Dat blijkt uit geluidsopnames die in het bezit zijn van BuzzFeed News. Dergelijke grootschalige buitenlandse financiële steun voor politieke partijen is verboden in Italië.
Eerder dit jaar meldde het Italiaanse politieke tijdschrift l’Espresso al dat Lega Nord in het geheim 3 miljoen euro had ontvangen van het Kremlin. Salvini heeft altijd ontkend dat zijn partij buitenlands geld zou hebben aangenomen.
Het gesprek waarover BuzzFeed bericht, vond op 18 oktober plaats in Moskou, daags nadat Salvini een toespraak had gehouden in de Russische hoofdstad. Bij die gelegenheid sprak de Lega-leider zich uit tegen de Europese sancties tegen Rusland. Ook zou Salvini die avond een ontmoeting hebben gehad met de Russische vicepremier Dmitry Kozak, die veel invloed heeft binnen Verenigd Rusland, de partij van president Putin.
De drie Russische onderhandelaars verwijzen tijdens de vijf kwartier durende onderhandelingen naar de ‘ontmoeting van gisteren’ en zeggen dat ze bepaalde details nog moeten doorspreken met de vicepremier. BuzzFeed News is er niet in geslaagd om vast te stellen wie de drie Russen zijn. Ook is het onduidelijk of de besproken deal, waarbij op ingenieuze wijze tientallen miljoen euro’s oliegeld in de partijkas van Lega zouden stromen, daadwerkelijk doorgang heeft gevonden.
Russische bank Verhalen dat Rusland extreemrechtse partijen in Europa steunt, doen al langer de ronde. Extreemrechts staat de laatste jaren opmerkelijk positief ten opzichte van Rusland en ijvert voor het terugdraaien van de sancties tegen het land. Ook hebben extreemrechts en Rusland een gezamenlijke vijand: de Europese Unie.
In 2014 leende het Franse Front National 9 miljoen euro bij een Russische bank. Twee jaar later ging die bank ten onder.
De leider van de Oostenrijkse FPÖ Heinz-Christian Strache moest in mei aftreden nadat er een video was verschenen waarin is te zien hoe hij een Russische dame overheidscontracten belooft in ruil voor financiële steun. In het geval van Strache was er sprake van een valstrik. De ‘Russin’, die zich voordeed als het nichtje van een oligarch, was vermoedelijk een actrice en waarschijnlijk ook niet afkomstig uit Rusland.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (52)

Norsemen
Norsemen11 jul. 2019 - 7:09

Dit kan toch niemand verbazen. De Russen hebben er alle belang bij dat er in West Europa idioten in het parlement komen. Ze zullen FvD ook wel (willen) steunen.

12 Reacties
Norsemen
Norsemen11 jul. 2019 - 10:38

Die situatie is niet te vergelijken. Toen was het om de invloed te doen, nu om destabiliseren.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde11 jul. 2019 - 14:54

Ostara, het is maar wat je onder serieus verstaat. Moskou was direct betrokken bij de contacten tussen de RAF en de Stasi in de DDR. Volgens de Duitse onderzoeksjournalist Boris Reitschuster (44) heeft Rusland in Europa een ondergronds spionage- en sabotagenetwerk uit de tijd van de Sovjet-Unie opnieuw leven in geblazen. Ze trekken rekruten aan om het westen te destabiliseren. Ex-Stasi-figuren hebben bijvoorbeeld een leidende rol in Pegida. In 2016 zegt hij: ‘De paramilitaire fase wordt nu niet ingezet maar voorbereid zijn ze wel. Alle leden hebben wapens. Er zijn mogelijk ook opslagplaatsen met springstof.” Zoals we weten zijn onlangs een paar van die opslagplaatsen ontdekt wat laat zien dat die fase nu wel is ingezet. Rusland steunt dus niet alleen financieel maar ook militair, net zo als dat destijds ook gebeurde met de RAF. Zij werden getraind door militairen.

Katootje2
Katootje211 jul. 2019 - 20:56

MartinvanderLinde probeert de daden van de Amerikanen (Gladio) in Russische schoenen te schuiven. Dus zou ik graag een link zien om de stelling te onderbouwen dat de RAF een militaire training kreeg van Moskou of de DDR. Krijg ik die niet, dan ga ik ervan uit dat het verhaal verzonnen en gelogen is. Ik ben graag bereid links te plaatsen naar onafhankelijke westerse media, zoals de BBC, het ARD en de ZDF, om aan te tonen welke rol de CIA/Gladio heeft gespeeld in het westen en hoeveel slachtoffers dat heeft gekost.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 jul. 2019 - 11:10

Katootje, je geloof in je medemens is hartverwarmend. Ik denk dat ik je die link bewust niet ga geven, als dank. Google op de man's naam en zoek het zelf maar uit.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 jul. 2019 - 11:19

Katootje, blijkbaar bestaan er in jouw gekrompen wereld maar twee smaken, de VS en Rusland. Onafhankelijk denken is niet mogelijk in jouw ideologische tunnelvisie op de wereld. Jij denkt echt dat de Amerikanen de RAF trainden? Het is algemeen bekend dat dat de stasis waren. Maar mag dat niet gezegd worden.

Klaas Punt
Klaas Punt12 jul. 2019 - 16:51

Martin dLine 1- die verhalen van jou gaan er ongetwijfeld in sommige kringen slikvingerend in. Maar zonder duidelijke bewijzen lijkt mij eea niet op waarheid te berusten. Ik denk dat de angst voor Rusland veelkleiner hoeft te zijn dan voor Trump met z'n aanvallen op Iran onder andere.

JanB2
JanB212 jul. 2019 - 17:33

@ Martinvanderlinde Je poging om je eruit te lullen is tot mislukken gedoemd. Je kunt die links gewoon niet geven want je weet niet waar het over gaat. Gladio was geen persoon, dus googelen op “de man’s” naam is onzin. Gladio was een organisatie. Zelfs wikipedia geeft uitsluitsel. Het gaat dan ook eigenlijk om basiskennis over de koude oorlog.

Katootje2
Katootje212 jul. 2019 - 20:13

"Ik denk dat ik je die link bewust niet ga geven, als dank." Wat een afgang.

JanB2
JanB212 jul. 2019 - 22:52

PS En wat Reitschuster betreft: als je door de Bild-Zeitung op het schild wordt gehesen dan weet iedere Duitser met enige intelligentie en ontwikkeling genoeg. Smerig blad, nog viezer dan de Telegraaf! https://www.bild.de/politik/inland/wladimir-putin/hat-geheime-armee-in-deutschland-45297646.bild.html Ook een link niewaar.

JanB2
JanB212 jul. 2019 - 22:54

En nog één: https://www.bild.de/politik/ausland/wladimir-putin/us-thinktank-stellt-these-auf-steckt-russlands-praesident-hinter-den-panama-papers-45265118.bild.html Grotesk! Zo kennen we de Bild-Zeitung.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde13 jul. 2019 - 12:04

Bewijzen? Ik ben geen rechter, het gaat om feiten. Hier een interview met de onderzoeker. https://www.demorgen.be/nieuws/poetin-zet-oude-kgb-spionnen-in~b2b5e088/

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde13 jul. 2019 - 12:29

Jan, ik had het over de journalist niet over Gladio. De link die ik hier laat zien, verwijst naar De Morgen. Niet bepaald een rechtse krant lijkt me. Verder stond er gisteren een interview met de weduwe van Litvinenko in de VK. Zo zie je wat er gebeurt als je je tegen de macht van Poetin verzet. En hoe de Britse regering weigerde in te grijpen. Ze zegt daarover: "Er is een aanval gaande op jullie democratie, jullie veiligheid en jullie mogelijkheid om in vrijheid te leven. Jullie merken niet hoe jullie ruimte langzaam kleiner begint te worden. Dat probeerde mijn man uit te leggen toen hij zag hoe al dat Russische geld Groot-Brittannië binnenstroomde..’ https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/pas-na-mh17-nam-londen-moord-op-mijn-man-serieus~b6358b30/

Jan G
Jan G11 jul. 2019 - 6:04

Gevaarlijk hoor, de Russen hebben flink geleerd van de US en proberen nu dezelfde tactieken uit die de US al descennia gebruikt.

JanB2
JanB211 jul. 2019 - 3:42

Wat een verbazing verontwaardiging alom weer. Gewoon koude oorlog 2.0. Tijdens 1.0 deden zowel de VS als de Sovjets dit soort dingen. Toen zakten de Sovjets zakten door hun hoeven. Einde Sovjet-Unie en dus einde Sovjet bemoeienis met andere landen. Maar de VS gingen er al die tijd gewoon mee door. De Russen zijn nu bezig aan een inhaalslag. En dat is makkelijker dan ooit tevoren want 30 jaar van terugtredende westerse overheden die als loopjongetjes voor Het Kapitaal werkten hebben een klimaat geschapen waarin lieden als Salvini uitgelezen kansen hebben. En de Russen dus ook met hun inmenging. Je oogst wat je zaait. En in het geval van het neoliberale politiek betekent dat sociale onvrede, zwakke overheden zonder gezag, elkaar vijandig gezinde landen, nationalisme en uiteindelijk fascisme. Ik zou zeggen: welkom in de voorlopige uitkomst van Het Grote Experiment.

6 Reacties
Norsemen
Norsemen11 jul. 2019 - 7:13

@Jan B Deze situatie is niet helemaal hetzelfde. De Sovjet-Unie en de US steunde veelal partijen waarmee ze (enigszins) ideologisch op een lijn zaten. Nu steunt Rusland partijen waarmee ze verder niets hebben maar louter om West Europa te ontwrichten.

Katootje2
Katootje211 jul. 2019 - 9:01

"de US steunde veelal partijen waarmee ze (enigszins) ideologisch op een lijn zaten." Zoals de "Afghan Freedom Fighters" - https://www.youtube.com/watch?v=f2wYRVJzbYE en de "Freedom Fighters" in Nicaragua - https://www.youtube.com/watch?v=vDInqWFk8yA

Robert Follon
Robert Follon11 jul. 2019 - 9:52

Ja joh. Niks aan de hand, waar winden we ons over op. Laten we dankbaar zijn voor Poetin en zijn vele goede daden.

JanB2
JanB211 jul. 2019 - 17:38

@ Follon Ah, u bent er ook weer. Hoe verassend.

JanB2
JanB211 jul. 2019 - 17:41

@ Norsemen Ontwrichting is al sinds jaar en dag een standaardpraktijk in een koude oorlog. Dat was al zo tijdens versie 1.0 en ook nu is dat niet anders.

Robert Follon
Robert Follon11 jul. 2019 - 19:57

[Hoe verassend] Right back at ya....

Balderik van Duffelgauw
Balderik van Duffelgauw11 jul. 2019 - 0:13

Buiten dit ook best opmerkelijk dat het nu opeens een issue is dat Rusland, net als b.v. China invloed probeerde uit te oefenen, waaronder met geld, op partijen in ons land en nog andere die niet tot het politieke middenveld behoren.

MG1968
MG196810 jul. 2019 - 19:42

Er is geen verschil tussen de russen, lega nord, fvd, pvv en bepaalde delen van bijvoorbeeld de sp. Allemaal gedijen ze goed op het aanwakkeren van onrust en onvrede alhiier.

8 Reacties
MG1968
MG196810 jul. 2019 - 19:43

(...en zijn het dus, door het gezamelijk belang, natuurlijke partners)

Katootje2
Katootje210 jul. 2019 - 22:42

Het feit dat sommige partijen goed gedijen op het aanwakkeren van onrust en onvrede, wil natuurlijk geenszins zeggen dat hetzelfde zouden zijn, of zelfs maar partners. Als je "groen" bent, dan zou je eigenlijk een groot voorstander moeten zijn van een enorme economische crisis, want daar kan geen milieumaatregel tegenop. Maar zijn er "groenen die dat willen of daar naar streven? De werkelijkheid is dat we tot machteloze pionnen van een economische systeem zijn gemaakt dat volledig op hol geslagen is en dat de politieke wil ontbreekt om daar iets tegen te doen en het punt al overschreden lijkt te zijn dat de democratie de vuist die ervoor nodig is om daar een einde aan te maken, nog zal weten te ballen. Sommigen -weinigen- weten daar een slaatje uit te slaan en de grote meerderheid is de lul, ongeacht wat Jantje lult en Pietje doet. Het is te laat, het einde is nabij, wen er maar aan.

Norsemen
Norsemen11 jul. 2019 - 10:43

"Als je “groen” bent, dan zou je eigenlijk een groot voorstander moeten zijn van een enorme economische crisis, want daar kan geen milieumaatregel tegenop. Maar zijn er “groenen die dat willen of daar naar streven?" Hoezo?

Katootje2
Katootje211 jul. 2019 - 20:59

Hoezo? Dat staat er: want daar kan geen milieumaatregel tegenop.

JanB2
JanB211 jul. 2019 - 23:00

Die onvrede was er al. Hoeft niet te worden aangewakkerd. Typisch een misvatting van de gevestigde orde.

Norsemen
Norsemen12 jul. 2019 - 9:42

Katootje, Jouw logica ontgaat me totaal maar misschien mis ik iets. Een economische crisis zou goed zijn voor het milieu, is dat wat je zegt? Werkelozen kopen eerder een Tesla? Of bedrijven zijn eerder bereid in milieu te investeren als ze geen cent meer hebben? Of hoe meer uitkeringen hoe meer de overheid aan groene maatregelen gaat doorvoeren?

Klaas Punt
Klaas Punt12 jul. 2019 - 16:55

Goed dat je deSP noemmt hier. Nu weet ik tenminste uit welke hoek je komt. Een hoek die ik mijd als de ziekte.

Katootje2
Katootje212 jul. 2019 - 20:22

Norsemen - Nee, Tata-steel gaat failliet en jij moet met het openbaar vervoer.

Satya
Satya10 jul. 2019 - 17:10

Salvini is een niet te onderschatten kracht in Europa. Het is een overduidelijk fascist en heeft niets met mensenrechten, dat je dan gauw bij het Rusland van poetin in de smaak valt is niet verrassend. Europa laat zich uit elkaar spelen wat andere grootmachten erg goed uitkomt in economische zin.

8 Reacties
henk-alexander
henk-alexander10 jul. 2019 - 18:12

@Satya, Je moet eens weten hoeveel miljarden door Russische oligarchen en maffiabazen naar Europa zijn gesluisd - vooral naar banken in The City en op Cyprus. Allemaal geld wat geroofd is van de Russische bevolking, wat zo onttrokken wordt aan de economie van het land. Geen politicus in Europa die zich daar druk om maakt. Hoe zou dat komen? Nu een drietal obscure anonieme Russen een fascistische partij financieel wilden steunen, ontstaat er verontwaardiging; terwijl al jaren 'gevlucht kapitaal' uit Rusland onder de ogen van Europese politici wordt wit gewassen. Vanuit westers perspectief gunstig omdat hiermee de ontwikkeling van dat land wordt ondermijnd. Misschien interessant in dit kader: https://www.theguardian.com/news/2018/may/25/how-britain-let-russia-hide-its-dirty-money

JanB2
JanB211 jul. 2019 - 3:27

@ henk Spijker op z'n kop.

Joe Speedboot
Joe Speedboot11 jul. 2019 - 5:29

'Nu een drietal obscure anonieme Russen een fascistische partij financieel wilden steunen,' Die fascistische partij kan het anders niet geheel toevallig uitstekend vinden met Putin. Net zoals LePen, Wilders en meer van dat soort obscure types. Soort zoekt soort. https://www.thelocal.it/20190704/vladimir-putin-praises-matteo-salvini-welcoming-attitude-to-russia-italy-rome-visit

Satya
Satya11 jul. 2019 - 7:54

henk-alexander Inderdaad interessant. Dank voor de link.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde11 jul. 2019 - 14:45

Henk, ik denk dat de politieke rel bij ING alles te maken had met het witwassen van Russisch geld. Daarnaast zijn deze Russen niet zo maar Russen maar speciaal uitgekozen om dit soort praktijken voor Poetin uit te voeren. Er is best veel tijd gestoken door journalisten en westerse diensten om het spoor te traceren dat deze illegale transacties achterlaten. Het is zo opgezet dat er vrijwel niets te achterhalen is maar alles wijst naar contacten op hoog niveau in Rusland. Poetin wordt algemeen gezien als iemand die minstens 20 miljard had - nu iets minder vanwege de westerse sancties - maar alles is verhuld door mistige constructies.

JanB2
JanB211 jul. 2019 - 23:02

Het is zo opgezet dat er vrijwel niets te achterhalen is maar alles wijst naar contacten op hoog niveau in Rusland. Een zin die zichzelf bijna tegen spreekt. Voor inzicht in deze materie is inzage in transactie's en bankrekeningen nodig. Die krijgen journalisten niet.

Katootje2
Katootje212 jul. 2019 - 9:14

MartinvanderLinde vind fake-news bijzonderlijk schadelijk, behalve als hij daar zelf zijn standpunten aan kan ophangen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot12 jul. 2019 - 11:21

'Voor inzicht in deze materie is inzage in transactie’s en bankrekeningen nodig' Foto's van wat meneer om zijn pols heeft hangen geven ook een aardige indicatie. . 'Putin’s collection of pricey wristwatches, are worth nearly $700,000 – about six times his official annual salary' http://blog.watchdoctor.biz/2017/01/08/the-watch-collection-of-vladimir-putin/

west012
west01210 jul. 2019 - 16:14

En dan maken we ons druk over mogelijke spionage door Huawei. Hoe groot is het risico dat alle (NAVO) geheimen door partijen als de Lega Nord doorgebriefd worden aan Rusland.

JannesJ2
JannesJ210 jul. 2019 - 16:06

"Russen willen zoals altijd politieke invloed kopen" Hoeveel Roebels heeft Rusland inmiddels al binnen de EU weten te investeren? PVV heeft een leuke accountant, maar FvD ook? De lijntjes tussen zijn inmiddels al jaren bekend. (terzijde: wie blijken die 'captains of industry' volgens de terroristen van NVU te zijn?)

Frits Jansen
Frits Jansen10 jul. 2019 - 14:36

Als boeven niet mee blijken te vallen geeft dat duidelijkheid. Zulke steun zou in Nederland niet verboden zijn - doodeng.

harmmeijer
harmmeijer10 jul. 2019 - 14:33

Na 75/80 jaar heeft extreem rechts zijn nazi-sympathieën verruild voor de gunsten van voormalige communistische regime van Poetin. Het kan verkeren.

5 Reacties
harmmeijer
harmmeijer10 jul. 2019 - 14:42

Duitse nazi-sympathieën

MountEverest
MountEverest10 jul. 2019 - 17:23

@Merel Dat lijkt me toch een vooruitgang. Poetin is een harde jongen maar toch niet vergelijkbaar met Hitler, Goering of Himmler.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde11 jul. 2019 - 15:24

Mount, dus je wilt discussiëren over slechtheid? Is er verschil in slechtheid tussen iemand die 1 moord pleegt of die er tien pleegt? Het heeft geen zin om alles te relateren aan wat Hitler ooit deed en dat als uitgangspunt te nemen voor onze hedendaagse politici. Hetzelfde geldt voor fascisme. We leven nu en Poetin is een gevaar voor het westen. Dus voor ons.

Frans Kwakman
Frans Kwakman13 jul. 2019 - 9:02

vdLinde, maar president Trump is m.i. een groter gevaar voor ons. Een start van de derde wereldoorlog op 3 minuten afgelasten betekent natuurlijk niet dat er na enige tijd, als Trump wat zwaar getafeld heeft, er niet alsnog een startschot gelost wordt.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde13 jul. 2019 - 12:08

Frans, Trump is een rare, maar hij wordt in toom gehouden door een systeem van check and balances. Poetin heeft vrijwel absolute macht. Iedereen die hem iets kan doen, laat hij meegraaien. Die zijn afhankelijk van hem geworden.

prgrssf
prgrssf10 jul. 2019 - 14:16

Maar de meeting van Trump Jr en die Russische advocate in de Trump Tower ging toch echt over het adopteren van kinderen...

1 Reactie
OlavM
OlavM10 jul. 2019 - 21:50

Ja, want Trump zegt dat zelf. En die zal dat toch wel weten?

Klaas Punt
Klaas Punt10 jul. 2019 - 14:03

Ja, die Russen, nemen allerlei slechte eigenschappen van de VS over. Daar kan men legaal zeer veel geld ophalen en als ik het goed begrepen heb wordt daar zelfs de stand van de pot donaties, miljoenen of miljarden gebruik om kansen van de kandidaat in te schatten.