Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Rot op met je prijsverhoging! Houd het openbaar vervoer betaalbaar

  •  
07-01-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1024px-Metro_train_M5_type_-_161_Station_Amsterdam_Zuid_2

© cc-foto: Steven Lek

We moeten mensen toch juist stimuleren de bus te nemen en de auto te laten staan? Wat is de meerwaarde van een elektrische bus wanneer ov-reizigers de auto ingejaagd worden?
Vorig jaar besloot het kabinet Rutte III het btw-tarief voor het openbaar vervoer te verhogen. Door deze btw-verhoging was de Amsterdamse reiziger in 2019 bijna 6% duurder uit dan in 2018. Je zou daarom denken dat de prijsverhogingen wel een keertje klaar zijn. Niets is minder waar.
In november werd bekend dat de ov-prijzen in Amsterdam en omgeving verder worden verhoogd in 2020. Kostte een metroritje van Venserpolder in Zuidoost naar Waterlooplein in 2019 nog 1 euro en 84 cent, in 2020 kost diezelfde rit je 12 cent meer.
Op het eerste gezicht lijkt deze prijsstijging in twee jaar te rechtvaardigen als je denkt aan hogere brandstofprijzen, stijgend elektriciteitsverbruik en personeelskosten. Maar wanneer je er iets langer over nadenkt, is de voortdenderende prijsstijging absurd en onuitlegbaar. Amsterdam is als stad druk bezig alle zeilen bij te zetten om de luchtkwaliteit te verbeteren en om klimaatdoelstellingen te halen. Wanneer we deze ambities serieus nemen en waarom zouden we dat niet doen – iedereen heeft immers recht op schone lucht – dan is het toch niet uit te leggen dat de ritprijzen voor openbaar vervoer wéér zijn verhoogd? We moeten mensen toch juist stimuleren de bus te nemen en de auto te laten staan? Wat is de meerwaarde van een elektrische bus wanneer ov-reizigers de auto ingejaagd worden?
De Amsterdamse gemeenteraad heeft geen directe zeggenschap over de prijzen in het ov. Besluiten over het ov en tarieven worden genomen door de zogeheten Vervoerregio. Dit is een samenwerkingsverband van gemeenten in de regio, waarin raadsleden besluiten nemen over verkeerszaken. Het voorstel om de ov-tarieven te verhogen is echter nooit voorgelegd aan de Vervoerregio, maar eenzijdig genomen door het Dagelijks Bestuur. Om het op zijn Amsterdams te zeggen: ‘de prijsverhoging is ons door de strot geduwd.’ Pogingen van de SP om de prijsverhoging terug te draaien zijn weggestemd.
Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio heeft besloten om de kilometerprijs te verhogen. Vooral voor Amsterdammers met een ov-chipkaart zonder kortingsabonnement is dit een hard gelag. Ook het basistarief, het bedrag dat je betaalt ongeacht het aantal kilometers, gaat omhoog. Dit is een besluit van de regering in Den Haag. Alles bij elkaar betekenen deze maatregelen dat Amsterdammers die op saldo reizen een flinke verhoging voor hun kiezen krijgen. Dit valt extra nadelig uit voor mensen uit Zuidoost, Nieuw-West en Noord die vaak de grootste afstand moeten afleggen. In het besluit van het Dagelijks Bestuur valt zelfs te lezen dat deze verhoging voor de saldo-reiziger bij een rit van gemiddeld vijf kilometer, gemiddeld 3,4% bedraagt! Om de verhoging in perspectief te plaatsen, het Centraal Plan Bureau verwacht voor 2020 een inflatie van rond de 1,5 %. Deze verhoging gaat dus alle perken te buiten. Ga maar na wat dit straks betekent voor de schoonmakers, beveiligers en cateraars die in Noord of Zuidoost wonen en iedere dag naar Schiphol op en neer reizen.
Er is nog een wereld te winnen voor degene die van het ov een basisvoorziening wil maken. Denk aan het afschaffen van de marktwerking die voorschrijft dat vervoerders zich door winst en concurrentie moeten laten leiden, of het volledig gratis maken van het openbaar vervoer. Maar laten we om te beginnen een einde maken aan de hoge kilometerprijs in en rond Amsterdam. Rot op met je prijsverhoging om het maar eens onparlementair te zeggen. Ook de bizarre prijsverhoging van bijna 6% ingevoerd door Rutte III moet van tafel. Wanneer we miljonairs met meer dan een miljoen euro aan vermogen op de bank over dit vermogen 2% extra belasting laten betalen, kan de btw-verhoging op het openbaar vervoer probleemloos worden afgeschaft. Houd het openbaar vervoer betaalbaar voor alle Amsterdammers.
SP-raadslid Tiers Bakker

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

Tafelpoot
Tafelpoot12 jan. 2020 - 21:20

Wat wordt aan het eind van de week als duurder ervaren door mensen? Elke dag 50 eurocent betalen van maandag tot en met zondag of in een keer € 3,50 betalen aan het begin van de week. Door elke keer te moeten betalen, voelen mensen de prijsprikkel. Dat zal bij de kilometerheffing ook het geval zijn, als die ingevoerd gaat worden.

P Haan
P Haan12 jan. 2020 - 20:41

Het irritante van dit soort klein denkende amateuristische figuren in gemeenteraden is, dat er op deze manier nooit een samenhangend geheel zal komen. Allemaal alleen maar denken aan je eigen kleine persoonlijke of lokale voordeeltje, en het algemeen belang compleet uit het oog verliezen. Altijd maar weghalen bij anderen, of het nu gaat om geld of het opheffen van lijnen die niet rendabel zouden zijn. Ik heb geen panklare oplossing, zo arrogant ben ik niet. Ik heb ook geen doelgroep waar ik zo'n hekel aan heb dat ik daar per se de rekening aan zou willen presenteren. Ik ben er wel van overtuigd, dat het beter kan. En dat openbaar vervoer van alternatief naar een hybride en verantwoorde hoofdvorm kan gaan. Er is een ambitie geformuleerd, ga er dan voor. Maar dan zal er wel groot en landelijk naar gekeken moeten worden. En op een nieuwe manier. Slimme, nuchtere en heldere koppen die wel hebben leren rekenen op de lagere school, en ophouden met de eeuwige groei- en verdienmodellen. En in samenwerking, in plaats van dat simplistische eenling gedoe. Dat maakt dat de meeste mensen alleen in de auto zitten, en blijven zitten.

Gefaald
Gefaald9 jan. 2020 - 13:04

Beter dan 100 km/u rijden is het verleiden van automobilisten om de trein te nemen. Dat is een heel gemamkkelijke manier om stikstof- en CO2-uistoot te verlagen. Als treinritten goedkoper worden gemaakt dan autokilometers zullen er echt veel minder autokilometers worden gereden. Kost wat maar dan heb je ook wat. In ieder geval vele malen meer dan het verlagen van de snelheid tot 100, en dat dan nauwelijks handhaven ...

Pensionada2
Pensionada29 jan. 2020 - 9:48

Typisch Links Amsterdam. Eerst de automobilist de stad uitdagen en daarna klagen dat OV door Den Haag te duur wordt gemaakt en dat Amsterdam gecompenseerd moet worden. Kan men daarvoor niet die 7,5 euro per uur parkeertarief voor gebruiken?

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jan. 2020 - 5:29

Typisch dat hier nog nooit sprake geweest is van bevordering van gedrag door beloning. Het is maar precies zoals het de VVD en andere partijen uitkomt. Daar zit geen 'visie' achter. Alleen als ze mensen kunnen korten en anderen minder belasting kunnen laten betalen, omdat ze dat willen, het is tenslotte hun soort mensen, dan gebruiken ze dot zogenaamde motief. Ze zijn niet zo recht in de leer, ze verbuigen totdat het terecht komt, daar waar zij wensen dat het voordeel/nadeel terecht komt. Daarom hebben ze ook geen visie, die kunnen ze nl. niet gebruiken.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jan. 2020 - 10:53

bevordering van 'goed' gedrag natuurlijk....

WillemVanWanorde
WillemVanWanorde8 jan. 2020 - 14:17

AdHoc pakeren verdrievoudigen in prijs. Parkeerkaart vertienvoudigen. Bijzonder precario heffen op alle pakeergarages. En dat geld naar prijsverlaging OV!

1 Reactie
Peterrr2
Peterrr28 jan. 2020 - 16:52

Dan graag wel het OV verbeteren en uitbreiden. Als ik voor mijn werk gebruik zou moeten maken van het OV, dan ben ik ontzettend veel meer tijd kwijt. Ook al zou het bijna gratis zijn, dan is het nog geen alternatief.

[verwijderd]
[verwijderd]8 jan. 2020 - 6:33

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Pensionada2
Pensionada29 jan. 2020 - 9:50

Goed voorstel.

Staart2
Staart219 jan. 2020 - 17:54

Met een huis van boven de 3 ton hoef je niet tot de rijke van Amsterdam te behoren. Van stenen kan je namelijk niet eten.

L.Brusselman
L.Brusselman8 jan. 2020 - 5:33

Gebruik al jaren geen openbaar vervoer meer ,de RET is mij te duur. Ik ga wel lopen of fietsen.

3 Reacties
Klaas Punt
Klaas Punt8 jan. 2020 - 9:50

Als je ouder wordt is dat niet altijd mogelijk gezien de afstand. En openbaar vervoer is voor iedereen. Natuurlijk zou dat bij het pakket openbare diensten gratis moeten zijn. Maar zolang de burger winstobject is zal dit niet gebeuren. De stembus is nog gratis, maar hoelang nog?

L.Brusselman
L.Brusselman8 jan. 2020 - 14:33

De stembus gebruik ik ook niet meer,politici vertrouw ik zowiezo niet langer.

Frits Jansen
Frits Jansen14 jan. 2020 - 6:34

Een tijdlang ging ik regelmatig van Zoetermeer naar Rotterdam. Dat duurt met de fiets net zo lang als met het OV, vooral door het vele overstappen. Ongeveer vijf kwartier. Nee, ik ben geen race-fietsers doch AOW-er. Maar je wordt wel moe van het fietsen.

Frits Jansen
Frits Jansen8 jan. 2020 - 2:16

Ik kom regelmatig in Berlijn, een enorme stad, ook gezien het aantal inwoners. Daar hebben ze een geweldig openbaar vervoer, met een hoge frequentie, tot in de buitenwijken. Uiteraard is een kaartje voor het stadsvervoer daar ook geldig op lokale treinen. Geen gezeur met een "dubbel opstaptarief". Voor wie op vliegveld Schönefeld landt is de trein vaak de beste optie, al rijdt er ook een S-Bahn heen. Een enkeltje op het Berlijnse stadsvervoer is ronduit kostbaar, €2,80. Maar voor de prijs van drie enkeltjes heb je een dagkaart, voor de prijs van drie dagkaarten een weekkaart, en een maandkaart is per rit nog voordeliger. Dus koop ik meestal een weekkaart. Zelfs wanneer die ietsje duurder uitkomt omdat je toevallig weinig reist is de vrijheid heerlijk. Die vrijheid wordt nog meer gediend door het beleid dat ze daar alleen steekproefsgewijs controleren. Als je een buschauffeur jet ticket laat zien reageert die korzelig met "doorlopen graag". Maar omdat bijna iedereen een "Zeitkarte" heeft (dag-, week-, maand- of jaarkaart) werken die steekproeven toch wel. Of je nou "groen" bent of niet, je zou daar wel gek zijn niet het OV te nemen. Nooit meer parkeerproblemen! Heerlijk!

5 Reacties
Peterrr2
Peterrr28 jan. 2020 - 16:56

Zo zou het eigenlijk moeten zijn. Als OV goedkoper wordt, dan ga je er sneller gebruik van maken. Al moet er dan nog wel een beter bereik komen in de buitengebieden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jan. 2020 - 5:36

In Spanje timmeren ze ook aardig aan de weg. Echter hier zijn de calvinisten aan de macht, de kruideniers. Hier gaat de markt voor alles. In Spanje reizen gepensioneerden voor niets, ten minste in regio Madrid.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jan. 2020 - 5:49

Ik had de afgelopen dagen loges uit Spanje, die schrikken ieder jaar weer van de enorm hoge prijzen voor openbaar vervoer hier als zij een dagje met trein en bus, oude vrienden gaan bezoeken.

Martin Wester
Martin Wester9 jan. 2020 - 16:31

Hoewel de acties wisselen, zijn er online altijd treinkaartjes met korting te koop. Google maar op een term als 'treinactie'. 11,50 voor een willekeurige enkele reis, 19 euro voor een willekeurig retour bijvoorbeeld. Daarmee kun je van Den Helder naar Maastricht en terug; ik vind dat echt niet zo duur. Doordeweeks voor 20 euro enkele reis van elk station in Nederland naar Antwerpen is ook een leuke. En er zijn ook regelmatig acties voor dagkaarten. Het is wel even van tevoren wat uitzoekwerk natuurlijk. En voor sommige kaartjes heb je een printer nodig (andere kunnen op je smartphone worden geladen), wat voor toeristen inderdaad niet superhandig is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2020 - 11:04

Voor Stockholm en Oslo hanteer ik ook anonieme plastickaarten waar bij de automaat dag- week- of maandabonnementen kunnen worden geladen. Gratis is er niets, bepaalde categorien krijgen korting.

Trollstoy
Trollstoy7 jan. 2020 - 23:10

In mijn beleving is het OV ook aan de prijzige kant. Heb net als testje eens gekeken, als ik 1 locatie kies in A'dam en 1 in Den Bosch, allebei zo'n 1,5 km van een groot station, is dat zo'n 100 km reizen. Met de auto (zonder files) 1 uur reistijd en 12,80 euro aan benzine volgens Anwb routeplanner. Met het OV (zonder vertraging) 1 uur 45 en 19,71 euro voor trein + bus volgens 9292.nl Alleen als ik in de daluren reis met een kortingskaart NS, ben ik net zo duur uit als met de auto. Ik geef toe dat de aanschafkosten van een auto een stukje hoger zijn dan die van een NS kortingskaart, maar wie al een auto heeft (en geen kortingskaart) is met het OV meer dan 50% duurder uit. Niet echt een aantrekkelijk alternatief. Reis je met meerdere personen dan is de auto al helemaal goedkoper natuurlijk. Ook 75% langere reistijd. Daarvoor moet je dan precies op tijd op de bushalte staan want anders wordt het nog meer. Zo zijn er nog veel meer redenen die meewegen dan prijs alleen, ik ben zelf vrijwillig autoloos omdat ik in Amsterdam woon en binnen de stad vrijwel alles op de fiets doe. Die 2-3 keer in de maand dat ik naar een andere provincie ga, zijn niet de moeite om een auto voor aan te schaffen. Maar als ik dan ergens in de polder kom aanlopen vanaf een buurtbushalte, snap ik mijn autobezittende Vinexwijkbewonende collega's volledig wanneer ze vragen / uitstralen: 'Huh, ben jij met het OV?!?' Bij wie de keuze tussen auto en OV heeft, is de keuze waarschijnlijk gauw gemaakt.

Tom Meijer
Tom Meijer7 jan. 2020 - 20:32

Er wordt in Nederland veel te veel gemeenschapsgeld gestopt in het wegennet. Er worden ook nog steeds wegen aangelegd, dat zou het omgekeerde moeten zijn.

5 Reacties
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof7 jan. 2020 - 22:11

@Tom Meijer, Beetje moeilijk om de exacte cijfers te vinden maar wat ik kan vinden is dat de automobilisten komend jaar ruim 6 miljard betalen aan motorrijtuigenbelasting en dat daar iets van 40% van naar wegenbouw en -onderhoud gaat. Een vergelijkbaar deel gaat naar het spoor. Opgebracht dus door automobilisten, niet de gemeenschap in zijn geheel.

Marc2406
Marc24067 jan. 2020 - 23:13

Inderdaad. En als je bedenkt dat het meer aanleggen van wegen alleen maar zorgt voor meer wegverkeer, zou dit beleid volledig omgegooid moeten worden. Wil je mensen uit de auto krijgen moet er gewerkt worden aan geloofwaardige alternatieven, dus OV in alle soorten (stads, regionaal maar ook internationaal) en bijv. de fiets (voor de iets kortere afstanden) en electrische fiets (voor middenlange afstanden) zouden niet alleen voorrang moeten krijgen, maar er moet een mortuarium komen op het verder uitbouwen van het autowegennetwerk. De grap hier is dat dit mensen uit de auto haalt, waardoor voor de overige automobilisten de files zullen afnemen. Lijkt mij een win-win, en daarmee een veel effectievere manier om "het verkeersinfarct" te bestrijden.

Peterrr2
Peterrr28 jan. 2020 - 16:59

@Jan, vergeet niet dat je per liter benzine circa een euro belasting betaalt. Dus dat geld wordt ook opgehoest door automobilisten en profiteert iedereen van. Dus de redenatie van TomMeijer klopt niet.

Willem D2
Willem D29 jan. 2020 - 9:14

Ik vind dat er teveel gemeenschapsgeld gestopt word in de subsidiëring van het OV. Profiteert men alleen in de randstad van daarbuiten heb je er maar weinig aan.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2020 - 11:07

Wegen in natuurterrein ontasfalteren zou een goed begin zijn. De Veluwe ligt er vol mee.

Freek3
Freek37 jan. 2020 - 20:21

[Wanneer we miljonairs met meer dan een miljoen euro aan vermogen op de bank over dit vermogen 2% extra belasting laten betalen, kan de btw-verhoging op het openbaar vervoer probleemloos worden afgeschaft.] Laten we gewoon nu eindelijk eens Piketty volgen. Die liet zien dat een vermogensbelasting hard nodig is om het groeiende gat tussen rijk en arm in de klauwen te krijgen. En het mooie is, dat hij ook nog uitrekenden hoe hoog die vermogensbelasting zou moeten zijn; 1%. Het is NU 1,2%, dus de vermogensbelasting moet omlaag in ons land volgens de held van links.

3 Reacties
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof7 jan. 2020 - 22:12

Ja, maar, feiten....

Frits Jansen
Frits Jansen8 jan. 2020 - 2:40

Nee, die 1,2% wordt toegepast op het geschatte rendement van 4% - dat je destijds op je sloffen haalden op een suffe spaarbankrekening, waar je nu nog maar 0,01% rente op krijgt, Kleine spaarders betalen tegenwoordig minder, maar als je wat rijker bent betaal je zoveel meer dat ik overweeg te emigreren. Naar een land met een beter openbaar vervoer dan meteen!

Freek3
Freek38 jan. 2020 - 12:49

[Nee, die 1,2% wordt toegepast op het geschatte rendement van 4%] Nee. Er wordt 30% toegepast of een geschat rendement van 4% en dat is effectief 1,2%.

Freek3
Freek37 jan. 2020 - 20:08

Ach die stakingen vorig jaar dwonge mij toch al om weer een auto aan te schaffen. Het boeit niet meer.

2 Reacties
Martin Wester
Martin Wester7 jan. 2020 - 22:36

Twee, drie dagen stakingen sinds jaren en u trekt al op zo'n drastische wijze uw conclusies? Ik baalde er ook van, maar met wat improviseren is het toch wel te overleven?

Freek3
Freek38 jan. 2020 - 12:50

Ik kan het me simpelweg zakelijk niet veroorloven om afspraken niet na te kunnen komen. Dat zou tot faillisement leiden, en daar gaan de stakenden bonden echt niet bij helpen.

J.janssen2
J.janssen27 jan. 2020 - 19:24

Nederland is en blijft een veredelde oliestaat. Verenigd met Esso en Shell in de NAM. Tja en dan is het wel te begrijpen dat hoe dan ook het auto verkeer en vliegtuigverkeer gestimuleerd dient te worden. Dat openbaar vervoer is bijzaak...

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jan. 2020 - 11:13

en dat terwijl Nederland grotendeels verstedelijkt is.

Martin Wester
Martin Wester7 jan. 2020 - 19:24

Er moet met spoed veel meer worden geïnvesteerd in openbaar vervoer (zeg ik als domrechtse reageerder met een grote interesse in het ov en treinen in het bijzonder), anders ontstaat er een onhoudbaar verkeersinfarct. Op veel spoorlijnen is de maximumcapaciteit gewoon bereikt (rond 12 treinen per uur, per richting - een mix van intercity's en sprinters brengt dat aantal naar beneden). Dat geldt ook voor de regionale spoorlijnen, waar het aantal reizigers sinds het overdragen van de verantwoordelijkheid aan de provincies en het aanbesteden van het vervoer spectaculair is gestegen. Zie de Maaslijn, die bijkans uit zijn voegen barst, maar ook de voorheen ten tode opgeschreven 'boerenlijnen' in Groningen waar NS nul belangstelling voor had. Punt is dat de aanleg van nieuwe ov-infrastructuur in een dichtbevolkt land als Nederland extreem duur, lastig en vooral tijdrovend is, mede door de eindeloze inspraakprocedures (op zich geen slecht iets). De broodnodige doortrekking van de Noord-Zuid-metrolijn in Amsterdam naar Schiphol is bijvoorbeeld niet voor 2030 te realiseren. En de (alsnog van stal gehaalde) Zuiderzeelijn zal er zeker niet voor 2035-2040 liggen. Een verhoging van het aantal treinreizigers van 10-20% door goedkopere treinkaartjes, bovenop de autonome vervoersgroei van meerdere procenten per jaar (ook al heel fors) is de komende jaren op het kernnet gewoon niet te verwerken zonder 'Japanse toestanden' (duwers) in de spitsuren. Ik zie hier ook niet een snelle oplossing, zonder draconische maatregelen (onteigening, geen inspraak enz.).

3 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen8 jan. 2020 - 2:32

Een radicaal voorstel: de NS opheffen! Sinds het beheer van de infrastructuur is "ontvlochten" in ProRail heeft de NS geen "natuurlijk monopolie" meer. Geen wonder dat de NS ProRail zwart maakt waar het kan. Op verdergaande privatisering rust een taboe: we worden bang gemaakt met "Engelse toestanden". Maar ik zou natuurlijk willen dat als ik vanuit de Randstad naar Groningen of Maastricht ga de keus heb tussen meerdere spoorlijnen. Dat heb je nu alleen richting Hengelo, waar je (zonder toeslag!) mee kunt rijden met de Duitse intercity richting Berlijn. Die heeft een gezellige barwagen waar je 's ochtends een kopje koffie kunt drinken en 's avonds een biertje (voor een Duitse prijs, dus een stuk goedkoper). Je bent in Hengelo voor je het weet. En uiteraard hebben ze ook stopcontacten voor laptops in de tweede klas, iets wat ze zelfs in Cambodja hebben, maar niet bij de NS. Voor het Duitse regionale vervoer hebben ze het mooie systeem van de Verkehrsverbünde, waarin alle lokale vervoerder samenwerken (commercieel of niet), op straffe van verlies van subsidie. Zodat je in elk geval één tariefsysteem hebt per regio. De NS doet zich graag schijnheilig voor als De Nationale Spoorwegmaatschappij, maar intussen zijn ze zo commercieel als de pest. Totdat ze kans zien om te bedelen om subsidies. Het NS-tijdperk duurde in Duitsland van 1933 tot 1945, in Nederland van 1937 tot heden. Als de Mededingingsautoriteit serieus moeten nemen zou die de NS moeten opheffen. Veel te veel marktmacht, en die misbruiken ze ook nog.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jan. 2020 - 11:42

De trein Leeuwarden Groningen die ik onlangs moest nemen was inderdaad tot de laatste plaats bezet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jan. 2020 - 11:46

Light rail zou in de Noordelijke provincies geen idee zijn? Het plan Kolibri is in ieder geval niet uitgevoerd. Een uitbreiding van de rondweg in Groningen die ongetwijfedl ook een fortuin gaat kosten weer wel.

itsme3
itsme37 jan. 2020 - 19:20

Ondanks de soms forse tarieven, gaan er jaarlijks al enkele miljarden aan subsidie naar het openbaar vervoer. Maar mocht de SP dan toch iets willen doen, laat dan de mensen meeprofiteren van die gigantische geldboom die de SP in de tuin heeft staan.

2 Reacties
Marc2406
Marc24067 jan. 2020 - 23:15

Er gaat nog veel meer subsidie naar de auto in de vorm van investeringen in het wegennetwerk. Daar heb je dus die geldboom...

Autofiets
Autofiets8 jan. 2020 - 9:23

@Marc2406: Misschien een goed plan om dan even een eerlijk vergelijk te maken, aangezien je het definieert als een 'geldboom' heb je het waarschijnlijk al uitgerekend, dus wellicht kun je ons even verblijden met het volgende vergelijk: Btw op treinkaartjes vs btw op auto's & brandstof, BPM op auto's, accijns op brandstof & wegenbelasting. Daarna het vergelijk: Investeringen/subsidies van overheidswege in het spoor vs investeringen in het wegennetwerk. Zonder deze info denk ik dat je opmerking enkel geplaatst kan worden onder 'niet onderbouwde stemmingmakerij' (overigens net als bij velen in dit topic.

Verver
Verver7 jan. 2020 - 18:47

Transport is, ook met de trein, een milieuvervuilende bezigheid. Daarnaast zit het openbaar vervoer in de randstad geregeld vol. Met de marktwerking en het motto 'de vervuiler betaald' zouden de prijzen nog veel hoger moeten worden.

2 Reacties
Freek3
Freek37 jan. 2020 - 20:11

Sterker nog, ik heb vorig jaar in Duitsland een documentaire gezien over een project van millieu activisten die gewone mensen een paar jaar CO2 neutraal of zo CO2 gunstig mogelijk te laten leven. Een familie in Berlijn werd daar door die millieugroep aangeraden om voor familiebezoek in de buurt van Keulen de auto in plaats van de trein te nemen. Die millieu-activisten leerden op school wel rekenen.

Frits Jansen
Frits Jansen8 jan. 2020 - 2:34

Toch is de trein naar verhouding heel schoon. De rolweerstand van ijzer op ijzer is heel laag, en een remmende elektrische trein voert stroom terug in het net.

Kaviaar2
Kaviaar27 jan. 2020 - 17:26

Een kleine vijfentwintig jaar geleden vond de privatiseringsgolf plaats. De NS werd verzelfstandigd, en in hun kielzog alle OV-bedrijven. De NS-top onder Hans Huizinga bracht een geheim intern memo uit: we moeten met onze prijzen vlák onder de prijzen voor autorijden (plus autobezit) gaan zitten. Men wist donders goed dat men geen concurrentie had op het spoor. En men wist evenzeer dat consumenten de kosten zouden vergelijken tussen de verschillende vervoersmodaliteiten. Dat is het schandalige eraan. Er ís geen concurrentie binnen een vervoersmodaliteit. Dat geldt even zo goed voor de Amsterdamse situatie. Kosten voor autobezit en parkeren zijn immers huizenhoog. De prijzen voor het OV zullen precies zo hard blijven stijgen als de prijzen voor autorijden.

2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen8 jan. 2020 - 3:03

Een schrale troost is misschien dat de winst van de NS in de staatskas vloeit, want de staat heeft nog steeds alle aandelen. Maar waar u eigenlijk over klaagt is een gebrek aan marktwerking. Ja, die marktwerking wordt verafschuwd, maar dat komt omdat die verkeerd wordt geïmplementeerd. Op een goedwerkende markt moet een leverancier (dus ook een vervoersbedrijf) zijn stinkende best doen om een goed aanbod te doen: in een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Daarbij past wel het bewustzijn dat openbaar vervoer ook het karakter heeft van een voorziening, d.w.z. dat er een maatschappelijk belang is dat bussen en treinen ook rijden op momenten dat dit niet rendabel is, bijv. laat in de avond. De beste structuur is eigenlijk dat een overheidsdienst het vervoer aanbiedt (zoals een Duits Verkehrsverbund) en die vervolgens commercieel inkoopt op de markt, al dreigt dan wel het gevaar dat de vervoerder niet meer de passagier als klant ziet maar de overheid.

Paddy3
Paddy318 jan. 2020 - 23:57

Klopt niet, want OV is duurder dan autorijden.

Quint2
Quint27 jan. 2020 - 16:55

Mijn auto is vandaag bij de garage dus ik moest weer eens met het OV. In de trein gecontroleerd door twee jochies met een militante outfit die met moeite een "goedemorgen" uit hun lippen geperst krijgen. Een aantal haltes verder bleef de trein 10 min staan op het station, machinist riep om dat er iets is met de bovenleiding, maar wist niet wat hij moest doen ""dit is allemaal heel nieuw voor mij". Na ongeveer 45 kwam er een vervangende bus met een chagrijnige, instructies blaffende chauffeur om ons met een reistijd van een uur naar een alternatief station te brengen, om vervolgens daar weer de juiste trein te nemen naar de bestemming. Opgelopen vertraging ongeveer een uur, waardoor de reistijd uit kwam op 2 uur. De rit met OV is regulier een uur en 10 minuten. Met de auto ben ik er met een half uur. Ben blij dat ik morgen de auto weer kan ophalen.......

5 Reacties
Freek3
Freek37 jan. 2020 - 20:14

[Een aantal haltes verder bleef de trein 10 min staan op het station, machinist riep om dat er iets is met de bovenleiding, maar wist niet wat hij moest doen “”dit is allemaal heel nieuw voor mij”.] Ha ha illustratief! Een van de laatste keer dat ik in de trein zat bleef ie lang staan en toen riep de conducteur om dat "we even moeten wachten omdat de machinist shag moet kopen".

Frits Jansen
Frits Jansen8 jan. 2020 - 2:36

Toch frappeert het mij dat storingen in het treinvervoer altijd juist automobilisten treffen die een keertje met de trein gaan. Al zou ik hier ook liever Japanse stiptheid willen zien.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jan. 2020 - 10:48

"Toch frappeert het mij dat storingen in het treinvervoer altijd juist automobilisten treffen die een keertje met de trein gaan." mij ook. Ik reis uitsluitend met het OV en mijn trein staan hooguit 4X per jaar stil op de verkeerde plek.

Minoes&tuin
Minoes&tuin9 jan. 2020 - 5:46

DanielleDefoe Ik miste juist het geluid van de oude treinen, dat 'ka-doem' geluid. Dat vond ik zo heerlijk ontspannend, bijna therapeutisch werken na een drukke bezigheid.

Willem D2
Willem D29 jan. 2020 - 9:59

In 2017 4x de trein genomen naar Utrecht van uit het mooie Oost Nederland. 4x een vertraging van 1 a 2 uur. 2x een stilstaande trein tussen Utrecht en Amersfoort 1x een trein die onderweg defect raakte 1x wachten omdat de trein ervoor in brand was gevlogen. Besloten om het me geen 5e keer te laten gebeuren. In 2018 ging het weer aanzienlijk beter. Toch vaak voor de auto gekozen. Als ik dan een uur file heb, ben ik net zo snel als met de trein, maar hoef ik niet te staan en te wachten op koude (overstap) perrons.

Gi Raf
Gi Raf7 jan. 2020 - 16:07

Openbaar vervoer zo goedkoop mogelijk. Wie wil dat nu niet, goed plan van SP. Maar er is wel een probleem. Je kan elke euro maar 1 keer uitgeven. En de regering, inclusief de gedogende ''progressieven'' hebben de keus gemaakt dat er miljarden gesmeten moeten worden naar de Tesla's van de rijken en naar hun biomassa-steenkolencentrales en naar hun zonnepanelen voor op de villa etc. Dus even wachten tot elke rijke een Tesla heeft en die Tesla al zover afgereden is dat de paupers een exemplaar met een versleten accu kunnen aanschaffen. Pas dan zal de miljarden Tesla subsidie afgeschaft worden en komt er meer geld beschikbaar voor openbaar vervoer.

erikbos
erikbos7 jan. 2020 - 16:03

"Wanneer we miljonairs met meer dan een miljoen euro aan vermogen op de bank over dit vermogen 2% extra belasting laten betalen" De SP moet toch eens vaker het nieuws volgen, de Hoge Raad heeft onlangs geoordeeld dat de huidige vermogensbelasting te hoog is en dat daardoor er al sprake is van schending van het recht op eigendom. Dit is vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. En de SP wil op dit vermogen nog meer belastingheffing, dat kan dus helemaal niet.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin7 jan. 2020 - 15:59

Volgens mij zitten er wereldvreemde figuren in de vervoersregio, misschien zijn ze nooit met het openbaar vervoer geweest, ik zou willen weten welke partijen voor de regionale verhoging hebben gestemd, ik vermoed dat de vroem vroem demagogen, de vvd daaronder was, ooit heb ik Rosenmöller aangeschreven toen hij lijsttrekker was van gl, het voorstel, maak openbaar vervoer gratis voor alle ingezetenen d.m.v. een pasje, alle belastingbetalers voor ov, wie dan nog wil autorijden betaalt dubbel, door het aanbod aan passagiers gaat de frequentie omhoog, waardoor het aantrekkelijk wordt de auto weg te doen, geen files meer, werkgelegenheid voor vervoerders, helaas, de vvd heeft veel te veel invloed gehad op de inrichting van de infra structuur, je ziet al hoe moeilijk ze doen over van 130 naar 100 terwijl je alleen maar wat borden hoeft te vervangen, het hele land smoort in de files, kost klauwen met geld maar de vvd geeft geen krimp.

1 Reactie
Willem D2
Willem D29 jan. 2020 - 10:05

Wat te doen - met het gemis aan 8 miljard aan accijns op brandstof - de 6 miljard aan wegenbelasting, waarvan slechts 2,4 miljard voor wegen gebruikt wordt - De 2 miljard aan BPM Of te wel de 14 miljard aan deze rechtstreekse inkomsten. Dan heb ik het nog niet over de BTW en loonbelasting die alle garages afdragen.

Lowieke de Vos
Lowieke de Vos7 jan. 2020 - 15:50

Afgelopen December: 4 retourtjes Alkmaar Brussel tweede klasse E360,-- Om begrijpelijke redenen toch maar de auto gepakt. Hij stond er toch. Voor nog geen E100,-- heen en weer van deur tot deur inclusief parking. Het ging ongeveer even snel.

1 Reactie
badgast
badgast7 jan. 2020 - 20:22

De trip naar Brussel wordt al een heel stuk goedkoper als een van de passagiers en "dal uren kaart" heeft, en nog een stuk goedkoper als je op de website van de sncb de kaartjes van Roosendaal grens tot Brussel koopt.

Gefaald
Gefaald7 jan. 2020 - 15:49

Vandaag moest ik een kort ritje maken. Ik had de keus tussen de auto en de trein. Eigenlijk wilde ik met de trein maar dat zou me dan € 7,80 kosten terwijl ik met de auto € 2,34 kwijt zou zijn. Het milieu was me geen € 5 waard.

4 Reacties
Martin Wester
Martin Wester7 jan. 2020 - 21:09

U hebt uw auto gratis gekregen? Alle reparaties eraan zijn kosteloos? De wegenbelasting en de verzekeringen worden vergoed? Na tien jaar (of hoelang je met een auto doet, ik rijd geen auto hoewel ik niet links ben) krijgt u gratis een nieuwe auto? Of bestaat de prijs die u noemt, wel uit alle kosten (en niet alleen uit de benzinekosten)? Ov in Nederland is niet duur en wordt zwaar gesubsidieerd. Kijk naar het VK, waar forenzen in/rond Londen goud geld betalen, zowel automobilisten als treinreizigers.

Trollstoy
Trollstoy7 jan. 2020 - 23:20

Als reactie op Martin Wester hieronder: De aanschafwaarde, reparaties en overige kosten aan de auto wegen imo niet echt mee bij de beslissing om een keertje het ov te pakken. Nou valt er weliswaar meer winst te halen als mensen helemaal geen auto meer bezitten maar veel mensen willen die optie sowieso houden. Of ze die auto dan voor 60, 80 of 100% van hun km's gebruiken wordt wel degelijk beinvloed door de prijs en aantrekkelijkheid van alternatieven.

Gefaald
Gefaald8 jan. 2020 - 8:45

@Martin Wester Je hebt natuurlijk gelijk dat kilometerkosten uit meer componenten bestaan dan alleen brandstof. Maar ik moet sowieso een auto hebben voor noodzakelijke ritten naar het platteland. En dan is in een individueel geval de afweging toch alleen afhankelijk van de brandstofkosten. Als je van stad naar stad snel een kort stukje moet reizen dan is de trein eigenlijk het allerbeste, want je hoeft niet te parkeren. Die ritjes moesten goedkoper zijn om de mensen dan niet af te schrikken met exorbitante prijzen. Je kunt automobilisten wel degelijk de trein krijgen, maar dan moeten de kosten niet meer dan het dubbele zijn.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jan. 2020 - 10:59

De NS heeft een weinig transparante methode om de prijs van een reis te bepalen. Tarieven voor korte afstanden kunnen ongunstig uitpakken van wege een fiks opstaptarief. Regionale vervoerders werken met een klein opstaptarief en daarbovenop een vast tarief per kilometer. De BTW verhoging van 6% naar 9% is ook al niet geschikt voor het aantrekkelijker maken van het OV.

korheiden2
korheiden27 jan. 2020 - 15:14

Dan te bedenken dat de OV-kaart ook nog eens 7,50 kost en 5 jaar geldig is. De Britse Oystercard is onbeperkt geldig en kost 3 pond. Bovendien rekent deze kaart automatisch het goedkoopste tarief uit. Wie bijvoorbeeld drie ritten op een dag maakt en daarmee boven de prijs van een dagkaartje komt krijgt dit automatisch berekend op de Oysterkaart. In Nederland is twee keer een enkele reis Rotterdam-Groningen al duurder dan een dagkaart. Verder is het OV sowieso al zeker 30% duurder dan het Europees gemiddelde en op vele trajecten volstrekt ontoereikend. Ik heb vele vrienden en kennissen die de ov-kaart eigenlijk alleen gebruiken in de Rotterdamse metro.

Peterrr2
Peterrr27 jan. 2020 - 14:19

Helemaal eens met het betoog van Tiers Bakker. Ik heb nooit begrepen waarom het OV zo duur moet zijn, zeker als er telkens geroepen wordt dat het goed is dat er zoveel mogelijk mensen daar gebruik van maken. Op deze manier wordt het OV voor veel mensen geen serieus alternatief voor de auto. Maar ja, misschien is dat ook wel de bedoeling, want elke kilometer die gereden wordt levert veel geld op.

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman7 jan. 2020 - 16:03

Peterr - een van de dingen die ik heb zien gebeuren was dat na de nieuwe aanbesteding, nieuwe concessienemer, alle bussen vernieuwd waren. Dat moet een stuiver gekost hebben. Maar die OV-bedrijven krijgen dus geen vast tarief maar mogen hun prijzen verhogen. Of je doet aan commercie en besteedt aan, waar ik tegen ben, of je laat het openbaar vervoer uitvoeren door een firma in eigendom van de gemeenschap. Wat nu gebeurt is een show voor de neoliberale congsie die ons land denkt te bezitten.

Kaas2
Kaas27 jan. 2020 - 14:12

"Wanneer we miljonairs met meer dan een miljoen euro aan vermogen op de bank over dit vermogen 2% extra belasting laten betalen, kan de btw-verhoging op het openbaar vervoer probleemloos worden afgeschaft" Typerend voor links, leuke ideeën maar iemand anders mag ze betalen. In dit geval doormiddel van een belasting verhoging van 20.000. Het openbaar vervoer is buiten de grote steden een drama. Het is tijdrovend en vaak duur in vergelijking met de auto. Als je mensen uit de auto wil krijgen lijkt me dit iets om aan te pakken.

Cruise
Cruise7 jan. 2020 - 14:10

De stadsdelen Noord, Nieuw West en Zuid Oost zijn inderdaad de delen in Amsterdam inwoners die als ze met het OV reizen het financieel het zwaarst worden getroffen door de prijsverhoging echter het autobezit onder de inwoners ( ook de minder draagkrachtigen) is hier ook traditional on Amsterdams hoog en het gebruik van de fiets opvallend laag. De ouderen in deze stadsdelen zou je als gemeente kunnen compenseren door gratis of een in prijs sterk gereduceerd OV abonnement maar vooral de jongeren en werkenden zouden net als de meerderheid van de Amsterdammers binnen de Ring eens vaker met de fiets moeten gaan verplaatsen want de fietspaden zijn uitstekend en van Nieuw West naar bijv. Schiphol is goed te doen.Ook voor de vele allochtone vrouwen in de betreffende stadsdelen , die opvallend weinig fietsen in fietsstad Amsterdam , zou dit een uitkomst zijn ook voor hun integratie !

Leontrotsky
Leontrotsky7 jan. 2020 - 14:04

In heel veel derdewereldlanden wordt het OV gesponsord door de regering, dit betekent bijna gratis openbaar vervoer in steden en delen van het platteland. In Nederland sponsort de bevolking het openbaar vervoer, dit betekent peperduur openbaar vervoer in steden en ook peperduur vervoer binnen nederland. Hiervan profiteren de rijken, zij hoeven immers nooit met het OV te reizen omdat ze auto's hebben, de armen en migranten zijn de dupe, zij hebben vaak geen auto en moeten het peperdure openbare vervoer betalen.

1 Reactie
Martin Wester
Martin Wester7 jan. 2020 - 21:41

Gelul. Het ov in Nederland is niet peperduur, maar in principe voor iedereen betaalbaar (mits je ook niet een auto voor de deur wilt hebben staan). Het ov in 'derdewereldlanden' (uw woorden) is daarentegen doorgaans non-existent, hopeloos slecht georganiseerd of overgeleverd aan (voor de echt armen niet betaalbare) minitaxidiensten.

TigressApril
TigressApril7 jan. 2020 - 14:02

Openbaar vervoer in Nederland is pure oplichterij vergeleken met hoe het buiten het kapitalistische westen geregeld is.

1 Reactie
Martin Wester
Martin Wester7 jan. 2020 - 21:58

Geeft u even een aantal voorbeelden? Ik ben heel benieuwd. Of bedoelt u de inderdaad zeer indrukwekkende metrosystemen die in het (ahum) 'communistische' China uit de grond worden gestampt?

[verwijderd]
[verwijderd]7 jan. 2020 - 13:56

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
KM2
KM27 jan. 2020 - 16:15

Ja, nog steeds blij met die LG van 9 jaar oud, doet het over het algemeen nog prima al begint het beeldscherm een beetje te vervagen en de wekker klinkt nogal....schorretjes. Voor maar 15 euro aangeschaft destijds en per jaar maximaal 30 euro aan bel/sms tegoed. Is onlangs overgegaan naar KPN trouwens, was voorheen telfort.