Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rosanne Hertzberger nagelt adverteerders die seksisme Geenstijl financieren aan de paal

  •  
21-04-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
869 keer bekeken
  •  
Rosanne Hertzberger
Columnist en wetenschapper Rosanne Hertzberger, die recent de bestseller ‘Een ode aan de e-nummers’ publiceerde, roept in haar column in NRC op tot het blootleggen van de adverteerders van Geenstijl. Reden daarvoor is het programma DumpertReeten op Dumpert, de videoverzamelsite van Geenstijl. In dat programma beoordelen ‘een paar onderuitgezakte baldadige kindmannen’ kinderachtige filmpjes. De waardering drukken ze vervolgens uit in vrouwen met string die hun billen tonen. 1 paar vrouwenbillen is het minst, 5 vrouwen het meest. Raten, reten, begrijpt u wel? ‘Humor’ voor onbenullen. “Het kan zo in de tekstboeken over hoe vrouwen te objectiveren,” aldus Hertzberger.
In haar column getiteld ‘Vrouwen vernederen, big business voor Geenstijl #wiebetaaltDumpertReeten’ gaat ze vervolgens in op de succesvolle actie die de laatste maanden is gevoerd tegen Fox News wegens seksistische wanpraktijken. Onder druk van – vrouwelijke – kijkers trokken steeds meer adverteerders zich terug van de zender. Uiteindelijk moest de baas die verantwoordelijk was voor de misstanden het veld ruimen, evenals talkshow-host Bill O’Reilly. “Dan kun je nog zoveel kijkers hebben, als de opbrengsten van de advertentieruimte rond jouw programma instorten, dan leveren al die kijkers toch een stuk minder op.” Volgens Hertzberger is het een typisch kapitalistische manier van actievoeren, door inkomstenderving als drukmiddel in te zetten.
"Bij Dumpert worden vrouwen negen van de tien keer in beeld gebracht als aantrekkelijke of juist onaantrekkelijke lapjes vlees vergezeld met standaardcommentaar van reaguurders of er nu wel of geen piemel in moet. Met dat format boeken ze enorme successen: 8 miljoen unieke kijkers per maand. Vrouwen vernederen is big business. De omzet van TMG Digital groeide afgelopen jaar met 6,4 procent naar 35 miljoen euro dankzij advertentie-inkomsten van bedrijven die kennelijk geen enkel probleem hebben met de content. (…) De vraag is welke adverteerders maken deze content mogelijk? Best interessant om dat eens in beeld te brengen. Ik post alvast een screenshotje op Twitter. Doet u mee? #wiebetaaltDumpertReeten"
Ze heeft er al een paar gevonden , waaronder TNT “u weet wel, dat is dat bedrijf dat beweert de positie van vrouwen hoog in het vaandel te hebben staan”.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.