Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Remkes: boerencrisis reikt veel verder dan stikstof

Bemiddelaar noemt eerste overleg zonder protestboeren "buitengewoon constructief"
Joop

Roken in Frankrijk wordt kostbare hobby

  •  
08-07-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
55 keer bekeken
  •  
4002110395_33d93d0f7c_o
Rokers in Frankrijk zullen straks diep in de buidel moeten tasten om in hun verslaving te kunnen voorzien. Waar een pakje peuken nog nog gemiddeld 7 euro kost, moet daar strak minimaal een tientje voor worden neergelegd. Die forse prijsverhoging was een van de verkiezingsbeloftes van president Emmanuel Macron en die belofte wordt nu nagekomen.
De kersverse eerste minister Édouard Philippe liet weten:
"Tabak veroorzaakt nog altijd meer dan 80.000 doden per jaar in Frankrijk. Het is de voornaamste doodsoorzaak die we kunnen vermijden. Maar we zien dat het dagelijkse gebruik van tabak stijgt bij jongeren. Niets doen is dus uitgesloten."
De prijsstijging van zo’n 40 procent zal niet in één keer worden doorgevoerd, in plaats daarvan wordt de sigarettenprijs geleidelijk aan steeds wat hoger. Met de nieuwe maatregel wordt Frankrijk direct een van de duurste landen van Europa om te roken.
Bron: De Standaard / cc-foto: Kari Söderholm

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (52)

L.Brusselman
L.Brusselman16 jul. 2017 - 7:05

De zwarte markt zal hierdoor alleen maar meer gaan floreren.

van Eersel
van Eersel9 jul. 2017 - 17:33

Wordt op deze manier ook een statussymbool. Kijk maar naar dure auto's. De enigen die het kunnen betalen zijn rijke mensen, en die gaan dat willen laten zien.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt11 jul. 2017 - 20:14

Als je wilt laten zien dat je genoeg geld hebt om je dood te roken, ben je we erg verslaafd. Een statussymbool niet. Blijft wel een feit dat ze het makkelijk kunnen betalen. Zo zal in verhouding het aantal rookslachtoffers bij de rijken groter gaan worden dan bij de normale en kleine inkomens. Als roker doe je toch helemaal zelf.

Kepler
Kepler9 jul. 2017 - 15:30

10 euro. Haha heel goed, zo doe je dat.

Laadklep2
Laadklep29 jul. 2017 - 12:57

Blij dat ik er vanaf ben,al zie ik van de zomer in Spanje weer dat daar roken ongeveer gelijk staat aan ademen, Prijsverhoging is de allerbeste oplossing net als met brandstof, maak het een tientje de liter en er zal helemaal nooit meer een file staan.

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis9 jul. 2017 - 12:38

Dat is goed voor de mensen die sigaretten smokkelen vanuit Andorra.

Appie Mohamud
Appie Mohamud9 jul. 2017 - 11:49

Je mag je zelf doden en zelf hulp bij krijgen. Maar owee als je het langzaam doet. Hoe dan ook us belachelijk dat voor rokers steeds moeilijker word gemaakt, verbied liver alchol met meer gebruikers en doden.

Jhonathan
Jhonathan9 jul. 2017 - 8:21

Mooi. Nu nog de auto's fors duurder maken - want de banden daarvan veroorzaken enorm veel fijnstof. Nee, valt niets tegenin te brengen.

2 Reacties
Kepler
Kepler9 jul. 2017 - 15:32

Ja hoor: roken is een luxe, banden niet. Of wilde je alle mensen die de auto rijden in de trein stoppen die nu al overvol zit :)

Jhonathan
Jhonathan10 jul. 2017 - 11:05

@ Kepler 9 juli 2017 at 17:32, Dat jij in een auto kan rijden, is luxe. Simpel.

rbakels
rbakels9 jul. 2017 - 7:09

Voot mij heeft de stoere "Peter Stuyvesant" roker van weleer al lang plaats gemaakt voor het idee dat een roker een loser is, een slappeling. Het idee dat je een adbak leeglikt als je een roker (m/v) zoent laat me ook niet los. Alleen hoop ik dat ze straks alcoholgebruik net zo gaan aanpakken. In een alcholvrij moslimland kreeg ik bijna een Coca Cola vergiftiging. De hoge drankprijzen in Scandinavië leiden tot veel misbruik, de lage prijzen in Duitsland niet. Zou het ook met tabak zo vergaan?

1 Reactie
rbakels
rbakels9 jul. 2017 - 7:10

Adbak = asbak

Andrija
Andrija9 jul. 2017 - 6:08

Tja, roken het wonder middel van de eind 20ste eeuw en begin 21ste eeuw. Ik heb een ingescheurde teennagel... Komt door het roken. Ik heb last van mijn rug.... Komt door het roken. Ik heb hartfalen..... Komt door het roken. Ik heb kanker... Komt door het roken. En heb je niet gerookt? Dan komt het door het meeroken. Klaar, we hoeven niet meer verder na te denken. Roken is de oorzaak. Zonder dieper in te gaan op wat er met het lichaam aan de hand is of wat er gebeurd als we roken. Roken is eigenlijk niets meer dan gif tot je nemen en als je teveel gif tot je neemt, dan ben je minder resistent tegen bepaalde ziektes zoals kanker. Echter iemand die die in bv Rotterdam woont en werkt in de Chemical cluster aldaar, regelmatig een borreltje teveel drinkt en kant en klaar eten koopt met al het gif wat daar in zit, maakt al snel veel meer kans om kanker te krijgen dan een boer in Drente en dan heb ik het nog niet over roken. Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat roken niet heel erg slecht voor je is, maar het is 1 van de vele redenen waarom mensen kanker kunnen krijgen en zolang er gerookt wordt, wordt ook niet verder gekeken en daar schuilt het gevaar in. Verder is het natuurlijk ook zo dat de regering en niet alleen die in Nederland groot verdiener is aan roken en de belangrijkste reden waarom de accijnsen op tabak verhoogd worden is niet de gezondheid van het volk, maar de inkomsten derving doordat mensen daadwerkelijk stoppen met roken. In kranten artikelen zoals: https://fd.nl/economie-politiek/1141882/opbrengst-van-accijns-op-rookwaar-valt-weer-tegen http://www.volkskrant.nl/economie/accijns-op-sigaretten-levert-schatkist-steeds-minder-op~a3722302/ wordt dan ook niet gesproken over dat het goed gaat met het aantal rokers, maar alleen maar dat de inkomsten tegenvallen vergeleken met wat er verwacht werd. Maw... De inkomsten vanuit de accijnsen op tabak worden gewoon meegerekend in de cijfers van het rijk. Een land dat zo redeneert zit er niet op te wachten dat het volk stopt met roken. Verder is ookal uit meerdere onderzoeken gebleken dat rokers en ook dikke mensen veel goedkoper zijn voor de regering dan gezonde mensen. Ik zal hiervoor geen link gebruiken, maar zoek maar gewoon even in Google op "Rokers zijn goedkoper". Dus kostentechnisch gezien is het aan de regering gelegen om het volk vooral niet van het roken af te helpen. Dan nog een keer de aanval op de E-sigaret. Het lijkt er wel op dat deze aanval gesponsort wordt door de tabakslobby. Een mooi alternatief c.q. hulpmiddel om te stoppen met roken is de e-sigaret. Echter deze is zo verkettert dat het er op lijkt dat deze net zo slecht is als een echte sigaret en natuurlijk worden er meteen regels gesteld om het moeilijker te maken om de e-sigaret te gaan gebruiken en wordt deze meteen onder de noemer rookwaar gezet. Wat zit er in een e-sigaret? Propyleen Glycol en/of Vegetabel Glycerine Een smaakstof Eventueel nicotine PG en VG zijn onschuldige stoffen net zoals de smaakstof. Natuurlijk hebben we een probleem met nicotine alhoewel deze stof ook voorkomt in andere nachtschade planten dan alleen de tabaksplant zoals Aubergine en tomaten is deze stof aardig verslavend en zorgt voor dopemine. Het vervelende is dat ik geen onderzoeken heb gevonden over de gevolgen van nicotine buiten het roken om en aangezien de tabaksproducenten voor de verslavende werkging nog zo'n 40 stoffen heeft toegevoegd om ons afhankelijk van de sigaret te maken, lijkt het mij dan wel mee te vallen met het gevaar van nicotine (let op dit is een aanname). Men heeft een onderzoek gedaan dat het dampen met een e-sigaret en de damp zelf (meeroken) kankerverwekkend is. Dit klopt. Als je de vloeistof verbrand op minimaal 3x de toegestaande hitte dan kan dit kankerverwekkend werken. Maar ja, als ik een Kip 3x te hoog verbrand, is deze damp ook kankerverwekkend. Dit soort verdampers zijn zeker in de EU niet toegestaan. Al met al kan de e-sigaret ervoor zorgen dat mensen die al roken geen tabak meer gebruiken en en vloeistof kunnen kiezen met een steeds lagere gehalte aan nicotine waardoor ze geleidelijk aan minder tot niet afhankelijk meer worden van deze stof. Waarom is de regering dan zo tegen het e-roken? Je kan geen accijnsen heffen op stoffen zoals PG, VG, smaakstoffen en nicotine. PG en VG worden ook gebruikt in de rookeffecten in disco's e.d. en smaakstoffen zitten overal in en accijnsen heffen over tomaten en aubergines is echt niet uit te leggen. De regeringen en de tabaksindustrie zouden dus geen geld kunnen verdienen hieraan en we gaan weer een stuk langer mee, dus gaan we meer geld kosten. Als roker zeg ik.... Verbied rookwaar en help rokers te stoppen desnoods dmv de e-sigaret, als hier kosten aan verbonden zijn, dan kunnen die betaald worden uit de enorme hoeveelheid inkomsten die door de accijnsen binnenkomen, die worden dus betaald door de roker zelf en dan zijn we binnen een paar jaar van het roken af. Kunnen we daarna de suikerindustrie aanpakken en de bandenmakers (fijnstof) en ga zo maar door. We zullen er uiteindelijk wel achterkomen dat de problemen niet volledig opgelost zullen worden als niemand meer rookt en wie weet gaat de medische wetenschap dan ook weer een keer leren denken ipv een standaard excuus gebruiken.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt11 jul. 2017 - 21:34

Roken is niet alleen dodelijk, wat de auteur onderkent, maar ook heel breedsprakig. Bij deze roker tenminste. Maar dat hoeft geen typisch verschijnsel te zijn. Het is een bundeling van waar- en onwaarheden. Het is niet zodat alle levensgevaarlijke verschijnselen alleen aan roken worden toegewijd. Je zou bijna zeggen: roken maakt ook blind, of aardiger gezegd: selectief. Kanker, kan zijn oorzaak hebben in, natuurlijk, roken, maar ook overdadig suiker, obesitas, alcohol, stress, fijnstof, enz., enz. Dat lees ik. Niet altijd en alleen maar roken dus.Dan, quote: Dus kostentechnisch gezien is het aan de regering gelegen om het volk vooral niet van het roken af te helpen. Dat doen ze ook niet. Onder de, succesvolle rooklobbyisten zitten vrij veel VVDers en CDAers. Doorlezend vraag ik me af: waarom dit schrijven, wie?? Antwoord in de laatste alinea: een roker. Die niet zonder keiharde maatregelen van zijn ongezonde, dat geeft hij toe,gewoonte af kan komen. En nee: we blijven niet opeens allemaal gezond, en in leven, als er door niemand meer gerookt wordt. Maar wel een stuk gezonder, met een iets grotere kans op een langer leven.

Paddy3
Paddy38 jul. 2017 - 22:22

Snap dan weer niet waarom de accijns niet in 1 klap wordt verhoogd. Dan krijg je een schokeffect. Nu wennen mensen aan de steeds hogere prijzen en blijven ze kopen.

1 Reactie
spagaat
spagaat10 jul. 2017 - 10:17

Ik denk dat dat stiekum ook de bedoeling is. Daarom werden in NL de afgelopen decennia de verkeersboetes ook stap-voor-stap verhoogd ipv in één keer, om de inkomsten eruit voor de staat veilig te stellen.

thunderbird2
thunderbird28 jul. 2017 - 14:40

Illegaal fabriekje wordt steeds lucratiever.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2017 - 16:11

Nou tabac groeit hier prima. Zo'n "fabriek" is denk ik een rolapparaat van een paar tientjes en verder kun je die hulzen die er in moeten al kopen. Toch zie je nog niet veel tabacsplanten in privétuintjes. Wel marihuana, planten vaak heel groot ,verdekt opgesteld achter kippenhokken in volle zon worden ze meer dan twee meter. Geen idee wat er gebeurt als kippen dat eten en wat als je de eieren eet. Nou ja geef mij maar truffelomelet met canon rode wijn

richarrd
richarrd9 jul. 2017 - 7:33

De sigaretten en shag die gemaakt worden in illegale fabrieken zijn nog veel ongezonder dan de sigaretten en shag die gemaakt worden door de legale bedrijven. In de illegale sigaretten zitten veel meer schadelijke zware metalen.

Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2017 - 14:07

"Met de nieuwe maatregel wordt Frankrijk direct een van de duurste landen van Europa om te roken."......nee, iets exacter...om cigaretten te kopen. In het hele zuiden rijden er dagelijks veel bussen, met meest ouderen, naar Italie, Andorra en Spanje heen en weer. Daar kost een slof ca 20 Euro minder en een fles sterke drank mn Pastis ca 10 Euro minder. Je mag geloof ik 4 sloffen en 6 flessen per persoon meenemen, dus je wint 140 Euro. De bus rijdt met 60 mensen en kost 20 Euro pp en krijgt ook nog megakorting bij toch al goedkope restaurants daar.....heel leuk en gezellig uitje voor veel mensen.....wordt gaat dan nog meer opleveren en zal zich tot Parijs uitbreiden.

1 Reactie
korheiden2
korheiden29 jul. 2017 - 13:40

@Juppé : inderdaad. Het enorme verschil in accijnzen is zwaar belachelijk in dat ene Europa. De Fransen zullen gaan inslaan in Andorra, Italië en Luxemburg. In Duitsland en Italië is sterke drank veel goedkoper dan in ons land. Om over benzine maar te zwijgen (m.u.v. Italië dan). Een Europese Commissie die na jarenlang gesteggel eindelijk de roamingkosten gelijkschakelt kan blijkbaar niet voor eenheid in accijnzen en andere belastingen zorgen. Een Europa? Ammehoela.

Hjs2
Hjs28 jul. 2017 - 13:06

Is er geen zwarte markt probleem? Op zichzelf natuurlijk prima dat roken gewoon gaat verdwijnen.

2 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2017 - 16:31

Ja uiteraard is dat nu al probleem. Legale grijze markt komt uit het zuiden. Echt zwart uit het oosten via Bulgarije etc. U heeft gelijk, maar hoe? Een paar jaar geleden heeft weer iemand verzonnen dat rokers zich personificeren met de uitstraling van hun merk....het Peter Stuyvesant gevoel of de Stoere Gauloise....dus zijn nu de pakjes hier merkloos...men rookt niet minder. Hij had wel een beetje gelijk, want je ziet ineens weer Gauloise cigarettenkokers. Ik denk wel eens, dat mensen die dit beleid verzinnen zelf erg versuft zijn ........hash of erger?

JanB2
JanB28 jul. 2017 - 21:37

Is er geen zwarte markt probleem? Juppé geeft al aan dat het zo is en ik voorspel je dat het nog toe gaat nemen.

Wittemuis2
Wittemuis28 jul. 2017 - 12:54

Ik stopte na 44 jaar smoken, afgelopen oktober, dacht het moeilijk te krijgen. 1 week pleisters en goede wil en was ervan af voordat ik er erg in had. Vervangende esigaret schiet niet op en ook dat is niet gezond bezig zijn. De overheid zal raar staan te kijken wanneer ineens iedereen stopt dan ook nog allemaal aan de snelheid houden en men heeft een tekort in de begroting. Van mij mag het...

5 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin8 jul. 2017 - 17:33

Proficiat. Ja, als we allemaal gezond en fatsoenlijk gaan leven, dan gaat ons land failliet. Dit is een waarheid, en er zit dus iets scheef. Wil iemand dit benoemen?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen8 jul. 2017 - 19:37

[Wil iemand dit benoemen?] De pensioenleeftijd die jaar op jaar verder uit de pas loopt met onze levensverwachting.

Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2017 - 20:16

Ja Cliff, dat heet realiteitszin!

Juppé🎗
Juppé🎗8 jul. 2017 - 20:29

@Jansen...Uit de pas lopen is een eendimensionaal begrip. Tussen (persoonlijke/statistische) levensverwachting en pensioenleeftijd liggen diverse dimensies en variabelen. Die dienen flexibel ingevuld te kunnen worden. Beter voor iedereen.

JanB2
JanB28 jul. 2017 - 21:40

Wil iemand dit benoemen? Ja, schippers houdt al jaren vragen over de precieze inhoud van sigaretten af. Ofschoon ze ertoe verplicht is om de antwoorden boven ntafel te krijgen en die vragen te beantwoorden. Lobbyisten! Plus extra geld voor Dijssel! Hypocrisie in optima forma.

V2
V28 jul. 2017 - 12:47

Goh... een prijsverhoging om het roken te ontmoedigen. Ik zeg doe er 500% accijns bovenop.

Yoda2
Yoda28 jul. 2017 - 12:12

Hiermee worden inderdaad vooral armeren het meest door getroffen. In Nieuw Zeeland kost een pakje nog veel meer en zijn veel mensen inmiddels overgegaan op "P" oftewel "crack" want dat is goedkoper. (Ik ben overigens bepaald geen fan van roken, maar wel van een echt doordacht ontmoedigingsbeleid.)

5 Reacties
Buzzer
Buzzer8 jul. 2017 - 14:09

Ook voor de armeren is het beter niet te roken en te stoppen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen8 jul. 2017 - 19:40

@Buzzer, beter voor de gezondheid ja.Niet per se voor de levensvreugde Hoe je die kosten en baten moet wegen? Dat is nu individuele vrijheid.

JanB2
JanB28 jul. 2017 - 21:41

Ik ben overigens bepaald geen fan van roken, maar wel van een echt doordacht ontmoedigingsbeleid Klopt. Het wezen van een verslaving is politieke nitwits echter volkomen vreemd.

Buzzer
Buzzer9 jul. 2017 - 5:33

@Jansen & jansen rook eens bewust, dan merkt u de levensvreugde van de sigaret, koude handen, koude voeten, verhoogde hartslag en zeker elk uur opnieuw vraagt de verslaving om herbevestiging.

Buzzer
Buzzer9 jul. 2017 - 5:35

@Jansen & jansen u verward vrijheid met de slavernij van de sigaret en de tabaksfabrikanten. U denkt dat u de baas bent, stop eens een maand, dan weet u hoe vrij u bent.

koekebakker3
koekebakker38 jul. 2017 - 11:59

Dat zal hier ook gebeuren en niet ineens omdat de schoorsteen vd overheid tenslotte nog wel wat mee moet roken..

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer28 jul. 2017 - 10:52

"Die forse prijsverhoging was een van de verkiezingsbeloftes van president Emmanuel Macron en die belofte wordt nu nagekomen." En meteen een maatregel om de armeren te pakken. Die roken immers het meeste en geven dus, zeker als percentage van hun inkomen, verreweg het meeste geld uit aan rookwaar. Je vraagt je dan af hoeveel de armere gezinnen moeten laten omdat de ouders toch hun dagelijkse pakje sigaretten moeten hebben. Misschien geen verse groenten voor de kinderen? Of niet op sport?

7 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin8 jul. 2017 - 12:39

De armste mensen, zonder hoop en uitzicht, roken inderdaad meer. Alcoholgebruik, kalmeringsmiddelen: dito. Ik reken ze dat niet aan.

Hjs2
Hjs28 jul. 2017 - 13:08

Wat een argumenten, dus omdat mensen "domme" keuzes maken, mag het niet ontmoedigd worden. Alles is nu eenmaal duur als je arm bent, daar is maar een oplossing voor...

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer28 jul. 2017 - 13:17

Haha, die Cliff, misschien zijn we het hier een keertje eens. Ik ben zelf wel voorstander van anti-rook beleid maar niet via de portemonnee van de verslaafden.

Buzzer
Buzzer8 jul. 2017 - 15:24

De armen worden sowieso rijker en gezonder wanneer ze niet roken. Nu zijn ze slaaf van de tabaksindustrie.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer28 jul. 2017 - 19:22

@ Buzzer Maar ze stoppen niet. En wat is dan het doel van die prijsverhoging?

JanB2
JanB28 jul. 2017 - 21:42

daar is maar een oplossing voor… Yep. Organised Crime!!!

JanDuine2
JanDuine29 jul. 2017 - 4:52

Misschien afkicken van hun verslaving?

Anoniempje5
Anoniempje58 jul. 2017 - 10:19

"De prijsstijging van zo’n 40 procent zal niet in één keer worden doorgevoerd, in plaats daarvan wordt de sigarettenprijs geleidelijk aan steeds wat hoger." En dat is dus precies de manier om de rokers er aan te laten wennen en zorgen dat ze niet direct stoppen vanwege de prijsverhoging. Zelfde beleid als in NL al jaren is gevoerd. Precies gecalculeerd om vooral maar niet de inkomsten mis te lopen van het roken want als iedereen stopt is er een begrotingstekort. Ze moeten het eigenlijk gewoon verbieden als ze echt oprecht zijn en alleen aan de gezondheid van de rokers denken. Ik zou er nog voor zijn ook. En dat zeg ik als roker.

5 Reacties
Dirruk53
Dirruk538 jul. 2017 - 10:40

E-sigaret! Het is even wennen en kan daarna makkelijker afgebouwd worden, maar na ruim 45 jaar stevig roken ben ik gaan dampen. Scheelt heel veel rijkssubsidie (in omgekeerde richting).

Anoniempje5
Anoniempje58 jul. 2017 - 11:54

Bedankt voor de tip en inspiratie Dirruk, ik wil er al een paar weken 1 kopen maar komt er niet van. Druk druk druk en vast nog wat andere verslaafde excuses. Maar kom je ooit dan wel van de E-sigaret af? Dat zal vast ook niet uit alleen onschadelijke stofjes bestaan en ziet er, niet lullig naar u bedoeld, net zo dom uit als roken. En BB, ik kan het geld prima missen en hoef er niks voor te laten. Dus wees gerust dat er geen kinderen honger hoeven te leiden of groentes missen door mijn gedrag.

Haastig
Haastig8 jul. 2017 - 13:10

Anoniempje 8 juli 2017 at 13:54 Tip van een ex-roker: 1/ Bepaal wanneer je echt wil stoppen met roken (bedrag, leeftijd, etc), maak je keus maar één keer écht, volkomen overtuigd. 2/ Meld het aan meerdere mensen en maak een aftik-kalender (1 maand : "nog X dagen"). 3/ Ga je laatste avond uit, drink heel veel alcohol en paf je maf zodat je de volgende dag lekker brak bent (en niet aan roken moet denken). 4/ Plak nicotine-pleisters, wees voorbereid, koop wortels of iets anders knaagbaars**. 5/ NOOIT meer roken, je kan het niet bij maar ééntje laten... dus niet doen. Nooit meer. **Ik had wortels moeten kopen, werd chocola, is er nooit meer afgegaan..???? Wel blijvend gestopt met roken.

Dirruk53
Dirruk538 jul. 2017 - 14:43

Met zo'n pijpje zie je er nog belachelijker uit natuurlijk, maar het is veel minder schadelijk. Geen piepje of kuchje meer sinds dag 1 en..... het is niet verslavend.... het leidt af van de prikkel om toch weer te zondigen. Maar dampen mis je niet, de minste afleiding en je denkt er niet meer aan.

Anoniempje5
Anoniempje58 jul. 2017 - 17:44

thnx Haastig en Dirruk. Haastig u zit met; "5/ NOOIT meer roken, je kan het niet bij maar ééntje laten… dus niet doen. Nooit meer." spot on. Jaren geleden 1 stoppoging gedaan. Duurde 7 maanden tot er in de stamkroeg weer een avond binnen gerookt mocht worden. Ik dacht toen inderdaad dat ik net als de paar gelukkigen het bij een paar op 1 avond zo nu en dan wel kon laten. Not. Na 25 jaar ook nog geen enkele lichamelijke klachten ervan. 3 jaar geleden nog een röntgen foto voor wat anders en longen zijn ook nog zo schoon dat art verrast was dat ik een roker was. Maandag maar z'n E-sigaret halen want ben het al jaren wel zat om nog te roken. Minder de overheid waar ik het vaak niet mee eens ben spekken is wellicht de beste motivatie voor mij :-)