Joop

Roep in Australië om vaccinatie met Oxford-vaccin te staken

  •  
14-01-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Geen video? Klik hier.
In Australië is er onder wetenschappers kritiek gerezen op het AstraZeneca , in Nederland ook wel bekend als het Oxford-vaccin. Er worden vraagtekens gesteld bij de doeltreffendheid van het middel omdat het mogelijk maar in 62 procent van de gevallen effectieve bescherming tegen het virus zou bieden. Bij het Pfizer-vaccin is dat 90 procent.
Professor Stephen Turner, voorzitter van de Australian and New Zealand Society for Immunology (ASI), stelt dat die beschermingsgraad te gering is om met het vaccin op den duur groepsimmuniteit te bereiken en daarmee het virus uit te schakelen. “Ik zou het vanwege die mindere effectiviteit niet inzetten.” De ASI zelf verklaarde daarna dat Turner sprak als immunoloog en niet het standpunt van de medische vereniging verkondigt. Turner krijgt wel bijval van andere wetenschappers die ook vrezen dat het vaccin mogelijk niet de gewenste groepsimmuniteit gaat opleveren. Althans niet op korte termijn.
Paul Kelly, de chef volksgezondheid van de regering, wijst de kritiek van de hand. Volgens hem is van belang dat het vaccin in Australië zelf vervaardigd wordt. Daardoor is het vaccin volop beschikbaar zou gauw het is goedgekeurd door de Therapeutic Goods Administration (TGA), het Autstralische College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Naar verwachting zal dat in februari gebeuren. Australië heeft dan de beschikking over 53 miljoen doses van het bewuste vaccin. Het land telt 25 miljoen inwoners.
De Nederlandse regering heeft ingezet op het AstraZeneca-vaccin. Omdat andere vaccins eerder ter beschikking kwamen is in allerijl de vaccinatiestrategie omgegooid. De fabrikant stelt dat de onderzoeksresultaten die op een effectiviteit van 62 procent wijzen niet accuraat zijn en dat het vaccin bij komende testen beter zal scoren.
cc-foto: Andrew Parsons / No 10 Downing Street
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (35)

Thuiszitter
Thuiszitter15 jan. 2021 - 0:18

Dat is toch dat vaccin waar men bij de test perongeluk bij de eerste prik een halve dosis gaven en gevolgd door tweede met normale dosis en toen bleek dat het vaccin over de 90% scoorde ?

Juppé🎗
Juppé🎗14 jan. 2021 - 15:48

In diverse landen zoook Engeland is het vaccin van AstraZeneca al goedgekeurd en wordt al toepast. Dit op basis van de test 3 resultaten (vermoedelijk met een effectiviteit van 62%). De productie was al tijdens die testen opgestart, vandaar dat ze zoveel kunnen leveren. Er schijnt tijdens die testen geëxperimenteerd te zijn met de dosering van zowel de eerste als tweede prik, alsmede de tussentijd. Hieruit kwam een subgroep met een effectiviteit van 90%. Er zijn dus heel veel vragen, zoals over de oude voorraden, de grootte en samenstelling van die subgroep etc. Het is nog steeds zo dat ook met 62% het vaccin aan een individu bescherming biedt zolang hij geen gekke dingen gaat doen (de befaamde schijnveiligheid). Ook bescherm je er nog steeds je omgeving mee, maar ook hier minder dan met beter vaccin. De groepsimmuniteit halen we er waarschijnlijk onvoldoende mee.....maar die gaat met alleen Pfizer te lang duren. Er komen met het vaccineren met AstraZeneca dus beduidend minder mensen in het ziekenhuis of de IC. Een zeer grove gok is 62 procent minder van de genen die zijn gevaccineerd met dit vaccin. De enige vraag die w.m.b. relevant is voor wel of niet doorgaan is.....kunnen de mensen die hiermee gevaccineerd zijn nog ingeënt worden met beter vaccin zodra dit beschikbaar is? Hier in Frankrijk is het vaccin van Sanofi weggegooid terwijl het aan de groep beneden 50 jaar 90% bescherming bood. Daarboven liep dat terug naar beneden de 70%. Ze zijn nu beter aan het ontwikkelen. Ik was er maar mee begonnen....

3 Reacties
Stijn Geel
Stijn Geel14 jan. 2021 - 16:58

"Hier in Frankrijk is het vaccin van Sanofi weggegooid terwijl het aan de groep beneden 50 jaar 90% bescherming bood" Dat zou wel heel zonde zijn. Ik kan er niet veel over vinden in de Nederlandse media, maar daar begrijp ik uit dat het een probleem met dosering is. Een hogere dosis laat betere resultaten zien bij dierproeven (apen).

Jozias2
Jozias214 jan. 2021 - 22:14

@ juppe Klopt, en aangezien de discussie niet gaat over e veiligheid zou ik zeggen geef een nationale nood goedkeuring. Start met vaccineren op basis van vrijwilligheid voor de groep 18-55 jaar vooruitlopend op EMA goedkeuring. Als je in een maand een paar miljoen mensen kan vaccineren is het effect van de Britse variant weg of veel minder.

Juppé🎗
Juppé🎗15 jan. 2021 - 9:46

« maar daar begrijp ik uit dat het een probleem met dosering is. « ....bij Sanofi niet alleen de dosering. Ook de mix dacht ik. Het werkt niet optimaal bij ouderen en dat is juist de kwetsbare groep. Maar beneden 50 waarbij de meeste verspreiders zitten was het goed. Nu gaat het terug naar de ontwerptafel en dat duurt 5 maanden. If at all. @Jozias, ja , maar alleen als die mensen later nog zonder problemen het betere vaccin kunnen krijgen......

GoudenBergen
GoudenBergen14 jan. 2021 - 11:51

Een tijdje geleden schreef iemand hier dat vaccins die alleen door Big Pharma ontwikkeld worden beter zijn dan die waar ook de overheid via de universteit bij betrokken is. Dat lijkt nu op te gaan voor het Oxford medicijn, Private bedrijven doen dingen grosso modo nu eenmaal vaker beter dan overheidsinstellingen.

12 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen14 jan. 2021 - 11:52

Oxford medicijn, = Oxford vaccin.

JanB2
JanB214 jan. 2021 - 13:05

Wat een gezwets.

GoudenBergen
GoudenBergen14 jan. 2021 - 13:47

@JanB Mensen die echts iets kunnen beginnen vaak voor zichzelf of zoeken een baan in het bedrijfsleven.

Molly Veenstra
Molly Veenstra14 jan. 2021 - 15:00

@GoudenBergen Nee, het gaat om geld. Als je voor jezelf begint of een baan zoekt in het bedrijfsleven ga je waarschijnlijk meer geld verdienen dan bij een baan voor de overheid. Dat is een belangrijk verschil.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart14 jan. 2021 - 17:02

Je bent erg mild, @JanB. Volgens ons genie zijn Einstein, Feynman et tutti quanti... ach, laat ook maar, ... domrechts is te hardleers. Gewoon op negeer.

ondine
ondine14 jan. 2021 - 17:59

Tjah, vandaar dat het internet, lasers, de eerste ruimtevlucht etc. Allemaal privaat was. Oh wacht! Die laatste 2 komen zelfs uit de Sovjet unie! Waar private partijen goed in zijn is adoptie en commercieel iets aan de man brengen, en geld verbasteren aan onzinbaantjes, marketing tegen elkaar geld rondpompen, prijzen van dingen hooghouden met patenten (welke van overheidsuitvindingen dus belastinggeld zijn afgeleid...) Maar nee, de wereld zit simpel in elkaar. De genieën bovenaan een veld gaan liever bij een stressvolle commerciële job beginnen in de private industrie dan een publieke non-profit functie, want mensen die zo veel passie hebben voor hun kunde en vak kiezen voor geld. Daar studeren ze jaren voor door! Ookal kan menig wetenschapper beter verdienen met een kortere studie. Ik zelf zit in de computerwetenschappen, en mijn vriendin in de chemical engineering, na je masters kun je vaak al privaat beginnen voor 70-100k per jaar, toch kiezen de meeste geïmpassioneerde individuen vaker voor een job waar ze hun veld mee verder brengen, om zo ver te komen moet je al een passie hebben die niet financieel is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jan. 2021 - 21:28

Als je kiest voor het bedrijfsleven is dat gewoonlijk een kwestie van geld ipv onderzoeksinteresse.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard15 jan. 2021 - 9:19

@JanB en Vleesberg:Je ziet wat staatsgeleide ontwikkelingen voortbrengen in Rusland: de Lada.

dezeeuwgerard
dezeeuwgerard15 jan. 2021 - 9:19

Oja, en de levertijd was 10 jaar!

GoudenBergen
GoudenBergen15 jan. 2021 - 10:56

@Grietje @JanB Extreeminkse mensen zijn niet dom maar wel wereldvreemd en utopistisch. Hun utopieën eindigen onveranderd in dystopieën. Er loopt een directe lijn van het misdadige marxisme naar de Goelags. De communistische staten zijn het beste voorbeeld van een systeem waar in principe iedereen in de publieke sector werkte. Dit leidde tot volledig stagnatie, zowel economisch, matschappelijk als politiek. Het eindresultaat was armoede en onderdrukking. In 1989 stortte het hele systeem krakend in elkaar.

GoudenBergen
GoudenBergen15 jan. 2021 - 11:12

matschappelijk = maatschappelijk

GoudenBergen
GoudenBergen15 jan. 2021 - 11:45

Het internet vindt zijn oorsprong in ARPANET, een systeem dat militaire en universitaire netwerken met elkaar verbond. Het gebruik van internet bleef lang beperkt tot de academische wereld en een aantal grote bedrijven. Begin jaren negentig begon de commercialisering, het aantal web sites groeide enorm en de eerste zoekmachines verschenen. In 1998 werd Google opgericht, in 2004 ontstond Facebook. Pas nadat commeciële bedrijven zich met het internet gingen bemoeien kon het uitgroeien tot het wereldwijde netwerk, dat de wereld tijdens de corona pandemie draaiend houdt.

Baron von Kleef
Baron von Kleef14 jan. 2021 - 11:45

3 weken eerder; " Het AstraZeneca-vaccin is 62 tot 90 procent effectief, zo lieten de eerste onderzoeksresultaten zien.Tegen The Sunday Times zei AstraZenecatopman Pascal Soriot maandag dat dit percentage nog kan oplopen naar 95 procent." Aldus de AstraZeneca-topman Pascal Soriot.

2 Reacties
NoahAmber
NoahAmber14 jan. 2021 - 15:58

Tja , Pascal zal echt niet zeggen dat hij rotzooi verkoopt. Iets met wc-eend

Baron von Kleef
Baron von Kleef14 jan. 2021 - 16:38

@NoahAmber Was dat het maar, ze weten het gewoon niet. Pfizer idem. Vandaar het klinisch onderzoek van 10 á 15 jaar wat normaal gesproken behoort plaats te vinden.

JanB2
JanB214 jan. 2021 - 11:36

"stelt dat die beschermingsgraad te gering is om met het vaccin op den duur groepsimmuniteit te bereiken en daarmee het virus uit te schakelen" Klopt. Zeker als er daarbij nog een redelijke groep is die zich niet laat vaccineren. Dat laatste maakt dat het zelfs met alleen het Pfizer-vaccin nog maar de vraag is of we groepsimmuniteit kunnen bereiken.

6 Reacties
JanB2
JanB214 jan. 2021 - 11:37

PS Paul Kelly heeft geen idee waar hij het over heeft.

Jozias2
Jozias214 jan. 2021 - 15:15

We zullen altijd groepsimmuniteit bereiken. Of door het vaccin of door de ziekte door te maken.

JanB2
JanB214 jan. 2021 - 16:23

Ja, maar die 2e optie is dus onacceptabel.

Jozias2
Jozias214 jan. 2021 - 17:54

@jan b Waarom? Als je een immuniteit van 70% nodig is en de huidige schattingen zijn dat 15% Het al gehad heeft dan zal van de 38% die niet beschermd is zo'n 5% zelf al beschermd zijn. Dan zit je al op 67%. Het virus zal dan zeer langzaam rond gaan vanwege de aanwezige bescherming totdat 3% Het gehad heeft. Die 3% zal de zorg niet overbelasten.

Thuiszitter
Thuiszitter14 jan. 2021 - 18:50

Jozias - cijfertjes gooien gaat het niet om , heb je in je netwerk bekenden die zijn getroffen door het virus en een verdomd moeilijke tijd daarna doormaken ? Mensen die daarna nog steeds bij lange na niet de ouwe zijn ? Ik ken er inmiddels veel w.o. een van mijn dochters. Jan heeft dus helemaal gelijk meemaken is geen optie .

Jozias2
Jozias214 jan. 2021 - 20:58

@thuiszitter, Voor een klein deel is het inderdaad maar voor het overgrote deel niet. Het punt is dat veel mensen het al meegemaakt hebben. Als we een paar procent tekort hebben voor groepsimmuniteit en iedereen is gevaccineerd die gevaccineerd wil worden wat denk je dat er dan gaat gebeuren? Dan gaan de maatregelen echt van tafel en zullen er nog een paar mensen ziek worden (oa anti vaxxers). Dat is net zoiets als het verkeer. Enige schade nemen we als maatschappij op de koop toe.

Jozias2
Jozias214 jan. 2021 - 11:28

Wat een onzin. Voordat er vaccins waren werd gehoopt op een beschermingsgraad boven de 55%. Daarnaast, je kunt of wachten tot er aan het einde van het jaar voldoende pfizer vaccins zijn of nu de meerderheid van de bevolking beschermen en de groei enorm vertragen. Daarnaast ga je ook met dit vaccin wel de immuniteit behalen.

adriek
adriek14 jan. 2021 - 11:16

"... stelt dat de onderzoeksresultaten die op een effectiviteit van 62 procent wijzen niet accuraat zijn ..." Dus herhalen we het onderzoek in de hoop op een betere uitkomst? Hoe is dat eerste onderzoek uitgevoerd dan? Broddelwerk, of slecht 'gefilterde' proefpersonen of resultaten? Dit klinkt niet hoopgevend voor het Oxford vaccin en de fabrikant ervan.

5 Reacties
Grozny
Grozny14 jan. 2021 - 12:26

"Hoe is dat eerste onderzoek uitgevoerd dan? Broddelwerk, of slecht ‘gefilterde’ proefpersonen of resultaten?" Meestal worden dit soort onderzoeken niet op algemene populatie populaties uitgevoerd. Te wit, te jong, teveel mannen. Ook achteraf in de analyses wordt heel veel gekneed (Mensen weghalen, definities aanpassen ect..) om tot een gewenst percentage te komen.

Cageman2
Cageman214 jan. 2021 - 12:43

Volgens mij gingen ze de dosis vaccin aanpassen en hoopten ze daarmee betere immuunreactie en latere bescherming te krijgen

Stijn Geel
Stijn Geel14 jan. 2021 - 15:06

Dit vaccin is in meerdere landen (waaronder Australië en UK) voorlopig goedgekeurd op basis van 3e fase onderzoek van Oxford Universiteit. Ze gebruiken het daar nu al ruim twee weken. Dit 3e fase onderzoek is wat rommelig uitgevoerd, omdat universiteiten nu eenmaal minder ervaring hebben met dit soort grootschalige onderzoeken zoals 'big pharma' zoals bijvoorbeeld AstraZeneca. Er is bijvoorbeeld aan een aantal testpersonen een halve dosis gegeven en/of er is te kort/lang gewacht met het geven van een 2e prik. Dit beïnvloed de effectiviteit nogal. Dit is exact de reden dat de FDA in US en EMA in Europa om aanvullende gegevens heeft gevraagd voordat de goedkeur voor Europa/US gegeven wordt. Bovendien eist de FDA dat 3e fase onderzoek mede in de US wordt uitgevoerd, dit heeft Oxford niet gedaan. Daarom is het 3e fase onderzoek opnieuw uitgevoerd, ditmaal (mede) in de US en onder leiding van AstraZeneca. Deze onderzoeken zijn afgerond en de resultaten liggen nu bij de EMA ter beoordeling.

Stijn Geel
Stijn Geel14 jan. 2021 - 15:09

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/12/waarom-duurt-de-toelating-van-het-oxfordvaccin-zo-lang-a4027200

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 jan. 2021 - 20:18

[Te wit, te jong, teveel mannen] een gebruikelijk probleem dat met gebruik van statistische wegingsprocedures niet kan worden verholpen.