Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Rob Riemen: 'Jongeren worden verneukt waar ze bij staan'

  •  
03-01-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Riemen_300.jpg
Cultuurfilosoof haalt hard uit naar Europa ... 'Denkers hebben plaats moeten ruimen voor opiniemakers en de flauwekul overheerst overal'
Cultuurfilosoof Rob Riemen gaf een interview aan het Belgische Knack over Europa en Europeaan zijn, waarin werkelijk niemand gespaard wordt. Met name jongeren zijn de klos. Riemens uitspraken over hun ‘georganiseerde domheid’ zijn inmiddels duizenden keren gedeeld op internet.
‘Ik doe een oproep aan alle weldenkende mensen: verenig u, want het is allang geen vijf voor twaalf meer,’ zegt Riemen.
‘Het is nu tien seconden voor twaalf. We zien hoe angst en haat zich als een vuur door de samenleving verspreiden. We zien hoeveel agressie vluchtelingen oproepen. En dan maar blijven zeggen dat er niets aan de hand is. Nemen we liever nog een kop koffie en kijken we verder naar tv? Ja, dat kan, maar lang zul je dat niet meer volhouden.’
Volgens Riemen zijn in de laatste twintig jaar vooral media en onderwijs erop achteruit gegaan.
‘Wetenschap en techniek gingen vooruit, maar ik vind het toch grappig dat vinyl helemaal terug is en dat mensen hebben ingezien dat het e-book iets is als vrijen met een sekspop.’
‘Wat me vooral opvalt, is de passiviteit van de hedendaagse jongeren. Ze worden verneukt waar ze bij staan en ze reageren gewoonweg niet. “Als wij eruit stappen, stappen anderen er wel weer in,” zeggen ze, “en dan verliezen we onze baan.” Dat lijkt het enige wat nog telt, terwijl het toch veel belangrijker is om te ontdekken wat je passie is. Wanneer men over een paar eeuwen terug zal kijken op onze tijd, zal men dit ongetwijfeld het tijdperk van de georganiseerde domheid noemen.’
De Europese jongeren zijn niet de enigen die een veeg uit de pan krijgen van Riemen. Zo zegt hij over Guy Verhofstadt:
‘Dat is een politieke kwakzalver eerste klas. Hij vindt dat we ons niet mogen laten opsluiten in onze eigen nationale identiteit, en daar ben ik het nog mee eens. Maar hij negeert het feit dat er uiteraard wel een culturele identiteit bestaat, de Europese identiteit die voortkomt uit een intellectuele traditie die van Socrates via Spinoza, Thomas Mann en Albert Camus tot bij ons is gekomen.’
Over Brussel:
‘Brussel is een ontzettend lelijke stad waar het hoofdkwartier van de economische unie is gevestigd, dat is alles. De echte Europese hoofdstad is eerder Praag, denk ik. In Brussel zitten alleen maar uitgerangeerde politici die elders niet meer aan de bak kunnen. Geen van die lui komt nog terug in de nationale politiek. Er is maar één ding erger dan de EU zoals we die nu kennen, en dat is het uiteenvallen van de EU. De huidige Europese politiek is hard op weg dat te bewerkstelligen.’
Over de opvatting dat de Europese economie moet concurreren met China en de VS:
‘Hoelang heeft iemand met een gemiddeld IQ nodig om te beseffen dat dit baarlijke onzin is? Nog geen minuut, denk ik. Zulke stellingen worden toch alleen gespuid door mensen die nooit nadenken?’
Over het onderwijs:
‘Het ideaal van de universitas, gericht op de ontwikkeling van een cultureel geheugen, welsprekendheid en morele en historische kennis, is verlaten. In de plaats zijn de verwetenschappelijking en de vereconomisering gekomen. De kwaliteit van het bestaan is daar de dupe van, met als gevolg de grote geestelijke leegte van vandaag. Massacultuur en massademocratie heersen. Denkers hebben plaats moeten ruimen voor opiniemakers, en de flauwekul overheerst overal.’
Over afgeven op “de elite”:
‘Omdat we in een lege cultuur leven waarin de betekenis van woorden verloren is gegaan. Het woord elitair is verengd tot ontoegankelijk, behorend tot een kleine groep, exclusief. Zolang het over de amusementselite of de sportelite gaat, zien we geen enkel probleem: met die mensen willen we allemaal een selfie. Maar als het om cultuur gaat, ben je opeens elitair. De oude betekenis van dat woord is nochtans ‘het beste’. En dat beste is tijdloos. Vandaar dat we vandaag de dialogen van Plato nog kunnen lezen, en de muziek van Bach nog kunnen beluisteren.’
Alle hoop is volgens Riemer echter nog niet verloren. Het tijdperk van de Europese beschaving is geenszins voorbij:
‘Europa is overal waar mensen naar een boekhandel toe gaan, waar ze samenkomen om te praten, waar ze zich bekommeren om het klimaat of de vluchtelingen, en ga zo maar door. Overal waar de Europese geestelijke waarden zich manifesteren is Europa. Die beschaving is geen kwestie van instituten of regeringen, maar van ieder onder ons.’
Bron: Knack.be Cc-foto: DeBuren

Meer over:

leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (54)

Hamster2
Hamster210 jan. 2016 - 15:58

Ik geloof helemaal niet dat jongeren tegenwoordig niet meer reageren. Het is alleen zo dat de nieuwe generatie een zeer ander wereldbeeld heeft dat de babyboomers. Die andere mening wordt snel als dom of recalcitrant weggezet. Goed voorbeeld is het komende referendum. Een bijzonder grote groep uit onvrede tegen de gang van zaken van de Nederlandse regering. Op een ongekende manier wordt binnen de democratische mogelijkheden een manier gevonden om inspraak te eisen. Je zou verwachten dat dit massaal toegejuicht werd, welke mening je ook bent toegedaan. Maar nee, zelfs dit inititief wordt weggezet als schoppen in de marge. De kloof wordt alsmaar groter.

Uitgekleed
Uitgekleed6 jan. 2016 - 15:05

Over de opvatting dat de Europese economie moet concurreren met China en de VS: ‘Hoelang heeft iemand met een gemiddeld IQ nodig om te beseffen dat dit baarlijke onzin is? Nog geen minuut, denk ik. Zulke stellingen worden toch alleen gespuid door mensen die nooit nadenken?’ - See more at: http://www.joop.nl/opinies/rob-riemen-jongeren-worden-verneukt-waar-ze-bij-staan#sthash.toTRCPTL.dpuf Ik heb daar vaak over moeten nadenken maar ben er niet uitgekomen. Wat moet een werknemer hiermee. Hem/haar wordt wel gevraagd er in zijn/haar eisen rekening mee te houden. Het is een neoliberaal hoofdpijnpunt want het wordt door hen altijd onder onze aandacht gebracht. Hoe moeten wij simpele zielen dit kennelijke gevaar inschatten.

Anja Lodewijks
Anja Lodewijks5 jan. 2016 - 18:18

Tijdens rellen in Amsterdam in 1966, in de tijd van de provo’s, probeerde burgemeester Gijsbert van Hall in een toespraak de problemen met de jeugd in een ander perspectief te plaatsen door te verwijzen naar het volgende citaat: “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training ... Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, ... en tiranniseren hun leraren”. Na het aanhalen van dit citaat noemde Van Hall in zijn toespraak de bron van het citaat: de filosoof Sokrates die in de 5e eeuw v.Chr. leefde. Waarmee van Hal wilde aangeven dat problemen met de jeugd van alle tijden zijn en men daar dus niet teveel gewicht aan moet toekennen. En we zouden nog verder terug kunnen gaan in de tijd. Uit spijkerschriftteksten, die nog bijna 2000 jaar voor de tijd van Socrates zijn geschreven, kunnen we uit beschrijvingen van de ideale verhoudingen afleiden dat men toen al een concept had van problemen in de opvoedingsrelatie en dat kinderen zich brutaal konden gedragen tegenover hun ouders, of dat jongere kinderen hun oudere broers en zussen tegenspreken, en zoons hun vader. Het aanhalen van een citaat uit de Oudheid is de geleerde variant van: “ach, zo was ik vroeger ook, er is niets nieuws onder de zon, maakt u zich geen zorgen”. Wat burgemeester Van Hall er echter niet bij vertelde is dat de filosoof Plato, in de teksten die hij zijn leermeester Socrates in de mond legt, dergelijk wangedrag van de jeugd wijt aan een slechte opvoeding. Aristoteles dichtte jeugdigen zelfs nobele motieven toe; ze waren weliswaar wat onbesuisd, wispelturig, en onnadenkend, maar in principe hadden ze een goede inborst. Wat de jeugdige nodig had was de begeleiding van een oudere, wijze man. Deze Griekse filosofen gaven dus opvoeders de schuld wanneer het fout ging met de jeugd. Men kon het alleen niet eens worden over de beste aanpak. http://www.leidenuniv.nl/nieuwsarchief2/content_docs/080208/oratie-westenberg.pdf

Poezenmens
Poezenmens5 jan. 2016 - 15:28

Mark Zuckerberg, John de Mol, Steve Jobs, Silicon Valley, het nieuwe referentiekader van de jeugd in de 'nieuwe tijd' waar verdieping niet belangrijk meer wordt gevonden.

Peter Broekman
Peter Broekman5 jan. 2016 - 11:59

Zo daar ben ik weer, een nieuwe naam want al het andere lukte niet. En bijna al mijn bijdragen van de laatste dagen zijn verdwenen ook degene die ik bij dit onderwerp had geplaatst. Over Riemen, ik vind hem een beetje goedkoop herrie maken. Ik krijg het idee dat hij vooral boos is omdat hij zijn ideeën niet verkocht krijgt. En dat verbaast me niks. Als je wilt overtuigen doe het dan met argumenten en niet met al of niet uit zijn verband gerukte citaten. Bovendien vind ik zijn kritiek op de jeugd getuigen van weinig inzicht. Hun kritiek is gewoon de zijne niet. Riemen is iemand die is opgegroeid met het idee dat een eenmaal geassembleerd beeld van de maatschappij een leven lang mee gaat. Hij is van een generatie die in alle comfort kon leren en werken en denkt dat de wereld die hem vormde nog steeds bestaat. Maar zoals Marx al zei, de onderbouw bepaalt de bovenbouw. Deze jeugd kent andere omstandigheden, dat hij dat als filosoof niet ziet, zegt veel. Wat me ook opvalt is dat Riemen zo wanhopig om zich heen trapt. Alsof hij boos is dat zijn wereldbeeld alleen nog logisch lijkt in de benauwenis van zijn eigen studeerkamer, waar de tijd zoals bij veel van zijn generatiegenoten lijkt te zijn gepreserveerd, als een vorm van zelfbehoud. Of jeugdsentiment.

Roy Lemmer
Roy Lemmer5 jan. 2016 - 11:09

De jongeren van nu worden verneukt door een generatie ouderen die zich tijdens de jaren '50, '60 en '70 heeft afgezet tegen hun eigen ouders, regels en overheidsbemoeienis. Het is frappant dat juist deze generatie de bemoeizucht, betutteling en het afnemen van vrijheden tot een kunst verheven heeft. En dat niet alleen voor de jongeren die een loodzware erfenis krijgen, maar voor iedereen in de samenleving.

Alerik1984
Alerik19843 jan. 2016 - 16:47

Ik zie het een en ander voorbij komen dat prima aansluit op de wat verder doordenkende PVV sympathisant. :)

Bakoe
Bakoe3 jan. 2016 - 16:47

Geweldige uitspraken waar ik me voor een groot gedeelte in kan vinden. Ik ben alleen bang dat de de ondergang van Europa en haar cultuur niet meer te stoppen is. Zie inderdaad de debilisering van jongeren met hun iphone's en selfies. Het gezwam op facebook en geleuter op de tv. Ik denk toch eerder dat Spengler gelijk heeft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Der_Untergang_des_Abendlandes

Zjenny
Zjenny3 jan. 2016 - 16:47

Gelukkig zijn er in mijn wereld en leven velen van dit soort kaliber. Hier op Joop zijn het er maar een handjevol en zou je bijna geloven dat de wereld waanzinnig is...en dat is ie natuurlijk ook wel...maar die paar mensen hier..., die weten dat ook en zien het theater en drama voor wat het is. Rob Riemen, please laat je wat vaker zo horen.

Uilenspiegel
Uilenspiegel3 jan. 2016 - 16:47

Hup Rob!

José
José3 jan. 2016 - 16:47

Ik heb laatst het jubileumnummer van zijn Nexus-instituut - 'De terugkeer van Europa. Haar tranen, daden en dromen'- gelezen en daar staan een aantal boeiende essays en overdenkingen in. Hier een overzicht van de dichters en denkers die eraan meewerkten: https://www.nexus-instituut.nl/nexus-publicaties/tijdschrift-nexus/70

Roberti
Roberti3 jan. 2016 - 16:47

"flauwekul overheerst overal'' Zet de tv maar aan. We krijgen geen talent te zien, alleen maar bn-ners, die alles wel kunnen tot aan opera zingen toe. Sterren heten dat. En die gaan bij elkaar slapen, wat we ook weer mogen zien, of het fel oranje gekleurde scherm met niets anders dan gierende bedfellows van mevrouw de mol, die nationalisme de huiskamers in kotsen. Alles om de paar minuten afgewisseld door steeds langer durende reclameblokken, want die kotsers moeten natuurlijk wel flink betaald worden. Het decadente hof van Lodewijk de 14e zou er vast razend jaloers op zijn geweest.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 jan. 2016 - 16:47

Eenieder die zichzelf als opiniemaker afficheert is eigenlijk een opinieschreeuwer die de dictatoriale neiging heeft te vinden dat een ander mee moet gaan in zijn eigen opinie.

mordicant
mordicant3 jan. 2016 - 16:47

Een oude conservatief in wiens ogen de moderne jeugd niet deugd en veranderingen voorkomen moeten worden. Uiteraard heeft hij deels gelijk maar mensen die zo overtuigd van het eigen gelijk zijn moet je niet klakkeloos in hun mening volgen. Een groot probleem van deze tijd is cynisme, het zou Riemen sieren daar eens wat aan te werken

Armagaddon
Armagaddon3 jan. 2016 - 16:47

>>> Haute Chapeau...!!...dit moest maar eindelijk 'n keer naar buiten gebracht worden, ben daar in eerste instantie en in principe mee eens.. >>> Een waarlijk Oman, dit soort huidige ontwikkelde westerse kapitalisme (gelukkig) ten dode is opgeschreven, die niet op de grondslagen van de culturele normen en en waarden is gebouwd.. Maar op selectief gegeven van vrijheden van economische en bancaire en financiële syndicaten, op basis van verdeel en heers systeem vanu uitbuiting van het eigen volk en grondstoffen( Groninger gas debacles), dus het neo-kolonisatie onder dekmantel van het uiterst hypocriet egoïsme van het doorzichtige domme neo(fatale, feodale) liberalisme..zie de stuitende dure contraproductiviteit.. >>> Ter ondersteuning van Cultuurfilosoof Rob Riemen opvallend dat met het VVD debacle bezuinigt werd op cultuur, en op de autowegen snelheden verhoogt op verschillen delen van de weg en de tijd....Schulz.s argument. on gewone mensen ook wat te gunnen en de veiligheidsinvesteringen n aan verbonden....gut...gut..dus duurder, milieu om een paar minuten tijdwinst te hebben...mijn broek viel uit.. >>> Inderdaad hebben we tekanen van politieke kwakzalvers, waarbij het mondwerk veel beter ontwikkeld is dan het denkwerk..nog maar niet te praten het overduidelijk gebrek aan visie en inzichtelijk inhoudelijk vermogen de onderwerpen betreffend, zie de contraproductiviteit en de aveRechtse uitwerkingen in de maatschappij...!! update 3 jan 2016 Uitbuiting door werkgevers van gediplomeerde psychologische starters met einddiploma's......Utbuting van de zogeeoemde WEP ers ( werkervaringsplaatsen) >>> Algemeen: http://www.tvuitzendinggemist.nl/nederland-2/de-monitor

JoopSchouten2014
JoopSchouten20143 jan. 2016 - 16:47

x ... Voor kinderen. http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/12/30/bancocracy-dit-financiele-systeem-gaat-niet-samen-met-democratie

Brauswasser
Brauswasser3 jan. 2016 - 16:47

Is het niet zo dat het westen te filosofisch en veel te softie is geworden, met een discussie, om een discussie, via een discussie en door een discussie. Met name is mijn ervaring dat de alfa-mens met haar doctorandussencultuur daar goed in is geworden en dat de betacultuur met haar ingenieurs en technisch specialisten, daar veel meer directer in zijn en meer ondernemend zijn. Hierbinnen speelt uiteraard ook de kansberekeningen op een baan. In de doctorandussencultuur moet je wel heel goed zijn, anders voor jou 20 anderen. De betacultuur weet gewoon dat bedrijven daar anders tegen aan kijken met ca. 150.000 vacatures in Nederland en niet te ver over de Duitse grens in NRW ook nog eens 50.000 vacatures, die moeilijk of momenteel niet zijn in te vullen. Daarnaast zie je ook steeds meer TU-studenten, die naast hun exacte studie, er een studie financieel management op UNI-niveau er bij doen. Nieuwe technieken geven een verschuiving in het marktmechanisme. ● Dankzij de nieuwe technieken zijn zelfs de filosofische lijntjes korter geworden. Maar ook dat moet Cultuurfilosoof Rob Riemen nog ontdekken. Rob nu 53 jaar oud is ook wel toe aan een revisie via zelfreflectie. Inzake de media is het gewoon wat ga ik er mee doen ? keuze tussen de aan-uit-knop. Naar een programma kijken met het verstand op -0-, is ook niet altijd fout. Is er geen nieuws dan maken wij nieuws of wij gaan kijken naar een politicus die zijn grammofoonplaat (nu USB-stick) afdraait en denkt dat de kiezers malloten zijn. Komen de kiezers in opstand dan zijn het fascisten of minimaal PVV-ers. Maar een boek moet je in de hand kunnen houden en de papiergeur moet je kunnen ruiken. Wat is elitair en wanneer ben je hoog opgeleid ? Er zijn genoeg hoog opgeleiden met een pretpakket studie. Dan nog de groep werkelozen die vinden dat ze nog zeer bruikbaar en capabel zijn, tot een test het tegendeel uitwijst. Vervolgens zijn ze zwaar beledigd. Oh Ja, de EU. Weten wij dan nog steeds niet dat wij de 17de deelstaat zijn van Duitsland met postbusnummer -17- in Berlijn. Dat het onderwijs op MBO, HBO en UNI, in kwaliteit heeft ingeleverd en moeite heeft met de aansluiting van de vraag vanuit de markt, bedrijven en organisaties, dat is al een oud gegeven.

Brauswasser
Brauswasser3 jan. 2016 - 16:47

"zijn bij uitstek in staat antwoord te geven op de vraag die in elk gesprek centraal stond: wat heeft het leven je geleerd" ? Mijn reactie na bijna 40 jaar ondernemerschap en de gesprekken over de hele wereld bij projecten op de werkvloeren tot in de directiekamers. Als je veel onderweg bent, heb je veel tijd om na te denken, zaken te ontdekken en te vergelijken, vanuit analyses.

Uitgekleed
Uitgekleed3 jan. 2016 - 16:47

Jammer dat hij de jongeren zo hard bejegent. Het stuit onmiddellijk terug op de opvoed generatie die kennelijk niet in staat waren of zijn culturele waarden mee te geven. Die zijn mee getransformeerd met het economisme. Net de VPRO uitzending gezien over de uitbuiting van afgestudeerde psygologen. Die moeten toch zeker hun eigen situatie in kunnen schatten, maar laten zich uit angst in de luren leggen door langdurig voor niets te werken. Die jongeren worden verneukt waar ze bij staan. Overigens heb ik zelf een kleindochter die net is agestudeerd als clinisch psygologe die ook even voor niets heeft gewerkt maar nu wel betaald werk heeft in haar vak. Heeft zij denk ik geluk gehad. Ja de reclame wat overstroomt van helpers die jongeren met van alles willen helpen maar moet economisch wel gewoon betaald worden en als ze dat zelf niet kunnen dan is de conclusie dat zij te dom zijn volgens diezelfde reclame. Het maakt mensen onzeker en vooral ongelukkig. Zij geloven nog in de maatschappij en eigen kunnen, daarom is het dat ze nog niet in opstand komen.

peterh2
peterh23 jan. 2016 - 16:47

De EU is niet de oplossing, zij is juist de oorzaak en het probleem: Zie hoe de democratisch gekozen regering in Griekenland kapot werd gemaakt en hoe men nu Polen wil beperken (ook al lijkt dat sympathiek, het is gewoon inmenging in binnenlandse aangelegenheden). De elite staat geen afwijkende regeringen meer toe, reken maar dat een zuiver communistische of socialistische keuze van de kiezer ook door deze ongekozen bureaucraten geblokkeerd zal worden. Je jeugd wordt verneukt inderdaad, de pensioenen verdampen sneller dan de ijskap van de noordpool door het monetaire beleid van de ECB.

TomPoes2
TomPoes23 jan. 2016 - 16:47

"Hoezo negeert Verhofstadt dat? Hij stelt die Europese culturele identiteit juist voortdurend tegenover het bekrompen nationalisme." Ja, dat staat er ook: "Hij vindt dat we ons niet mogen laten opsluiten in onze eigen nationale identiteit, en daar ben ik het nog mee eens." maar Riemen verwijt hem dat hij dat niet invult, maar dat het slechts een politieke slagzin is in het kader van zijn Europese carrière: "Hij reduceert de mens tot een louter economisch wezen, stelt dat de vraagstukken waarmee deze mens geconfronteerd wordt alleen op politieke wijze opgelost kunnen worden, en schuift dan zichzelf naar voren als de beste oplossing. De Verhofstadts van deze wereld - en daar reken ik de hele Europese Commissie bij - vormen een grote bedreiging voor Europa. Zij zullen de crisis niet oplossen. Zij zíjn de crisis." Maar als 1 van zijn neo-liberale helden te kijk wordt gezet, dan leidt dat bij Piet al gauw tot leesblindheid en een onbedwingbare neiging om de boodschapper te beschadigen met het soort platte roddels die je van de regenboogpers zou mogen verwachten.

CharlesdeValois
CharlesdeValois3 jan. 2016 - 16:47

Bij deze gedachten mis je de wetenschappelijke uitwerking van de hypotheses. Voor je het weet schep je schijnverbanden en ben je bezig met beeldvorming.

crumb2
crumb23 jan. 2016 - 16:47

Goh, wat een verademing. Dat zulke mensen nog bestáán ! Je zou bijna gaan denken dat er nog hoop is. Maar de man is een roepende in de woestijn vrees ik. Zijn enthousiasme voor de EU neem ik dan maar op de koop toe.

2 Reacties
mengde
mengde3 jan. 2016 - 16:47

Hij is niet enthousiast over de EU maar vindt geen EU nog erger. Schrijft ie.

jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 16:47

Je leest niet goed, hij heeft respect voor Europese culturen, dat is het tegengestelde van respect voor de Eurofielen, die die culturen aan het opheffen zijn.

CliffClavin1993
CliffClavin19933 jan. 2016 - 16:47

Hij heeft gelijk. Maar hoe kunnen we het verval keren? Naar iets moois groeien kost moeite, levert pijn op, en duurt lang. Wegzakken in de zomp van goedkoop vertier, inhoudsloze prikkels, en uiteindelijk de vergetelheid, dat is makkelijk, brengt aanvankelijk genot, en duurt helemaal niet lang. Want dan komt namelijk de dood.

1 Reactie
Brauswasser
Brauswasser3 jan. 2016 - 16:47

Een buurjongen van mijn lagere school noemt zich ook Cultuurfilosoof en staat nog steeds stil in de "50 en "60. Zijn enige prestatie is vijf vervuilde kunstbollen op een verlaten plek in een park. Verder compleet digi-analfabeet. Hij piekert zich kapot en heeft nog nooit een stuiver verdient voor onze maatschappij en voor zijn gezin. Nou daar kunnen wij de oorlog mee winnen.

jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 16:47

Eén ding is volkomen onjuist, het onderwijs in Nederland ging achteruit vanaf 1960 al. Ik deed in 1955 nog toelatingsexamen hbs, drie jaar later was het er niet meer. In 1960 deed ik eindexamen in drie vreemde talen, drie jaar later was het nog één. Mijn prof economie in Groningen, F J de Jong, een uitstekend docent, schreef een ook uitstekend boek getiteld 'De werking van een volkshuishouding', kwam ons in 1963, als ik me dat goed herinner, ontredderd vertellen dat 'Den Haag' zich met de literatuur was gaan bemoeien, en dat 'moeilijke' (m.i. essentiële) boeken van de literatuurlijst moesten. Varoufakis schrijft dat vanaf 1970 macro economie nergens meer gedoceerd is. Daarvoor in de plaats kwam het marktgeloof, wat ondanks de crash van 2008 nog niet weg is, ondanks dat zelfs Greenspan, meen ik, zei 'de modellen werkten niet'. Dat modellen niet werken vonden al vele jaren geleden Groningse economen uit, ze bedachten dat als een model kan voorspellen, het ook het verleden moet kunnen reconstrueren. Geen model doorstond de test. Weermodellen voorspellen net één dag langer dan een meteoroloog met de natte vinger. Toch wil PvdA en Groenlinks kolencentrales sluiten op grond van klimaatmodellen. Wie wil lezen hoe het westen ten onder gaat door steeds dommer te worden kan ik het boek van Thilo Sarrazin van 2010 aanraden. Hij legde toen al uit hoe immigratie Duitsland te gronde richt, door Duitsland gemiddeld dommer te maken. Zoals Sarrazin schrijft 'vrijwel niemand kan meer een verhaal op niveau van enige bladzijden lezen', bij ons. In ZO Azië kunnen ze het wel.

2 Reacties
Lozerech
Lozerech3 jan. 2016 - 16:47

"Weermodellen voorspellen net één dag langer dan een meteoroloog met de natte vinger." Ehm, nee. Dan heb jij toch slecht onderwijs genoten, als je dat denkt. De ontwikkelingen in de betrouwbaarheid van weersverwachtingen zijn enorm, al je bijv. kijkt naar de afgelopen 50 jaar. Overigens is een klimaatverwachting iets heel anders dan een weersverwachting. Het eerste is vooral statistisch van aard, waarbij gemiddelden, spreiding en overschrijdingskansen voor extreme gebeurtenissen een voorname rol spelen en de precieze data en tijdstippen van gebeurtenissen niet belangrijk zijn. Ook in de klimatologie zijn enorme ontwikkelingen geweest de afgelopen decennia. Het is echt niet immigratie waardoor mensen misschien dommer lijken te worden. Het is eerder zelfingenomenheid en zelfoverschatting van burgers die menen dat hun niet door kennis gehinderde mening over ieder willekeurig onderwerp relevant is, of zou moeten zijn, want democratie nietwaar?

TomPoes2
TomPoes23 jan. 2016 - 16:47

Met de invoering van de Mammoetwet in 1968 werd de hbs opgevolgd door enerzijds de vijfjarige havo en anderzijds het zesjarige vwo (met daarin, als meer directe opvolger van de HBS, het zesjarige atheneum, naast het vanouds bestaande gymnasium). De laatste eindexamens voor de hbs werden in 1974 afgenomen (voor de zogenaamde "bezemklas" van de zesjarige hbs). https://nl.wikipedia.org/wiki/Hogereburgerschool Van de rest van je verhaal klopt ook niets, maar als je hier alle onzin zou moeten tegenspreken die mensen verkondigen, dan zou je daar een dagtaak aan hebben.

deVrolijkeCynicus
deVrolijkeCynicus3 jan. 2016 - 16:47

Oude mensen moeten oppassen om over verval te praten en over de jeugd die niet deugt. Dat doen oude mensen al duizenden jaren en toch zijn we er nog. Cultuurfilosofie is kennelijk academische domheid.

1 Reactie
jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 16:47

Het gaat over verval van politici, die meenden, en misschien nog menen, dat iedereen academicus moet kunnen worden. Beter onderwijs betekent (helaas) ook dat de slimmen slimmer worden. Met andere woorden, de sociale verschillen nemen toe. Ook ik heb nooit begrepen waarom wij met China moeten kunnen concurreren, het geheel van de EU lidstaten is vrijwel autarkisch. Duisenberg legde het al uit toen de koers van de euro zakte, dat dat vrijwel niets uitmaakte.

zweistein
zweistein3 jan. 2016 - 16:47

Het komt door de drugs. Van drugs worden mensen zombies, en verliezen hun ambities. De drugshandel moet keihard worden aangepakt.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer3 jan. 2016 - 16:47

Nee, de meeste drugs dienen gewoon vrijgegeven te worden, daarna volgen de criminelen vanzelf. Alcohol en cigaretten zijn toch ook niet verboden? Terwijl daar veel meer aanleiding voor is.

CliffClavin1993
CliffClavin19933 jan. 2016 - 16:47

Dat is waar - verdovende hashish, en alcoholische dranken, alsmede dragées die de werking van de hersenen versnellen dan wel vertragen, die zijn de wortel van alle culturele kwaad. Want zie toch de jongeling, of het frisse Hollandse deerntje in heur bloemetjesjurk, de 'spes patriae': komen zijn in contact met een lijzige, al te magere, en oh zo sluwe wederverkoper van de drogmiddelen, aanvankelijk zelfs gratis verstrekt 'uit vriendschap', dan is het gedaan met alle hoop en alle toekomstverwachting, en vader en moeder hebben al die moeite, lange jaren achtereen, voor niets gedaan. Uit is het met musiceren, de leeskring, het borduren, het billiard spelen met vrinden, het lezen en de koorzang, en de ijverige studie of de noeste, nobele, eerlijke arbeid die de mens zo siert... die jonge mensen raken in verval, ze worden languissant, de zelfverzorging laat dag voor dag meer te wensen over, en uiteindelijk is de jongeman zélf een colporteur én gebruiker geworden van die demonische middelen, en het meisje biedt heur eigen lichaam te koop aan, heeft het veil voor luttele guldens, teneinde de eigen dringende behoefte aan opium, wijn, en toebak te stillen. Wij hebben gezien hoe Satan per jaar, per maand, per dag en per uur méér frisse jeugdige geesten op deze wijze in zijn ban kreeg, en tot verval bracht. Ah, het drama! Deze processen waren het begin van het einde, de totale en naar het schijnt finale erosie van onze cultuur. Is er een nieuwe Noah van node, die vóór de op handen zijnde zondvloed een moderne ark bouwt? Of kunnen wij het grootst mogelijke onheil nog keren? Kiezen wij de weg van Odysseus' mannen, die zich te goed deden aan den drog, en Aldus in zwijnen veranderden? Of kiezen we de route van de wijze krijger en kapitein zelve, en keren wij terug naar onze geestelijke huis en haard, en zoeken we het geluk bij onze eigen echtgenote, onze vertrouwde bedding in het leven? Lotgenoten, wij zijn nu in een barre woestijn, zonder geest, zonder leven, dat is wat raadgever Riemen wil uitdrukken. Laten wij dan ook naar hem luisteren, en zijn woorden indachtig de strijd aanbinden met die hart en ziel ondermijndende drugs! Ik heb gezegd.

pietdeg2
pietdeg23 jan. 2016 - 16:47

"Maar hij negeert het feit dat er uiteraard wel een culturele identiteit bestaat, de Europese identiteit die voortkomt uit een intellectuele traditie die van Socrates via Spinoza, Thomas Mann en Albert Camus tot bij ons is gekomen." Hoezo negeert Verhofstadt dat? Hij stelt die Europese culturele identiteit juist voortdurend tegenover het bekrompen nationalisme. Maar een cultuurfilosoof kan zich kennelijk nogal wat dichterlijke vrijheid permitteren, zeker als hij bij een zelf opgericht 'instituut' werkt waar hij en zijn vrouw voortdurend van baantjes wisselen: niemand die hem ooit kan corrigeren.

5 Reacties
Zjenny
Zjenny3 jan. 2016 - 16:47

Voor die broodnodige correcties hebben we jou Piet.

Bakoe
Bakoe3 jan. 2016 - 16:47

Is dat Europese identiteit of nationale? Is nu juist Thomas Mann niet een exponent van de verloren gegane en opnieuw ontwaakte Duitse identiteit. En ging tijdens de donkere middeleeuwen de intellectuele traditie van Socrates niet bijna ten onder in Europa? En reken maar dat Spinoza nationalistisch was. En om nu een absurdist te gaan beschuldigen om een Europese cultuurdrager te zijn gaat wel erg ver. De arme man zou zich omdraaien in zijn graf. Het lijkt me eerder dat onze Verhofstadt een allegaartje bij elkaar sprokkelt en dat dan Europese cultuur noemt. Hij vind altijd wel wat van zijn gading in de grabbelton.

msj_meijerink
msj_meijerink3 jan. 2016 - 16:47

Ik krijg meer de indruk dat de cul-tuur filosoof de contacten met de jeugd is kwijtgeraakt (of nooit heeft gehad). Reactie koters Meijerink: Boeiend, duhhuh!

JanB2
JanB23 jan. 2016 - 16:47

Onder de aan het Nexus-Instituut gelieerde personen zitten anders genoeg mensen die écht wel iemand tegen durven te spreken en zich ook zeker niet voor laten schrijven welke gedachtengoed er te omarmen is: https://www.nexus-instituut.nl/nl/7-nexus-instituut/29-wie-zijn-wij Het is een hele lijst trouwens. Voelt mijnheer de Geus zich gepasseerd of zo?

JanB2
JanB23 jan. 2016 - 16:47

Hij stelt die Europese culturele identiteit juist voortdurend tegenover het bekrompen nationalisme. Nee Piet. De primaire drijfveren van Verhofstadt zijn economisch. Nationalisme riekt naar protectionisme (van de eigen markt) en dat past niet in het paneuropese kapitalisme dat Verhofstadt en de zijnen voorstaan. Verhofstadt is een liberaal en liberalen hebben nu eenmaal weinig met échte cultuur. Wat een liberaal onder cultuur verstaat is in de regel van een platvloersheid waar de echte culturele elite de neus voor ophaalt cq overheen kotst.

Triggerfinger
Triggerfinger3 jan. 2016 - 16:47

Niet in alles, maar in grote lijnen kan ik me wel vinden in het betoog van de schrijver. Mede de EU en de gekweekte kortzichtigheid onder de bevolking zorgt voor de snel groeiende angst en middelmatigheid. Je moet psychisch sterk in je schoenen staan en breeddenkend zijn om daaraan te kunnen ontsnappen.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 jan. 2016 - 16:47

Niet zo heel moeilijk hoor, gewoon hard lachen om eurosceptici en islamofoben en het valt allemaal best mee met die angst.

JanB2
JanB23 jan. 2016 - 16:47

De spijker op z'n kop. De huidige generatie jongeren is de enige echte "Generatie Niks". Met 20 jaar neoliberale propaganda als geestelijke bagage in de kop, VVD of nog rechtser stemmend, narcistisch, egocentrisch en niet in staat om in collectieve verbanden te denken en te handelen bestaat de huidige generatie jongeren uit een verzameling solisten die zichzelf aan de wolven heeft overgeleverd cq zichzelf aan het mes van het grootkapitaal heeft geregen. Ze vinden zichzelf nog mondig ook, maar het zijn feitelijk bange wezels, niet bereid of in staat om voor zichzelf en anderen op te komen, en eenlingen in een door henzelf mee gevormd sociaal maatschappelijk vacuüm. Geen arbeidsethos, geen idealen behalve geld, met discutabele rolmodellen in de vorm van financiële charlatans en een wereldbeeld waarin alles een keuze is tot en met geluk en gezondheid toe. De ironie wil echter dat de enige keuze die deze generatie voor zichzelf heeft kunnen maken (en gemaakt heeft) een keuze is voor moderne slavernij. Telkens wanneer een scholier of pas een afgestudeerde een kruisje zet voor een kandidaat voor een rechtsliberale partij (met inbegrip van de PvdA en D66) tekent hij of zij voor de eigen uitbuiting. Men protesteert niet eens als vervolgens de kans op een vast contract wéér kleiner wordt door allerhande "hervormingen" vanuit het rechtsliberale politieke spectrum. Sterker nog, bij de eerst volgende verkiezing kruist men wéér de naam aan van zo'n rechtse charlatan of, als de nood écht te hoog is geworden, de naam van een rattenvanger die met goedkope nationalistische retoriek de goegemeente probeert te verblinden (en dit met een succes doet dat voor een groot deel aan de generatie niks is toe te schrijven). Het enige dat nog lijkt te tellen voor deze generatie is het aantal "likes" op de eigen facebookpagina, het aantal retweets van de eigen kattenbelletjes en al die andere stompzinnige gadgets die de gebruiker de illusie geven dat hij of zij er toe doet in het groter raderwerk van het wereldgebeuren. Niets is minder waar. Sociale media zijn, buiten hun rol als generator van "big data" voor de reclame-industrie en veiligheidsdiensten, volstrekt irrelevant. Maar de generatie niks gaat rustig door met zich te wentelen in het eigen narcisme op facebook en de eigen toekomst te vertwitteren. Ik zie de toekomst dan ook somber in.

2 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin19933 jan. 2016 - 16:47

Goed gesproken, Jan B - beter kan ik het ook niet zeggen.

pietdeg2
pietdeg23 jan. 2016 - 16:47

"tekent hij of zij voor de eigen uitbuiting" Goh, ik zie steeds meer jongeren die niet bij het kruisje tekenen en hun leven verkopen aan een multinational.

leftyloosy
leftyloosy3 jan. 2016 - 16:47

Riemens: een hoop boosheid, pretentie en citaten, maar geen onderbouwing of analyse of iets wat in de buurt van diepzinnigheid komt. Dit soort mensen geven intellectuelen een dubieuze reputatie.

1 Reactie
jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 16:47

Riemens zei niets wat ik nog niet wist. De Fransman Eric Zemmour schreef Eric Zemmour, 'Le Suicide Francais', 2014 Paris, de Franse zelfmoord. Daar staat het ook. Zemmour legt expliciet uit hoe allerlei hoogdravende verdragen Frankrijk te gronde richtten, zoals mensenrechten verdragen, waarvan vrijwel niemand de gevolgen overzag, net als ons vluchtelingen verdrag van 2010, wat ons nu letterlijk en figuurlijk duur komt te staan. Bij de Duitser Sarrazin kun je ongeveer hetzelfde lezen. Maar ja, wie leest er nog een serieus boek in een andere taal ? Helaas is dit de tijd van de linkjes, waarvan vrijwel niemand door heeft dat die allemaal door belangenclubjes zijn geschreven.

Triggerfinger
Triggerfinger3 jan. 2016 - 16:47

Reactie op Gerwin van Eersel, zo 03 januari 2016 23:37 "Het valt allemaal wel mee ......." Dat hangt van het millieu af waar men in opgroeit.

1 Reactie
Brauswasser
Brauswasser3 jan. 2016 - 16:47

Plus de opleiding en vooral wat personen er zelf van willen maken.

rbakels
rbakels3 jan. 2016 - 16:47

Georganiseerde domheid? Ik noem het liever massale misleiding door een monsterverbond tussen populistische machtspolitici en een noodlijdende pers die alleen maar relletjes achterna loopt en ze zo nodig zelfs zelf maakt. Het komende referendum over dat handelsverdrag met Oekraiene is het zoveelste schrijnende voorbeeld. De leugen wordt stevig ingestoken dat een EU lidmaatschap van Oekraïne binnenkort een feit is - wat volstrekte onzin is. Oekraïne wordt nog niet eens aspirant-lid en daarna kan het nog lang duren - kijk naar Turkije. Een ander schrikbeeld is de Verenigde Staten van Europa, een federatie. Werkelijkheid is dat juist in een federatie de leden zo veel mogelijk zelfstandigheid behouden, en dat willen we toch? De Amerikaanse deelstaten kunnen ook veel wetgeving zelf besluiten. Europa ondemocratisch? Nee, de Raad van Regeringsleiders is de baas, en die zijn stuk voor stuk verantwoording verschuldigd aan hun nationale parlement. De EU is eerder té democratisch: met 28 stuurlui op één schip is de slagvaardigheid zorgwekkend gering.

1 Reactie
jellevd
jellevd3 jan. 2016 - 16:47

Beste Frits, in mijn ogen bevestig je in je verhaal de domheid waar het hier over gaat. Je slikt alle tegenwoordige sprookjes. Kennelijk nooit naar b.v. Varoufakis geluisterd, die uitstekend uitlegt hoe de Trojka Griekenland inpeperde dat de Grieken niets meer te vertellen hebben. Je lijkt ook geen idee te hebben hoe welkom Brussel de immigrantentsunami is.

schleborsjki
schleborsjki3 jan. 2016 - 16:47

De man heeft zo ont-zet-tend gelijk.

1 Reactie
Brauswasser
Brauswasser3 jan. 2016 - 16:47

Betrek je dit nu persoonlijk op je eigen persoon ?