Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

RIVM-baas: Nieuwe maatregelen nodig als aantal besmettingen toeneemt

  •  
12-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Van Dissel praat Tweede Kamer bij over coronavirus

© DEN HAAG - Jaap van Dissel van het RIVM tijdens een briefing aan de Tweede Kamer. De viroloog onderbrak zijn vakantie om kamerleden bij te praten over de stand van zaken rondom het coronaviru

Als het aantal nieuwe coronabesmettingen zo hard blijft stijgen, met name in en rond de grote steden, zijn nieuwe maatregelen nodig. Daarvoor waarschuwt RIVM-directeur Jaap van Dissel in het AD. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een avondklok voor studentenverenigingen en horeca of een verplichte beperking van het aantal sociale contacten.
Bij de huidige coronagolf zijn er opvallend veel besmettingen in de leeftijdsgroep onder de 40 jaar, vooral onder jongeren. Dat heeft er volgens Van Dissel mee te maken dat die groep de coronamaatregelen – voldoende hygiëne, afstand houden en thuisblijven bij klachten – niet voldoende naleeft. Van Dissel: ‘Uit ons gedragsonderzoek blijkt dat negen op de tien mensen met klachten nog naar buiten gaan. Dat is gewoon riskant.’
Van Dissel denkt dat dit najaar de virusbestrijding lastiger wordt dan bij de eerste golf in maart en april. Dat heeft te maken met ‘coronamoeheid’ en daarnaast verdeeldheid onder de bevolking over de ernst van het coronavirus en de aanpak ervan. De RIVM-baas ziet ondanks de snelle stijging van het aantal nieuwe besmettingen, geen heil in een landelijke lockdown: ‘Waarom zou Drenthe moeten meedoen met een maatregel die nodig is in de Randstad?’
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (61)

Woeki Hypo
Woeki Hypo14 sep. 2020 - 12:41

RIVM-baas: Nieuwe maatregelen nodig als aantal besmettingen toeneemt Woeki: Nieuwe maatregel nodig: Einde van het verbod op het gebruik van HCQ voor corona, in o.a. de eerste lijn. In Nederland. Waarom is dit verbod er eigenlijk? In een (liberale / pluriforme) democratie. In een rechtsstaat. Met (sociale) mensenrechten. Met een (pluriforme) wetenschap. Waarom beslissen anderen (eenzijdig), via een algemene / bureaucratische regel, over ((inter) subjectieve) risico's van leven of dood? Waarom is dit hier geen zaak van patient en (huis)arts? Waar is de linksheid en de progressiviteit tegenwoordig van links en progressief? Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Bert de Vries
Bert de Vries13 sep. 2020 - 21:44

Kennis in Noord Groningen moet snel worden getest. Belt de GGD voor een afspraak. Wordt verwezen naar Vianen, Utrecht. 210 km. Het wordt tijd dat tot Van Dissel doordringt dat het nu al een rampzalige puinhoop is.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 9:02

Volgens de NRC moeten veel Noorderlingen ook naar de dichtsbijzijnde teststraat een fikse autotocht maken .

Bert de Vries
Bert de Vries15 sep. 2020 - 6:16

Defoe, valt wel mee. Minimaal drie kwartier. Vaker meer dan een uur. Maar in het noorden hebben mensen meer tijd.

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 sep. 2020 - 20:29

De meesten in de leeftijd van 20 tot 40, 50% als ik het goed heb.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 8:50

Ik houd alleen de Zweedse en Noorse cijfers bij. In Noorwegen is de besmettingsgraad nog steeds laag. De R schattingen zijn niet met voldoende zekerheid te geven maar er zijn voorlopig geen tekenen die wijzen op uitdoving. Bruiloften ea. groepsgebeurens zijn naast scholen en gezinnen de belangrijkte "brandhaarden".

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 9:03

PS de jongeren die besmet waren maar niet echt ziek bleven voorheen wellicht onder de radar.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 sep. 2020 - 9:35

DanielleDefioe Dat kan kloppen. Maar wat ik geef zijn de laatste cijfers. Ik weet niet maar ik vind 20-40 in de uitersten hiervan niet direct vergelijkbare groepen om daar iets over te kunnen zeggen. Ze hebben gewoon leeftijden met iedere keer 20 jaar laten oplopen. In een uitgebreidere versie is er meer gedifferentieerd dacht ik. Maar dat zou ik weer even moeten nakijken.

Carly De Ceuninck van Capelle
Carly De Ceuninck van Capelle13 sep. 2020 - 8:02

Waarom wordt er niet standaard een Virus Viability test gedaan? Dit zodat we zeker weten met welk virus we te maken hebben! Want inmiddels is alom bekend: met de PCR test kan je geen klinische diagnose stellen: Een Ct-waarde van 15 duidt op meer virus dan een Ct-waarde van 37, maar dit zegt nog steeds niets over de ziekte of besmettelijkheid. Met de beste wil van de wereld kan je van de Ct waarde geen klinische indicator maken. Dat is de aard van de PCR test, het is geen kwantitatieve test, juist omdat je de hoeveelheid RNA veranderd! De huidige test methode geeft dus alleen aan dat iemand kleine (rest-) deeltjes van het SARS-Cov2 virus heeft. Niet of dit een actieve besmetting betreft

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart13 sep. 2020 - 6:28

Hmm, ja, ik vond die lockdown (intelligent was-ie niet echt) wel een verademing, gezellig ook.Zelfs de treurbuis knapte ervan op. En zeker de luchtgesteldheid, en de lawaaiverontreiniging. (Stom woord trouwens, lockdown; het Nederlands schaft zich af - waar is gekke Greet als-ie eindelijk nodig is om onze identiteit te bewaken? In geen velden of wegen te zien die miezer). Ik zeg doen. Dus. Zo. Snel. Mogelijk. De economie is voor watjes. (Kinderen die jammeren dat ze naar school willen... daar deugt iets niet, die zijn door Satan besnuffeld, daar zit een deep-state luchtje aan, die zijn veel te vroeg veel te oud, dat was al een verloren generatie voordat het een generatie was). De eerste demonstraties die om strengere maatregelen vragen, zijn al gesignaleerd. Brave New World.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 9:04

Nee hoor, die deugkinderen zitten nog liever bij elkaar in de klas dan bij hun suffe ouders thuis.

Mostafa
Mostafa12 sep. 2020 - 13:07

Ik fiets altijd naar mij werk, ook in de zomer heb ik altijd een regenpak en warme must in mijn rugzak klaar, constant en altijd. Ik vertrouw niet het weer en de Weerman! Op een dag pakte ik mij rugzak en mij fiets midden in de nacht richting mijn werk...Ik stapte op de fiets bij de tweede trap kwamen er bakken vol naar beneden en halve zware wint ....ik wilde niet stoppen, ik trapte gewoon door want ik moet op tijd naar mijn werk....ik kon niets zien door het regen tegen mijn gezicht klapt , de wint tegen mijn borst ...een drama ....en ik maar doortrappen, ik ben beetje sportief dat wel, maar nu begint ik te hijgen, ik was beetje buiten adem...ik werd zeik en zeik nat..mijn sokken, voeten en schoenen maken een rare natte gelukt....na ongeveer anderhalf kilometer stopte Ik bij een benzinepomp om even te schuilen en even bij te komen....ik werd zeik nat van kop tot teen en ik ging naast een oude meneer staan, die daar schuilde ...hij was ook aan het fietsen. Ik pak mij rugzak en trok mijn lekker warme must en regenpak uit. Ik zet mijn must op mijn zeik nat hoofd en begon mijn regenbroek aan te trekken, heel moeilijk klusje... Meneer die half droog naast mij stond op die schuil plek keek lachend naar mij en zei: meneer bent u niet een beentje te laat. Ik : hahaha.. Het omgaan van het kabinet met Corona lijkt veel op deze situatie: eerst zeik nat worden dan regenpak aan ...hh

8 Reacties
Mostafa
Mostafa12 sep. 2020 - 13:08

warme muts bedoelde ik..

Mostafa
Mostafa12 sep. 2020 - 14:46

Sorry voor de fouten, ik tip te snel ...Volgende keer doen ik mijn best..rustig aan! Ik bedoelde : mijn schokken, voeten en schoenen deden een rare natte geluid.. Bedankt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 sep. 2020 - 16:09

Beetje dom?

Mostafa
Mostafa12 sep. 2020 - 19:06

Beetje ??

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 8:55

In de tijd dat ik 15 km naar school fietste nam ik droge kleren mee. Natte voeten bleven echter gewoon pech. Standaard uitrusting.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 sep. 2020 - 9:44

DanielleDefoe Dat vond ik het nadeel van een regenbroek dan liep het water van je broek rechtstreeks in of op je schoenen, zeiknatte voeten kreeg je ervan. Ik gebruikte altijd een cape veel handiger. En zo nu en dan het onoverkomelijke gevormde plasje voorin naar omhoog wippen. Maar ja wij hadden ook geen versnellingen en handremmen maar achteruittrap-remmen. Nooit gedonder mee.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 sep. 2020 - 9:45

onoverkomelijk....

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 10:30

De regenpakken werken het best bij voetgangers. Naar school had ik ook een cape.

Thuiszitter
Thuiszitter12 sep. 2020 - 12:57

Op de RIVM site lees ik dat de ziekenhuisopnames Tav week ervoor zijn gedaald evenals ic opnames . Die zijn , gelukkig , gering . Pas als die rap stijgen dan heeft maatregelen nemen zin, lijkt mij . Ik was net even in de stad , die 1.5 meter wordt totaal niet nageleefd , was ook snel weer thuis .

5 Reacties
LaBou
LaBou 12 sep. 2020 - 16:57

Als je nog moet beginnen met maatregelen als die ic-opnames rap stijgen ben je simpelweg veel te laat. Je moet die rappe stijging voor zijn.

Thuiszitter
Thuiszitter12 sep. 2020 - 23:12

LaBou - waarom nemen zij nu geen maatregelen dan ? omdat de ziekenhuisopnames laag zijn , er inmiddels medicijnen zijn die ic opnames voor groot aantal patiënten tegenhouden. Vertel wat zou jij nu voor maatregelingen treffen ?

LaBou
LaBou 13 sep. 2020 - 11:00

Thuiszitter, je stelt hier twee vragen. De eerste kan ik niet beantwoorden maar ik vind het niet bepaald verstandig te wachten tot het water over de dijk spoelt. Overigens heb ik twijvels bij jouw argumenten, m.n. waar het die medicijnen betreft. De tweede is een vraag uit de categorie "ik speel jou de bal maar toe want ik heb eigenlijk geen echte argumenten". Dat spelletje ken ik en dat speel ik dus niet mee.

Woeki Hypo
Woeki Hypo14 sep. 2020 - 11:06

@LaBou,  13 september 2020 at 13:00, Spoed Maatregel. Hef het verbod op het gebruik van (o.a.) HCQ voor corona in (o.a.) de eerste lijn op. Om doden en schade te voorkomen, als een HCQ combinatie wel voldoende werkt. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

LaBou
LaBou 15 sep. 2020 - 10:19

Woekie, iedereen die dat wil mag van mij HCQ gebruiken. Maar je zou eigenlijk moeten stoppen het op te hemelen als ware het een wondermiddel want dat schijnt het bij lange na niet te zijn.

frankie48
frankie4812 sep. 2020 - 11:37

Exact dezelfde woorden die Dr. Fauci in de Amerikaanse pers heeft gebruikt de afgelopen week!

Haz
Haz12 sep. 2020 - 10:39

"of een verplichte beperking van het aantal sociale contacten." Dat zal ook weer zo'n makkelijk te handhaven maatregel zijn...

nikita72
nikita7212 sep. 2020 - 10:09

Natuurlijk hoeft Drente niet mee te doen als daar nauwelijks besmettingen zijn. Sterker nog, het is voldoende als alleen mensen binnen blijven die met besmette personen in contact zijn geweest. Als de overheid geld uittrekt voor contact-onderzoek, wordt de kans op een nieuwe lockdown kleiner.

5 Reacties
José
José12 sep. 2020 - 10:24

Mensen met klachten zouden thuis moeten blijven, maar uit onderzoek komt naar voren dat dat niet gebeurt. 43% gaat met klachten naar z'n werk, 64% bezoekt familie en vrienden en 90% doet ondanks klachten gewoon boodschappen. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/09/07/veel-vrees-voor-tweede-golf-vertrouwen-brokkelt-af-a4011027

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 sep. 2020 - 9:46

Jose Klopt!

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 sep. 2020 - 10:28

Bruiloften en andere feestjes zijn de grote boosdoeners.

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 sep. 2020 - 11:04

DanielleDefoe Nu zijn het voornamelijk studenten en hun feestjes!

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 sep. 2020 - 13:30

Minoes studenten wonen vaak als een soort gezin in studenten huizen. Bij gedeelde keukens en andere voorzieningen is het niet moeilijk elkaar te besmetten.

Rechtse Bal6
Rechtse Bal612 sep. 2020 - 9:37

verzorgingstehuizen, bejaardencentra, bruiloften en begrafenissen hebben we gehad... weetje wat ? nu de studenten ... tegen Kerstmis zal er kordaat opgetreden worden om scholen voor enkele weken te sluiten. Tussentijds wellicht goed idee dat overheid en media het goede voorbeeld geven met afstand en hygiene ?

1 Reactie
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 sep. 2020 - 10:47

Als je de regels wilt overtreden dan moet je gewoon minister worden .

Handige harry
Handige harry12 sep. 2020 - 9:30

Pure bangmakerij. We horen al 7 weken dat de tweede golf er is. Mensen, nog Steef maar 30 patiënten op de IC. Ook onbegrijpelijk dat ze schijnbaar niet een simpele rekensom kunnen maken. Tussen februari en april hebben in de eerste piek 1 miljoen mensen het virus gehad. Dat zijn meer dan 10.000 besmettingen per dag. Toen hadden we op de top 1500 IC patiënten. Pas als we richting de 7 a 8000 besmettingen per dag gaan zal de IC vollopen. Met de 1,5 meter maatregel en het verbod op samenkomsten groter dan 100 mensen is het al genoeg. Dat hebben de laatste weken duidelijk bewezen.

3 Reacties
LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 15:27

@vdbemt Waarom zouden we alleen naar virologen etc moeten luisteren met hun modellen? Die modellen klopten niet, dat is wel gebleken. Ze zeggen steeds dat ze het niet weten, maar toch kunnen ze met zekerheid stellen dat hun maatregelen zo goed werken. Rare tegenstelling vind ik dat. Het is juist goed om vanuit meerdere expertises naar deze crisis te kijken, dus ook vanuit psychologisch en economisch opzicht. Iedere viroloog heeft banden met ziekenhuizen, medische centra etc. Zij zullen nooit angst wegnemen, omdat ze bang zijn dat de ziekenhuizen, waar zij veel mensen kennen, weer overbelast raken. Puur vanuit virologie hiernaar kijken vergroot juist de kans op een tunnelvisie.

vdbemt
vdbemt13 sep. 2020 - 9:46

@LBNB (deze reactie van jou staat op een onlogische plek. Ik kan hem wel plaatsen) "Het is juist goed om vanuit meerdere expertises naar deze crisis te kijken" Het punt is: wat is voor mij de crisis: het virus. Wat is voor jou de crisis: de economie. Voor het aanpakken van het virus, heb je niets aan economen of zelfs psychologen. Daar heb je virologen en onderzoekers/wetenschappers op dat gebied voor nodig. De aanpak van de economische crisis zal het moeten doen met wat er rond het virus gebeurt. Andersom werkt alleen maar het virus in de hand. En dat is ook economisch niet goed.

Woeki Hypo
Woeki Hypo14 sep. 2020 - 11:23

@vdbemt,  13 september 2020 at 11:46, Economie of geneeskunde / wetenschap. Hypothese. Er is een pandemie, vanwege economie, niet vanwege virologie of geneeskunde / wetenschap. Hypothese. HCQ voor corona is verboden, vanwege economie, niet vanwege virologie of geneeskunde / wetenschap. Vroeger, tijdens de progressieve periode, zouden niet rechtse denkers geen problemen hebben met deze twee hypothesen. Nu zijn deze hypothesen voorbeelden van nep nieuws, desinformatie of complot denken. Woeki Hypo is gematigd liberaal

Mark Huysman
Mark Huysman12 sep. 2020 - 8:57

Ja, laten we eerst wachten tot het weer helemaal uit de hand loopt en dan nemen we weer maatregelen. Heel verstandig.

20 Reacties
itsme3
itsme312 sep. 2020 - 9:16

Inderdaad. Beter mensen opsluiten, economie stilzetten en kijken of er nog iets over is op het moment dat er een vaccin is (als het er ooit komt).

GoudenBergen
GoudenBergen12 sep. 2020 - 9:22

Het is goed dat er een gedifferentieerde aanpak komt: de grote steden op slot, voor het platteland, dat nauwelijks besmettingen heeft, zijn de bestaande maatregelen voldoende.

LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 9:25

@MarkHuysman Mensen zijn coronamoe, maatregelen komen er deze keer niet zo makkelijk doorheen als in maart. Keer op keer komt het niet uit waar de overheid en zijn instanties voorspellen. Het lijkt mij verstandig om niet meer alleen naar het OMT te luisteren, maar ook naar economen, psychologen etc. Ik heb een vraag voor jou: wat stel jij dan voor om nu te doen?

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 sep. 2020 - 10:51

Ik wil de vraag aan Mark Huysman wel even beantwoorden . Alle politici , Grapperhaus voorop dienen per direct aan de slag te gaan in de zorg bij de corona-afdelingen. Regeren hoeven ze niet te doen , elke stap die een politicus zet in de tweede kamer veroorzaakt meer ellende .

Mark Huysman
Mark Huysman12 sep. 2020 - 11:02

[Inderdaad. Beter mensen opsluiten, economie stilzetten] De kans daarop is groter als je het nu weer uit de hand laat lopen. Tenzij het je allemaal niet kan schelen en je wilt afkoersen op een top 3 positie qua doden wereldwijd. [Mensen zijn coronamoe] Maar corona is niet mensenmoe. [Ik heb een vraag voor jou: wat stel jij dan voor om nu te doen?] Ik kan me goed vinden in de eisen van containment.nu: 1. Een publieke commitment van de voorzitters van de veiligheidsregio’s om de viruscirculatie zo laag mogelijk te krijgen, in ieder geval onder de “code rood”-grens. 2. Maskerplicht in openbare binnenruimtes en een maskergebod in overige toegankelijke binnenruimtes, waaronder winkels, bioscopen en kapperszaken 3. Intensivering van de handhaving van de 1,5m-regelgeving, vooral in horecagelegenheden, sportscholen en middelbare scholen en, waar dit niet mogelijk is, invoering van een maskerplicht 4. Beperking van evenementen tot maximaal 50 bezoeker 5. Intensivering van het testen en bron- en contactonderzoek, met alle beschikbare middelen. Dit omvat ook regelmatig testen van zorgmedewerkers en leerkrachten.

LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 11:10

@MarkHuysman Over de mondmaskers is een hoop discussie en landen waar dit verplicht is doen het niet beter dan Nederland. Het enige wat echt helpt is wanneer mensen zich compleet isoleren, maar dit wil niemand.

LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 13:54

@Griezel [Alle politici , Grapperhaus voorop dienen per direct aan de slag te gaan in de zorg bij de corona-afdelingen. Regeren hoeven ze niet te doen , elke stap die een politicus zet in de tweede kamer veroorzaakt meer ellende .] Er ligt nagenoeg niemand op die corona afdelingen. Constant krijgen we te horen dat er een tweede golf komt, maar het gebeurd steeds niet. Inmiddels zitten we er al meer dan een half jaar in. Strengere maatregelen zullen niet geaccepteerd worden. Het virus is niet gevaarlijk genoeg en 2 doden per dag zijn niet genoeg om mensen bang te houden.

vdbemt
vdbemt12 sep. 2020 - 15:13

@itsme. Er draait een heleboel niet of moeilijk. Dat is balen. Er draait ook een heleboel wél en soms zelfs beter dan voor Corona. De economie die draait wel door. Maar anders. Om mee te blijven draaien of opnieuw mee te draaien zul je soms moeten veranderen.

vdbemt
vdbemt12 sep. 2020 - 15:19

@LBNB. Het kan ook heel goed zijn naar economen of psychologen te luisteren. Als het respectievelijk gaat over economie en over de psyche van de mens. Niet als het gaat over een virus. Daar hebben ze geen verstand van. De economie heeft rekening te houden met de omstandigheden op de wereld. Een virus houdt nergens rekening mee. Die pakt iedere kans om zichzelf sterker te maken, uit te breiden. De economie, een econoom, houdt dat niet tegen. eerder nog het tegendeel. Want die vindt de economie belangrijker.

LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 15:28

@vdbemt Waarom zouden we alleen naar virologen etc moeten luisteren met hun modellen? Die modellen klopten niet, dat is wel gebleken. Ze zeggen steeds dat ze het niet weten, maar toch kunnen ze met zekerheid stellen dat hun maatregelen zo goed werken. Rare tegenstelling vind ik dat. Het is juist goed om vanuit meerdere expertises naar deze crisis te kijken, dus ook vanuit psychologisch en economisch opzicht. Iedere viroloog heeft banden met ziekenhuizen, medische centra etc. Zij zullen nooit angst wegnemen, omdat ze bang zijn dat de ziekenhuizen, waar zij veel mensen kennen, weer overbelast raken. Puur vanuit virologie hiernaar kijken vergroot juist de kans op een tunnelvisie.

gimli55
gimli5512 sep. 2020 - 15:35

@Mark Het is erg veel what if, ik hoor ook al weken dat het best de tweede golf kan zijn, dat kun je niet nog weken blijven roepen, zeker gezien het gedrag van sommige politici. Keep yelling : cry wolf en de bevolking gelooft het niet meer. Waardoor het toch ontstaat en dan roept de hele politiek schande van die aso's die niet willen luisteren. Je kunt niet 40 jaar lang alle verantwoordelijkheid bij de burger neerleggen van de gevolgen van het beleid. Als je mislukt, is het je eigen schuld en de markt lost het wel op. De burger kopiert het gedrag en het voorbeeld van de politiek, ze worden consumenten. Nu moeten ze opeens solidair zijn met anderen en zich verantwoordelijk voelen voor anderen. Dat is gedoemd te mislukken en dat het in maart werkte is een wonder. De angst zat diep en terecht, maar je kunt de burger niet blijvend te stuipen op het lijf jagen. De mensen zijn niet Covid moe, maar de onbetrouwbare politiek. De aantoonbare keren dat ze er naast zaten, niet in staat zijn om fouten toe te geven. Onoverzichtelijke richtlijnen door de regering met het RIVM/ OMT als eerste, de provincies als 2de, de APV van de gemeenten als 3de, de bedrijven en winkels als 4de en de aanwijzingen van de werkvloer als 5de en die hebben allemaal verschillende richtljnen met enige overlap. Het is een deken van regels, waarbij iedereen zijn invloed wil hebben.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout12 sep. 2020 - 16:17

@Itsme. Kiezers weten tegenwoordig niet meer wat er met 'economie' wordt bedoeld. Bij de meesten doemt er een beeld op van personeel dat vanwege covid-19 niet meer de werkvloer kan betreden, gehinderd wordt bij dienstverlening, kappers moeten sluiten, toerisme valt weg etc.etc.etc. Dat is niet meer zo. Meer dan de helft van de economie bestaat tegenwoordig uit de wereldwijde handel in ... schulden. Verder is veel geautomatiseerd en machines hebben geen last van covid-19. >60% van de totale winst wordt in de financiële sector gemaakt. Die vijftig miljard aan bezuinigingen na de financiële crisis van 2008 die de eurocrisis triggerde vanwege de lamlendige constructie van de euro waren bedoeld om het kapitaal te beschermen en nergens anders om. De SP tekende mee, zoals alle(?) partijen. Vervolgens werd een aanslag gepleegd op de collectieve sector tot in de zorg waarvan in 2018 al bleek bij een griepepidemie dat er onvoldoende capaciteit was en op de 'normale' loonontwikkeling omdat alles nu eenmaal nodig was om de 'economie' weer op gang te krijgen. Alles in het keurslijf van het grote geld t/m een strafexercitie in Griekenland. Wat ik zie aankomen is dat velen weer de dupe worden van een calvinistisch electoraat als Rutte met een vingerknip ''Hé, en nu ... economie'' gelijk in de houding gaat staan zonder dat men begrijpt wat er met dat woord bedoeld wordt. Maatregels van het RIVM zijn ook niet bedoeld voor patiënten, maar gebaseerd op REKENSOMMEN die vaak niets met gezondheid te maken hebben. En covid-19 is GEEN influenza. Men kan er maanden tot jaren daarna nog last van hebben, als men het overleeft.

Mark Huysman
Mark Huysman12 sep. 2020 - 16:40

LBNB Ja, er is een hoop discussie over mondkapjes maar de wetenschappelijke consensus gaat meer en meer in de richting van dat het nuttig is. Onlangs heeft de WHO een uitgebreid meta-onderzoek laten doen waaruit tamelijk overtuigend naar voren kwam dat ze werken. Van Dissel is een van de weinige topwetenschappers internationaal die er niet aan wil. En zelfs als je niet 100% overtuigd bent, waarom zou je je er tegen verzetten? Ook in geval van twijfel lijkt het mij dat je bij een levensbedreigende pandemie beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Het eerdere anti-mondkapjes ’argument’ dat het tot onveilig gedrag zou leiden blijkt in de praktijk helemaal niet waar te zijn. Het feit dat sommige landen met mondkapjesplicht het niet beter doen dan Nederland zegt niet zo veel. De mondkapjes zijn immers niet het enige middel om het virus te onderdrukken.

LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 16:54

@MarkHuysman [Van Dissel is een van de weinige topwetenschappers internationaal die er niet aan wil. En zelfs als je niet 100% overtuigd bent, waarom zou je je er tegen verzetten? ] Mondkapjes zijn heel irritant om te dragen, mijn bril beslaat ook nog is steeds. Als je een mondkapje wil dragen moet je dat vooral doen, maar verplichten ben ik op tegen. Ook voor mensen met bijvoorbeeld astma is het bijna niet te doen. [Ook in geval van twijfel lijkt het mij dat je bij een levensbedreigende pandemie beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.] Het is geen levensbedreigende pandemie enkel voor kwetsbare ouderen. Voor 99 procent stelt het niks voor. Zadel die mensen dan niet allemaal op met verplichtingen.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout12 sep. 2020 - 17:46

@Mark Huysman [Het eerdere anti-mondkapjes ’argument’ dat het tot onveilig gedrag zou leiden blijkt in de praktijk helemaal niet waar te zijn.] Heb je een link naar een document van de WHO waar dit in vermeld staat vermeld? Er zijn namelijk nogal wat onderzoeken wat betreft 'airborne' van covid-19 - airborne betekent in veel kleinere druppels vocht die in de lucht blijven hangen - die in besloten ruimtes tot besmetting kan leiden ondanks voldoende afstand en mondkapjes en zeker bij langdurig verblijf zoals in vliegtuigen. Transmission of COVID-19 virus by droplets and aerosols: A critical review on the unresolved dichotomy https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7293495/

LBNB
LBNB12 sep. 2020 - 18:59

@Arjan De WHO als bron gebruiken is überhaupt al discutabel. Zo'n 10 jaar geleden hebben die ons genept met de Mexicaanse griep. Komt nog bij dat de leider dr Tedros discutabel is zoals te lezen is in onderstaand officieel rapport. Dit is overigens dezelfde dr Tedros die in maart riep dat corona een sterftepercentage had van 3.4 procent en 34 keer erger was dan de griep. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ambapu.org/sites/default/files/2017-04/APU_opposes_candidacy_of_Dr_TAG.pdf&ved=2ahUKEwjfyOf5peTrAhVEMewKHZjmBLgQFjAAegQIDRAC&usg=AOvVaw2tOj82RejLiKaQB2Rc5KPh

Thuiszitter
Thuiszitter12 sep. 2020 - 23:21

Mark - Ja, laten we eerst wachten tot het weer helemaal uit de hand loopt ————- Doe niet zo dramatisch man . Ze laten het niet uit de hand lopen, waarschuwen daarom nu ook. Maar ze blijven wel realistisch, de besmettingen nemen toe echter de ziekenhuisopnames blijven achterwege zoals eerder wel het geval was. Zodra deze toenemen worden er ook weer maatregelingen getroffen en dan in de regio’s waar de besmettingen zijn toegenomen.

Mark Huysman
Mark Huysman13 sep. 2020 - 5:03

@LBNB [Het is geen levensbedreigende pandemie enkel voor kwetsbare ouderen. Voor 99 procent stelt het niks voor. Zadel die mensen dan niet allemaal op met verplichtingen.] Kennelijk is het nog niet tot jou doorgedrongen dat je een mondkapje draagt om de ander te beschermen. En kwetsbare ouderen hebben wel degelijk een leven dat bedreigd wordt door het virus. @Arjan [[Het eerdere anti-mondkapjes ’argument’ dat het tot onveilig gedrag zou leiden blijkt in de praktijk helemaal niet waar te zijn.] Heb je een link naar een document van de WHO waar dit in vermeld staat vermeld?] Hier staat een link in naar een grootschalig onderzoek dat dat vaststelt: https://www.thenational.ae/world/europe/coronavirus-face-coverings-do-not-encourage-risky-behaviour-study-says-1.1054986 “…the idea of risk compensation could be used to stop effective interventions about which people hold strong views by arguing that such a measure might be worse than no measure...there is, however, no compelling evidence that such risk compensation exists at a population level..” Dit is overigens onlangs bevestigd in een onderzoek naar de experimenten met mondkapjes in Amsterdam en Rotterdam. En hier trouwens een onderzoek naar de psychologie achter het verzet tegen mondkapjes en andere middelen om het gevaar van besmetting te reduceren: https://www.cnbc.com/2020/09/02/study-refusal-to-wear-face-mask-associated-with-psychopathy-traits.html

vdbemt
vdbemt13 sep. 2020 - 9:51

@LBNB. Ik heb op de andere plek ook al gereageerd. Maar dit niet meegenomen. Wat je hier zegt: " Die modellen klopten niet, dat is wel gebleken. Ze zeggen steeds dat ze het niet weten, maar toch kunnen ze met zekerheid stellen dat hun maatregelen zo goed werken." is niet waar. Met de komst van dit virus was de kennis nul. De kennis is nog steeds beperkt, maar gaandeweg gebeuren er wel dingen. Hoe meer, hoe meer informatie om modellen mee te kunnen maken. Die vervolgens, met, gaandeweg de tijd, weer meer informatie, veranderen. We weten immers nog maar weinig zeker. En DAT, wordt ook voortdurend gezegd. De maatregelen worden niet gebracht alsof ze het zeker weten. Het is het beste weten tot nu toe.

vdbemt
vdbemt13 sep. 2020 - 9:56

@LBNB. "Het is geen levensbedreigende pandemie enkel voor kwetsbare ouderen. Voor 99 procent stelt het niks voor". Daar heb je toch een hoop informatie gemist. Het kan ook levensbedreigend zijn voor jongeren. Maar minder. Verder blijken er ook, en dan vooral bij jongeren, uitermate vervelende blijvende klachten hangen. Zeker niet iets wat 'niets voorstelt'.