Joop

Rishi Sunak nieuwe premier van Groot-Brittannië

  •  
24-10-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3403 keer bekeken
  •  
ANP-453825804

Rishi Sunak wordt de nieuwe premier van Groot-Brittannië en volgt daarmee Liz Truss op die al na 44 dagen aftrad. Tot en met dit weekend leek Sunak nog de strijd aan te moeten gaan met Penny Mordaunt, maar die liet maandag weten de handdoek in de ring te gooien en schaarde zich achter Sunak.

De 42-jarige Sunak was onder oud-premier Boris Johnson minister van Financiën, maar legde zijn functie neer uit protest tegen het functioneren, of beter het niet functioneren, van Johnson. Het was het begin van het einde van het premierschap van Boris Johnson. In de strijd om de opvolging ging het vervolgens tussen Sunak en Truss. Die laatste werd uiteindelijk de kortst zittende premier ooit. 

Een andere potentiële tegenkandidaat bij Sunaks nieuwe gooi naar het premierschap leek Boris Johnson te zijn die wel oren leek te hebben naar een comeback. Zondag trok Johnson zich echter terug nog voor hij zich officieel kandidaat had gesteld. 

De Conservatief Sunak is de eerste hindoeïstische premier van Groot-Brittannië en tevens de eerste premier van kleur in de geschiedenis van het land. 

Labour-parlementslid Zarah Sultana laat in een video op sociale media weten waarom Sunak, die multimiljonair is, ongeschikt is als premier. Zij wijst erop dat hij vooral de belangen van de superrijken zal behartigen:

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (60)

Reptiel
Reptiel26 okt. 2022 - 6:42

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Nicolay2
Nicolay226 okt. 2022 - 6:34

Hij is een Vazal van de Goldman Sachs bank. Het is te hopen dat we geen Griekse toestanden krijgen in Groot-Brittannië.

TheBigLebowski
TheBigLebowski26 okt. 2022 - 4:01

zodra ie de kans krijgt gaat ie naar zijn huis in californie. die man houdt niet van de UK.

Martin van der Linde
Martin van der Linde25 okt. 2022 - 18:55

Sunak was net als de meeste conservatieven voor Brexit. Die wilden o.a. af van de steeds strengere regels voor bescherming van werknemers binnen de EU. Vrijhandel in een vrije markt met alle ruimte voor banken en hedgefonds. Want daar worden ze zelf beter van. Het probleem was hoe dat te verkopen aan de Engelse werknemer. Want Brexit was er niet voor hen, integendeel. Dus bedachten ze een list. Brexit was nodig om arbeidsmigranten buiten de deur te houden. Ze waren een bedreiging voor de welvaart en de Engelse cultuur. Of het waar was deed er niet toe maar het bekte goed. En het deed wat het moest doen. Toch wel ironisch dat uitgerekend de zoon van een succesvolle arbeidsmigrant nu hun premier wordt. Wanneer worden die Engelsen nu eens wakker en krijgen ze door dat ze zich hebben laten gebruiken?

HenryHansen
HenryHansen25 okt. 2022 - 12:12

Jammer dat de zure reacties hier weer overheersen. Ja deze man heeft dankzij ouders met een goed inkomen (arts, apotheker) een goede start kunnen maken. Maar om te studeren aan Oxford, een MBA te halen aan Stanford en te werken voor Goldman Sachs en vermogen te vergaren in een 'hedgefonds' heb je toch in de eerste plaats kwaliteit nodig. Of is het niet leuk voor de links georienteerden hier dat deze man succesvol is "ondanks" zijn culturele achtergrond, past dit niet in het linkse ideaalbeeld of zo?

6 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa25 okt. 2022 - 12:27

Ja, het gaat meer om zijn beleid en wat dat doet voor de bevolking. Of hij rijk is of niet, interreseert mij niet. Ik denk alleen, dat zijn beleid weer totaal desastreus zal zijn, omdat al die neocon/neoliberals tot nu toe alleen maar totale puinhopen achtergelaten hebben, overal waar ze komen

Zandb
Zandb25 okt. 2022 - 14:47

Henry Het hebben van heel overdreven veel geld past inderdaad niet zo heel goed bij een politicus - aan welke uiterlijke kenmerken ook te duiden - met linkse idealen. Heel veel te veel geld hebben is nou juist het bewijs dat jouw goede ideeën, jouw succes, de samenleving niet ten dienste staat.

Mokker
Mokker25 okt. 2022 - 16:00

@Henry Eens, lijkt er op dat sommigen heel hard kraaien tegen racisme, maar er blijkbaar toch wat moeite mee hebben als immigranten succesvol zijn en het tot PM schoppen. Laten we maar eens kijken wat zijn beleid gaat worden, het zijn niet de makkelijkste tijden voor een premier.

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 okt. 2022 - 2:20

Als je rijk bent maakt culturele achtergrond niet uit. En al helemaal niet als je voor rijken regeert. Wat WEL uitmaakt is dat ie, volgens zijn platform, en dat van zijn partij, TEGEN de meerderheid aan de mensen in het midden en aan de onderkant regeert, en de omstandigheden, rechten, lonen en diensten voor degenen die het niet uit hun rijkdom zelf kunnen doen wil en zal verslechteren.

TheBigLebowski
TheBigLebowski26 okt. 2022 - 3:57

hij wilde brexit om van alle regels voor werknemers uit te komen. Hij heeft geld in de schoot geworpen gekregen. En is niet democratisch gekozen. Nee, gaat niet goed daar.

JawelHoor
JawelHoor26 okt. 2022 - 10:58

'Heel veel te veel geld hebben is nou juist het bewijs dat jouw goede ideeën, jouw succes, de samenleving niet ten dienste staat.' Haha... Meen je dat?!

Gaai2
Gaai225 okt. 2022 - 11:13

''De 42-jarige Sunak was onder oud-premier Boris Johnson minister van Financiën'' Echt veel mis kan er met de man dus niet zijn. Het enige wat hij niet moet doen is feestjes en achter Biden met zijn oorlog tegen Putin aanlopen. De rekening daarvoor gaat naar Britse arbeiders en die zitten daar echt niet op te wachten. En dan hebben we het nog maar niet over alle slachtoffers die vallen omdat de agressieve NAVO zo nodig naar het Oosten wil uitbreiden.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens26 okt. 2022 - 8:42

@ Kees Jij schrijft: omdat de agressieve NAVO zo nodig naar het Oosten wil uitbreiden. Het is niet de agressieve Navo die naar het oosten wil uitbreiden. Het is de Russische arbeider die zijn eigen dictator heeft gekozen en hem volgt de oorlog in om Oekraïense arbeiders en hun kinderen te vermoorden. Het is de Russische elite die het land ontvlucht omdat zij geen moordenaar in opdracht van Poetin willen worden. De gewone Russische arbeider heeft daar geen problemen mee. Sunak gaat met betrekking tot Oekraïne de overige beschaafde landen volgen en steunt de Oekraïense regering. Sunak zal verder een rechts conservatief sociaal economisch beleid voeren. Met name laag betaalde en laag geschoolde werknemers zullen daar niet de vruchten van plukken. Dat zullen vooral mensen zijn van de hogere middenklasse en mensen met nog meer vermogen of inkomen. Je hebt dus een raar tekstje geschreven.

pahan
pahan25 okt. 2022 - 4:57

Gelukkig maakt het voor de gemiddelde respondent helemaal niet uit wie nou premier is van welk land, de toon is altijd negatief.

2 Reacties
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa25 okt. 2022 - 14:57

Ja, je zou je kunnen afvragen, hoe komt dat? Waarom is er zoveel woede en onvrede. Verder kijken dan je neus lang is, ken je dat?

JawelHoor
JawelHoor26 okt. 2022 - 10:59

Dat is me ook opgevallen. 'Zuur links'.

RaymondenJoop
RaymondenJoop24 okt. 2022 - 20:47

Veel charisma, welbespraakt en erg rijk. Een.blijvertje dus, of het nu goed of slecht beleid wordt

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa25 okt. 2022 - 14:58

Veel charisma, welbespraakt en erg rijk. Een beetje zoals ik dus, al ben ik zeer onrijk.

Mark Huysman
Mark Huysman24 okt. 2022 - 19:14

Goed filmpje van Zarah Sultana!

Greendutch
Greendutch24 okt. 2022 - 17:16

of de meeste Britten hier nu op zitten wachten?? van hetzelfde laken een pak....

3 Reacties
Zakenpief
Zakenpief24 okt. 2022 - 19:27

Diezelfde Britten hebben 3 jaar geleden wel massaal voor dit soort laken gekozen. Dus ze moeten nog ff.

Paul Spijkers
Paul Spijkers24 okt. 2022 - 21:06

Alle nationale verkiezingen zijn 'massaal'. De VK is een effectieve duopoly met de conservatieven als partij van de heersnede rijke klass in bezit van de meeste knoppen om macht te behouden. Ook hebben ze in de VK geen nationale proportionele verkiezingen. Vandaar ook dat het een duopolie is waar eenheid en niet beleid belangrijk is. De conservatieven kregen maar 43.6% van de stemmen.

Volrin
Volrin24 okt. 2022 - 22:03

@Zakenpief "Diezelfde Britten hebben 3 jaar geleden wel massaal voor dit soort laken gekozen. Dus ze moeten nog ff." Dat hebben ze niet. In GB gebruiken ze het FPTP systeem dat heel vertekende uitslagen geeft.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa24 okt. 2022 - 17:04

Eerste premier van kleur? Ja, who cares. Wat mij betreft ben je blauw. Alsof dat zijn beleid beter maakt. Dit word weer beleid voor de 0,01 procent

5 Reacties
JawelHoor
JawelHoor24 okt. 2022 - 18:56

Dus zijn kleur is onbelangrijk maar het feit dat hij rijk is, is wél een probleem? Discriminatie.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa24 okt. 2022 - 20:04

Heb ik gezegd dat zijn rijkdom een probleem is? Het gaat er meer om, dat je moet kijken naar iemands politiek, niet naar zijn/haar kleur Als Baudet zwart was, dan zouden jullie allemaal FVD stemmers worden?

DaanOuwens
DaanOuwens25 okt. 2022 - 8:36

@ Baloemparoempaloempa Jij schrijft: Als Baudet zwart was, dan zouden jullie allemaal FVD stemmers worden? Als Baudet zwart was zou bij niet de witte cultuur als superieur voorstellen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2022 - 10:24

Daar staat dan weer tegen over dat een mafkees als Kanye 'Ye' West (45) pro-Trump en anti-semiet is.

Paul Spijkers
Paul Spijkers26 okt. 2022 - 2:25

Kanye is rijk en ook nog gestoord. Die snappt niet dat niet rijken genaait worden en hebben geen inzicht in de sociale onderdrukking en de limieten van niet-rijken om te doen wat ze zouden willen. Alsof iedereen president zou kunnen worden terwijl alleen de rijken dat kunnen, dynastieen als aristocraten, en het biljoenen kost, en de olicharchen hun vat blijven houden.

Mokker
Mokker24 okt. 2022 - 15:27

Sunak heeft een relevante opleiding genoten die in tijden van economische malaise van pas kan komen. Zijn huidskleur is natuurlijk niet echt relevant, maar wel grappig dat de conservatieven daarmee de wokies van Labour de loef afsteken op hun eigen diversiteits-stokpaardje.

5 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine24 okt. 2022 - 21:22

Ik vond deze tekst van Harald Doornbos op twitter wel leuk... "Verwarrende tijden. Links praat 24/7 over kleur, vrouwen en lgbt maar rechts levert eerste niet-witte PM in UK, eerste vrouwelijke premier in Italie, eerste vrouwelijke president in Hongarije, eerste vrouwelijke president in Kroatië & eerste openlijk lesbische premier in Servie."

Zandb
Zandb25 okt. 2022 - 6:19

Mokker Mokker U bedoelt dat het Labour valt aan te rekenen, dat zij geen minister van kleur leveren? Raar verwijt: Labour is immers niet in de positie om een een minister te leveren.

Mark Huysman
Mark Huysman25 okt. 2022 - 8:00

@sunshine Ik denk dat als links praat over kleur, vrouwen en lgbt dat het niet zo zeer gaat om de kleur of het geslacht van de PM maar om de positie van vrouwen, migranten, lgbt in de maatschappij. De linkse (gekleurde) Labour-politicus Zarah Sultana stelt het in bovenstaand filmpje heel duidelijk: “That* again shows the limitations of representation politics. Having black and brown people at the top does not mean that the lives of black and brown people in the UK and across the world will be better. In fact they have gotten worse.” * de verantwoordelijkheid van gekleurde Conservatieve politici voor een anti-vluchtelingen en een antimigrantenbeleid

DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2022 - 10:40

Er zijn elders ook wat linkse vrouwelijke MPs zoals Sanne Marin en Katrín Jakobsdóttir. Maar dan wel in kleine prutslandjes (sorry IJsland). Labour is bij mijn weten niet echt een vrouwvriendelijke partij.

DanielleDefoe
DanielleDefoe26 okt. 2022 - 10:19

Wat mij betreft kun je ook blank zijn als je wel donkere wenkbrauwen hebt maar niet bleekroze bent.

Backtobasics
Backtobasics24 okt. 2022 - 14:49

De beste man heeft een familiie vermogen van 850 miljoen euro en is hedge funds eigenaar en heeft zeer innige banden met de private banken in de city. Of seze persoon nu vertrouwen moet geven aan veel van de Britten die afhankelijk zijn geworden van de voedselbank?

4 Reacties
Bouwman2
Bouwman224 okt. 2022 - 17:33

Als U vindt dat "rijk" synoniem is met ondeugdelijk, moet u maar een met Marcel van Dam gaan praten.

KritischKijken
KritischKijken24 okt. 2022 - 18:07

Ik denk idd dat je alleen als heel arme premier de Britten kan dienen......

JawelHoor
JawelHoor24 okt. 2022 - 18:57

Waarom niet?

Backtobasics
Backtobasics25 okt. 2022 - 14:29

Ik heb helemaal niets tegen rijkdom of verschillen in vermogen of inkomen. Maar ik maak wel bezwaar tegen ongezonde excessen, en ik vind 850 miljoen vrij excessief zeker in de huidige context van steeds grotere veschillen tussen rijk en arm.

EenMening3
EenMening324 okt. 2022 - 14:29

"De Conservatief Sunak is de eerste hindoeïstische premier van Groot-Brittannië en tevens de eerste premier van kleur in de geschiedenis van het land." De conservatieven hebben geen probleem met vrouwen en mensen van kleur in de rol van PM. Labour heeft tot nu toe alleen oude witte mannen als PM gehad.

EricDonkaew
EricDonkaew24 okt. 2022 - 14:06

Thatcher, May, Truss, Kwasi Kwarteng, Rishi Sunak. Zelfs voor rechtse boze witte mannen is er geen zekerheidje meer in de Britse politiek, Het heeft ook wel iets grappigs.

Bernie2
Bernie224 okt. 2022 - 13:59

Hoezo de 1e PM van kleur? Lijkt mij dat zijn voorgangers, allen met varkensroze tinten, veel kleurrijker waren. Ook Sunak kan niets veranderen aan de diepe chaos die niet alleen bij de conservatieven heerst, maar elke UK'er snoeihard treft. Brexit én de verraderlijke manier waarop Britten erin gelogen zijn is hier debet aan. Dankzij de apert liegende Boris Johnson en de onderbuikende Nigel Faragre is er een voorlopig onomkeerbaar proces van totale destructie in gang gezet. Landelijke verkiezingen zullen Labour aan de macht helpen en de UK terug Europa in. Een verademing voor de Britten, middenstanders etc. Maar ook zij krijgen de chaos niet binnen een paar jaar opgelost. Dit land is voor de komende decennia grondig vernield. Verdomd jammer en zo herkenbaar met opeenvolgende ultrarechtse regeringen in Nederland die het land -met name door de perverse marktwerking (nuts, zorg, OV etc)- onherstelbare schade toebrachten.

2 Reacties
MarcoG
MarcoG24 okt. 2022 - 14:45

Alleen zal Labour niet voor toetreding tot de EU gaan, dus dat maakt weinig uit.

GeenProbleem
GeenProbleem24 okt. 2022 - 16:27

Weet je wat het is, Brexit is natuurlijk een fiasco; maar ik denk dat het fiasco wat wij tegemoetgaan (hyperinflatie) net zo erg gaat worden. Zuid-Europa is failliet en wij gaan het betalen, anders klapt de euro.

Joop  den Uil
Joop den Uil24 okt. 2022 - 13:44

Waarom hier jubelen over de nieuwe premier die superrechts zelfs Johnson inhaalt ? Of omdat hij andere kwalificaties heeft. Superrechts. Daar kan EU zich wel schrap voor gaan zetten.

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek24 okt. 2022 - 13:35

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

1 Reactie
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa24 okt. 2022 - 17:35

Of je nou man bent, vrouw, wit, zwart, homo, hetero. Je beleid word er echt niet beter van Een zwarte lesbische VVD politica, is nog steeds een VVD politica, die dus met grotesk wanbeleid gaat komen.

Mark Huysman
Mark Huysman24 okt. 2022 - 13:35

[De Conservatief Sunak is de eerste hindoeïstische premier van Groot-Brittannië en tevens de eerste premier van kleur in de geschiedenis van het land.] Belangrijker lijkt me dat hij de eerste Goldman Sachs premier van het land wordt.

16 Reacties
WillemdeGroot
WillemdeGroot24 okt. 2022 - 15:09

En nog belangrijker: welk programma gaan hij en zijn ministerploeg uitvoeren? Inhoud boven poppetjes.

onyxcumulus
onyxcumulus24 okt. 2022 - 15:35

Haha, ja met 850 miljoen aan vermogen kan je wel van een Goldman Sachs coup spreken..😱

EenMening3
EenMening324 okt. 2022 - 15:53

Sunak is een zoon van succesvolle Indiase immigranten en zelf een succesvolle zakenman die al als dertiger kon gaan rentenieren. Hij koos voor de politiek en is nu op 42-jarige leeftijd PM. In geen enkel ander westers land is de politiek diverser. Hetzelfde geldt trouwens voor de City, het financiële centrum van de wereld: "De etnische achtergrond van Sunak, die de parlementaire eed zwoer op de Bhagavad Gita (belangrijk boek binnen het hindoeïsme), is door de jaren amper ter sprake gekomen. In geen ander westers land is de politiek diverser dan in het Verenigd Koninkrijk." https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/als-dertiger-kon-rishi-sunak-gaan-rentenieren-maar-hij-koos-voor-de-politiek-nu-is-hij-de-nieuwe-britse-premier~bb0760d8/

Mokker
Mokker24 okt. 2022 - 15:54

Wij hebben toch ook een Unilever-premier?

GeenProbleem
GeenProbleem24 okt. 2022 - 16:28

Lastig dilemma voor de mensen van jouw clubje hè?

Frans Akkermans3
Frans Akkermans324 okt. 2022 - 16:55

Hij zat bij die bank van 2001-2004. Ik zie niet in waarom hij dan per se een Goldman Sachs premier genoemd moet worden. Wat wel waar is dat de conservatieven een betere reputatie hebben als het om emancipatie gaat: de eerste joodse premier, de eerste vrouwelijke en nu dus de eerste gekleurde premier. Labour loopt achter?

Mark Huysman
Mark Huysman24 okt. 2022 - 17:48

[Hij zat bij die bank van 2001-2004. Ik zie niet in waarom hij dan per se een Goldman Sachs premier genoemd moet worden.] Hij zat niet alleen bij die bank, hij behoort ook tot de meest vermogenden van het VK. En hij is een van de meest uitgesproken pro-City politici van de Conservatieven. In alle opzichten dus een Goldman Sachs premier. [Wat wel waar is dat de conservatieven een betere reputatie hebben als het om emancipatie gaat: de eerste joodse premier, de eerste vrouwelijke en nu dus de eerste gekleurde premier.] Ik denk dat het geen bal uitmaakt of de big boss gekleurd is, joods is of een vrouw is, het gaat om het beleid en dat is onder Conservatieve leiding altijd: anti-arbeiders, ani-armen en in geen enkel niet opzicht emanciperend.

Mark Huysman
Mark Huysman24 okt. 2022 - 17:50

Correctie: ‘…anti-arbeiders, anti-armen en in geen enkel opzicht emanciperend.’

KritischKijken
KritischKijken24 okt. 2022 - 18:10

@Mark Ipv weer dat zure: Maar stamt uit een succesvolle immigrantenfamilie, mooi voorbeeld over hoe je succesvol kunt zijn door iets te willen.

KritischKijken
KritischKijken24 okt. 2022 - 18:14

@Mark Ach Mark, toen Labour en de vakbonden het ook voor t zeggen kregen ging t nog harder bergafwaards, weet je nog, de autoindustrie? Arbeiders stonden meer buiten achter de brandende oliedrums dan in de fabriek. Waarsch. stakend voor een nobele zaak, alleen bleef er niets over van hun banen..

Mark Huysman
Mark Huysman24 okt. 2022 - 20:23

[Maar stamt uit een succesvolle immigrantenfamilie…] En maakt vervolgens deel uit van een regering die andere immigranten en vluchtelingen het leven onmogelijk maakt. […mooi voorbeeld over hoe je succesvol kunt zijn door iets te willen.] Ah, de ultrarijken zijn ultrarijk omdat ze iets ‘willen’. En de armen zijn zeker arm omdat ze niks ‘willen’? [Ach Mark, toen Labour en de vakbonden het ook voor t zeggen kregen ging t nog harder bergafwaards ..bla bla] Het gaat hard bergafwaarts overal omdat het kapitalisme de ene crisis na de andere crisis voortbrengt. Sunak gaat dat niet oplossen, hij zal er hooguit voor zorgen dat zijn bankiersvriendjes nog wat rijker worden. En dat het aantal mensen dat van voedselbanken afhankelijk is verder zal toenemen.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans325 okt. 2022 - 2:53

@Huysman U heeft gelijk dat het om beleid gaat en niet om de komaf van de bewindspersoon. Maar u weet kennelijk nu al wat deze PM gaat doen. En het is natuurlijk niet waar dat diversiteit geen rol speelt als het om emancipatie gaat. Was en is nog steeds een links agendapunt.

Mark Huysman
Mark Huysman25 okt. 2022 - 7:16

[Maar u weet kennelijk nu al wat deze PM gaat doen.] Hij was chancellor onder Johnson dus we weten inderdaad waar hij voor staat. De conflicten met Johnson gingen er over dat hij vond dat er meer bezuinigd moest worden en minder gestimuleerd. Bovendien heeft hij campagne gevoerd voor het leiderschap waarbij hij duidelijk maakte dat hij fondsen die nu besteed worden aan arme wijken over wil hevelen naar de rijken. Zie o.a. dat filmpje van Zarah Sultana hierboven. Hij is een bankier die er vooral op gericht is de financiële sector te versterken. En dat zal ten koste gaan van gewone werkenden en armen. [En het is natuurlijk niet waar dat diversiteit geen rol speelt als het om emancipatie gaat. ] Ik vraag me af of het voor mensen met een migratie-achtergrond en vluchtelingen een vooruitgang is als ze te grazen worden genomen door iemand die zelf een migratie-achtergrond heeft.

Mark Huysman
Mark Huysman25 okt. 2022 - 7:25

Aanvulling: De linkse Labour-politicus Zarah Sultana gaat in bovenstaand filmpje ook in op het feit dat in de Johnson regering zwarte en gekleurde politici mede-verantwoordelijk waren voor een hardvochtig vluchtelingenbeleid: “That again shows the limitations of representation politics. Having black and brown people at the top does not mean that the lives of black and brown people in the UK and across the world will be better. In fact they have gotten worse.”

Paul Spijkers
Paul Spijkers25 okt. 2022 - 8:12

Als je rijk bent maakt achtergrond niet meer zoveel uit. De rijken zijn de rijken. Het is de minder rijken die problemen hebben.

KritischKijken
KritischKijken25 okt. 2022 - 8:36

@Mark Ja als je door een vertroebelde blik alles wat slecht gaat aitomatisch verwijst naar kapitalisme.... Dan kan je met een andere vertroebelde blik voldoende socialistisch getinte landen aanwijzen waar het zeker niet beter gaat, laten we bv een noemen Nicaragua met de door velen op links groemde Ortega maar ja dat ie niet succesvol is komt waarsch niet door hem maar door de VS, toch?