Een kringloopwinkel in Enschede struint overlijdensadvertenties uit de regio af, op zoek naar bruikbare handelswaar. Dat schrijft het AD. Nabestaanden die de brieven van de winkel – met in het logo een breed lachend mannetje – ontvangen zijn ontstemd.
Het overkwam bijvoorbeeld de Nijverdalse Rikie Dommerhalt. De 71-jarige vrouw ontving kort na het overlijden van haar zus Annie een brief van de kringloopwinkel, die schreef de inboedel wel op te willen halen. ‘We begrijpen dat er in deze moeilijke tijd veel op u afkomt. Wij hopen u enigszins van dienst te kunnen zijn, via onze regionale ophaaldienst,’ staat in de brief te lezen. Dommerholt heeft er geen goed woord voor over voor de ‘aasgieren’.
"De brief kwam binnen een week nadat de rouwadvertentie in de krant stond. Je bent als familie in diepe rouw. Hoe respectloos kun je zijn? Het laatste waar je op zit te wachten is een brief, gestuurd uit winstbejag. Dit klinkt wel erg naar: de één zijn dood, is de ander zijn brood."
Dommerhalt en haar familie hebben nu een klacht ingediend bij de winkel. Zij willen dat de kringloper stopt met de ‘kwetsende speuracties’. De eigenaar van de winkel, Willie de Leeuw, is zich echter van geen kwaad bewust:
"Zo’n 99 procent van de mensen is blij met ons aanbod. In veel gevallen moet in korte tijd een huis worden leeggehaald. Bij verzorgingshuizen soms binnen een week en wij kunnen daarbij helpen. Ik kan die mevrouw excuses aanbieden, meer kan ik niet doen."
Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN) is niet te spreken over de werkwijze van de winkel uit Enschede. Rouwende families dienen met rust gelaten te worden, vindt bestuurder Marcel van Gogh, zelf eigenaar van vijf kringlopers.
"Dat riekt een beetje naar lijkenpikkerij. Wij doen het niet en ik raad het onze leden absoluut af. Ik ken er ook geen die dat doet. Het is respectloos."