Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Geweldsorgie van agrarische testosteronbommen bij huis minister

Politie staat machteloos tegenover overmacht fundamentalistische boeren
Joop

Republikeins congreslid verklaart witte mensen superieur, live op tv

  •  
19-07-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Niet alleen Melania Trump stelt de Republikeinen dinsdag in een nog slechter daglicht. Het Republikeinse congreslid en afgevaardigde steve King heeft voor ophef gezorgd nadat hij tijdens een interview met MSNBC stelde dat witte mensen superieur zijn aan alle anderen omdat zij ‘alles hebben uitgevonden’.
Volgens King is alles wat goed is op deze wereld door witte mensen uitgevonden. De Westerse beschaving – en daarmee bedoelt hij ‘VS, West-Europa, Oost-Europa en alle plekken waar het christendom heerst’- zou het meest bijgedragen hebben aan de geschiedenis: ‘wat hebben die andere subgroepen toegevoegd?’.
Het congreslid vergeet blijkbaar dat de geschiedenis vaak eenzijdig belicht wordt en dat veel van de westerse rijkdom en kennis voortkomt uit ‘die subgroepen’. Zoals, om maar wat dingen te noemen, het alfabet, papier en inkt, kruit, wiskunde, Amerika, uitvinders van moderne technologie, Jezus.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (127)

omaoeverloos
omaoeverloos21 jul. 2016 - 8:47

Blanken zijn in ieder geval superieur in het consumeren.

1 Reactie
johannn2
johannn221 jul. 2016 - 21:59

oma, Raak geformuleerd. .

Mostafa
Mostafa20 jul. 2016 - 19:34

Adam en Eva waren pik groene mensen, zei een vriend ooit tegen mij, want de appel viel toen niet ver van de boom waar zij onder lagen te vrijen !

mulligan
mulligan20 jul. 2016 - 18:31

Nou, het mag geen twijfel lijden dat er nog al wat mensen zijn die overduidelijk de witte (soms eufemistisch benoemd als "Westerse") mens superieur achten. Maar racisme komt in ons land niet voor, hoor.

Patrick Faas
Patrick Faas20 jul. 2016 - 17:25

“Jezus” Was Jezus “niet-wit”? Volgens een recent vertaalde, 1200 jaar oude koptische tekst kon Jezus van uiterlijk veranderen: “Soms is hij rood, soms wit, soms bruin, soms geel en soms is hij grauw als asceten. Soms lijkt hij jong, soms oud.” Volgens de tekst was Jezus een shape-shifter en moeilijk te herkennen. Daarom moest Judas hem aanwijzen met een kus. http://www.livescience.com/27840-shape-shifting-jesus-ancient-text.html “Het alfabet” Tellen Kanaänieten als “niet-wit”?

Harry5
Harry520 jul. 2016 - 10:57

Westers, christelijke landen hebben het meest bijgedragen aan de geschiedenis. Wat dan mbt de pre-christelijke en niet westerse antieke beschavingen? 1) het assyrische rijk (Niet christelijke niet blank) 2) het babylonische rijk (niet christelijk niet blank) 3) het Egyptische rijk (niet christelijke niet blank) 4) de oude chinese rijken (niet christelijk niet blank) 5) Het griekse rijk (niet christelijk wel blank) 6) het romeinse rijk (niet christelijk wel blank) En ik heb nog tientallen niet eens genoemd

2 Reacties
Mostafa
Mostafa20 jul. 2016 - 13:49

Wat wel heeft het Westers, christelijke landen het meest bijgedragen aan de geschiedenis is het volgende : Eerste en de Tweede Wereld oorlog. Het doden van miljoen Echte bewoners van Amerika. Het doden van miljoen Echte bewoners van Australië. Jaren lang bezetten van landen in Afrika, Azie...het Midden Osten..ect.. Het vermoorden van 6 miljoen joden in de vorige eeuw. Het maken van porno films en vrouwenhaldel Het uitvinden van naakt-fietsen..ha ha ha Harry !

Patrick Faas
Patrick Faas20 jul. 2016 - 14:24

Waarom rekent u 1 en 2 als niet-blank? China heeft zijn eigen rassenleer. Laat die maar buiten beschouwing, want ik ben benieuwd naar de uwe. Hoe komt u tot uw indeling?

Minoes2
Minoes220 jul. 2016 - 8:33

Was het niet in Egypte waar de grootste en oudste bibliotheek in de as gelegd is? Jammer dat we zo serieus ingaan op iemand die zoiets zegt. Het maakt in wezen geen donder uit. Voor mij is een superieur land verre van een land dat de eerste atoombom meende te moeten gooien en vervolgens te verspreiden over de wereld. Mensen zijn in wezen gelijk. Op de hele wereld heb je knappe koppen en mensen die dat wat minder hebben of minder kansen hebben gehad. Dat heeft niets met 'ras' te maken. Wijsheid echter is zoveel meer dan dat. Superieur zijn zegt niets, jezelf superieur vinden zegt zoveel temeer.

Nagus
Nagus20 jul. 2016 - 7:51

Ja, de wereld zou perfect zijn zonder de witte mens. Niet witte mensen zouden zulke dingen nooit, maar dan ook nooit doen! Eigenlijk zouden die witten niet meer onder de noemer mens moeten vallen.

ronald8
ronald820 jul. 2016 - 7:43

Harry, Ook hier ben je echt de weg kwijt met je zelfhaat die op geen enkele wijze bijdraagt aan een analyse of oplossing. Racisme zit in alle mensen en is geen uitvinding maar een eigenschap van de mens die stamt voordat er blanken waren. Dit geldt overigens ook voor slavernij. Daarnaast is de slavernij waar jij op doelt georganiseerd samen met de Arabieren. Ook godsdienstoorlogen stammen van hiervoor. (tegen de Joden door Egypte bv.) Dus hoepel aub op met die zelfhaat gebaseerd op niets. Bovendien stigmatiseer je stelselmatig blanken en zet je ze weg als groep tegenover anderen. En je verwijt (elders) dat anderen Moslims als groep stigmatiseren. Een mens is een mens en de kleur of ras maakt geen bal uit. Wat wel uit maakt is de cultuur die de mens heeft en hoe hij er mee omgaat.

Uilenspiegel
Uilenspiegel20 jul. 2016 - 7:29

Jullie hebben beiden ongelijk. Niets (on)menselijks is mensen vreemd.

msj_meijerink
msj_meijerink20 jul. 2016 - 5:45

Helaaas zijn de Amerikanen al jae nvan het padje, als ze uitleggen hoe -volgens hen zelf- hun land (en Europa) zover is kunnen komen.

Harry5
Harry519 jul. 2016 - 17:50

en uiteraard de slavernij; Zum kotzen!!!!

ikdus2
ikdus219 jul. 2016 - 17:34

Steve Jobs was ook een Arabier net als Jezus, Mozes, koning Salamo, Carlos Slim en niet te vergeten Chakira deels Arabisch

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 jul. 2016 - 0:24

Steve Jobs een arabier noemen is overdreven. Zijn vader was weliswaar een syrische economiestudent maar zijn moeder een Duits-Zwitsers katholiek meisje waar zijn vader een tijd mee omging tijdens zijn studie in Wisconsin. Steve is onmiddellijk na zijn geboorte geadopteerd door blanke katholieke Amerikaanse ouders.

Casparus2
Casparus220 jul. 2016 - 2:09

Arabieren komen van het arabische schiereiland,De mensen die u noemt komen uit de Levant,derhalve Levantijnen.

rbakels
rbakels19 jul. 2016 - 16:57

De wiskunde is trouwens in belangrijke mate gevormd door islamitische geleerden, een kleine 1000 jaar geleden. Al-Gebra is Arabisch. Deze wiskunigen vonden de nul uit, een cijfer zonder waarde dat getallen nochtans kan vertienvoudigen. Nul is ook een goede kwalificatie voor zo'n republikein.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 jul. 2016 - 23:57

Frits wat je beweert over de wiskunde klopt niet. Dat is trouwens al eerder op Joop aan de orde geweest. Het woord algebra is van arabische origine maar de algebra zelf is niet uitgevonden door islamitische geleerden en de nul al evenmin.

Appi Mohamud
Appi Mohamud20 jul. 2016 - 15:24

Danielle het woord algebra alhoewel het ooit als een woord begon net zo als de meeste namen, maar het is gewoon een naam. Omdat we in de wetenschap de benaming van een uitvinding aan de uitvinders zelf laten, maar als daar een gebrek van is geven we dan de naam van de uitvinder in dit geval Algebra. Net zo als we Darwin evolutie spreken sprekende ook van algebra. Dat wiskunde voor zijn tijd bestond houd niet in dat hij het algebra heeft uitgevonden, alhoewel algebra wiskunde is is wiskunde geen algebra. Ik kan het begrijpen als je niet zo ver hebt door gestudeerd anders had je het wel geweten.

rbakels
rbakels19 jul. 2016 - 16:52

Bolkestein heeft iets dergelijks gezegd, de griezel.

Mostafa
Mostafa19 jul. 2016 - 15:39

De uitvinders van de kruistochten, dat waren juist enge gelovigen. De uitvinders van Kuisheidsgordels voor de vrouwen, dat was eng en lachwekkend. Tijdens de Gouden Eeuw voor Joden en Moslims in Spanje ( Andalusie) hebben zij van alles en nog wat uitgevonden voor de mensheid, Wiskunde, natuurkunde, algebra, kunst, medisch en geneesmiddelen, oorlog, aardkunde, studie van planeten....klok en tijd........e.ct...en .toen kwamen de Katholieken en hebben de grote feest verpest, joden en moslims werden naar Marokko verjaagd...dat zijn de feiten. Het Westen heeft de wapens uitgevonden en daardoor werd eng en gevaarlijk en ging overal mensen, eigendommen en landen bezetten en beroven. Dat moet ook 1 keer gezegd worden jongens!

De meute
De meute19 jul. 2016 - 15:28

Of het Westen de rest van de wereld heeft onderdrukt en leeggeroofd en dat het daardoor een betere beschaving heeft kunnen opbouwen DOET ER NIET TOE! De man heeft het over het hier en nu. Welke beschaving is op DIT moment de fijnste om in te wonen, werken of te leren? Dat de ene ontdekking voortkomt uit de andere lijkt mij logisch. Zoals Appi Mohemmud opmerkte dat de Afrikanen 10.000 jaar geleden het vuur hebben uitgevonden, ik betwist dat echt niet. Maar het gaat erom wat er DAARNA gebeurt is. Welke beschaving gaat er verder mee en blijft ermee groeien? Wat zou er gebeurt zijn als het Westen Afrika niet ontdekt had? Als het niet was binnengevallen om slavenhandel te drijven? Vergeet niet dat het Westen ook hun technologische voorsprong meenam naar Afrika. Ontdekkingsreizigers kwamen aan in gebieden waar men nog volgens het jagen en verzamelen systeem leefde. Waar zouden die beschavingen nu zijn als het westen niet op bezoek kwam? Waarschijnlijk hadden ze de laagste CO2 uitstoot van de wereld gehad, maar of dat nou een argument is? Als we de laatste 500 jaar erbij pakken zijn alle wetenschappelijke ontdekkingen die geleidt hebben tot welvaart en mensenrechten Westers. Andere ontdekkingen zijn inderdaad eerder gedaan, maar het is niet verder ontwikkeld. Wat ik bijvoorbeeld als weetje over Arabië heb is dat zij als eerste straatverlichting hadden toen er in Nederland geeneens een dorp bestond. Maar goed, de straatverlichting raakte in vergetelheid, ze bedachten niks nieuws meer en Arabië stond tot aan de ontdekking van olie niet echt voorop qua beschaving. Handelen konden ze wel moet ik toegeven. Vanuit Arabië zijn vele ontdekkingsreizen gemaakt. Maar een beschaving voor de olie op basis van enige wetenschappelijke ontdekkingen, welvaart, mensenrechten? Mwoa...

GeachteLezer
GeachteLezer19 jul. 2016 - 15:06

Hij noemt witte mensen niet superieur. Dat zegt hij niet. dat suggereert de presentator. Hij zegt "De westerse wereld, West-Europa, Oost-Europa en de VS. In de voetsporen van het Christendom." Dat is wat anders dan "witte mensen". . Grosso mode heeft hij nog gelijk ook, als je het tenminste hebt over de laatste 200 jaar. Maar hij vergeet even China, dat 2000 jaar eerder al wat slimmer was dan wij hier, Egypte, waar een groot deel van onze beschaving op gebaseerd is en ook het Griekse en Romeinse rij, niet bepaald christelijk ook, integendeel zelfs. Republikeinen zijn te vaak een karikatuur van zichzelf.

Poezenmens
Poezenmens19 jul. 2016 - 15:05

Als er een soort mens bezig is de mens uit te roeien door z'n (zelf)destructief gedrag dan is het de witte mens.

1 Reactie
GeachteLezer
GeachteLezer19 jul. 2016 - 23:29

Of de niet witte mens, die door heel veel kinderen te krijgen overbevolking veroorzaakt die uiteindelijk de aarde te gronde richt. Net zo'n onzin-redenering.

hugo bergveen
hugo bergveen19 jul. 2016 - 14:59

Grappig: (bus)kruit begint op een eerste levensbehoefte van de Republikeinen te lijken, en laat dat nou door de Chinezen zijn uitgevonden?

Tricky
Tricky19 jul. 2016 - 14:53

Eigenlijk een treurige discussie want niemand is superieur boven de ander. Dus alle achterlijke argumenten die hier worden aangevoerd voegen helemaal niets toe. Wit is niet superieur en zal dat ook nooit worden. Alleen veel witten menen dat zij superieur zijn ten opzichte van anderen. Dat is dus puur racisme.

6 Reacties
Nagus
Nagus19 jul. 2016 - 15:21

De blanke mens is natuurlijk niet superieur, het is de cultuur en onwikkeling die de blanke samenleving verder heeft gebracht. Vooruitgang in plaats van stammenstrijd ( onder meer over verschillende zienswijzes aangaand een religieus boekje.)

De meute
De meute19 jul. 2016 - 15:30

@Tricky De man zegt helemaal niet dat witten superieur zijn aan de rest. Dat maken de schrijvers van dit stukje ervan. Hij zegt dat de Westerse beschaving superieur is. En daar heeft hij gelijk in. Zowel moreel als materieel.

Patrick Faas
Patrick Faas19 jul. 2016 - 16:35

"Alleen veel witten menen dat zij superieur zijn ten opzichte van anderen." Helemaal niet alleen witten. Enorm veel mensen denken dat ze superieur zijn aan vreemden. In het dierenrijk resulteert afkeer van vreemden soms in de ontwikkeling van aparte soorten.

mulligan
mulligan19 jul. 2016 - 17:09

Hear, hear!

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 18:35

Ben het niet met eens tricky, Althans over dat treurig discussie. Het weergeeft juist het aantal racistisch denkend laag vande bevolking. Dat er mensen hier op joop zijn die denken dat het witte wezen superieur is omdat ze het meeste wetenschappelijke uitvindingen hebben gedaan en daarbij niet eens weten wie de uitvinding of de basis voor die uitvindingen daadwerkelijk hebben gedaan, bewijst mij en veel andre Hoe onwetend die mensen werkelijk zijn. Het bewijst ook dat wat hun voorouders hebben gedaan de vruchten aan het afwerpen zijn, this namelijk al aangetoond dat het blanke wezen alles kwa geschidenis heeft gemanipuleerd naar zijn uitkomst, zoals volledig steden plat branden en de geschidenis der van vernietig zodat ze maar dat gevoel van superieur kunnen behouden en aan hun kinderen door geven. Een onontkoombaar bewijs is en blijft Jezus. Hoe kan een man een profeet aanbieden doe niet blank is en geen blauw ogen heeft? ik wist het natuurlijk al maar blijft het roepen. De wereld bestaat uit meer dan alleen het westen of de witte bolwerk. Leer je geschiedenis.

Joe Speedboot
Joe Speedboot19 jul. 2016 - 18:50

'Eigenlijk een treurige discussie want niemand is superieur boven de ander.' Precies. Helaas is echter niet iedereen op dat gebied het schoolplein ontgroeid.

hasp52
hasp5219 jul. 2016 - 14:47

Het enige waarin de blanke westerse mens veruit superieur is, is zijn superioriteitsgevoel.

3 Reacties
Martin108
Martin10819 jul. 2016 - 14:57

Denk dat Chinezen, Japanners en Koreanen daar nog net 'n stukje verder in gaan.

Nagus
Nagus19 jul. 2016 - 15:27

De individuele blanke mens is niet superieur. Als samenleving als geheel is de westerse samenleving op het gebied van uitvindingen de laatste eeuwen wel superieur.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen20 jul. 2016 - 11:55

[ Als samenleving als geheel is de westerse samenleving op het gebied van uitvindingen de laatste eeuwen wel superieur.] Zo is dat, en dat komt door onze rijkdom die nodig is om onderzoek te financieren. En die rijkdom is (onvrijwillig) aan overgeheveld door de niet westerse samenlevingen.

RoBru
RoBru19 jul. 2016 - 14:04

Dat de Westerse beschaving de laatste paar honderd jaar veruit superieur is aan alle andere beschavingen op het gebied van wetenschap, cultuur (van muziek tot literatuur, van architectuur tot film), economie en mensenrechten is eigenlijk een open deur. Daar zitten nuttige lessen in voor alle burgers en politici in de hele wereld. Maar er passen wel een paar nuanceringen: Westerse suprematie in de tijd Ja, de afgelopen 500 jaar is de westerse wereld de beste om te leven. De Westerse cultuur was inhoudelijk superieur en in grote delen van de wereld ook dominant. Maar in periodes daarvoor hebben andere beschavingen (Egypte, Azteken, China, Grieken, Indiërs en anderen) hun pieken gehad. Ook lijkt het er een beetje op dat we onze westerse cultuur als een gegeven zien. Er is enige decadentie in onze beschaving geslopen en hij staat onder druk: op economisch vlak zullen China, India en anderen ons in de toekomst overvleugelen, cultureel rukt de islam op. Er zou zo maar een nieuwe superieure cultuur kunnen komen. Westerse suprematie in relatie tot ras 1. De superieure westerse cultuur lijkt samen te vallen met het blanke ras, maar dat is wat kort door de bocht. Kenmerk van de westerse cultuur is (of was) een ontworstelen aan starre feodale en religieuze systemen en steeds grotere vrijheid; dat lijkt an sich niet ras gebonden. Anekdotisch voorbeeld: in 1936 was het Jesse Owens, namens de veel vrijere VS die medailles won, en niet een strikt Arische Duitser. 2. Daarnaast heeft die vrije Westerse samenleving ook slavernij, het nazisme / fascisme en het communisme voort gebracht. We kunnen niet stellen dat ALLES in het westen goed is; het is meer zo dat er veel meer mogelijk is. 3. Dit geldt ook op individueel niveau: tegenover Frank Zappa staat een Justin Bieber, tegenover Hemingway staat Heleen van Rooijen, tegenover Churchill staat een Stalin. Westerse suprematie in relatie tot het individu Ja, wij Nederlanders hebben Erasmus, de deltawerken, de Europees kampioen voetbal van 1988 en Rembrandt. Maar zegt het verleden iets over de toekomst? En zeggen prestaties van een Nederlander iets over mij als Nederlander? Het enige dat je op voorhand over een willekeurige Senegalees of Irakees en mij zou kunnen zeggen is dat ik geluk heb qua geboorteplaats. De dingen waar IK persoonlijk trots op kan zijn moeten voor het grootste deel nog gebeuren…

4 Reacties
Nick Ros
Nick Ros19 jul. 2016 - 14:42

Ja, de afgelopen 500 jaar ...... Die turfstekers uit Drenthe zijn het helemaal met je eens.

hugo bergveen
hugo bergveen19 jul. 2016 - 15:12

haal je superieur en dominant niet door elkaar?

mtw64
mtw6419 jul. 2016 - 17:15

En jij bent een racist. Alles wat je zegt valt onder de definitie 'racisme': jezelf stellen boven de ander. Google de naam Jane Elliot en ga in de leer. Dat heb je hard nodig.

RoBru
RoBru20 jul. 2016 - 6:59

@ Hugo. Nee: - met 'superieur' bedoel ik inhoudelijk en moreel beter en door de meeste mensen te prefereren, zoals de Westerse samenleving - met 'dominant' bedoel ik de cultuur die, al of niet met (militaire) dwang wordt opgelegd Dit kan en zal vaak samenvallen in een bepaald geografisch gebied maar Hitler, Stalin, Erdogan en vele anderen laten zien dat dominant en superieur niet noodzakelijkerwijs hoeven samen te vallen. @Mark. Jezelf stellen boven de ander is natuurlijk niet de definitie van racisme. Daarnaast is het niet perse onzin: ik mag, en zal, mezelf stellen boven iemand die zijn vrouw slaat, ongeacht zijn huidskleur. Maar waar stel ik mezelf boven de ander? Ik maak doelbewust het onderscheid tussen culturen (die goed en minder goed kunnen zijn) en mensen in die cultuur, die totaal los daarvan goed of minder goed kunnen zijn. En opnieuw, dit heeft niets met ras te maken.

Bernie2
Bernie219 jul. 2016 - 14:03

Deze bepaald niet door kennis van zaken gehinderde nazi lijkt de verzamelde white supremacists te vertegenwoordigen. Waarin die enge carnavalsgangers met die laffe mutsen op en andere dubieuze groepen. Weg met deze griezelige schedelmeter.

johannn2
johannn219 jul. 2016 - 13:26

Wie hebben er het meest bijgedragen aan de westerse beschaving? De westerlingen. Wie hebben er het meest bijgedragen aan de Groningse beschaving? De Groningers. Triviaal. En wat is de westerse beschaving overwegend? Materialistisch utilitarisme en het alleenzaligmakend geloof in de Invisible Hand van de vrije markt, met in de praktijk consumentisme als levensideaal. Voorwaar, een superieure beschaving. .

2 Reacties
RoBru
RoBru20 jul. 2016 - 7:03

johann, en dan gaan we nog een stapje verder. Wie hebben er het meest bijgedragen aan de beschaving in Liberia, Haiti, Zimbabwe of Eritrea? en nog een stapje: waar willen de meeste mensen het liefst leven? En dan heb ik het niet over corrupte politici die zich in bovengenoemde landen naar boven gevochten hebben, maar over burgers en ondernemers. en het laatste stapje: waar verreweg de meeste mensen willen leven noemen we in dit verband een superieure cultuur, zoals we ook het biefstukje dat de meeste mensen het lekkerst vinden een superieur biefstukje vinden.

johannn2
johannn221 jul. 2016 - 17:22

RoBru, Klopt. De beschaving in Liberia, Haiti, Zimbabwe of Eritrea zijn inderdaad door de westerlingen kapot gemaakt. Wat daar nu bestaat is het gevolg van een desastreus koloniaal verleden. Jij stelt: “waar verreweg de meeste mensen willen leven noemen we in dit verband een superieure cultuur“, met als toelichting een verwijzing naar een biefstukje. Dat is dan een heel eigen definitie. Eerst een correctie: “Dit verband” is wie er het meest hebben bijgedragen aan de geschiedenis, en dan met het accent op ras. En “waar verreweg de meeste mensen willen leven”, dat is toch echt meestal in hun eigen land, ware het niet dat dat soms niet goed mogelijk is. Die mensen komen niet af op onze cultuur, als wel op – kort aangeduid – veiligheid eten en drinken. Blijkbaar reduceer jij het begrip cultuur tot dat. Het zijn zeer fundamentele waarden, inderdaad, maar het is nihilistisch om dat met onze 'superieure cultuur' aan te duiden. .

H.Witte
H.Witte19 jul. 2016 - 13:20

Het idee dat de meeste uitvindingen door Westerlingen wordt gedaan, komt omdat dit meer op ons 'netvlies' staat en omdat er, bijvoorbeeld in het onderwijs, totaal geen aandacht wordt besteed aan uitvindingen uit de Moslimwereld. Voorts is het zo, en dat geldt zeker voor de de 19e en 20e eeuw, dat er in het Westen meer geld beschikbaar is, dan wel beschikbaar wordt gesteld voor wetenschappelijk onderzoek. Het zou bijzonder misplaatst zijn de intelligentie van de westerling boven die van de 'oosterling' te plaatsen, want dat zegt men eigenlijk. En dan heb ik het nog niet over de bijdragen uit China. Zie onderstaand. -Glazen spiegels waren reeds in de 11de eeuw in gebruik in Islamitisch Spanje. -Een heel scala aan mechanische klokken werd geproduceerd door Spaanse moslim-technici, zowel groot als klein, en deze kennis werd overgedragen aan Europa door Latijnse vertalingen van Arabische boeken over mechanica. -De moslims bouwden ook verscheidene zeer accurate astronomische klokken voor gebruik in hun observatoria. -De pendule werd uitgevonden door Ibn Yoenoes al-Masrie in de 10de eeuw. Hij was de eerste persoon die de slingerende beweging van de pendule bestudeerde en beschreef. De waarde hiervan voor het gebruik in klokken werd in de 15de eeuw door Islamitische natuurkundigen geïntroduceerd. -In 1454 ontwikkelde Gutenberg de meest geperfectioneerde drukpers van de middeleeuwen. Beweegbare koperdrukken waren echter al 100 jaar daarvóór in gebruik in het Islamitische Spanje, en dat is waar de eerste drukmachines van het Westen werden gemaakt. -Reeds in de 11de eeuw stelde al-Haytham vrijwel alles vast wat Newton aan bewijzen aanvoerde aangaande de optica, en hij wordt door verscheidene autoriteiten gezien als “de stichter van de optica”. Er bestaat haast geen twijfel over dat Newton door hem is beïnvloed. Al-Haytham was de meest geciteerde natuurkundige van de Middeleeuwen. Zijn werken werden in de 16de en 17de eeuw gebruikt en geciteerd door een groter aantal Europese geleerden dan die van Newton en Galileo bij elkaar. -Isaac Newton ontdekte in de 17de eeuw dat wit licht bestaat uit verschillende bundels gekleurd licht. Deze ontdekking was al volledig gedaan door al-Haytham in de 11de eeuw, en door Kamal ad-Dien in de 14de eeuw. Het is wel waar dat Newton enkele nieuwe dingen heeft ontdekt, maar daartoe behoort deze ontdekking dus niet. - Islamitische wiskundigen waren de eersten die op grote schaal decimalen gebruikten in plaats van delingen. Al-Kashi's boek, “De Sleutel tot de Rekenkunde”, werd geschreven aan het begin van de 15de eeuw, en was de prikkel die aanzette tot de systematische toepassing van decimalen op hele nummers en delen daarvan. Het is zeer waarschijnlijk dat Stevin het idee naar Europa importeerde vanuit al-Kashi's werk. -Derdemachts-vergelijkingen, alsook verschillende vergelijkingen van een hogere graad, werden reeds in de 10de eeuw met gemak opgelost door Islamitische wiskundigen. -Islamitische geografen schreven vanaf de 8de eeuw tot de 15de eeuw een zeer groot aantal boeken over de geografie van Afrika, Azië, India, China en Indonesië. Deze geschriften bevatten de eerste geografische encyclopedieën ter wereld, almanakken en wegenkaarten. Ibn Battuta's 14de eeuwse meesterwerken geven een gedetailleerde blik op de geografie van de oude wereld. De moslimgeografen die leefden van de 10de tot en met de 15de eeuw, brachten veel meer werken voort dan de Europeanen over die regionen schreven tot laat in de 18de eeuw. De kruistochten leidden tot de vernietiging van onderwijsinstituten, hun geleerden en boeken. Dus maar gauw stoppen met die verhalen over superioriteit.

6 Reacties
De meute
De meute19 jul. 2016 - 16:08

Allemaal leuk en aardig die ontdekkingen uit de 11e eeuw en eerder, maar welke beschaving heeft die ontdekkingen overgenomen en uitgebouwd? En laten we het niet alleen over ontdekkingen in materiële zin praten of natuur/scheikundig. Mensenrechten bijvoorbeeld is ook een typisch Westerse "ontdekking". Uitvinding is misschien beter gepast. Simpele waarden als gelijkheid van sekse vinden toch typisch westers te nomen. En ze begonnen pas de afgelopen 100 jaar. Ik zeg niet dat de Wersterse beschaving de eerste was, wat betreft gelijkheid enzo.. De Westerse beschaving heeft die wel als eerste algemeen geïmplementeerd en streeft telkens naar meer gelijkheid. Ook al zijn er in sommige westerse landen wel negatieve uitwassen die nog niet gemiddeld Westers zijn. Daarnaast valt er wat voor te zeggen dat het huidige standaard van "beschaving" een op westers gebaseerd model in. Wie zijn wij om te bepalen wat beschaafd is? In sommige landen worden vrouwen achtergesteld, maar misschien vinden die vrouwen dat wel helemaal geen achterstand en ervaren zij het juist als "zo hoort dat nou eenmaal". In sommige landen werkt dictatuur beter dan democratie (Iran, Irak, Afghanistan) Perspectief dus. Maar ook die landen die in eerste instantie niet als Westers te classificeren vallen, komt er na economische groei toch telkens meer Westerse waarden op de voorgrond. Al gaat dat wel erg traag. (bijv. Rusland of China) Maar als we het hebben over ontdekkingen die de wereld op dit moment kunnen veranderen en morele waarden op basis van democratie en mensenrechten, dan is de Westerse beschaving de superieure (beter dan de rest)

Sob Okan
Sob Okan19 jul. 2016 - 17:22

Hoewel ik het met je punt volkomen eens ben, ben ik het niet eens met de geschiedkundige weergave van je voorbeelden. Ook in toenmalig Perzie werden velen van deze zaken herontdekt maar niet uitgevonden. De meeste van deze technieken werden al zo'n 8000 jaar geleden beschreven in de Indiase Veda's. Ook het fameuze "Damascus" staal bijvoorbeeld wordt in de geschiedenis toegeschreven aan de regio Perzie hoewel het al vele eeuwen (in ieder geval sinds 600BC) werd geproduceerd in zuid India. Als je de Arabische lectuur en ook die uit de tijd van de grote Griekse filosofen leest, dan zie je ook veelvuldig die verwijzing naar India. Ze gingen als het ware daar naar toe om kennis, kunde en producten te halen. Ook de chinezen hebben naar veel van deze technieken geschreven verwijzingen die grofweg meestal uit de periode van 1000bc tot 500ad stammen. In onze moderne tijd is bijvoorbeeld quantum mechanica min of meer 'ontdekt' na stevige bestudering van de Vedas. Einstein, Schrödinger, Tesla, Heisenberg en Bohr, allemaal vonden ze de inspiratie voor hun grote doorbraken in geschriften van 8000 jaar of ouder. Kortom, de geschiedenis is een levend geheel waar technologie en kennis steeds maar verloren gaat om vervolgens herontdekt te worden.

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 18:41

Prachtig. Je kennis over geschidenis van de wetenschap is uitmuntend. Het verbaasd me op een blije manier dat er tenminste iemand uit Nederland wel zijn geschidenis kent en nog der bovenop de moeite heeft genomen die van de wetenschap buiten Europa te leren. mijn welgemeende en oprechte velicitatie, je hebt me weer een beetje hoop gegeven over het witte wezen.

johannn2
johannn219 jul. 2016 - 21:23

Dank, Henk, voor je mooie overzicht. Rest de gelovige witte suprematisten slechts, om al die Arabieren en Chinezen op te nemen in onze westerse beschaving en te concluderen, dat ze allemaal blanken moeten zijn geweest. De hele geloofsbelijdenis van westerse suprematisten doet sterk denken aan wat in de tijd van de Sovjet-Unie aldaar werd geleerd, nl. dat zo ongeveer alles wat uitgevonden is daar was uitgevonden; o.a. de auto en de vliegmachine om maar eens wat te noemen. Met hetzelfde recht als de witte suprematisten dat nu doen: een verregaand gebrek aan kennis van de geschiedenis. Blijkbaar zit de superioriteit van de witte suprematisten in een superieure onwetendheid t.a.v. de geschiedenis. .

RoBru
RoBru20 jul. 2016 - 7:07

"Dus maar gauw stoppen met die verhalen over superioriteit." Henk, wat jouw (mooie) opsomming laat zien is wat ik elders ook stel: mensen hebben een vergelijkbaar potentieel. Wit is niet beter dan zwart bruin of geel. Als je kijkt hoe regio's, landen of continenten er aan toe zijn lijkt het er toch sterk op dat bepaalde culturen meer hebben gedaan met hun potentieel (en de resultaten van het potentieel van anderen).

H.Witte
H.Witte20 jul. 2016 - 8:48

Robru Dat is niet los te zien van de 'verlichting' die wij in het westen hebben doorgemaakt. Daardoor konden 'deuren' open gaan die voorheen gesloten waren, anders gezegd, werden nieuwe inzichten geaccepteerd en niet meer verketterd en kon men op basis van die nieuwe inzichten verder aan de slag. In de Islamitische wereld is die verlichting er (nog) niet. Ontwikkelingen worden er nog belemmerd zoals bij ons voor de verlichting. Dat moment van verlichting binnen de moslimwereld komt er zonder twijfel aan. Daaraan zal de wereldhandel, de informatievoorziening en het zich steeds meer vermengen van de volkeren uiteindelijk de aanstoot geven. Nu zijn er nog krachten die dit proces willen voorkomen, juist omdat ze het zich langzaam aan al zien ontwikkelen. Er zijn meer en meer progressieve moslims voor wie naast de waarde van de Koran ook andere waarden gelden en bij wie wel respect bestaat voor de anders denkenden.

Mostafa
Mostafa19 jul. 2016 - 13:02

De Amerikanen zijn de eersten en de enigen gooiers van de Atoombommen op de hoofden van de mensheid op hun eigen grond, want zij konden niet winnen op de grond op Japan en Vietnam natuurlijk!

Albert Einstein
Albert Einstein19 jul. 2016 - 12:56

"en alle plekken waar het christendom heerst" Het heeft natuurlijk niets met het christendom te maken. De christenen hebben nooit veel met wetenschap op gehad. Zonder christendom waren we vast nog 2 keer zo superieur.

3 Reacties
Martin108
Martin10819 jul. 2016 - 15:09

Christendom was zeker 'n grote rem op de wetenschappelijke voorruitgang tot aan de Verlichting. Helaas zorgt de Islam voor 'n zelfde soort rem in Afrika en het Midden Oosten.

RoBru
RoBru19 jul. 2016 - 16:21

Dat wilde ik net zeggen. De superioriteit van de Westerse beschaving komt voor een groot deel omdat we ons ontworsteld hebben aan de knellende banden van religie in de renaissance, de verlichting en industriële revolutie.

Joe Speedboot
Joe Speedboot19 jul. 2016 - 16:57

'waren we vast nog 2 keer zo superieur.' 2 keer?? Dat zou betekenen dat je die superioriteit zelfs kan kwantificeren..Misschien dat je even kan uitleggen hoe je superioriteit überhaupt kunt meten??????

Tom Meijer
Tom Meijer19 jul. 2016 - 12:33

Wat een dombo. Heeft weinig tot geen kaas van geschiedenis gegeten en zet bovendien zichzelf en zijn partij schande.

De meute
De meute19 jul. 2016 - 12:33

Hahahaha! Die laatste link van (zwarte) uitvinders van moderne technologie start met een filmpje waar een zwarte vrouw een ontdekking heeft gedaan... De uitvinding van haarproducten voor zwarte vrouwen. Nou gefeliciteerd! Als we even kijken naar wat er de laatste 500 jaar aan ontdekkingen gedaan zijn, dan kan ik niet anders concluderen dat de meest BAANBREKENDE ontdekkingen - daar waar we onze huidige welvaart aan te danken hebben - toch zeker wel van de klassieke westerse wereld vandaan komen. Over Nobelprijzen zal ik niet eens beginnen. Jezus was overigens Caucasian. In de VS staat dat gelijk aan "Wit" (Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Caucasian_race). Dat het alfabet of papier en inkt uitgevonden is in regio's NET BUITEN Europa doet niets af dat DAARNA alle uitvindingen op de conto van het Westen geschreven mag worden. Vooruit, de Aziaten kunnen er ook wat van. Laten we niet vergeten dat er een ongeschreven wet bestaat dat als er iemand iets bijzonders kan, er altijd een Aziaat is die het beter kan.

12 Reacties
Ben Joop
Ben Joop19 jul. 2016 - 13:16

"Jezus was kaukasiaans" LOLOLOL

Tom Meijer
Tom Meijer19 jul. 2016 - 13:18

"Jezus was overigens Caucasian." Jezus was niet.

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 13:21

Zo dacht dat deze congres candidate het op de fantasie trein zat maar jij bent dan waarschijnlijk de machenist. Der was laatste een kleine bericht over de uitvinding van een bepaalde merk wisky en wie op dat smaak kwam weet je het nog? Los daarvan dat bijna alles wat het westen en om precies te zijn het meeste wat voor het opbouw van alle uitvinding nodig zijn komt helemaal niet van de om precies te zijn de blanke man. Neem een voorbeeld aan vuur, is niet getemd door de blanke man, rekenen kon men niet en begonnen ze altijd met het getal 1, riolering is van origine een Africans uitvinding net als betegeld wegen en niet zoals de romaine altijd geclaimd hebben, buskruit wat er voor heeft gezorgd dat het blanke wezen de wereld kon veroveren en de geschiedenis nar zijn hand schrijven was ook geen uitvinding van het westen of de blanke wezen. Gezien deze ontwikkeling in de geschiedenis vraag ik me dan toch wel af of wright brothers dhr tesla en Dhr watt al die uitvindingen toch wel zelf gedaan hebben? Als je af gaat op hunvvoorgangers zou je bijna kunnen zeggen dat ze het gestolen hebben van hun zwarte werkers, net zo als de heer gatling op het idee was gebracht door zijn zwarte werken. geschiedenis is iets moois, je kan het proberen naar je hand te zetten door op papier youw naam op te zetten. Maar het komt je echter je aan om je in de bil te bijten. Geschidenis kan je niet zomaar uitwisselen, een kopie der van is namelijk al geschreven inde aaarde waar we oo lopen.

hasp52
hasp5219 jul. 2016 - 14:38

U heeft volkomen gelijk: de slavenhandel, de atoombom, apartheid, de concentratiekampen om maar een paar zaken te noemen; allemaal baanbrekende ontdekkingen waaraan we onze huidige (westerse) welvaart te danken hebben.

Tricky
Tricky19 jul. 2016 - 14:48

Wat een randdebiele benadering. Te triest voor woorden.

Tricky
Tricky19 jul. 2016 - 14:49

Hasp52 heeft het lijstje van witte verdiensten keurig aangevuld .

De meute
De meute19 jul. 2016 - 14:56

@hasps52 Zucht. Ik heb het over de wetenschap en de daaropvolgende gevolgen in de Westerse Wereld voor welvaart, kunst en mensenrechten. De concentratiekampen, slavenhandel en apartheid is geen ontdekking. Laat staan een typisch Westerse. Ze komen van Oost tot West voor. Nogmaals ik heb het over de status van mensenrechten en technologische ontwikkelingen op basis van exacte wetenschappen en kunst. Oftewel, waar zou je liever willen wonen. Hoe fijn is het om Westers te zijn? Tuuurlijk zijn wij ook stout. Maar dan nog, wij doen het beter dan de rest in alle verschillende vormen van beschaving.

De meute
De meute19 jul. 2016 - 15:03

@Tricky Nou wat vindt u er vreemd aan zonder in ad hominems te vervallen. Noem eens 10 belangrijke ontdekkingen uit Afrika bijvoorbeeld. En begin dan niet over de uitvinding van het vuur zoals Appi Mohammud doet. Zoals je kunt lezen in mijn comment heb ik het over de laatste 500 jaar. Aan Ben Joop of TomMeijer Of Jezus bestaat/bestond is inderdaad de vraag en dus was het überhaupt wel een ontdekking. Als jullie denken dat Jezus niet Caucasian is kom maar met bewijzen. Ik heb het over Caucasian omdat dat een grote groep vertegenwoordigd in het midden-oosten, waar ook de Joden onder vallen. Lijkt geen spelt tussen te krijgen.

De meute
De meute19 jul. 2016 - 15:08

@Appi Mohammud FAAL. De Arabieren hadden niet het getal 1 ontdekt. Ze gebruikten het getal 0 en dat werd toen geïntroduceerd in Europa. Dat was overigens niet door de Arabieren ontdekt, maar door handelaren in India.

RoBru
RoBru19 jul. 2016 - 16:26

@Tom Jezus was wellicht wel, maar veel van de verhalen over hem zijn apocrief.

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 18:47

Tuuurlijk zijn wij ook stout. Maar dan nog, wij doen het beter dan de rest in alle verschillende vormen van beschaving. Ok dat moet ik je gelijk in geven het westen is beter in dingen stelen eigen maken en op een industriële manier 100 keer erger maken. P.S. apartheid is wel degelijk een westers uitvinding vandaar de oer Hollandse naam, nergens anders op de wereld was namelijk zo dat mensen met wie je niet in oorlog was anders behandelde los van de slaven. Slaaf is trouwens ook een oer Hollandse naam en als je had opgelet in de klas zou je ook wel wetenschap waarom het een Nederlandse naam is.

Appi Mohamud
Appi Mohamud20 jul. 2016 - 0:04

De meute. Siriusly FAAL? Kan je eigenlijk wel lezen? Hier nogmaals dan maar "vuur, is niet getemd door de blanke man, rekenen kon men niet en begonnen ze altijd met het getal 1" Waar zeg ik dat de Arabieren mat het getal 1 begon? En ow jij maakt ook nog meer fouten door het vuur als uitvinding te zien en niet way hey werkelijk is namelijk "temmen", daarnaast maak je ook nog de fouten door te zeggen dat alles wat de Arabieren gedaan hebben was het her on dekking van wat al in India is gedaan. Nou laat het je maar uit je droom halen. Alles wat we doen en ondekken is al is keertje uitgevonden en het enige wat we aan het doen is die proces begrijpen en proberen te kopiëren. Alles is namelijk al uitgevonden door het natuur. Maar toch het grofste fout wat je maakt is dat je hier al een tijd lang staat te roepen dat de rest van de wereld al 500 nix heeft gedaan aan wetenschap (iets waar de rebublican zelf overbegon ttrouwens ), en nou will je komen roepen dat het gaat om hier en nu? Dat je dan het liefst in het westen zou willen leven dan ergens anders op de wereld? Ik geef je een antwoord. Als het aan de meeste mensen lag zouden ze je alleen achterlaten in deze koude kikkerlandje, niet omdat ze een hekel hebben aan Nederland maar het altijd beter is in een lekker warm land te wonen. Maar hei wacht al het geld is al gestolen daar dus MOETEN we maar met de kou doen.

joan2
joan219 jul. 2016 - 11:52

Dat dit misschien een tegenreactie is op de negatieve houding tegenover witte mensen word wel even vergeten. Luide ongelukkige witte mensen. Zouden we ook boos worden als Aziaten zeggen dat de Aziaten het meeste bijdragen aan de Aziatische civilisatie. Sorry mensen maar de realiteit is nou eenmaal dat de westerse samenleving gevormd is door witte mensen. Hitler en Stalin nemen we ook voor ons te goed, maar er waren meer massamoordenaars op de wereld, zoek de taiping rebellion maar eens op of de massa-moorden van de mongolen. Op dit moment in de geschiedenis is het westen superieur, het is heel aannemelijk dat het in de toekomst gaat veranderen. Wat hebben niet-westerse minderheden bijgedragen aan de huidige westerse samenleving? Wat hebben ze bijgedragen in Nederland? Het congreslid geeft gewoon een eerlijk antwoord en iedereen weet dat hij gelijk heeft. De westerse samenleving is gaan bloeien omdat we van andere samenlevingen geleerd hebben, zo kunnen de huidige andere niet-westerse samenlevingen van het westen leren.

1 Reactie
rosarosa
rosarosa19 jul. 2016 - 13:04

Wat hebben niet-westerse minderheden bijgedragen aan de huidige westerse samenleving? Wat hebben ze bijgedragen in Nederland? Ze hebben alleen maar het vuile werk gedaan.....bij alle grote bouw- en industriele- en wegenwerken in de late twintigste eeuw hebben allochtonen het zwaarste en gevaarlijkste werk gedaan. Het is mooi om met de eer te gaan strijken voor de ideeen, maar zonder werkers ben je nergens.

SociaalMaarNietProgressief
SociaalMaarNietProgressief19 jul. 2016 - 11:48

Zwak stuk met veel onterechte verontwaardiging. "alfabet, papier en inkt, kruit, wiskunde"... dit zijn zaken die al sinds voor Christus bestaan. Als we even eerlijk zijn en kijken naar de laatste 500 jaar kan je absoluut niet ontkennen dat vrijwel alle vooruitgang is geboekt in het Westen. Je kan in een stuip van verontwaardiging schieten, maar dat is een zwaktebod bij gebrek aan echte argumentering. Het is een nare trend om gevoel en feit door elkaar te halen. Het feit dat iemand vindt dat Arabieren en Afrikanen dezelfde rechten moeten hebben als Westerlingen (waar ik volledig achter sta) betekent NIET automatisch dat Arabische en Afrikaanse landen geen zware wetenschappelijke, technologische en sociale achterstand hadden en nog steeds hebben! Want die hebben ze wel degelijk, en dit is heel duidelijk meetbaar. Niemand wordt beter van zelfbedrog.

15 Reacties
Patrick Faas
Patrick Faas19 jul. 2016 - 12:11

Buskruit was in de tijd van Jezus nog onbekend hoor. Zelfs Amerikaanse filmmakers, altijd dol op anachronismen, vergissen zich daarin niet.

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 12:44

@Patrick Faas De Romeinen maakten wel gebruik van explosieven hoor.

Patrick Faas
Patrick Faas19 jul. 2016 - 13:28

@Sjaak Romeinen bestaan nog steeds, dus die naam geeft geen datering. Wees eens specifiek. Waarop doelt u?

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 13:30

Sjaak. Dhr faas heeft gelijk. De romaine maakte gebruik van olie om die explosie voor elkaar te krijgen. Buskruit is niet het enige wat explodeert. Maar der zijn nog meer feiten wat dhr SMNP fout heeft in de tijd dat ze zijn uitgevonden. Het alfabet mag wel correct zijn dat het voor Jezus was, maar reken? En daar bij goed rekenen zoals wiskunde komt na Jezus, die punt geef ik hem. Maar vervolgens komt hij met de vraag wat de rest van de wereld gedaan heeft de afgelopen 500 jaar. Nou laat dat nou juist het aantal jaren zijn dat het blanke wezen de rest van de wereld aan het terroriseren zijn.

Martin108
Martin10819 jul. 2016 - 15:23

"En daar bij goed rekenen zoals wiskunde komt na Jezus, die punt geef ik hem." U denkt dat de Zeven Wereldwonderen natte vinger werk was?

Nagus
Nagus19 jul. 2016 - 15:34

@Appi Mohamud. Waarom zit jij nu dan hier bij die blanke terroristen? Daar ben ik oprecht benieuwd naar.

Mostafa
Mostafa19 jul. 2016 - 16:22

Goedemiddag meneer Faas, hoe gaat het met u ? ik hoop dat alles goed gaat met u. Ja hoor, ik geniet nog steeds van uw wijsheid, al jaren. Over superieur gesproken, wil ik het volgende met u delen: Gersten, ja de egoïstische lege gersten steken hun nek om hoog en voelen zich superieur, maar beste meneer Faas, de goede volle gersten buigen juist hun hoofd met volle respect naar beneden !

Sjaak4
Sjaak420 jul. 2016 - 12:11

@Patrick Faas U weet wie ik bedoel.

Sjaak4
Sjaak420 jul. 2016 - 12:19

@Appi Mohammed Inderdaad een mengsel van olie werd in een zak aan de pijlen van de balista bevestigd en zo doende hadden de romeinen al explosieven. En de Romeinen konden gewoon net zo goed rekenen als wij dat kunnen hoor maar hun hadden het concept van nul niet. Hun hadden XXVI voor het cijfer 26. En de moderne vorm van rekenen komt uit India niet uit de islamitische wereld. De indiërs vonden het concept van de nul (26 duizend is 26+0+0 en niet MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM zoals de Romeinen deden) uit, de islamieten alleen de tekentjes.

mulligan
mulligan20 jul. 2016 - 20:10

Wat men de Romeinen en de geletterde volken voor hen ook niet kon ontzeggen was een zeker taalgevoel. Men komt zelden zinnen tegen als "hun hadden …" Tja, het is wat met die superioriteit.

mulligan
mulligan20 jul. 2016 - 20:57

Sjaak, het concept 'nul' gaat niet over het zetten van een '0'-teken achter een getal om het met een factor 10 te vermenigvuldigen. Verder zou ik wel eens één enkel Romeins geschrift willen zien met een getal groter dan 5000, geschreven op de wijze die u hier presenteert.

Sjaak4
Sjaak421 jul. 2016 - 8:40

@mulligan "Sjaak, het concept ‘nul’ gaat niet over het zetten van een ‘0’-teken achter een getal om het met een factor 10 te vermenigvuldigen." Lees anders voor het gemak mijn reactie nog eens een keer.

mulligan
mulligan21 jul. 2016 - 18:59

Weet u Sjaak, ik heb dat nog gedaan ook, uw reactie een tweede keer gelezen. En raad eens? Het staat er warempel nog steeds: "De indiërs vonden het concept van de nul (26 duizend is 26+0+0 en niet MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM zoals de Romeinen deden) uit". Het was inderdaad de tweede keer net zo grappig als de eerste, maar eveneens net zo fout. U gaat me nu toch niet vragen om het nog een derde keer te lezen? Het leuke slijt snel en het wordt er niet intelligenter op. Driedubbel fout blijft nu eenmaal driedubbel fout.

Sjaak4
Sjaak422 jul. 2016 - 14:58

@Mulligan U zei: "Sjaak, het concept ‘nul’ gaat niet over het zetten van een ‘0’-teken achter een getal om het met een factor 10 te vermenigvuldigen.". Ik zei: "De indiërs vonden het concept van de nul (26 duizend is 26+0+0 " Dus wat zeurt u eigenlijk nog? De nul het teken achter het getal betekent dat het getal met een factor van 10 vermenigvuldigd wordt en dat heb ik ook gezegd.

mulligan
mulligan22 jul. 2016 - 18:16

Het concept van de nul gaat nu juist niet over het vermenigvuldigen met een factor 10. Zoek de betekenis van het woord 'niet' eens op. U blijft volharden in het 2600 zesentwintigduizend te noemen. Eén keer is mogelijk een typefout, maar telkens weer? En evengoed schreven Romeinen 26 duizend (26.000; drie nullen, ziet u wel?) niet als MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM. Voor een klein beetje gezichtsbehoud is het waarschijnlijk beter als u gewoon nu stopt.

Mostafa
Mostafa19 jul. 2016 - 11:39

Zonder de Arabier Al Khawarizmi loop jij nu te rekenen met je vingers en tenen. Zonder ibnou Sina en ibnou Rochd ken je geen geneesmiddelen .....ect......ik ben berber maar ik heb wel het respect voor mensen uit het Midden oosten van vroeger de tijden van islamitische Gouden tijden....ga Andaloesi bezoeken geachte superieur.....

14 Reacties
Nagus
Nagus19 jul. 2016 - 12:19

En wat is er uitgevonden door de Arabieren sinds de gouden tijden?........ vrijwel helemaal niets...............

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 12:43

De Romeinen konden ook anders heel goed rekenen hoor. De Arabieren hebben het nul concept overigens van de Indiërs gekopieërd en hun overige kennis uit de bibliotheek van Alexandrië.

Mostafa
Mostafa19 jul. 2016 - 13:07

Sjaak, De Romeinen zijn de uitvinders van de vijgenbladen als slipjes om de billen en ballen heen.

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 13:40

Nagus. Wat hebben de blanke uitgevonden voor de buskruit? Als ik me niet vergis was het dat ze trots waren op maar drie dingen, de wil,vuur, en bboerderijen. Alle drie discutabel of ze in het westen zijn uitgevonden. Dat de rest van de wereld op zulke uitvindingen kwamen met zo een laag technologie gehalte valt juist meer lof over te spreken dan de rest. Maar wat voornamelijk vergeten word is dat toen het westen alle herbonisten op het brandstapel gooide was de rest van de wereld hard aan het onderzoeken naar al die geneeskrachtige kruiden voor medicatie.

mulligan
mulligan19 jul. 2016 - 17:12

En waar lag Alexandrië ook weer, Sjaak? O ja, Egypte.

Sjaak4
Sjaak420 jul. 2016 - 12:27

@Mostafa De Romeinen zijn de uitvinders van; Snewegen Aquaducten Bogen (architect) Riolen Fontijnen Toiletten Dammen Kanalen Sluizen Cement Stoommachine Beroeps leger Georganiseerde landbouw en bosbouw Georganiseerde visserij Landherwinning Vaste valuta Echte democratie Stoa Universiteiten Historie Geologoie De Romeinen hebben verre weg het meeste aan de menselijke ontwikkeling bijgedragen.

Sjaak4
Sjaak420 jul. 2016 - 12:35

@mulligan U heeft maar van weinig dingen kaas gegeten en historie is zeker niet een van die dingen. Alexandrië zoals een beetje logica al doet vermoeden is geen islamitische naam. Dat komt omdat Alexandrië gesticht is door de Macedonië door Alexander III van Macedonië beter bekend als Alexander de grote koning van Griekenland en Macedonië, farao van Egypte, Sjah van Perzië en koning van India en Baktrië (Afghanistan). Hij heeft Alexandrië gesticht en een gigantische bibliotheek laten bouwen om alle Griekse en Perzische wijsheid en wetenschappelijk onderzoek er in op te slaan. In die tijd bestond de islam nog niet en gingen de Arabieren nog van oase naar oase in Arabië.

mulligan
mulligan20 jul. 2016 - 18:24

Nee, Sjaak, Alexander heeft niet de bibliotheek laten bouwen. Die is pas een goeie honderd jaar na de stichting van de stad gebouwd. Meent u nu werkelijk dat Alexandrië uitsluitend bevolkt werd door Grieken? Ha! Zeg eens, zou u een bibliotheek die de grandeur van uw rijk moet onderstrepen bouwen in het meest achtergebleven gebied van uw rijk, of juist daar waar zo'n bibliotheek de kers op de taart van beschaving/ontwikkeling is? En euh, waar kwamen Perzen ook weer vandaan? O ja, Perzië, een land op het Arabisch schiereiland. Niemand heeft het over islam gehad. Waarom u het nodig vindt om dat er weer met de haren bij te slepen is een vraag. De Egyptenaren waren één van de meest ontwikkelde volkeren in het Middellandse Zee-gebied, al eeuwen vóór de geboorte van Alexander en nog eeuwen erna. Ik zou de kaas van uw geschiedenis maar weggooien; die is allang voorbij de datum.

Sjaak4
Sjaak421 jul. 2016 - 8:59

@mulligan "Nee, Sjaak, Alexander heeft niet de bibliotheek laten bouwen. Die is pas een goeie honderd jaar na de stichting van de stad gebouw" De bibioltheek van Alexandrië is gesticht in het begin van de derde eeu voor christus door Ptlomaeus I Soter een generaal van Alexander die na zijn dood Egypte overnam. "Meent u nu werkelijk dat Alexandrië uitsluitend bevolkt werd door Grieken? Ha!" Dat heeft u mij nooit horen zeggen. De stad is in iedergeval net als de bibliotheek gesticht door de Macedoniërs en bevatte Hellinistische en Persiche kennis. "Zeg eens, zou u een bibliotheek die de grandeur van uw rijk moet onderstrepen bouwen in het meest achtergebleven gebied van uw rijk, of juist daar waar zo’n bibliotheek de kers op de taart van beschaving/ontwikkeling is?" Egypte was eigenlijk alles wat Ptlomaeus in handen had op Israel na. En Egypte was zeker nooit achtergebleven van de Khans tot aan de Britten is Egypte altijd al een belangrijk onderdeel van wereldrijken geweest. "En euh, waar kwamen Perzen ook weer vandaan? O ja, Perzië, een land op het Arabisch schiereiland." Eh wat? Denkt u dar Perzië in het Arabisch schiereiland lag? Perzië lag in het hedendaagse Iran en de Perzen waren een nomadish volk uit centraal Azië. De Perzen hebben Arabië zelfs nooit veroverd. "Niemand heeft het over islam gehad. Waarom u het nodig vindt om dat er weer met de haren bij te slepen is een vraag." Tip lees verder dan het woordje islam. "De Egyptenaren waren één van de meest ontwikkelde volkeren in het Middellandse Zee-gebied, al eeuwen vóór de geboorte van Alexander en nog eeuwen erna." In de tijd waar ik het over heb is de Egyptische beschaving al voorbij. Egypte werd veroverd door de Perzen rond 400 v. Christus en toen door de Macedoniërs rond 300 v. Christus. Toen begon de Ptolomatosche dynastie met Cleopatra als laatste vertegen woordiger die samenzweerde met Marcus Antonius die verslagen werdt door Gaius Octavianus (beter gekent als Augustus) Egypte bleef in Romeinse handen tot dat het Romeinse rijk opging in het Byzantijnse rijk. Die werd weer aangevallen door het eerste moslim kalifaat. Egypte bleef onderdeel van de moslim kalifaten tot dat de Ottomane egypte veroverde en daarna viel Egypte in Britse handen tot dat Egypte onafhankelijk werd.

mulligan
mulligan21 jul. 2016 - 9:49

Ach Sjaak, wat zou je zijn zonder Wikipedia?

Appi Mohamud
Appi Mohamud21 jul. 2016 - 13:52

Nee bram. Ik heb het over waarom het westen zo een positie heeft ingenomen dat ze nu denken superieur te zijn boven welke cultuur of gebied op deze planeet. Wat jij aan je stopcontact ziet zou uiteindelijk wel uitgevonden zijn na de uitvinding van de elektriciteit, maar de buskruit heeft mogelijk gemaakt om een volk wat al eeuwen achterliep kwa verlichting technologie en coltuur zich zo over de wereld kon verspreiden met een hoop dood verderf en genocide tot gevolg. Zonder de uitvinding van de buskruit zou het westen nog in de middle eeuw nog leven en waren de indianen het meest verlichte volk geweest. Want verlichting houd niet in dat je technologies gezien boven aan staat of dat je een multiculturele maatschappij hebt. Het houd in dat je je positie weet in neemt naar handelt in wereld en natuur. In dat zelfde opzicht zou je het buskruit kunnen zien als het eerste redder van de wereld en de meeste gruwelijke uitvinding ooit. nou Brand. Leg mij dan uit wat voor uitvinding het westen op het zelfde positie heeft kunnen brengen zonder de buskruit.

Sjaak4
Sjaak421 jul. 2016 - 17:30

@mulligen Ptlomataeus is inderdaad een moeilijke naam ik zal niet liegen ik moet het elke keer weer opzoeken. En wat u zijn zonder wikipedia? Juist ja Mulligen want een simpele wikipedia zoek opdracht over de geschiedenis van Egypte (wat ik zelfs op het VMBO-T kreeg destijds) is al teveel? Maar u weet dus Alexandrië is niet door Egypte gesticht en de bibliotheek van Alexandrië is niet door Egypte gesticht en de boeken in die bibliotheek zijn niet door Egyptenaren geschreven.

mulligan
mulligan21 jul. 2016 - 19:03

Maar het ligt wel in Egypte en er werden ook boekrollen bewaard van Perzen en andere volkeren buiten de Hellenen en het heeft allemaal he-le-maal niets te maken met islam. Hoe vaak u dat er ook bij wilt blijven slepen. En 'buskruit' is onzijdig. Het blijft aanmodderen met die superioriteit.

Sjaak4
Sjaak422 jul. 2016 - 15:08

@Mulligan Ja maar het is niet door Egyptenaren gebouwd en de boeken in de bibliotheek zijn niet door Egyptenaren geschreven dus de bibliotheek heeft helemaal niks met de Egyptenaren te maken gehad. Dit "In die tijd bestond de islam nog niet en gingen de Arabieren nog van oase naar oase in Arabië." schreef ik over de islam dus dat bij u gelijk code rood bij het lezen van het woordje islam van kracht gaat begrijp ik niet helemaal. "En euh, waar kwamen Perzen ook weer vandaan? O ja, Perzië, een land op het Arabisch schiereiland." Oh en u trekt mij intelligentie in twijfel terwijl u zelf denkt dat Perzië in het Arabisch schiereiland lag erg grappig is dat. Kom op zeg u moet toch wel weten wat Perzië is en wie de Perzen waren.

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 11:04

Hij heeft het over de westerse samenleving. Hij zegt "geef me een voorbeeld waarin ander samenlevingen (niet westerse) iets bijgebracht hebben aan civilisatie?" En hij heeft in mijn ogen gelijk. Hij zegt niet dat blanke mensen superieur zijn hij zegt dat de Westerse cultuur superieur is en dat is ook zo.

2 Reacties
Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 13:45

Kijk dat is indoctrinatie wat daar spreekt. Alles wat het westen bezit is geroofd of opgebouwd met geroofd producten. Laat me alles van je stelen kijken dan of je het zelfde uitvinding als mij kan komen. En wat maakt het westen superieure dan de rest? Het enige waar ik op kan komen is buskruit en weet je dat dat geen uitvinding is van het westen? En je hebt over civilisatie wat van origine een Africans uitvinding is. Samen gaan wonen in groote steden zoals EgyptetTimboektoe mogadisho Enz Enz.

Bram Emanuel
Bram Emanuel20 jul. 2016 - 9:47

@ Appi Dat jij buskruit de enige uitvinding noemt laat zien dat je niet het op zitten letten op school. Ik zou zeggen, kijk eens om je heen en ontdek hoeveel uitvindingen er naast buskruit zijn gedaan. Hint: volg de stekkers uit je stopcontact, dan heb je zo tientallen westerse uitvindingen gevonden.

reiniger
reiniger19 jul. 2016 - 10:59

Als ik kijk hoe het in vele landen van Afrika er aan toegaat heeft deze man inderdaad een punt.....

1 Reactie
Appi Mohamud
Appi Mohamud19 jul. 2016 - 13:47

Jij weet waarschijnlijk niet wat het concept geschidenis inhoud.

Grozny
Grozny19 jul. 2016 - 10:32

Dat king racistisch was, was al heel lang bekend. Hij heeft in zijn lange carrière al vaak extreem racistische opmerkingen gemaakt.

CJJelle
CJJelle19 jul. 2016 - 10:13

https://www.youtube.com/watch?v=NPDdhd38eoU Doet me meteen hier aan denken

Ben Joop
Ben Joop19 jul. 2016 - 10:03

De man lijkt me een typisch gedegenereerde rechtse malloot.

2 Reacties
Gammana
Gammana19 jul. 2016 - 10:31

Takes one to know one.

Ben Joop
Ben Joop19 jul. 2016 - 13:15

Gammana: in de rechtse spiegel gekeken?

Piet de Geus
Piet de Geus19 jul. 2016 - 9:59

Gek genoeg hoor je dat soort uitspraken allen van pipsen die zelf niet bepaald het zwarte garen hebben uitgevonden. Dat wekt toch op de minst de indruk dat ze proberen gratis mee te liften op basis van volstrekt irrelevante kenmerken.

[verwijderd]
[verwijderd]19 jul. 2016 - 9:54

--- Dit bericht is verwijderd —

9 Reacties
Gammana
Gammana19 jul. 2016 - 10:34

Het had hier ook zomaar anders kunnen lopen als de islam hier voet aan de grond had gekregen dan hadden wij ook nooit van mensen als Newton, Spinoza, Voltaire, Darwin etc gehoord.

mayhem
mayhem19 jul. 2016 - 11:03

Met behulp van, of beter gezegd over de ruggen van anderen. Denk VOC, slavernij. Zonder dat hadden die blanke maatschappij geen tijd gehad voor kunst en wetenschap, want dan hadden ze zelf hard moeten werken voor hun geld in plaats van land, grondstoffen en mensen te roven.

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 11:07

Mesopotamië en India en China waren ver van geciviliseerd zij hadden nog de doodstraf en ze hielden slaven. Deze man heeft gewoon gelijk het Westen is geciviliseerd en daar buiten vind je dat minder.

Banjaard
Banjaard19 jul. 2016 - 11:35

Die ontwikkeling werd mogelijk doordat men met de inkomsten uit kolonisatie en allerhande uitbuiting meer tijd en geld overhad om dingen uit te vinden.

Gammana
Gammana19 jul. 2016 - 12:14

@Banjaard Dat zou jouw 'weg met ons' agenda het meest helpen toch is het een leugen. De kolonisatie werd mogelijk doordat westerse landen een voorsprong hadden, je draait oorzaak en gevolg dus om.

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 12:29

@Diederik Vleghel Correct maar een samenleving met de doodstraf en zeker met slaven is in mijn ogen niet beschaafd.

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 12:34

@mayhem U bent racistisch. Blanken mensen werden zelf door rijke blanken mensen als slaaf gehouden (horden in het feudaal systeem, Iers/Duitse immigranten) en daarbij komt dat de meeste blanken ten eerste ne iet aan slavernij deden (Italiaanen, Russen, Polen, Zweden, Noren, Finnen, Demen, Duitsers, Oosterijkers, Zwitzers, Grieken, Tjechen, Hongaren, Bulgaren en Serviërs hebben nooit aan slavernij gedaan. En van die vijf landen die wel slaven hadden had maar een beperkt deel van de samenleving slaven de meesten waren gewoon arme boeren die geen cent te makken hadden. U zet een heel ras weg als slavenhandelaren en kwetst velen daarmee.

Sjaak4
Sjaak419 jul. 2016 - 12:40

@Banjaard Dat is niet waar u doet aan geschiedenis vervalsing. De rijke en in mijn ogen superieure cultuur in kunst komt door de renaissance en niet door slavenhandel. Het Westen werdt ook echt niet rijk door slaven te verhandelen hoor die rijkdom zat hem voor ons in de monopolie op specerijen, voor de Fransen op de bonthandel (zij hadden goede banden met de Huron-Wyandot indianen in Canada waarbij de indianen op jacht gingen en de Fransen wapens leverde) en voor de Britten uit ivoor en diamand handel in Afrika. Het was trouwens veel goed koper om in gematigde streken goedkope Ieren als 'slaaf' te houden alleen werkten zij niet zo goed in de tropische landen.

Cube2
Cube219 jul. 2016 - 13:26

@ mayhem 19 juli 2016/ 13:03 In die zin heeft iedere grote samenleving ooit ruim de tijd gehad voor kunst en wetenschap omdat zij allen hebben gewerkt over de ruggen van anderen. Mesopetamie, Grieken, Perzen, Chinezen, Arabieren, Inca's....allen hebben op grote schaal geroofd, mensen onderdrukt, uitgebuit en slaven gehouden. Het 'Westen' heeft echter de repressie van godsdienst van zich afgeschud en zich de vrijheid van denken toegeëigend.