Joop

'Rem op verhoging pensioenleeftijd'

  •    •  
30-05-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Weighed Down

© cc-foto: Stewart Baird https://flic.kr/p/qtQzoK

Vakbonden en werkgevers hebben een akkoord bereikt over het afremmen van de stijgende pensioenleeftijd, meldt NOS. Volgens de huidige kabinetsplannen moet de pensioenleeftijd in 2021 stijgen naar 67 jaar maar bonden en bazen willen dat die verhoging met vier jaar wordt uitgesteld. Het huidige beleid is volgens hen “menselijk en maatschappelijk onhoudbaar”.
In het akkoord, waarvan een concept is gelekt naar De Telegraaf, staat ook dat werknemers makkelijker vervroegd moeten kunnen uittreden. Ook zzp’ers moeten onder het verplichte pensioen vallen. De overeenkomst voor een nieuw pensioenstelsel is tot stand gekomen op verzoek van minister Koolmees (D66) van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het kabinet wil voor de Statenverkiezingen van 2019 een nieuw pensioenstelsel invoeren.
cc-foto: Stewart Baird
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

Paddy3
Paddy330 mei 2018 - 18:56

“Ook zzp’ers moeten onder het verplichte pensioen vallen.” Waarom dit nou weer?

JasDon
JasDon30 mei 2018 - 12:54

Leuk dit, de rekening wordt waarschijnlijk weer bij de jeugd gelegd op deze manier. Pensioenfondsen zijn maar een kleine crisis weg van historisch slechte dekkingsgraden. Zolang de financiering niet wordt uitgelegd zie ik dit gewoon als een cadeautje voor de (vaker stemmende) ouderen.

4 Reacties
Zapata
Zapata30 mei 2018 - 14:40

Ach gossie, de jeugd...komen na een jaar backpacken na hun studie van 6 jaar het bedrijf binnenhobbelen als ze een jaar of 20 zijn minimaal. O o o wat heeft de jeugd het zwaar. Een leasebak meteen, mobieltje, als ze kindertjes krijgen pappa en mamma dagen, naar de meest verre landen op vakantie. Ik heb echt medelijden met ze. Ik had vroeger veel meer. Ja, een oude fiets en vakantie naar Petten.

Gaitj
Gaitj30 mei 2018 - 16:09

ja, het kost geld maar.. het levert ook meer werkgelegenheid op voor de eerdere generaties.

Paddy3
Paddy330 mei 2018 - 18:57

@Zapata, in welke wereld leef jij?

Zapata
Zapata30 mei 2018 - 20:20

@Paddy In de wereld van de werkenden

Gaitj
Gaitj30 mei 2018 - 12:27

Joop zou er goed aan doen om de begrippen AOW-leeftijd en pensioenleeftijd niet door elkaar te halen, dat zijn twee verschillende dingen. Het bericht op nos.nl gaat over de AOW-leeftijd.

1 Reactie
Nico de Mus
Nico de Mus30 mei 2018 - 14:52

Klopt, maar de pensioen leeftijd is bij veel pensioenfondsen al gekoppeld aan de aow leeftijd.

Zapata
Zapata30 mei 2018 - 10:46

He he, dat is een pak van mijn hart. Ben begonnen in 1975 met werken toen ik 15 was en heb er dus nu 43 jaar opzitten. Daar klaag ik niet over hoor maar afgelopen winter was ik bijna dood ( drie en halve week coma)en ben wonder boven wonder gered door de artsen. Dan komt de dood wel erg dicht bij. Ik zou door moeten tot 67 dan heb ik 52 jaar gewerkt. Ik ben blij als ik het haal. Heb gelukkig een goede baan maar begin een beetje moe te worden zo langzamerhand.

3 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot30 mei 2018 - 13:25

Het is volkomen irrelevant of je op je 14de of op je 21ste bent gaan werken. U bent pas vanaf uw 25e pensioenpremie gaan betalen (in 2007 is dit verlaagd naar 21 jaar). Dit geeft het probleem weer met de overgrote meerderheid van de huidige 60 plussers die vroeg gestopt zijn met werken (en dus geen 40jaar premie hebben betaald)... en vaak een eindloon regeling hebben van 70% van het laatstverdiende loon. Een werkende die nu 25 jaar is, kan pas met pensioen als hij of zij 71,5 jaar is, voor een pensioen van hoogstens 70 procent van het middelloon (als alles meezit). Voor de ouderen onder ons: een 25-jarige moet 50,5 jaar werken EN pensioenpremie betalen en krijgt daarvoor een veel lager pensioen dan jullie. U klaagt niet, maar ik wilde uw reactie even in perspectief plaatsen

Zapata
Zapata30 mei 2018 - 14:25

@Groot Kanttekeningen. 1 Het is niet mijn keuze geweest dat ik later pensioenpremie ben gaan betalen alhoewel er dan waarschijnlijk niets van mijn 150 gulden per week overgebleven zou zijn. 2. Ik ben dus niet vroeg gestopt met werken want ik werk nog. 3. Jongeren beginnen vaak veel later met werken als ik toen en hele generaties hebben hun studie(s) betaald gekregen door de staat, ik daarentegen heb als schoolverlater met alleen maar lagere school zelf mijn HBO en later WO moeten betalen en naast mijn werk moeten doen. 4 Ik krijg helemaal geen hoog pensioen want heb ontzettend veel baantjes gehad die heel laag betaalden. (en heel zwaar waren fysiek) Pas de laatste 20 jaar ben ik echt redelijk en daarna goed gaan verdienen. 5. Nogmaals ik mag als het doorgaat pas stoppen na 53 jaar. Dus ik vraag me af in welk perspectief u het wil plaatsen.

LaBou
LaBou 30 mei 2018 - 16:31

"n vaak een eindloon regeling hebben van 70% van het laatstverdiende loon." Nog een klein detail als aanvulling op Zapata: al in 2004 is het eindloon vervangen door middelloon.

Tom3
Tom330 mei 2018 - 9:11

Omdat ik weinig tot geen nieuws vind over het FNV offensief met de naam "45 jaar is genoeg", hierbij dan. Morgen 12 uur Schouwburgplein -Rotterdam-, er wordt actie gevoerd tegen de oneerlijke AOW leeftijd en Flex contracten. Van het Schouwburgplein wordt er naar de Binnenrotte gelopen, waar een manifestatie met o.a. medewerking van Dolf Jansen begint om kwart over één. Meer info is te vinden op onderstaande site. https://www.offensief.nu/

vdbemt
vdbemt30 mei 2018 - 7:52

Het is mooi dat er een accoord is bereikt, maar ik moet nog maar zien dat het kabinet Rutte het accoord gaat overnemen. Bonden en werkgevers willen dat het gehele accoord, zoals zij hebben afgesproken, wordt overgenomen. Alles of niets.

4 Reacties
Zapata
Zapata30 mei 2018 - 10:51

Joehoe het is samen met Koolmees tot stand gekomen. (damn, een neo-lib met een hart, wat moet hier achter schuilen?)

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 mei 2018 - 12:04

Weet jij de rest van de inhoud al?

JanVG2
JanVG230 mei 2018 - 14:01

het is niet SAMEN met Koolmees tot stand gekomen, maar op verzoek van Koolmees. Dat geeft hem nog erg veel ruimte om selectief te gaan "shoppen" ...

Zapata
Zapata30 mei 2018 - 14:28

@JanVG hmm dat is dan weer jammer. Dan zal hij inderdaad wel selectief gaan shoppen.

Libertain
Libertain30 mei 2018 - 6:49

Italiaanse remmen populair geworden?

2 Reacties
LaBou
LaBou 30 mei 2018 - 9:06

Brembo maakt inderdaad veel gevraagde remmen.

Zapata
Zapata30 mei 2018 - 10:50

Misschien ergens is er bij iemand wat empathie in geslopen? Akkie bah, dat moeten we niet willen.

mjansen2
mjansen230 mei 2018 - 6:29

Het is niet uit te leggen om de pensioen leeftijd te verhogen terwijl oudere werknemers nauwelijks aan een baan komen en de werkloosheid hoog is. Het dient geen enkel doel behalve de pensioenfondsen spekken . Renteverhoging en niet het leven van zoveel ouderen onnodig rekken terwijl ze allang niet meer willen is ook een oplossing . Heeft nog als bijkomstig neveneffect dat de winsten in de farmamaffia afnemen.

2 Reacties
Paddy3
Paddy330 mei 2018 - 18:59

De werkloosheid is op dit moment helemaal niet hoog.

vdbemt
vdbemt31 mei 2018 - 8:37

@Paddy. 'Hoog' is relatief. De werkeloosheid is niet meer zo hoog als dat hij was. Daarom lijkt hij niet meer 'hoog'. Er zijn tijden geweest dat dit weldegelijk 'hoog' genoemd werd. Maar hoog of niet, dit argument blijft staan: het is niet uit te leggen om de pensioen leeftijd te verhogen terwijl oudere werknemers nauwelijks aan een baan komen

CM2
CM230 mei 2018 - 6:18

Prima uitkomst. Waarom hier doorgaan tot we doodgaan, terwijl ze in de zuidelijke landen al op hun 60ste stoppen, als ze überhaupt ooit zijn begonnen? Nogmaals: prima.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 mei 2018 - 12:03

Je hoeft niet naar de zuidelijke landen te gaan kijken. Kijk eens hoe het tot nu toe in België was. Hoe het nieuwe stelsel in zijn geheel daar nu er uit gaat zien weet ik nog niet.