Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rellen in VS over belastingdossier Trump

  •  
15-04-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
85 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2017-04-15 om 22.48.10
In Berkeley in de Amerikaanse staat Californië zijn zaterdag rellen uitgebroken tussen zo’n vijfhonderd pro- en anti-Trump demonstranten. Het is de derde keer in even zoveel maanden dat het in Berkeley tot een aanvaring komt tussen de beide groepen.
Allebei de groepen demonstranten hielden zaterdag gelijktijdig demonstraties. Aan de ene kant de anti-Trumpers die van de Amerikaanse president eisen dat hij zijn belastingteruggaven eindelijk inzichtelijk maakt. Die demonstratie, de zogenoemde Tax March, werd zaterdag in meer dan 100 steden door het hele land gehouden, de dag dat de deadline voor het inleveren van die cijfers bij de Amerikaanse belastingdienst verstrijkt.
Het is voor Amerikaanse presidenten niet verplicht om die belastinggegevens inzichtelijk te maken, maar elke president sinds de jaren 70 heeft dat wel gedaan. Al tijdens de presidentscampagne van Trump was er veel te doen om de aangifte van Trump. Uit gelekte documenten bleek dat Trump jarenlang tot het uiterste is gegaan om zo min mogelijk belasting te betalen. Door een sluwe truc zou miljardair Trump zeker 18 jaar lang zelfs niet of nauwelijks belasting hebben betaald. Ondanks de massale roep om de belastingaangifte van Trump, blijft hij zelf volhouden dat ‘het Amerikaanse volk’ er niet in geïnteresseerd is en hij dus niets hoeft te overhandigen.
Berkeley Tegelijkertijd met de mars in Berkeley vond dus nog een andere demonstratie plaats, namelijk van extreemrechtse pro-Trump aanhangers. Die groep, van top tot teen in het zwart gekleed, de gezichten bedekt met helmen en sjaals en zwaaiend met Amerikaanse vlaggen, leek vooral aanwezig om de mars te verstoren. Daarbij werd onder meer opgeroepen “de communisten” te verjagen.
Al vrij gauw liep het tussen de twee groepen uit de hand. Er was een explosie te horen en er braken gevechten uit. De Trump supporters kregen steun van een militie uit de staat Montana genaamd de Oath Keepers. Zij waren in gevechtskleding aanwezig ‘om de Trump aanhangers te ondersteunen’. Aan de andere zijde liepen demonstranten mee van de extreemlinkse Antifa, ook geheel in het zwart gekleed. Ook zij kozen voor de aanval op wat zij “neonazi’s” noemden.
JUST IN: Violent demonstrations are underway as two political rallies clash in Berkeley, Calif. https://t.co/OwTLeogqRp pic.twitter.com/fxonQ5ToFG
— CBS News (@CBSNews) 15 april 2017
De politie die in groten getale aanwezig was, dook direct op de vechtende demonstranten. Daarbij werd met harde hand opgetreden en werd een aantal mensen, uit beide groepen, gearresteerd. Ook werden diverse voorwerpen in beslag genomen, variërend van messen en tasers, tot vlaggenmasten.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (44)

Vuurrood
Vuurrood17 apr. 2017 - 9:45

De rellen ontstonden n.a.v. een demo van neo-nazi’s, georganiseerd door Nathan Damigo, de leider van Identity Evropa. Identity Evropa is voortgekomen uit het National Youth Front, een organisatie die in de praktijk fungeerde als de jeugdafdeling van de neo-nazi American Freedom Party. In 2015 nam Damigo de leiding van de organisatie over van Angelo John Gage. Damigo is een ex-militair die oneervol ontslagen werd nadat hij in 2007 een taxichauffeur een revolver tegen het hoofd zette. Volgens Damigo zag de chauffeur “er Irakees uit”, wat blijkbaar voldoende reden was een vuurwapen tevoorschijn te halen. Damigo heeft zich met Identity Evropa sterk laten inspireren door de Europese “Identitairen”, zoals ook uit de naam blijkt. De organisatie is tamelijk elitair en stelt relatief strenge eisen aan potentiële leden. Zo zijn zichtbare tatoeages bijvoorbeeld niet toegestaan. Niet onbelangrijk, want de groep probeert vooral hoog opgeleide jongeren te rekruteren. Inhoudelijk is er weinig veranderd: Damigo is een graag geziene gast bij Red Ice Radio, een extreemrechts, sterk antisemitisch getint mediakanaal. In tegenstelling tot andere ‘alt-right’-organisaties, die voornamelijk online actief zijn, probeert Identity Evropa ook op straat aanwezig te zijn. Daarin is men tot nu toe niet bijzonder succesvol geweest, maar de actie in Berkeley lijkt erop te wijzen dat de groep in staat is onder omstandigheden een redelijke aanhang te mobiliseren. Over het ware karakter van de groep zou niemand zich echter enige illusie moeten maken: niks ‘conservatieve Trump-aanhangers’, dit zijn onversneden nazi’s.

2 Reacties
Perro caliente
Perro caliente17 apr. 2017 - 18:26

Of je nu wordt gebeten door de hond of gekrabt door de kat, onfrisse types zoeken elkaar op! Vuurrood of pikzwart ik heb niets met extremisme!!

Vuurrood
Vuurrood18 apr. 2017 - 9:18

Perro: Iets dieper gaat jouw mening niet dan mijn naam in verband te brengen met extremisme? Armoei troef dus.

peter e
peter e17 apr. 2017 - 1:42

Belastingdossier?! Ik zou me liever druk maken over zijn aanrandingsdossier!

1 Reactie
Voice of Reason
Voice of Reason17 apr. 2017 - 11:36

Je haalt hem in de war met Bil Clinton.

Perro caliente
Perro caliente16 apr. 2017 - 15:48

Genoeg filmpjes op internet en vorm je eigen oordeel! Mijn inziens een doorkijk naar een nieuwe doorgeslagen geglobaliseerde wereld met extreme polarisatie als gevolg. Verdeel en heers is het nieuwe moto, extreem links en rechts zijn kruiwagens om die strategie kracht bij te zetten. En de elite lacht zich suf om zoveel dommigheid en blijft zijn zakken vullen.

 Peer
Peer16 apr. 2017 - 14:17

ik zie hier in Nederland nog geen demonstraties op het Malieveld tegen de belastingaangiftes van het Koninklijke Huis; voor - en tegenstanders massaal op de vuist is ondenkbaar in ons prachmatisch en nuchter ingestelde paradijs.

L.Brusselman
L.Brusselman16 apr. 2017 - 11:09

Het fascistische schorum(Klu Klux Klan en meer van die fijne organisaties) is pro Trump. Wat een verassing

Grozny
Grozny16 apr. 2017 - 7:53

Dit is het gevolg van wanneer twee groepen extreem gepolariseerd worden. De media en politici helpen hier extreem aan mee. Trump hits zijn volgers extreem op. Maar de andere kant doet dat net zo goed. Kijk maar hoe maxine waters aanwezig is. Media als joop zijn zelf ook hiermee bezig door extreem selectief berichten te weergeven. Wanneer trump supporters achterlijk bezig zijn komt er gelijk een bericht. Maar gevaarlijke linkse supporters zoals felarca heb ik hier geen bericht over gezien. Ook dit bericht mist weer de informatie over de 2005 belastingteruggave, waar ze trump wel relatief veel belasting betaalde. Bij joop zijn ze ook extreem selectief in welke informatie ze geven en welke niet.

7 Reacties
Jan de Kort
Jan de Kort16 apr. 2017 - 11:16

Wellicht heeft het er ook mee te maken dat deze president zijn vele eerder gedane beloften niet na komt en daarmee het vertrouwen van het volk heeft geschaad.

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer216 apr. 2017 - 12:45

@ Jan Trumps approval ratings onder republikeinen zit nog steeds rond de 90%. Hetzelfde als Reagan. Hij is een polariserende figuur, dat wel, en zijn approval rating onder democraten zit op 10%.

JStokx
JStokx16 apr. 2017 - 14:39

Jan de Kort Ik heb republikeinen niet zien rellen omdat Obama beloofde om Guantanamo te sluiten maar het nooit deed.

Sachs
Sachs16 apr. 2017 - 15:57

@ JStokx Nee, gek hè? Het waren de Republikeinen die de sluiting van Guantánamo onmogelijk hebben gemaakt.

JStokx
JStokx16 apr. 2017 - 18:52

Sachs Dan heeft Obama toch alsnog een valse belofte gedaan? Niemand die daar de straat voor op is gegaan.

hugo bergveen
hugo bergveen17 apr. 2017 - 7:24

Stokx, Iedereen begrijpt wel dat politici gewend zijn valse of op zijn minst overoptimistische beloften te doen, al zijn daar niet veel zo extreem in als Trump. De strijd om openbaarmaking van zijn belastingaangiften is een vehikel voor de weerzin tegen zijn oplichterspraktijken, redelijke zekerheid van schimmige deals met de Russen, minachting van de 99% niet- superrijke Amerikanen, nepotisme en totale ongeschiktheid voor het ambt.

thunderbird2
thunderbird217 apr. 2017 - 8:35

@Sachs, dat kun je vast wel onderbouwen met wat linkjes uit je standaard propaganda kanalen...Hoe het echt zit kun je hier vinden : http://www.newyorker.com/magazine/2016/08/01/why-obama-has-failed-to-close-guantanamo

bob b.
bob b.15 apr. 2017 - 22:17

Het is voor Amerikaanse begrippen geen onalledaags gebeuren. Het is in alle grote plaatsen een vast ritueel geworden. Als er in verkiezingstijd bijeenkomsten zijn is het altijd raak. Zwarte vlaggen, rode vlaggen, vlaggen met swastika's etc. En de politie grijpt heel begrijpelijk pas in als de tegenstanders elkaar genoeg hebben afgedroogd en de eerste vermoeidheidsverschijnselen optreden.

msj_meijerink
msj_meijerink15 apr. 2017 - 21:50

'The land of the free', ammehoela dus :(

2 Reacties
JanB2
JanB215 apr. 2017 - 22:28

The next failed state perhaps?

Bruggenbouwer2
Bruggenbouwer216 apr. 2017 - 9:13

"‘The land of the free’, ammehoela dus ????" Wat bedoelt u met "ammehoela". Ze mogen toch demonstreren? Pas toen de anti-trumpers gingen rellen bij de pro-trumpers werd er ingegerepen. Bekijk anders het videoclipje nogmaals voor betere duiding.

marcelhermus
marcelhermus15 apr. 2017 - 21:48

Heb een deel van de rellen op de universiteit in berkely op een live stream gevolgd. Hier waren wat alt right sprekers uitgenodigd en de antifa had punch a nazi dag posters gemaakt en tegendemonstratie georganiseerd. Door de agressieve stance die de antifa van het begin heeft genomen komen er ook steeds meer mensen die de meeste mensen als nazis beschouwen bij de pro trump kant. Er komen dus steeds meer gewelddadige mensen van beide kanten bij de demonstraties. Het zal mij niks verbazen als er uiteindelijk doden zullen vallen. Wat ik verder gezien heb was dat er van de antifa kant vuurwerkbommen in het publiek werden gegooid (na schermutselingen). En wat mij opviel was dat de politie het eigenlijk heel erg op zijn beloop liet gaan, je zou denken dat er na vuurwerkbom nummer 2 of 3 wel eens actie zou worden ondernomen. Maar ze lieten de situatie eigenlijk steeds meer escaleren. Ik zal wel het een en ander gemist hebben van beide kanten, maar het zag er op een gegeven moment best grimmig uit.

6 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens16 apr. 2017 - 5:23

@ cubert20 Jij schrijft: Door de agressieve stance die de antifa van het begin heeft genomen komen er ook steeds meer mensen die de meeste mensen als nazis beschouwen bij de pro trump kant. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat er linkse demonstranten zijn die bereid zijn geweld te gebruiken. Maar onder de trump aanhang hebben altijd neo nazis gezeten die geweld gebruiken. Aangemoedigd door trump en duidelijk gewant met zijn gedachtegoed en het kader. Dus doe nou niet alsof de aanwezigheid van neo nazis het gevolg zijn van linkse betogers, die zijn het gevolg van trump zelf.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder16 apr. 2017 - 7:41

[En wat mij opviel was dat de politie het eigenlijk heel erg op zijn beloop liet gaan,] Ik denk dat de politie daar niet veel kan doen. Die hebben daar niet zoiets als een ME. Als het echt uit de hand loopt sturen ze militairen. Maar die hebben het nu te druk met andere dingen.

Voud Gespelt
Voud Gespelt16 apr. 2017 - 8:20

Ouwens. Ja ja. Deze zgn antfascime strijders zijn compleet doorgedraaid. Check de rellen rondt milo yiannopoulis. http://www.newyorker.com/news/daily-comment/the-mistake-the-berkeley-protesters-made-about-milo-yiannopoulos/amp Of wat te denken van het feit dat professoren hun vak niet meer kunnen uitoefenen omdat ze door studenten te pas en te onpas voor de rechter worden gesleept. Woorden zoals safe spaces, micro agressie, trigger warnings of gender/race appropriate enz enz.. komieken die de noodklok luiden en niet meer op campussen komen omdat het vrije woord in het geding is. Het eind is zoek want Links is het morele kompas kwijt.

marcelhermus
marcelhermus16 apr. 2017 - 9:03

Er zijn nu bij een aantal spreekmomenten van mensen die je als alt right kunt beschouwen op een agressieve manier geprotesteerd. En ook de websites van de antifa beweging propaganderen geweld. Ik zal zeker niet ontkennen dat er supporters van Trump neo nazi zijn. Echter door de agressieve stance van de antifa beweging zullen de pro trump bijeenkomsten steeds meer bevolkt worden door neo nazis die komen rellen. Het zijn net ajax en feyenoord supporters die ze daar loslaten, met een kleine politiemacht om het in de gaten te houden. Er komen nu echter steeds meer hardcore supporters bij waardoor de sfeer grimmiger en grimmiger zal worden. Mischien laat ik wat antifa sentiment meewegen, maar dat komt door de ontzettende tegenstrijdigheid in hun gedachten en gedrag. De antifa gedraagt zich fascistisch door mensen met een andere mening (alt right) de mond te willen snoeren.

DaanOuwens
DaanOuwens16 apr. 2017 - 11:50

@ Voud Gespelt Ik betwijfel of ze doorgedraaid zijn. Ik denk dat zij bereid zijn dezelfde wapens in te zetten als neonazi's. Dat met de gedachte als er niets wordt gedaan aan extreem rechts dan doen wij het. het is maar de vraag of links het morele compas kwijt is. Ik denk van niet. Ik denk dat trump nooit een moreel compas heeft gehad. @ cubert20 De trump/alt right beweging breekt met een aantal fundamentele waarden in de samenleving van de VS. Dat roept protest en ook geweld op. Ik vindt niet dat links zich aan fatsoensnormen moet houden als rechts dat ook niet doet. Als ze dat doen is namelijk het conflict op voorhand verloren. Ik geloof ook niet dat linkse mensen per definitie betere mensen zijn. Zij willen echter wel met meer belangen rekening houden dan alleen die van zichzelf. Kortom jij mag best van mening zijn dat mensen die zich verzetten tegen fascisten zelf ook fascisten worden. Ik denk dat het niet zo is, maar het gebruik van vergelijkbare actiemiddelen is volgens mij onvermijdelijk. Als jij vind dat dat ook fascisme is sla je volgens mij de plank ruim mis.

marcelhermus
marcelhermus16 apr. 2017 - 13:27

Volgens mij is de alt right vooral heel conservatief, dus de oorspronkelijke waarden van amerika zullen daar over het algemeen meer vertegenwoordigd worden, zoals bijvoorbeeld vrij wapenbezit, eigen verantwoordelijkheid dmv bijvoorbeeld geen obamacare. Volgens mij komt heel veel weerstand door nieuwe waarden die gecreëerd worden door de linkse groepen. Voor mij stond links altijd wel voor enige fatsoensnormen. Met meer mensen rekening houden betekent voor mij automatisch dat je fatsoensnormen iets meer aangescherpt zijn. Deze 2 dingen spreken elkaar gewoon enorm tegen. Die enorme agressieve weerstand tegen alles wat ook maar naar rechts ruikt. Verder wat betreft of antia fascistisch is. Als ik de 10 punten op wikipedia vergelijk met de antifa zie ik zeker 6 daarvan terug bij de antifa beweging.

Voice of Reason
Voice of Reason15 apr. 2017 - 21:10

" Aan de andere zijde liepen demonstranten mee van de extreemlinkse Antifa, ook geheel in het zwart gekleed. Ook zij kozen voor de aanval op wat zij “neonazi’s” noemden." Ik zie een aantal in het zwart gekleed, met capuchon en zo te zien ook maskers. En het is vrij simpel. Als je gekleed in capuchon met een masker aan het vechten bent met mensen die een andere politieke mening hebben, dan ben jij de fascist.

3 Reacties
Luisje
Luisje15 apr. 2017 - 22:06

Als je goed kijkt zie je een zwart met rode vlag. Dit is een zgn. Anarcho-syndicalistische vlag. Dit zijn dus geen fascisten maar communistisch geïnspireerde anarchisten. En in Amerika heel bekend om hun gewelddadige acties die meestal uitlopen in grote rellen en plunderingen.

Voice of Reason
Voice of Reason16 apr. 2017 - 8:06

"Dit zijn dus geen fascisten maar communistisch geïnspireerde anarchisten." Communisme vertoont zeer veel fascistische trekjes, eigenlijk gewoon 2 kanten van dezelfde munt.

Voice of Reason
Voice of Reason16 apr. 2017 - 16:49

Overigens staan communisme en anarchisme wel weer ver van elkaar af. Die combinatie snap ik niet.

Voice of Reason
Voice of Reason15 apr. 2017 - 21:05

"Door een sluwe truc zou miljardair Trump zeker 18 jaar lang zelfs niet of nauwelijks belasting hebben betaald. " Die sluwe truc was gewoon de wet die daar geldig is. En als hij daar geen gebruik van had gemaakt konden zijn aandeelhouders hem aanklagen voor financieel mismanagement.

8 Reacties
mayhem
mayhem15 apr. 2017 - 21:55

Trump heeft geen aandeelhouders.

Luisje
Luisje15 apr. 2017 - 22:17

Van die sluwe truc in nog geen enkel bewijs gevonden. De enige belastingcijfers die openbaar zijn laten zien dat Trump in 2005 38m dollar belasting betaalde, Dit was procentueel meer dan meer dat Obama, Sanders etc. Bekend gemaakt door Rachel Meadows van MSNBC, Helaas voor haar bleek het dat hij best wel veel belasting had betaald. Iedereen probeert trouwens niet meer belasting te betalen dan de wet voorschrijft volgens mij.

Nick the Stripper
Nick the Stripper15 apr. 2017 - 22:39

[Die sluwe truc was gewoon de wet die daar geldig is.] Of dat werkelijk zo is zullen de Amerikanen (en u en ik) pas weten wanneer Trump eindelijk eens zijn tax returns openbaart. [En als hij daar geen gebruik van had gemaakt konden zijn aandeelhouders hem aanklagen voor financieel mismanagement.] Donald Jr. moge dan de iets minder stupide zoon van Trump zijn - toch maakt het geen bijster intelligente indruk om diens argumenten na te blaten.

Luisje
Luisje16 apr. 2017 - 9:29

Wij hoven het helemaal niet te weten. Het zijn privé gegevens die aan de IRS zijn gegeven om belasting te betalen. De IRS is de instantie die controleert of een aangifte correct is. Daarbij is de wet zo dat de gegeven niet openbaar gemaakt mogen worden. Net als in Nederland. De gegevens van Rutte, Maxima, Lubbers, Gordon, Gullit, Heineken etc zijn misschien best leuk om te weten maar het is maar goed dat deze geheim zijn. Net als de belastinggegevens van uzelf, uw buurman en die rijke oom ergens in Drenthe.

Luisje
Luisje16 apr. 2017 - 9:30

Wat ikzelf eigenlijk veel interessanter vind is te weten welke donoren elke kandidaat heeft, hoeveel ze betalen en wat er met ze als tegenprestatie is afgesproken. Ook wil ik weten wat er met het geld allemaal is betaald. Wat we hier vaak vergeten is dat Trump zijn campagne voornamelijk zelf heeft gefinancierd. Daardoor kon hij precies zeggen wat hij zelf vond en wat hij dacht dat de kiezer wilde. Andere Republikeinse kandidaten hadden die luxe niet. Als die andere kandidaten iets zeiden waarvan ze gemerkt hadden dat het goed bij de kiezer lag werden ze soms teruggefloten door sponsoren als de Koch broeders. En als ze dan een paar dagen later, en publiek, toch maar het standpunt van de sponsoren lieten horen verloren ze kredietwaardigheid bij de kiezers tijdens de voorverkiezingen. Hierdoor heeft Trump de nominatie relatief makkelijk kunnen winnen.

Luisje
Luisje16 apr. 2017 - 9:32

Het is b.v. heel interessant om te weten hoe Jill Stein (Green party) net na de verkiezingen nog een miljoen dollar had om hertellingen te laten doen terwijl ze US$3,218,525 in totaal voor haar hele campagne had. Zou mij niet lukken om bijna 1/3 over te hebben na een campagne:)

Voice of Reason
Voice of Reason16 apr. 2017 - 13:37

"Wat we hier vaak vergeten is dat Trump zijn campagne voornamelijk zelf heeft gefinancierd. Daardoor kon hij precies zeggen wat hij zelf vond en wat hij dacht dat de kiezer wilde. Andere Republikeinse kandidaten hadden die luxe niet." Clinton had die luxe ook niet.

Nick the Stripper
Nick the Stripper18 apr. 2017 - 13:55

Luisje 16 april 2017 at 11:32 [Het is b.v. heel interessant om te weten hoe Jill Stein (Green party) net na de verkiezingen nog een miljoen dollar had om hertellingen te laten doen terwijl ze US$3,218,525 in totaal voor haar hele campagne had.] Interessant? Oud nieuws zult u bedoelen. Dat was het gevolg van een tamelijk breed uitgemeten crowdfundingactie.

BARTOK81
BARTOK8115 apr. 2017 - 20:53

UC Berkely is geen fijn plek. Het is een plek waar vrijheid van meningsuiting niet toegestaan is.

3 Reacties
Luisje
Luisje15 apr. 2017 - 22:00

Inderdaad. Geweld tegen andersdenkende is daar de nieuwe vorm van vrije meningsuiting. Kennelijk heeft men daar nog niet goed gekeken naar de first amendment uit 1791.

Tom Meijer
Tom Meijer16 apr. 2017 - 7:46

O. U bent op de hoogte van de ins en outs van die universiteit? Heeft U enig idee waar U over praat?

BARTOK81
BARTOK8117 apr. 2017 - 14:16

@TomMeijer, Ja.