Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Regisseur zweert alleen nog producties met 50 procent vrouwen te maken

  •  
07-01-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
king
Actrice en regisseur Regina King, bekend van films als Jerry Maguire, Enemy of the State en Ray, legde een opvallende eed af tijdens de uitreiking van de Golden Globes. Nadat ze een beeldje in ontvangst had genomen omdat ze had gewonnen in de categorie beste bijrol vrouw voor haar rol in If Beale Street Could Talk kreeg ze de handen op elkaar door de volgende woorden:
Overigens wilde de regie haar toespraak wegsnijden, aangezien tijdens haar woorden muziek werd gestart. Omdat King doorging met haar tekst, werd de muziek weer stopgezet.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (26)

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 jan. 2019 - 5:56

Maak een historische film over een oud-nonnenklooster, meisjesinternaat/ slavernij/katoenpluksters en klaar is Kees.

Ch0k3r
Ch0k3r8 jan. 2019 - 11:51

Nou, cast van Sex & The City voor de helft uit mannen. Wordt dat drama echt niet beter van en ik denk ook niet dat de fans daarop wachten. Saving Private Ryan II met de helft vrouwlijke cast. Dat wordt geschiedvervalsing van heb ik jou daar. Leuk allemaal enzo, maar deze vrouw beperkt haar toekomstige kunst enorm.

Keilstra
Keilstra8 jan. 2019 - 6:34

Raar doctrinair gedrag. Regels regels regels. En dan pleiten dezelfde mensen voor artistieke vrijheid ? Schiet mij maar lek.

7 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper8 jan. 2019 - 9:51

In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister, Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.

Keilstra
Keilstra8 jan. 2019 - 10:11

OK Nick, leuk hoor, maar wat vind jij nou van het vooraf reguleren van kunstuitingen ? Is het goed dat kunst aan allerlei regels gebonden wordt ?

Komtgoed
Komtgoed8 jan. 2019 - 10:39

Amerikanen zijn daar goed in. Een statement zoveel lading geven dat je denkt dat er iets historisch heeft plaatsgevonden. Dat ze een groot maatschappelijk probleem heeft blootgelegd en door een eed uit te spreken zichzelf in de geschiedenisboeken probeert te schrijven. De Amerikanen hebben voor dit gedrag ook een mooi woord: pathetic

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 jan. 2019 - 12:58

Keilstra 8 januari 2019 at 11:11 [ OK Nick, leuk hoor ] Nee hoor, helemaal niet 'leuk'. Wat Goethe daar schrijft is een serieuze zaak, iets wat elke kunstenaar ter harte zou moeten nemen. De beperkingen die de kunstenaar zich zelf oplegt - een choreograaf kiest voor een duet, een dichter voor een sonnet of juist een vrij vers, een filmmaker voor alleen natuurlicht, een schilder voor uitsluitend primaire kleuren, etcetera - dwingen hem/haar tot creativiteit. Die keuzes maken - dat is artistieke vrijheid. Als King zichzelf, vanuit een gevoelde noodzaak, de beperking oplegt van 50% vrouwen (en ik vermoed dat ze daarmee naast cast ook crew en productie bedoelt) dan is dat een uiting van diezelfde vrijheid. Het zou pas een probleem zijn als een ander haar die keuze zou opleggen. Dat is hier niet het geval. Uw opmerking m.b.t. het "vooraf reguleren van kunstuitingen" slaat de plank compleet mis.

Keilstra
Keilstra8 jan. 2019 - 14:05

@Nick Ik kom er toch nog een keer op terug : de regel die Regina King zichzelf oplegt is een regel die helemaal miets te maken heeft met kunstzinnige overwegingen. Natuurlijk, als een kunstenaar zichzelf wil uitdagen door een bepaalde beperking, dan is dat prima. Maar haar overweging, haar motief, is dan kunstzinnig van aard. Zij meent dan BETERE kunst te kunnen creëren door zichzelf een beperking op te leggen. De regel 50% vrouwen is NIET kunstzinnig gemotiveerd. Het is een regel van buiten de kunsten, namelijk een politiek motief. En daar wringt hem de schoen ! Als politieke motieven de regelen der kunst gaan bepalen dan wordt de kunst geweld aangedaan en wordt de artistieke vrijheid daadwerkelijk beperkt. Niet door kunstzinnige maar door POLITIEKE beperkingen. En dan wordt het gevaarlijk.

Ozon
Ozon8 jan. 2019 - 16:29

Keilstra Deze vrouw legt zichzelf “regels” op, of beter gezegd kaders; en ja, kaders kunnen juist tot creativiteit leiden. In dit geval eens tot andersoortige films. En ja, vrouwen maken in de VS (en NL) deel uit van de samenleving, maar als je er genoeg van krijgt, vrouwen in film of op de buis kan je nog altijd Laurence of Arabia kijken....

Nick the Stripper
Nick the Stripper8 jan. 2019 - 17:08

Keilstra 8 januari 2019 at 15:05 @Nick [ Ik kom er toch nog een keer op terug : de regel die Regina King zichzelf oplegt is een regel die helemaal miets te maken heeft met kunstzinnige overwegingen. ] Die scheiding die jij wilt maken tussen kunstzinnig en politiek is echt onzinnig. Een kunstenaar neemt een wereldbeeld mee in het werk. Een kunstenaar reageert in zijn/haar werk op de wereld. En de wereld, dat kan dus van alles zijn. Dat kan een existentialistische schreeuw zijn (zoals bij Munch) of een activistisch liedje over de troubles in Ierland (Alternative Ulster van SLF) of een portret van twee vrouwen die genoeg hebben van steeds maar weer ja en amen zeggen tegen machomannetjes (Thelma & Louise) of een pas de deux, gedanst door twee mannen (Hans van Manen, Metaforen). [ Als politieke motieven de regelen der kunst gaan bepalen dan wordt de kunst geweld aangedaan en wordt de artistieke vrijheid daadwerkelijk beperkt. ] En dat is dus klinkklare BS. Er is helemaal geen sprake van "politieke motieven die de regelen der kunst bepalen". King vindt iets van de wereld (namelijk dat er sprake is van vrouwen in het film/serie-maakproces) en ze besluit daar iets aan te doen in haar eigen producties. Ze voegt daarmee gewoon een extra randvoorwaarde toe. Zoals er zoveel randvoorwaarden zijn: hoe lang mag de film / episode duren, willen we dat het geschikt is voor een bepaalde leeftijd, wat is het budget, kunnen/willen we op locatie draaien, welk cast willen we hebben/kunnen we krijgen, enzovoorts, enzovoorts. En ja, al die randvoorwaarden (van economische, politieke, praktische of andere aard) worden ook kunstzinnige keuzes zodra ze hun neerslag vinden in het uiteindelijke kunstproduct.

Grozny
Grozny7 jan. 2019 - 22:12

Geweldig actrice. Dit is nu het mooie aan een vrije markt. Zij kan kiezen wat ze doet en het publiek kan kiezen om haar te steunen of niet.

Frans_Cobben_Halsteren
Frans_Cobben_Halsteren7 jan. 2019 - 19:04

Mogelijk nuttig als tijdelijk experiment(de 1/2 vrouwen als spelers)om te zien of de speelfilms beter worden en vrouwen werkelijk meer kansen krijgen!

raoul den dunnen
raoul den dunnen7 jan. 2019 - 17:26

Eens zien of ze daar succes mee gaat hebben. Het lijkt me niet altijd mogelijk namelijk.

adriek
adriek7 jan. 2019 - 15:49

Wat ik niet begrijp, maar dat zal met de context te maken hebben: "... in the next two years..."

Arend van L
Arend van L7 jan. 2019 - 12:08

Misschien is het een idee om consequent te zijn: als het actrice is, dan ook regisseuse lijkt me. Daarnaast lijkt het me nogal een dom statement. In een film over Jeanne d'arc zul je waarschijnlijk 90% mannen zien. Omdat die het slagveld bevolkten. Juist daarom toont een vrouw aan hoe sterk zij is, en dus hoe sterk vrouwen kunnen zijn.

2 Reacties
Ozon
Ozon7 jan. 2019 - 21:30

Arend Dan ga je er dus al vanuit dat het slagveld/slacht-veld het meest boeiend is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe7 jan. 2019 - 23:44

Minimaal de helft van het publiek bestaat uit vrouwen. Ik geloof niet dat die een brandende interesse hebben voor slachtveldfilms.

Peeman
Peeman7 jan. 2019 - 11:52

Het moet toch gaan om gelijke kansen? Dit is sturen op gelijke uitkomsten.

1 Reactie
Ozon
Ozon7 jan. 2019 - 21:10

Peeman Zeker, dus als je films maakt over de maatschappij is het vrij logisch dat 50% van de mensen in die film vrouw is; zo is het in de maatschappij namelijk ook, daar is ook 50% vrouw. Als je echter vervolgens maar 20% van de rollen schrijft voor vrouwen, zorg je er dus voor dat vrouwen ongelijke kansen hebben op zo’n rol. Kortom, er is vrijwel altijd positieve discriminatie van mannelijke acteurs. Nu verwijst Spin naar competentie; het is inderdaad wel zo dat mannen in de maatschappij competenter zijn in geweld, mishandeling, verkrachting en moord. Althans, ze doen dat vaker; of ze echt competenter er in zijn weet ik niet. In die zin is het “logisch” dat er meer rollen voor mannen zijn, want veel van de films gaan over die onderwerpen -mishandeling, moord, verkrachting- waar mannen in “uitblinken”. Anderzijds kan je je ook afvragen welke (rol)bevestigende invloed films hebben. Men heeft bv het vermoeden dat Obama president kon worden door de serie 24, waardoor men kon “wennen” aan het idee van een donkere president. Dat was een positief voorbeeld. Je kan je echter ook afvragen of mannen die overal om zich heen zien dat hun “soort”, de man, gewelddadig is (door bv mishandelende vader, films over mishandeling, moord en verkrachting), niet rol-bevestigd worden in hun eigen -criminele- gedrag en dat als normaal zien. Dat is volgens mij het schipperen in films: wil je traditionele verhoudingen hanteren in films omdat dat voor sommigen wellicht meest herkenbaar is, of durf je in je verbeelding ook vrouwen (of etnische minderheden) een rol te laten spelen die niet direct voldoet aan de vooroordelen opdat dat bewaarheid kan worden in de maatschappij? Dat rolmodellen nuttig zijn moet inmiddels wel duidelijk zijn, nu de prestaties van jongetjes op school achteruit gaan wegens gebrek aan mannen voor de klas. Wat voor jongetjes geldt, geldt uiteraard ook voor meisjes en etnische minderheden: rolmodellen zijn belangrijk. En aangezien in de wereld er toch extreem lang 100%-mannen quota hebben bestaan (of nog bestaan), is het niet verwonderlijk dat dergelijke denkbeelden nog lang dooretteren. Want die 100% mannen quota golden voor studies, passief stemrecht, banen ed. In NL werd tot zo’n 60 jaar geleden een vrouw wettelijk handelingsonbekwaam gemaakt bij het in huwelijk treden, dat betekende dat ze (meestal) werd ontslagen als ze in dienst was, geen rekening bij de bank mocht openen ed. Dat soort denkbeelden uitbannen kost wat tijd en wat voorbeelden zijn nuttig, ook als die fictief zijn, zoals in films..

Spin2
Spin27 jan. 2019 - 11:04

Dit is gewoon seksisme, mensen kiezen vanwege hun geslacht niet vanwege hun competentie. Het is niet goed als mannen het doen, en ook niet goed als vrouwen het doen. Als men zo graag 50/50 wil, best, maar dan ook toepassen in de zware beroepen, zoals stratenmakers of werken in de bouw. Laat mensen gewoon zelf kiezen wat ze willen doen. Identity politics, ik ben er geen fan van.

1 Reactie
Ozon
Ozon7 jan. 2019 - 21:24

Nou Spin, deze vrouw wil eens een paar jaar films maken waarin vrouwen ook deel uitmaken van de maatschappij. Aangezien er ongeveer 50% vrouwen rondlopen in deze maatschappij, is het niet zo raar om dat in rollen terug te zien. Maar inderdaad, om even van de identity politics los te komen: als jij een sublieme vrouw weet neer te zetten, moet jij evenveel kans maken op die rol. Ik vind het overigens uitstekend als mannen zo seksistisch zijn dat ze de 50/50 norm hanteren... Dat lijkt me een prima seksistisch streven van die mannen. De grappenmakers deden echter altijd aan een 100/0 norm. Voordeel van die 50/50 norm voor bv beroepen in de bouw is dat je als vrouw dan alleen de afweging hoeft te maken of je het werk leuk vindt, en je niet hoeft af te vragen of je het werk zó leuk vindt dat je het seksisme, de eindeloze stroom aan domme seksistische “grappen”, de playboyplaatjes, de aanrandingen e/o bedreigingen op de koop toe wilt nemen. Iets wat nu wel het geval is...

Sam V
Sam V7 jan. 2019 - 9:11

Misschien dat dit haar voldoende bekendheid geeft om daadwerkelijk een carriere als regisseur te starten waarmee ze in de positie komt om dit ook waar te maken. Als gastregisseur voor TV-series heeft ze weinig te kiezen.

1 Reactie
Nick the Stripper
Nick the Stripper7 jan. 2019 - 11:43

Ze had het over "everything I produce". Regina King is namelijk ook producent. En in die positie heeft ze het natuurlijk wel degelijk voor het zeggen. Voorts dunkt me dat het winnen van een Golden Globe - al is het als actrice - garant staat voor (nog meer) bekendheid en dus nog meer open gaande deuren. We hebben meer vrouwen als King nodig en minder zure commentaren van de zijlijn.

Klaas Punt
Klaas Punt7 jan. 2019 - 9:10

In het stadje Takaratzuka in Japan, nabij Osaka, staat een theater waar alle voorstellingen volledig bemand(?) worden door vrouwen. Dat moet toch het ultime genoegen zijn.

2 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper7 jan. 2019 - 11:45

Het woord dat je zoekt is bemensen. Bemenst, dus. Waarmee eigenlijk gezegd wordt dat vrouwen ook mensen zijn. Hoe schokkend dat ook moge zijn voor sommigen.

Klaas Punt
Klaas Punt7 jan. 2019 - 17:04

Nick, vreemd genoeg komt dat woord nog niet in mijn woordenboek voor. Evengoed bedankt.