© Screenshot: trailer Redbad
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Och, Shakespeare fantaseerde er in zijn tijd ook maar op los, plus de grote operaschrijvers na hem. Alles prima, zolang populistische volksmenners maar niet de artistieke thema's van theatraal volksvermaak in hun enge narcistische mal gieten, zoals Hitler Wagner in zijn Kultuurgoed inlijfde.
Waardeloze rolprent. Ze hadden veel beter ''De zee, het zwaard en het valse hart'' van Theun de Vries als basis voor het scenario kunnen nemen. Daar zit genoeg romantiek in, en het is nog historisch accuraat ook. Maar ik betwijfel het of die filmmaker ooit wel eens van een van de beste schrijvers van historische romans, naast Hella Haase, in het Nederlandse taalgebied gehoord heeft. Dat is hem niet aan te rekenen, want naturalistische schrijvers zijn al sinds de jaren `80 van de vorige eeuw uit de mode. In de jaren '70 heeft men nog wel twee mooie TV series, gebaseerd op dat genre, uitgezonden; ''Bartje'' van Anne de Vries, en ''Merijntje Gijssen'' van A.M. de Jong. Beiden generatiegenoten van De Vries. Maar ook daar zal Reine' wel nooit van gehoord hebben.
In de commentaren bespeur ik een teneur van: het is maar entertainment, het is geen geschiedenisles. Maar waarom maak je een film over de historische figuur Redbad als uit alles blijkt dat je eigenlijk helemaal geen film wilt maken over de historische figuur Redbad? Noem je film dan gewoon Game of Thrones: The Cheap Rip-off. (Want dat is het natuurlijk)
Trailer deed me eerder denken aan Vikings! Wat natuurlijk ook een toffe serie is. Deze film zal ik ooit wel eens zien, maar niet in de bios. Daar dank ik voor.
Ik denk dat een film met de titel "Redbad" meer kijkers trekt dan een film met de titel "Game of Thrones: The Cheap Rip-off" Als antwoord op je vraag waarom.
Goed idee, desnoods Radboud de Verschrikkelijke. Overigens is het een slecht idee om die lui modern Fries te laten spreken om de boel een *historisch* tintje te geven. Oud-Fries en Oud-Engels . waren zeer nauw verwant en dus konden Radboud en Bonifatius elkaar grotendeels verstaan als ze hun eigen taal spraken al waren misverstanden niet uitgesloten. Momenteel bekijk een film over WOII in Noorwegen (The King's Choice), waarin de koning Deens spreekt (zijn moerstaal) de kroonprins en de regering Noors en de Duitsers Duits. Dat werkt weer wel. De acteurs zijn native speakers. Helpt ook. Schitterende film overigens.
Beeldschoon gefimd, historisch grotendeels correct, en uitstekend geacteerd. Zo kan het ook zelfs low-budget.
Henri Zwols 26 juni 2018 at 12:57 [ Als antwoord op je vraag waarom. ] Dank. Maar 't was eigenlijk een retorische vraag :-)
Een film ! Lekker belangrijk. Zijn er eigenlijk wel waarheidsgetrouwe films ? Ik heb ze nog nooit gezien. Het verhaal is toch altijd de vrijheid van de regisseur. Film is niks anders dan vermaak, vooral niet te serieus nemen.
Maar wat maakt het eigenlijk uit? Het is vermaak en niets meer dan dat. Wanneer er mensen naar deze film gaan ( ik vrees van niet) gaan ze voor een avondje vermaak, spektakel en misschien zelfs wel voor het obligate functioneel bloot wat in bijna elke Nederlandse film aanwezig moet zijn ( niet in alle.....) Maar niemand gaat om de geschiedenis lessen naar de bioscoop. Natuurlijk zijn er kostuumdrama’s die de tijdgeest eer aan doen, deze budgetten zijn dan ook veel groter. Maar voor een Nederlandse film met een beperkt budget en een relatief klein potentioneel aan kijkers.... En over fouten ?..: de vliegtuigstrepen bij Ben Hur? Of het polshorloge om de arm van een van de figuranten...
Of je een beetje een waarheidsgetrouw beeld van de tijd neerzet, is geen kwestie van geld maar van aandacht, van gevoel voor kwaliteit en van respect voor zowel je onderwerp als je publiek.
@Han, natuurlijk ben ik dat met je eens, volledig zelfs! Maar we hebben het hier over een Nederlandse productie, een "Historisch Drama".... wat kan je in alle eerlijkheid daar nou toch van verwachten? dat het een Historische Drama is kan men natuurlijk op vele manieren uitleggen, en de meesten zullen zelfs volledig waar zijn. Deze film moet in de lijn liggen van Vikings, GoT, en noem maar op. Zelfs het al eerder gememoreerde Kingdom of Heaven heeft een Zweedse variant die de proeve van de geschiedschrijving goed kan doorstaan. Arn - Tempelriddaren ( ook als serie) met zware overeenkomsten met Kingdom of Heaven.
Rob Roy 26 juni 2018 at 17:35 Arn was wel een aardige film omdat oa. de moslims er minder stereotype werden neergezet. Ook een uitgelezen kans om een jongere Sofia Helin te zien spelen. In Scandinavia wordt film gezien als een cultuur/kunstuiting. Dat betekent dat de subsidiegevers (overheden!) kritisch zijn wat betreft vorm en inhoud.
@ Hanvanderhorst Geld is wel degelijk van belang als je een waarheidsgetrouw beeld van het verleden in het heden wilt maken. De vraag die gesteld moet worden is of de filmmaker belang heeft bij een waarheidsgetrouw beeld, of belang heeft bij een film die goed verkoopt? Een tweede vraag die je moet stellen is: waarom verwacht ik van een film die bedoeld is voor vermaak en niet een waarheidsgetrouw beeld te schetsen, dat deze een waarheidsgetrouw beeld schetst? Een derde vraag die je jezelf moet stellen is: waarom generaliseer ik mijn eigen kijk en behoefte naar het totale publiek, terwijl ik niet eens weet of de gemiddelde bioscoopganger mijn eisen aan een film deelt? Zodra je naar eer en geweten deze vragen beantwoord hebt, lost je onbegrip op als sneeuw voor de zon.
Nationalisme kun je op verschillende manieren aanwakkeren, vooral met verzonnen mooie verhalen of legendes. Het komt altijd aan als drupjes regen in een dorre woestijn.
The Kingdom of God - Een drie uur durend spektakelstuk van Ridley Scott. I would call it the Kingdom of Madness.
O shit, dat moet zijn the Kingdom of Heaven, -drie uur was wel wat lang, helemaal fris ben ik nu niet meer.
Volgens mij was de clou van de film ook die boodschap: Kingdom of Madness. Althans dat las ik in één van de laatste scenes, waarin Balian of Ibelin een dialoog houdt met Saladdin buiten het verwoeste Jeruzalem: 'waar doen we het eigenlijk voor? Tja, voor alles, en voor niets' zegt Saladin met een glimlach. Dus ook die had wel door het eigenlijk nergens over ging (in de film dan, waarschijnlijk niet in het echt...). Voor de rest wel een vermakelijke film vond ik met een mooie boodschap ergens halverwege: 'sometimes you have to do a little bit evil to do a much greater good'
Vooral als die woorden worden uitgesproken door een betoverend mooie geliefde, die graag met je wil trouwen. Maar de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens, dus daar begint de held niet aan.
Nog los van de historisch gezien dubieuze requisieten deugt het verhaal ook niet echt. Reine heeft oorspronkelijk weldegelijk beweerd een historische beeld te willen geven van Redbad en dat er hstorici bijbetrokken waren ... . Dat frame van vrije heiden tegen imperialistisch religieuze fanaten is historisch gezien echter gewoon fout. Ten tijde van zijn enige grote overwinning bij Keulen tegen Austrasië (Martel) was Redbad de bondgenoot van Neustrië, het andere Frankische Christelijke Rijk ... Wie echt wil weten hoe het met Redbad zat en met de framing rond zijn leven tot in onze tijd leze Sven Meeder's Redbad Koning in de marge van de geschiedenis. (2018) Meeder: ‘Hij (Redbad) gaf enige ruimte aan de verkondigers van het christelijke geloof en hij wist door te dringen tot de hoogste politieke kringen van Frankenrijk. Decennialang bleek hij uitstekend te functioneren met een voet in elk van de twee werelden. Hij was eerder een politicus en diplomaat dan een koppige strijder.’
De grootste stoorfactor was toch wel dat de Friese koning Redbad Nederlands sprak in de film. Waarom geen Friese acteurs? Of Friese les voor de film? Waarom Redbad laten spreken in de moderne variant van de taal van zijn tegenstanders? En het belabberde Engels dat de Franken en Jutten (Denen volgens de film) spraken. Het was tenenkrommend. Ik stoor me er ook mateloos aan dat dit continu door de media wordt neergezet als een stukje Friese geschiedenis. Gezien de omvang van Magna Frisia (het Friese Rijk liep eens van Denemarken tot Frankrijk) is dit vooral een stuk onderbelichte Nederlandse geschiedenis. Een vriendin van me wist bijv niet eens wie Bonifatius was. Vooral in het huidige discours is het voor veel Nederlanders, die hameren op de "Joods-Christelijke" cultuur, misschien wel goed om te weten dat de Christianisering er met harde hand in geramd is bij de oorspronkelijke bewoners van het huidige Nederland en dat de nieuwkomers zich na 1200 jaar nog steeds niet hebben aangepast aan de cultuur, tradities, taal, etc van de oorspronkelijke Friese bewoners... (dit laatste natuurlijk met een beetje een knipoog lezen).
"Een vriendin van me wist bijv niet eens wie Bonifatius was." Nou je het zegt....., -ik weet nog dat hij bij Dokkum werd vermoord, maar dat is ook echt alles.
Het Fries dat toentertijd werd gesproken lijkt veel meer op het Engels dat toen werd gesproken dan op modern Fries. Bonifatius was een anglo-saksische overijverige missionaris die aggressieve methoden gebruikte voor het propageren van zijn religie. Hij liet oa. eiken kappen. De Friezen hadden groot gelijk om die nieuwlichter niet te pruimen. Overigens is er een redelijke kans dat hij het slachtoffer is gewoorden van een ordinaire roofoverval.
De Friezen zijn niet de oorspronkelijke bewoners van Groningen en Friesland. Zij kwamen oa. uit Zuid-Scandinavie en verdreven/onderwierpen de Keltische bewoners van de kustgebieden. Sommige Friezen trokken met andere Germaanse groepen (Juten, Angelen en Saksen etc) naar Engeland, dat sinds het vertrek van de Romeinen kwetsbaar was geworden voor invallen van buiten. Ook daar verdwenen Keltisch sprekende bewoners naar de marges. Het christendom was al geintroduceerd door de Romeinen. De Friezen waren echter bij hun aankomst nog niet gekerstend.
De filmmaker heeft uitdrukkelijk gezegd dat het hem om entertainment ging, en niet om een historisch correcte weergave van de feiten, voor zover die bekend zijn. (Ik heb begrepen dat over Redbad veel onbekend is). Het is dus beslist geen documentaire o.i.d. Er klopt dus een heleboel niet aan de vormgeving. Maar zullen de bioscoopbezoekers daarover vallen? Het zou zo maar kunnen dat ze genieten van een soort avonturenfilm, die opgesmukt is met een historisch tintje.
Is nog een snoepje naar vernoemd... iets met “ als je voor pret bent...” beetje opzichtige sluikreclame...
Bedankt voor de waarschuwing. Ik vind het acteerwerk, wat er van te zien is in de trailer, ook niet om over naar huis te schrijven, maar dat vind ik meestal van Nederlandse acteurs.
"maar dat vind ik meestal van Nederlandse acteurs" Dat vind ik ook. Dan zie ik acteurs rollen spelen waarvan ik denk: dat gaat jouw belevingswereld echt te boven en dat speel je dus veel te plat. Annet Malherbe bijvoorbeeld als iemand met een topbaan op de Zuidas: volstrekt ongeloofwaardig. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe ik tegen veelgeroemde Engelse series aan zou kijken als ik een Engelsman was: zou ik er dan misschien ook eerder doorheen kijken? Los daarvan is het Nederlandse taalgebied natuurlijk zo klein dat de budgetten beperkt zijn en er veel minder draaidagen zijn. Daarbij is het reservoir aan acteurs ook vrij beperkt. Wat het commentaar van Han betreft: ik kan me niet herinneren dat de maker van Redbad historische pretenties had. De voorpubliciteit ging ook alleen maar over geluidseffecten en dergelijke.
De Scandinavische film en TV industrie wordt praktisch 100% door de overheid gesubsidieerd. Alles is in principe low-budget. Hun acteurs leveren in wat ik er van gezien heb vakwerk.
Ingmar Bergman had ook maar een beperkt aantal acteurs tot zijn beschikking
DanielleDefoe 26 juni 2018 at 15:56 [ Ingmar Bergman had ook maar een beperkt aantal acteurs tot zijn beschikking ] Dat was ook Bergmans eigen keus, zo kon hij snel werken met teamleden die elkaar door en door kenden.
"Dat was ook Bergmans eigen keus, zo kon hij snel werken met teamleden die elkaar door en door kenden." behalve dat leverde het ook aan aantal zeer goed films op.
"Ingmar Bergman" Is vergelijkbaar met andere topregisseurs die een voorkeur hebben voor 'eigen' acteurs. Dat is wat anders dan de bulk van de regisseurs in Nederland die uit arren moede niet verder komen dan Pierre Bokma vragen en ter aanvulling nog een zooitje soapies.
Ik kan zo geen recente voorbeelden bedenken maar ook historisch was Bergman zeker niet de enige die met een vaste groep werkte. Ik kijk niet naar Nederlandse films of TV series omdat ik voorlopig meer geinteresserd en in het verbeteren van mijn taalvaardigheid in vreemde talen. Dus hoe droevig (of niet) het er mee gesteld is weet ik niet.
Schijnbaar is deze film ook controversieel vanwege het feit dat de regisseur / producer (?) de boodschap wil maken dat 'wij' als Nederlanders net als toen, nu wederom door een horde religekkies uit het zuiden worden overgenomen en we ons moeten verzetten... Of die intentie echt waar is, geen idee.
‘wij’ Friezen dan toch in het bijzonder. (daar val ik trouwens niet onder) Misschien de A7 blokkeren wanneer de religekkies uit het zuiden aanvallen?
Nou schijnbaar is de metafoor dat het deze keer de Islam zou zijn, dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Dit schijnt de boodschap te zijn van de regisseur / producer. Dus waar het in die tijd ging om christenen die met geweld hun geloof op het 'vrije' Nederland (in de praktijk dus Friezen) legden, zijn het nu de moslims die dat zouden doen met christelijk Nederland.
"Nog erger: het getuigt van minachting voor de intelligentie van het publiek om zo slordig om te gaan met wat de vaderlandse geschiedenis van ons allemaal is" Eerst straatnaamborden, bordspellen en nu films. Roel Reiné heeft voornamelijk B-films geregiseerd dus wat had Han dan verwacht?
--- Dit bericht is verwijderd —
Niet alle Friezen: hier een Friezin die het grondwettelijk recht op demonstratie nogal belangrijk vindt en met schaamte naar de heldenverering van de blokkeerders heeft gekeken. Maar je hebt verder gelijk. De Friezen vochten voor het behoud van hun cultuur en tegenwoordig vechten ze voor het behoud van de cultuur van de "overheersers", die trouwens na 1200 jaar nog steeds niet geïntegreerd zijn...
@Tommy T Hier in Friesland hebben wij een hekel aan zendelingen die ons komen vertellen hoe wij dienen te leven. Het maakt ons niet of ze te paard komen of met milieuvervuilende antieke bussen.
sorry hoor, maar een film is entertainment. ik kan me storen aan al die films die verschillende boogschiet technieken er op na houden en dat zelf willekeurig bij een eenheid (stam) doen.