Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

Red de geknakte Palestijnen van Gaza. En: red de geknakte ziel van Israël

  •  
30-07-2014
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Kijk goed! Voor u staat zo'n Nederlandse jood. Luister goed! Ik voel mij niet bedreigd, ik voel mij gesteund! 
Deze toespraak van Een Ander Joods Geluid zou bij aanvang van de demonstratie tegen oorlogsgeweld rond Gaza op 2 juli in Rotterdam gehouden worden, maar kon niet meer bijtijds uitgesproken worden. Een Ander Joods Geluid was de allerlaatste in een lange rij van spreker, het programma was inmiddels stevig uitgelopen, en de demonstranten wilden, en moesten mede vanwege de eisen in de demonstratievergunning, vertrekken voor hun tocht door Rotterdam.
Beste mensen, Een Twitterbericht uit Gaza, van Mohammed Suleiman, zaterdag 12 juli 3 minuten voor half één ’s middags:
Yasser ontvangt een telefoontje van het Israëlische leger (Israel Defence Forces): ‘ontruim je woning, binnen 10 minuten’. Yasser echter is niet thuis. Zijn gezin wel. Yasser belt, hysterisch, naar huis. De telefoon wordt niet meer opgenomen.
Beste mensen, Mijn naam is Jaap Hamburger en ik vertegenwoordig hier mijn organisatie: Een Ander Joods Geluid. Ik betreur het, dat ik dat moet zeggen: Een Ander Joods Geluid. Want ik vind, zonder dat ik het iemand op wil leggen, dat protesteren tegen de slachting in Gaza bij uitstek een joods geluid behoort te zijn, dat juist joden voorop behoren te lopen om te demonstreren als er onrecht wordt voltrokken aan een volk, onrecht aan het Palestijnse volk!
‘Nederlandse joden voelen zich bedreigd’, kopte de Telegraaf gisteren. Kijk goed! Voor u staat zo’n Nederlandse jood. Luister goed! Ik voel mij niet bedreigd, ik voel mij gesteund! Gesteund door u, in mijn ontzetting en in mijn woede over het bloedbad dat deze dagen in Gaza wordt aangericht. Wie er bedreigd worden, met levensgevaar en met de dood, zijn nu eerst en vooral de Palestijnen, en niet voor de eerste keer! Meer dan 1000 doden, en het einde is niet in zicht.
Hoe komt het toch, dat Israëlische regeringen en ook de joodse instanties in Nederland niet kunnen begrijpen wat voor iedereen duidelijk kan zijn: dat Israël en Palestina een gedeeld en gezamenlijk belang hebben bij een onafhankelijke, aaneengesloten en levensvatbare Palestijnse staat? Israël hoeft dan niet langer bezetter en onderdrukker te zijn, zoals nu, Palestijnen hoeven zich niet langer te keren tegen hun bezetter. Twee volkeren, twee staten, hoe moeilijk kan het zijn? Daarom, ik zeg het met nadruk, is dit in mijn ogen geen ‘Pro-Palestijnse demonstratie’, en geen ‘Anti-Israëlische demonstratie’ want de verschrikkingen die Gaza nu dag in dag uit treffen, druisen in tegen het belang dat ook Israël heeft bij een stabiele situatie. Daarvoor zijn beëindiging van de bezetting en de stichting en volmondige erkenning, ook door Nederland, van een Palestijnse staat misschien niet voldoende, maar wel een absoluut noodzakelijke voorwaarde.
Dat was al zo in 2008 toen Gaza werd aangevallen, in 2012, toen Gaza werd aangevallen en het is onverminderd zo, nu in 2014 Gaza weer wordt bestookt, en hoe! Wat is dat toch, dat onvermogen om kritisch te kijken naar wat de staat Israël doet? Wat is dat toch, militaire agressie te presenteren als zelfverdediging? En waarom zouden Palestijnen dan geen recht op zelfverdediging hebben?
Als ik lees wat de ‘aanhangers-door-dik-en-dun’ van Israël schrijven, zou ik moeten geloven dat Hamas de artillerie en de tanks afvuurt op Gaza, en de helikopters en de vliegtuigen bestuurt die hun bommen en raketten gooien. Want Israël is immers NERGENS verantwoordelijk voor? Dat probeert toch juist uit alle macht de bevolking van de Gazastrook te beschermen!
Toen ik daar zelf was, in Gaza, een maand na ‘Cast Lead’, in 2009, werd ik al evenmin bedreigd, integendeel! Mijn gastheren en gastvrouwen waren zorgzaam en bezorgd voor mijn wel en wee. Gaza is een plek van intense spanning, maar ook van grote veerkracht en betrokkenheid. Wie eenmaal gedronken heeft uit de zee van Gaza, zal altijd dorstig blijven…
Beste mensen, deze demonstratie kan en zal alleen maar slagen, als zij waardig blijft van begin tot eind. Laat ik u daarom een hart onder de riem steken: ook door joodse organisaties wordt wereldwijd geprotesteerd; er zijn teveel voorbeelden om nu hier te noemen.
En ook in Israël zelf wordt geprotesteerd. Honderden inwoners, waaronder vele professoren, hebben zich in een wanhopige en woedende brandbrief gewend tot de Europese instellingen in Brussel met een noodkreet: stop ons land! Ruim zesduizend Israëli’s protesteerden gisterenavond in Tel Aviv.
Ook in Nederland protesteren zij tegen wat Israël nu voor de derde keer in zes jaar aanricht in Gaza, bijvoorbeeld de Israëli’s van ‘gate48′, platform voor kritische Israëli’s in Nederland. Bravo!
‘Verrader’ is nog wel het minste dat zij – en wij – te horen krijgen. Maar wie aan de kant staat van internationaal recht en medemenselijkheid kan NOOIT, NOOIT een verrader zijn. Deze Israëli’s zijn mijn, zij zijn uw bondgenoten, en zij zijn de bondgenoten van de Palestijnen, in hun grote nood.
Er is een bezetter en er is een bezet volk. Er is een tot de tanden gewapend, goed getraind leger dat al zijn verschrikkelijke en verderfelijke kunnen uit de lucht, vanuit zee en over land loslaat op dodelijk angstige burgers, die geraakt worden door ‘precisiebombardementen’, die bombardementen die zo fantastisch precies zijn, dat er tot nu meer dan 1000 Palestijnen zijn gedood, en meer dan 6000 zijn gewond.
Ja, maar ‘Palestijnen worden gewaarschuwd’. Wat nu? Als ik u bel dat u weg moet wezen, omdat ik u anders kom vermoorden, en u bent er toch nog als ik er aan kom, dan ga ik niet vrijuit! ‘Eigen schuld, dikke bult’, dat principe kent het internationaal recht niet. Ik blijf verantwoordelijk, het maakt van mij niet minder een moordenaar. Integendee! Ik doe het dan met voorbedachte rade! Wat een absurditeit!
Met de raketten die uit Gaza worden afgevuurd, kunnen moeilijk ‘precisie-bombardementen’ worden uitgevoerd, maar die zijn net zo goed verderfelijk, en bedoeld om mensen angst aan te jagen en hun leven te ontregelen.
Zijn de dood en de verwoesting in Gaza niet om aan te zien, de leugens van de Israëlische leiders zijn niet om aan te horen.
Mark Regev de woordvoerder van Netanyahu zei op Al-Jazeera, terwijl wij de met gruis bedekte vrouwen naast hun kinderen dood zagen liggen in de straten van Shuja’iyye, als was het Pompeï na de uitbarsting van de Vesuvius:
“Vreselijk, dat was nou precies waar wij zo bang voor zijn geweest, daarom hebben Wij pamfletten uitgegooid, zodat de mensen bijtijds weg konden gaan….”. Huichelarij 2.0. Shuja’iyye is getroffen door een precisiebombardement, een hele woonwijk is immers, heel precies, in puin geschoten.
En in een vraaggesprek met Wolf Blitzer op CNN overtreft Netanayahu de overtreffende trap van schaamteloosheid:
Hamas stapelt zoveel mogelijk van zijn doden op om, zoals iemand zei, ja, ’t is vreselijk hoor, maar ze gebruiken dode Palestijnen zo, dat die op de TV zo goed mogelijk uitkomen, allemaal ter wille van hun zaak.
Hamas gebruikt mensen eerst als ‘menselijk schild’, en daarna als propaganda-materiaal, zegt Netanyahu. “Hamas stapelt zoveel mogelijk van zijn doden op”. Nee! De enige die hier stapelt, is de premier van Israël zelf: leugen op leugen. Een tweede tweet uit Gaza, van Mohammed Suleiman, zaterdag 12 juli 18 minuten over negen in de ochtend:
Anas is arts. Tijdens de militaire actie ‘Gegoten Lood’ in 2009 werd zijn huis geraakt door een raket. Zijn ouders kwamen om. Gisteren is zijn huis geraakt door een raket. Anas werd dodelijk getroffen.
Beste mensen, redt Gaza! Redt de huizen van Gaza. Redt de straten van Gaza. Red de wijken van Gaza. Redt de moskeeën van Gaza. 50 zijn er geraakt. Redt de hospitalen, redt de klinieken, de medische centra van Gaza, 18 zijn er getroffen. Redt de scholen van Gaza. Redt de gebouwen en faciliteiten van de VN in Gaza. 92 zijn er beschadigd. Redt de kinderen van Gaza, de moeders van Gaza. Redt ze! Redt ze! Redt ze allemaal! Red de geknakte Palestijnen van Gaza. En: red de geknakte ziel van Israël. Salaam. Shalom. Shukran. Toda raba. Vrede. Dank u wel!

Meer over:

opinie, wereld

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (39)

FransAkkermans1947
FransAkkermans194730 jul. 2014 - 11:29

Begrijp ik het goed dat deze toespraak niet is uitgesproken en die van Rapper Appa wel? Als dat zo is ben ik blij dat ik niet heb mee gedemonstreerd?

Bakoe
Bakoe30 jul. 2014 - 11:29

Mooi verwoord, en helemaal waar. Dat kan ik gelukkig over uw stuk zeggen zonder dat de scheldpartijen losbarsten als zou ik een antisemiet en Jodenhater zijn. Alhoewel....

JoopSchouten2014
JoopSchouten201430 jul. 2014 - 11:29

Mij maakt het niet uit welke etnische achtergrond je hebt. Ik kan mij wel voorstellen dat mensen met dezelfde roots sneller 'geraakt' zullen zijn door dit stuk met ondubbelzinnige heldere argumenten. Positief of negatief. Bedankt Jaap. Uitmuntende bijdrage.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos30 jul. 2014 - 11:29

[Hamas gebruikt mensen eerst als 'menselijk schild', en daarna als propaganda-materiaal, zegt Netanyahu. "Hamas stapelt zoveel mogelijk van zijn doden op". Nee! De enige die hier stapelt, is de premier van Israël zelf: leugen op leugen.] Ik vind de doden aan Palestijnse zijde al jaren een schandvlek op de menselijkheid. Maar ik moet nu toch ook een heel klein beetje Israel steunen. Hamas is een monster dat ze, akkoord, zelf deels hebben geschapen en versterkt maar het heeft inmiddels weinig meer te verliezen en gebruikt en misbruikt de bevolking wel degelijk ook als menselijk schild. Daarbij wegkijken is net zo verwerpelijk als het blind steunen van de massamoord op de Palestijnen. De vraag is welke Israelische leider nu eindelijk de ultraorthodoxen en de rechts-zionistische kolonisten durft te weerstaan en radicaal breekt met de angst en het wantrouwen. Dat zal alle wapens uit handen van Hamas slaan.

Spelchecker2
Spelchecker230 jul. 2014 - 11:29

Inderdaad, groot respect voor dit andere Joodse geluid. Maar ik vrees dat nu nog pleiten voor een twee-staten-oplossing niet langer realistisch is. Met haar 500.000 illegale kolonisten heeft Israël zelf een levensvatbare Palestijnse staat effectief onmogelijk gemaakt. Bovendien heeft 70 jaar Israëlische agressie generaties Palestijnen tot haar gezworen vijanden gemaakt. Ik vrees dan ook dat er in het Midden-Oosten geen toekomst meer is voor dít Israël.

Lopez
Lopez30 jul. 2014 - 11:29

[‘Twee volkeren, twee staten, hoe moeilijk kan het zijn?’] Kofi Annan in 2002: ‘There is no conflict in the world today whose solution is so clear, so widely agreed upon, and so necessary for world peace as the Israeli-Palestinian conflict.’ Twaalf jaar na dato hebben deze woorden niets aan belang ingeboet. Maar de internationale gemeenschap weigert z’n verantwoordelijkheid te nemen voor de implementatie van de tweestatenoplossing. Alle internationale vermaningen aan Israëls adres ten spijt (en die liegen er niet om), onderhoudt de internationale gemeenschap feitelijk op z’n minst normale, en in menig opzicht uitgesproken hartelijke banden met Israël, en blijft ze mompelen dat de tweestatenoplossing ‘het resultaat van onderhandelingen tussen Israël en de Palestijnen’ moet zijn, ondanks het bewezen failliet van die aanpak. Daarmee steunt de internationale gemeenschap de facto de Palestina-politiek van Netanyahu. Het is tekenend voor de onwil van de internationale gemeenschap om haar verantwoordelijkheid te nemen dat zij vorig jaar negen maanden lang stilte betrachtte om Kerry’s initiatief ‘niet in de wielen te rijden’ (een initiatief dat Kerry zelf uitdrukkelijk presenteerde als ‘de laatste kans om door middel van directe onderhandelingen tot een tweestatenoplossing te komen’), om direct na de mislukking van dat initiatief weer te vluchten in de holle mantra dat nu moet worden nagegaan ‘hoe we de partijen weer om de tafel kunnen krijgen’. De internationale gemeenschap bevestigt al jaren in alle toonaarden dat de Palestijnen ‘recht hebben op zelfbeschikking in hun soevereine staat Palestina’, maar legt de facto de verantwoordelijkheid voor de implementatie van dat recht bij de enige partij die zich in woord en gebaar juist tegen die staat keert: Israël.

Dehnus
Dehnus30 jul. 2014 - 11:29

EEEK een Nederlandse Jood! Rennen, voordat hij je opeet ;). Als je de propaganda van beide kanten moet geloven dan moet je wel doodsbenauwd worden van de gemiddelde Joodse Meneer en islamitische Mevrouw ;). Goed dat u zich dus uitlaat en een menselijk gezicht brengt in deze tijden van geschreeuw door partijen die baat hebben bij meer haat.

Spelchecker2
Spelchecker230 jul. 2014 - 11:29

Ik ben zelf verbaasd dat een week na de betreffende ‘ISIS-demonstratie’ (terwijl in Gaza nog onverminderd honderden Palestijnse doden, waaronder veel kinderen, vallen) er al een oproep tot aftreden van Burgemeester Aartsen van Den Haag bij de Tweede Kamer en het kabinet op het bureau ligt. Een oproep niet van een paar goedbedoelende individuen, nee, een petitie ondertekend door ruim 17.000(!) mensen. Dat versterkt mijn indruk dat die protestbeweging tegen antisemitisme een goed georganiseerde centraal aangestuurde activiteit is die heel bewust probeert de aandacht van de publieke opinie van de wandaden van Israël af te leiden. Wij kijken vanuit Nederland vaak wat meesmuilend naar de Amerikaanse democratie: wordt die niet voortdurend door een krachtige Joodse lobby gefrustreerd? Maar uit deze Aartsen-casus blijkt wellicht dat een Israëlische lobby ook hier in Nederland goed gesmeerd zijn werk doet. Bij alle inspanning om activiteiten van lobbyisten op nationaal en Europees niveau inzichtelijk te krijgen is het m.i. verstandig dit Israëlische lobbywerk niet over het hoofd zien.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jul. 2014 - 11:29

Erg mooie tekst. Zonde dat dit niet werd uitgesproken. Dit is waar het om gaat. Heel knap, dit verdient veel respect.

1 Reactie
JEHamburger
JEHamburger30 jul. 2014 - 11:29

@ Daan. Dank.

CliffClavin1993
CliffClavin199330 jul. 2014 - 11:29

Dit is een even prachtige als onthutsende toespraak, mijnheer Hamburger, en het is werkelijk zonde dat hij niet zijn oorspronkelijke publiek kon bereiken - maar we kunnen hem hier en nu lezen, en dat is goed zo. Mijn dank gaat naar U uit.

1 Reactie
JEHamburger
JEHamburger30 jul. 2014 - 11:29

@ Frank L. Dank.

PieterPan69
PieterPan6930 jul. 2014 - 11:29

U bent ziende blind. Statistisch gezien zullen er wel meer rondlopen die er zo over denken, maar gelukkig regeert het gezonde verstand bij de meeste mensen die hier op Joop reageren. Hamas, dat uit is op de vernietiging van Israel, is de hoofdschuldige in dit verhaal.

4 Reacties
Bouwman2
Bouwman230 jul. 2014 - 11:29

Je hoort wel vaker, dat de Arabieren en de Perzen de joden in zee willen drijven. De feiten zijn dat de Israeli's de Arabieren de woestijn in jagen zoals Abraham dat deed met Hagar en haar zoon Ismael. Israel is de plaatselijke spermacht die uiteraard geen concurrentie duldt. Waarom Israel zo bang is zal duidelijk zijn. Israel vreest de moraal die voorschrijft dat je niet zo maar anderen vermoordt en hun bezit steelt. Israel voelt zich schuldig en schreeuwt de schuld van zich af. En Israel is bang gemaakt door met name de regering, die steunt op de Likud en een paar ultra orthodoxe partijtjes. Nethanyahu weet best dat hij vreselijke dingen zegt. Maar hij is gevangen door de geest die hij uit de fles liet ontsnappen. Arm Israel, dat de Gazanen gevangen zet maar zichzelf opsluit in retoriek en harteloos geweld.

Tom Meijer
Tom Meijer30 jul. 2014 - 11:29

"bij de meeste mensen die hier op Joop" U kunt niet tellen en bent bijziend. Het is nl Uw eigen bord dat U verslijt voor dat van iemand anders.

toshiba
toshiba30 jul. 2014 - 11:29

Jouw haat is waar hij voor waarschuwd. Nog altijd wil je het niet zien. Blinde idolatie van Israel, waardoor zij een vrijbrief tot moord.

Marlene2
Marlene230 jul. 2014 - 11:29

Heb je de Hamas-disclaimer soms over het hoofd gezien? Volgens Hamburger zijn de vanuit Gaza afgevuurde raketten net zo verderfelijk als de Israëlische precisie bombardementen. Een Ander Joods Geluid ziet Hamas niet als helden ofschoon de Palestijnen wel het recht op zelfverdediging hebben. Misschien dat de organisatie daarom koos voor de speech van Appa om mee af te sluiten.

PieterPan69
PieterPan6930 jul. 2014 - 11:29

Hamas = Nazi's Dat is de werkelijkheid. 'Mein Kampf' van ene Adolf stond een jaartje of tien geleden maar liefst twee jaar in de Palestijnse bestsellerslijst. Wordt wakker meneer !

2 Reacties
MarkHuisman
MarkHuisman30 jul. 2014 - 11:29

[Hamas = Nazi's ] Nazi's stonden aan het hoofd van een land dat andere landen bezette. Hamas vecht tegen bezetting. Klein verschil…. Daarnaast: je doet nu dus precies hetzelfde als wat enkele demonstranten op de 20ste juni deden: Hakenkruis = Israelische vlag. Een Godwin waar vervolgens door hasbaristen van gemaakt werd: 'Hakenkruizen op Palestina demonstratie.' Hetzelfde als dat ik nu zou roepen: 'Hitler-verering door Pieter Pan!' ['Mein Kampf' van ene Adolf stond een jaartje of tien geleden maar liefst twee jaar in de Palestijnse bestsellerslijst.] Dat wordt door hasbaristen te pas en te onpas geroepen. Het enige wat ik hier over vind is dat volgens een Frans persbureau Mein kampf in 1999 op een 'bestsellerslijst' stond van een boekwinkel in Ramallah (=westbank zoals je hopelijk weet) waarbij 'bestseller' stond voor verkopen van minder dan 10 boeken per week. inderdaad: het bewijs is geleverd. Hamas = Nazi's! Kapotbombarderen die Palestijnen! En vooral hun kinderen!

BertF2
BertF230 jul. 2014 - 11:29

Ik vraag me af waarom met zonder probleem willekeurige critici kan uitmaken voor Nazi's en waarom vergelijkbare diskwalificaties van joodse vrienden van Israël niet door de beugel kunnen. Eén lijn lijkt me duidelijk: critici van het beleid van de joodse staat mogen niet Nazi worden genoemd. Ook omdat dergelijke kwalificaties ontzettend vervuilend zijn.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jul. 2014 - 11:29

..[ Laat ik u daarom een hart onder de riem steken: ook door joodse organisaties wordt wereldwijd geprotesteerd; er zijn teveel voorbeelden om nu hier te noemen. ].. Dit is een heel goed teken, dat er verschillende Joodse geluiden zijn. Die onderling discussiëren, nadenken, elkaar in hun waarde laten en zo verder komen. Dit is tekenend voor het intellectuele debat, en de vrijheid waarin dit plaats kan vinden. Helaas heb ik nog nooit een ander Moslim geluid gehoord. Moslims die kritisch zijn op Hamas, en daar tegen demonstreren. Moslims die niet willen dat Israel vernietigd wordt, Moslims die niet willen dat er dagelijks raketten met resten staal naar burgerdoelen worden gestuurd. Ik heb het niet gehoord, en dat is naar mijn inzicht een teken van de intellectuele dorheid die er in de moslim-gemeenschap is.

4 Reacties
ellenschumacher
ellenschumacher30 jul. 2014 - 11:29

je hebt gelijk peter.

toshiba
toshiba30 jul. 2014 - 11:29

Dat is er voldoende maar jij cs weigert de luisteren en dat te lezen en ipv blijf je maar dat riedeltje afdraaien dat moslims geen afstand nemen van geweld. Hoe ontzettend voorspelbaar en triest is jouw denkwereld. neem een voorbeeld aan dit stuk, waarvan je de onderliggende boodschap duidelijk niet begrepen heb.

Bouwman2
Bouwman230 jul. 2014 - 11:29

Wat een gevlei, dacht je nu werkelijk dat je daarmee je mening - joden deugen, moslims niet- gereed voor de salon te maken? Kom op zeg, je bent echt geen dominee, maar gewoon de sprekende pop van Wilders.

Lopez
Lopez30 jul. 2014 - 11:29

[‘Helaas heb ik nog nooit een ander Moslim geluid gehoord… Ik heb het niet gehoord, en dat is naar mijn inzicht een teken van de intellectuele dorheid die er in de moslim-gemeenschap is.’] Het zou geweldig helpen als u eens met moslims sprak, Peet, als u eens naar door hen georganiseerde bijeenkomsten ging, als u eens naar Al-Jazeera keek (aanbevolen: ‘Head to Head’; onlangs te gast: Dani Dayan. Aanbevolen ook: de recente special over Gideon Levy) en Al-Arabiya een tijdje volgde, als u eens bij de Qatar Foundation langsging en een paar debatten bijwoonde, als u eens de moeite nam om de artikelen van moslims te lezen die in allerlei media verschijnen, als u, kortom, eens uw eigen verpletterende intellectuele dorheid achter u liet en om te beginnen een poging deed tot u door te laten dringen dat moslims in de eerste plaats mensen zijn, met dezelfde gaven en tekortkomingen als andere mensen.

Bismarck
Bismarck30 jul. 2014 - 11:29

Mooie tekst. Red Gaza, maar van wie, Hamas of Israël? En hoe?

1 Reactie
JEHamburger
JEHamburger30 jul. 2014 - 11:29

@ Otto vB U schrijft: "Red Gaza, maar van wie, Hamas of Israël?" Wie denkt U zelf, dat ik bedoel?

neutralist
neutralist30 jul. 2014 - 11:29

[ Twee volkeren, twee staten, hoe moeilijk kan het zijn?] Precies, waar een wil is is een weg. Maar de vraag is: willen ze wel echt? Nee! Wat kunnen wij dan nog betekenen?

1 Reactie
MarkHuisman
MarkHuisman30 jul. 2014 - 11:29

[Maar de vraag is: willen ze wel echt? Nee!] Israel wil niet. Zie voortgaande bouw nederzettingen. Zie laatste vredesonderhandelingen [Wat kunnen wij dan nog betekenen?] De druk opvoeren. Boycot. Desinvestering. Sancties. http://www.bdsmovement.net/

GingerTed
GingerTed30 jul. 2014 - 11:29

"Want ik vind, zonder dat ik het iemand op wil leggen, dat protesteren tegen de slachting in Gaza bij uitstek een joods geluid behoort te zijn, dat juist joden voorop behoren te lopen om te demonstreren als er onrecht wordt voltrokken aan een volk, onrecht aan het Palestijnse volk!" De woorden "zonder dat ik het iemand op wil leggen" en "behoren" verdragen elkaar niet binnen en buiten deze zin gezien wat u hier beweert. Temeer niet dat het om úw mening gaat, en dus niet wat die van joden "behoort" te zijn, en nog minder omdat uw eigen organisatie "Een Ander Joods Geluid" toch tenminste suggereert dat er meerdere geluiden zijn, en er die dan dus hopelijk ook mógen zijn. Maar nog minder bevalt me dat ook u vindt dat joden een soort plicht, of verantwoordelijkheid hebben zich over het Israëlisch-Palestijnse conflict iets te vinden (volgens u dan ook nog naar uw overtuigingen). Joden hoeven geen enkele relatie te móéten hebben tot de Israëlische politiek, en zijn daarover tot geen enkele uiting verplicht. Net als dat een willekeurige moslim van welke etniciteit of religieuze variant zulks niet verplicht is over de vele verschillende vaak ook verschrikkelijke conflicten en regimes met een islamitische signatuur. U bedoelt hopelijk dan ook dat joden, net als ieder ander, het récht hebben om te demonstreren als er onrecht wordt voltrokken aan een volk, onrecht aan bijvoorbeeld aan het Palestijnse volk. En dat ze daarbij ook naar anderen mogen wijzen dan Israël, of als zij dat zo zien, überhaupt alleen naar anderen als daarvoor verantwoordelijk. Ik heb er in ieder geval iets op tegen dat ook u een verantwoordelijkheid bij joden legt om niets anders dan dat zij joden zijn. Niet anders dan omdat het joden zijn dus "behoren" zij zich te uit te spreken en dan ook nog in het volgens u enig juiste, úw "andere" geluid. Joden, en ook Israëliërs overigens (of dát nou joden, Arabieren, moslims of wat ze ook zijn) hóéven ze zich helemaal niet uit te spreken als zij dat niet willen, laat staan verantwoorden, zij mógen dat, en als het Israëlische burgers zijn mogen ze ook nog, als ze dat willen, stemmen al hoeft hun stemgedrag hier geheel niet mee in relatie te staan. Persoonlijk vind ik dit Israëlische andere geluid wel interessant ter overweging onder vele andere; http://blogs.forward.com/forward-thinking/202790/why-israeli-left-should-stop-backing-gaza-wars/?

1 Reactie
JEHamburger
JEHamburger30 jul. 2014 - 11:29

@Ginger Ted. U schrijft: "Joden hoeven geen enkele relatie te móéten hebben tot de Israëlische politiek, en zijn daarover tot geen enkele uiting verplicht. Net als dat een willekeurige moslim van welke etniciteit of religieuze variant zulks niet verplicht is over de vele verschillende vaak ook verschrikkelijke conflicten en regimes met een islamitische signatuur." Dank voor uw reactie. Laat hier geen misverstand over zijn: ik ben het 100% en meer met u eens. Dit is wat ik al jaren vind, en het is exact wat ik heb willen zeggen, maar kennelijk heb ik mij onvoldoende duidelijk uitgedrukt. Ik heb hier bij het schrijven geworsteld met de juiste manier van zeggen, en ik had gedacht dat 'zonder dat ik het iemand op wil leggen' voldoende toelichting was. NIEMAND, van welke her- of afkomst ook heeft een plicht zich waar dan ook over uit te laten, dat is en blijft een persoonlijke keuze, hoe vaak anderen ook menen dat zij een ander die verplichting op kunnen leggen, om zich uit te spreken. Ik stem zonder voorbehoud in met de kritische opmerkingen die u maakt en de voorbeelden die u geeft.

Lopez
Lopez30 jul. 2014 - 11:29

Beste Jaap Hamburger, De spijker op de kop. Complimenten voor deze rake en bewogen woorden.

2 Reacties
Marlene2
Marlene230 jul. 2014 - 11:29

Jammer alleen dat deze rake en bewogen woorden niet tijdens de demonstratie uitgesproken mochten worden. De organisatie koos voor iets ander voor het vertrek van de tocht door Rotterdam.

JEHamburger
JEHamburger30 jul. 2014 - 11:29

Dank, M. Lopez.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jul. 2014 - 11:29

En nu maar hopen dat er ook voldoende Palestijnse burgers zijn die niet instemmen met Hamas en sympathisanten die nog steeds uit zijn op de totale vernietiging van Israel. In Nederland heb ik ze nog niet gezien of gehoord. Hier zitten vooral de lafaards van grote afstand met grote bek de zaak op te hitsen.

2 Reacties
HenkdeVries80
HenkdeVries8030 jul. 2014 - 11:29

"Hier zitten vooral de lafaards van grote afstand met grote bek de zaak op te hitsen." De pot verwijt de ketel...

HenkdeVries80
HenkdeVries8030 jul. 2014 - 11:29

Klopt, ik heb zelfs gehoord van een kantoor in Amsterdam waarin pro-Israël aanhangers een vurige strijd leveren om alles, maar dan ook echt alles, wat Israël doet te verdedigen. Klopt dat, Kees? Ik meende dat de gevreesde regels uit het inmiddels verouderde handvest al geschrapt zouden zijn als Israël de verdragen had ondertekend waarin dat was opgenomen. Weet jij daar meer van? Heb je misschien een linkje?

tijsraman
tijsraman30 jul. 2014 - 11:29

U geeft het niet goed weer. [Artikel 7: “De dag des Oordeels komt niet totdat moslims alle Joden ter dood hebben gebracht, totdat de Jood zich achter stenen en bomen verstopt. De stenen en bomen zullen zeggen: “O, moslims, o, Abdoela, er is een Jood achter mij, kom, en doodt mij”] Dat staat er niet. Er staat: De Dag des Oordeels komt niet totdat de moslims met de joden strijden, wanneer de joden zich achter stenen en bomen verstoppen. De stenen en bomen zullen zeggen:'O moslims, O Abdulla, er staat een jood achter mij, kom en dood hem. Alleen de Gharkad-boom zou dit niet doen aangezien deze een van de bomen van de joden is.' Dus niets over het ter dood brengen van alle joden. [Artikel 13 “Zogenaamde vreedzame oplossingen en internationale conferenties zijn in tegenspraak met de beginselen van Hamas. Dat is slechts tijdverspilling en zin loze moeite. De Palestijnen weten wel beter dan dat ze toestaan dat hun toekomst, hun rechten, hun lot op die manier tot speelbal worden gemaakt. Jihad is de enige oplossing.”] Er staat: Initiatieven, en zogenaamde vreedzame oplossingen en internationale conferenties, zijn in tegenspraak met de principes van de Islamitische Verzetsbeweging. Misbruik maken van welk deel van Palestina dan ook is een belediging gericht tegen een deel van de (Islam-)religie. Nationalisme van de Islamitische Verzetsbeweging maakt deel uit van deze religie. Zijn leden (de moslims) zijn daarvan doordrongen. Zij strijden met het doel de banier van Allah over hun thuisland te stellen. ‘Allah zal bekend worden, maar de meeste mensen beseffen het niet. Dus niets over een Jihad, een speelbal of een enige oplossing. [voor alle duidelijkheid daarvoor (artikel 8) wordt over Jihad gezegd: “Allah is het doel, de profeet het model, de Koran de grondwet, jihad de manier, en de dood voor Allah de mooiste der wensen.] Artikel 8: Allah is het doel (van de Islamitische verzetsbeweging), de Profeet het rolmodel (van de verzetsbeweging), de Koran de grondwet (van de verzetsbeweging): Jihad is het pad en de (eigen) dood voor de zaak van Allah is de verhevenste van de wensen (van de verzetsbeweging). [Artikel 11: “Palestina is een islamitische Wakf, bestemd voor toekomstige moslimgeneraties tot de dag der Oordeels. Een deel noch een geheel mag worden ontheiligd of opgegeven. Geen enkel land, koning, president, of organisatie, Palestijns of Arabisch, mag dat doen. Palestina is islamitisch Wakf-land, bedoeld voor moslims tot de Dag des Oordeels. Dit geldt voor Palestina en alle andere landen die de moslims met geweld veroverden, want hierdoor zijn deze landen geheiligd voor moslimgeneraties tot het einde der dagen.”] Er staat: De Islamitische Verzetsbeweging gelooft dat het land van Palestina een Islamitische Waqf is, gewijd aan toekomstige moslimgeneraties tot de Dag des Oordeels. Het land, zelfs geen enkel deel van het land, mag niet verkocht worden: het land, of een deel ervan, mag niet opgegeven worden. Niet een enkel Arabisch land, noch alle Arabische landen, noch welke koning of president dan ook, noch alle koningen en presidenten samen, noch welke organisatie dan ook, noch al deze organisaties samen, Palestijnse noch Arabische, hebben het recht om dit te doen. Palestina is een Islamitisch Waqf-land, gewijd aan Moslimgeneraties tot de Dag des Oordeels. Omdat dit zo is, wie zou dan het recht kunnen claimen om de Moslimgeneraties tot aan de Dag des Oordeels te vertegenwoordigen? (Een waqf is een religieuze stichting, voor religieuze of liefdadigheidsprojecten, die gelden uitleent maar geen winst mag maken. Vanwege natuurlijke en religieuze redenen kan deze niet verkocht, overgedragen of verwijderd worden. In het geval van Palestina is het dus een soort religieus erfgoed. Verbeter me als ik dit niet goed verwoord heb!) Dat is allemaal misschien nog enigszins extreem, maar toch heel wat gematigder als u de buitenwereld wilt doen geloven.

1 Reactie
tijsraman
tijsraman30 jul. 2014 - 11:29

Was een reactie op Anton de Boer, 31 juli 2014, 4.11 uur. De heer Hamburger heeft het juist erg goed verwoord! Hopelijk zet dit stuk mensen aan het denken.