Joop

Zwaarbewapende rechtsextremist doodt agent met kogelregen

  •  
19-10-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
GERMANY-POLICE-CRIME

© 2016-10-19 00:00:00 A police car is pictured on October 19, 2016 in Georgensgmuend, southern Germany, in front of a house of a member of the so-called Reichsbuerger movement. Four German poli

In Duitsland is woensdag een politieagent zwaargewond geraakt, na een vuurgevecht met een rechtsextremist in Georgensgmünd, Beieren. De politie verklaarde woensdagavond in eerste instantie dat de agent in kwestie was overleden, maar moest dat even later gelukkig corrigeren. Drie andere agenten raakten eveneens gewond. De zwaarbewapende man, die zelf een kogelwerend vest droeg, opende onmiddelijk het vuur na een politieinval in zijn woning. De 49-jarige schutter raakte lichtgewond en is gearresteerd.
De man is zelfverklaard onderdeel van de ‘Reichsbürger’-beweging. Een groep rechtsextremisten die de macht van de Bundesrepublik niet erkennen en die geloven dat de grenzen van Duitsland die van voor de Tweede Wereldoorlog zouden moeten zijn. Duitse veiligheidsdiensten zien de Reichsbürger als onderdeel van bepaalde rechtsextremistische facties en houdt hen al een tijd in de gaten. Lokale overheden hadden de inval op touw gezet omdat zij het niet langer veilig achtten dat de man over 31 vuurwapens beschikte. Zijn jacht- en wapenvergunning werden eerder dit jaar ingetrokken na een reguliere inspectie van zijn arsenaal. De man verklaarde vervolgens in een brief aan de bewuste instanties dat hij een Reichsbürger was en derhalve niet van plan was mee te werken.
In augustus opende een groep Reichsbürger ook al het vuur op politie, op aansturen van een voormalige Mister Germany.
Update donderdag 10.30 Woensdag werd een Duits arrestatieteam in Beieren door een rechtsextremist beschoten. Eén lid van dat arrestatieteam is donderdagmorgen overleden aan de verwondingen die hij hierbij opliep.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (54)

Vondel3
Vondel321 okt. 2016 - 8:15

Na de 2e wereldoorlog behoorde het gebied Elzas-Lotharingen ineens tot Frankrijk. De burgers werd verplicht Frans geleerd op alle scholen en het gebruik van Duits werd tot schande gemaakt. Verplichte heropvoeding. Mensen die zich nu, drie generaties later, nog tegen die verandering verzetten worden uitgelachen en krijgen bepaald geen internationale steun. Terecht, na 70 jaar mag het wel eens afgelopen zijn. Er zijn echter andere volkeren die na dezelfde verstreken tijd ook nog steeds weigeren de 'nieuwe' grenzen van na WO2 te erkennen. Waar de 3e generatie nog dagelijks niet alleen verbale, maar ook gewapende strijd voert. En daarbij wordt geleid door een organisatie die openlijk betuigt hun tegenstander op basis van hun etniciteit en geloof te willen uitroeien. Je zou ze kunnen omschrijven als extreemrechts. Deze mensen krijgen wél steun en worden wereldwijd als slachtoffer gezien.

TurkseTurk
TurkseTurk21 okt. 2016 - 5:22

Een blanke terroist. Waarom wordt hij geen terroist genoemd.

1 Reactie
Bram Emanuel
Bram Emanuel21 okt. 2016 - 11:32

Waaron wel? Heeft hij soms een terroristisch daad begaan of was hij er eentje aan het voorbereiden?

Haastig
Haastig20 okt. 2016 - 19:54

Misschien had de man niet 31 vuurwapens moeten mogen kopen.

bob b.
bob b.20 okt. 2016 - 12:29

31 vuurwapens? Ik snap sowieso niet dat er aan burgers wapenvergunningen worden gegeven. Waar heeft iemand een wapen voor nodig?

Mostafa
Mostafa20 okt. 2016 - 12:09

Zo iets gebeurt als je als staat selectief gaat opzoek naar terroristen bij uw buitendse buren en vergeet uw eigen terroristen ook in de agenda te zetten!! De bezopen burgers dus!!

1 Reactie
Haastig
Haastig20 okt. 2016 - 19:54

Hij stond op de agenda, vandaar de inval.

Eindbaas3
Eindbaas320 okt. 2016 - 8:27

Is dit niet gewoon een verwarde man, een lone wolf en moeten de daden van 1 persoon niet worden afgerekend op een groep?

3 Reacties
Zomaareenmening
Zomaareenmening20 okt. 2016 - 12:01

Even het stukje opnieuw lezen! begrijpend lezen is tenslotte een kunst. ........Quote: "De man is zelfverklaard onderdeel van de ‘Reichsbürger’-beweging. Een groep rechtsextremisten die de macht van de Bundesrepublik niet erkennen en die geloven dat de grenzen van Duitsland die van voor de Tweede Wereldoorlog zouden moeten zijn." Unquote.............De daden van 1 persoon moeten derhalve juist wel op de betreffende groep geprojecteerd worden. zeker gezien het feit dat, ik citeer weer " In augustus opende een groep Reichsbürger ook al het vuur op politie, op aansturen van een voormalige Mister Germany.".

HughRodham
HughRodham20 okt. 2016 - 16:41

verward dus anders doe je dat niet

Eindbaas3
Eindbaas321 okt. 2016 - 8:13

Zomaareenmening, dus als 1 iemand van een groep/religie iets doet, moet iedereen van die groep/religie hierop afgerekend worden?

Herr Vorragend
Herr Vorragend20 okt. 2016 - 8:14

De "Reichsbürger" zijn een groepje obscure rechts-extremisten. Zij willen niet de grenzen terug van voor WO2 maar die van voor WO1. Dus inclusief de Danziger Korridor en inclusief Elzas-Lotharingen.

1 Reactie
HughRodham
HughRodham20 okt. 2016 - 16:43

De een wil die grenzen van 1871, de ander wil de eu grenzen, de ander wil alleen west duitsland, de ander wil geen grenzen. kan allemaal, als u zich maar aan de wet houdt anders bent u strafbaar.

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!20 okt. 2016 - 7:11

Blijkbaar een goede keuze om de wapenvergunning van deze man in te trekken. Het is nu alleen afwachten tot het punt alle wapenvergunningen worden ingetrokken?

Nick Ros
Nick Ros20 okt. 2016 - 7:09

"Lokale overheden hadden de inval op touw gezet". Rare zin, klikt net of ze wat wijkagenten hebben gestuurd.

johannes dree
johannes dree20 okt. 2016 - 3:39

Bommen en granaten......

van der laak
van der laak20 okt. 2016 - 3:05

Die was knap in de war!

4 Reacties
Vuurrood
Vuurrood20 okt. 2016 - 7:41

Nee, gewoon een nazi met wapens. Een gevaarlijke combinatie. Hoewel een nazi aan het woord laten ook niet van gevaar ontbloot is.

van der laak
van der laak20 okt. 2016 - 15:53

Moah, ik denk als je nog niet eens de grenzen van je land ziet als legitiem, maar de grenzen van zo,n 70 jaar geleden voor een wereld oorlog, dan ben je aardig los van de realiteit. Whatever je hem ook noemt.

DaanOuwens
DaanOuwens20 okt. 2016 - 21:41

@ van der laak Het was toch ook Wilders die dacht aan een hereniging van de noordelijke en zuidelijke Nederlanden. Een belangrijk kenmerk van extreem rechts is nu eenmaal een obsessie voor grenzen, al dan niet voorzien van hekken of muren en de dreiging vreemden dood te schieten. De opvattingen van deze man lijken mij niet echt bijzonder afwijken van wat gebruikelijk is in extreem rechtse kring. Goed dat de minister van Beieren constateerde dat dit soort groeperingen meer aandacht moeten krijgen van de politie. Helaas te laat voor de betrokken agenten, maar het toont wel aan dat het gevaar van dit soort extremisten te veel wordt onderschat.

van der laak
van der laak20 okt. 2016 - 22:10

DaanOuwens 20 oktober 2016 at 23:41 U hele reactie bestaat uit, door uzelf opgetuigde drogredeneringen, dus ik ga er maar niet op in. Deze man was zwaar de weg kwijt, en dat blijkt uit alles!

Piet de Geus
Piet de Geus20 okt. 2016 - 1:37

We zullen die 'bezorgde burger' of 'woedende burger' wel weer een lone wolf moeten noemen.

6 Reacties
Earl Johnson
Earl Johnson20 okt. 2016 - 9:15

Ik denk dat je de organisatie waar hij lid van is flink mag onderzoeken, maar om zijn acties op andere zielsgenoten te schuiven gaat ook weer een beetje te ver. Ze hebben misschien dezelfde gedachtegang, maar zijn misschien niet agressief of gewelddadig

Piet de Geus
Piet de Geus20 okt. 2016 - 10:46

"Ze hebben misschien dezelfde gedachtegang, maar zijn misschien niet agressief of gewelddadig" Misschien niet maar in potentie wel. Dan kan het geen kwaad om er eens goed diep in te duiken en uit te zoeken hoe en waar ze die grens oversteken. Dat van mensen emotionele wrakken maken die voortdurend bezorgd of woedend zijn drempelverlagend werkt, durf ik op voorhand wel te voorspellen. In die zin zijn er nogal wat wegbereiders die op zijn minst moreel medeverantwoordelijk zijn.

Zomaareenmening
Zomaareenmening20 okt. 2016 - 12:04

Earl...............................De daden van 1 persoon moeten derhalve juist wel op de betreffende groep geprojecteerd worden. zeker gezien het feit dat, ik citeer weer ” In augustus opende een groep Reichsbürger ook al het vuur op politie, op aansturen van een voormalige Mister Germany.”. Toch blijkt het steeds weer moeilijk voor bepaalde personen om begrijpend te lezen.

jengelen
jengelen20 okt. 2016 - 15:44

@Zomaareenmening, heb je ook het duitse achterliggende artikel gelezen? Daarin wordt aangegeven dat 15 mensen protesteerden tegen de uitzetting (door de politie te bekogelen, maar deden een deel van de krakers hier in het verleden ook) De politiewoordvoerster gaf wel aan dat zowel de bewoner (1 persoon) en de politie geschoten hebben. Hierdoor quote je dus infeite een onjuist weergegeven nieuwsbericht. Het orginele duitse bericht stelt namelijk: "Sowohl der 41-jährige Hausbesitzer Adrian Ursache als auch die Polizei hätten Schüsse abgefeuert, sagte eine Polizeisprecherin." Tevens gaat volgens jou dus op dat je het af mag rekenen op de groep. Geld dit dan ook voor de 'gelooffanatici die een hekel hebben aan het westen' die in de afgelopen paar jaar de ene aanslag naar de andere aanslag gepleegd hebben? Natuurlijk praat dit trouwens niet goed wat deze Reichs-extremisten gedaan hebben.

van der laak
van der laak20 okt. 2016 - 15:56

Zomaareenmening 20 oktober 2016 at 14:04 De daden van 1 persoon moeten derhalve juist wel op de betreffende groep geprojecteerd worden. Als dat zo is, dan komt de groep van de "religie van de vrede" er bekaaid af.

HughRodham
HughRodham20 okt. 2016 - 16:46

@ zomaareenmening. Dat is nou precies het punt wat niet moeten doen en wat racism in de kaart speelt. Je kan niet een hele groep aankijken op de daden van een paar..ieder individu moet als such behandelt worden.

Yolo2
Yolo219 okt. 2016 - 21:34

Reichburger? LOL eerder een hamburger of een reibekuche hahaah.

kapitanlaipose
kapitanlaipose19 okt. 2016 - 21:15

Terrorist? Symptomatisch voor politiek rechts? Bezorgde burger?

10 Reacties
Johan eldert
Johan eldert19 okt. 2016 - 21:25

tjsa en daar moet je begrip voor hebben zo'n 'bezorgde burger' *kuch* Het is de schuld van ..... [vul maar in] Want ze hebben best wel een punt..... *kuch* Had de politiek maar niet moeten wegkijken.... Want iemand moet toch voor t volk opkomen.... Die gutmenschen behoren tot de elite en luisteren niet, dus....

Appi Mohamud
Appi Mohamud19 okt. 2016 - 22:25

Ach welnee we weten immers niet of de man wel degelijk rechtsextremistich is, want de politie hoeven we niet te geloven. sarcasme off: Laten we nou maar eerlijk wezen en terrorisme een synoniem woord is voor moslim. Want zelfs met het uitleg van rechts valt dit helemaal onder terrorist, maar kom fat word nergens tegen in het bericht.

Prins4
Prins419 okt. 2016 - 23:04

Het is niet echt fair om mensen uit vaak kleine dorpjes die opeens zonder inspraak duizenden vluchtelingen of migranten in hun dorp gehuisvest krijgen te vergelijken met mensen die bewust mensen willen vermoorden of verwonden om hun politieke of religieuze standpunten te forceren.

Edwin038
Edwin03819 okt. 2016 - 23:25

En grappig Johan, ik hoor altijd dat het de schuld is van het Westen. De zionisten. Rechts. Geen enkele partij past zelfreflectie toe. Denk daar dus nog maar eens over na.

FactChecker
FactChecker20 okt. 2016 - 2:42

Appi Mohamud 20 oktober 2016 at 00:25 -Laten we nou maar eerlijk wezen en terrorisme een synoniem woord is voor moslim.- Feitelijk onjuist, geen enkel woordenboek legt deze connectie.

Joop Zuremelk
Joop Zuremelk20 okt. 2016 - 6:32

kapitanlaipose vergeet de lange Europese traditie van links terrorisme? Symptomatisch voor politiek links?

Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat een slechte moderatie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!20 okt. 2016 - 7:15

@Appi; Hij wordt vermoed ik geen terrorist genoemd omdat hij geen terroristische aanslag heeft gepleegd en zover nu bekend ook geen plannen had daarvoor. Op zich kan je prima een malloot met veel te veel wapens zijn zonder dat je een terrorist bent. Rechtsextremist lijkt vooralsnog een goede typering.

Vuurrood
Vuurrood20 okt. 2016 - 7:43

FactChecker: U heeft nooit zelf een mening?

erikbos
erikbos20 okt. 2016 - 8:06

@ Appi Mohamud "Want zelfs met het uitleg van rechts valt dit helemaal onder terrorist" Heeft deze extremistische sekte dan aanslagen gepland of gepleegd? Het komt mij meer over op zo'n sekte zoals je ze in Amerika ook ziet die de overheid niet erkenen.

A.M. Heupscheuten
A.M. Heupscheuten20 okt. 2016 - 8:55

Nee, deze man is overduidelijk in de war.

ikdus2
ikdus219 okt. 2016 - 20:38

ik neem afstand van deze witte bezorgde burger. #wittenaastenliefde

3 Reacties
FactChecker
FactChecker20 okt. 2016 - 2:41

ikdus 19 oktober 2016 at 22:38 -ik neem afstand van deze witte bezorgde burger.- ik ook -#wittenaastenliefde- Huh?

Earl Johnson
Earl Johnson20 okt. 2016 - 4:56

<3

Sfinx2
Sfinx220 okt. 2016 - 7:33

Waarom afstand nemen?

Bram Emanuel
Bram Emanuel19 okt. 2016 - 20:23

"De zwaarbewapende man, die zelf een kogelwerend vest droeg, opende onmiddelijk het vuur na een politieinval in zijn woning." De Duitse politie heeft dit niet goed aangepakt. Ze wisten dat de man veel wapens had, en ook dat hij niet wilde meewerken. Dan is zo'n gewapende inval wel het laatste wat je moet doen.

5 Reacties
Edwin038
Edwin03819 okt. 2016 - 23:19

Klopt, beter gewoon een sniper opstellen en meteen kalt stellen? Of kidnappen als de man boodschappen gaat doen? Nah, of er nu jihadisten of zwaar bewapende reichsburgers achter de deur zitten. Ik heb liever dat de politie dan gewoon ingrijpt. Terreur eenheden zijn wel getraind in dit soort situatie`s en is het onderdeel van hun baan. Valt me zelfs mee dat ze die man gewoon hebben gearresteerd en niet meteen overhoop hebben geschoten.

Earl Johnson
Earl Johnson20 okt. 2016 - 4:55

Misschien moet u solliciteren op een hoge functie bij de Duitse politie. De academici die ze daar hebben aangenomen wisten blijkbaar niet dat ze hem beter buiten de deur kon oppakken. De man is niet de slimste, maar ik geloof ook niet dat hij zo dom is om naar buiten te gaan als de politie je zoekt voor illegale wapens in je huis.

Bram Emanuel
Bram Emanuel20 okt. 2016 - 8:33

Als er enkele agenten gewond zijn, waaronder 1 zwaargewond dan heb je het gewoon fout aangepakt. Deze man was nog geen gevaar en het enige wat hij tot de inval misdaan had was een vergunningskwestie.

Appi Mohamud
Appi Mohamud20 okt. 2016 - 13:13

Deze man was nog geen gevaar en het enige wat hij tot de inval misdaan had was een vergunningskwestie. meen je dat nou echt Bram? Illegale wapenbezit zie je niet aan als iets misdaan? Mischien vind ff jij het normaal dat iedereen een arsenaal aanlegt in zijn huis maar voor de wet is dat een zwaar misdrijf. Los daarvan als hij een liferd was had hij gewoon het deur open kunnen doen inplaats van meteen te gaan schieten met volautomatische wapens.

Bram Emanuel
Bram Emanuel20 okt. 2016 - 15:42

Beste Appi, dit is wat er in het persbericht staat: "Zijn jacht- en wapenvergunning werden eerder dit jaar ingetrokken na een reguliere inspectie van zijn arsenaal.". De wapens waren dus tot enkele maanden geleden legaal in zijn bezit. Het is niet duidelijk of de man gewoon gek op wapens is of dat hij een aanslag of iets dergelijks in het zin had. Gezien het bericht lijkt het laatste niet het geval te zijn. Verder heeft de man geen strafblad want anders had hij dat wapenvergunning nooit gekregen. Mijns inziens was er dan ook geen noodzaak om zijn huis in te vallen maar had men eerst andere wegen moeten proberen. Nu is er een agent dood en dat is een treurige zaak.

Joop Zuremelk
Joop Zuremelk19 okt. 2016 - 20:20

Reichsbürger. Dit is nieuw voor mij, doet in de verte een beetje denken aan de zwaarbewapende Amerikaanse milities die het federale gezag niet erkennen. Geen frisse jongens, me dunkt, opsporen en berechten.

3 Reacties
Eindbaas3
Eindbaas320 okt. 2016 - 8:43

Opsporen op basis van welk vermoeden? Berechten waarvoor? Er zijn in Nederland heel veel mensen die het Nederlandse gezag niet erkennen. Opsporen en berechten dan maar?

Joop Zuremelk
Joop Zuremelk20 okt. 2016 - 11:10

Als er bij een standaard verkeerscontrole op agenten wordt ingereden en er al diverse malen uit het niets op de politie is geschoten door deze Reichsbürger, dan gaat dat beduidend verder dan het gezag niet erkennen. Op mij komt het over als een zeer agressief groepje subversievelingen en dat mag van mij met alle beschikbare middelen worden aangepakt. Ik heb kinderen en gasten die uit het niets met machinegeweren beginnen rond te sproeien horen achter de tralies.

Eindbaas3
Eindbaas321 okt. 2016 - 8:15

En toch kan en mag je daar een groep niet op afrekenen is mij in al die jaren ingestampt. Want de rest wil wel vrede en liefde en het paradijs voor iedereen.