Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Kwart van de VS wordt onleefbaar heet als gevolg van klimaatcrisis

Temperaturen lopen op tot boven de 50 graden Celsius
Joop

Rechtbank: Vertraagde vlucht vergoeden

  •  
05-03-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Flickr_vliegtuig_doorcaribb_300_01.jpg
Passagier kan tot 5 jaar na dato maximaal 600 euro terugeisen van luchtvaartmaatschappij
Nederlandse vliegtuigpassagiers die een vertraging van meer dan drie uur oplopen, kunnen met terugwerkende kracht, tot vijf jaar na dato, maximaal 600 euro bij hun luchtvaartmaatschappij claimen. Dat blijkt uit een vonnis van de Haarlemse rechtbank.
De uitspraak kan maatschappijen vele miljoenen euro’s kosten. Bij verzekeraars en het bureau EU-claim liggen duizenden claims. De Europese luchtvaartsector vreest jaarlijks tussen 3 en 5 miljard euro te moeten betalen aan hun passagiers. Dit schrijft De Volkskrant vrijdag.
Foto: Flickr CC Caribb

Meer over:

economie, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

kingfishererik
kingfishererik5 mrt. 2010 - 9:03

Dat kan als nadeel hebben dat de tickets duurder worden, ze moeten dat geld uiteindelijk wel terugverdienen. Tweede nadeel kan zijn dat ze minder goed controleren om maar op tijd weg te kunnen. Ik weet niet of dit zo'n goede zaak is.

Stiller
Stiller5 mrt. 2010 - 9:03

Tickets waren tóch al veel te goedkoop, vooral bij de prijsvechters.

paulvr2
paulvr25 mrt. 2010 - 9:03

Beseffen mensen dan echt niet dat op de lange termijn al deze boetes niet door de luchtvaartmaatschappijen maar door je mede-passagiers betaald worden??? Hoe meer een maatschappij moet uitkeren, hoe hoger de prijskaartjes zullen worden. De manie van schadevergoedingen is op alle gebied gewoon ontzettend dom. In de S is mede daardoor medische hulp astronomisch duur geworden. De doktoren zijn gedwongen enorm dure verzekeringen tegen achadevergoedings-aanklachten te nemen en natuurlijk moet jij als patiënt daarvoor dokken. Ik wou dat mensen wijzer waren....!

shoarmabakker
shoarmabakker5 mrt. 2010 - 9:03

Stompzinnig plan, alle vliegtuigmaatschappijen draaien nu al op verlies of net quitte, kunnen we nu ineens met terugwerkende kracht vertragingen claimen. Die kosten kunnen nu niet opgevangen worden, en zal in de toekomst inderdaad véél duurdere tickets opleveren. Dan wil ik niet eens weten hoeveel administratieve rotzooi dit nog gaat opleveren, en welk effect dit gaat hebben op de veiligheidsstandaarden.

SirCharles
SirCharles5 mrt. 2010 - 9:03

Let wel, indien de maatschappij een beroep op "buitengewone omstandigheden" zoals extreme sneeuwval of terroristendreiging met succes kan aantonen, krijgt de reiziger geen vergoeding. Voor een vlucht van Amsterdam naar Bangkok zou dit in mijn geval kunnen betekenen dat een betaalde ticket van ongeveer 700 euro bij een vertraging van meer dan 3 uur waarbij niet met succes een beroep kan worden gedaan op buitengewone omstandigheden de vergoeding kan oplopen tot 600 euro. Als passagier ben je dan slechts 100 euro kwijt voor een ticket naar Bangkok. Uiteraard arriveer je dan wel later op de plaats van bestemming doch er zullen er velen zijn die hier absoluut geen moeite mee hebben. ;)