Leuk en verfrissend zo'n herwaardering van alle waarden. Maar als we met dit metoo-manifest in de hand 't werk van Von Sacher-Masoch, DeSade, James Joyce op de brandstapel werpen dan zijn we toch wel ietwat in de aap gelogeerd. Per slot van rekening luisteren we ook nog steeds naar Bach ondanks al dat gezeur over God & Zoon, die toch ook tamelijk misogyn & wreed & weerzinwekkend zijn. Uiteraard moet je e.e.a per geval beoordelen - het Horst Wessellied hoeft niet elke dag - maar verloochen niet wat is geweest.
Niet dat er veel van DeSade is te vrezen, die leest toch niemand meer. Trouwens wie kent er nog genoeg Frans om zich door Justine heen te worstelen, behalve de Fransen dan? Ulysses is aanzienlijk minder lastig. Maar hoe dan ook van de literatuur blijven we af en boeken verbranden is heel onbeschaafd.
Dit zagen veel mensen niet aankomen toen ze pal achter de #metoo beweging gingen staan.
Wat een draak, daar missen we niks aan... Maar verdwijnt het veel fraaiere "Every breath you take" dan ook?
[het veel fraaiere] Hmm van de tijd nadat the Police besloten had van goed en verfrissend naar commerciele bagger over te stappen.
- Star 102 was toch al niet mijn favoriete zender, plak hem nu helemaal af natuurlijk.
- en Zappa zong in verleden al ... let's go to Cleveland ... begrijp nu waarom: piece of nostalgy
Wat te denken van Zappa's "Magdalena" of "Brown Shoes Don't Make It". Teksten die in deze humorloze tijd niet meer zouden kunnen vrees ik. "Magdalena" heb ik zelfs nog nooit door een coverband (of door Zappa Plays Zappa) vertolkt horen worden. En dat is niet omdat dat nummer zo verschikkelijk moeilijk te spelen is.
Een 70 jaar oud filmpje over voorspel en nu discussie over de interpretatie van punten en komma´s? De oorspronkelijk klagende ´bibliothecaresse´ haalt alsnog haar gram.
oeps, daar gaat de toekomst van de rap muziek: alle bitches en kechs worden bevrijd !
Waarom veranderen ze eigenlijk de tekst niet gewoon. Op vele theocratische zenders in de VS hoor je in Imagine immers ook "and religion too" in plaats van het echte "and no religion too", het kan best zo'n policor leugen.
Er is eigenlijk nog weinig veranderd, op 15 januari 1967 werd Mick Jagger gevraagd om in de Ed Sullivan Show 'Let's spend some time together' te zingen i.p.v. 'Let's spend the night together'. Jagger zou het geschreven hebben na zijn eerste nacht met Marianne Faithfull. Amerikaanse radiostations gaven een piepje bij 'night' of draaiden alleen de achterkant, het zeker zo goede 'Ruby Tuesday'. Amerika is de grootste producent van pornofilms, maar is zo hypocriet als wat. Geweldfilms zijn geen probleem, blote tepels altijd.
En zo moest het nummer Starfucker van de Stones omgedoopt worden tot Star Star.
Het blijft vermoeiend die vergelijking met the Stones. De boodschap "No religion" staat diametraal tegenover de boodschap "religion" Dat is toch echt iets anders dan "spend the night" vs "spend some time" Afgezien daarvan kan dat bandje dat klinkt alsof ze een matig coverbandje zijn van wat in het begin van de jaren 70 nog goed was gewoon terugpraten, dat kan Lennon niet meer. De vergelijking gaat mank, zoals altijd, laten we ermee ophouden.
Het grootste gevaar zit niet in MeToo en het hebben van geen respect jegens vrouwen. Het zit 'm in deugmensen die een totaal gebrek aan inschattingsvermogen hebben en daardoor het tegenovergestelde bereiken
Ik weet niet of ik mag linken, maar bij deze https://www.youtube.com/watch?v=iHYqKEAehPU. Waarom ik het nog even belangrijk vind om dit te delen, is dat het duidelijk is, dat als je denkt aan een half woord genoeg te hebben, dat je dan wel erg overhaaste beslissingen maakt. Dat is dan ook wat er nu met het hele puriteinse gebeuren aan de hand is. Het begint een beetje eng te worden. Sowieso is #MeToo enorm gevaarlijk omdat in alle opzichten mensen aan het halve woord al genoeg hebben om te oordelen. Maar goed, geniet nog maar even van de versie die ik hierboven gelinkt heb. Mocht de link verwijderd moeten worden zet ik er nog even de omschrijving bij. """"Red Skelton and Betty Garret perform from Neptune's Daughter, mirroring the performance by Ricardo Montalban and Esther Williams just before this in the movie. Now the man is the reluctant object of persuasion.""""
Waarom zou u een losse link plaatsen naar de 2de helft van het filmpje? Joop heeft het volledige filmpje al geplaatst. Seksueel grensoverschrijdend gedrag van vrouwen naar mannen is net zo verwerpelijk. Voor #MeToo hadden mensen evengoed aan een half woord genoeg om te oordelen, alleen was het oordeel dan meestal dat vrouwen logen, het zelf uitgelokt hadden, dat ze het overdreven, dat ze het zelf deden voor betere rollen... Oh, wacht, dat is nog steeds zo bij mannen die zich meer zorgen maken om valse aangiftes (komt bijna niet voor), dan om het lage aantal meldingen van seksueel geweld (maar 11% van de slachtoffers doet melding). Dat feit vind ik gevaarlijker dan #MeToo: dat een groot deel van de vrouwen niets durft te zeggen uit angst voor hoe de maatschappij reageert en dat vervolgens de dader nog veel meer slachtoffers kan maken.
@Luneau, Ik had het filmpje hier niet gezien en en meestal zie je alleen het eerste deel. Voor verder wat je aangeeft dat het bijna niet voorkomt die valse aangifte. Zeker nooit op google gezocht. Niet al te lang geleden een vrouw nog veroordeeld omdat ze verschillende mannen onder valse voorwendselen de gevangenis in kregen.
Anekdotes zijn geen bewijs over statische prevalentie. 11% van de slachtoffers doet melding. Daarvan doet maar 3% aangifte. Daarvan leidt een nog kleiner percentage tot veroordeling. Het percentage dat valselijk beschuldigd wordt is miniem. Valse aangiftes zijn terecht strafbaar, maar ga nu niet doen alsof dat schering en inslag is. 1 op de 7 vrouwen wordt verkracht. 1 op de 3 vrouwen is slachtoffer van seksueel geweld. Welke percentage mannen is slachtoffer van valse beschuldigingen of valse aangiftes?
Tja, ik vraag me af of dit nog wel kan: Tell me a story, gezongen door Jimmy Boyd en Frankie Laine (1953). Die klappen aan het eind: dat is pure kindermishandeling! https://www.youtube.com/watch?v=LjBWApYXSTg
I saw mommy kissing Santa Claus (1952) gaat trouwens ook over de schreef: overspel propageren bij kleine kinderen! https://www.youtube.com/watch?v=e7t8YTbQSQc
@Olav, ik begrijp dat je het stukje over I saw mommy kissing Santa Claus sarcastisch bedoeld, maar hebt wel een punt. Als mensen niet begrijpen waar iets over gaat, dan oordeelt men wel veel te snel. Zeker nu in de wereld waar gefrustreerde mensen de grootste mond lijken te hebben.
Olav, die Santa Claus kan best haar broer geweest zijn, of vader, echtgenoot, vul maar in. In ons geval, ik ben wel eens gekust door de zwarte piet, maar daar hield ik een zwarte wang aan over. Nu zou mijn dochter dat niet meer zingen, ze kan direct zien dat het mijn zus, haar tante is.
"Olav, die Santa Claus kan best haar broer geweest zijn, of vader, echtgenoot, vul maar in." Ik hoop op echtgenoot. Zolang het maar niet de broer is. (Then I saw mommy tickle Santa Claus Underneath his beard so snowy white Oh, what a laugh it would have been If Daddy had only seen Mommy kissing Santa Claus last night He saw mommy kissing, kissin', kissin' Santa Claus I did, I really did see mommy kissing Santa Claus And I'm gonna tell my dad)
'Kom van dat dak af' van Peter Koelewijn kan ook niet meer. Janne Jansen z'n vrouw dat was een koorddanseres. bij gebrek aan het touw dan klom ze op het bordes. Het eten werd koud en Janne Jansen werd heet, en in de straat weerklonk zijn kreet.
"‘Kom van dat dak af’ van Peter Koelewijn kan ook niet meer." Wat mij betreft heeft dat nog nooit gekund, jarenlang werden we geterroriseerd door dat onbenullige liedje.
Hiermee krijgt de hele reeks 'foute cd's' ineens een heel andere lading. Kortom, het eind is zoek.
Ik wil niet cru overkomen, maar de cultuur waar dit uit voortkomt is wel een van de redenen waarom mensen op een figuur als Trump gaan stemmen. Iets om over na te denken. Actie = reactie. Al ruim een miljoen jaar. Trouwens, ook in de dierenwereld.
Als je op een fascist stemt omdat een radiozender een liedje niet meer draait (of omdat een fantasiefiguur een andere kleur krijgt) dan ben je gewoon niet goed snik. Dat vind ik nou iets om over na te denken.
.. maar de cultuur waar dit uit voortkomt is wel een van de redenen waarom De Amerikaanse cultuur is er inderdaad 1 van: grab them by the pussy cultuur. Daar schijnt trump wel wat vanaf te weten
Misschien moeten mensen zelf leren nadenken en niet de verantwoordelijkheid voor hun (stem)gedrag afschuiven op anderen.
Het moet niet gekker worden. De zogenaamde politieke correctheid zal binnenkort alles wel verbieden dat met wat moeite uitgelegd kan worden als discriminatie, racisme, vrouwonvriendelijk, seksistisch. Wat een krankzinnige wereld.
Helaas moet ik je zeggen dat het alleen maar erger zal worden. Het spelen van slachtoffer wint aan populariteit en het einde is nog lang niet in zicht.
Hoezo verbieden? De zender kiest ervoor een bepaald nummer niet meer te draaien. Het verbiedt u niet om het nummer zelf op te zetten. Vindt u niet dat u wat overdreven reageert op 1 bedrijf dat een bepaalde beslissing maakt?
Goed moment om weer eens wat van the Doors op te zetten. Ik zal "The End" dan wat harder zetten dan gebruikelijk (nu het nog kan).
Draai dan ook de Alabamasong erbij. Show me the way to the next little girl. Kurt Weil had er little boy van gemaakt......
De teksten van het liedje konden van meet af aan al niet door de beugel, het is een ontzettend foute tekst, altijd geweest. Maar dat is naar mijn idee geen reden om het niet te draaien. We weten toch dat het een foute tekst is? Het is echt niet nodig om de luisteraar te bemoederen. Al die betutteling altijd.
Henri, betutteling? Je bent niet aangepast hoor. Vroeger werden bejaarden betutteld in hun tehuis, nu zit het land vol betuttelaars. Dat hoort zo.
Iemand noemt iets op/over de grens. Waar en waarom gaat het volgens jou over een grens?
Wat een enorme droevigheid. Een radiozender die zichzelf censureert omdat een tekst van een liedje niet zou kunnen. Haal dan die zender maar uit de lucht. Achterlijk gedoe.
Nou dat kan nog leuk worden de komende tijd. Iedere artiest is nu drukdoende zijn of haar liedje te checken…..
Helaas is verkrachting een zeer pijnlijke misdaad, bij twijfel daarom een lied over mogelijke verkrachting niet meer laten horen.
'Daar gaat den ook driekwart van de rapscene de afgrond mee in.' Hoezo? Ik vind de taal niet echt positief over vrouwen maar ik geloof niet dat driekwart over verkrachting zingt.
Frans Verkrachting is inderdaad een pijnlijke misdaad, maar ik haal hier absoluut geen verkrachting of zelfs maar #metoo verhaal uit -hoewel, misschien wordt de man gemetoo-d door de vrouw in het 2e deel. Als ik de tekst beluister gaat het in het eerste deel om een vrouw die graag wil blijven, maar vind dat het niet mag/hoort want wat zal de buurman/vader/moeder zeggen. “I wish I knew how to break this spell. I ought to say no”
Kunnen al die rapnummers over 'bitches & hoes' nog wel door de beugel?
Jazeker, want dat is niet door boze witte mannen gemaakt. Dan mag het gewoon.
"The Sound of Music" kan natuurlijk helemaal niet meer, een beetje aanpappen met je werkneemster, schande!