Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Update door de auteur van dit artikel: Nadat eerder al een van de topmannen van Volkswagen zich in ongekend scherpe bewoordingen van de Instagram Story had gedistantieerd - “This video is an insult to all achievements of the civil rights movement. It is an insult to every decent person.” - heeft ook het verantwoordelijke Duitse communicatiebureau Voltage/DDB voor het eerst gereageerd. Op zaterdag 23 mei citeert het Duitse marketingvakblad Horizont bureaubaas Toby Pschorr: "Das von uns produzierte VW-Instagram-Video entspricht in keiner Weise dem ethischen und moralischen Anspruch unserer Agentur und hat bei vielen Menschen zu Recht Empörung und Unverständnis ausgelöst. Wir wiederholen an dieser Stelle unsere Bitte um Entschuldigung, dass so etwas in unserem Verantwortungsbereich geschehen konnte. Die Voltage/DDB spricht sich klar gegen Rassismus und Intoleranz aus, und wir nehmen die Angelegenheit sehr ernst. Das Ergebnis der Aufklärungsmaßnahmen und die sich daraus ergebenden Konsequenzen - für den vorliegenden Fall und für die Zukunft - teilen wir nach Abschluss mit." Bureau Voltage/DDB en Volkswagen kondigen voor een latere datum een meer uitgebreide verklaring aan, nadat meer onderzoek is gedaan naar hoe deze racistische reclame heeft kunnen ontstaan. Lees hier het artikel in Horizont: https://www.horizont.net/agenturen/nachrichten/rassistische-werbung-von-vw-das-sagt-die-verantwortliche-agentur-voltage-183186 Lees hieronder ook het eerdere artikel in Horizont, dat begint met de constatering dat ''deze reclamefilm eigenlijk te stom en te openlijk racistisch is om echt te kunnen zijn," om even verderop met verbijstering te moeten constateren dat Volkswagen inmiddels heeft toegegeven dat de film niet fake is: https://www.horizont.net/marketing/nachrichten/golf-8-kampagne-volkswagen-blamiert-sich-mit-rassistischem-werbefilm-auf-instagram-183162 Het is duidelijk dat deze kwestie in Duitsland hoog wordt opgenomen.
Bijna alle serieuze communicatieve uitingen van bedrijven (en organisaties) beginnen met de briefing van opdracht die (door opdrachtgever) uitlegt aan welke doel(en) moet de eindproduct gericht zijn. De visuele communicatie personeel, incl. de ontwerpers, vertalen deze in inhoudelijke, symbolische en beeldende concepten. Als de opdrachtgever met het concept akkoord gaat, gaan de ontwerpers en makers (filmmaker, vormgever, schrijver etc.) verder met productie. Bijna niks wordt toevallig gekozen om in deze communicatieve uitingen te gebruiken en verbeelden. Ook de uiteindelijke product voordat deze naar buiten gaat wordt door de producent en opdrachtgever kritisch beoordeeld. Het is haast onmogelijk dat men niet weet wat gebruikt is in deel/eindproduct, wat ze betekenen en welke boodschap ze gaan overdragen. De reclame filmpje van VW is zeer zeker bewust van de effecten daarvan op massa geproduceerd en gelanceerd. Het is duidelijk gebaseerd op (vernederende) raciale benadering en is waarschijnlijk met het oog op de extreme verrechtsing en begoot doelbewust een specifieke publiek aan te spreken die met de strekking van het filmpje meegaat! Dat past in de roets van VW.
Als auteur van dit artikel wil ik graag reageren op een aantal door lezers gemaakte opmerkingen. Allereerst is het belangrijk te benadrukken dat het vooral DE SAMENHANG is van de zes door mij genoemde punten, die het geheel zo schokkend maken. Wanneer in een geheel andersoortige uiting de vijf letters uit het N-woord kort zichtbaar zouden zijn geweest, zou niemand over deze toevalligheid zijn gevallen. En datzelfde geldt voor de toevallige vorm die de hand in deze reclame aanneemt. Maar in samenhang met de andere vier punten krijgen deze toevalligheden een geheel andere dimensie. Met als gevolg dat je de vraag mág opwerpen of dit allemaal wel zo toevallig is. Zo ligt het Café Petit Colon naast het Teatro Colon, dat met haar naamkeuze de kolonist Christopher Columbus eert. De keuze voor Café Petit Colon heeft dus een duidelijke koloniale ondertoon. Stel dat de makers geen enkele verkeerde intentie met dit reclamefilmpje hebben gehad, waar ik nog steeds op hoop; wáárom kiezen ze dan uitgerekend voor dít café, een café waarvan er (waarschijnlijk) maar één in de wereld is? Wat is dan de functie om juist voor dít café te gaan? Sommige lezers vinden de door mij zo omschreven stereotyperende atletische bewegingen ver gezocht. Maar de zwarte man als dansend en atletisch door het leven gaande zonderling, is wel degelijk een bekend raciaal stereotype uit de vorige eeuw. Ook het personage van Zwarte Piet refereert hieraan. Weer anderen vinden dat ik met het wegjagen van de man bij de nieuwe Volkswagen Golf spijkers op laag water zoek. Terwijl we allemaal héél goed weten hoe er in onze Nederlandse en Europese samenlevingen geregeld wordt aangekeken tegen biculturele mannen die rond dure auto’s hangen. Ook is er soms verbazing over het feit dat ik het N-woord niet voluit schrijf. Het N-woord is afkomstig uit het koloniale verleden, de benaming die Europeanen gaven aan de tot slaaf gemaakte Afrikanen. Een woord dat synoniem staat voor de ongelijke machtsverhoudingen. In die wetenschap vind ik het persoonlijk juist weer verbazingwekkend dat sommige Nederlandse media, waaronder deze week nog het AD, dat woord voluit blijven schrijven. Enkele reageerders gaven aan dat het door mij geanalyseerde filmpje onderdeel is van een serie. En dat het in die serie specifiek gaat om een witte vrouw met haar zwarte vriend. Ik vind dat geen steekhoudend argument. Om te beginnen kennen we die andere filmpjes uit de serie niet. Ik heb ze in ieder geval nog nergens kunnen vinden. Maar ook al zouden die andere filmpjes niet of minder stereotyperend zijn, dan nóg doet dat niets af aan het racistische karakter van het filmpje dat ik hier beschrijf. Ik vind overigens beslist niet dat reclamefilms honderd procent politiek correct moeten zijn. Integendeel. Ik zou juist willen dat onze reclamemakers soms wat meer lef tonen, de grenzen opzoeken, en niet bang zijn om fouten te maken. Maar dat hoeft beslist níet te leiden tot een filmpje dat vol zit met racistische ondertonen. Persoonlijk ben ik een fan van de wijze waarop in de Zuid-Afrikaanse reclameindustrie met enige regelmaat wordt ‘gespeeld’ met diversiteit, waarbij soms ook de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht. Het meest bekende Zuid-Afrikaanse voorbeeld is Nando's, de fastfoodketen die talloze spraakmakende commercials heeft laten maken. In Nederland kennen we vooral Nando's 'the last dictator standing'. Dan nog een reactie op mijn constatering dat de Europese reclamebureauwereld niet erg inclusief is. Dat betreft vooral de zeer beperkte etnisch-culturele diversiteit. Vrouwen zijn in deze sector inderdaad zeer goed vertegenwoordigd, maar dan vooral in de accountfuncties. Voor zover ik weet zijn de creatieve teams nog steeds in meerderheid man, maar laten we hopen dat ik me daarin vergis. Ik wil graag eindigen met de recente reactie van Jurgen Stackmann, ‘member of the board of management’ van Volkswagen: “This video is an insult to all achievements of the civil rights movement. It is an insult to every decent person.” Daar sluit ik me graag bij aan.
“wáárom kiezen ze dan uitgerekend voor dít café, een café waarvan er (waarschijnlijk) maar één in de wereld is?” Nou nee. Even googelen en je had kunnen zien dat er toch al gauw twintig Café Colon zijn. Niet alleen in Chili maar ook El Salvador, Mexico, Ecuador en oud kolonisator Spanje. Blijkbaar heeft men als voormalig gekoloniseerde gemeenschap geen problemen met deze naam. Dan laadt je als blanke de verdenking op je dat je als moderne kolonisator jouw culturele waardenpatroon aan die onwetende inboorlingen wilt opleggen.
"Allereerst is het belangrijk te benadrukken dat het vooral DE SAMENHANG is van de zes door mij genoemde punten, die het geheel zo schokkend maken. " Ik lees dat er ook een SAMENHANG ook wel context is met meerdere reclame filmpjes in dezelfde serie. Samen vertellen ze een heel ander verhaal dan u probeert voor te schotelen. "Zo ligt het Café Petit Colon naast het Teatro Colon, dat met haar naamkeuze de kolonist Christopher Columbus eert. De keuze voor Café Petit Colon heeft dus een duidelijke koloniale ondertoon. Stel dat de makers geen enkele verkeerde intentie met dit reclamefilmpje hebben gehad, waar ik nog steeds op hoop; wáárom kiezen ze dan uitgerekend voor dít café, een café waarvan er (waarschijnlijk) maar één in de wereld is? Wat is dan de functie om juist voor dít café te gaan?" Als het het enige Café is met die naam zullen ze het waarschijnlijk hebben gekozen omdat er dan een duidelijke link is met Buenos Aires. Café de blauwe reiger was minder iconisch. En verder geeft u vooral uw persoonlijke mening hoe diversiteit volgens u ingekleurd zou moeten worden. Beetje rare gewaarwording dat een Witte man gaat vertellen hoe diversiteit vorm gegeven zou moeten worden. Weinig geleerd van de zeperd bij de NOS.
"Je had kunnen zien dat er toch al gauw twintig cafés Colon zijn." Het gaat hier om Café Petit Colon, niet om Café Colon. Maar de kern is: waarom de verwijzing naar kolonist Christopher Columbus? “Blijkbaar heeft men als voormalig gekoloniseerde gemeenschap geen problemen met deze naam.“ Zou het misschien kunnen dat nakomelingen van de kolonisten voor de naam hebben gekozen, in plaats van nakomelingen van de gekoloniseerden? “Beetje rare gewaarwording dat een witte man gaat vertellen hoe diversiteit vormgegeven zou moeten worden.” Ik schrijf over mijn vakgebied, een vakgebied waar ik al eind vorige eeuw voor heb gekozen.
@Romer “ Het gaat hier om Café Petit Colon, niet om Café Colon.” Had jij ook zo druk gemaakt als het Café Petit had geheten? “Maar de kern is: waarom de verwijzing naar kolonist Christopher Columbus?” In de wijk Paddepoel heb je Sultan Achmed moskee. Wat voor column heb jij aan deze veroveraar en kolonisator gewijd? Ooit van de bloedbelasting gehoord waarbij christelijke gezinnen op de Balkan gedwongen waren om een bepaalde quotum aan jongens te leveren die als soldaat in het Ottomaanse leger werden geprest? Institutioneel racisme mijnheer! “ Zou het misschien kunnen dat nakomelingen van de kolonisten voor de naam hebben gekozen, in plaats van nakomelingen van de gekoloniseerden?” Nakomelingschap van kolonisatoren en gekoloniseerden lopen in Argentinië al door elkaar heen. “ Uit recent DNA-onderzoek blijkt dat de overwegend Europese bevolking toch nog gemengde kenmerken vertoont van de Indiaanse en Afrikaanse oorsprong.”
Big Knor Dat is een niet terecht verwijt: "In de wijk Paddepoel heb je Sultan Achmed moskee. Wat voor column heb jij aan deze veroveraar en kolonisator gewijd?" Het gaat vooral om het waarom van de reclamemakers om voor dat café te kiezen. Het gaat de schrijver niet direct om het feit dat het café zo heet. En verder gaat het natuurlijk om wat uw antwoord op de vraag of u vindt dat er hier sprake is van een racistisch filmpje of niet, is. En waarom u dat vindt. Dan heeft welles/nietes niet zo veel zin, lijkt mij.
@Zandbergen “ Het gaat vooral om het waarom van de reclamemakers om voor dat café te kiezen. Het gaat de schrijver niet direct om het feit dat het café zo heet.” Als het café De Blauwe Reiger had geheten had de schrijver geen reden gehad om hierover te beginnen. “ En verder gaat het natuurlijk om wat uw antwoord op de vraag of u vindt dat er hier sprake is van een racistisch filmpje of niet, is. En waarom u dat vindt.” Daar hebben een flink deel van de reaguurders al antwoord op gegeven. Dat ga ik nog niet eens een keer herhalen. Deze mijnheer lijkt op de EO christenen uit mijn jeugd die rockplaten achterstevoren afdraaiden en meenden te horen dat onder andere de duivel werd aangeroepen. Dat er van toeval sprake kon wezen kwam bij hen niet op. De andere reacties veegden de vloer aan met de redenering van deze mijnheer en de rest is gewoon een kwestie van toeval. En ondanks uw beweringen en die van orthodoxe christenen: “Toeval Bestaat!”
Big Knor Als het café "de Blauwe Reiger" had geheten, hadden de makers van het filmpje dat café niet waarschijnlijk gebruikt. Dáár gaat het om; de makers kiezen het café om de naam! Tja, dat is dan wel voor u duidelijk maar ik kan geen gedachten lezen en weten met wie of wat u het allemaal eens bent. En inderdaad, toeval bestaat, omdat er mensen zijn die - bij gebrek aan beter weten - toevalligheden menen waar te nemen. Een beetje net als wat Herman Finkers over god zegt: "Hij bestaat want ik heb hem bedacht."
René Romer --------------------------------- In ieder geval sportief dat je reageert. Ik ken er ook zo een die hier wat neerplempt, vervolgens met de staart tussen benen wegrent en op geen enkele reactie reageert om na ongeveer een maand met eenzelfde verhaal te komen. En dat al jaren. Maar jij neemt verantwoording voor jouw geschreven teksten en zo hoort het. Inhoudelijk vergezocht, maar het heeft ook wel iets grappigs. In ieder geval genereer jij veel reacties (en lezers) en dat is voor een opiniesite altijd goed.
@Zandbergen “ Als het café “de Blauwe Reiger” had geheten, hadden de makers van het filmpje dat café niet waarschijnlijk gebruikt. Dáár gaat het om; de makers kiezen het café om de naam!” Dat weet jij niet. De makers kunnen verschillende redenen hebben om voor dit café te kiezen. De eigenaar kan de zwager van de regisseur zijn. De regisseur heeft daar misschien op de pof gegeten en voldoet op deze manier zijn schuld. Volkswagen is een onderneming die gericht is op het maken van winst. Reclamebureau’s krijgen een budget waarmee zij moeten werken. Dus gaan ze bijvoorbeeld de catering inkopen. Vervolgens kijken ze onder andere naar de combinatie van prijs en kwaliteit tenminste als ze verstandig zijn. Dan kan een onderdeel van de uitkomsten zijn dat de Café Petit Colon een lagere verkoopprijs accepteren in ruil voor het in beeld brengen van hun zaak. Maar dit kan ook een voorbeeld zijn van een onderneming die een wereldwijde podium zoekt om zich te promoten. Denk maar bijvoorbeeld aan een internationale bekende biermerk met haar basis in Zoetermeer die in een James Bond film verschijnt. Allemaal verklaringen. “ Tja, dat is dan wel voor u duidelijk maar ik kan geen gedachten lezen en weten met wie of wat u het allemaal eens bent.” Waar ik antwoord op geef bepaal ikzelf Zandbergen. Je kan erom vragen maar de vraag was volgens mij al afdoende door anderen beantwoord. Ik ga niet voor jouw genoegen door jouw hoepel springen. Bovendien had jij door mijn opmerking(en) over dit café kunnen begrijpen dat ik hier geen racisme in zie. Niet dommer voordoen dan dat je bent Zandbergen. “ En inderdaad, toeval bestaat, omdat er mensen zijn die – bij gebrek aan beter weten – toevalligheden menen waar te nemen. Een beetje net als wat Herman Finkers over god zegt: “Hij bestaat want ik heb hem bedacht.” Er zijn mensen die overal een samenzwering of racisme in zien. Maar als mensen hun verstand gebruiken dan blijft er weinig of niets van over. Een voorbeeld is Big Pharma. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Big_Pharma-complottheorie Wanneer er echt iets aan de hand is komt het vanzelf wel aan de oppervlakte zoals in het geval van de Opiaten schandaal in de V.S. Dan lukt het misschien voor een bepaalde tijd dit onder de pet te houden maar de claim cultuur in dat land zorgt er wel voor dat dat aan het licht komt. Ik ga “uit van het goede in de mens tenzij er bewijzen zijn van het tegendeel.
Big Knor Klopt. Maar ik reageer op wat u zegt: "Als het café De Blauwe Reiger had geheten had de schrijver geen reden gehad om hierover te beginnen." Verder beweerde ik dit: "En verder gaat het natuurlijk om wat uw antwoord op de vraag of u vindt dat er hier sprake is van een racistisch filmpje of niet, is. En waarom u dat vindt. Dan heeft welles/nietes niet zo veel zin, lijkt mij." Ik vraag helemaal niet om u te verantwoorden. Ik maak u duidelijk dat u over een detail welles/nietest en dat het daarom niet gaat, maar om de vraag ……… enz. Ik kan niet weten, met wie u het wel of niet eens bent en waarom. Ik kan wel van alles en nog wat bedenken, wat me vervolgens dan, en terecht, niet in dank afgenomen kan worden. Maar u gaat over hoe u antwoordt; hebt u dan het idee, dat ik iets anders zou vinden? Of het toeval wel of niet bestaat, dat is geen verklaring voor zaken die plaats vinden. Het is geen toeval wanneer het gaat regenen. Het is geen toeval dat net op dit moment de bel gaat. Het is geen toeval dat je de loterij wint. Het is geen toeval dat je net op een plek bent waar een ramp gebeurt of dat er net niet bent. Het is geen toeval wanneer je de trein mist. Het is nog minder toeval, dat die trein dan net op een andere trein botst. Enzovoort enzovoort enzovoort...… Toeval bestaat niet. En dat kan net zo veel aanleiding zijn om een complot te veronderstellen, dan dat je meent dat toeval wel bestaat. Dat bedoel ik.
Extreem doorgeslagen beschuldigingen van racisme vanuit de politiek correcte hoek en hun identiteitsdenken, die nu juist zelf duidelijk racistisch van aard is en doordrenkt van paranoïde haat tegen de boze witte mens, kent een afschrikwekkende oorsprong in de Angelsaksische academische wereld vanuit de VS en is ook hier in Europa en de rest van het Westen steeds meer te ontwaren. Geen kwaal binnen lageropgeleide kringen dus. Er zijn voorbeelden zat en ook toenemend in Nederland. Zoals dat een online-supermarkt geheten Picnic daarmee racistisch zou zijn: https://www.waterkant.net/suriname/2015/08/06/iwan-leeuwin-vindt-bedrijfsnaam-picnic-racistisch/?cn-reloaded=1 De man bleek niet voor het eerst zo los gegaan te zijn: https://www.rtlnieuws.nl/opmerkelijk/artikel/1558626/groenlinks-politicus-boos-mandela-beeld-lijkt-op-zwarte-piet Het zou slechts een bron van vermaak zijn als er niet mensen en bedrijven waren die serieus te maken krijgen met ernstige bedreigingen of georganiseerde acties om ze ontslagen te krijgen e.d.
Legion U beweert dat het onzin is om hier discriminatie van de gekleurde mens in te zien, terwijl u in dezelfde zin beweert dat het daarentegen volkomen terecht is hierin de discriminatie van de witte mens in te zien. Ik vind dat weer zo'n staaltje 'kromdenken zonder handen'.
@Zandb Ik zeg toch niet dat er in gevallen nóóit sprake van duidelijk racisme is? Als mensen eenzijdig en herhaald betrapt worden op overduidelijk toeschrijven van kwade bedoelingen en/of eigenschappen aan de door de hen zo overduidelijk niet in goede zin onderscheidend (= discriminerend) beschouwde "witte" dan wel anderen of dezelfen in andere gevallen "zwarte", "lichtgetinte", of "gele" mens dan heb je te maken met racisme. Dat is recht geredeneerd. Ik onderscheid slechts degenen die zich daaraan schuldig maken en maak zeker geen onderscheid naar huidskleur, etniciteit, afkomst, of afstamming van de daders.
Legion U hebt geen idee wat u schrijft. U schrijft: (Ik laat voor een beter begrip, alle overbodigheid weg.) Beschuldigingen van racisme, die nu juist zelf duidelijk racistisch van aard is en doordrenkt van paranoïde haat tegen de boze witte mens, ...…. U onderschrijft maar weer eens mijn stelling dat u, door uw hang naar ingewikkeldheid , vaak de grootste nonsens schrijft. Wordt het nu echt eens geen tijd, dat u ziet, hoe u zichzelf daarmee tekort doet?
Er had toch ook "Regen" kunnen staan? Beetje spijkers op laag water zoeken dit...
Follon Had ook gekund. Al zou zoiets natuurlijk helemáál nergens op slaan. Je zou daarom natuurlijk nog steeds kunnen denken, dat het daarom zo geniaal 'slecht' * bedacht is. * met verkeerde intenties
Op BBC.com staat: "The advert was one in a series which was supposed to depict a love story between a dark-skinned man and a white woman." https://www.bbc.com/news/business-52733444 Als dat idd het geval is, is dit een gevalletje quotemining
iedere reclamefilm of reclamefoto in advertenties is tegenswoordig zo ''correct'' dat alles op elkaar lijkt en 100% voorspelbaar.
--- Dit bericht is verwijderd —
'beter niet in de reklame wereld én in antropologie verdiepen' Brr. Wat gebeurt er nou precies op dat kruispunt van reklame en antropologie?
Natuurlijk is haar uitleg veel te ver gezocht. Maar wat ze zich niet realiseert blijkbaar is dat door dit soort vergaande analyses ze de vrijheid van meningsuiting steeds meer in de hoek drukt. Het moet allemaal perse politiek correct en anders moet je je mond houden. ik vind dat eng
Tineke Niemand kan iemand dwingen om politiek correct te zijn. Dat mensen vinden dat anderen hun mond moeten houden, dat is iets wat ze, als het goed beargumenteerd, vinden en daarvan mag ieder zelf weten wat die er mee doet. Wat mensen vinden is niet direct van invloed op de vrijheid van meningsuiting. Je mag zo politiek incorrect zijn als je wil, zo lang je de wet maar niet overtreedt. Overigens, als u zich slachtoffer voelt, dan verschilt u in niets van mensen die zich storen politiek incorrecte uitspraken. Trouwens; politiek correct of niet, wat heeft dat met deze reclame te maken?
Zand, "Niemand kan iemand dwingen om politiek correct te zijn" Zie de reactie van volkswagen op deze "ophef" om te zien dat je geen gelijk hebt. Met publiekelijk beschuldigen en schandpalen kun je blijkbaar een heel eind komen.
RonVa Dan krijgen we een discussie over wat u en ik onder "dwingen" verstaan. Voor mij is duidelijk, dat Volkswagen dit niet hoeft te doen; daartoe besluiten ze zelf.
'Sommige' elementen in de reclame zijn wel zeer ongelukkig gekozen (zacht uitgedrukt). Toen dacht ik even verder en: Ik vraag me af hoe voorzichtig we uberhaupt moeten gaan handelen met mensen van een kleurtje in de reclame. Ik zou het langzamerhand helemaal niet meer durven. En wat wordt dan het protest? Of moeten het alleen maar blije positieve uitingen zijn, en mogen alleen 'witten' elkaar voor gek zetten / in de maling nemen? En stel, stel, dat het een zwarte hand was geweest met een witte man, wat gaan we dan doen, of zijn 'witte' mensen niet zo snel geraakt?
Het ontkennen van racisme is racistisch. En dus zeer gevaarlijk voor de volksgezondheid.
Overal racisme in zien is evenzo heel gevaarlijk, het zet mensen tegen elkaar op, polariseert de maatschappelijke discussie en doet afbreuk aan echt racisme in de samenleving.
@Tolvandewelvaart Dat klopt, maar dan moet er wel eerst vastgesteld worden dat iets racistisch is.
Voor Volkswagen heeft het geen enkel voordeel om als racist te worden weggezet. Dit is gewoon een bedrijfsongeval dat getuigt van slordigheid. Een goede reclamemaker heeft een checklist waar ook een racistische toets op staat. Reclame dient bovendien om aandacht te trekken - dus moet extra gewaakt worden dat geen verkeerde aandacht wordt getrokken. Het Amerikaanse computerbedrijf waar ik ooit werkte zorgde er al jaren geleden voor dat er tussen de acteurs en modellen in hun reclames voldoende vrouwen en voldoende mensen van Afrikaanse oorsprong zaten. Of een combinatie van beide, dat kan ook.
'Het Amerikaanse computerbedrijf waar ik ooit werkte' Was dat een bedrijf met de Golden Gate brug als logo?
'De Europese reclamebureauwereld is nog steeds een overwegend witte wereld. En creatieve teams omvatten veel mannen.' Los van het feit dat dit idd een waardeloze en dubieuze commercial is, is het bovenstaande naar mijn mening een beetje achterhaald. Bij reclamebureaus kom ik doorgaans meer vrouwen tegen dan gemiddeld in het bedrijfsleven, en mensen met allerlei nationaliteiten.
Het trieste is dat het niet eens meer duidelijk is of dit nu gemeend is of een grap. Sommigen hebben behoefte aan racisme om zich lekker tegen af te zetten en zich braaf te voelen. "Bij gebrek aan" moet het maar geforceerd uit de dagelijkse werkelijkheid worden gewrongen.
Ik vind het niet tot nauwelijks zichtbaar, en ik kijk dit op laptop dus niet op klein insta telefoonscherm, dat de man zwart is? En nee, dat ronde handje is geen racistisch gebaar. Ik heb het gewoon even opgezocht, had de schrijfster ook kunnen doen. Spijkers zoeken op laag water, dat is wat ik het vind. Ik zag het gewoon als iemand in een berenpak die niet voor de nieuwe auto mag staan, ik vermoed dat het zo ook bedoeld is. De overgevoeligheid tegenwoordig gaat echt wel te ver, je kan nog niet een rotonde rechts afslaan of je bent een extreem rechts persoon.
Overigens nog een aanname van de schrijfster, petit colon zou staan voor kleine kolonisator. Dat kán het betekenen in het Frans, in het Spaans is het geen woord. Maar laten we het dan tot het Frans houden. Colon betekent namelijk meer dingen maar niet kolonisator als zijnde landjepikker, dit zijn de betekenissen: Kolonel Gevangene Pionier Kolonist (dus niet kolonisator, groot verschil) Veel spijkers op laag water dus
Café de kleine darm klinkt mij nu niet bepaald als iets waar ik graag zou vertoeven, geeft toch een nare bijsmaak haha
Die van Hornbach was zeker geen racistische of seksistische reclame gericht op Aziaten. Wie de geweldige altijd absurdistisch Hornbach-traditie van reclames kent weet dat ook. In betreffende reclame speelden ze in op een in Japan bestaand fenomeen geheten Burusera van automaten in de openbare ruimte waar je gedragen damesondergoed in luchdicht verpakte plastic zakjes kunt kopen. Hornbach had daar een daar op inspelende prachtige absurdistische reclame bij gemaakt. https://en.wikipedia.org/wiki/Burusera Family Guy speelde er ook al op in: https://www.youtube.com/watch?v=69DTAceUNXg Andere absurdistische reclames van Hornbach waarvan de traditie al heel lang teruggaat zijn in hun bijzonderheid alleen maar aan te moedigen. Zoals die van begin van de lente van dit jaar met de bronstige insectenwereld in de tuin en eerder als b.v. een gemeenschap van mensen die letterlijk hun handen niet meer weten te gebruiken omdat ze dat vergeten zijn. https://www.youtube.com/watch?v=Yn4KvE37eWQ En dan meer persoonlijk favoriet van mijzelf vanwege de Duitse Blixa Bargeld (van Nick Cave and the Bad Seeds) die alsof het gedichten waren uit de Hornbach-folders beschrijvingen voorleest: https://www.youtube.com/watch?v=0kdLmXRmEec
Ach, met die activistische lieden die weer moord en brand schreeuwen snap ik wel dat VW de commercial intrekt. Zit je ook niet op te wachten, hoe onschuldig het ook bedoeld is. Maar ik had liever dat ze het maar op rechtszaken lieten aankomen. Als het zo’n probleem is, laat ze naar de rechter gaan. Mooi onderdeel van je verdienmodel als activist en VW kan dat wel hebben.
Het is de vraag of de activist wel voldoende middelen heeft om de rechtsgang en de schadeclaim van VW te vergoeden indien in het ongelijk gesteld. Dus ja, laat maar fijn voorkomen voortaan. Onterecht racisme roepen wordt dan hard afgestraft net zoals racisme zelf hard wordt afgestraft.
@Sam V Het argument "humor" kunnen ze alvast niet aanvoeren in de rechtszaal. Want Duits. Totaal ongeloofwaardig.
Sam: "..... hoe onschuldig het ook bedoeld is." Daar hebt u natuurlijk ook geen idee van, wat de makers van deze commercial precies voor ogen hadden.
oma Dat zal zo zijn. De vraag is echter hoe Sam weet, hoe deze commercial precies is bedoeld. Alles wat gericht is op 'verkopen' is immers niet automatisch 'onschuldig'.
Was een rare reclame, maar je kan ook doorslaan in je analyse. Punt 4 (“ok teken”) en de punt 6 (de letters ERNEGL) zijn echt veel te ver gezocht om daar racisme in te zien.
Kijk dat het allemaal ongelukkig is zie ik ook wel, maar ga niet beweren dat daar het woord "neger" staat. Dan zouden we het woord "regen" ook niet meer kunnen gebruiken want daar kan je ook "neger" van makrn
Het N-woord? Kan/mag dat niet geschreven worden? Dat is het eerste wat ik hoor. In alle oprechtheid: neger is toch een gewoon Nederlands woord om zwarte mensen te duiden of loop ik nu zover achter?
ja dat is nu kwetsend komt wegens dat in de vs negro en nigger kwetsend zijn
Zelf kijk ik niet meer naar het nos weerbericht omdat het ook vol zit met subtiele nationalistische en racistische verwijzingen. 1. Nos is uiteraard een anagram voor ons. 2. Gerit Hiemstra strekt voortdurend zijn rechterarm richting een kaart van Nederland. (gecombineerd met het anagram Nos is het duidelijk dat hij doelt op "ons land" 3 de voornaam van Gerit is een samenstelling van Ger en It. Wat een duidelijke verwijzing is naar Germany en Italië (de as mogendheden) . 4. De eerste helft van zijn achternaam is een verwijzing naar himmler (hiem klinkt als himm). 5. Hij is een blanke man 6.hij waarschuwt regelmatig voor "regen". Wat omgekeerd natuurlijk gewoon "neger" is. 7. Met punt zes in het achterhoofd heeft hij regelmatig zeer dubieuze uitspraken. Zoals : -"hopelijk trekken de regenwolken snel over ons land" . Waarbij hij in oostelijke richting wijst (duidelijke holocaust verwijzing). -" Er komt een nieuw regen front aan vanuit Afrika" (let vooral ook op het militaire woord "front") - laten we hopen dat de regen dit pinksterweekend geen roet in het eten gooit. Maar even serieus. Bovenstaande is hoogstwaarschijnlijk onzin en in 5 minuten bedacht. Het punt is natuurlijk dat als je expliciet en minutieus op zoek gaat naar verwijzingen je deze ook zult vinden. En dat het schier onmogelijk is om te achterhalen of deze bewust gemaakt zijn of dat je gewoon dingen ziet die er niet zijn. Nu heb ik dus geen flauw idee of Vw en de nos hele foute organisaties zijn of niet. Maar een ding kun je hier wel van leren. Voorkom als bedrijf dat je gebruik maakt van acteurs met verschillende huidskleuren in je reclame, want anders ben je voer voor mensen met een zeer ongezonde focus op andermans huidskleur. Had Vw voor een blanke man gekozen dan was er nu natuurlijk niks aan de hand (een trieste waarheid)
@jandebakker Super leuk :) ps. VW en vestigingsplaats Wolfsburg (anno 1938) zijn nazi projecten. U heeft nu iets meer dan geen flauw idee.
Bizarre reclame en begrijp de boodschap ook totaal niet. Alleen punt 4 zie ik niet. Je vingers komen haast automatisch in die vorm als je iets 'wegschiet' met je vingers.
Had u trouwens al gezien dat de Golf in kwestie banaankleurig is? Dat is dan nummer 7...
Mooie satire, ik trapte er bijna in! Kan je nagaan dat er daadwerkelijk mensen zijn die hier racisme in zien.
--- Dit bericht is verwijderd —
Z_edje Wat is dat nu toch weer voor reactie. U bent zo van het padje...…. Voor u speciaal dan: Romer zou ook gelijk kunnen hebben maar ik denk het niet. Echter, u wéét: "Alleen wanneer je de hele dag met het idee van racisme in je hoofd rondloopt dan kom je tot conclusies als dat er hier ook een N woord uit samen te stellen is en je dus een bewijs voor racisme geleverd meent te hebben." En, oh wee, wanneer iemand daar dan eens iets tegen in brengt; ad hominem, ad hominem, ad hominem...… Je zou bijna denken, dat u in werkelijkheid zo heet: Ad Hominem.
Z_edje Wie dit beweert: "Ik ben uiteraard niet tegen het bestrijden van racisme maar ik vraag me werkelijk af of de strijd tegen racisme nou wel gebaat is bij het alles uit zijn verband rukken wat Romer gewichtig als ‘feiten’ presenteert. Ik beschouw het vooral als aandacht vragen voor zijn eigen handeltje, ook een vorm van reclame en helemaaaaaal niet toevallig geplaatst. Daarvoor zijn zijn klachten net even te vaak op media-uitingen gericht." verdient wat mij betreft gewoon de opmerking: "Desalniettemin zou Romer ook gewoon gelijk kunnen hebben."
Dat de reclame ongepast is oké. Maar het betoog hier van de schrijver neigt meer naar een grotere complottheorie en dat gaat me echt te ver. Met deze compleet ongefundeerde redeneringen hebben de Corona en 5G complot aanhangers ook gelijk.
Toch denk ik dat het scheermes van Hanlon hier van toepassing is.
Dat verbaast me niets van een concern dat samen met Porsche hechte banden had met het nazistisch regime. Na de oorlog was het concern er niet vies van om dictaturen te ondersteunen, waaronder de Braziliaanse. Recentelijk heeft het concern de wereld bedrogen in het diesel-sjoemel schandaal.
--- Dit bericht is verwijderd —
VW was eerder een van de eerste symbolen van Nazi-Duitsland. Al in de jaren dertig bedacht Hitler dat het mooi zou zijn als elk gezin met een VW kever over de autobahn zou kunnen zoeven. Heerlijk sociaal uitgangspunt. Of hij het ook zo bedoeld heeft? Waarschijnlijk niet, zo links was de man nu ook weer niet. Hij neigde meer naar ''progressief''. De middenklasse paaien met een auto. Zolang je de middenklasse tevreden houdt zit je immers op het pluche. Voor een VW kever doet de middenklasse het nu niet meer voor. Het moet minimaal een villa met subsidie zijn en een auto. Bij voorkeur een Tesla met subsidie.
Ik vind het eerlijk gezegd wel vergezocht, met name het OK-symbool (wat tijdens een vloeiende handbeweging heel even lijkt zichtbaar te zijn) en het spellen van het woord neger. Ja, in de zin ¨Der neue Golf"zitten de letters die dat woord spellen. Maar dat geldt voor veel zinnen (zoals deze). En een zwarte acteur, die zou dit soort rollen niet mogen spelen? Net zo goed als de witte acteur met de hand? Willen we dan echt dat acteerprestaties gesegegreerd moeten zijn? Overigens is de zwarte acteur gewoon gekleed in een pak, niet in stereotyperende kleding. En zijn overdreven bewegingen? Dat heet acteren. Laten we ons drukmaken om reël bestaand racisme, zoals achterstand op de arbeidsmarkt, lage sociaal-economische positie, politiebeleid etc. en ons wat minder druk maken om dit soort vergezochte misstanden. Dit is ook precies de reden dat de Amerikaanse Democraten er (gedeeltelijk) niet in slagen te winnen. Ze maken zich (gedeeltelijk) druk om de verkeerde dingen. Wat heb je aan een genderneutraal toilet als je geen geld hebt om naar het restaurant te gaan?
"Laten we ons drukmaken om reël bestaand racisme, zoals achterstand op de arbeidsmarkt, lage sociaal-economische positie, politiebeleid etc. en ons wat minder druk maken om dit soort vergezochte misstanden." Dat roep ik ook al jaren. Ik denk echter dat het makkelijker is om te strijden tegen vergezochte misstanden, dan mee te helpen aan de echte misstanden en dat de IP-activisten om die reden zich vooral daarop richten. Bovendien kom je ook eerder in een talkshow als je een verhaal komt vertellen wat veel (negatieve) reacties oproept, dan wanneer je met een inhoudelijk goed verhaal komt.
Over spijkers op laag water zoeken gesproken, vele aannames en selectieve perceptie. Bewust kies je ervoor je aandacht te laten vallen op datgene wat jou bezighoudt, in dit geval racisme en dat dan vervolgens overal in zien, want alles is racistisch tenslotte.... Denken dat het ok symbol (4) een white power symbol is, en dan ook nog verkeerd uitleggen waarom dat zo zou zijn.... het is niet vanwege het maken van een "o" maar omdat je er een "w" en "p" in kan zien.... dit was een grap gemaakt een forum om te kijken hoe ze de media voor de gek kunnen houden, en dat is gelukt. Dit handgebaar wordt ook gebruikt in "the circle game" en dat is gelukt. Dit soort dingen dragen echt niet bij aan het bestrijden van racisme.... voor veel mensen is dit politiek correct geneuzel...
Recht door zee U hebt het over "vele aannames en selectieve perceptie". Maar geldt zoiets dat dan niet voor een standpunt als dat er niets aan de hand is?
@ Zandb Meningen kunnen inderdaad erover verschillen. Al wordt hier gesteld dat het zo is, en de reclame is verwijderd, doel bereikt. Dit zal met de dag erger worden totdat er bijna niets gezegd/gedaan mag worden zonder dat er racisme in gezien wordt.
Recht door Zee Als daar dan een kern van waarheid in zit - zoals stemmen binnen VW ook ruiterlijk toegeven - wat is er dan mis met wat u uitdrukkelijk voorwaardelijk stelt: "Dit zal met de dag erger worden totdat er bijna niets gezegd/gedaan mag worden zonder dat er racisme in gezien wordt." Ik bedoel, het is toch niet meer dan normaal dat boodschappen waar we racisme in kunnen ontdekken, kritisch benaderen? Dan kan de boodschapper altijd nog zien wat hij doet. We hebben er ook niets aan, vind ik, wanneer we ons onverschillig tonen. Dat is minstens zo erg.
Is er een duidelijkere versie beschikbaar? Op het oog lijkt de man nogal licht of blank gekleurd zo in de zon. Het hoopje pixels op YouTube is can zo'n lage resolutie dat ik geen etniciteit kan zien. Ik zie een man die opzij gedrukt wordt, zijn balans probeert terug te vinden en dan naar binnen geschoten wordt. Ik begrijp er niets van. Rare reclame. Met op het eind de letters Er-ne-gl (of ne-gl-er of gl-ne-er als je met de volgorde speelt) .
Grr ik kan hier zo BOOS om worden. Volkswage id altijd al racistish geweest (uitgevinden door de nazi's) en het word tijd dat dit bedrijf failiet gaat e voor altijd verdwiint. Weg met Volkswagen.
Ik vraag me af Drunken, hoe vaak jij niet iets gedaan of gezegd hebt dat als racistisch gezien kan worden. Met je vinger een propje wegschieten resulteert al in een white power symbool volgens bovenstaande tekst. Even een screenshot en je hangt... Wordt je dan ook zo BOOS op jezelf of begrijp je dan wel dat er twee kanten van het verhaal zijn?
Zeker een ongelukkig filmpje dat nogal wat ophef veroorzaakt, dus idd beter om dit te stoppen. Voer voor complotdenkers die dit weer gaan zien als het 'bewijs' dat VW doordrengt is van rascisme. Maar "De man is hier dus het speeltje van de witte leider of leidster"; "stereotyperende atletische bewegingen" (LOL); "het white power-gebaar" is er wel heel makkelijk erbij gesleept. Wat de schrijver er niet bij verteld (onderzoek en doorvragen is lastig....?) is dat deze commercial deel is van een serie over een gemengd koppel dat verliefd wordt... het is de hand van zijn partner...
Even: als een fraaie blanke dame snuift aan een herenslipje, is het niet racistisch maar grappig of vies of leuk of smakeloos, of zoiets. als een fraaie Aziatische dame snuift aan een herenslipje, is het racistisch. Waanzin!
Kent u de verhalen dan niet dat er in japan automaten zijn met gebruikte damesslipjes? https://www.thesushitimes.com/zin-of-onzin-gebruikte-onderbroeken-automaten-in-japan/
Griezel, die damesslipjes, dat is nep. Het zijn gewoon gebruikte mondkapjes.
Ik vind puntje 4 wel heel erg ver gezocht. Sterker nog, het is klassieke framing want je zet een bewegend beeld vast op het voor jou gewenste tijdstip. En ik denk dat de meeste mensen die niet zo online zijn ingevoerd zullen afvragen waar je over bazelt. Punt 5 zou je juist ook als grapje jegens de oude kolonisators kunnen opvatten. Punt 6, ik zie 6 letters oplichten. Maar het gemaakte punt snap ik nog wel, want de L valt een beetje weg en dan blijven er inderdaad 5 letters over waar je inderdaad wel een bepaald woord van kan maken. Nou ja, verder reclame`s. Volgens mij is het de bedoeling dat men iets verkoopt. En met autoreclame`s wordt vaak een bepaald gevoel verkocht. Wat men hier probeert te verkopen wordt me niet echt duidelijk.
Er worden duizenden reclames gemaakt, veelal door mensen die redelijk goed verankerd zijn in een multiculturele samenleving. Wellicht zitten ze er zo goed in dat ze de huidskleur en de rolverdeling in de reclame nauwelijks als een probleem konden zien. Immers worden mensen niet door de kleur van hun huid gedefinieerd. Van de 6 punten die je aanhaalt wordt bij een aantal gesuggereerd dat het bewuste keuzes zijn, dus hoe je terug harkt naar een onderbewuste actie vind ik vreemd. "Engelstalige media zonder aanhalingstekens over een racist advert schrijven." Onzin, heb net even mijn news search op Engels gezet en het verschil zit voornamelijk tussen de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Engelse, Duitse, Nederlandse nieuwsbronnen zijn gewoon veel genuanceerder in de verslaggeving. En natuurlijk biedt VW zijn excuses aan, dat is qua imago en tijd veel verstandiger dan aan een kleine groep mensen die reeds op hun high horse zijn geklommen uit te gaan leggen dat het echt maar een toevallige samenkomst van omstandigheden was. En laten we eerlijk zijn, als je qua rolverdeling, locatie, handelen, etc. vele keren de dobbelsteen gooit komt er sowieso regelmatig een reclame uit die als racistisch wordt gezien door mensen. Is het niet racistisch om die op basis van perceptie vervolgens weer mensen bepaalde rollen te ontnemen?
Het is mij volstrekt onduidelijk welke commerciële boodschap VW hier wil overbrengen. Het kan ook zijn dat ze de ad expres gelanceerd hebben om een mediastormp(je) te veroorzaken, zoals United Colors of Benneton dat ook regelmatig doet.