Even terinfo ook voor Henkie Westbroek want volgens Wikipedia: Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd,[1] en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.[2] Gaandeweg de twintigste eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, meerdere Zwarte Pieten leuker zouden zijn. Zo waren bij de eerste officiële intocht van de Sint in Amsterdam in 1934 zes pieten aanwezig.[3] Ook in Nederlands-Indië en gedurende de mobilisatie voor de Tweede Wereldoorlog in Nederland zien we in de jaren dertig meerdere Pieten opduiken.[4][5] Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.[6] Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen. Bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in Amsterdam is het aantal Zwarte Pieten in de loop der jaren sterk gegroeid, tot inmiddels meer dan 600 (ook vrouwelijke) Zwarte Pieten. Een experiment met 'Gekleurde Pieten', geschminkt in diverse kleuren, kreeg geen vervolg. Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen. Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet). Was je stout, dan liep je het risico dat je in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar je je voor de Sint moest uitsloven. Gaandeweg gingen die scherpe kanten eraf. M.a.w. de orginele Sinterklaas had geen helpers en/of zwarte pieten.....
De nieuwe vrijheid van meningsuiting; ik mag alles zeggen wat ik wil en als jij het er niet mee eens bent moet je terug naar je eigen land. Inderdaad, geen racisme of discriminatie meer te vinden in Nederland. *sarcasme uit*
Het is begrijpelijk dat veel mensen van de oudere generaties goede en emotionele herinneringen aan zwarte piet hebben, en dat ze deze discussie dus idioot vinden. Maar objectief gezien is het inderdaad nogal discutabel. Misschien is een tussenoplossing dat tijdens openbare bijeenkomsten en in scholen geen zwarte pieten meer optreden. Ook kleine kinderen worden tegenwoordig verkleed als sint en piet, daarmee komt een veel 'democratischer' element in het feest, zoals ook bij de kerstman. Maar de racistische reacties uit de bekende hoek zijn uiteraard zeer voorspelbaar: daar koestert men immers een niet bestaand nationaal erfgoed.
Sinterklaas is nog geen eens in het land en Quinsy Gario begint voor de zoveelste keer aan zijn betoog over het vermeende slaven imago van zwarte piet. Nu zal geen enkel kind er Überhaupt al bij stilstaan dat het idee om een zwarte piet bij sinterklaas neer te planten hiervan van afstamt. Het is immers een kinderfeest. Maar misschien is Quinsy Gario pas echt tevreden als Sinterklaas voortaan een Zuid-Europees dan wel een Turks uiterlijk heeft. Van oorsprong was hij een Bisschop van het Vaticaan die in Myra te Turkije diende. En daarbij ook bekend stond voor zijn agressie jegens andersdenkenden ten aanzien van het beleven van spirualiteit. De uitingen op Twitter zijn niet goed te praten, dom Nederland gaat weer eens uit zijn dak. Maar om nu te stellen dat Nederland in en in Racistisch is zoals hier in een reactie ook wordt gesteld gaat mij een brug te ver. Laat Sinterklaas nu gewoon een feest voor de kinderen blijven, het is niets meer en niets minder. Niemand maar dan ook niemand op de heer Quinsy Gario zelf, ziet er anno nu nog iets racistisch in.
Wat een onbeschaafd gescheld dit. Als zit er natuurlijk geen racistische bijbedoeling bij het feest dan nog is het een feit dat vele Surinaamse en Antilliaanse "Nederlanders" hier last van hebben. Aanvaart dat gewoon en maak ze groen. Als de NOS dit 2 keer doorvoert weten de kinderen niet beter. Als Bart Smit een blaadje publiceert met stofzuigende meisjes dan staat half Nederland op zijn kop omdat het rolbevestigend is maar als een deel van Nederland Zwart Piet rolbevestigend vinden dan moeten ze hun kop houden. Beetje respect voor elkaars gevoelens zou op zijn plaats zijn.
Het houdt maar niet op! (zucht) Laat iedereen gewoon van onze Sinterklaas en zwarte pieten afblijven aub!!! Een deel van mijn familie is zwart en ze vinden het te belachelijk voor woorden om hier zo,n punt van te maken. Het kan niet zo zijn dat gekleurd Nederland eens per jaar een paar dagen met vet minderwaardigheids complex rondloopt. Sinterklaas inclusief de pieten zijn van ons. Klaar!
Quinsy Gario had geen degelijk verhaal. Jammer, want had wel een goed en evident beladen punt bij de lurven. Duidelijk is wel dat breedbek Henk Westbroek dankzij zijn platte schreeuwpartij ter plekke gediskwalificeerd werd voor de functie van burgemeester van Utrecht. De man zou met zijn imposante achterwerk en vocaal geweld toch zo bovenop zijn gemeenteraad gaan zitten om deze subiet te vervangen door 12 goed geschminkte zwartepieten :-)
Pieten komen allang niet meer door de schoorsteen, dus ze kunnen al lang niet meer zwart zijn. Dat snapt een kind.
Die slaven hadden het dan wel verdomd gezellig in die tijd en waren dus de grootste vrienden van jong en oud, ongeacht afkomst e.d. Lekker dollen met elkaar en altijd feestjes bouwen met iedereen, lekker veel vrijheid en vrijwillig voor de slavendrijver werken! Ha ha!
Misschien is het bewijs dat zwarte piet over het algemeen niet racistisch ervaren wordt wel gelegen in het feit dat zelfs racisten (zie tweets) zwarte piet omarmen....
Het zwarte-pieten probleem en het debat erover toont aan dat er in Nederland geen echte problemen bestaan, anders zouden we het over die echte problemen hebben.
Sinterklaas is een kinderfeest. En op scholen en in gezinnen leeft dit soort discriminatie niet, net zo goed als kinderen daar helemaal niet aan mee doen. Er zijn "witte" scholen heb ik mij laten vertellen maar de scholen waar mijn kleinkinderen op zitten zijn zo gemengd als de Nederlandse bevolking. En ik baal ervan als zo'n dom figuur een tegenstelling in gaat voeren welke er niet is. En ik baal van TV presentatoren die zo nodig dit soort non-issues moeten gebruiken. Er zijn zat zaken echt mis in ons land maar blijf van Sinterklaas af.
Sinterklaas is een traditioneel feest. Dat kun je zomaar niet veranderen. Ik beoordeel ieder mens individueel. En niet op ras, geloof of kleur. Je bereikt het tegendeel van wat je bereiken wilt door hiermee te komen. Heb respect voor tradities. Discriminatie is nooit goed. Maar dit kan en wil ik niet steunen. En toch vind ik een negerzoen om te smullen.
We mogen wel onze afschuw uitspreken over rolbevestigende reclame van Bart Smit, maar niet over dit onschuldige theaterstukje dat ieder jaar wordt opgevoerd. Vreemd. Als zwarte piet en vrouw was geweest, met overdreven rondingen die op haar knieën dweilend de stront van sint zijn paard opruimde, zouden we dan nog steeds denken dat het onschuldig vermaak was? Met andere woorden, we schatten een vrouw hoger in dan een neger. En dan nog steeds beweren dat we niet racistisch zijn?
Ik heb zwarte pieten als kind ervaren als kerels die autoriteit uitstraalden en derhalve nooit als minderwaardig (ras) werden beschouwd. Zwarte piet was personeel van Sint en daar moest je maar voor uitkijken. De kleur was irrelevant maar wel machtig interessant.
Maar waarom zo moeilijk doen? Waarom komt iedereen elkaar niet tegemoet als het zo kwetsend voor een ander is i.p.v welles/nietes spelletjes te spelen? Ik heb wel even nagedacht aan diverse Sinterklaasliedjes en moest opeens aan deze denken: Daar wordt aan de deur geklopt, zacht geklopt, hard geklopt. Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn? Wees maar gerust, mijn kind, ik ben een goede vrind, want, al ben ik zwart als roet, 'k meen het wel goed. Want ik kom van Sint-Nic’laas, Sint-Nic’laas, Sint-Nic’laas. ...al ben ik zwart als roet, k meen het wel goed.... Lijkt wel te verwijzen naar een donkere knecht van de Sint. Misschien zitten we al jarenlang op de automatische piloot en vergeten we de oorsprong of achterliggende gedachte van bijvoorbeeld een feest, herdenking of andere situatie. Waarom mag een ander zich niet uiten in een land waar artikel 7 de wet van vrijheid van meningsuiting beschermd? Misschien een tip om nu al over na te denken voor Utrechter: Kiest u voor een burgemeester die niet met kritiek kan omgaan? Ondanks dat Quincy beleefd bleef en een terechte vraag stelde, stelde Henk Westbroek zich erg kinderachtig op. Zelfs als je niet weet wat je moet of kan antwoorden, kwam Henk Westbroek erg onzeker over.
Op de Antillen hebben ze wel een oplossing gevonden... http://www.youtube.com/watch?v=J4hFpulH9wo
Op twitter en ook op andere media wordt heel veel heisa gemaakt van het feit dat deze man dit op de kaart zet. Dat doet hij al een paar jaar omdat het voor hem een negatieve lading heeft. Dat het zo niet bedoelt is doet daar niks aan af. Ik weet eigenlijk ook niet of zijn doel echt is om de Piet te verbieden. Volgens mij gaat het hem erom dat hij de discussie wil openen. Blanke Nederlanders de kans geven om het door zijn eigen te zien. Helaas zal hij zijn doel nooit bereiken. Het is namelijk voor een blanke niet mogelijk om te weten hoe het voelt. Omdat wij niet in die positie hebben gezeten. Dan zouden we eerst een behoorlijke tijd, zeg een generatie of twee-drie, de minderheid moeten zijn. Dan zouden we weten hoe het voelt om beoordeeld te worden op je afkomst; een afkomst die je aan de buitenkant kunt zien. Dus nee, ik weet, als blanke vrouw, niet hoe het voelt om gekleurd te zijn in een overwegend blanke omgeving. En daarom kan ik ook niet beoordelen hoe het voelt om naar Zwarte Piet te kijken door hun ogen. Maar dat moet ik dus toegeven; ik weet niet hoe het voelt. Dat moet ik mij door hem laten uitleggen. En dan nog zal ik het niet begrijpen maar dan kan ik daar tenminste begrip voor opbrengen. Je hebt verschillende vormen van racisme. Opzettelijk racisme is natuurlijk fout. Dan doe je het met het doel om te kwetsen. Zoals nu op twitter gebeurd. Maar er is ook een andere, verborgene vorm van racisme. Die van onwetendheid. Je hoort het nog wel eens; iemand die vertelt dat ze een nieuwe buurvrouw hebben en dat dat een Turkse vrouw is. Waarna er direct achteraan wordt gezegd dat het een hele aardige mevrouw is op een toon alsof dat eigenlijk wel heel opvallend is. Degene die dat zegt bedoelt waarschijnlijk niks verkeerds maar eigenlijk impliceert zo iemand dat het wel heel erg vreemd is dat die mevrouw aardig is ondanks het feit dat ze Turks is. Is dat zo erg? Misschien niet, er zit niks vals achter. Maar toch; zou het leuk zijn voor degene waar het om gaat? En dat dan niet één keer maar heel vaak. Dat je steeds het gevoel krijgt dat je er misschien wel mag zijn maar dat je dat mag ondanks je afkomst. Eigenlijk een smetje waar je ook niks aan kunt doen. Dat lijkt me toch niet echt leuk. Probleem is dat je niet eens boos kunt worden; ze zijn tenslotte aardig voor je. Ik ben niet direct voor afschaffing van Zwarte Piet maar ik denk dat er zeker niks mis mee is dat we eens kritisch naar Zwarte Piet kijken. En naar de manier hoe dat over komt op andere mensen. Zwarte Piet mag dan zogenaamd zwart zijn van het roet van de schoorstenen maar hij loopt wel in een smetteloos kleurig pakje en hij heeft kroeshaar en dikke lippen en die komen echt niet van de schoorsteen. En voor de mensen die zeggen dat we niet aan tradities mogen morrelen. Dat doen we, ook met het Sinterklaasfeest al jaren. Denk maar aan alle films en programma's en verhaallijnen die nu om Sint en Piet heen verzonnen worden. En bijvoorbeeld het feit dat er nu meisjespieten zijn; die waren er voor jaren terug ook nog niet bij.
Inderdaad uiterst discriminerend richting de oude blanke man met baard, alsof die niets meer kunnen zonder hulp. En voor elk klusje iemand nodig heeft. pakjes piet, zelfs de sociale werkplaats wil sint geen werk bieden pret piet, is sint soms een zure oude man zorg piet, ja ook sint zijn billen moeten geveegd worden. rijmpiet, vast nodig omdat sint een ongeletterde boer is. Sint moet de deur uit sint is de belichaming van onze verzorgingsstaat, laten we ervoor pleiten dat er alleen nog zwarte pieten zijn die participeren er namelijk naar harte lust op los. En dan mogen ze zwart, bruin, wit, geel, rood zijn het zijn allemaal participatiepieten. Mooie les voor de kids, als we alles samen doen dan is het leven een groot feest (uitgezonderd voor de zeurpiet, maar die rol is misschien wat voor Quinsy)
Abdelkader Benali legde met zijn tweet de vinger op de zere plek. Zwarte Piet is de Allah voor (blank) Nederland. Daar mag je niet aankomen want dan rot je maar op naar je eigen land. Hij moet PER SE ZWART ZIJN. Niet blauw, groen, geel of rood... zelfs geen roetvegen... hij moet PIKZWART zijn want anders is het zogenaamd geen kinderfeest meer... is onze traditie zogenaamd teloor gegaan. Die vasthoudendheid aan de zwarte kleur van Piet is misplaatste nationale trots.
Dat er racistische reacties komen in reactie tegen het anti-Zwarte Pietenfront ook al is het een minderheid is triest en verwerpelijk. Duidelijk. Verreweg de meeste Nederlanders hebben daarentegen geen enkele racistische associatie met deze cultfiguur Zwarte Piet. Ik kan het zelf weten, zoals vele anderen die geen enkel probleem hebben met Piet. Zij zijn evenmin als ik dat ben racisten. Het begint anderzijds een behoorlijk racistische traditie te worden om allochtone witte Nederlanders van racisme te betichten omdat zij een figuur als Zwarte Piet koesteren. Waarom beweer ik dat het in tegenstelling tot de Zwarte Piet-liefhebbers het merendeel van het anti-Zwarte Pieten-front wèl racistische motieven heeft? Omdat er buiten de autochtone witte Nederlanders ook een groot deel van donkerhuidige Nederlandse burgers geen enkel probleem hebben met deze cultfiguur en er net zomin racistische associaties bij hebben als hun witte medeburgers dat hebben. Toch worden er vanuit het anti-Zwarte Pieten-front niet de donkerhuidige burgers als racist weggezet maar de witte Nederlander welke laatste daarnaast tevens volgens niet anders dan racistische logica verbonden wordt aan een schuld aan slavernij. Een logica volgens bloedschuld die niets anders dan volgens genetische en daarmee racistische logica te volgen is. Het is hetzelfde als de slavernijverleden Nederlandse burgers voor te houden als een soort erfschuld en dan dan niet blanke of pas genaturaliseerde Nederlandse burgers niet te verwijten. Er zijn maar weinigen die begrijpen dat een dergelijk onderscheid racistisch is.
Ik ben er een voorstander van om iedereen te deporteren die zich asociaal gedraagt, teveel zuipt, kaalgeschoren, getatoëerd en met piercings exhibitionistisch op het strand en op terrassen rondhangt en die zijn kinderen op schoot zet bij een naar alcohol stinkende grijsaard met nicotineplekken in zijn baard. Zolang dat niet gebeurt, heb ik er geen problemen mee dat iemand van zijn vrijheid van meningsuiting gebruik maakt en bepaalde "blanke" gebruiken kritisch belicht, ga zo door! Goed bezig.
Het is algemeen bekend dat binnen gemeenschappen van mensen met een donkere huidskleur de mensen met een lichtere tint mooier gevonden worden. Wat doen deze gemeenschappen eigenlijk tegen dergelijk racisme? Ik heb nog nooit een initiatief gezien waarbij dergelijk racisme aan de kaak wordt gesteld of bestreden. Volgens mij heeft Quinsy daar een hele belangrijke taak om uit te voeren.
Beste Quinsy, dit zeggen de huidige onderzoekers van Afrikaanse afkomst in Amerika zelf over de slavernij: "Africans started slavery - how it REALLY happened" http://www.youtube.com/watch?v=IKjuu1ZOF-o Dus laten we geen beschuldigende vingers wijzen naar een bepaald ras... beter nog, laten we naar niemand met beschuldigende vingers wijzen. Iedereen die nu leeft is volkomen onschuldig aan het verleden. En zwarte pieten met slavernij associëren is wel heel ver gezocht. Het is niet eens historisch juist.
Een traditioneel feest als Sinterklaas behoort tot de folkore van ons land. Natuurlijk kun je overal waarbij een niet witte huidskleur in het geding is een discussie starten over al dan niet discriminatie van degene die toevallig ook niet wit is. Nou mensen over niet al te lange tijd zal de meerderheid van de Nederlanders een behoorlijke getinte huidskleur hebben en ook dan zal zwarte piet nog geverfd worden, want als hulpje van Sinterklaas moet hij door de schoorsteen ons cadeautjes brengen en de wortel ophalen voor het paard van Sinterklaas. Ik geloofde graag dit verhaal en ben niet van plan mijn leuke herinneringen te laten verzieken door mensen als Quincy Gario, hoewel ik discriminatie, inclusief uitschelden en beledigen van zwarte of anders gekleurde mensen buitengewoon verwerpelijk vind , maar dat heeft niks met het Sinterklaasfeest te maken en dus niet relevant.
Ik ga deze sinterklaas vieren met Negerzoenen en Jodenkoeken, en misschien een paar Kamper uien.
De op de teentjes getrapten luisteren niet goed. Quinsy noemt niemand een racist. Hij zegt dat de zwartepietenfolklore zèlf racistisch is. Vergelijking: iemand die tegen een bal trapt is niet per definitie een voetballer, maar voetbalt wel. Het argument dat mensen het niet leuk vinden om voor racist uitgemaakt te worden, gaat dus niet op. Het argument dat het gezicht zwart maken, nepgouden oorbellen inhangen en in een raar apenpakkie rond een grote blanke meester dartelen racistisch is, dàt valt moeilijk te ontkennen. De overeenkomsten met 19e eeuwse stereotypen zijn evident ! Daar doen goede bedoelingen niet aan af. Ter illustratie nog een vergelijking: op het voetbalveld heb ik niet de bedoeling een tegenstander voor zijn poten te trappen. Toch komt het soms voor dat ik te laat ben en iemand zijn schenen raak. Ongeacht mijn goede bedoelingen krijgt de tegenstander een vrije trap. Als je het eerlijk bekijkt moet je wel tot de conclusie komen dat Zwarte Piet racistisch is. Maar o wee als je aan de Hollander zijn gewoonten komt. Dan steekt ie zijn vingers in zijn oren, roept ie heel hard lalalala en mag je oprotten. Terwijl er helemaal niets aan de hand hoeft te zijn. Stop met zwartschminken, pruiken, oorbellen en krompraten en het issue is uit de wereld. Is ook nog lekker goedkoop.
als je heel nuchter kijkt en je gaat op de wereld op zoek naar Piet (naam) en dan een Piet die zwart is zul je er niet snel 1 vinden!! behalve bij ingeburgde donkere gezinnen die denken dat het wel een maatschappelijk sociaal voordeel voor hun kind kan zijn! Ik ben zelf half half (zwart /witte ouders) en zeg op zich is sinterklaas feest een heel leuk feest en zal langzaam maar zeker aangepast moeten worden zodat de scherpe rasischtische randjes ervan afgaan! Bijv; zwarte Piet is blank maar doordat hij door alle schoorstenen kruipt is die zwart van het roet..... maar van door schoorstenen kruiprn krijgt piet met zijn stijle haar niet ineens KROESHAAR, en piet zijn lippen worden na een kruippartij door de schoorstenen ook niet ineens vuurrood, dus lekker aanpassen en doorgaan want het feest op zich is leuk!
De zwarte mens wordt in Nederland altijd als een soort karikatuur afgebeeld: grappig, accentje, beetje dom. Nooit als bijvoorbeeld strak in het pak als CEO of CFO van een bedrijf. Als een Nederlander op een vergadering te laat is, is hij "druk". Komt een kleurling te laat op een vergadering dan voel je de sfeer zo van: "zie je wel". De Britten doen dat beter, daar zijn kleurlingen gewoon onderdeel van het bestel en zie je bijvoorbeeld bij de BBC veel meer kleurlingen in "normale" rollen. Het probleem in Nederland is dat racisme altijd categorisch ontkend wordt omdat het op papier niet bestaat.
Wanneer een lokale bevolking van een europese land massaal gaan roepen dat racisme en discriminatie in eigen land niet of nauwelijks voorkomt..dan is het altijd exact tegenovergestelde waar.
Men pakt weer eens 'etniciteit cq ras' van stal. Het onderonsje tussen Quinsy en Westbroek was duidelijk emotiepropaganda om 'nationalistische' en 'racistische' gevoelens op te krikken (juist nu de flanken (in deze voer voor de rechterflank) aan het opkomen is), want daarmee krijgt men een grote groep georganiseert die gevoelig zijn voor die dingen. Toen kon je nog organiseren tegen een tiranieke koning of keizer, in deze technologische tijd wordt je georganiseert via emotiepolitiek en emotiepropaganda. Je ziet aan de grote hoeveelheid reacties op dit onderwerp dat het om een emotioneler onderwerp gaat.
Zonder een zwarte Piet is Sint nergens. Maar ja, hij mag geen kruis meer op z'n mijter hebben tegenwoordig (want paternalistisch), en Piet mag niet meer zwart zijn (want racistisch). De roe en de zak zijn niet meer pedagogisch verantwoord en een kind op schoot van een 'kindervriend' is suggestief. Een paard op een dak mag ook niet meer (want onethisch). En van de brandweer mag het ook niet. En de woningbouwvereniging is ook tegen. Alles en iedereen is er op tegen. En toch gebeurt het. Daarom is het leuk. Lekker puh.
Zwarte piet.... Wat als ik nu de term zwart rijder gebruik, is dat ook rascistisch? Of zwart geld...zwart werker... Dat wordt zo nooit wat met die participatie samenleving als we over dit soort dingetjes blijven zeur pieteren.
Donkere mensen hebben het gevoel dat ze voor gek staan ten opzichte van de wereld, in Nederland worden ze publiekelijk geknecht. Als Nederlander heb je dat niet door omdat je ermee opgegroeid bent maar stel nou als je in een ander land zou wonen en als je dan naar de Nederlandse Sinterklaas met z'n zwarte pieten kijkt dan kijk je er heel anders naar. In de VS zien ze het ook net als die Quincy Gario, ook de blanken, die vinden ook dat dit van de slavernij komt. Kijk anders eens naar Sinterklaas in Oostenrijk, Tsjechie en Duitsland bijvoorbeeld, waar de zwarte pieten demonen zijn die een goede daad moeten verrichten om weer mens te kunnen worden en daarom cadeautjes uitdelen.
De reactie van Henk Westbroek valt me trouwens behoorlijk tegen. Ik dacht dat die wel redelijk succesvol was maar het lijkt wel een verbitterde man die chagrijnig is en moeite heeft met zich in te leven in andere mensen.
Weet je trouwens wel dat Nederlanders de enige mensen zijn op de wereld die zwarte piet als iets onschuldigs zien? In andere landen over de hele wereld asocieeren ze Nederland met de slavernij en als datzelfde land dan met zwarte pieten aan komt zetten dan is het logisch dat anderen dan denken dat dat dan slaven zijn. Laat ik het zo zeggen; dat het heel moeilijk is om dat anders te zien.
Ik ben niet zwart ik ben niet blank, maar ik ben het sowieso eens met hem. Stel je voor je bent geboren (en woont) als blanke in een land waar 80 of 90 % van de bevolking donker of zwart is (Ik denk dat de meeste mensen zich sowieso al een buitenbeentje zullen voelen), zij een verleden hebben waarin ze alleen maar blanke mensen als slaaf misbruikt hadden en daarna een jaarlijks feest georganiseerd hebben waarin 1 zwarte man de baas is over 100 blanke pieten. Swaggerklaas komt er op aan en je ziet 100 zwarte mensen met een wit geverfd gezicht langslopen. Zou je je hierbij op je gemak voelen? Ik weet toch dat de meeste mensen het zich niet voor kunnen stellen dus laat staan dat ze zich kunnen inleven. Maar ik kan dat wel. Ps. die henk reageert alsof die dagelijks van achter word genomen en zich daarom moet afreageren, dat mensen om hem kunnen lachen in deze aflevering, zal wel door die knop komen dat wanneer hij die indrukt een groen lichtgevend bord naar het publiek staat waarop staat: Lachen!
Ik ben niet zwart ik ben niet blank, maar ik ben het sowieso eens met hem. Stel je voor je bent geboren (en woont) als blanke in een land waar 80 of 90 % van de bevolking donker of zwart is (Ik denk dat de meeste mensen zich sowieso al een buitenbeentje zullen voelen), zij een verleden hebben waarin ze alleen maar blanke mensen als slaaf misbruikt hadden en daarna een jaarlijks feest georganiseerd hebben waarin 1 zwarte man de baas is over 100 blanke pieten. Swaggerklaas komt er op aan en je ziet 100 zwarte mensen met een wit geverfd gezicht langslopen. Zou je je hierbij op je gemak voelen? Ik weet toch dat de meeste mensen het zich niet voor kunnen stellen dus laat staan dat ze zich kunnen inleven. Maar ik kan dat wel.
Het is allemaal niet zo racistisch bedoeld volgens een aantal. Waarom blanken dan zwart schminken? Als er geen enkel vuiltje aan de lucht is kunnen we eigenlijk gewoon in Nederland woonachtige Creoolse Surinamers, Antillianen, Papoea's, Somaliers, Ghanezen en Nigerianen vragen om voor zwarte Piet te spelen. Dat zou in principe toch voldoende moeten zijn. Want Zwarte Pieten moeten toch negers voorstellen die in dienst van Sinterklaas werken. Wat beter dan gewoon echte donkere mensen vragen om voor Zwarte Piet te spelen. Kijken of Ruth Jacott, Gerda Havertong, Everon Jackson Hooi, Jimmy Geduld, Jorgen Raymann, Clarence Seedorf, Donald Jones, John Williams, Jandino Asporaat, Kleine Viezerik, John Leerdam, Bruno Martins Indi, Noraly Beyer en Laetitia Griffith voor Zwarte Piet willen spelen. Hoeven ze niet meer zwart te schminken, alleen maar een koloniaal pakje en oorringen in en klaar is Kees (Piet)
zelfs in SURINAME zijn de pieten extra zwart gemaakt !!! https://www.youtube.com/watch?v=LJeUye3zZnU
Schandalig om te lezen hoeveel stront Quinsy Gario (jawel, Joop-redactie.. de man heet Quinsy en geen Quincy) over zich heen krijgt na een volstrekt redelijk verhaal bij Pauw en Witteman. De man heeft gewoon gelijk. Nederland is een in- en in racisctische samenleving.
Snort die kunstenaar tevreden nu hij beet heeft met zijn eindeloze provocaties? En krijgt hij ook subsidie voor dit optreden als 'woordkunstenaar"?
Huh? provocatie? Ik zie een redelijke man waar ik het niet mee eens ben, en ik zie provocerende tweets van racistische idioten.
Het zijn de provocateurs die geprovoceerd worden. De 'terug naar eigen land' roepers deden dat al. Staan in 1 standje en blijven daar in.
Rest nog de vraag waarom er nog steeds jodekoeken en friesch suikerbrood in de schappen liggen.. wellicht iets minder aanstellen en wat meer kunst maken? Zwarte piet is trouwens zwart vanwege de schoorsteen, niet omdat het een importslaaf is. Beetje jammer dat zelfs kindertradities niet meer heilig zijn voor de moraalradicalisten.
Een kleine minderheid van alle Nederlanders met Surinaamse achtergrond deelt zijn mening. (15%) Van de "Antillianen" bijna niemand. Terwijl die een relatief groter slavernijverleden hebben. Zijn mening is dus in democratische zin verwaarloosbaar en sociologisch (Zwarte Piet refereert aan de slavernijverhoudingen baas-knecht) onjuist. Bovendien schrijven we Zwarte Piet met hoofdletters en is hij als figuur van evenveel waarde voor het Sinterklaasverhaal als de Sint zelve. Alleen ons eigen schuldgevoel en moralisme staan het negeren van deze discussie nog in de weg.
Hoi Christian, In dat onderzoek stond volgens mij ook dat dertig procent van de ondervraagden zich kon voorstellen dat anderen Zwarte Piet als een racistisch fenomeen zien. Dat zijn best veel mensen.
Als de politie een belediging van de politie constateerd, wordt ingegrepen en de dader gepakt. Ik ga er van uit dat nu het om racisme gaat, een stuk ernstiger dus, dat de reaktie van de politie navenant zal zijn. Of pakt de politie geen racisten aan?
[Als de politie een belediging van de politie constateerd, wordt ingegrepen en de dader gepakt.] Sterker nog, het gebeurd veel vaker dan bij geconstateerde beledigingen, meer dan gepercipieerde beledigingen zijn niet nodig. Als een agent iets zinloos doet als fietsers in voetgangersgebied bekeuren en je geeft de tip dat hij beter zakkenrollers kan gaan oppakken, dan is de reactie niet "bedankt voor deze nuttige tip", maar een boete wegens belediging.
R. van Brummelen: Of pakt de politie geen racisten aan? NEE. Dat doen ze niet. Vraag me zelfs af, of een aangifte erover willen aannemen. Zo erg is het wel.
Schokkend. Nederland is verworden tot een in en in racistisch land.Het wordt tijd dat deze racistische internetterroristen eens van het bed worden gelicht.Racistische uitingen zijn nog steeds strafbaar.Een paar flinke acties om dat racistische volk (virtueel) bijeen te vegen en daar vervolgens de rechtsgang op loslaten. Voorbeelden stellen wil wel eens werken.
".Racistische uitingen zijn nog steeds strafbaar.Een paar flinke acties om dat racistische volk (virtueel) bijeen te vegen en daar vervolgens de rechtsgang op loslaten." Welke van bovenstaande tweets zouden volgens u tot een veroordeling wegens racisme kunnen leiden? En op welke gronden?
Dit is een discussie tussen Nederlanders en Surinamers. Ik vind voor beide partijen wat te zeggen. Men hoeft niet als een door een wesp gestoken racistisch te reageren. Dat is laag. Sinterklaas en zijn pieten zijn eigenlijk ook niet normaal. In de VS, vinden blanken zo goed als zwarten het een symbool van onderdrukking, en niet alleen in de VS. En kom niet aan met de roetverhaal. Waarom hebben ze dan grote rode lippen en grote oorbellen en heten ze allemaal piet? Tegelijk, het is niet serieus bedoeld. Het is voor kinderen. Het is geschiedenis. Het is een nationale feest. Waarom zo moeilijk doen? Er wordt toch niet meer gediscrimineerd. Ik vind het maar een nare discussie, maar de reacties op Twitter slaan werkelijk nergens op. Belachelijk. Maar goed, het is een discussie tussen de nakomelingen van slavendrijvers en de nakomelingen van slaven.
Niet iedere blanke Nederlander is een nakomeling van een slavendrijver.
Quinsy Gario draaft wel te ver door met zijn gezeur overzwarte pieten. 5% van de bevolking is racistisch. Dat komt voor bij alle bevolkingsgroepen van wit tot zwart en in elk geloof.
Ook in 2013 gaat de strijd tussen licht en donker onverminderd door. Een langdurige zoektocht en vete van de mens die het alles buiten zichzelf blijft zoeken, terwijl de zoektocht moet leiden naar de bewustwording van het licht en donker in het geheugen en de gedachten van elk mens. Waren de helpers van Sinterklaas maar als raven verklede mensen in plaats van zwarte pieten! Dan was het verhaal wat dichterbij het oorspronkelijke verhaal van Odin of Wodan gebleven. Dan was het sinterklaasgeloof geen uit de hand gelopen welvaartsfeestje geworden en voer voor discussies over discriminatie. Huginn (geheugen) en Muninn (gedachte), de helpers van Odin (Wodan), vertrekken dagelijks vanuit Asgard en vliegen over alle negen werelden van de Noordse mythologie. Aan het eind van de dag keren ze weer terug naar Asgard, gaan op de schouders van Odin zitten en fluisteren al het nieuws uit de verschillende werelden in zijn oren. Door de hele wereld wijd, elke dag, Vliegen Huginn en Muninn. Ik vrees dat Huginn niet huiswaarts keert, Voor Muninn vrees ik nog meer. "De herkomst van het sinterklaas en zijn pieten ligt in het verhaal van de Germaanse god Wodan. Wodan reed op zijn witte schimmel Sleipnir door de lucht en was aanvoerder van de Wilde Jacht. Wodan werd vergezeld door twee zwarte raven, Huginn en Muninn. De raven luisterden, net als Zwarte Piet, aan de schoorsteen om Wodan over de goede en slechte daden van de stervelingen te vertellen.'' http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/85940-is-sinterklaas-de-germaanse-god-wodan.html
Dank voor deze info, Anja. Ik kan er met het YULE-feest rekening mee houden. :-))
Beste Quinsy, Allereerst dien je bovenstaand afgedrukte tweets te beschouwen voor wat ze zijn, brokjes straatvuil die onder schoenen blijven plakken en niet alleen bruin zijn maar ook nog eens afgrijselijk stinken. Brokjes straatvuil afkomstig uit ranzige onderbuiken van nog ranziger types. De absolute onderlaag van de samenleving ziet via tweets zijn kans schoon de derrie uit hun lijf en hoofd op deze wijze te communiceren. Schouders ophalen en negeren, is mijn advies. Een ander verhaal is de steeds terugkerende veldtocht tegen een oer-Hollands kinderfeest waar jij je elk jaar opnieuw instort, waarbij je de nadruk legt op het racistische aspect ervan en tevens de link legt tussen dit feest en de slavernij. Voorzover mij bekend ben je de ENIGE, maar dan ook ECHT de enige die daar elke keer maar weer opnieuw over doordramt. Ik ken verder niemand, en zeker geen enkel kind, dat die link bewust of onbewust legt. Ik zou haast zeggen dat jij ze op het idee brengt...... De vraag is wat je ermee denkt te bereiken..wil je het feest afschaffen, wil je anders getinte Pieten of wat is je doel? Je woont hier al even, dacht ik zo, en daar maakt helemaal niemand bezwaar tegen( behalve bovengenoemd straatvuil misschien)waarom vier je dat kinderfeestje nou niet gewoon mee? Denk je dat met met je kruistocht de mentaliteit van twitteraars als boven veranderen kunt? Forget it. Ik sluit zelfs niet uit dat je dat soort zelfs opstookt in hun wangedrag. Laat het zijn. Zolang kinderen de Pieten( al dan niet zwart, geel, rood of blauw) leuker vinden( vanwege het strooigoed en de grappen en grollen) dan die vervelende Sint met zijn vermanende toespraakjes en grote rode boek vol ondeugden die zouden zijn bedreven..... Ik wens jou en je eventuele kinderen een gezellig Sinterklaasfeest, Quinsy.
"Voorzover mij bekend ben je de ENIGE, maar dan ook ECHT de enige die daar elke keer maar weer opnieuw over doordramt." Dan heb je toch niet goed opgelet.
Ik ben idd bang dat Quinsy het tegendeel bereikt van wat hij wil bereiken, als ik tenminste juist ben in mijn mening dat hij "iets"wil doen tegen discrinimatie en/of racisme. Het is zo'n pietluttige spijkers-op-laag-water-zoekerij, en zo gezocht, dat het wel negatieve reacties moet opwekken. En helaas, helaas, nogal erg laag bij de grondse reacties.....
[ Ik ben idd bang dat Quinsy het tegendeel bereikt van wat hij wil bereiken, als ik tenminste juist ben in mijn mening dat hij "iets"wil doen tegen discrinimatie en/of racisme.] Ik denk dat hij juist precies bereikt wat hij wil: hij heeft, door die reacties, uitermate overtuigend aangetoond hoe racistisch veel Nederlanders zijn.
Zwarte Piet of niet. Ik zag ook een demagoog op het scherm die burgemeester van Utrecht wil worden. Dat is pas een provocatie. Iemand de "zwarte piet toespelen" is sinds jaar en dag een gezegde en een strategie van de dames en heren volksvertegenwoordigers in ons land. Daar heb ik nog niemand over gehoord.
Demagoog... ach. ik denk dat de bevolking van Utrecht na de ramp van dhr. Wolfsen nooit veel minder kan krijgen. Het is de 'demagoog' ook wel makkelijk gemaakt. Maar terug naar de jaarlijkse discussie. ik vond de beste man persoonlijk een gigantische zeikpiet in de uitzending. Trouwens als we zwarte piet gaan afschaffen, dan moet je pepernoot ook gaan afschaffen, want "pepernoot" refereert aan de handel van peper (zie wikipedia) door de VOC (= koloniale ellende)
Er is altijd een schrijver die het scenario schrijft voor het Sinterklaas verhaal/journaal. Laat ze iets verkeerds eten vergiftigde M&m's en ze krijgen allemaal een ander kleurtje. Na 2 jaar weten we niet beter en alle problemen opgelost. Waarom, al zijn het er maar een paar, mensen kwetsen als het niet nodig is. NTR waag eens wat.
Lieve Quinsy, als het je allemaal even teveel wordt kijk dan hier even naar: "Positivity amidst Negativity - Guided Meditation" http://www.youtube.com/watch?v=dyg087xFDZo Deze is ook behulpzaam: "Guided Loving Kindness (Metta) Meditation" http://www.youtube.com/watch?v=W3uLqt69VyI
Gario heeft gewoon een punt. De kneuterige stereotypering genaamd Zwarte Piet, is werkelijk tenenkrommend en genant. En ruikt sterk naar spruitjes uit de jaren '50. En probeer dit kinderfeest maar eens aan een buitenlander uit te leggen, en dan zonder blikken of blozen blijven volhouden dat het toch werkelijk niet racistisch is, dat Piet zo praat en er zo uitziet, en dat men dit ook vooral niet zo moet interpreteren. Meewarige blikken zullen uw deel zijn, vrees ik.
Dat is toch grappig. Wij verwachten van ons Nederlanders dat we overal de cultuur prachtig vinden en respecteren, zelfs als daar elementen in zitten die wij zelf raar of zelfs walgelijk vinden. Want je moet niet je eigen cultuur als uitgangspunt nemen, dan ben je een cultuurrelativist. Maar als wij onze cultuur aan anderen proberen uit te leggen is het helemaal aye-OK als zij ons met meewarige blikken aanstaren omdat zij vanuit HUN perspectief iets vinden over onze cultuur. Ik zou het prima kunnen uitleggen. De toehoorder die denkt dat ik eigenlijk een racist ben als ik sinterklaas niet een racistisch feest vind kan mijn blanke Hollandse kont kussen.
Ik vond het vroeger ook gezeur. Maar ik kan nu wel bewondering opbrengen voor de manier waarop hij strijdt voor wat hij meent dat juist is. En zijn argument dat Zwarte Piet altijd al is aangepast aan de eisen van de tijd, is steekhoudend. Ik ben trouwens helemaal voor blanke en bonte Pieten. Als ik in mijn overwegend blanke stadje rond sinterklaastijd de zwartgeschminkte, met nepgoud behangen, dikgelipte dwijlorkesten op een bolderkar door het centrum zie rollen, schaam ik me plaatsvervangend. Het argument dat ie kinderen hun feestje wil ontnemen is overigens onzinnig, want het karakter van het kinderfeesje hangt echt niet af van de kleur van Sint zijn hulpjes.
Dit is natuurlijk een discussie voor volwassenen, en het heeft dan ook geen zin om de kinderen er bij te betrekken. De kinderen zien alleen maar de cadeautjes en het maakt ze echt niet uit van wie ze die krijgen. Al zou Ali B met een tabberd en een baard - vergezeld van twintig hopi boys - afmeren in de binnenstad van Amsterdam, dan nog zouden ze rijen dik op de kade staan met een hartje dat vol verwachting klopt.
"het karakter van het kinderfeesje hangt echt niet af van de kleur van Sint zijn hulpjes." Precies. Dus dit debat is zinloos. Het is leuk om cadeautjes voor kinderen te verkopen (voor de winkelier) leuk om ze te kopen (voor de ouders) leuk voor jongeren om voor Piet te spelen en die cadeautjes uit te delen (of met pepernoten te gooien en kunstjes uit te halen tijdens de intocht) en leuk voor de kinderen die intocht te beleven, hun schoentje te zetten, er wat in te vinden (heel mysterieus) en cadeautjes te ontvangen.
Henk Westbroek moet niet praten over zaken waar hij geen verstand van heeft. Het is niet te ontkennen dat Zwarte Piet elementen bevat die stammen uit koloniale tijden. Hij bevat echter ook elementen uit oudere sages en vertellingen (inclusief het 'door de schoorsteen klim-verhaal, maar ook het duivelse hulpje dat uit Duitsland stamt), die helemaal niets met kolonialisme te maken hebben. Het is echter de vraag of de 'koloniale bagage' de figuur inherrent racistisch maakt. Folklore / gebruiken / tradities zijn door de tijd heen gevormd en zijn zelfs nu nog aan verandering onderhevig. Echter de betekenis die de tijdsgeest decennia geleden aan Zwarte Piet heeft meegegeven is niet meer de betekenis die er vandaag de dag aan gegeven wordt. Een alternatief als groene/rode/gele pieten is ronduit hypocriet: net alsof een andere kleur piet ineens de ontstaansgeschiedenis van Zwarte Piet verandert! Misschien is een groene piet minder direct te relateren aan een donkergetinte mens, maar dat maakt de reden van zijn gezichtskleuring niet anders. Ontkennen heeft dus geen enkele zin, maar ik vraag me werkelijk af of de strijd tegen Zwarte Piet nou zo ontzettend bijdraagt aan het uitbannen van racisme.
"Henk Westbroek moet niet praten over zaken waar hij geen verstand van heeft. " Dus hij mag vanaf nu helemaal niets meer zeggen, begrijp ik.
@Sodapop Lol, di 08 oktober 2013 09:04 Wij vieren dit jaar weer Sinterklaas in Japan....een bonte verzameling van witte, gele en zwarte expats doet daar ieder jaar weer met veel plezier aan mee. Het enige land waar nog echte pieten wonen is Nederland, en wel zeurpieten.
Welnee, Ik woon ook al weer een tijdje in een dorpje in de Pyreneeen, dusss...
Mee eens! Stel je voor dat alle pieten verdwijnen of worden vervangen door witte pieten, dan moeten alle sinterklaasliedjes omgebouwd worden, anders krijgen we daar weer gezeur over. :D
Voor alle mensen die nog steeds in de ontkenningsfase zitten over de herkomst van zwarte piet heb ik een link met alle info die er te vinden is over dit onderwerp. Deze meneer heeft de boel echt grondig onderzocht en heeft meer info dan men op wikipedia kan vinden. http://www.jefdejager.nl/sint.php Onderstaand fragment kun je aan het einde van de tekst van Jef vinden. Ik denk dat het een veelzeggend citaat is. "Hoe penibel Zwarte Piet ligt bleek weer eens tijdens de presentatie bij de Unesco in Parijs van de belangrijkste tradities van Nederland, met het oog op hun erkenning als immaterieel erfgoed dat bescherming verdient. Die presentatie vond plaats voor het front van de internationale gemeenschap, toevalligerwijs op 5 december 2012. Sinterklaas was in levenden lijve aanwezig, maar de delegatie had Zwarte Piet nadrukkelijk thuisgelaten, in de verwachting dat zijn verschijning op onbegrip en kritiek zou stuiten. Deze hypocrisie illustreert mijn inziens voldoende dat we met deze figuur op het verkeerde spoor zitten. "
Bedankt. Persoonlijk hang ik de Wodan uitleg aan. We hebben tenslotte een deel van die mythologieën ook in ons land. Waarschijnlijk dankzij de Noormannen en Vikingen. De Roe zien als vruchtbaarheidsteken vind ik grappig. Wellicht de moeite van het nazoeken waard: waarom dan... De christelijke uitleg van de duivel zal Quincy weer niet verder kunnen helpen, vrees ik. Weer een kerf op de stok van het christendom.
Pas als de zwarte pieten gediscrimineerd zouden worden zou dit debat zin hebben. Maar waarom zwarte pieten af willen schaffen zolang ze zo geliefd en geëerd worden door jan en alleman, te beginnen door de kinderen. En die gaan niet later eenmaal volwassen neerkijken op zwarte pieten. En kan Sinterklaas al dat cadeautjes bezorgen wel in z'n eentje af? Zo niet, wie moeten hem daarbij dan van onontbeerlijke en heel welkome hulp zijn? Witte pieten? Van mij mag het. De meeste zwarte pieten zijn trouwens blank onder de roet... dus blanken als slaven? En mocht er enkele met van nature donkere huid tussen zitten, zullen die dan minder geliefd zijn? Godzijdank zijn kinderen wat dat betreft kleurenblind. Ik zou zeggen houden zo. Want ze opzadelen met schuldgevoelens omdat ze aanvaarden hun geschenken uit handen van zwarte pieten te ontvangen... enkel omdat ze er zwart uitzien, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb trouwens nergens gelezen dat de Moren in Spanje ooit slaven waren. In tegendeel; ze waren de baas in het door hun bewoonde Al- Andalus. Dus ze helpen de Sint geheel vrijwillig. Dat voelen kinderen aan, vandaar hun respect en bewondering voor alle zwarte pieten.
Ik wil me graag bij jouw woorden aansluiten, Ines. Voeg er persoonlijk aan toe dat Quincy van geen ophouden weet. Kennelijk zit het te diep bij hem. Dat vind ik jammer, want hij heeft er last van en ik wens niemand toe om met zulke diepgaande problemen te blijven rondtobben. Daarnaast keur ik de getoonde tweets ten sterkste af. Schandelijke uitlatingen vind ik dat. Mensen horen fatsoenlijk en normaal, beleefd en beschaafd te reageren. Dit is ronduit schofterig. We glijden af naar een bedenkelijk peil in dit land.
Mijnheer Gario meldt u dit jaar aan om voor zwarte piet te spelen kijk hoe het publiek op uw aanwezigheid als piet reageert en kom dan eens terug met uw bevindingen en of dat invloed zou kunnen hebben op uw huidige visie
Dit is een tamelijk racistische opmerking. Dat u door de keuring bent gekomen. Ik denk dat dat is om te laten zien dat zelfs goed bedoelende mensen foute dingen zeggen.
Het is inderdaad ongeveer hetzelfde als een Hindoetempel in wandelen, het hakenkruis van de muur rukken, en tegen de biddende monniken roepen: "waar denken jullie neonazi's wel niet mee bezig te zijn??". En dan boos de tempel uit banjeren. :D
Sinds waneer is Sinterklaas een "wereld religie"? Dit bewijst weer voor de honderste keer dat dit geen feestje voor kinderen is maar voor de ouders en groot ouders. De kinderen worden maar als excuus gebruikt/misbruikt als punt in de discusie.
eerder een goed gesprek aan proberen te gaan met de monniken over of die hakenkruizen nu echt ook aan de buitenkant moeten, waarna de monniken beginnen te schelden dat het een lust is. Ik vind ook dat sinterklaas moet kunnen, maar de reakties van de pro-zwarte piet kant gaan wel erg ver.
Misschien heeft die paniek onder racisten te maken met de constatering dat kunstenaar Quinsy Gario veel meer klasse heeft dan proleet Henk Westbroek. Kan me een beschaafde man als Gario goed voorstellen als burgemeester van Utrecht, maar niet zo’n platte, vuilgebekte lor als Westbroek. Racistisch tuig, als Westbroek en zijn aanhang, is blijkbaar nog niet gewend aan het Obama-tijdperk. Ze zijn wat traag van begrip wellicht, maar hun verdediging van zwarte-pieten-make-up is slechts een stuiptrekking van hun strijd voor racistisch onderscheid, die al lang verloren is.
''Misschien heeft die paniek onder racisten te maken met de constatering dat kunstenaar Quinsy Gario veel meer klasse heeft dan proleet Henk Westbroek. Kan me een beschaafde man als Gario goed voorstellen als burgemeester van Utrecht, maar niet zo’n platte, vuilgebekte lor als Westbroek. '' Ach er zijn verschillende manieren om aandacht te vragen. Je kunt een vuilbekkende proleet zijn, zoals Henk, of een continu verongelijkte beschaafde kunstenaar met klasse zoals Quinsy. I.i.g. gun ik Utrecht geen burgermeester die zwarte Piet wil verbieden.
Waar is het racisme? Het woord neger is het in elk geval niet en deze oersoon is ook niet in nederland geboren dus hij kan gewoon terug naar het ander gedeelte van dit koninkrijk Overigens bizar dat mensen die normaal een hekel hebben aan alles dat uit de vs komt ze opeens als goede mening beschouwen
Ook bizar dat mensen vinden dat andere mensen die hun mening niet delen maar op moeten rotten naar een ander land. Aan die vrijheid van meningsuiting zitten me iets te veel haken en ogen.
"Neger" komt waarschijnlijk van het woord "Nigeriaan." Het is dus op zich geen laatdunkende naam.
Niet met u eens? Oprotten! U bent geen haar beter en ook maar nauwelijks snuggerder dan zo'n Wilders met zijn Arib uitglijder. Ik vind persoonlijk mijnheer Quincy wat overdrijven, maar niemand maakt mij dan ook uit voor Zwarte Piet, dus voel ik dat mogelijk anders. Dat laat onverlet dat de racistische bagger kennelijk steeds ongeremder zijn weg vindt dankzij de zegeningen van Twitter. Ongetwijfeld allemaal steunpilaren van onze 'joods-christelijk' beschaving.
Wanneer je de discussie omtrent dit onderwerp even, zoals ik, vanuit het buitenland volgt, raak je er van overtuigd dat er in Nederland geen enkel probleem bestaat. Er wordt gezanikt over een kinderfeest met zwarte pieten, en er wordt gezeurd over een folder van een speelgoedwinkelier. Meer problemen kennen ze in dat landje niet. Crisis, economische ellende, no problem. Zwarte Piet en Bart Smit zijn de zaken waar we ons druk om maken. Goodnessgraciousme!!!, What a joke.
Jij bent op dit forum open brieven aan het schrijven aan Quinsy, je hebt 683 reacties gegeven, en nu ga je even lekker iedereen de maat nemen. Weergaloos en onnavolgbaar tegelijk. Je moet echt een boek gaan schrijven, want dat wordt en geheide best seller. Ik heb er alle vertrouwen in. Ik stel de volgende werktitel voor. Quinsy en het stofzuigermeisje.
"Wanneer je de discussie omtrent dit onderwerp even, zoals ik, vanuit het buitenland volgt," Misschien moet je die traditie en de essentie van het "onschuldige kinderfeest" waar je zo heilig aan vasthoudt even aan die buitenlandse, vast wel geschoolde, vrienden van je uitleggen en wat de betekenis en vooral de waarde is van die rolbevestigende en stigmatiserende, stereotype en archaïsche, voor velen onnodig kwetsende, figuur die zwarte piet in mijn ogen is.
Quinsy was sterk... Pauw wilde er een persoonlijke gekwetstheid van maken, en werd hierin niet gecorrigeerd door Paul Witteman... wat een journalistieke afgang...Goede move van Quitno om op de Bosman-wet te wijzen... het wetsvoorstel is inderdaad een afgang voor ons land. Zwarte Piet moet eruit, hij behoort niet tot de traditie, en voor zover mensen dat wel zeggen, pech gehad, traditie zijn niet zo star als mensen hopen en denken, zelfs de interpretatie van bijbel zijn dat niet zo. Het enige dat nogal stabiel is in ons landje is de afkeer van wat vreemd en anders is. Overigens ik vond het wel leuk dat Westbroek, voor zover hij kans had op het burgermeesterschap van Utrecht, zichzelf volstrekt diskwalificeerde met zijn reactie op het betoog van Quinsy.
Tja. het is maar hoe je er naar kijkt. Gelukkig maakt maar een heel klein deel van Nederland zich druk over Sint en Piet. De rest viert het gewoon.
Zou het kunnen dat er heel veel mensen zijn die er met recht trots op zijn dat hun voorouders eens met enorme krachtinspanningen hielpen de maatschappij op te bouwen? Ook als slaven? Die zijn er. Velen. Er is zelfs een man geweest die trots een boek schreef over het slavenverleden van zijn voorouders: "Roots." Het werd al een alom geloofde TV serie uitgezonden. Miljoenen mensen zaten aan hun TV gekluisterd om het te zien: "Roots received 37 Emmy Award nominations and won nine. It won also a Golden Globe and a Peabody Award. It received unprecedented Nielsen ratings for the finale, which still holds a record as the third-highest-rated US television program." http://en.wikipedia.org/wiki/Roots_(TV_miniseries) Ik vindt dat heel wat beter dan je voorouders als stakkers te beschouwen. En dan de huidige generatie onschuldige blanken schuldgevoelens aan te praten...
Ik zie net dat 81 passages in "Roots" over de slavernij oorspronkelijk door Harold Courlander waren geschreven en gepubliceerd in eerder boek onder de titel “The African.” Alex Haley die Roots publiceerde moest $650,000 (nu ruim 2 miljoen dollar) betalen aan Harold Courlander voor plagiaat. Het interessante is dat Courtlander een blanke schrijver was. "Alex Haley's immaculate roots" http://www.wnd.com/2005/07/31115/ Wie hebben trouwens de slavernij afgeschaft in Amerika, en waren daarvoor bereid hun leven te geven? "De afschaffing van de slavernij: de Burgeroorlog (1849-1865)" http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Verenigde_Staten#De_afschaffing_van_de_slavernij:_de_Burgeroorlog_.281849-1865.29
Ik denk dat U weinig mensen zult vinden die trots zijn op het slavernijverleden van hun voorouders. Wat U wel kunt vinden zijn mensen die er trots op zijn dat hun voorouders hebben gestreden voor gelijke rechten in de tijd dat slavernij nog legaal was. De schrijver van roots heeft meerdere boeken over het onderwerp geschreven. Queeny was o.a. een van zijn boeken die ik heb gelezen. De schrijver is heel nuchter over het feit dat slavernij bestond en geeft aan dat het voor gewone mensen in die tijd inderdaad heel normaal was, en dat niet elke meester slecht was, maar dat doet niets af aan het feit dat slavernij mensonterend was. Wie de verhalen leest van deze schrijver kan onmogelijk de conclusie trekken dat het een periode was om trots te zijn voor in dit geval blanke kolonialen. Ikzelf ben - net zoals vorig jaar - diep onder de indruk van de hardnekkigheid waarmee mensen iets wat duidelijk een racistische oorsprong heeft verdedigen. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht.
Zwarte Piet krijgt rascisme toegeschoven. Dat lijkt me geen gezonde basis voor het uitwisselen van nuchtere argumenten maar een bevestiging voor emotioneel betrokken mensen. Wát 'geschiedenis van Piet' ook is, het is NU een kindervriend, clown en kadootjesbrenger.
Het is voor mij heel simpel. Als mensen met een donkere huidskleur die in Nederland wonen aanstoot nemen aan zwarte Piet dan schaf je hem af. Dat heet hoffelijkheid. En volgens mij zijn er veel donkere mensen die er inderdaad moeite mee hebben, dus 1+1=2.
En we mogen niet discrimineren, dus schaffen we alles af waar wie dan ook aanstoot aan neemt, als je consequent bent. Maar: jeder Konsquenz führt zum Teufel, weten we, dus zijn we lekker inconsequent en schaffen alleen af wat leuk en onschuldig is. Want dat is het Sinterklaasfeest nog steeds, in de ogen van de meeste mensen, en dan uiteraard vooral de kinderen, want het is vooral een kinderfeest. Laten we hun onschuldige blik op de wereld nu maar níet afschaffen door onschuldige verhalen en tradities af te willen schaffen. Wie aan die verhalen en tradities aanstoot neemt, moet zijn eigen intolerantie eens in ogenschouw nemen, zijn verlies van de onschuldige blik op de wereld. Het willen afschaffen van Zwarte Piet, is eerder een daad van racisme, dan het kijken naar Zwarte Piet zoals de kinderen dat doen: zonder nare associaties, maar als spannend anders. Zo zag ik het als kind in ieder geval wel. Einde stupide discussie, wat mij betreft.
Zwarte Piet heeft een racistische achtergrond en is geworteld in de ongemakkelijke waarheid,die slavernij heet. Dat veel mensen deze waarheid als een koe willen wegmasseren door middel van drogredenaties en vals sentiment, is in mijn ogen,een typisch geval van, de olifant niet willen zien, die midden in de kamer staat. Hak de knoop door,geef alle pieten een ander kleurtje...zijn we er vanaf.
Dit is het enige goede antwoord op zwarte piet en dat moeten we nooit vergeten, al zouden velen dit wel willen.
het kinderke jezus wordt altijd als een blanke afgebeeld. laten we in vervolg elk jaar een andere kleur kiezen!! hoe noemen we dat spijkers op laag water... en dat bij gebrek aan creativiteit.
[het kinderke jezus wordt altijd als een blanke afgebeeld. ] Je kunt beter geen zaken roepen waar je niets van weet ;-) https://www.google.com/search?q=black+madonna Er zijn duizenden afbeeldingen van een zwart kindje Jezus...
Er bestaan veel misverstanden over de aard van racisme. Menigeen leeft namelijk in de veronderstelling dat het euvel beperkt is tot het uitschelden van de medemens op basis van etnische afkomst. Hetgeen automatisch inhoudt dat als men nooit iemand op basis van hierboven genoemde gronden verbaal onjuist heeft bejegend geen racist kan zijn, en het complement op deze gedachte is dan weer dat als men nooit etnisch specifieke lelijke woorden naar de oren geslingerd meent te hebben gekregen men nimmer last heeft gehad van racisme. Helemaal mis. We zouden een handboek over racisme kunnen schrijven, maar in het kort kunnen we zeggen dat het werkelijk relevante racisme het racisme is dat terug te vinden is in de statistieken zoals vergaarde rijkdom, inkomen, werkloosheidscijfers, de toegang tot (hoger) onderwijs, promotiekansen bij gelijke geschiktheid, de toegang tot leningen, (positieve) zichtbaarheid in de media, etcetera. Als racisme gereduceerd wordt tot uitschelden dan wordt het punt dus compleet gemist. Racisme is aan macht gerelateerd, en een snuggere racist kan dan ook vrij eenvoudig vrijuit gaan zolang hij zich maar niet verlaagd tot het niveau van een voetbalsupporter. Desalniettemin, bepaalde symbolen die in de ogen van sommigen irrelevant lijken zijn in werkelijk heel belangrijk voor een racistisch systeem om in stand te houden, omdat het een directe aanval is op de waardigheid van de groep die aan de kant staat waar de klappen vallen. Zodoende wordt er een atmosfeer gecreëerd die het systeem ondersteunt. Wat Nederland betreft is zo'n symbool dat het racistische systeem ondersteunt de figuur zwarte piet. Er bestaan veel misverstanden rond de figuur zwarte piet. Zo is het belangrijkste argument ter legitimering van piet dat het een Nederlandse traditie is. Dat valt echter behoorlijk te relativeren. De viering van Sinterklaas is in de loop der tijd nl. voortdurend veranderd. Een Zwarte knecht viel het eerst te zien in een boekje van de Amsterdamse onderwijzer Schenkman uit 1850 en pas in 1868 kreeg hij de naam zwarte piet. Dit was in een tijd dat in de VS een vergelijkbaar racistisch symbool—de minstrelshow—welig tierde. Maar let op, de figuur zwarte piet is pas in de 20e eeuw populair geworden. Sterker nog, voor de tweede wereldoorlog blijkt Sinterklaas helemaal niet zo wijdverspreid gevierd te zijn geweest aan de Noordzee als men ons heeft willen doen geloven. Eigenlijk is het niet vreemd dat Sinterklaas pas zo laat populair is geworden, het is eerder merkwaardig dat een calvinistisch volk een feest ter ere van een katholieke bisschop tot nationale feestdag heeft gebombardeerd, waarbij zijn zwarte knecht ook nog eens uit de duim gezogen is van een protestante onderwijzer. Toen in de eerste decennia na de tweede wereldoorlog de welvaart spectaculair toenam in Nederland won eveneens het Sinterklaasfeest rap aan populariteit. Maar die groei zou niet eeuwig voortduren. In de loop der tijd begonnen steeds meer Nederlanders er de voorkeur aan te geven om kerstmis te vieren. De media speelde hierop in door de kerstman steeds zichtbaarder te maken. Het leek slechts een kwestie van tijd eer Sinterklaas en zwarte piet definitief het veld zouden ruimen. Het NRC schreef zelfs op 'heerlijk avondje' 1980: “Het hoge woord moet er maar eens uit: Sinterklaas loopt op zijn laatste benen.” De Sint zou nog een jaar of drie restten. Hoe is het mogelijk dat die momenteel als onverwoestbaar beschouwde Nederlandse traditie in 1980 op zijn laatste benen liep en daarna zo'n spectaculaire renaissance kon maken? De jaren '80 waren de tijd van de revolutie in Suriname, een tijd dat veel Surinamers naar Nederland emigreerden. Suriname en Surinamers werden nu ineens heel zichtbaar in de Nederlandse media, en meer dan eens niet op een charmante wijze. Dus als reactie op de verkleuring van de Nederlandse bevolking werd een anachronistisch racistisch symbool weer prominent in het zadel gehesen om de status quo te bestendigen. Onder het mom van oer-Hollandse traditie werden witte en Zwarte kinderen van jongs af aan spelenderwijs hun positie in de samenleving helder gemaakt. Van de week deed een activist op de nationale televisie zijn beklag over zwarte piet, en de reacties die nadien de ronde deden op het internet logen er niet om. Hoe kan het dat het historisch als nuchter bekend staande Nederlandse volk zijn tolerante masker afwerpt en compleet los gaat met de gekst mogelijke racistische terminologie als zwarte piet ter discussie wordt gesteld? In Nederland wekt kritiek op zwarte piet dezelfde soort van emotionele reacties op als spotprenten van de profeet Mohammet (vrede zij met hem) in de Arabische wereld! In Nederland kun je je aan blasfemie bezondigen, knetterstoned worden, de premier schofferen (doe eens normaal man!), en geen hond die zich er druk om maakt. Doch het enige wat Nederland echt boos schijnt te kunnen maken is zwarte piet ter discussie stellen. Betoogd zou dus kunnen worden dat die vermeende oer-Hollandse traditie pas echt goed aanving na 1980 om bedenkelijke redenen; het verwerd in korte tijd tot het belangrijkste symbool van een samenleving die mensen van kleur om tactische redenen niet noodzakelijkewijs uitscheldt, maar wel degelijk buitensluit. Dat wetende kunnen we de emotie van de mensen die aan de goede kant van de score staan van een systeem dat na 1980 vorm kreeg in een ander kader plaatsen. Zwarte piet is tot een racistische religie gedegradeerd waarvoor mensen bereid zijn een ware djihad te voeren.
Wat een onzin. Subjectieve feitengesprokkel. {{Betoogd zou dus kunnen worden dat die vermeende oer-Hollandse traditie pas echt goed aanving na 1980 om bedenkelijke redenen; het verwerd in korte tijd tot het belangrijkste symbool van een samenleving die mensen van kleur om tactische redenen niet noodzakelijkewijs uitscheldt, maar wel degelijk buitensluit. Dat wetende kunnen we de emotie van de mensen die aan de goede kant van de score staan van een systeem dat na 1980 vorm kreeg in een ander kader plaatsen. Zwarte piet is tot een racistische religie gedegradeerd waarvoor mensen bereid zijn een ware djihad te voeren. }} Waar haal je dit vandaan? ' Racistische religie'? 'Djihad'? Kerel waar heb jij het over!? Het is een KINDERFEEST. En als het al iets met kleur te maken heeft is dat in positieve zin. Elk kind houdt van Zwarte Piet. ELK kind. Ik vind het echt een kwalijke zaak om dit soort racisme in de hoofden van kinderen te planten en in effect hun beeld van de kleur van de Piet voor altijd uit de onschuld te halen. Schaam je. Diep.
@Maikel Maikel ***Er bestaan veel misverstanden over de aard van racisme. Menigeen leeft namelijk in de veronderstelling dat het euvel beperkt is tot het uitschelden van de medemens op basis van etnische afkomst. *** Dat komt ook een beetje door politici, leraren, schrijvers en wetenschappers die de term (uit eigen belang) te kunt en te keur toepassen. Zo wordt bijv. Wilders uitgemaakt voor racist, dom omdat te doen, hij kan dan een discriminerende pro israelische anti moslim geloof populist zijn, maar hij is geen racist noch nationalist ***Hetgeen automatisch inhoudt dat als men nooit iemand op basis van hierboven genoemde gronden verbaal onjuist heeft bejegend geen racist kan zijn, en het complement op deze gedachte is dan weer dat als men nooit etnisch specifieke lelijke woorden naar de oren geslingerd meent te hebben gekregen men nimmer last heeft gehad van racisme.*** Jajs..mijn vrouw is Japanse en werd in het verleden regelmatig voro poepchinees uitgemaakt. Niet dat mijn vrouw zich er wat van aantrok, ze is er te intelligent voor om zich druk te maken over schreeuw schoffies.Ze behoeft ook niet de aandacht in de Japanse pers om er een artikel over te schrijven. Als journaliste zal dat makkelijk scoren zijn. Ze heeft in 2010 wel een mooi artikel geschreven over sinterklaas en zwarte piet, werd toen goed ontvangen. Niemand trouwens die enige relatie legde met racisme. Waar ze wel veel moeite mee heeft is de enorme verhuftering in Nederland..zij legt (omdat ze daar ooit eens een onderzoekje over heeft gelezen) verband met internet, het anonieme en afstandelijke..lekker schreeuwen vanaf een veilig afstandje op de bank. Dit zet zich door in de 'analoge' wereld. De twitter berichtjes hebben niks inhoudelijks met racisme te maken, het komt van *verhufterde* schreeuw schoffies, al dan niet vrouwelijk. Zondag staan ze weer op het voetbalveld samen te spelen met bijv. surinamers. Je kan het domme discriminerende opmerkingen noemen. ***Helemaal mis. We zouden een handboek over racisme kunnen schrijven, maar in het kort kunnen we zeggen dat het werkelijk relevante racisme het racisme is dat terug te vinden is in de statistieken zoals vergaarde rijkdom, inkomen, werkloosheidscijfers, de toegang tot (hoger) onderwijs, promotiekansen bij gelijke geschiktheid, de toegang tot leningen, (positieve) zichtbaarheid in de media*** Nee dat is discriminatie, er is een duidelijk verschil tussen discrimineren en racisme...neem iemand in een rolstoel of een zichtbaar lichamelijke aandoening, die wordt bij bijv. werkzoeken ook gediscrimineed,
[Betoogd zou dus kunnen worden dat die vermeende oer-Hollandse traditie pas echt goed aanving na 1980 om bedenkelijke redenen; het verwerd in korte tijd tot het belangrijkste symbool van een samenleving die mensen van kleur om tactische redenen niet noodzakelijkewijs uitscheldt, maar wel degelijk buitensluit. Dat wetende kunnen we de emotie van de mensen die aan de goede kant van de score staan van een systeem dat na 1980 vorm kreeg in een ander kader plaatsen. Zwarte piet is tot een racistische religie gedegradeerd waarvoor mensen bereid zijn een ware djihad te voeren. ] Erg goed betoogd. (al is helaas te zien dat de fervente Piet-aanhangers je betoog niet eens lezen).