Net voor de stad zich trots aan Nederland en de wereld wil presenteren in het kader van 750 jaar Stadsrechten brengen lokale racisten Schiedam in opspraak. Nog voor de officiële onthulling beschadigden zij op de kade van de Lange Haven aangebrachte dichtregels over het slavernijverleden. Dat zijn er twee in een gedicht van 150 regels dat door tientallen Schiedammers gezamenlijk is gemaakt. Tegelijk stelden vier lokale raadspartijen vragen aan het college. Ze willen niet erkennen dat ook Schiedammers een rol speelden in de slavenhandel.
Dat die rol is er was, staat buiten kijf. Begin volgend jaar brengt het gemeentearchief hier een studie over uit waarin vooral de Schiedamse familie Pichot in het licht wordt gesteld. Dat waren grote plantage-eigenaars en tegelijkertijd bekleedden zij hoge bestuursfuncties.
In dat archief zijn veel sporen van de Schiedamse betrokkenheid bij de slavernij aan te treffen. Dankzij AI is dat geen probleem meer.
Ik ging een kwartiertje aan het werk en dat resulteerde in het onderstaande stuk dat zondag op de site Schiedam24 werd gepubliceerd.
“Soms moet je iets herhalen voor het indaalt. Vier Schiedamse partijen, te weten LOS, OPS, AOV en Alles voor Schiedam hebben vragen gesteld over de twee dichtregels die tegen de kademuren van de Lange Haven zijn aangebracht. Die herinneren namelijk aan het slavernijverleden, en een Schiedams slavernijverleden, daar willen deze partijen niet aan. De vandalen die de teksten nu al hebben beschadigd, evenmin. Die hebben er trouwens echt moeite voor moeten doen om de woorden 'tot slaaf gemaakten' te vernielen. Domheid hoeft voorbedachte rade niet uit te sluiten.
Onze overleden stadgenote, Sietske Altink uit de Dirk van Wassenaarstraat, had daar een prima term voor: feitenresistentie.
Sinds een jaar of wat kun je het notarieel archief van Schiedam digitaal doorzoeken. Als je dat doet kom je er achter dat bijvoorbeeld notaris Knappert in de achttiende eeuw regelmatig contracten opmaakte waarin het over slavernij gaat. Iemand gaat bijvoorbeeld in opdracht van een Schiedamse eigenaar werken als chirurgijn op diens slavenplantage.
Ik schrijf dit nu op zondagavond om 21.33. Ik open op mijn tweede computerscherm de Transkribus van het gemeentearchief. Ik vind met het zoekwoord 'slavin' 119 resultaten. En om 21.38 kan ik het volgende overschrijven:
"Op huiden den 3 october 1750 compareerde voor mij Isaac Penning Junior notaris bij den hove van Holland geadmitteerd, binnen Schiedam resideerende ter praesentie van de nagenoemde getuigen Den welEdele Gestrenge heer Samuel de Mongo, wonende te Overschie dog zynde teegenswoordig binnen deze stad aan mij Notaris bekemd. Dewelke verklaarden te Constitueeren en maaken de Heer Christoffel Michiel Busch, woonende in de Colonie Suriname, Specialijk om de Mulattin Sara Slavinne op zijn Heer Comparants plantage genaamt Vlammenburg, gelegen in de opgemelde Colonie met haar Suygend kind, Sophia alsmede haare twee andere carboeger kinderen, zijnde Hermanus en het meijsje Sanderina aan de heer D.G. Lutz te verkoopen en dezelve Sara met haare drie kinderen aan zijn Ed. in eigendom af te staan en omdat wel voor een somma in presatie door deskundige aldaar de te doen en de penningen te ontfangen en daarvoor te quiteeren. Dan ingevallen door den geconstitueerden mogte oordelen, dat in de plaats van constanten in betaaling te ontvangen andere slaaven daar tegens door den genoemden heer D.G. Lutz werden uitgewisselt en door den geconstitueerden werden ingeruylt zulks als dan meede te Effectueeren en in alle gevallen daarin en omtremnd alles te doen en verrigten dat nodig is en vereyscht zal werden als de heer comparant zelve present zijnde, zoude konnen vermoogen en moeten doen onder beloften van approbatie en verband als na regten. Aldus gepasseert ter Präsentie van Johannes Koer & Jacob Gagestein als getuigen.”
Kwartiertje werk en het eerste bewijsstuk is geleverd. Voor het goede begrip: een mulattin is half blank half zwart, een carboeger slechts voor een kwart blank. Dat was destijds belangrijk want een lichtere huidskleur leverde een hogere verkoopprijs op. Er wordt een onafhankelijk taxateur ingeschakeld om de waarde van Sara en haar kinderen te bepalen, in geld of in andere slaven, mocht het tot een ruil komen. Dat laatste is heel goed denkbaar want in Suriname bestond een groot gebrek aan contanten en men bedreef veel ruilhandel.
Zouden de vier Schiedamse partijen die nu de wethouder met domme vragen lastig vallen, misschien eens hun aandacht op het stadsbelang kunnen richten? Daar zouden velen dankbaar voor zijn. En als je die gewraakte regels op de kade van de Lange Haven ziet staan, denk dan eens aan Sara, Sophia, Hermanus en Sanderine, van wie de doorverkoop op een Schiedams notariskantoor werd geregeld. Er is verder niets over hun lot bekend, maar misschien verdienen ze toch een monumentje of een van de muurschilderingen die in het kader van Schiedam 750 zullen worden gemaakt”.
Zal het effect hebben? Feitenresistentie is hardnekkig in Schiedam.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin zeker nu de laatste putten helemaal niet dicht blijken. Tevens noem ik de PVV een extreemrechtse partij.
Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: is gesubsidieerd levensbeschouwelijk onderwijs nog wel van deze tijd?
Ik was vorige week in Schiedam. Het blijft een aardig stadje en het centrum, zeker het oude deel, is best mooi en goed onderhouden. Ik ben zelfs over de lange haven gelopen. Volgens mij is het een gewoon normaal Nederlands stadje. Qua racisme niet anders of slechter dan andere.
Ik vind het dan ook raar dat Schiedam voor gek is gezet volgens Van der Horst. Met Schiedam is weinig bijzonders aan de hand. Net zoals in de rest van Nederland vormen racisten een hele grote groep. Dat laten LOS, OPS, AOV en Alles voor Schiedam dan ook zien. Net zoals VVD, PVV, BBB en NSC. Die vormen de meerderheid landelijk. Dat heeft Bente Beckers pas laten zien.
Wat ik onverstandig aan deze tekst vind, is de impliciete generalisatie. Ja er zijn heel veel racisten die zich zelf voor gek zetten. Maar er zijn ook veel Schiedammers die prima volk zijn. Die zijn niet voor gek gezet. Die hebben zich zelf of Schiedam niet voor gek gezet.
Ik denk dat het verstandig is de schuldigen gewoon aan te wijzen. Schiedamse racisten zetten zich voor gek. Niet alleen door dingen kapot te maken maar ook door zich zelf bekend te maken in de gemeenteraad.
Verder ga ik er maar vanuit dat zwarte piet ook in Schiedam uit het straatbeeld is verdwenen. Zelfs tegen de stroom in worden soms kleine succesjes geboekt. Morgen even een flesje oude jenever kopen bij de slijter. Misschien wel in Schiedam.
Wow, dan heb je wel een joekel van een minderwaardigheidscomplex, als je je zoveel gelegen laat liggen aan de daden van - nou ja, waarschijnlijk niet eens letterlijk - je voorouders!
Tsja, Schiedam, interessante stad maar de gemeenteraden die daar hebben gezeten en nog zitten spreken boekdelen. Dat zegt ook wel iets over de inwoners, of een deel daarvan althans.
Er is ook een burgermeester geweest uit het Pichot geslacht, ik weet alleen niet of het die beruchte Daniel was.
Dus alleen dat feit is al veelzeggend, een burgermeester van Schiedam wiens familie grote plantages had. Onderzoek zal zeker meer details naar boven gaan brengen.
.
De ironie is dat bewoners van Schiedam betrokken werden bij dit kunstwerk, maar deze "betrokkenheid " werd dus duidelijk niet bedoeld.
Pichot is de naam van een van oorsprong Frans hugenotengeslacht, waarvan twee broers begin achttiende eeuw via Amsterdam in de Nederlandse kolonie Suriname terechtkwamen. Volgende generaties keerden eind achttiende en begin negentiende eeuw deels terug naar Nederland.
Mag dit niet geplaatst worden?
Laten wij eens gaan afwachten of het medicijn Han van der Horst als geneesmiddel wil gaan aanslaan tegen zoveel imbeciliteit.
Maar gisteren had je ook best de Amsterdamse haven in je artikel mogen betrekken, want als het om natte bulk gaat, staan wij ook ons mannetje.
frankie
Laten wij dan maar eerst maar eens rustig afwachten of uw onzinnige interpretatie van dit artikel van HvdH u en anderen ook maar iets verder zal helpen.
Nou beste ZandB, het helpt jouw wel om iets moeilijkere woorden dan normaliter te gaan gebruiken, nu nog effe op wiki gaan kijken wat ze precies betekenen.
Welke woorden in Zandb's reactie kende je nog niet?
. .
Wij? Eerst? Rustig? Afwachten? Uw? Interpretatie? Van? Artikel? Anderen? Maar? Iets? Verder? Helpen?
Beste Mohawk2,
"Onzinnige" natuurlijk, omdat dit de overtreffende trap van imbeciliteit is.
Eerst dacht ik dat deze dichtregels bedoeld waren om Schiedam aan te prijzen en dan kan ik me voorstellen dat je de gitzwarte slavernijgeschiedenis daar niet bij wilt betrekken. Maar dat is het juist helemaal niet - het artikel dat Han van der Horst uit het AD citeert stelt dat specifiek gevraagd is om ook de slavernij hierbij te betrekken omdat die ook deel uitmaakt van de geschiedenis van Schiedam. Dan wordt het een ander verhaal. (Overigens geloof ik niet dat alle monumenten per se over een positieve gebeurtenis moeten gaan; het is mijns inziens juist aan te prijzen als een stad niet te beroerd is om bij deze historie stil te staan.)
Het gaat hier om twee regels die beschrijven wat er destijds gebeurd is. Het is zeer waarschijnlijk dat er nakomelingen van tot slaaf gemaakten in Schiedam wonen. Dan is het toch niet gek dat daar aandacht aan wordt besteed? Niemand wordt "iets aangepraat" - Van der Horst was een paar luttele minuten bezig om verkoopsakten te vinden.
Zijn deze mensen dan beledigd? Schamen ze zich? En waarom dan? Ieder is slechts verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden. Ik weet dat leden van mijn familie - gelukkig geen directe voorouders - plantages hadden. Dat verafschuw ik en ik ben er ook zeker niet trots op maar ik schaam mij niet en dat hoeft ook niet. Het plaatst mij niet in een kwaad daglicht en it dit geval ook de Schiedammers van nu niet. Wie dat wel doen zijn de idioten die dit kunstwerk hebben vernield.
Het een sluit het ander niet uit, je kunt voorouders hebben, die beide zijn.
Dader en slachtoffer.
Wie nu als nakomeling in Schiedam woont is waarschijnlijk hierheen verhuisd lang na de afschaffing van de slavernij.
Sinds de onafhankelijkheid van Suriname kwamen de meesten hierheen.
@everlyn
Het zijn zeker idioten die een kunstwerk vernield hebben.
Maar “Het is zeer waarschijnlijk dat er nakomelingen van tot slaaf gemaakten in Schiedam wonen. Dan is het toch niet gek dat daar aandacht aan wordt besteed? ”
Dat is natuurlijk niet zo’n sterk argument. In Rotterdam wonen mensen met 197 nationaliteiten moeten die ook allemaal aandacht krijgen in een kunstwerk over de geschiedenis van de stad Rotterdam?
En in elke willekeurige grote stad in Spanje zullen ook mensen wonen die nakomeling zijn van Nederlanders. Dan is het toch ook niet zo vanzelfsprekend dat in de geschiedenis van die stad er aandacht is voor de 80 jarige oorlog.
Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.
Gooi tomatensoep tegen het glas voor een kunstwerk, en de wereld is te klein. Verniel bewust een kunstwerk, en het is een stuk rustiger. Want rechts extremisme is begrijpelijk.