Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Racismerel over chocolade

  •  
29-05-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
126 keer bekeken
  •  
cadburyad_300.jpg
Naomi Campbell roept op tot boycot van Cadbury-chocolade
Voormalig supermodel Naomi Campbell heeft furieus gereageerd op een advertentie van het bedrijf Cadbury, waarin haar naam wordt genoemd.
Dat schrijft the Daily Mail. Ze beschuldigt het bedrijf van racisme, omdat ze wordt vergeleken met een chocoladereep. In de advertentie staat de tekst: ‘Move over Naomi, there is a new diva in town’. Campbell:
Ik ben geschokt. Het is schokkend om als chocolade te worden beschreven, niet alleen voor mij, maar voor alle zwarte mannen en vrouwen. Ik zie er de humor niet van in.
Simon Woolley van de actiegroep ‘Operation Black Vote’ noemt de advertentie ongevoelig:
Racisme op het schoolplein begint ermee dat zwarte kinderen chocoladereep worden genoemd. Op zijn best is dit ongevoelig.
RTEmagicC_cadburyad_610640t_01.jpg

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

TheoJ2
TheoJ229 mei 2011 - 8:54

Misschien isc de advertentie ongevoelig, maar Naomi is wel overgevoelig.

Ikweetnietwieikben
Ikweetnietwieikben29 mei 2011 - 8:54

Wat een mafferds zijn die Britten en Amerikanen soms toch... Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan reacties van Nederlandse "chocoladekleurige" bn'ers .. Bijvoorbeeld : John Williams als chocoladetoetje belaagd door vrouwen ... John Williams wordt op straat regelmatig uitgemaakt voor 'lekker chocoladetoetje'. De presentator weet niet zo goed wat hij daar mee aanmoet... John, die in een van de Mona-reclames de hoofdrol speelt, vindt niet dat hij door het merk wordt neergezet als lustobject. "Ik denk meer: Neger, donker, chocolade, chocoladetoetje: logisch", vertelt de presentator in Grazia. "Humberto Tan had net zo goed mijn plaats kunnen innemen. Ik betrek het niet zozeer op uiterlijk, op mijn huidskleur na dan." Dat veel vrouwen gecharmeerd zijn van John, blijkt uit de reacties die hij op straat naar zijn hoofd krijgt geslingerd. "Vrouwen roepen soms naar me: 'Lekker chocoladetoetje, kom jij eens hier, dan zal ik aan je likken!'. Ik durf het bijna niet te herhalen. Dat is grappig, maar ik voel wel dat ik dan rode koontjes krijg en een trillipje." Priscilla, de vriendin van John, kan er ook smakelijk om lachen. "Dat hoort erbij, vindt ze. Interessante discussie op radio1 in Radio Kassa..... http://www.radio1.nl/contents/12405-john-williams-als-sexy-chocotoetje-grappig-of-discriminerend

Harmen2
Harmen229 mei 2011 - 8:54

Ja hoor, we zijn weer racistisch. Maar Naomi heeft toch ook een chocoladekleurige huid?

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa29 mei 2011 - 8:54

Door de Nederlandse ''Negerzoen'' hebben ze eerst veel geld verdient in jaren lang, maar toen de ''Negerzoen'' niet goeg loopt en zich verkoopt, hadden zij ineens spijt en wordt het woord verboden, maar zij hadden wel eerst veeeel miljoenen aan verdiendt.

.2
.229 mei 2011 - 8:54

Ik lach hier hard om. Alleen omdat ik niet kan begrijpen hoe sterk racisme op basis van huidskleur nog aanwezig is in Amerika.

JoopSchouten
JoopSchouten29 mei 2011 - 8:54

Ik zou er niet zo' n punt van maken. Maar ik ken de gevoeligheden en dubbele bodems niet. Die diamanten zou ik een belediging vinden... Ik zou niet willen worden vergeleken met overdaad.

Ginerted
Ginerted29 mei 2011 - 8:54

http://www.youtube.com/watch?v=7TO5YgHU2SQ

Berthold2
Berthold229 mei 2011 - 8:54

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_UhbzhjXSr-4/TUnWgp8ecrI/AAAAAAAAChE/PqGp_u9wW8k/s1600/IMG_0008.jpg&imgrefurl=http://falcone-.blogspot.com/&usg=__zdG3UwhLc4tZaxbjikGp3zyQP8A=&h=1600&w=1063&sz=267&hl=nl&start=6&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=Monj_IDJbvw-QM:&tbnh=150&tbnw=100&prev=/search%3Fq%3Dkerstman%2Bzwart%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26biw%3D1888%26bih%3D1029%26tbm%3Disch&ei=cSviTY37GMSS-wbYkYj3Bg&biw=1888&bih=1029

hanso2
hanso229 mei 2011 - 8:54

Ik las in een gedicht over roomwitte borsten, met een aardbei erop, een flauw gedicht, ik geef het toe. Het is niet racistisch om iemands huidskleur te associëren met iets lekkers, chocolade, bijvoorbeeld. Racisme houdt in dat je waardeoordeel geeft aan een etniciteit, en iemands huidskleur beschrijven kan een waardeoordeel inhouden, maar hoeft dat niet te doen. Het domme dat dit bedrijf doet is dat ze Naomi Campbell niet om toestemming heeft gevraagd, en als ik Naomi Campbell zou zijn, dan zou ik ook proberen een rel ervan te maken. Want als je naam in een campagne wordt gebruikt, dient dit vooraf overlegd te worden, en als ze dat niet doen, dan verdient het bedrijf niet beter dan door het slijk te worden gehaald. Ik begrijp het bedrijf wel, meeliften op het succes van Naomi Campbell door haar naam niet voluit te spellen, maar inmiddels toch ook wel duidelijk aangeven dat zij wordt bedoeld. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Het kan wel eens een heel duur dubbeltje worden. Ik zou ze ook voor de rechter slepen, en zoveel mogelijk schadevergoeding proberen te krijgen, en in die context is het heel begrijpelijk dat Naomi Campbell over racisme spreekt. Het kan nooit kwaad, maar het kan wel tot extra schade voor het bedrijf leiden. Misschien komen ze wel naar haar toe om haar een schadevergoeding buiten de rechtbank om aan te bieden. Eigen schuld, dikke bult, Cadbury

Capricorn2
Capricorn229 mei 2011 - 8:54

ik ben het helemaal eens met naomi, derhalve pleit ik ook voor de afschaffing van de naam blanke vla. elke keer als ik in de supermarkt langs de gekoelde zuivel loop voel ik mij gediscrimineerd.

Ginerted
Ginerted29 mei 2011 - 8:54

Al word er geen relatie met huidskleur gelegd vind ik dit wel heel erg: http://www.youtube.com/watch?v=y8EMc-Do2as&NR=1

Sedmorteza
Sedmorteza29 mei 2011 - 8:54

Oh. wacht even. tegenwoordig worden PR campagnes in diverse lagen uitgevoerd. Is deze daar niet een van? Hoe PR-waardig is Naomi nog?

Dehnus
Dehnus29 mei 2011 - 8:54

OH stel je nog wat meer aan, Ebony en Ivory mag straks ook niet meer als namen? Of zoals de mensen in San Nicolas, op Aruba voor de Geografisch gehandicapten, hun stad noemen "Chocolate City" (Omdat er meer donkere mensen wonen dan Hispaniolen zoals in Oranjestad). En dat doen ze zelf. Niet zo aanstellen er zijn ergere dingen, als zij nu zeggen "Better then any N!gg3r!" dan kan ik me het nog wat voorstellen. Maar dat doen ze niet.

heggenland
heggenland29 mei 2011 - 8:54

Het is toch geweldig wanneer je lijkt op iets wat om te snoepen is. Zo ook een buikig iemand die Bierkens heet of een rood of witharige die Wijn heet.

labels
labels29 mei 2011 - 8:54

Racisme vind ik een beetje overdreven, maar dat bedrijf moet niet verwachten dat ze zomaar zonder gezeur een verwijzing kunnen maken naar Naomi Campbell. Die vrouw leeft van reclame. Haar naam en gezicht zijn gewoon geld waard in dat wereldje. Aan de andere kant is de missie geslaagd. Er zijn nu veel meer mensen die van Cadbury hebben gehoord dan voorheen.

JoopSchouten
JoopSchouten29 mei 2011 - 8:54

http://www.youtube.com/watch?v=7-m9uG50mSw

Kaliningrad
Kaliningrad29 mei 2011 - 8:54

naomi is veel lekkerder dan een chocolaatje toch is er niets mis met deze vergelijking lijkt me. ik wordt gek van dat krampachtige gedoe over rascisme en discriminatie.

FritsGuevara
FritsGuevara29 mei 2011 - 8:54

Niet zo slim van dat bedrijf. Maar als mensen zich zélf bewust zijn als burger van wat kan en wat niet kan (het zijn dezelfde mensen die in groten getale naar de stembus gaan!) dan merkt dat bedrijf dat wel in zijn omzet. Het staat Naomi Campbell natuurlijk vrij om hier het hare van te zeggen zodat zoveel mogelijk mensen dat horen en dat mee kunnen nemen in hun keuze. Zo bereik je zonder tussenkomst van de overheid toch een situatie waarin de klant geheel vrijwillig nee kan zeggen tegen racisme, en dat lijkt me toch uiteindelijk beter dan dat je door een politiek correcte overheid gedwongen wordt vóórdat je zelf die keuze kunt maken, want daar zou een burger nooit slimmer van worden als dat telkens uit handen wordt genomen in een getomtomiseerde maatschappij. Vrij laten dus, ookal is er een klein deel (helaas) dat racistisch zal blijven. Dat neem je zelfs in een communistisch land nog niet weg.

FritsGuevara
FritsGuevara29 mei 2011 - 8:54

Ik denk dat het spotje ook een negatieve connotatie heeft door het woord "diva". In een zwart nummer (nota bene) wordt het woord ook gebruikt, zoals "Sweet like Chocolate" van Shanks & Bigfoot. Daar heeft het door dat woordje "sweet" in de titel een veel positievere connotatie en struikelt niemand er over. Ik vind het trouwens een lekker commercieel nummer, echt met zo'n kapitalistisch betaalde clip van de westerse cultuur. Sorry dat ze in het westen zulke lekkere commerciële muziek kunnen maken, en dat zowel blank als zwart, homo of hetero dat doen.

Zylll
Zylll29 mei 2011 - 8:54

Oh, wat verschrikkelijk ver gezocht weer. In plaats van het te gooien op zoet, lekker, mooie verpakking (Naomi was/is tenslotte model), moet het direct betrokken worden op huidskleur. Ik denk niet dat Cadbury afgegaan is op huidskleur. Als ik Naomi was geweest, had ik me zelfs nog eerder zorgen gemaakt om de "link" met de diamanten op het plaatje.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman29 mei 2011 - 8:54

Over pesten: "1. Het probleem erkennen Bagatelliseer het pesten niet. Gepest worden is vernederend. Je voelt je onderuit gehaald. Het veroorzaakt veel pijn en verdriet en het is heel naar rond te lopen met een gevoel van waardeloosheid. Probeer je niet af te sluiten of voor de wereld op de vlucht te slaan. Zie de realiteit onder ogen. Afleiding kan soms wel verlichting geven op de korte termijn, maar door vluchten lost het zich helaas niet op." Wat Naomi Campbell doet is zich assertief opstellen in dit geval van pesten. Wat jij haar aanraadt is om zich als een slachtoffer te gaan gedragen.

hanso2
hanso229 mei 2011 - 8:54

Racis-merel? Het duurde even, toen zag ik Racisme-rel Inderdaad dom, als je een celebrity wil gebruiken in reclame dien je op z'n minst te informeren wat zij ervan vindt, anders kun je problemen verwachten. Geld in de sloot gegooid, dom dom dom. En van een bedrijf dat zo dom is, daarvan kun je ook verwachten dat ze zonder het te beseffen niet alleen een celebrity kwetsen maar net zo argeloos dat bij een complete bevolkingsgroep doen.

1 Reactie
Berthold2
Berthold229 mei 2011 - 8:54

Grappig. Ik had ook even de neiging het handboek ornithologie er op na te slaan. :-)

hanso2
hanso229 mei 2011 - 8:54

Is dit racistisch? http://www.youtube.com/watch?v=U_fmaal7APY

2 Reacties
Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa29 mei 2011 - 8:54

Nee, als je geld mee kan verdienen niet. Maar niet beledigen zonder iets te vangen!

JoopSchouten
JoopSchouten29 mei 2011 - 8:54

Nee. Zij vind het lekker... : )

Berthold2
Berthold229 mei 2011 - 8:54

Antillianen hebben daar een treffend antwoord op gevonden: Makamba kulu bèrdè. Vrij vertaald: Hollander met je groene reet. Een witte reet eigenlijk, maar met de felle zon erop lijkt het groen. :-)

1 Reactie
Ikweetnietwieikben
Ikweetnietwieikben29 mei 2011 - 8:54

Hahaha die is goed... Nog één .. deze is in Creool : "brancas com suas bocas Pato Donald" vrij vertaald : "jullie witte met met je Donald Duck mondjes" ;•)

hanso2
hanso229 mei 2011 - 8:54

Is dit racistisch? http://www.youtube.com/watch?v=IFYOHrwi-W8

2 Reacties
JoopSchouten
JoopSchouten29 mei 2011 - 8:54

Waarom denk je eigenlijk bij deze beelden dat het rascistisch zou kunnen zijn Han?

Sedmorteza
Sedmorteza29 mei 2011 - 8:54

Mooi!

Pjotrs
Pjotrs29 mei 2011 - 8:54

Het is ook een beetje flauw om een bounty te vergelijken met een chocoladereep.

1 Reactie
Sedmorteza
Sedmorteza29 mei 2011 - 8:54

HELEMAAL mee eens!

[verwijderd]
[verwijderd]29 mei 2011 - 8:54

Wat een gelul vind ik dit. Het woord "neger" heeft in de loop der tijd een negatieve connotatie gekregen, omdat deze mensen gemiddeld vaker -- let wel gemiddeld, zeker niet altijd -- sociaal-economische problemen krijgen. Niets meer en niets minder. En dat is ook helemaal niet zo erg. Wat ik wel erg vind is dat mensen dit proberen te verzwijgen en het dan maar op huidskleur gooien. "Je ziet er niet goed uit, dat is het probleem. Dat kleurtje hè". Wat je nu krijgt is dat toespelingen op het negroïde uiterlijk taboe zijn geworden. En dat is raar want niemand heeft problemen met toespelingen op het West-Europese uiterlijk. De reden: West-Europeanen zijn sociaal-economisch succesvol. "Die mensen redden zich wel, dat zit wel goed." Als negers (en dan bedoel ik dat niet als scheldwoord) gelijkwaardig behandeld willen worden zullen ze eerst mogen stoppen met het eisen van een voorkeursbehandeling, op basis oppervlakkige uiterlijke kenmerken. Maak die school af, neem die baan, ga niet de bak in. Dat is de weg naar succes en gelijkwaardigheid.

1 Reactie
Sylvia Stuurman
Sylvia Stuurman29 mei 2011 - 8:54

[Als negers (en dan bedoel ik dat niet als scheldwoord) gelijkwaardig behandeld willen worden zullen ze eerst mogen stoppen met het eisen van een voorkeursbehandeling, op basis oppervlakkige uiterlijke kenmerken. ] ????? Is een chocolademerk er op wijzen dat ze grandioos de fout in gaan "een voorkeursbehandeling eisen"? Is je pesters er op wijzen dat wat ze doen een vorm van pesten is "een voorkeursbehandeling eisen"? Laat me raden... Jij bent een witte man?

[verwijderd]
[verwijderd]29 mei 2011 - 8:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik pure chocolade lekkerder vindt dan Naomi. En diamanten mooier.

1 Reactie
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos29 mei 2011 - 8:54

Chocolade en diamanten...a girl's best friend...