Autofabrikant Volkswagen krijgt er in de Verenigde Staten flink van langs. Oorzaak: een nieuwe reclame die volgens critici racistisch is. Opinieleiders en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties spreken er schande van, maar hoe ‘fout’ is het spotje eigenlijk?
Er is kritiek op de blanke kantoormedewerker die dol van vreugde is dankzij zijn nieuwe auto. Hij is zo blij dat hij zijn chagrijnige collega’s aanspreekt met een Jamaicaans accent, een beetje à la Bob Marley: “Everything’s gonna be alright.”
Dat de blanke medewerker een Jamaicaans accent op zet kan volgens de critici écht niet, maar in Jamaica zelf maken ze zich er niet zo druk om. Sterker nog: de Jamaicaanse minister van Toerisme ziet de reclame als een compliment. Tegen de krant USA Today zegt hij: “Mensen moeten hun innerlijke Jamaica ontdekken en gelukkig worden.” Inmiddels heeft hij zelfs contact opgenomen met Volkswagen om over een samenwerking te praten.
Geheel naar het andere credo van Bob Marley: “Don’t worry, be happy”