Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Raad van State: neem ook avondklok en QR-code op in coronawet

  •  
29-08-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2757 keer bekeken
  •  
qrcodegeleboekje-scaled

De Raad van State vraagt zich af of het kabinet wel genoeg instrumenten heeft opgenomen in de nieuwe coronawet. De door het kabinet voorgestelde wijziging van de Wet publieke gezondheid biedt ruimte voor quarantaine, verplicht testen en een mondkapjesplicht, maar bijvoorbeeld niet voor een avondklok, het coronatoegangsbewijs en de bevoegdheid om scholen te sluiten.

Ook vindt de Raad van State dat de wetgeving uiteindelijk beter moet worden afgestemd op de bestaande crisiswetgeving, schrijft de NOS. “In noodwetgeving is het de crux om een goede balans te vinden tussen de noodzaak om snel en flexibel te kunnen optreden ('slagkracht') en aan de andere kant de noodzaak van democratische legitimatie.”

Ondanks deze kritiekpunten beoordeelt de Raad van State de voorstellen van het kabinet “in beginsel positief”.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (72)

oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 15:19

Gelukkig hebben de wappies alleen invloed op de FvD.

omaoeverloos
omaoeverloos30 aug. 2022 - 14:02

Einde voorjaar 2020 had ik de gelegenheid te "vluchten" uit Nederland, waar de rigide maatregelen mij te veel werden. Via wat omwegen naar North Horr in Kenia, waar ik kon participeren in een interessant onderzoek. Af en toe werd ik door wat vrienden in Nederland op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, QR code's, avondklokken, lockdowns, schoolsluitingen, maar levend in een land waar corona "just one of the deseases" was voelde prima. Ergens in 2021 werd ons door de opdrachtgever de mogelijkheid geboden een Astra-Zenica prik te krijgen. Wel ff 300km heen en terug door de woestijn. Vond het bijzonder oneerlijk dat wij drieen dan als enige van het dorp gevaccineerd zouden zijn, dus maar laten lopen. Testen waren niet verkrijgbaar, dus of ik het gehad heb? Geen idee.... Tja, dat krijg je als de rijke landen de vaccins en tests voor zichzelf houden en ze liever weggooien dan te willen delen. Ben in elk geval niet ziek geweest, ook nog niets gemerkt bij mijn terugkeer in Nederland. Als er weer maatregelen gaan komen ben ik in elk geval weer zo snel mogelijk vertrokken. Geen zin in die heisa.

Joop  den Uil
Joop den Uil30 aug. 2022 - 11:19

En slaan we nu de apenpokken over qua bestrijding ? (is er al een nieuwe naam voor verzonnen?)

1 Reactie
itsme3
itsme330 aug. 2022 - 21:02

De apenpokken golf is zo goed als voorbij. In Nederland tenminste

GeenProbleem
GeenProbleem30 aug. 2022 - 7:31

Bizar hoe makkelijk mensen hier zijn te beïnvloeden: want veiligheid/gezondheid.

4 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 10:39

fijn dat jij je keutel met ons hebt willen delen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 12:32

Oproerkraaier Alle 'keutels' worden hier gewaardeerd. Althans, wel door mij. Alle meningen zijn welkom Free speech etc

oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 15:22

Deze reactie is verwijderd

r v b
r v b30 aug. 2022 - 15:24

Inderdaad bizar hoe sommige idioten liever op hun onderbuik afgaan dan te luisteren naar experts. Er zijn nog steeds veel te veel vaccinatieweigeraars. Het is een gemis dat de coronavaccinatie niet verplicht is.

haarklover
haarklover30 aug. 2022 - 6:08

Ik denk dat het wetsvoorstel een compromis is, waarbij Rutte gezorgd heeft dat de het voorstel voldoende steun heeft van de partijen in de Tweede Kamer (in dat opzicht is Rutte meestal heel bekwaam). En natuurlijk zijn er partijen die de vrijheid van de burgers meer beschermen willen, en daarom geen avondklok willen. De Raad van State hoort, volgens mij, advies te geven over de kwaliteit en uitvoerbaarheid van wetten. Het lijkt erop dat de RvS hier zijn eigen politieke opvattingen wil uitdragen. Dat moet de RvS aan het parlement overlaten.

1 Reactie
Jantje Beton2
Jantje Beton230 aug. 2022 - 15:52

Mee eens. De RvS kennelijk niet, deze heeft tevens een mening over de koppeling van lonen, uitkeringen en AOW. Geen idee waarom, maar als dit zo doorgaat moeten we toch nog eens kijken welke mensen zitting hebben en waarom.

pahan
pahan30 aug. 2022 - 6:00

En dan eens kijken hoe snel dit omgekat kan worden naar een gastekort avondklok! Het is goed dat er gestreefd wordt naar een wettelijk kader. Ik vraag me wel af waarom er dan niet even een stapje terug wordt gedaan, want als de wet dit toestaat wat houdt ons dan tegen om niet gewoon al het gedrag dat de volksgezondheid bedreigt te reguleren?

1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 10:40

"En dan eens kijken hoe snel dit omgekat kan worden naar een gastekort avondklok!" hahaha die kende ik nog niet. Een nieuw hoogtepunt!

Hann63
Hann6330 aug. 2022 - 3:54

Na alle maatregelen leek het erop, dat de besmettingen alleen maar meer werden. Maar goed, ik kan het mis hebben. Mijn vrouw en ik zijn beiden begin zestig. We hebben alle injecties gehad. 2 Weken voor de bouwvak vakantie kreeg mijn vrouw de Omicron variant. Ze is er 3 dagen ziek van geweest (Griep verschijnselen) en daarna knapte ze weer op. Alleen, ze heeft mij besmet en ik had geen greintje pijn. Niks, nada, noppes. Geluk was dat ik een extra weekje vakantie er bij had.... Wat mij betreft gaat deze wet de prullenbak in en , nee, ik ben geen wappie. Gewoon, als het nodig is, maatregelen nemen op dat moment. En geen avondklok of de winkels dicht. Dit helpt echt niet.

8 Reacties
Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 6:46

"Wat mij betreft gaat deze wet de prullenbak in en , nee, ik ben geen wappie. Gewoon, als het nodig is, maatregelen nemen op dat moment." Het punt is dat ze een aantal van die maatregelen niet mogen nemen volgens de huidige wetgeving. Daar is juist die coronawet voor nodig.

Gimli1955
Gimli195530 aug. 2022 - 7:08

@Volrin Waarom zou je wetgeving aannemen als niet eens wetenschappelijk is onderzocht of het effectief is gebleken?

oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 10:42

Gimli: er zijn miljoenen levens gered door de genomen maatregelen in het verleden. Het grootste gevaar wordt gevorm door zgn "wappies". Lieden die het beter menen te weten dan de wetenschappers of die een heeeeeel groot comnplot vermoeden.

Elberfeld
Elberfeld30 aug. 2022 - 11:52

Goh, een zichzelf "oproerkraaier" noemend persoon die achter de maatregelen van het rechts-liberale kabinet Rutte schaart... Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat het nut is van de avondklok. In de buitenlucht kan het virus minder mensen besmetten. Het is ook niet zo dat het virus 's avonds gevaarlijker is dan overdag. Het is wel gezond om regelmatig te bewegen; dus om na een dag thuiswerken is het wel gezond om 's avonds nog een stuk te fietsen of te wandelen. Maar bij een avondklok kan dat dus niet. Dus als iemand weet hoe een avondklok levens redt, dan lees ik dat graag.

Panthera
Panthera30 aug. 2022 - 12:52

Beste oproerkraaier, Ach ja men vergeet snel schijnbaar, maar er zijn door maatregelen ook heel wat levens vernietigd in het verleden. Denk oproerkraaier alleen maar eens aan de gedwongen sterilisatie die in de vorige eeuw in veel landen plaats vond, en alleen omdat wetenschappers dachten dat armoede genetisch bepaald was.

oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 14:16

Panthera wat heeft dat te maken met de coronamaatregelen? Het is een feit dat die maatregelen miljoenen mensen het lven hebben gered. De wappies die de wetenschap van van alles en nogwat beschuldigden zijn verantwoordelkijk voor een x aantal doden. crimineel!

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:32

@Gimli "Waarom zou je wetgeving aannemen als niet eens wetenschappelijk is onderzocht of het effectief is gebleken?" Omdat dat wel effectief is gebleken.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 16:21

Denk oproerkraaier alleen maar eens aan de gedwongen sterilisatie die in de vorige eeuw in veel landen plaats vond, en alleen omdat wetenschappers dachten dat armoede genetisch bepaald wa Precies. Wetenschappers hebben wel vaker compleet bizarre, gewelddadige dingen gedaan, ondersteund. Het nazisme baseerde zich op een wetenschap (sociaal darwinisme). Het maoïsme baseerde zich op het 'wetenschappelijk socialisme' Verkijk je niet op de gevaren die in wetenschap zitten.

Greendutch
Greendutch30 aug. 2022 - 1:41

beter ineens goed doen dan straks tekortschieten. ik vertrouw erop dat ervaren mensen in RVS wel weten hoe ’t beste is en dat wetenschappers + justitie ook meekijken. wel beetje vreemd nu het lijkt alsof het gewoon zomer is, met niks aan de hand idee?!

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk30 aug. 2022 - 9:54

Dat hebben we ook gezien bij de toeslagenaffaire. Hoe de wetgevende en rechterlijke macht de mist in gingen.

Olav Meijer
Olav Meijer29 aug. 2022 - 21:45

Als het kabinet geen acht slaat op de aanmerkingen van de Raad van State, kan hetzelfde gebeuren als vorig jaar: een rechter die in kort geding een maatregel onwettig acht.

Pera71
Pera7129 aug. 2022 - 20:34

Het is goed dat zoveel mogelijk instrumenten als bevoegdheid worden opgenomen. Het betekent niet dat de instrumenten daadwerkelijk worden toegepast, maar het is goed dat die mogelijkheid bestaat in de situatie dat er toch een heftige variant komt. Zeker nu een kleine minderheid asociaal de wetenschap ontkent en overal tegen is.

5 Reacties
Gimli1955
Gimli195530 aug. 2022 - 7:11

@Pera71 Van de maatregelen is wetenschappelijk niet aangetoond of zelfs onderzocht of ze effectief zijn gebleken. Gezien het Toeslagschandaal is het niet echt opportuun om de overheid deze macht in handen te geven. Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut en langdurige macht geeft machtsmisbruik.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 9:24

Precies, Gimli snapt het. Wat veel mensen hier denken, is het volgende: de overheid doet iets, dus is het goed. Ik zeg niet dat we allemaal anarchist moeten zijn, maar enig scepticisme naar 'het gezag' toe, is soms wel gunstig....Als je helder probeert na te denken De overheid doet iets, dus is het goed, zegt de Joop lezer. Maar, welke overheid doet het, vragen we ons af? Ja, deze roekeloze, opportunistische VVD overheid. De overheid die van Nederland een grote crisis gemaakt heeft. Rutte zegt dat je 'een prikkie' moet nemen. Maar, het is dus Rutte die dat zegt. De meest onbetrouwbare, leugenachtige man van Nederland.

GeenProbleem
GeenProbleem30 aug. 2022 - 13:19

Deze reactie is verwijderd

Arend Wortel
Arend Wortel30 aug. 2022 - 14:27

@gimli: ["Van de maatregelen is wetenschappelijk niet aangetoond of zelfs onderzocht of ze effectief zijn gebleken"] Zou het voor het risico van virusoverdracht dan helemaal niks uitmaken of (a) mensen elkaar in een overvol café in het gezicht staan te hoesten of (b) dat ze elkaar tijdens een boswandeling op grote afstand passeren of (c) dat ze elkaar zelfs helemaal niet ontmoeten door een lockdown? Als het echt niets uitmaakt, dan zijn de maatregelen inderdaad niet effectief. Maar dan veronderstel je in feite dat het virus niet bestaat of niet overdraagbaar is. Als het wél verschil maakt, en dat maakt het, dan zijn de maatregelen dús effectief geweest. Mensen die elkaar niet ontmoeten besmetten elkaar niet. Alleen met wappielogica kun je tot een andere conclusie komen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 17:02

Mensen die elkaar niet ontmoeten besmetten elkaar niet.... Je was toch gevaccineerd............ Het idee van vaccinatie, is toch dat je dan weer mensen kan ontmoeten ?

itsme3
itsme329 aug. 2022 - 16:45

Het is sowieso beter als die coronawet er niet komt. Geen van de genoemde instrumenten moeten pakklaar in de gereedschap kist liggen, maar slechts gebruikt kunnen worden na goedkeuring van het parlement. Bovendien, tegen omicron, heeft de afgelopen winter wel bewezen, werken de genoemde maatregelen überhaupt niet.

12 Reacties
Greendutch
Greendutch30 aug. 2022 - 1:38

om te kunnen handhaven moet er altijd een wettelijke grondslag zijn. er zijn al meerdere nieuwe varianten die nog niet bestudeerd zijn.

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 6:48

"Het is sowieso beter als die coronawet er niet komt. Geen van de genoemde instrumenten moeten pakklaar in de gereedschap kist liggen, maar slechts gebruikt kunnen worden na goedkeuring van het parlement." Onzin. Gezondheidsmaatregelen moeten geen kwestie van populariteit zijn. "Bovendien, tegen omicron, heeft de afgelopen winter wel bewezen, werken de genoemde maatregelen überhaupt niet. " Bron?

GeenProbleem
GeenProbleem30 aug. 2022 - 7:28

@volrin ‘ "Bovendien, tegen omicron, heeft de afgelopen winter wel bewezen, werken de genoemde maatregelen überhaupt niet. " Bron?’ Bron? Wat dacht je van de besmettingscijfers?? Btw, jij bent zeker ook een voorstander van de sleepnet?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 9:28

Volrin Nog een 'lockdowntje' (zoals ze dat dan zeggen) en tienduizenden ondernemers en ZZPers gaan failliet Is dat niet ook een soort aanslag op de volksgezondheid? Het is niet zo gezond, om in de schulden te belanden en onder extreme stress te staan. Wel ongezonder dan jouw zoveelste Omicron/apenpokken variant, of wat dan ook

GeenProbleem
GeenProbleem30 aug. 2022 - 10:14

@mezelf Sleepwet

oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 10:44

Geenprobleem gooit er weer eens een stropop tegen aan.

Arend Wortel
Arend Wortel30 aug. 2022 - 14:32

@GeenProbleem: ["Bovendien, tegen omicron, heeft de afgelopen winter wel bewezen, werken de genoemde maatregelen überhaupt niet. Bron? Wat dacht je van de besmettingscijfers?"] Dus de besmettingscijfers waren exact even hoog geweest als alles gewoon open was gebleven; met andere woorden, het maakt niet uit of mensen opeengepakt in een nachtclub staan te schreeuwen of elkaar überhaupt niet ontmoeten, ze besmetten elkaar in deze zelfde mate?

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:35

@GeenProbleem "@volrin ‘ "Bovendien, tegen omicron, heeft de afgelopen winter wel bewezen, werken de genoemde maatregelen überhaupt niet. " Bron?’ Bron? Wat dacht je van de besmettingscijfers??" Jij snapt dus niet hoe effectiviteitsonderzoek werkt als het aankomt op maatregelen. Je kunt niet naar de besmettingscijfers an sich kijken, je moet ze vergelijken met besmettingscijfers uit gebieden waar deze maatregelen niet genomen worden. En dan blijkt wel degelijk dat het aantal besmettingen en de ernstige symptomen lager zijn. Jouw redenatie is het equivalent van concluderen dat er nog steeds mensen doodgaan in auto ongelukken dus werken gordels en airbags niet. "Btw, jij bent zeker ook een voorstander van de sleepnet? " Nee, maar het verbaast me niets dat je een stropop opzet in plaats van te reageren op wat ik daadwerkelijk zeg.

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:37

@Baloem "Volrin Nog een 'lockdowntje' (zoals ze dat dan zeggen) en tienduizenden ondernemers en ZZPers gaan failliet " Alleen als het niet anders kan. Maar als het nodig is moet het wel wettelijk kunnen. "Is dat niet ook een soort aanslag op de volksgezondheid?" Zoals ik zei, alleen als het echt nodig is. Uiteindelijk zul je altijd twee kwaden tegen elkaar moeten afwegen. "Het is niet zo gezond, om in de schulden te belanden en onder extreme stress te staan. Wel ongezonder dan jouw zoveelste Omicron/apenpokken variant, of wat dan ook " Hoezo 'jouw'?

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 16:03

Alleen als het kan, zegt Volrin.... Alleen als het niet anders kan. Maar als het nodig is moet het wel wettelijk kunnen. Pffff.... Wie bepaalt dan dat dat 'nodig' is? De zogenaamde 'experts' ? Wiens beleid je niet mag bevragen, omdat het 'de experts' zijn? Nou, we gaan het zien hoor. Straks de zoveelste lockdown en de laatste restanten van de middenklasse worden van de kaart geveegd. Bedankt, Volrin. Uiteindelijk zul je altijd twee kwaden tegen elkaar moeten afwegen. Wie zegt dat die lockdowns iets uitgemaakt hebben? Waarom lockdowns, als jullie allemaal 'het prikkie' gehad hebben en dus in theorie beschermd zijn? Waarom was de gal en gal open en de Jamin, maar moest de sportschool dicht en de kroeg ook? Snoepen kan in een lockdown, sporten in een enorme zaal natuurlijk niet. Jij vindt dat dan logisch. Ik niet en ik ben dus 'de wappie' Maar we gaan het zien. Met je lockdowns vernietigen jullie de boel. Maar, vernietiging is ook een vorm van creatie, zoals Michael Bakoenin zei. Eigenlijk zijn jullie dus creatief.

GeenProbleem
GeenProbleem31 aug. 2022 - 0:35

@volrin ‘ Nee, maar het verbaast me niets dat je een stropop opzet in plaats van te reageren op wat ik daadwerkelijk zeg’ Ik zou de overheid wantrouwen als ik jou was, die hebben echt niet het beste met ons voor. Vrijheden die worden ingeleverd komen meestal nooit meer terug.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa31 aug. 2022 - 9:19

Vrijheden die worden ingeleverd komen meestal nooit meer terug. Dat is ook een punt. Je raakt iets kwijt en probeer het daarna maar eens terug te krijgen. Je geeft ze een vinger en ze nemen de hele hand. Overheden zijn niet zo flexibel. Als je straks avondklokken en QR's en vaccinatieplichten hebt, dan gaat dat echt niet zomaar anders worden allemaal. Weet waar je mee bezig bent.

Gerygrr
Gerygrr29 aug. 2022 - 12:37

Tenzij…… Men kan zich afvragen, of er niet beter onderzocht kan worden, waarom juist die twee maatregelen er niet in kunnen/mogen staan…..

10 Reacties
Gimli1955
Gimli195529 aug. 2022 - 15:47

Noem mij welke maatregelen wetenschappelijk onderbouwd effectief zijn gebleken? Is er door het RIVM enig onderzoek gepleegd? Zelfs de sterfte cijfers zijn niet volledig in verband met of door Covid. Zelfs de oversterfte is niet onderzocht.

Wie o Wie
Wie o Wie29 aug. 2022 - 20:33

Gimli, denk jij dat het thuiswerken, horeca dicht, mondkap, etc allemaal niet heeft bijgedragen aan vermindering van ernstig zieken en doden?

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 6:50

@Gimli "Noem mij welke maatregelen wetenschappelijk onderbouwd effectief zijn gebleken? Is er door het RIVM enig onderzoek gepleegd? Zelfs de sterfte cijfers zijn niet volledig in verband met of door Covid. Zelfs de oversterfte is niet onderzocht." https://www.nu.nl/coronavirus/6168661/mondkapjes-volgens-studie-effectiefste-maatregel-tegen-coronabesmetting.html https://duitslandinstituut.nl/artikel/50693/evaluatie-duitse-coronabeleid-mondkapjes-effectief https://www.parool.nl/nederland/internationaal-onderzoek-mondkapjes-werken-tegen-verspreiding-corona~b47409ba/ In plaats van je te beroepen op onwetendheid en onderbuikgevoelens, doe zelf eens onderzoek.

Gimli1955
Gimli195530 aug. 2022 - 7:14

@Wie o Wie Het is niet wetenschappelijk onderzocht en blijft een aanname, die kan kloppen. Echter iedereen die naar de wetenschap wijst, zou dat toch willen weten en dan is het vreemd dat nu op dit vlak opeens vertrouwen de overhand krijgt. Alsof deze overheid te vertrouwen is en daar zijn genoeg voorbeelden voor dat dat niet het geval is.

Gimli1955
Gimli195530 aug. 2022 - 7:15

@Volrin De FFP2 kapjes zorgen voor een 95% bescherming, die blauwe doen helemaal niets en zeker niet gezien de manier waarop ze gebruikt zijn.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 9:12

Alsof deze overheid te vertrouwen is en daar zijn genoeg voorbeelden voor dat dat niet het geval is. Precies !

Gerygrr
Gerygrr30 aug. 2022 - 10:37

Inderdaad, Gimli! Er is niet onderzocht, ten minste niet bio-medisch. Jouw reserves snap ik. Mijn long covid is mijn zorg…. Stel, dat wij beiden gelijk hebben. Het vaccin is niet veilig genoeg voor iedereen. Men wist dat een klein percentage van alle mensen een immuunreactie krijgt op het stekeleiwit van corona…… Je kiest ervoor te vaccineren, maar al snel wordt duidelijk, dat er toch bijwerkingen zijn. Dus zet je die QR-code er niet in. Uiteindelijk heb ik een diagnose, die klopt met mijn steeds weer oplevende ontstekingsreacties. Je test op virussen, vindt niets. Het zijn je eigen antistoffen….. Maar ook, geen medicatie beschikbaar… Dat is uitermate zorgelijk. Wegbezuinigd, zoals alles. Er moet zeker een wet komen. Er moet bio- medisch onderzoek komen naar long covid. Nu is een fonds opgericht en de geldinzameling gestart…. Stichting long COVID

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:41

@Gimli "De FFP2 kapjes zorgen voor een 95% bescherming," Wat een ondoordachte reactie. Gordels en airbags werken ook niet 100%. Dat betekend niet dat ze niet effectief zijn in het verminderen van het aantal doden en gewonden. " die blauwe doen helemaal niets" Wederom roep je maar wat: https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19.html " en zeker niet gezien de manier waarop ze gebruikt zijn. " Noch een ondoordachte reactie. Dit geld voor alle voorzorgsmaatregelen: als mensen ze niet op de juiste manier toepassen, werken ze niet. Dus we kunnen gordels, airbags etc. allemaal afschaffen want ze werken niet 100% en sommige mensen gebruiken ze niet (goed).

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:42

@Gerygrr "Inderdaad, Gimli! Er is niet onderzocht, ten minste niet bio-medisch." Dat is gewoon niet waar.

Gerygrr
Gerygrr31 aug. 2022 - 11:31

Volrin, Meen je dat nou? Gewoon niet waar roepen? De artsen, die zelf met long covid kampen hebben aangetoond, dat er in hun bloed propjes zitten ontstekingswaarden verhoogd. Maar vervolgens moet er bio- medisch onderzoek plaatsvinden om te bepalen welke erfelijke factoren hierbij een rol spelen. Wetenschap weet je wel? De minister had hier geen geld voor over. De stichting is opgericht ommdit bio-medisch onderzoek mogelijk te maken. Deze week kon ikpas mijn vrijwillige bijdrage storten. Welk bio- medisch onderzoek heeft u?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk29 aug. 2022 - 11:53

Helaas nog steeds geen enige evaluatie welke maatregelen de afgelopen jaren wel en welke niet hebben geholpen om het virus in bedwang te houden. Dat riekt naar ontkennen van de wetenschap.

19 Reacties
Gimli1955
Gimli195529 aug. 2022 - 15:44

Kijk naar de conclusies die de VK neemt, die wel kritisch naar hun eigen handelen kijken. Dat komt ook omdat hun premier opstapt, zijn opvolger schoon schip wil maken en duidelijk een verschil wil maken tussen het oude beleid en het nieuwe. Zo lang Rutte blijft zitten, zal er geen kritiek geaccepteerd worden en zeker niet als blijkt dat al die mensen die overtuigd waren, het anders kunnen beoordelen. Het is altijd pijnlijk om ongelijk te hebben en daarom blijven de beleidsmakers nog steeds overtuigd van hun eenzijdige gelijk. Een voordeel: De overtuiging dat vaccineren veiligheid bood tegen besmet raken, kunnen besmetten en ziek worden is fout gebleken. Nu wordt je niet zo ziek als zonder vaccinatie, terwijl daar wetenschappelijk geen bewijs voor geleverd is, en een zeer voorspelbare aanname is. Vreemd genoeg is iedereen die nu ziek wordt, volledig gevaccineerd en soms incluis booster. Ik ben 2.5 jaar later nog steeds ongevaccineerd en heb ook geen Covid gehad, net als mijn vrouw en een reeks bekenden. Mazzel misschien en zeker niet wetenschappelijk te onderbouwen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa29 aug. 2022 - 18:42

Ik ben ook ongevaccineerd en ik heb wel corona gehad. Het was een griep... Ik ben heel, heel, heel blij dat ik niet gevaccineerd ben.

Wie o Wie
Wie o Wie29 aug. 2022 - 20:31

Baloemparoempaloempa, gelukkig voor de ongevaccineerden (waarvan een veel groter percentage bij oplopen het virus in het ziekenhuis beland) zijn veel mensen gevaccineerd zodat de zorg besteed kan worden aan het grotere percentage van de ongevaccineerden die in het ziekenhuis belanden.

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 6:51

"Helaas nog steeds geen enige evaluatie welke maatregelen de afgelopen jaren wel en welke niet hebben geholpen om het virus in bedwang te houden. Dat riekt naar ontkennen van de wetenschap." Behalve dat er meerdere onderzoeken zijn geweest naar de effectiviteit van mondkapjes en die concluderen allemaal dat die wel degelijk werken. Maar blijf vooral je vingers in je oren stoppen.

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 7:01

@Gimli "Een voordeel: De overtuiging dat vaccineren veiligheid bood tegen besmet raken, kunnen besmetten en ziek worden is fout gebleken." Geen enkele expert heeft ooit beweerd dat vaccinaties 100% bescherming zouden bieden. Dat is een stropop van wappies. Het RIVM heeft gewoon duidelijk op hun website staan dat je nog steeds besmet kunt worden: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vragen-achtergronden/werking Vaccinaties verlagen aantoonbaar de kans op besmetting en des te meer mensen gevaccineerd zijn des te kleiner de kans dat het virus zich verspreid. https://www.newscientist.nl/nieuws/vaccin-vermindert-risico-op-overdracht-ook-bij-deltavariant/ Daarbij moeten de vaccinaties wel up-to-date zijn en mensen boostershots halen. Daarnaast verlagen vaccinaties ook de kans op ernstige klachten en ziekenhuisopname, waardoor de druk op ziekenhuizen ook afneemt. https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2022/01/11/coronavaccins-effectief-tegen-ernstig-ziek-worden-en-ziekenhuisopname-door-omicron-variant " Nu wordt je niet zo ziek als zonder vaccinatie, terwijl daar wetenschappelijk geen bewijs voor geleverd is, en een zeer voorspelbare aanname is." Daar is dus wel bewijs voor, zie hierboven. Houd a.u.b. op ongefundeerde onzin te verspreiden.

Gimli1955
Gimli195530 aug. 2022 - 7:20

@Volrin De Delta variant is een hele andere gebleken dan de huidige Omikron variant en naar blijkt werkt de vaccinatie tegen de Delta variant niet tegen de Omikron variant en er is geen nieuw vaccin. Derhalve is vaccineren zinloos. Je kunt met rapporten voorbeelden aanhalen die uit het begin van de Covid stammen, we zitten echter nu in een andere tijd met andere varianten. De wc eend rapporten stellen steeds het eenzijdige narratief, iets wat steeds vaker geldt bij deze overheid. Deze pandemie is al lang geen pandemie meer, maar het komt deze overheid goed uit.

GeenProbleem
GeenProbleem30 aug. 2022 - 7:30

@volrin Ik kan me nog wel herinneren dat je een fake News beschuldiging aan je broek kreeg als je alleen al durfde te roepen dat je ondanks een vaccinatie alsnog Corona kon krijgen.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 9:17

Wie o wie.... Ga je me nou bang maken, met je zielige spookverhalen. Ik ken mensen die dan honderd keer geboosterd zijn en dan alsnog covid kregen. Wat hebben ze dan in vredesnaam ingespoten gekregen, vraag ik mij af. En ik ben dus heel blij, dat ik dat niet ingespoten heb gekregen haha. Ik ging gewoon af op mijn eigen gevoel, mijn eigen intuïtie. De kans dat ik in het ziekenhuis beland, op mijn leeftijd, door covid, is nihil. Echt, met de auto naar je werk reizen, of roken, of drinken, is gevaarlijker. Daarnaast, ik heb dus covid gehad en heb nu dus natuurlijke antistoffen in mijn lichaam. Dat heb ik liever dan negentien 'boostertjes'

oproerkraaier
oproerkraaier30 aug. 2022 - 10:46

Gimli: zeg je nu dat de pandemie de overheid goed uit komt?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk30 aug. 2022 - 12:36

oproerkraaier, hoe luidde het gezegde ook weer: "never waste a good crisis."

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 12:39

Gimli: zeg je nu dat de pandemie de overheid goed uit komt? Zoiets zou toch kunnen. Jullie zijn geneigd om de hele tijd van alles bij voorbaat uit te sluiten. Ik las dikke boeken over politiek, historische boeken. En je gaat dan anders naar de wereld kijken. Niet alles is bij voorbaat uitgesloten. Overheden kunnen in korte tijd, enorm veranderen en radicaliseren. Niet alles is altijd wat het lijkt. Niet alles dat je verteld wordt, is per se helemaal waar. En nee, ik heb het niet over aliens en graancirkels. Over tien jaar kunnen we er meer over zeggen. Nu zitten we er middenin en zien we dus dingen niet. Het is ergens logisch, dat jullie graag onvoorwaardelijk vertrouwen willen. Je wereld valt anders uit elkaar. Maar echt realistisch is het niet

Arend Wortel
Arend Wortel30 aug. 2022 - 14:48

@Baloemparoempaloempa: ["Ik ben heel, heel, heel blij dat ik niet gevaccineerd ben"] Waarom ben je daar zo ontzettend blij mee? Van de mensen die wel gevaccineerd zijn ondervindt niemand, of vrijwel niemand, daar nadelige gevolgen van. En het handjevol mensen dat wél nadelige gevolgen heeft ondervonden van de vaccinatie is vele malen kleiner dan het aantal mensen dat aan covid is overleden (meestal ongevaccineerd), en nóg veel kleiner dan het aantal mensen dat zonder maatregelen en vaccins zou zijn overleden of ernstig ziek zou zijn geworden. Er zijn, na miljarden vaccinaties wereldwijd, vrijwel geen 'vaccindoden'. Ongetwijfeld tot grote teleurstelling van veel wappies, die nu maar allerlei gevallen van 'vaccinatieschade' zijn gaan verzinnen ("de 51-jarige neef van de buurman van mijn kapper!") en zich bij elk ongeluk of plotseling sterfgeval hardop afvragen of het misschien aan het vaccin zou liggen.

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:47

@Gimli "De Delta variant is een hele andere gebleken dan de huidige Omikron variant" En? Dat ontken ik niet en doen wetenschappers ook niet. Dit betekend enkel dat de vaccins geüpdatet moeten worden. " en naar blijkt werkt de vaccinatie tegen de Delta variant niet tegen de Omikron variant en er is geen nieuw vaccin." Klopt, dat moet ontwikkeld worden, net als de vaccins voor de eerdere varianten. Dat is hoe virussen en vaccins werken. " Derhalve is vaccineren zinloos." Complete non-sequitur. Het betekend dat we nieuwe vaccins nodig hebben. "Je kunt met rapporten voorbeelden aanhalen die uit het begin van de Covid stammen, we zitten echter nu in een andere tijd met andere varianten." Je blijft maar verwoed met je handen zwaaien, maar dat veranderd niks aan de feiten. De onderzoeken die ik aanhaalde veranderen niet omdat we andere varianten hebben. Die nieuwe varianten zijn niet van magische stofjes gemaakt die door alle mondmaskers heen gaan. Daarnaast heb je nu bewezen dat je niet eens de moeite hebt genomen om goed naar de bronnen te kijken die ik gaf. Beide bronnen zijn vanuit de periode dat Delta er al was. "De wc eend rapporten stellen steeds het eenzijdige narratief," Wederom bewijs dat je de bronnen niet hebt bekeken. Deze onderzoeken zijn niet gedaan door vaccinproducenten. " iets wat steeds vaker geldt bij deze overheid." De onderzoeken waar ik naar verwees hebben niks met de NLse overheid te maken, dus wederom ben je aan het bullshitten.

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:48

@gimli "Deze pandemie is al lang geen pandemie meer, maar het komt deze overheid goed uit." En de maan is van kaas gemaakt omdat ik dat zeg!

Volrin
Volrin30 aug. 2022 - 15:49

@GeenProbleem "Ik kan me nog wel herinneren dat je een fake News beschuldiging aan je broek kreeg als je alleen al durfde te roepen dat je ondanks een vaccinatie alsnog Corona kon krijgen. " Jouw ontzettend vage anekdote bewijst niks over het feit dat de medisch-wetenschappelijke wereld nooit heeft beweerd dat de vaccinaties zouden garanderen dat je niet besmet werd.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 16:44

En de maan is van kaas gemaakt omdat ik dat zeg! Je gaat niet echt in op de bevindingen van Gimli. Wat je suggereert, is dat een overheid niet in het nadeel van haar bevolking kan handelen Gimli zegt : het komt de overheid goed uit. Hij suggereert een beetje, dat de overheid wel baad heeft bij meer dwang, die ze verkrijgen door de covid politiek. Jij gaat hier vervolgens niet op in, omdat je je niet kan voorstellen dat een overheid schadelijk/gevaarlijk is, of kan worden Dit is zeer kortzichtig van je. Als je naar de geschiedenis kijkt, zie je vele overheden die ontspoorden Je 'kaas' reactie, laat zien dat je er niet echt diep over nagedacht hebt.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 17:13

Arend Dan het aantal mensen dat aan covid is overleden Ja, mensen die aan covid overleiden, ik val niet in die categorie. Dit zijn meestal oudere mensen en dikke mensen Ik ben een jonge, gezonde God, met het lichaam van een Hercules. Ik ga niet dood aan covid.... Als ik wat ouder was geweest en dikker, had ik 'het prikkie' wel genomen natuurlijk. En mensen als jij, proberen mij dan serieus bang te maken voor covid. Ik heb covid dus gehad en heb dus antistoffen nu, weetje wel....

19682
1968230 aug. 2022 - 20:24

"Dat riekt naar ontkennen van de wetenschap"2 op de 4 wetenschappers sjoemelt met onderzoek gegevens .Sorry hoor dat wetende zijn voor mij wetenschappers nuttig maar zeker niet zaligmakend.

Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa30 aug. 2022 - 20:53

Wetenschap, je moet het een beetje zo zien Er zijn dan van die 'coaches' die op basis van 'de wetenschap' jou gaan vertellen, hoe jouw liefdesleven eruit moet zien en wat jou gelukkig zal maken en waarom. In theorie klopt dat dan allemaal, want in modellen is het beredeneerd en uitgeschreven. Maar, de realiteit is vaak duizend keer complexer en gelaagder Het geeft een schijn houvast, in veel gevallen. Het is wel handig, af en toe. Maar, het is niet absoluut. Het is een tool, meer ook niet. Maar nu zijn wij zelf de tool Wetenschap zou onze tool moeten zijn. Maar wij zijn nu de tool van de wetenschap. Wij beheersen niet de wetenschap, zij beheerst ons nu en zij bepaalt hoe wij moeten leven, wat goed voor ons is. In die zin lijkt het een beetje op de matrix.