Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Qatar, we komen

  •  
19-10-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
956 keer bekeken
  •  
ANP-403574470

Je kunt dat hypocriet vinden en dat is het ook. Maar is er in deze zaak ooit anders dan schijnheilig gereageerd?

Het kabinet is van plan volgende maand een ‘normale regeringsdelegatie’ naar het wereldkampioenschap voetbal in Qatar te sturen, heeft minister Wopke Hoekstra van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer geschreven. Dat betekent dat een of meer ministers de wedstrijden van het Nederlands elftal zullen bijwonen. Mocht Oranje het ver schoppen dan zullen naar verwachting ook premier Mark Rutte en koning Willem-Alexander onze jongens komen aanmoedigen.

Waarschijnlijk zal de brief van Wopke niet met gejuich worden ontvangen door de Kamer. Een meerderheid was er namelijk tegen dat Nederland officieel aanwezig zou zijn in het Arabische land. Bij de bouw van stadions daar zijn door afgrijselijke wantoestanden namelijk duizenden doden gevallen, vooral buitenlandse gastarbeiders. Tegen deze vorm van moderne slavernij zou het kabinet een gebaar moeten maken, vond de Kamer in een motie. 

Ook de coalitiepartijen D66 en ChristenUnie steunden die. Je zou dan ook verwachten dat de bewindslieden van deze partijen zich tegen het afvaardigen van een Nederlandse delegatie zouden verzetten. Maar blijkbaar heeft hun houding niet de doorslag gegeven, want anders had Hoekstra zijn brief niet kunnen schrijven. Vicepremier Kaag en andere ministers van D66 en ChristenUnie zijn kennelijk door de knieën gegaan.

Staatsrechtelijk is dat zeker niet verboden. Ministers hoeven zich geenszins gebonden te achten aan de opinie van hun geestverwante Kamerleden. Het dualisme tussen Kamer en regering geldt zelfs als een groot goed. Alleen is daar doorgaans tamelijk weinig van te merken. In de praktijk denken ministers en Kamerleden van dezelfde partij precies gelijk. Ze zijn, om het wat onvriendelijker uit te drukken, één pot nat. Tot voor tamelijk kort werden kabinetsbesluiten zelfs in een gezamenlijk overleg ‘voorgekookt’.

Formeel staat onafhankelijkheid evenwel voorop. Ik ben dan ook benieuwd hoe bijvoorbeeld D66-fractievoorzitter Jan Paternotte zal reageren op de opstelling van zijn partijleider Kaag. Of met welke argumenten Carola Schouten, vicepremier van de ChristenUnie,  zich zal verweren tegen de ongetwijfeld messcherpe kritiek van haar partijleider Gert-Jan Segers.

Maar los daarvan gaat het allemaal precies zoals iedereen al vermoedde dat het zou gaan. Het Nederlands elftal gaat in Qatar voetballen en iedereen zal kijken. Misschien in het begin niet massaal, maar naarmate onze jongens de eindstrijd naderen zal het enthousiasme toenemen. Mochten ze de finale halen dan zullen Rutte en Willem-Alexander zeker op de eretribune plaatsnemen. Wie weet vallen ze elkaar wel snikkend in de armen als we winnen!

Je kunt dat hypocriet vinden en dat is het ook. Maar is er in deze zaak ooit anders dan schijnheilig gereageerd? Begin vorig jaar liet de nationale voetbalbond KNVB weten ‘nooit voorstander’ geweest te zijn van een WK in Qatar. De afgrijselijke manier waarop daar met gastarbeiders werd omgegaan stuitte de organisatie enorm tegen de borst. Maar ja, gelukkig pleitten tal van experts tegen een boycot, want de gastarbeiders in Qatar zouden daarmee echt niet geholpen zijn. Dus gaan we toch maar. We moeten eigenlijk wel.

Trouwens, sinds de Tweede Wereldoorlog is er nog nooit een WK-eindtoernooi om politieke redenen geboycot, meldde de KNVB verder. Wegblijven is, met andere woorden, ‘helemaal geen gangbaar middel’. En laten we het dan nu over iets belangrijks hebben. Wie staat er straks in de spits?

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (39)

Greendutch
Greendutch23 okt. 2022 - 15:12

PROTEST: IN PLAATS VAN DE ORANJE VERSIERSELEN HANGEN WE ALLEMAAL EFFEN ZWARTE DOEKEN, HANDDOEKEN, LAKENS, VLAGGEN ETC BUITEN AAN DE VLAGGENMAST OF VOOR HET RAAM , VANAF NU geef het ook door aan familie, vrienden, kennissen etc die je in het buitenland, wereldwijd hebt

Prisunic
Prisunic20 okt. 2022 - 7:30

Ik mag lijden dat Oranje er al in de eerste ronden wordt uitgejorist.

1 Reactie
HaloOfFlies
HaloOfFlies20 okt. 2022 - 9:17

Waarom? Dan gaat er een ander team door dat OOK gewoon naar Quatar is gegaan... Schieten we dus niets mee op. Er is geen enkel team dat zich gekwalificeerd heeft, maar dat alsnog heeft geweigerd te gaan. Mensen zijn overal hetzelfde...

Gio Servas
Gio Servas20 okt. 2022 - 5:27

Dit valt helemaal in het straatje van onze westerse politiek. Qatar is een bevriend land en bevriende landen hoeven zich helemaal niet te houden aan mensenrechten. Dat is niet alleen bij Qatar zo, maar bij elk land. Alleen landen die wij niet bevriend noemen moeten oppassen.

Jan Wijn
Jan Wijn19 okt. 2022 - 22:59

Ik kan de deze WK niet boycotten omdat ik niet dubbel kan boycotten: dus ik kijk gewoon niet naar een dergelijk toernooi sinds ik dat vanaf mijn eerste boycot in 1978 dat niet doe daar in het land van de vader onzer koningin. Dat deze foute familie uit Den Haag daar wel gaat feesten zal mij niet verrassen: behalve linten door midden knippen en zaklopen feesten ze immers al eeuwen lang met geboefte.

Volrin
Volrin19 okt. 2022 - 19:17

" Je kunt dat hypocriet vinden en dat is het ook." Niet alleen hypocriet, maar ook laf. Omdat ze het steeds proberen te verbloemen met excuses van 'zo kunnen we het gesprek aangaan over mensenrechten'. Terwijl dat nooit heeft gewerkt. Niet bij de Olympische spelen in Rusland en China en zeer waarschijnlijk ook niet in Qatar. Zeker niet omdat we ook laten merken afhankelijke te zijn van hun gas.

spelregeltoerist2
spelregeltoerist219 okt. 2022 - 17:49

Denk dat Kaag ook nog wel even gaat kijken. Die weet precies hoe je een hoofddoek organiek dragen moet.

1 Reactie
HaloOfFlies
HaloOfFlies20 okt. 2022 - 9:20

Natuurlijk gaat die! Die is gewend de hele wereld rond te reizen en zit nu maanden achter elkaar opgesloten omdat ze cijfertjes moet n**ken. Die SNAKT naar een leuk uitstapje. Ik geef haar geen ongelijk overigens; ik zou zelf zeker ook gaan als ik de kans kreeg.

Peace ....
Peace ....19 okt. 2022 - 17:24

Nu ik dit zo zie ... wat gaan ze eigenlijk doen met al die stadions en faciliteiten als het evenement na 2 weken afgelopen is ? Door dezelfde aannemers weer afbreken en elders opbouwen ?

Marcus A.2
Marcus A.219 okt. 2022 - 16:49

Goed als de koning gaat. Maar dan wel in een regenboog pak.

Olav Meijer
Olav Meijer19 okt. 2022 - 16:16

Nee, niet iedereen zal kijken. Ik neem mij heilig voor dat niet te doen. En dat zal echt de eerste keer zijn! Het sturen van een officiële regeringsdelegatie is een schoffering van de Tweede Kamer. En natuurlijk ook van de familie van omgekomen slavenbouwarbeiders. Verder doet totaal niet ter zake dat boycot van een WK-voetbaleindtoernooi geen "gangbaar middel" is. En we "moeten" ook helemaal niet. Kortom: een slap artikel met een hoop opportunistisch gelul. Mooier kunnen we het niet maken.

Poeh, poeh
Poeh, poeh19 okt. 2022 - 16:10

Het kan dan wel de populairste sport, zijn, maar is een klap in het gezicht van wk's van andere sporten waar ze schitteren in afwezigheid. Ik dacht altijd dat steunen van minderheden belangrijk is in ons land.

1 Reactie
HaloOfFlies
HaloOfFlies20 okt. 2022 - 9:21

Wereldkampioenschap Fierljeppen spreekt toch wat minder tot de verbeelding.

EricDonkaew
EricDonkaew19 okt. 2022 - 14:22

Het WK-voetbal had nooit, ik herhaal NOOIT aan Qatar toegewezen moeten worden. Voornaamste reden: al die stadions die gebouwd moesten worden die na het WK geen rol van betekenis meer hebben. Laat een land (of een landengroepje) dat alle benodigde stadions al heeft een dergelijk evenement organiseren. In alle opzichten veel beter. Maar in dit stadium is er geen weg terug meer. Laat het nu maar doorgaan, inclusief alle toeters en bellen inclusief koningen.

6 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 okt. 2022 - 15:45

@Erik, mee eens, alleen dan hadden ze het geld gestopt in een ander absurd project, waarvoor ook een hoop bouwvakkers voor waren ingevlogen, en waar we nooit iets van gehoord hadden. Kijk eens naar Dubai, daar is wel wat meer gebouwd dan een paar stadions, en de arbeidsomstandigheden zullen wel niet veel beter geweest zijn. Saudi Arabië gaat iets doen met winterspelen en wat te denken van de 170km lange wolkenkrabber stad. Het kan niet op bij de sjeiks.

Olav Meijer
Olav Meijer19 okt. 2022 - 16:17

Totaal opportunistische gemakzucht.

Volrin
Volrin19 okt. 2022 - 19:19

"Maar in dit stadium is er geen weg terug meer. Laat het nu maar doorgaan, inclusief alle toeters en bellen inclusief koningen." Dat is zo'n onzinnige redenatie.

EricDonkaew
EricDonkaew20 okt. 2022 - 6:21

@Olav Meijer: Totaal opportunistische gemakzucht. -------------------------- Waarom reageer jij niet op het eerste deel van mijn betoog? Of zitten we elkaar hier consequent vanuit schuttersputjes te bestoken? Het is realistisch om het WK nu in vredesnaam maar in Qatar te laten doorgaan en dit niet, om redenen die al jaren bekend zijn, een paar weken van te voren te cancellen. Volrin ------------------- Ook voor jou geldt de schuttersputjes-reactie. Een beetje dictatoriaal van jou om iets 'onzinnig' te noemen zonder bijbehorende argumentatie. Maar dat ben ik inmiddels wel van je gewend.

Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:12

@Eric "Ook voor jou geldt de schuttersputjes-reactie. Een beetje dictatoriaal van jou om iets 'onzinnig' te noemen zonder bijbehorende argumentatie. Maar dat ben ik inmiddels wel van je gewend." Daar is niks dictatoriaals aan. Jij doet een bewering zonder argumentatie, dus is er ook niks voor mij om inhoudelijk op te reageren. Je geeft geen argument voor waarom, dat nu we niet meer terug kunnen, we alles maar door moeten laten gaan, inclusief koning. Dat is een non-sequitur.

EricDonkaew
EricDonkaew20 okt. 2022 - 15:40

@Volrin ------------------- Zo moeilijk is het niet. Als het WK in Qatar twee jaar geleden was gecancelled, had het nog ergens anders gehouden kunnen worden. Gevolg: gewone mensen blij. Mensen die werken en zo. Nu kan het, na plotselinge cancelling, nergens anders meer worden gehouden. Gevolg: gewone mensen verdrietig. Mensen die werken en zo.

oproerkraaier
oproerkraaier19 okt. 2022 - 13:50

Bloed aan de paal: https://www.youtube.com/watch?v=MxlAtizSShM

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 okt. 2022 - 13:42

Op zich prima om ons morele vingertje thuis te laten. Meer dan de helft van de wereld leeft niet volgens onze 'normen en waarden'. Als je mee wilt doen aan wereldkampioenschappen, moet je accepteren dat je in en tegen landen speelt waar je wellicht morele bezwaren tegen hebt.

4 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop19 okt. 2022 - 14:39

De onze zijn hypocriet.

Mokker
Mokker19 okt. 2022 - 14:48

Je mag mensen die niet jouw normen en waarden hebben toch best achterlijk vinden? Of nazi's, of extreem rechts, net wat je uitkomt.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 okt. 2022 - 17:04

@Mokker, natuurlijk, en dan? wereldkampioenschappen organiseren met alleen de landen die jouw morele kompas volgen? wat is de oplossing.

Volrin
Volrin19 okt. 2022 - 19:20

"Op zich prima om ons morele vingertje thuis te laten. Meer dan de helft van de wereld leeft niet volgens onze 'normen en waarden'. Als je mee wilt doen aan wereldkampioenschappen, moet je accepteren dat je in en tegen landen speelt waar je wellicht morele bezwaren tegen hebt." Dat de KNVB en de NLse voetballers zich hiertoe verlagen, betekend niet dat de Nederlandse staat dat ook moet doen.

Mokker
Mokker19 okt. 2022 - 13:39

Ondertussen worden er standbeelden en naambordjes verwijderd van mensen die in de 16e eeuw iets met slaven deden, maar de hedendaagse slavendrijvers worden met rust gelaten.

1 Reactie
HaloOfFlies
HaloOfFlies20 okt. 2022 - 9:30

Emir Tamim bin Hamad al-Thani heeft in Nederland geen standbeeld en ook geen naambordje.

MG1968-2
MG1968-219 okt. 2022 - 13:04

Je kunt je de vraag stellen waarom bij (sommige) sporttoernooien sowieso een regeringsdelegatie gebruik is. Als je dit altijd achterwege laat kom je nooit voor dit soort dilemma's te staan. Natuurlijk staat het iedereen vrij om als supporter te gaan, maar dan is die daar zoals iedereen namens zich zelf. Of zijn het in praktijk verkapte handelsdelegaties? Noem het dan ook zo. Wat is er tegen 'nooit' officieel? Of het nou in Belgie of in Qatar is. En als iemand op eigen titel wil aanmoedigen dan dat die dat maar.

GeenProbleem
GeenProbleem19 okt. 2022 - 12:57

Heel wat mensen hier op Joop die Qatar een prima land vinden en het ook actief verdedigen.

5 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer19 okt. 2022 - 16:20

@ GeenProbleem: O? Noem eens voorbeelden? Dat moet voor jou kennelijk geen probleem zijn!

GeenProbleem
GeenProbleem19 okt. 2022 - 17:14

@olav Lopez.

Olav Meijer
Olav Meijer19 okt. 2022 - 23:10

@ GP: Waar dan? Dat heb ik nergens gelezen. (En ik kan me dat niet goed voorstellen). Maar ik lees niet alles. (Daarvoor ontbreekt me de tijd).

Volrin
Volrin20 okt. 2022 - 10:13

"Heel wat mensen" is toch echt meer dan 1 persoon.

GeenProbleem
GeenProbleem20 okt. 2022 - 14:26

@volrin Lopez en natuurlijk 'Sachs' haha

Rechtse   Bal
Rechtse Bal19 okt. 2022 - 12:46

Dat wordt een mooi voetbalfeest, ook in acht nemend dat het volledige linkse coalitiedeel -zoals D66- er helemaal achter staat. Ik denk zelfs dat er een D66 minister heen afreist en tzt ook het handje van de Koning mag vasthouden. Your bets now please...

2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer19 okt. 2022 - 16:28

Maar het is wel zo eerlijk erbij te zeggen dat de Tweede Kamerfracties vandaag en de CHU er tegen zijn.

Volrin
Volrin19 okt. 2022 - 19:21

Behalve dat D66 niet links is. Maar ik kan me voorstellen dat als je erg rechts zit op de politieke schaal, je denkt dat ze dat wel zijn.

RaymondenJoop
RaymondenJoop19 okt. 2022 - 12:32

Behalve schijnheilig is dit simpelweg vies en immoreel. Economie gebaseerd op goedkope energie must be. Overigens ook van de voetballers zelf. Een grote zaak maken van een zwarte Piet grap, want discriminatie, maar ondertussen afreizen naar Qatar met dik 6000 doden bij de bouw van de stadions. Onderwijl nog dat meisje van Linda de Mol boycotten als ze wat van je wilt weten. Ze doet immers wat voor VI, dan dus wel een rechte rug hebben. Dan ben je een kansloos figuur als voetballer. Gelukkig kan je dan een hand geven aan Rutte en Willem Bah, ik kijk dus zelf geen wedstrijden.