Joop

Qatar breekt belangrijke WK-belofte en maakt het voor vrouwen onmogelijk te voetballen

  •  
26-11-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
171081 keer bekeken
  •  
ANP-368431484

Een van de beloftes die Qatar in 2010 deed bij de geslaagde poging het WK voetbal 2022 te organiseren, was dat het land actief het vrouwenvoetbal zou stimuleren. Direct na de toewijzing van het WK aan de golfstaat, werd dan ook een nationaal vrouwenteam opgericht. Die ploeg kwam een paar keer in actie, maar verdween in 2014 weer net zo snel van de radar.

Waar de ploeg nu is, is een raadsel. Vorig jaar werd er nog een onofficiële vriendschappelijke partij gespeeld tegen Afghanistan, maar behalve dat wordt er geen speelster meer opgeroepen, geen training georganiseerd, geen wedstrijd gespeeld. In Qatar bestaat er geen wet die vrouwen verbiedt te sporten, wel is er een andere wet die het vrouwenvoetbal in de weg staat: om buitenshuis een sport te beoefenen, is er voor de vrouwen toestemming nodig van een mannelijke voogd. Die is er niet, en de FIFA houdt zich op de achtergrond.

Oftewel, ondanks de belofte die Qatar hielp het WK 2022 in de wacht te slepen, gebeurt er niets om het vrouwenvoetbal naar een hoger plan te tillen en delven vrouwen – opnieuw – het onderspit.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (33)

dirk den boer
dirk den boer5 dec. 2022 - 10:39

Soevereiniteit van een natie betekent natuurlijk wel dat je je eigen culturele maatstaven en wetten kunt in en doorvoeren, mannen en vrouwen apart in de moskee, geen vrouwen sport buitenshuis zonder toestemming van een man, wel of geen rijbewijs voor vrouwen. Iets anders is of je dan nog wel mee kunt of mag doen in internationale organisaties die andere gebruiken en afspraken huldigen. Het is ook weer niet zo dat we vervallen in nieuwe vormen van slavernij.

Greendutch
Greendutch28 nov. 2022 - 12:34

voor de zoveelste keer laten de Qatari zien dat afspraken voor hen niet tellen. Welke macht waarderen ze het hoogst? van het geld? Islam? Testosteron? combinatie van die 3? in elk geval leert dit alles dat men een enorme minachting voor zichzelf heeft, ze zijn niet in staat hun religie en/of hun god te respecteren. als ze dat zouden doen zouden ze immers dat wat god geschapen heeft ook respecteren: de vrouw, de aarde, natuur etc. nu blijft de vraag of onze regering, onze koning, onze medelanders wel respect kennen en kunnen geven??

2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer5 dec. 2022 - 10:45

Het is natuurlijk wel zo dat de God die wij hebben en al of niet) aanbidden niet de God van daar is. In de Koran is een heel andere man/vrouw relatie beschreven (doorgegeven via de profeet) dan in ons Christendom, van andere godsdiensten weet ik het niet zo precies, maar ongetwijfeld ook weer anders.

Nicolay2
Nicolay215 dec. 2022 - 14:09

dirk den boer 5 dec. 2022 - 11:45 “In de Koran is een heel andere man/vrouw relatie beschreven (doorgegeven via de profeet) dan in ons Christendom,” De bijbel en de koran zijn door mensenhanden geschreven en gedicteerd door mensen.

omaoeverloos
omaoeverloos28 nov. 2022 - 10:03

Nu begrijp ik absoluut niet dat vrouwen zouden willen voetballen, maar als het beloofd is dat ze het mogen moet je je daar natuurlijk wel aan houden.

1 Reactie
DanielSchie
DanielSchie11 dec. 2022 - 17:12

nou oma, in bepaalde landen zijn gedane beloften niet veel waard....vooraf kan je daar al enigszins rekening mee houden maar de show must go on dus slikken we het maar als zoete koek.

Hank Nozemans
Hank Nozemans27 nov. 2022 - 17:39

Normaal gesproken organiseer je een WK om je land te promoten. Het enige wat bij mij blijft hangen is dat ze afspraken niet nakomen, continue de pers verbieden, tot aan de meest onschuldige items, schijt hebben aan mensenrechten en vrouwenrechten. Dat is een paar miljard mooi besteed.

Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand27 nov. 2022 - 15:01

Dus, geen vrouwenteam, check, opeens geen toestemming voor bier meer, check, de dagvergoeding voor uitgenodigde fans plotseling ingetrokken, check. Nog iets?

1 Reactie
LaBou
LaBou 27 nov. 2022 - 17:41

Ja, wegwezen daar.

Vervatte
Vervatte27 nov. 2022 - 9:54

Ik zie hier nogal wat racistische uitspraken voorbij komen die, wanneer gedaan waren over Afrikanen, de censuur hier niet door de censuur waren gekomen. Klaarblijkelijk kunnen we wel een heel land en alle inwoners van het Midden-Oosten over een negatieve kam scheren.

2 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer27 nov. 2022 - 14:27

@ Vervatte: Kritiek op de situatie in en de handelwijze van Qatar heeft niets van doen met racisme, evenzeer als dat het geval is bij kritiek op b.v. China.

Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand27 nov. 2022 - 14:58

Vlgs mij geef je commentaar op de verkeerde tekst.

Stratego-verkenner
Stratego-verkenner27 nov. 2022 - 7:58

Vraag me af of dat voor de Fifa (bestuursleden die voorstemden) het een belangrijke belofte was.

Olav Meijer
Olav Meijer27 nov. 2022 - 1:27

Hoe verbazingwekkend! Wie had dit nou kunnen verwachten van Qatar en de FIFA?

Wimtel
Wimtel26 nov. 2022 - 20:29

Beloftes niet nakomen komt hier ook regelmatig voor (zeer recentelijk zelf nog meegemaakt). Of sprake is van wel of niet betrouwbaar zijn, hangt af van wat precies is overeengekomen met de FIFA. Er zou een achterdeurtje in kunnen zitten waardoor ze kunnen doen wat ze hebben gedaan.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk26 nov. 2022 - 18:48

Alleen een had dit niet verwacht.

Wakker Dier
Wakker Dier26 nov. 2022 - 18:30

Reden te meer om minder fossiele energie te gebruiken, een groot deel van het geld gaat richting dit soort duistere regimes.

Ronald Schutten
Ronald Schutten26 nov. 2022 - 18:26

Gewoon wegwezen. En volgend jaar in Rusland(haha)

1 Reactie
Jean-Baptiste L Allemand
Jean-Baptiste L Allemand27 nov. 2022 - 15:02

Tenten, slaapzakken en eten meenemen dan.

WRM
WRM26 nov. 2022 - 17:31

Onbetrouwbare Arabieren en het was te verwachten Het erge nog we willen hier gas vandaan halen Wat denkt u dat er gebeurd als er iets gebeurd wat hen niet zint Zijn we de olieboycot vergeten

1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr29 nov. 2022 - 12:59

Onbetrouwbare Arabieren? De Fifa heeft zich toch laten betalen voor hun diensten?

Adaestuo
Adaestuo26 nov. 2022 - 17:01

Ik spreek er maar geen zeurderige kritische woorden over uit, want dat is zwaar racistisch, zo heb ik mij laten vertellen door Gianni Infantino.

EricDonkaew
EricDonkaew26 nov. 2022 - 15:03

Onbetrouwbaar, onbetrouwbaar, onbetrouwbaar. Dat is wat blijft hangen en moet blijven hangen bij potentiële ondernemers en investeerders. Doe geen zaken met dit onbetrouwbare land. Het is de beste manier om dit pestlandje te raken na alles wat er inmiddels gebeurd is. Maar maak het WK nu maar gewoon af. Het zogenaamde vrije westen is natuurlijk ook gewoon schuldig aan wat er allemaal is gebeurd.

EricDonkaew
EricDonkaew26 nov. 2022 - 15:03

Onbetrouwbaar, onbetrouwbaar, onbetrouwbaar. Dat is wat blijft hangen en moet blijven hangen bij potentiële ondernemers en investeerders. Doe geen zaken met dit onbetrouwbare land. Het is de beste manier om dit pestlandje te raken na alles wat er inmiddels gebeurd is. Maar maak het WK nu maar gewoon af. Het zogenaamde vrije westen is natuurlijk ook gewoon schuldig aan wat er allemaal is gebeurd.

1 Reactie
LaBou
LaBou 26 nov. 2022 - 17:15

"Maar maak het WK nu maar gewoon af." Qatar veegt zich de billen af met elke afspraak m.b.t. verbeteringen op het gebied van mensenrechten. Aangezien de motivatie van al die vloetbalbonden was dat het beter zou worden en het blijkt dat eerder het tegendeel waar is zou ik zeggen: niks afmaken maar inpakken en wegwezen.

Ewout Pool
Ewout Pool26 nov. 2022 - 14:29

Wie verbaast dit nog? Qatar is een theocratisch dictatoriaal rotland. Ze hebben wel veul geld en gas….

Hect0rro
Hect0rro26 nov. 2022 - 13:28

Je zou bijna het gevoel krijgen dat die door en door corrupte olielanden maar wat roepen om hun zin te krijgen, maar dat ze eigenlijk niet te vertrouwen zijn. Bijna.

Peace ....
Peace ....26 nov. 2022 - 13:10

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Eric Minnens
Eric Minnens26 nov. 2022 - 12:58

De tien geboden, maakt niet uit van welke godsdienst, gelden -zoals bekend- alleen voor gewone mensen, voor jou en voor mij. (Ook als je een ongelovige Thomas bent.) Maar echt niet voor staten, multinationals en grote internationale organisaties. Die mogen liegen, stelen, bedriegen, overspel plegen, moorden, oorlog voeren, frauderen, corrumperen, noem maar op. Dat het een lieve lust is. En ja, ook sjoemelen mogen ze dus, om zich ergens in te kletsen, om zich mooier voor te doen dan ze zijn, om beloftes te doen die ze later stiekem weer intrekken. Zoals de belofte om actief vrouwenvoetbal te stimuleren... De tien geboden? Hun reet!

5 Reacties
Aldtsjerk
Aldtsjerk27 nov. 2022 - 19:11

Eric, ik begrijp je intentie, maar de 10 geboden zijn een slechte metafoor. Het eerste gebod (en nog een paar) is gelijk bij de islam en christendom (niet zo verwonderlijk omdat de Koran sterk op de bijbel gebaseerd is), en luidt ongeveer “Er is geen andere God naast God“. Ik laat deze, en de overige potsierlijke geboden, graag aan mij voorbijgaan.

Nemo2
Nemo227 nov. 2022 - 23:30

@Aldtsjerk: Eens. Veel van die geboden zijn flauwekul of allesbehalve universeel. Neem bijv. Exodus 20:4 : "Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is." Hoeveel mensen zullen zich hier nog wat van aantrekken? "12 Eert uw vader en uw moeder [...]"; ook als ze moordenaars of kindermisbruikers zijn? Er staat daarentegen niets in over de plicht goed voor je kinderen te zorgen, zolang die nog afhankelijk van je zijn. Men zegt vaak: je moet dat ook in die tijd zien. Dat klopt, maar dan moet je je er ook niet op gaan beroepen als op een gezaghebbend moreel baken, want dan moet je wel de kersen er uit gaan plukken.

Eric Minnens
Eric Minnens28 nov. 2022 - 1:32

@Aldtsjerk "ik begrijp je intentie" Nee, die begrijp je blijkbaar niet. Natuurlijk zijn er een paar geboden potsierlijk. Maar daar heb ik niet over. Ik benoem impliciet duidelijk om welke geboden het mij gaat. En het is mijns inziens derhalve wél een goede metafoor, omdat de meeste mensen bij de tien geboden in de eerst plaats denken aan: niet liegen, niet stelen, niet doden (kortom: je fatsoenlijk gedragen.) Morele geboden dus die voor iederéén gelden, of je nu gelovig bent of niet. Maar goed, je moet natuurlijk wel een beetje welwillend lezen. En je mag uiteraard best op de potsierlijkheid van enkele geboden wijzen. Maar weet jij dan vervolgens een betere metafoor?

Eric Minnens
Eric Minnens28 nov. 2022 - 1:49

@Aldtsjerk "Ik begrijp je intentie" Nou ja, mijn eerste reactie is wellicht iets te scherp. Je begrijpt mijn intentie inderdaad wel. Maar je afkeer van religie is zo groot dat je mijn metafoor niet pikt. Wijs ik toch op de 'beperkte' (alleen morele) betekenis van deze geboden. En ik zou geen betere metafoor weten.

Eric Minnens
Eric Minnens28 nov. 2022 - 10:06

@Nemo "dan moet je wel de kersen er uit gaan plukken." Dat doé ik ook. {;-)

Panthera
Panthera26 nov. 2022 - 12:35

Wederom, inpakken en wegwezen.

Joop  den Uil
Joop den Uil26 nov. 2022 - 12:27

Straks staan de Arena's leeg en kunnen volop gebruikt worden voor dames -voetbal/hockey/atletiek/ ; mooie taak voor Infantino om erachter heen te gaan. Een woord een woord en afspraak = afspraak (geldt ook voor levering van gas uiteraard)

Gerygrr
Gerygrr26 nov. 2022 - 12:09

Wie laat zich nog zand in de ogen strooien?

tinekea2
tinekea226 nov. 2022 - 11:59

o